Nieuws van D66 inzichtelijk

20 documenten

3 Redenen waarom het voor iedere burger belangrijk is om belasting te betalen

D66 D66 Ridderkerk 12-07-2020 14:08

De gedachte “Waarom zou ik inkomstenbelasting betalen?” is misschien een paar keer bij je opgekomen, vooral tijdens het doornemen van je salarisstrook of het indienen van belastingaangiftes. Aangezien belastingen een aanzienlijk deel van je salaris kunnen opeten, is het voor veel mensen een gangbare opvatting dat belastingen niets anders zijn dan een last.

Maar is het echt zo? Niet echt. Laten we eens kijken naar het belang van de inkomstenbelasting.

Heeft u last van een Belastingdienst storing? Klik dan hier om het door te geven.

Helpt de natie te bouwen

De kosten van het runnen van een heel land, vooral een land dat zo groot en bevolkt is als het onze, zijn enorm hoog. Het is door de belastingen die we betalen dat de overheid civiele operaties kan uitvoeren. Met andere woorden, zonder belastingen zou het voor de regering onmogelijk zijn om het land te besturen.

Inkomstenbelasting is een van de grootste bronnen van inkomsten voor de Indiase regering. Als de mensen gaan denken dat inkomstenbelasting een last is en niet hetzelfde betalen, zal dit een directe invloed hebben op de groei van onze natie en ook leiden tot sociale ineenstorting.

Welzijnsregelingen

Er zijn momenteel meer dan 50 vakbondsregeringen in Europa. Van werkgelegenheidsprogramma’s, subsidie op woningkredieten, concessies op kookgas, tot pensioenregelingen, de overheid heeft verschillende regelingen gelanceerd om alle verschillende sectoren van de samenleving te helpen.

Deze regelingen komen ten goede aan miljoenen IndiĆ«rs en vereisen crĆØches van roepies om succesvol te kunnen draaien. Door het betalen van inkomstenbelasting speelt u uw rol in het succes van deze regelingen en geeft u de overheid ook de mogelijkheid om te werken aan meer welzijnsregelingen en -programma’s.

Verbeterde gezondheidszorg en onderwijs

Een aanzienlijk deel van de geĆÆnde belastingen wordt besteed aan de verbetering van de gezondheidszorg in het land. Er zijn overheidsziekenhuizen die medische diensten aanbieden zonder kosten of tegen minimale kosten. In de loop der jaren is de kwaliteit van de dienstverlening door de overheidsziekenhuizen met sprongen vooruitgegaan en dat is alleen maar gebeurd doordat de belastingbetalers belasting betalen.

Ook zijn er overheidsscholen met een verwaarloosbaar bedrag. Bovendien worden elk jaar duizenden crĆØches besteed aan defensie- en infrastructuurontwikkelingen. Dit alles helpt uiteindelijk om het land machtiger en welvarender te maken.

Lees ook: Waarom is gokken zo verslavend?

Perspectiefnota 2021 tekstversie

D66 D66 Gelderland 07-07-2020 16:00

Op 7 juli maakte Ashely Karsemeijer de aandachtspunten voor de komende begroting duidelijk. Hierbij de tekst tijdens de behandeling in de raadszaal:

Vorig jaar vertelde ik hoe West Betuwe er in 2030 uit kan zien. Niemand had toen kunnen vermoeden dat een virus onze samenleving zĆ³ overhoop kon gooien.

Natuurlijk merkt ook West Betuwe daar iets van. Met extra regelingen heeft de gemeente geprobeerd de gevolgen voor de inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties te beperken.

Dat kost geld. Op dit moment is het nog onduidelijk hoeveel de landelijke overheid daarvan zal vergoeden.Daarnaast spelen er nog andere dingen die er samen voor zorgen dat de financiƫn van West Betuwe er na 2021 niet rooskleurig uitzien: ongelukkige keuzes uit het verleden, slinkende reserves bij verbonden partijen en de verdeling van het gemeentefonds. Het gaat dan jaarlijks om tekorten van meer dan 3 miljoen euro.

Dit jaar is de behandeling van de perspectiefnota dus extreem belangrijk: wat geeft de gemeenteraad mee voor het najaar, als moeilijke keuzes gemaakt moeten worden om die tekorten in de toekomst te voorkomen.

