Nieuws van politieke partijen over Burger Partij Amersfoort (BPA) inzichtelijk

9 documenten

BPA Vragen Onveiligheid en Drugsgebruik in de Binnenstad van Amersfoort

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 20-04-2023 07:30

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Onveiligheid en het toenemende drugsgebruik in de Binnenstad van Amersfoort.

Het college wordt verzocht ( na aanleiding van de Toelichting hieronder ) de volgende BPA vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College c.q. de Burgemeester er van op de hoogte dat het (verdovende) middelen verkoop ( div. pillen, snuiven van poeders, en spuiten enz. ) , maar vooral het gebruik, tijdens de Horeca nachten, Donderdag, Vrijdag en Zaterdag avond / nacht in de Binnenstad sterk toeneemt ?

Is het College c.q. de Burgemeester er van op de hoogte dat dat vooral plaats vindt tussen de nachtelijke uren: 01.00 en 06.uur ?

Is het College c.q. de Burgemeester er ook van op de hoogte dat de Politie op die Horeca nachten niet voldoen manschappen M/V “op de been” kan brengen c.q. overal tegelijk kan inzetten om alle Hot-Spots in de Binnenstad van Amersfoort adequaat te bemensen ?

Is het College c.q. de Burgemeester bereid om de betreffende Wijkopzichter (s) en/of andere beleidsambtenaren, in burger, in de Horeca nachten observaties te laten doen om het beeld van de situatie buiten, nu eens echt helder te krijgen ?

Is het College c.q. de Burgemeester het met de fractie van de BPA eens dat de SUSSS -teams, zonder adequate kennis van zaken m.b.t. alle type gebruikte drugs, en zonder opsporings-bevoegdheden en bewapening, veel beter vervangen kunnen worden door getrainde Boa’s, geassisteerd door snel ter plaatse zijnde bewapende Politie agenten op de Fiets ?

Waarom treed dit College c.q. de Burgemeester niet strenger op tegen de huidige drugs explosie in de Binnenstad ?

Is het College c.q. de Burgemeester het met de BPA eens, dat we er voor moeten zorgen dat de binnenstad van Amersfoort niet “afglijd” naar het niveau van de Binnenstad van Amsterdam of Utrecht ?

Is het College c.q. de Burgemeester bereid om bovenstaande zeven vragen, puntsgewijs en inhoudelijk te beantwoorden, i.p.v. met een groot algemeen antwoord ?

De laatste 6 maanden heeft de BPA d.m.v. vele nachtelijke observaties (door 4 verschillende teams) vele mistanden geconstateerd.

Onvoldoende Politie capaciteit ( met nadruk, niet de van INZET, en de betrokkenheid van deze M/V Politie-mensen ) baart de Burger Partij Amersfoort (BPA) inmiddels grote zorgen voor de komende Zomer 2023 enz. periode.

fractievoorzitter Burger Partij Amersfoort (BPA)

Samen met de VVD maakt de BPA zich grote zorgen over de Verkeersafwikkeling bij het Meander Ziekenhuis –

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 06-02-2023 06:48

Steller: Maarten Flikkema (VVD), Hans van Wegen (BPA)

Onderwerp: Bereikbaarheid Meander ziekenhuis

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Wat is de verkeerscapaciteit van de Maatweg en hoeveel procent van die verkeerscapaciteit

wordt op dit moment gemiddeld per dag gebruikt? Hoeveel procent van die

verkeerscapaciteit wordt bij extreme drukte en in de spits gebruikt?

Wat is de invloed van de huidige verkeersdrukte binnen en buiten de spits op de Maatweg op

de aanrijtijden van ambulances van en naar het Meander MC?

Welke verkeerscapaciteit verwacht het Meander MC nodig te hebben in het geval van

ernstige regionale calamiteiten voor hulpdiensten en past dit boven op de hoeveelheid

verkeer die nu gemiddeld en gedurende de spits gebruik maakt van de Maatweg?

Wat is de verwachte ontwikkeling van de verkeersdrukte op de Maatweg gelet op de

ruimtelijke ontwikkeling in en om het centrum van Amersfoort?

