Nieuws van D66 inzichtelijk

10 documenten

Digitalisering: grote impact, geringe aandacht

D66 D66 Nederland 11-03-2021 19:14

Op basis van eigen onderzoek concludeerde de Tweede Kamer dat er naast kennisgebrek sprake is van gefragmenteerde aandacht. Met als gevolg dat overstijgende thema’s als algoritmes versus de rechtstaat of de geopolitiek van het 5G-netwerk onderbelicht blijven. In tegenstelling tot de EU en vergelijkbare lidstaten kent Nederland geen digitale besluitvormingsstructuur. Brussel kreeg een sterke Eurocommissaris Digitale Zaken, Berlijn en Kopenhagen stelden digitale commissies in, maar Den Haag blijft achter. De stap naar een vaste Kamercommissie en minister voor Digitale Zaken moet nu gezet worden. De ambtelijke organisatie behoeft naast de CIO Rijk een Chief Technology Officer, naar Brits model. In aanvulling op het Bureau ICT Toetsing (BIT) moeten grote uitvoeringsinstanties een Chief Privacy Officer aanstellen.

Gezien het grensoverschrijdende karakter van digitale vraagstukken is het begrijpelijk dat het parlement vaak naar de Europese Unie kijkt. Maar Nederland heeft een eigen verantwoordelijkheid om mensen te beschermen tegen oprukkende datamachten. Dit vergt een doelgerichte digitale agenda voor het komende decennium. Met een overheid die zich aan de wet houdt en tegenmacht biedt aan techreuzen. Met een samenhangende aanpak om de vitale infrastructuur beter te beschermen tegen externe dreigingen. Met serieuze investeringen in startups, onderzoeksprogramma’s en de innovatieve industrie. Met open source ICT-projecten, kleinschalige aanbestedingen en toegankelijke dienstverlening. En met maatregelen als een digitaks of een basisinkomen zodat iedereen meeprofiteert.

Om grip te houden op digitale technologie moeten zowel wetgeving als toezicht sluitend gemaakt worden. Lacunes binnen en tussen wetten laten ruimte voor ongewenste praktijken zoals de gezichtsherkenningscamera van een supermarkt in Alphen aan de Rijn. Het bleef lang onduidelijk of dit mocht en wie erover ging. Toekomstige wetgeving moet enerzijds experimenteerruimte bieden en anderzijds horizonbepalingen kennen die dwingen tot voortdurende heroverweging en aanpassing. Daarbij moeten toezichthouders beter in staat gesteld te worden om bestaande regels toe te passen op de digitale werkelijkheid. Naast meer budget voor de Autoriteit Persoonsgegevens moet het kabinet een waakhond instellen die zijn tanden zet in de wildgroei aan publieke algoritmes en die onder de digitale motorkap van techbedrijven kan kijken.

Naast het beter benutten van de kennis van bedrijven, wetenschappers en belangenorganisaties is intensieve publiek-private samenwerking nodig bij vraagstukken over cybersecurity, de digitale infrastructuur en het bestrijden van desinformatie. De overheid kan dit niet alleen. Ook vanwege het logge wetgevingsproces is zelfregulering via gedragscodes en certificering vaker succesformule dan zwaktebod.

Net als bij andere maatschappelijke vraagstukken is het bij digitale dilemma’s aan de politiek om aan te jagen, bij te sturen, af te remmen of te begrenzen. Teneinde een gezonde en eerlijke balans te vinden. Na decennia van gebrekkige aandacht en selectieve daadkracht, is het tijd voor een Kamer en kabinet met duurzame grip op digitalisering.

Groningen draait op Wifi en 4G

D66 D66 Groningen 16-04-2020 13:58

Door de coronacrisis leven we in bijzondere tijden. Juist nu zijn we aangewezen op onze flexibiliteit, creativiteit en doorzettingsvermogen om Groningen draaiend te houden. In deze intelligente lockdown zijn we voor ons dagelijkse contact aangewezen op digitale hulpmiddelen, apps en telecomverbindingen. Als inwoners van de provincie Groningen werken we, net als de rest van de wereld, massaal via Wifi en 4G.