Timing is alles. Dat is ook hier het geval. De val van de coalitie. De start van een nieuwe. En de behandeling van deze perspectiefnota? Die valt in het niemandsland ertussen.

Voor D66 is de keuze snel gemaakt: mensen gaan voor stenen. Alles wat de gemeente doet, dient de inwoners. Het gaat om de sociale en maatschappelijke infrastructuur van onze samenleving. Misschien minder zichtbaar dan wegen en groen, maar des te belangrijker.

En werk aan een groene toekomst, geen grijze:

meer biodiversiteit. We zullen later vanavond een amendement over klepelen indienen. kies voor een duurzame sanering van de golfbaan in Spijk. We zijn mede-indiener van de motie golfbaan Spijk. West Betuwe energieneutraal in 2030. U hoort het goed. Waar de nieuwe coalitie Ć©n oppositiepartijen terugkrabbelen, blijft D66 achter deze doelstelling staan. Want misschien gaan we het niet helemaal halen, maar dan kunnen we in ieder geval zeggen: we hebben ons stinkende best gedaan. Een doelstelling voor over 30 jaar is net zo waardevol als geen enkele. Uitstel van moeilijke beslissingen is namelijk precies hoe we hier terecht zijn gekomen.

Waar ziet D66 geld dat bespaard kan worden? Laat de VTH-taken bij de ODR. Deze gemeente kĆ”n deze takenzelf niet goed uitvoeren en het kost ons jaarlijks nog ā‚¬ 650.000 ook. Kijk naar het kernenbeleid van Ć©Ć©n miljoen euro. Inwoners hebben niks aan papieren beleid, aan een kerncanvas en een kernagenda, die willen resultaten in de dorpen zien. Dat viel mij op bij de jaarrekening 2019: veel ambities bestonden uit het opstellen van plannen. Die zijn voor een groot deel niet gehaald. Tot slot. Temporiseer het wegenbeleid. Wacht tot de inkomsten stijgen, want nu incidenteel kosten dekken komt na 2024 als een boemerang terug.

Mensen in het groen. Zo blijft wat D66 betreft West Betuwe ook in 2030 een fijne plek om te wonen.

Wouter Koolmees leidt D66-programmacommissie Tweede Kamerverkiezingen 2021

D66 D66 Nederland 18-04-2020 11:00

Wouter Koolmees leidt D66-programmacommissie Tweede Kamerverkiezingen 2021

Wouter Koolmees wordt voorzitter van de commissie die het verkiezingsprogramma van D66 schrijft voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2021. Koolmees is Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en momenteel tijdelijk vicepremier in het kabinet Rutte-III. Koolmees klom via de mavo en de havo op naar de universiteit. Hij werkte zeven jaar op het ministerie van Financiƫn, onder andere als hoofd begrotingsbeleid. Koolmees was van 2010-2017 Tweede Kamerlid voor D66.

Marietje Schaake en Franc Weerwind

Naast Koolmees is een belangrijke rol weggelegd voor Marietje Schaake, Directeur van het Cyber Policy Center aan Stanford University. Schaake was van 2009-2019 Europarlementariƫr voor D66. Zij brengt ruime kennis mee op het gebied van digitalisering, privacy en technologie in internationale context.

Franc Weerwind, burgemeester van Almere, gaat eveneens meedenken en ā€“schrijven aan het verkiezingsprogramma. Ook Annet Aris neemt plaats in de commissie. Aris is adjunct professor digitale strategie bij INSEAD sinds 2003 en commissaris bij o.a. ASML, ASR, Randstad en Rabobank. De commissie bestaat verder uit Ellen Bijsterbosch, Aletta Hekker, Roy Kramer, Eline Leijten, Alexander Rinnooy Kan en Joost Sneller.

De verkiezingsprogrammacommissie maakt gebruik van de ideeƫn die de afgelopen maanden al bij heel veel mensen binnen en buiten D66 zijn opgehaald. Het conceptverkiezingsprogramma wordt ter besluitvorming aan de ledenvergadering voorgelegd op het najaarscongres van 2020.