Welke mogelijkheden ziet het college om de bereikbaarheid van het Meander MC voor

hulpdiensten te verbeteren?

Toelichting

Het Meander Medisch Centrum is gevestigd aan de Maatweg in Amersfoort waar hulpdiensten en

normaal verkeer gebruik maken van dezelfde weg. Daarnaast is de Maatweg een doorgaande weg

langs Hoogland. De VVD en BPA maken zich zorgen over de verkeerscapaciteit van de Maatweg in

het geval van regionale calamiteiten als veel hulpdiensten van en naar het ziekenhuis moeten.

Op vrijdagmorgen 3 februari jl was er een groot verkeersincident bij de kruising Nijverheidsweg

Noord- Radiumweg ten hoogte van de Bouwmaat. Daardoor kon het verkeer uit Bunschoten op de

N199 alléén maar worden afgewikkeld via de Maatweg, langs het Meander ziekenhuis de stad in. En

omgekeerd, de stad uit, richting A-1 en Bunschoten ook alléén maar langs het Meander. Met andere

woorden, het verkeer kon van beide kanten de Eem niet over – naar de Amsterdamseweg of de N199 –

en moest omrijden via de Maatweg. Hier is het Meander Medisch Centrum gevestigd, maar de

Maatweg heeft slechts twee keer één rijbaan.

Behandelaars, verplegend personeel en bezoekers, patiënten komen vaak van ver. En voor een groot

deel met de auto. Afgelopen vrijdag (3 februari) heeft dit urenlang tot heel veel vertragingen voor

alle betrokkenen en tot heel opstoppingen geleid. Ook voor de Hulpverlening en Ambulances. Dat

vinden de VVD en BPA onverantwoord.

In Utrecht hebben verkeersopstoppingen bij het UMC eerder geleidt tot wijzigingen van de wegen in

de buurt van het UMC om de bereikbaarheid van het ziekenhuis voor hulpdiensten te verbeteren.

VVD en BPA willen graag van het college weten wat de verkeerscapaciteit van de Maatweg, wat het

huidige gebruik is en in hoeverre de Maatweg de verkeerscapaciteit kan bieden in geval van

regionale calamiteiten.

de BPA wil graag de mening van de Deloitte accountant mbt de Vahstal zaak en de consequenties voor de Jaarrekening én de Begroting –

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 25-01-2023 08:10

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: Overleg met onze Deloitte Accountant mbt de zaak Vahstal

De BPA is op dit moment aan het onderzoeken wat de uitspraken van de Bindend Adviseurs

en de diverse Rechtbank uitspraken inzake de zaak Vahstal betekenen voor de verslaglegging

rondom de Begroting en de Jaarrekening van Amersfoort.

Dat is in dit geval zéér complex, zeker in het kader van het wettelijk Besluit Begroting en

Verantwoording provincies én gemeenten (BBV) waar zowel de gemeente áls de accountant

zich aan moeten houden.

Het kan, zo stelt de BPA volgens de BBV namelijk:

A) een verplichting zijn, in de Begroting en de Jaarrekening,

B) een voorziening worden, in de Begroting en de Jaarrekening

of

C) een onderdeel vormen van het Weerstandsvermogen in de Begroting en de Jaarrekening.

De BPA heeft daarom hierover de volgende vragen aan het college:

1) Hoe betrekt het College de uitspraak van Bindend Adviseurs én de diverse Rechtbanken

inzake de zaak Vahstal bij het samenstellen van de jaarrekening 2022 ?

2) Is het College bereid (uiteraard in overleg met het Presidium, de Griffier en de Deloitte

Accountant) om zo spoedig een Openbare vergadering te beleggen, waarbij ook de

verantwoordelijke D66 wethouder van financiën de heer Stegeman, en onze Deloitte Account

fysiek bij aanwezig zijn ?

3) Zo ja, wanneer ?

4) Zo nee, waarom niet ?

Het gaat bij dit overleg nadrukkelijk niet over:

de hoogte van de bedragen, maar meer, over wat deze evt. Claim kan gaan betekenen voor

onze Begroting en de Jaarrekening.