Cruciaal internet

Kinderen kunnen via het internet lessen volgen, medewerkers kunnen op afstand aan het werk blijven en getroffen sectoren kunnen online gedeeltelijk omzetverlies goed maken. Iedere verstoring van deze infrastructuur kan verstrekkende gevolgen hebben. Voor ons allemaal en voor de hulpdiensten, onze helden, in het bijzonder. Onze telecomvoorzieningen houden dus de maatschappij op dit moment op de been en D66 wil graag dat de provincie Groningen blijft investeren in de vooruitgang van de technologie. Groningen heeft een goede reputatie en uitgangspositie op het gebied van telecommunicatie en ICT dus investeringen hebben hier grote kans van slagen.

Brede toepassing

De Provincie Groningen ondersteunt via o.a. de Economic Board het onderzoek en de uitrol van 5G. D66 vindt het belangrijk dat we meedoen met de ontwikkeling van deze nieuwe technologie. We kunnen in deze tijd niet stil staan. Hoe mooi zou het zijn als we nog beter zouden kunnen beeldbellen, klassen goed en met z’n allen les zouden kunnen krijgen via de computer en zorgverleners minder risico’s zouden lopen omdat ze de eerste diagnose online kunnen doen?

Digitale verbinding

We zijn nu gedwongen om ons digitaal met elkaar te verbinden maar ook na deze periode, kunnen we door middel van telecommunicatie sneller contact maken met opa en oma thuis of in het verzorgingshuis, met goede bekenden in binnen- en buitenland en met collega’s zonder kilometers te hoeven rijden. Deze exceptionele tijden heeft ons nu geleerd hoe waardevol deze alternatieven kunnen zijn. D66 ondersteunt de plannen die de provincie heeft om onze positie door middel van vooruitstrevende technologie te verbeteren en roept op om de invoer en uitrol te versnellen. Hoe sneller, hoe beter.

In het verlengde van dit artikel stelde D66 schriftelijke vragen aan het College over de recente vernielingen van 5G-masten. Deze schriftelijke vragen kunt u hier lezen.

Online vragenuur D66 fractie op 17 april

D66 D66 Arnhem 14-04-2020 09:19

We houden afstand, blijven thuis, werken door. We maken offers, maar laten de democratie niet lijden onder de coronacrisis. De raadsleden van D66 Arnhem verplaatsen hun volksvertegenwoordigend werk naar het internet en houden een online vragenuur.

Online vragenuur

Op vrijdag 17 april tussen 17:00 en 18:00 uur zit de fractie voor je klaar. De fractie begint met een korte update over de Arnhemse situatie en daarna kun je al je vragen stellen. Voor een orderlijk verloop van het vragenuur is het handig vragen vooraf al te mailen naar susan.vanommen@d66arnhem.nl. Gemailde vragen komen gegarandeerd aan bod.

We zien je graag bij het eerste online vragenuur! Vrijdag 17 april, van 17:00 tot 18:00 uur https://meet.jit.si/VragenuurFractieD66Arnhem

Privacy proof

Het vragenuur is een open groepsvergadering met Jitsi, een open source en privacy proof programma. Het werkt op iedere* laptop en pc met webcam/microfoon. Op je tablet of smartphone kun je ook meedoen via de app Jitsi Meet (Android, Apple). Deelnemen kan heel makkelijk via de link: https://meet.jit.si/VragenuurFractieD66Arnhem.

*: Met een andere webbrowser dan Microsoft Explorer (bijvoorbeeld Chrome of Firefox).

Terugblik: digitaal vragenuurtje

D66 D66 Rotterdam 09-04-2020 08:35

Afgelopen dinsdag 7 april organiseerden we als D66 een digitaal vragenuurtje. Fractievoorzitter Chantal Zeegers en raadslid Ingrid van Wifferen gaven daarin antwoord op alle vragen over de corona-maatregelen vanuit de gemeente. Hieronder lees je alle vragen en antwoorden uit dit vragenuurtje. De volgende sessie is op 21 april met Nadia Arsieni en Elene Walgenbach. Wil je je aanmelden? Dat kan hier.

 

Q&A Digitaal vragenuurtje 7 april

Onderwijs

Vraag: hoe moet het nu met alle kinderen die thuis onvoldoende ondersteund worden? Of voor wie het thuis niet veilig wonen is? Zijn die kinderen in beeld en is er voldoende hulp? Zijn er voldoende leermiddelen?