De volledige programmacommissie

Wouter Koolmees (Voorzitter)

Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Annet Aris

Senior Affiliate Professor of Strategy (INSEAD); voorzitter permanente programmacommissie D66

Ellen Bijsterbosch

Aletta Hekker

Secretaris Politiek in het Landelijk Bestuur van D66

Roy Kramer

Eline Leijten

Alexander Rinnooy Kan

Emeritus hoogleraar economie en bedrijfskunde

Marietje Schaake

Directeur Cyber Policy Center, Stanford University

Joost Sneller

Franc Weerwind

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Waarom heffen overheden belastingen?

D66 D66 Ridderkerk 06-04-2020 11:36

Overheden bieden een verscheidenheid aan diensten aan de mensen die zij bedienen. Om deze diensten te betalen, heft de overheid belastingen op de burgers en bedrijven die van deze diensten profiteren. De overheid moet ook betalingen doen over het geld dat wordt geleend om de bedrijfsvoering te ondersteunen. Ook heft de overheid belastingen om het gedrag van haar burgers en de bedrijven die zaken doen in het land te veranderen.

Heb je vragen over je belastingzaken en wil je contact opnemen met de belastingdienst? Klik dan hier: belastingdienst contact.

Nationale defensie-uitgaven

Een van de belangrijkste functies van de nationale regeringen is te voorzien in de gemeenschappelijke verdediging van de natie. Vandaag de dag vereist dit het hebben van een staand leger, wat kosten met zich meebrengt voor salarissen, benodigdheden, uitrusting, opleiding en huisvesting. Dit omvat ook de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling van nieuwe technologieƫn en wapens.

Financiering van overheidsprogramma’s

Overheden leveren een aantal diensten aan hun burgers die met belastingen worden betaald. De specifieke diensten variĆ«ren van overheid tot overheid, afhankelijk van de omvang van de overheid, bijvoorbeeld of het een lokale overheid of een nationale overheid is, en het bereik ervan, wat betekent hoeveel macht de burgers denken dat de overheid zou moeten hebben. Deze programma’s kunnen politiediensten, scholen en de gezondheidszorg omvatten. De overheid beschermt ook bedrijven en hun producten door middel van handelsregels en copyright wetten. Om de auteursrechten te handhaven, moet de overheid een rechtbank in het leven roepen om de zaken te behandelen en de schade vast te stellen.

Betalingen van overheidsschulden

De meeste regeringen hebben een aanzienlijke schuld waar ze rente over moeten betalen. Vaak heeft de overheid onverwachte uitgaven zoals oorlogen, of een recessie zal de belastinginkomsten beperken maar niet de behoefte aan diensten, dus de overheid moet geld lenen om die te betalen.

Effecten op particulieren

Belastingheffing is een passieve manier voor overheden om het gedrag van hun burgers te beĆÆnvloeden, naast het binnenhalen van geld. Burgers moeten kiezen waar ze hun beperkte hoeveelheid geld aan uitgeven, dus door het aanbieden van belastingvoordelen of het opleggen van belastingverhogingen op bepaalde producten die de overheid kan beĆÆnvloeden wat mensen kopen. Als de overheid bijvoorbeeld het aantal verkochte SUV’s wil verminderen, kan zij extra belastingen heffen op deze voertuigen. Of als ze de verkoop van hybride auto’s wil verhogen, kan ze particulieren fiscaal stimuleren om deze auto’s te kopen.

Effecten op bedrijven

Net zoals belastingen invloed kunnen hebben op de keuzes die individuen maken, kunnen belastingen ook worden doorberekend om de manier waarop bedrijven zaken doen te beĆÆnvloeden. Als de overheid bijvoorbeeld meer werkgevers wil stimuleren om hun werknemers pensioenplannen aan te bieden, kan de overheid een wet aannemen die een belastingvoordeel geeft aan bedrijven die pensioenplannen voor werknemers sponsoren. Op dezelfde manier, als de overheid de productie van kleding die binnen haar grenzen wordt gemaakt wil verhogen, kan zij een hogere belasting of tarief op alle geĆÆmporteerde kleding doorvoeren om het gemakkelijker te maken voor kleding die in het land wordt gemaakt om te concurreren.