PS: In het kader van de huidige financiële positie van de gemeente Amersfoort stuurt de BPA

deze vragen serie óók per Aangetekende Brief aan onze accountant de heer R-A van Vugt, bij

Accountantskantoor Deloitte !

Drs. R-A. van Vugt, register Accountant.

p/a Accountantskantoor Deloitte

Wilhelminakade 1

3072 AP Rotterdam

Met als Bijlage: de BPA vragen 2022- 112 aan het College van Amersfoort van 19 december Inclusief de College antwoorden van 17 Januari 2023.

Want de externe Accountant van de gemeenteraad, deze keer nog van bureau Deloitte, is

volgens de BPA, en volgens de Gemeentewet, uit zich zelf verplicht de gemeenteraad

proactief te informeren in een openbare vergadering over eventuele forse claims.

BPA wil weten wat D66 wethouder van financiën vindt van de oplopende maandelijkste Kosten inzake Vahstal –

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 25-01-2023 08:03

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: De na december 2020 oplopende financiële schade met Project Ontwikkelaar

Vahstal –

Het college wordt verzocht ( na aanleiding van de Toelichting hieronder ) de volgende vragen

schriftelijk te beantwoorden:

1) Er vanuit gaande dat bovenstaande feiten kloppen, is het College het dan eens met de

berekening (zie de Toelichting hieronder) die de BPA hierover heeft gemaakt.

2) Welke juridische, financiële en inhoudelijke stappen onderneemt het College anno

December 2022, nu twee jaar na de definitieve vaststelling, om de huidige Hoofdsom (van 5

of 48 miljoen) niet nog verder te laten oplopen ?

3) Is het College bekend met het feit dat het College van de gemeente Vijfheerenland, inzake

een conflict met een heipalen-fabrikant (begonnen in 1990/1994) in december 2020 door een

Arrest van het Gerechtshof uiteindelijk is veroordeeld tot totaal 90 miljoen euro ?

4) En is het College bekend met het feit dat bij die veroordeling van de gemeente

Vijfheerenland het oorspronkelijk bedrag, aanvankelijk ging het maar om 28 miljoen (het

Arrest van de Rechtbank in 1994) maar dat het eindbedrag van 90 miljoen zo hoog is

geworden, door de oplopende jaarlijkse wettelijke Rente ?

Dit omdat het College van Vijfheerenland gedurende jaren, en jaren, en jaren niet wenste te

betalen en het eindbedrag van Rente op Rente uiteindelijk van 28 miljoen Hoofdsom tot 90

miljoen Eindsom opliep ?

Zeer recent is er weer een openbare Rechtszaak in de Rechtbank in Utrecht geweest inzake

Gemeente Amersfoort versus Vahstal –

Hier sprak de advocaat van de gemeente Amersfoort over een – door bindend adviseurs reeds

vastgestelde – claim van 48 miljoen – De uitspraak van bindend adviseurs is van december

2020, dat is dus nu twee jaar geleden.

Op de vraag van de Rechtbank in Utrecht aan de advocaat van de gemeente Amersfoort

antwoordde die, dat de gemeente Amersfoort slechts uitgaat van een claim van maximaal 5

miljoen.

Maar de BPA gaat er vanuit dat (helaas, helaas voor de gemeente Amersfoort ) dat de claim

van Vahstal van 48 miljoen overeind blijft. Immers de BPA berekende zelf, reeds lange tijd

geleden, ook de Vahstal claim. En toen kwam de BPA uit op een bedrag tussen de 40 en 50

miljoen.

Wat het ook zei, vanaf december 2020, nu dus twee jaar geleden, geldt bovenop de claim (van

5 of 48 miljoen) ook nog eens de wettelijke rente van 8 % vanaf december 2020.

a) Dat betekent concreet dat bij een claim van 5 miljoen – vanaf december 2020 – er tenminste

33.000,00 euro per maand ( ! ) bij de Hoofdsom bijkomt. – En dit voor ieder jaar met Rente op

Rente.

en

b) Dat betekent concreet dat bij een claim van 48 miljoen – vanaf december 2020 – tenminste

320.000,00 euro per maand ( ! ) bij de Hoofdsom bijkomt.