Antwoord: dit onderwerp staat op de agenda van de Corona-commissie van 9 april aanstaande. Dan zullen we deze vragen stellen. Wordt vervolgd.

Handhaving

Vraag: wat is de lijn van de fractie wat betreft de handhaving van de maatregelen? Harder handhaven? Of toch eerst meer bewustwording creëren (met name bij jongeren)?

Antwoord: we zijn het eens met de handhavingsmogelijkheden die er nu zijn. Ook hebben we de indruk dat de handhavers op dit moment goed optreden bij overtredingen. Er wordt geïnvesteerd in bewustwording door onder andere (social) media en waarschuwingsborden. Bij ons leeft wel de vraag of het duidelijk is hoe Rotterdammers signalen door kunnen geven aan de handhavers en of dus alle overtredingen voldoende in beeld zijn. Wellicht kunnen gebiedscommissies daar een rol bij spelen. Dat vragen we na in de Corona-commissie van 16 april.

Privacy

Vraag: hoe kijkt de fractie aan tegen privacy-maatregelen? De een houdt een pleidooi voor soepele omgang met privacy. De ander heeft zorgen geuit over de aangekondigde app vanuit de minister.

Antwoord: een goede vraag die helaas niet heel snel te beantwoorden is. De volksgezondheid is belangrijk. We hebben gelukkig goede privacy-wetgeving in Nederland. Nieuwe ideeën moeten daaraan getoetst worden. Inperkingen of specifiek maatwerk naar aanleiding van Corona mag niet langer duren dan voor de aanpak van de Corona crisis vereist is. Een meer inhoudelijke reactie volgt. De fractie gaat daarover in overleg met privacy deskundigen binnen de partij en de Tweede Kamer

Herdenkingen 4 en 5 mei

Vraag: zouden de herdenkingen op 4 en 5 mei wellicht op digitale wijze doorgang kunnen vinden?

Antwoord: dit is een goed idee. Dat kaarten we aan bij het college. Dan kunnen we kijken of dat mogelijk gemaakt kan worden.

Kwetsbare en eenzame Rotterdammers

Vraag: men geeft aan zich zorgen te maken over de eenzaamheid van ouderen in verpleeghuizen en mensen in de GGZ, waar niemand meer op bezoek mag komen. Wat kunnen we daaraan doen als gemeente?

Antwoord: dit is moeilijk want de verpleegzorg is geen taak van de gemeente. Bovendien is het voor de gezondheid van de patiënten echt niet goed als zij in aanraking komen met andere personen dan de verplegers. Het is wel een goed idee om verpleeghuizen te bellen en te vragen waar zij behoefte aan zouden kunnen hebben. Dat pakken we op. Wordt vervolgd.

Dak- en thuislozen

Vraag: er worden zorgen geuit rondom de opvang van dak- en thuislozen.

Antwoord: het college heeft aangegeven (in de beantwoording van vragen van de SP) dat er nu voldoende opvang is maar dat er gezocht wordt naar uitbreiding voor het geval dat toch nodig mocht zijn. Op 16 april staat dat op de agenda van de Corona-commissie. Dan zullen we een stand van zaken opvragen.

Bijstand

Vraag: we krijgen het signaal dat het voor mensen in de bijstand op dit moment lastiger rondkomen is, met name omdat in de supermarkten de schappen met goedkope producten vaak leeg zijn.

Antwoord: dit soort signalen zijn er goed om te krijgen. Vooralsnog hebben we het idee dat het hamsteren flink teruggelopen is. We houden een vinger aan de pols en zullen zo nodig navraag doen.

Middenstand

Vraag: er zijn zorgen om de middenstand. Blijft de levendigheid van de stad straks wel op peil? Kleinere ondernemers hebben het zwaarder dan grote. In lijn hiermee zijn er signalen dat sommige vastgoed-verhuurders niet meewerken en te streng huur incasseren.

Antwoord: dit is inderdaad een bekend signaal. Dit moet op landelijk niveau opgelost worden. Daar worden nu ook gesprekken over gevoerd. De gemeente stelt zich als verhuurder wel coulant op, zo geven zij aan. Dit laatste klopt ook met ons beeld wat we terugkrijgen van ondernemers.