Lees ook: De geestelijke gezondheidsvoordelen van kunst

Twee nieuwe staatssecretarissen van Financiƫn

D66 D66 Nederland 28-01-2020 17:29

Zoektocht naar de juiste opvolgers

Rob Jetten (fractievoorzitter Tweede Kamer), Wouter Koolmees (vicepremier) en Anne-Marie Spierings (partijvoorzitter) hebben de afgelopen periode gezocht naar de juiste opvolgers voor Menno Snel. Jetten: ā€œMet de andere partijen in de coalitie kwamen we na Mennoā€™s aftreden tot de conclusie dat de opdrachten voor deze kabinetspost zo groot zijn dat twee mensen nodig zijn om hier stevig mee aan de slag te kunnen gaan. Ik heb er het grootste vertrouwen in dat we met Alexandra en Hans de juiste kandidaten hebben gevonden.ā€

Alexandra en Hans wacht een zware opdracht. Door de toeslagenaffaire is het vertrouwen in de overheid geschaad. Mensen zijn de dupe geworden van het handelen van de Belastingdienst, zijn onterecht als fraudeur aangezien. Het is aan de politiek om dat vertrouwen terug te winnen. Om naast mensen te staan, niet tegenover mensen.

Alexandra zal zich gaan bezighouden met het zo snel en zo goed mogelijk aanpakken van de toeslagenaffaire en het recht doen aan de ouders. Ook moet zij een nieuw toeslagenstelsel in de steigers zetten. ā€œIk wil dat de overheid weer naast mensen komt te staan. Nu hebben mensen vaak het gevoel dat de overheid tegenover hen staat. Daarom moeten we de ouders in de toeslagenaffaire recht doen en een begin maken met de hervorming van het toeslagenstelsel.ā€

Hans is onder meer verantwoordelijk voor het beter functioneren van de Belastingdienst en voor het vergroenen van de belastingen. ā€œDe Belastingdienst moet weer saai worden. Het moet minder vaak over de dienst gaan, omdat die gewoon degelijk zijn werk doet.ā€

Aftreden staatssecretaris Menno Snel

D66 D66 Nederland 18-12-2019 14:44

Aftreden staatssecretaris Menno Snel

Zojuist heeft Menno Snel zijn ontslag ingediend als staatssecretaris van Financiƫn. Lees hier zijn verklaring. Lees daaronder de reactie van fractievoorzitter Rob Jetten.

Zojuist heb ik de Tweede Kamer en daarna de Koning laten weten dat ik per direct terugtreed als staatssecretaris van Financiƫn.

Velen van jullie hebben de afgelopen weken en maanden ongetwijfeld het nieuws gevolgd over wat de toeslagenaffaire is gaan heten. Na een aantal grote incidenten waarbij fraude met toeslagen terecht leidde tot veel ophef, besloot de Belastingdienst een paar jaar geleden voortaan hard op te treden. De Belastingdienst is toen echter doorgeschoten in deze aanpak en is de menselijke maat uit het oog verloren.

Veel ouders zijn door de Belastingdienst jarenlang onterecht aangemerkt als fraudeur. Zij moesten soms grote sommen geld terugbetalen. Dat is gewoon verschrikkelijk. Het leed van deze ouders kan ik natuurlijk nooit meer goedmaken, wel heb ik geprobeerd deze fouten uit het verleden te compenseren. Deze week ontvangen de eerste ouders het geld waar ze recht op hebben. Als in andere zaken ouders door de Belastingdienst op vergelijkbare wijze zijn behandeld, zal ook daar compensatie plaatsvinden. Ik hoop dat dit het begin kan zijn van herstel van vertrouwen.

Tegelijkertijd ben ik als staatssecretaris zelf de afgelopen weken steeds meer onderwerp geworden van de discussie. Het is zeer terecht dat bij zoā€™n omvangrijk probleem ook wordt gekeken naar de verantwoordelijke bewindspersoon. Naar mij. Ik heb die verantwoordelijkheid steeds gevoeld, en genomen. Heb al mijn strijdbaarheid en energie gestoken in het helpen van de ouders en het aanpakken van de problemen bij de Belastingdienst.

We zijn een flink eind gekomen met het aanpakken van de problemen bij de Belastingdienst. Maar die opdracht is nog lang niet klaar. Als er in het verleden fouten zijn gemaakt, moeten die worden hersteld. Dat moet met voortvarendheid worden opgelost. En dat geldt ook voor het verbeteren van de Belastingdienst Ć©n de hervorming van ons toeslagensysteem. Deze opgaven zijn te belangrijk om in de weg gezeten te worden door de strijd rondom mijn persoon. Dat is de politiek op zā€™n lelijkst. Dat past mij niet. Dat wil ik niet.