Dit alles staat los van alle gemeentelijke advocaten kosten. En de advocaten kosten van de

tegenpartij die de gemeente Amersfoort, bij een onherroepelijke veroordeling, óók dient te

vergoeden !

En dat voor ieder nieuw kalender jaar, na december 2020, met 8 % Rente over de Hoofdsom,

en het jaar daarop, 8 % over dat nieuwe totaal bedrag van het jaar daarvoor.

Hans van Wegen, BPA.

Persbericht – Bijdrage Kadernota 2019 – 2024

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Amersfoort 09-07-2019 14:54

Geachte voorzitter,

De BPA zal het kort houden.

Wij dienen vanavond slechts één motie in.

De Burger zal de komende jaren de rekening gepresenteerd krijgen van een miljoenentekort, omdat de coalitie vast zal houden aan haar plannen.

Wij vinden dat niet eerlijk, omdat Amersfoorters recent al een forse belastingverhoging hebben gekregen.

Naar het zich nu laat aanzien gaat het om tekorten van 2,5 miljoen euro in 2020; 11 miljoen in 2021 en maar liefst 23 miljoen in 2023! Voor de komende vijf jaar komt dit op een totaal van 70,2 miljoen euro.

Dit is 468 euro per inwoner van Amersfoort, zonder kinderkorting!

Het is volgens de BPA tijd dat Amersfoort duidelijke keuzes gaat maken. Er moet meer geld naar Jeugdzorg, Woningbouw, Ouderen en Handhaving en we zouden moeten stoppen met geldverslindende projecten als de Westelijke Ontsluiting of het eindeloos, 18/20 jaar juridisch procederen tegen een Amersfoort Projectontwikkelaar d.m.v. zeer dure advocaten van de Zuid-As.

Zo kom je als Amersfoort wel aan 11 miljoen per jaar externe inhuur.

Als we nu stoppen met de Westelijke Ontsluiting valt er niet alleen een hoop geld vrij om deze tekorten mee op te vullen, maar komt er mogelijk ook bouwcapaciteit vrij voor de aanpak van een echt verkeersprobleem: klaverblad Hoevelaken.

Een ander voorbeeld.

De lokale partijen hebben recent in dit Stadhuis een hoorzitting georganiseerd.

Hierbij is een Amersfoortse Burger en Projectontwikkelaar aangehoord over diens Visie op een langslepend conflict van maar liefst 20 jaar met de gemeente en was er de gelegenheid om verduidelijkende vragen te stellen.

Het ging dus uitdrukkelijk niet om een rechtszitting, een discussie, politieke standpunten, meningen of van welke partij er dan ook uiteindelijk gelijk heeft.

Als medeorganisator verwacht de BPA tenminste respect en aanwezigheid van de Coalitie.

Echter, zowel de VVD als ChristenUnie, D66 en GroenLinks stuurden allen, geen enkele woordvoerder naar deze Hoorzitting

Maar Amersfoort-2014 alswel de BPA, CDA en PvdA hebben wel verduidelijkende vragen kunnen stellen.

Zelfs D66-wethouder Stegeman, die samen met VVD-wethouder Buijtelaar momenteel verantwoordelijkheid draagt voor dit 20 jaar slepende Dossier, bleef op de gang staan, en liet zich niet zien tijdens deze Hoorzitting.

Wat de BPA betreft bewijst dit opnieuw dat in Amersfoort drie van de zeven wethouders overbodig zijn. De Amersfoortse Burger betaalt hiervoor wel grof geld: 2 ton per jaar per stuk.

Voorzitter, bovendien vond en vindt dit debacle plaats onder Uw voorzitterschap van zowel het College als deze gemeenteraad.

Dit doet de BPA pijn. Evenals dat de Wethouder van de Democraten 66 op de gang blijft staan; weigert zijn juridisch verantwoording te nemen, en zijn VVD-collega er alleen op af stuurt.