Gebiedscommissies

Vraag: heel veel bewonersinitiatieven gaan nu niet door. Dat betekent dat de budgetten terugvloeien naar de algemene middelen. Kan ervoor gezorgd worden deze budgetten voor de gebiedscommissie behouden blijven?

Antwoord: dit zullen we via schriftelijke vragen navragen bij het college.

Vraag: er mag door gebiedscommissies niet digitaal vergaderd worden, ook niet informeel. Er wordt tegenwerking ervaren. Zo hebben de gebiedscommissies geen MS-teams bijvoorbeeld.  Er leeft het gevoel dat er te veel focus ligt op wat niet kan in plaats van wat er wel mogelijk is.

Antwoord: als het goed is, zullen de gebiedscommissies ook digitaal kunnen gaan vergaderen. Deze week start de gemeenteraad. Daarna is er een uitrol naar de gebiedscommissies, wijkraden en wijkcomité’s. We houden een vinger aan de pols.

 

 

 

Het bericht Terugblik: digitaal vragenuurtje verscheen eerst op Rotterdam.

Nederland eerste land met wet voor staatshackers

D66 D66 Nederland 12-12-2019 16:39

Nederland eerste land met wet voor staatshackers

D66 dient vandaag een wet in voor staatshackers. Staatshackers gebruiken cyberwapens bij hun opsporings- en inlichtingenwerk, maar daar is nog geen wetgeving voor. Nederland zou hiermee het eerste land ter wereld zijn met hackwetgeving, waarin staat welke afweging de overheid moet maken als één van hun hackers een softwarelek gebruikt als ingrediënt voor cyberwapens.

Iedere dag zijn de hackers van de overheid bezig met het verzamelen van zogenaamde ‘zerodays’. Dit zijn softwarelekken die nog niet bekend zijn en dus niet gedicht kunnen worden. Over het gebruik van deze lekken en de afhandeling ervan wordt nu geen verantwoording afgelegd.

D66-Kamerlid Kees Verhoeven: “Staatshackers gebruiken cyberwapens om in te breken op digitale netwerken. Zij hebben veel ongecontroleerde macht in handen, zonder ook maar enige verantwoordelijkheid af te leggen. De hele samenleving is aangesloten op het internet. Het gebruik van cyberwapens kan desastreuze gevolgen hebben. Zoals het platleggen van de Rotterdamse haven of het blokkeren van energieleveranciers. Maar denk ook aan het binnendringen van iPhone’s, laptopcamera’s of pacemakers. Het wordt hoog tijd dat er hackwetgeving komt, waar onze staatshackers zich in de toekomst aan moeten houden.”

Softwarelekken gebruiken of dichten?

D66 komt met een initiatiefwet die voorschrijft welke softwarelekken gebruikt mogen worden en wanneer ze juist gemeld en gedicht moeten worden. Verschillende ministeries en diensten moeten hier toezicht op houden, zodat wordt samengewerkt en alle belangen worden afgewogen. Denk daarbij aan de nationale veiligheid, maar ook aan de veiligheid van consumenten en hun privacy.

Verhoeven: “Op dit moment beslissen alleen de hackers van onze inlichtingendiensten en de politie wat er met de verzamelde softwarelekken gebeurt. Dat is schimmig, verder weet niemand welke lekken zij behouden en niet openbaar maken. Deze softwarelekken kunnen bedrijven dan dus niet repareren en dat maakt onze samenleving kwetsbaar. Criminelen en andere landen kunnen diezelfde lekken gebruiken om ons te hacken. De huidige wet loopt achter op de praktijk, daar moeten we nu echt wat aan doen.”

Lees hier de initiatiefwet van Kees Verhoeven.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

D66 pleit voor digitale revolutie

D66 D66 Nederland 19-11-2019 06:00

D66 wil de indringende datamacht van bedrijven en overheden beperken. Dat is cruciaal om onze democratie, onze rechtstaat en onze vrijheid te beschermen.

Kamerlid Kees Verhoeven: “Er worden steeds meer algoritmes gebruikt die data van onschuldige mensen analyseren op verkeerd gedrag zonder dat zij ergens van verdacht zijn. Nu is het SyRI, straks zijn het gezichtsherkenningscamera’s die controleren of je door rood loopt. Techreuzen en overheden kunnen steeds dieper in onze levens treden. Dat gebeurt zonder dat we daar grip op hebben. Zonder dat we een vrije keuze of inspraak hebben. Zonder dat we ons recht kunnen halen. Daarom moeten we nu ingrijpen, we kunnen niet langer afwachten.”