Voor deze grote opgaven is breed politiek draagvlak nodig. Dat draagvlak voel ik onvoldoende meer bij een te groot deel van de Tweede Kamer. Daarom treed ik terug.

Toen Wouter Koolmees mij in de herfst van 2017 belde of ik staatssecretaris wilde worden, kwam ik uit de kast als D66ā€™er. Sinds ik officieel tot de D66-familie behoor, voel ik me er zeer thuis. En dat zal zo blijven. Ik kijk met trots terug op wat we als partij in dit kabinet tot dusver hebben bereikt. En op mijn bijdrage daaraan.

Ik heb drie zogenoemde Belastingplannen door Tweede Ć©n Eerste Kamer geloodst. Met daarin voor D66 Ć©n voor Nederland belangrijke maatregelen. Het verlagen van de inkomstenbelasting, zodat mensen meer geld over houden van hun salaris. Het aanpakken van belastingontwijking en ā€“ontduiking. Plannen voor het verlagen van de belasting op spaargeld, zodat sparen voor mensen met een kleine spaarpot aantrekkelijker wordt. Wetgeving voor een vliegbelasting, om reizigers te stimuleren meer rekening te houden met het klimaat. En we hebben gezorgd dat we minder belasting heffen op schone energie en elektriciteit, maar meer op gas. Waarbij de energierekening voor de meeste huishoudens omlaag gaat.

Ik had heel graag nog veel meer namens jullie willen bereiken. Maar als het politiek draagvlak onvoldoende is om de grote vraagstukken aan te pakken, moet je een stap opzij doen. Dat doe ik vandaag.

Vorig jaar zei ik in ons ledenblad Democraat: ā€œToen ik aan deze baan begon, had ik het vaste voornemen om het op mijn eigen manier te doen, door te zijn wie ik ben. Ik wil niet een politicus zijn die op elke golf van publieke verontwaardiging of applaus meelift.ā€ Vandaag kan ik zeggen dat ik trouw ben gebleven aan mezelf. Ik wens iedere politicus toe dat hij of zij dat ook tegen zichzelf kan zeggen wanneer het einde daar is.

Ik dank jullie uit de grond van mijn hart voor het vertrouwen dat ik mocht krijgen. Voor de vele fijne gesprekken en ontmoetingen. En voor de inspiratie om deze prachtige baan te kunnen uitoefenen.

We gaan elkaar zeker nog zien.

Hartelijke groet,

Menno

Het aftreden van Menno is voor mij, voor onze partij en voor het kabinet een enorme aderlating. Voor zijn besluit kan ik niets dan respect en begrip opbrengen. Wanneer een bewindspersoon zich te weinig gesteund voelt door de Tweede Kamer, past het een stap terug te doen.

Menno heeft zich de afgelopen jaren met ziel en zaligheid ingezet voor het vergroenen en hervormen van onze belastingen. En met succes. De voorbeelden die hij hierboven zelf noemt, laten zien hoezeer hij namens D66 een stempel heeft gedrukt op de toekomst van Nederland.

De manier waarop hij in de toeslagenaffaire door alle stormen heen steeds oog heeft gehouden voor de kern, het lot van de ouders en het leed dat hen is aangedaan, verdient grote waardering. Vasthoudend en vastberaden heeft hij zich voor hen ingespannen. Dat geldt ook voor de bredere problemen bij de Belastingdienst. Daarbij is lang niet alles gelukt en goed gedaan, Menno is zelf de eerste om dat te erkennen.

Ik baal er enorm van dat Menno vanaf vandaag geen staatssecretaris meer is. Ik vond en vind hem een verfrissende vent in de Haagse wereld. Wars van politieke spelletjes. Altijd de ogen op de bal, niet op de man. Ik hoop zeer dat we als partij ook in de toekomst van zijn deskundigheid kunnen blijven leren.

Menno, uit de grond van mijn hart: bedankt!