Het is de BPA duidelijk dat er onzichtbare krachten in dit huis de Baas zijn, wanneer de volledige Coalitie van VVD, ChristenUnie, D66 en GroenLinks en zelfs een verantwoordelijk Wethouder van D66 huize, niet bij een dergelijke Hoorzitting aanwezig zijn, dan wel mogen zijn.

Wanneer iemand in deze positie als Project Ontwikkelaar bereid is om diens verhaal te doen dan kun je op zijn minst het fatsoen opbrengen om ernaar te luisteren en diegene netjes te woord te staan.

Dit gaat niet alleen voorbij aan de gedragscode voor raadsleden, maar tart zelfs de normen van fatsoen.

Voorzitter, hieruit blijkt, volgens de BPA, dat de Coalitie de huidige Oppositie totaal niet serieus neemt, en alles van tevoren afstemt en samen af kaart.

Het moge duidelijk zijn dat wij hier en nu, dan niet “voor spek en bonen” een uitgebreid verhaal voor de Kadernota gaan houden.

Wel hebben wij U een Motie beloofd.

(Zou NU onze BPA Motie BOA’s geprojecteerd kunnen worden?)

(Plus de getallen uit de andere 150.000 plus gemeenten)

Voorzitter, aangezien Amersfoort een doorsnee 150.000 plus gemeente van Nederland is, met tenminste vergelijkbare problemen in omvang en aantal, wordt het echt de hoogste tijd dat we ons BOA-bestand vergroten van 23 naar tenminste 35, maar liever 40 fulltime FTE-krachten.

Daarom bevelen wij de Raad deze BOA-Motie van harte aan.

De fractie van de Burger Partij Amersfoort (BPA)

Ralph Langendam

en Hans van Wegen

Persbericht – Meer BOA’s in Amersfoort

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 10-04-2019 18:16

Gisterenavond vergaderde de gemeenteraad van Amersfoort over het aantal BOA’s in de gemeente. Daar waar vergelijkbare 150.000+ gemeenten minstens 35 BOA’s fulltime werkzaam zijn moet Amersfoort zich momenteel tevreden stellen met slechts 23 BOA’s. De BPA is van mening dat hier snel verandering in moet komen en slingert daarom niet alleen deze discussie aan, maar dient ook een motie in om dit te bewerkstelligen. De motie is louter gericht op het aantal en zegt niets over de inzet van de BOA’s. Dat is immers een verantwoordelijkheid van het college.

Vanuit de andere fracties klinkt er kritiek op dit plan. Zo wordt er gesteld:

Het aantal van 35 ten opzichte van 23 BOA’s zou ongefundeerd zijn en er is behoefte aan onderzoek naar de precieze behoefte

De BPA stelt dat Amersfoort vergelijkbaar is met andere gemeenten van dezelfde omvang. Dit tezamen met het structurele tekort aan handhavingscapaciteit rechtvaardigt deze mate van opschalen.

Er zou nog financiële dekking missen

De dekking moet gevonden worden binnen het programma handhaving en veiligheid. Het college zal weinig moeite hebben met het vinden hiervan daar zij tijdens de vergadering reeds aankondigde in de kadernota met een vergelijkbare verhoging te zullen voorstellen.

BOA’s mogen andere handhavingsfuncties, zoals de politie waaronder wijkagenten, niet vervangen.

De BPA staat hier volledig achter, maar neemt hier binnen de motie bewust geen stelling over in. Niet alleen zou het kunnen dat er door toevoegen van fulltime BOA’s met binding in de wijk het capaciteitsprobleem is opgelost, maar dat zelfs de duurdere handhaving door politie afgeschaald kan worden.

Waardoor wordt het verschil tussen Amersfoort en andere gemeenten verklaart?

Het college heeft hierop aangegeven dat deze achterstand is veroorzaakt door jarenlange bezuinigingen.

Criminaliteit en overlast zijn dalende, dus in hoeverre is deze extra inzet nog nodig?

Dit is volgens de BPA typisch de papieren systeemwerkelijkheid van de ambtenaar. Tezamen met de daling is criminaliteit en overlast is namelijk ook de aangiftebereidheid de afgelopen jaren sterk afgenomen. Hierdoor zijn de cijfers fictief laag.