De partij lanceert vandaag een pamflet met de titel ‘Digitale Revolutie’, daarin staan 12 voorstellen om de steeds verdergaande datamacht van techreuzen en overheden in te perken. Ingrijpende algoritmes zoals gebruikt bij gezichtsherkenning of SyRI moeten volgens de partij verboden worden tot er wetgeving en toezicht is.

Verhoeven: “Iedereen moet vrij online kunnen surfen zonder dat anderen meekijken. Het wordt met de dag duidelijker dat overheden en techreuzen te hongerig zijn naar onze persoonsgegevens. Algoritmes verdelen ons in hokjes: autochtoon, extreemrechts, arm, homoseksueel of hoogopgeleid. Op basis daarvan worden beslissingen genomen. Van fraudeonderzoek tot het onder je neus schuiven van nepnieuws. Dat heeft gevolgen voor onze vrijheid en grondrechten. Discriminatie ligt op de loer en privacy verdwijnt. De politiek moet hier paal en perk aan stellen. Er gebeurt veel te weinig”.

Algoritmes van Spotify en Netflix adviseren de volgende track of serie, Amazon en Alibaba bepalen het koopgedrag van miljarden mensen door hen online te volgen. Techreuzen misbruiken hun marktmacht om hun dominante positie te behouden. D66 wil de ontwrichtende media- en markmacht van techreuzen inperken door ze op te knippen en overnames van concurrenten moeilijker te maken. Dit betekent dat bijvoorbeeld Facebook een dienst zoals Whatsapp zou moeten afstoten en niet zomaar een concurrent als Instagram mag overnemen. Op die manier kan een monopolie worden opengebroken.

Lees hier het pamflet ‘Digitale Revolutie’.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Responsive Web Design

D66 D66 Ridderkerk 14-06-2019 18:36

Steeds meer mensen gebruiken hun mobiele telefoon om de internet te surfen. Als jouw website niet geoptimaliseerd is voor mobiele bezoekers dan mis je een heleboel potentiële klanten.

Veel website beheerders hebben moeite om de juiste strategie te vinden om al hun website bezoekers effectief te te voldaan van de standaard normen. Mensen kunnen nu verbinding maken met het world wide web via duizenden verschillende apparaten, allemaal met resoluties en schermformaten.

Responsive Web design is de gouden standaard geworden voor website design projecten vanwege het vermogen om zich aan te passen aan de grootte van de schermen van apparaten. Responsive design geeft veel rust aan website beheerders, omdat ze dan weten dat hun site er op elk scherm goed uitziet.

Dat is echter niet alles, er is nog een resterende helft. De andere helft is ervoor zorgen dat jouw website presteert op al die verschillende apparaten. Vinden jouw gebruikers de informatie die ze zoeken? Laadt je site zo snel mogelijk op? Voltooien ze wel de basis taken? Er zijn veel prestatievragen die responsive design niet altijd oplost, en het is belangrijk om deze in overweging te nemen als je een website wilt ontwerpen

Hier zijn enkele best-practices voor het implementeren van een responsief ontwerp. Deze informatie is verkregen van https://webstick.nl/ (Webdesign bedrijf).

Mobile First

Een mobile-first benadering betekent dat je jouw ontwerp start vanuit het perspectief van de mobiele gebruiker. Begin met het uitzoeken welke ervaring de mobiele gebruiker nodig heeft en bouw vanaf daar verder op. Dat is veel gemakkelijker te doen dan te beginnen met jouw desktopontwerp en te proberen onderdelen weg te werken om een tablet en smartphone ervaring te maken.

Met een mobile-first benadering kan je veel effectievere ontwerpen maken en je laat non-desktop users niet achter. Houd bij het ontwerpen van een mobile-first altijd rekening met de volgende eigenschappen: beter, sneller, gemakkelijker. Betere inhoud, snellere laadtijden en eenvoudigere navigatie

Conclusie

Na dit artikel te hebben gelezen moet je wel weten dat in 2019 het nodig is om een mobiel geoptimaliseerd website te hebben. Responsive Web design is een geweldig hulpmiddel om ervoor te zorgen dat jouw website er goed uitziet op alle apparaten.