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

Tweet dit artikel Deel dit artikel op Facebook

D66: Werkbonus voor Rotterdammers in de bijstand

D66 D66 GroenLinks PvdA Rotterdam 17-10-2019 10:26

Het is onaantrekkelijk om vanuit de bijstand aan het werk te gaan. Mensen voelen het maar een beetje in hun portemonnee en zijn bang dat de Belastingdienst hun toeslagen verlaagt. Daarom wil D66-raadslid Nadia Arsieni samen met andere partijen mensen belonen die parttime werken vanuit de bijstand (lees het interview in NRC). De partijen vragen om een investering van 1,9 miljoen euro om 2.800 Rotterdammers een Werkbonus te geven.

 

ā€œDief van mijn eigen portemonnee als ik ga werkenā€

Veel Rotterdammers zijn afhankelijk van de bijstand, maar slechts een klein deel werkt daarnaast. Van de ruim 35.000 bijstandsuitkeringen heeft iets meer dan 6%, zoā€™n 2.200 mensen, inkomsten uit parttime werk. Landelijk ligt dit gemiddelde op zoā€™n 8%. ā€œIk sprak een bijstandsmoeder die zich een dief van haar eigen portemonnee voelde. Ze hield maar weinig over als ze aan de slag ging, maar had dan wel minder tijd voor haar zoontje. En de verrekeningen van de Belastingdienst komen pas achteraf.ā€, aldus initiatiefneemster Nadia Arsieni.

 

Parttime werk als opstap voor fulltime

Uit onderzoek van Divosa blijkt dat mensen die parttime werken drie keer vaker uitstromen uit de bijstand dan gemiddeld. Parttime werk kan dus een mooie opstap zijn richting fulltime werk. Maar mensen maken die stap omdat ze volgens Divosa bang zijn voor inkomensonzekerheid. Er wordt met name gevreesd voor een rekening van de Belastingdienst omdat de huur-, zorg- of kindgebonden toeslag terugbetaald moet worden. Arsieni: ā€œEen fulltime baan is voor veel mensen nog een stap te ver. Een parttime baan is realistischer en biedt perspectief.ā€

 

Werkbonus: extra mensen aan het werk

Mensen kunnen een Werkbonus opbouwen van maximaal 1.266 euro per jaar, ongeveer 105 euro per maand. Belangrijk is dat de Belastingdienst de Werkbonus niet meetelt voor de toeslagen. Dit biedt zekerheid. Met de Werkbonus wil Arsieni parttime werken stimuleren. ā€œWij denken dat werken positief is voor zelfvertrouwen, zelfontplooiing, sociale contacten en de gezondheid.ā€

 

1,9 miljoen euro

D66, PvdA, GroenLinks, NIDA en DENK willen 1,9 miljoen euro vrij maken voor de werkbonus. Daartegenover verwachten zij een besparing op de uitkeringslasten van minimaal 1,5 miljoen euro. ā€œWij willen werk echt laten lonen.ā€, aldus Arsieni. Het voorstel wordt donderdag in de gemeenteraad besproken. Het college stuurt binnen zes weken een reactie. Het voorstel van Arsieni borduurt voort op een (niet uitgevoerd) voorstel van oud-raadslid Nils Berndsen uit 2017.

Ā 

Het bericht D66: Werkbonus voor Rotterdammers in de bijstand verscheen eerst op Rotterdam.

D66 Zuidplas vraagt zich af of het huidige college voldoende grip heeft op de financiƫn van gemeente Zuidplas.

D66 D66 Zuidplas 01-10-2019 19:16

https://zuidplas.d66.nl/2019/10/01/d66-zuidplas-vraagt-zich-af-of-het-huidige-college-voldoende-grip-heeft-op-de-financien-van-gemeente-zuidplas/
d66

Annotatie bij Spoeddebat ā€œdrie Omissies in de zomernotaā€

1 oktober 2019

Voorzitter,

Op 12 september zijn alle fractievoorzitters telefonisch door de wethouder financiƫn ingelicht over het feit dat er in de zomernota een grove fout zat v.w.b. de opgenomen vangnetuitkering BUIG. Daarbij kwam de toezegging dat e.e.a. zou worden uitgelegd in een informatienota.

Voorzitter,

Als het hierbij was gebleven, dan had de D66 fractie op een later tijdstip hierover een stevig debat gevoerd en tegelijkertijd de wethouder bedankt voor zijn proactieve wijze van informeren van de gemeenteraad. Maar helaasā€¦ hier bleef het niet bij.