De wethouder geeft aan dat er een voorstel vanuit het College komt in de kadernota waardoor de BOA inzet meer conform de bekende benchmarks wordt. Zonder officiële toezeggingen te doen zal dit aantal waarschijnlijk sterk naar de 35 FTE van de BPA bewegen.

Tijdens de ronde werd duidelijk dat er meerderheidssteun is voor het voorgenomen collegevoorstel, maar niet voor de motie van de BPA. De oppositie ziet echter graag dat de coalitie een amendement tot opschalen van de aantallen BOA’s steunt in het geval dat het collegevoorstel in de kadernota niet toereikend is om het nijpende tekort aan BOA’s op te lossen. Ook hierover doet de coalitie geen toezeggingen.

De BPA kan hierin weinig meer doen dan het afwachten van de kadernota en opnieuw een motie of amendement indienen het collegevoorstel niet voldoet aan de voornemens. Wij vrezen hierbij voor een scenario dat de werkelijk toegevoegde BOA-capaciteit nog steeds ontoereikend is in de kadernota en vervolgens een motie of amendement van de oppositie tot het verder ophogen van de gemeentelijke handhavingscapaciteit tot de hoognodige 35 BOA’s niet zal worden gesteund. De tijd zal het leren.

Memo bij de peiling over meer BOA’s in Amersfoort

Gemeentelijke handhavers – BOA’s – bepalen voor een steeds groter deel het beeld van handhaving op straat.

De politie is vaak minder goed zichtbaar, want de Prio-1 (Verkeer, Geweld, overvallen enz. incidenten, met Blauw-Zwaailicht en Sirene) overheersen, ook in Amersfoort, steeds meer.

Over langere termijn heeft zich een aanzienlijke verschuiving voltrokken waarbij veiligheidszorg / handhaving in de openbare ruimte niet langer het exclusieve domein is van de politie.

Handhavers/toezichthouders / BOA’s spelen hier een steeds grotere rol in. Als het gaat om leefbaarheid dan ligt het accent steeds meer bij de handhavers. Het aandachtsveld van de politie is de laatste jaren ook verschoven, de politie zal minder/geen aandacht geven aan leefbaarheid.

Voor de politie zijn veiligheidstaken belangrijker.

Het gevaar ligt op de loer dat handhavers c.q. de Wijkagenten, ook (regelmatig) ingezet gaan worden voor zaken waaraan de Nationale Politie prioriteit geef  (b.v. iedere 14 dagen op Zondag het ME optreden tijdens voetbalwedstrijden van FC Utrecht).

Hierdoor is de Wijkagent de week daarop, tenminste 2 dagen minder in zijn wijk

( Als hij of zij al niet geblesseerd is geraakt tijdens de Handhaving rondom de Voetbal wedstrijd )

Dat zou hoe dan ook ten koste gaan van de leefbaarheid op straat. Ook wanneer jeugdoverlast

en drank- en horecaoverlast bij de politie worden ondergebracht, raken die taken

ondergesneeuwd, maar ook milieu en jeugdzaken krijgen steeds minder ander aandacht.

Inzet Toezichthouders / BOA’s

de Gemeente Amersfoort heeft momenteel slechts 23 toezichthouders / BOA’s terwijl bij vergelijkbare 150.000 plus gemeenten in Nederland er minimaal 35 toezichthouders zijn aangesteld.

Dit tekort heeft direct gevolgen voor de leefbaarheid in Amersfoort.

En het totale takenpakket van de toezichthouders wordt steeds meer uitgebreid.

We hebben (helaas) ook te maken met een terug tredende politie in het leefbaarheidsdomein.

De taken van de (wijk)toezichthouders zouden zich onder meer moeten richten op specifieke wijk onderwerpen.  Want de problematiek op De Berg is anders als in Soesterkwartier of in de Binnenstad of Kruiskamp, Liendert enz.

De BPA denkt hierbij aan jeugd, milieu, alcohol en drugs maar ook verkeer, burenoverlast, overtredingen vanuit de APV etc.

Taken die vroeger bij de wijkagent lagen maar tegenwoordig geen aandacht meer krijgen.