EU moet zich klaarmaken voor technologische wapenwedloop

D66 D66 Nederland 03-05-2019 04:30

EU moet zich klaarmaken voor technologische wapenwedloop

D66 wil dat Europa zich klaarmaakt voor de technologische wapenwedloop die zich nu afspeelt. De partij publiceert vandaag een Europese Techvisie waar de Europese Unie mee aan de slag moet.

Kamerlid Kees Verhoeven: “We worden weggedrukt door landen zoals China en de Verenigde Staten. Daarmee kan welvaart, invloed en veiligheid uit onze handen glippen. Dat zou rampzalig zijn voor Nederland, voor alle Europese landen en voor de stabiliteit in de wereld. Het is zaak dat de Europese Unie de dreiging serieus neemt en alle naïviteit en afwachtendheid van zich afschudt.”

Daarom pleit D66 voor een gezamenlijke Europese techstrategie. Technologieën zoals 5G, cybersecurity en kunstmatige intelligentie moeten meer in handen van de Europese Unie komen. China, de VS en landen als Japan en Zuid-Korea investeren hier fors in vanuit strategische geopolitieke afwegingen. Europa blijft achter.

Verhoeven: “Voor de duidelijkheid. Landen als Nederland kunnen dit niet in hun eentje. Als eensgezinde Europese Unie met een ambitieuze agenda kunnen we voldoende tegenstand bieden, cyberaanvallen afslaan en offensief innoveren. Alleen zo kunnen we zorgen dat de belangen van mensen centraal staan in plaats van de belangen van een kapitalistische bedrijfscultuur of die van een centrale staatscultuur.”

De partij stelt voor dat via de Europese meerjarenbegroting 50 miljard extra wordt geïnvesteerd in technologieën zoals kunstmatige intelligentie, quantumcomputing, cybersecurity, ruimtevaart en digitale infrastructuur. Daarnaast moet een Europese techcommissaris aangesteld worden voor stevig Europees industriebeleid. Ook stelt D66 voor dat in Eindhoven een Europees instituut voor kunstmatige intelligentie komt.

Lees hier meer over onze voorstellen.

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

D66 vraagt het college naar WiFi-tracking van binnenstadbezoekers

D66 D66 Tilburg 06-03-2019 13:51

Geacht college,

Afgelopen week lazen wij in Trouw het bericht dat de gemeente Tilburg onlangs definitief afspraken beëindigde met het Ondernemersfonds Tilburg Binnenstad om data te delen van de bezoekers van onze binnenstad.[1] Volgens het krantenbericht deelde de gemeente in de periode 2015-2017 de gegevens van gebruikers van het openbare WiFi-netwerk in de stad aan ondernemers. Die betaalden daar 17.000 euro per jaar voor.

Via dit WiFi-netwerk werden de MAC-adressen en locatiegegevens van telefoons en andere apparaten verzameld. Elk apparaat dat met het internet is verbonden, heeft een eigen, uniek MAC-adres. In theorie zijn deze gegevens te herleiden tot personen. Vandaar dat MAC-adressen als persoonsgegevens worden gezien door de Autoriteit Persoonsgegevens. Een woordvoerder van het Ondernemersfonds stelt in de krant dat ook MAC-adressen werden opgevangen van personen die niet inlogden, en dus niet instemden met de algemene voorwaarden van het netwerk.

De D66-fractie vindt de privacy van onze inwoners én van binnenstadbezoekers die gebruikmaken van het openbare, gemeentelijke WiFi-netwerk belangrijk. Naar aanleiding van het nieuwsbericht en het collegebesluit van 29 januari jl. hebben wij de volgende vragen.

Is het college op de hoogte van de berichtgeving in Trouw van 1 maart jl.? In welke periode zijn de gegevens van binnenstadbezoekers via WiFi-tracking verzameld? Voldeed het college voor de periode 2015-2017 aan de toen geldende privacywetgeving? Is de privacywetgeving in die periode veranderd? Zo ja, is de praktijk daarop aangepast? Indien de praktijk niet is meebewogen met de veranderende wetgeving, waarom is dat niet gebeurd? Klopt het dat de MAC-adressen en locatiegegevens van bezoekers van de binnenstad werden verzameld, ook als zij niet instemden met de algemene voorwaarden van het WiFi-netwerk? Was het college op de hoogte van het verzamelen van gegevens van bezoekers die niet met de algemene voorwaarden hadden ingestemd? Zo ja, vanaf wanneer? Is het college het met de D66-fractie eens dat dergelijke praktijken, zeker zonder toestemming en kennisgeving, onwenselijk zijn? Heeft het college bij aanvang van deze praktijk een toets laten uitvoeren door een functionaris gegevensbescherming of een andere privacy-instantie? Waarom heeft het college pas nu de overeenkomst met het Ondernemersfonds Tilburg Binnenstad beëindigd? Heeft de gemeente Tilburg de verzamelde gegevens ook voor eigen doeleinden gebruikt en/of geanalyseerd? Zo ja, welke gegevens en met welk doel? Ziet het college mogelijkheden om het Ondernemersfonds Tilburg Binnenstad op een andere wijze van relevante data te voorzien? Zijn ook gegevens gedeeld met andere partijen dan het Ondernemersfonds Tilburg Binnenstad? Is het college bekend met andere locaties waar via openbare gemeentelijke WiFi persoonsgegevens worden verzameld? Voldoet het college daar ook aan de huidige privacywetgeving? Heeft het college beleid om in de toekomst met dergelijke praktijken om te gaan? Zo nee, gaat het college dat maken?

Namens de D66-fractie,

Yaşar Sazak Bas Verberk Koen van der Krieken

D66 vraagt het college naar WiFi-tracking van binnenstadbezoekers

https://tilburg.d66.nl/2019/03/d66-vraagt-het-college-naar-wifi-tracking-van-binnenstadbezoekers/

U kunt deze video niet bekijken, omdat u cookies van YouTube niet heeft geaccepteerd. Verander uw instellingen om de video alsnog te bekijken.

[1] https://www.trouw.nl/home/gemeenten-stoppen-met-het-wifi-tracken-van-hun-winkelpubliek~a522858b/ en http://bis.tilburg.nl/upload/notas/2019/01%20Collegeadvies%20Verwerken%20en%20delen%20tijd-%20en%20locatiegegevens.pdf.

Zeker zijn van snel internet in het buitengebied

D66 D66 Lochem 15-12-2017 09:24

De gemeente Lochem worstelde al geruime tijd met het vraagstuk: ‘Hoe krijgen wij die  honderden bewoners en bedrijven in het buitengebied op snel internet’. De coalitie had zich tot doel gesteld dit binnen de raadsperiode te realiseren. Een goede internetverbinding is en wordt immers steeds belangrijker.

Er komen veel nieuwe diensten bij die vragen om een snelle, veilige en betrouwbare verbinding. Denk hierbij aan zorg op afstand, onderwijs, uitlezen melkrobots en interactieve diensten op TV. Daarnaast wordt thuiswerken steeds belangrijker en bijvoorbeeld beveiliging van huis en haard. Glasvezel biedt deze snelle en betrouwbare internetverbinding en wij verwachten dat dit een stimulans is voor de economische ontwikkeling van het buitengebied.

Machtsmolopolie Een van de glasvezelaanbieders in de Achterhoek is CIF, een grote speler met een uitstekende reputatie. Maar ondanks eerdere toezeggingen, zag het er naar uit dat het toch nog wel een tijdje zou gaan duren voordat CIF in ons buitengebied glasvezel zou aanleggen. Het leek erop dat dit gebeurde vanuit een aanbodgerichte strategie. Was hier sprake van machtsmonopolie?

Zelf aan de slag Voor D66 en de coalitiepartijen was dit onacceptabel. Met 4 miljoen in de achterzak ging het college dan maar zelf aan de slag. Maar nu kwam CIF op haar schreden terug. Dat was niet de bedoeling! “Huh? Wat doen ze daar in Lochem?” Plotseling kon CIF wel snel aan de slag.

Resultaat! Marktpartijen blijven marktpartijen. Je moet ze soms kietelen om in beweging te komen. Dankzij ons college, dankzij de standvastigheid van ons en onze coalitiepartners hebben we binnenkort glasvezel en snel internet in ons mooie buitengebied.  En voorlopig  houden we die vier miljoen achter de hand, mocht het nodig zijn.

D66 is content! En inwoners met ons, weten we. Goed voor elkaar dus.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.