Je zou ook kunnen denken aan toezichthouders / BOA’s die jeugd als hoofdtaak in hun portefeuille hebben.

Als het aantal toezichthouders / BOA’s ook in Amersfoort naar de landelijk gehanteerde

norm wordt uitgebreid dan zal dat, op het gebied van de leefbaarheid het verschil maken

in de wijken van Amersfoort.

Daarnaast is er nog veel te doen als het gaat om de regierol van de toezichthouders en de wijkagenten. Moet de regie bij de politie of bij de gemeente blijven ?

De Burgemeester is en blijft verantwoordelijk ten aller tijde voor de openbare orde.

Het klinkt dan logisch dat de regie voor leefbaarheid en handhaving in het publiek domein

ook bij de Burgemeester komt te liggen.

De Wet Politie Gegevens (WPG) verbied dat anderen, dan politieambtenaren, kennis nemen van de documenten en info die onder deze wet vallen, dan maakt het wel weer lastig om informatie te delen.

In de media – Maak regels Amersfoortse taxibranche nog strenger

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 12-03-2019 18:00

AMERSFOORT – De gemeente Amersfoort moeten strengere regels opstellen voor de taxibranche in de Keistad. Daarvoor pleit de BPA. De partij heeft schriftelijke vragen ingediend over de kwestie.

Aanleiding is het feit dat de afgelopen zes maanden, drie vrouwen zich bij de politie hebben gemeld omdat ze zouden zijn aangerand door een taxichauffeur. Ook bij de BPA zelf zijn er klachten binnen gekomen over het taxivervoer.

“We hebben verschillende klachten gekregen van mensen die taxi’s gebruiken. Dat er vooral in de weekendnachten mensen met taxi’s rond rijden die Amersfoort helemaal niet kennen en zich ook niet netjes gedragen”, aldus fractievoorzitter Hans van Wegen.

Maar hoe til je het niveau van de Amersfoortse chauffeurs naar een hoger plan? Als het aan de BPA ligt mogen alleen taxichauffeurs van onbesproken gedrag en met kennis van Amersfoort de stad nog inkomen.

Een manier omdat voor elkaar te krijgen is het invoeren van TTO-systeem. Die term staat voor Toegelaten Taxi Organisatie. Op die manier kun je alleen in de stad rijden als je een vergunning hebt.

Andere steden die al zo’n systeem hebben ingevoerd zijn onder meer Amsterdam en Utrecht.

In de media – BPA bepleit opstellen regels voor taxibranche in Amersfoort

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 12-03-2019 06:21

De gemeente moet regels opstellen waardoor alleen taxichauffeurs van onbesproken gedrag en met kennis van de stad Amersfoort nog inkomen. Dat is de enige manier waarop de veiligheid van passagiers kan worden gegarandeerd.Artwin Kreekel 12-03-19, 06:27

Dat stelt politieke partij BPA (2 van de 39 zetels) naar aanleiding van een verhaal in deze krant. Eind vorige maand meldde het AD dat drie vrouwen zich in een halfjaar tijd hebben gemeld bij de politie, omdat ze zijn aangerand door een taxichauffeur. Eigenaren van de twee grootste centrales van Amersfoort, Taxi Boute en Taxi Keistad, gaven toen al aan dat Amersfoort kwaliteitseisen moet gaan stellen aan chauffeurs.

De BPA kaart dat signaal nu via schriftelijke vragen aan bij de burgemeester. ,,Amersfoort zou een zogenoemd TTO-systeem in moeten voeren, waarin de letters TTO staan voor Toegelaten Taxi Organisatie”, aldus voorman Hans van Wegen. ,,Op die manier kun je de taxibranche aan banden leggen en excessen voorkomen.”

Het maakt Van Wegen niet uit of de organisaties van binnen of buiten de stad komen. ,,Als ze maar aan de eisen voldoen en gedegen kennis hebben van het stratenplan van Amersfoort.”

Naar aanleiding van de oproep van de taxibedrijven noemde een woordvoerster van de gemeente Amersfoort het invoeren van regels al volkomen zinloos, omdat er niet op kan worden gecontroleerd. ,,Handhaven is in de praktijk moeilijk uitvoerbaar”, aldus de zegsvrouwe. ,,Het is en blijft een vrije markt.’’

Volgens Van Wegen is dat onzin. ,,Verschillende steden als Den Haag, Amsterdam, Hilversum en Utrecht hebben al zo’n TTO-systeem ingevoerd. Het kan, je moet het alleen durven doen en erop willen handhaven.”

De BPA-voorman roept burgemeester Bolsius om snel om de tafel te gaan met Amersfoortse taxibedrijven en samen te kijken of er een oplossing gevonden kan worden voor het veiligheidsprobleem. De burgemeester heeft drie weken de tijd om te reageren op de vragen van de politieke partij.

Vragen – Taximarkt Amersfoort verdient TTO-systeem

Burger Partij Amersfoort (BPA) Burger Partij Amersfoort (BPA) Amersfoort 05-03-2019 06:25

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN HET COLLEGE

Ex. artikel 43 Reglement van orde van de raad

Nummer: 2019-035

Datum: 5 Maart 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad van Amersfoort.

Steller: Burger Partij Amersfoort (BPA)

Onderwerp: de Taximarkt in Amersfoort verdient een TTO-systeem

Het College wordt verzocht (n.a.v. onderstaande BPA-Toelichting) de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Is het College op de hoogte van onderstaande BPA-toelichting?

Waarom is het College nog niet overgegaan tot invoering van een TTO-systeem?

Zijn deze tegenwerpingen anno 2019 nog steeds relevant?

Zo ja, waarom?

Zo nee, is het College voornemens om haar motivatie te heroverwegen?

Is het College bereid om op korte termijn met de lokale Amersfoortse Taxiondernemers om de tafel te gaan zitten om tot een TTO-systeem te komen?

Zo ja, op welke wijze en binnen welke termijn?

Zo nee, waarom niet?

Is het College met de BPA van mening dat lokale gerenommeerde Taxibedrijven in Amersfoort en het Amersfoortse uitgaanspubliek een betere Kwaliteit verdienen?

Zo ja, waarom wordt hier momenteel in Amersfoort nog niet naar gehandeld?

Zo nee, waarom niet?

BPA Toelichting:

Volgens de Amersfoortse Courant van 23 Februari 2019 zijn er de laatste 6 maanden tenminste drie vrouwen die zich bij de Politie in Amersfoort hebben gemeld vanwege (vermeende) aanranding door een Taxichauffeur!

Zowel Taxi Boute als Taxi Keistad spreken, in datzelfde krantenbericht, schande van deze gebeurtenissen. De Burger Partij Amersfoort (BPA) is het hier hartroerend mee eens. Dit is de Amersfoortse uitgaanswereld onwaardig.

In tegenstelling tot andere grote steden zoals Den Haag, Amsterdam, Hilversum of Utrecht hanteert Amersfoort (helaas) nog niet het systeem van Toegelaten Taxi Organisaties (TTO)

De gemeente Amersfoort heeft het TTO-systeem tot op heden niet willen invoeren, ondanks het herhaaldelijk verzoek van de voorgenoemde echte lokale Amersfoortse taxiondernemingen.

Momenteel rijden er rond 23:00 uur, tot ver na 06:00 uur in de ochtend, iedere Donderdag-, Vrijdag-, Zaterdag- en soms ook Zondagnacht, taxi’s van ver buiten Amersfoort in onze stad rond. Zij komen bijvoorbeeld uit Almere, Zwolle, Dronten, Amsterdam of Utrecht.

Van dergelijke taxi’s is vaak onduidelijk namens welke organisatie zij opereren, omdat zij niet expliciet aan hun Daklicht herkenbaar zijn. Bovendien kennen zij de stad Amersfoort, met al haar buitenwijken, vaak niet goed. De BPA is van mening dat de taxibranche in Amersfoort gebaat zou zijn bij een TTO-systeem ter bevordering van de veiligheid en de kwaliteit van taxivervoer voor de (nachtelijke) taxigebruikers, zoals het uitgaanspubliek. Voorkomen is onzes inziens beter dan genezen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.