Tot onze grote verbazing bleek uit de informatienota dat het niet om een fout ging, maar om drie!! Daarnaast is er in de informatienota sprake van allerlei oplosrichtingen en wordt er royaal gestrooid met termen als versterking beheersing, financieel bewustzijn en financiƫle borging.

Ook schijnt het weer noodzakelijk te zijn om een extern deskundige een scan te laten uitvoeren. Kortom schijnbaar is er veel meer aan de hand dan alleen drie fouten in de zomernota. De D66 fractie maakt zich dan ook ernstige zorgen over het beheer van de financiƫn van onze gemeente en we vragen ons af of het college en in het bijzonder de wethouder financiƫn alles wel onder controle heeft. Dat is de reden voor het aanvragen van een spoeddebat!

Voorzitter,

Het gaat onze fractie in dit debat over de politieke verantwoordelijkheid en dus om de rol van het College c.q. de wethouder. En dus nietā€¦ā€¦ā€¦ā€¦ mocht de suggestie al zijn gewekt, over het functioneren van de ambtelijke organisatie en/of individuele ambtenaren. Het functioneren van de organisatie vinden wij primair een verantwoordelijkheid van het college en daar richten we ons dan ook op.

Dit brengt mij tot de volgende punten:

Beantwoording van de schriftelijke vragen De grip van het college op de organisatie, met name op de financiƫn

Voorzitter,

De beantwoording van de schriftelijke vragenā€¦ tja wat een aanfluiting, veel vragen worden ontweken of in zijn geheel niet beantwoord en dan bedoel ik vooral de vragen over de concrete data rond informeren en de vragen over hoe de organisatie er eigenlijk voor staat. College neemt u dit onderwerp en daarbij de vragen van de gemeenteraad wel serieus? Gaarne antwoord hieropā€¦

Daarnaast wordt op zijn minst de suggestie gewekt dat de wethouder in zijn telefoongesprek met de fractievoorzitter alle drie de omissies heeft genoemd. Kan de wethouder aangeven hoe hij dit ziet/ heeft ervaren?

De grip van het college op de organisatie, met name op de financiƫn

Een zeer belangrijk punt in zowel de telefonische uitleg, als in de informatienota is het feit dat het College ook in dit proces niet naar zichzelf kijkt. Het lijkt erop dat het College geen enkele grip heeft op de situatie en juist daar ligt voor de D66 fractie de verantwoordelijkheid van het College. Het College moet niet pas acteren als er fouten geconstateerd worden, maar vanuit haar rol juist fouten voorkomen!

Mijn vraag is dan ook wat het College, gekeken naar haar eigen functioneren, heeft gedaan om dit soort fouten te voorkomen?

Kan het college daarbij garanderen dat het bij de drie nu geconstateerde fouten blijft?

Of overkomen deze zaken het college gewoon en gaan we daarna weer repareren in de ambtelijke organisatie?…………….. Herenā€¦beetje gemakkelijk!

Dan even terug naar de termen versterking beheersing, financieel bewustzijn en financiƫle borging.

Hoe ziet het college gekeken naar deze termen haar eigen rol en eigen functioneren?

Wat is dan het financiƫle bewustzijn van het College c.q. de verantwoordelijk wethouder?

Is er, als het gaat om financiƫn, voldoende Know How binnen het College c.q. bij de verantwoordelijk wethouder?

Voorzitter,

Het moge duidelijk zijn. De D66 fractie verwacht van het college in dit debat nadrukkelijk antwoord op de vraag of ze grip heeft op de financiƫn van Zuidplas. We zien dan ook de antwoorden met interesse tegemoet

The post D66 Zuidplas vraagt zich af of het huidige college voldoende grip heeft op de financiƫn van gemeente Zuidplas. appeared first on D66 Zuidplas.

Green Deal koestert duurzame wens

D66 D66 Rotterdam 11-07-2019 07:50

Op 11 juni hebben minister Cora van Nieuwenhuizen en samen met 39 andere ondertekenaars een Green Deal gesloten waarin afspraken staan voor de binnenvaart en zeevaart om de uitstoot van schadelijke stoffen zoals CO2 en fijnstof te verminderen. Voor Rotterdam is deze Green Deal ontzettend belangrijk, omdat schepen in de haven jaarlijks alleen al rond de de 22,5 megaton aan CO2 uitstoten. Een groot deel daarvan komt door grote zeeschepen, maar ook de binnenvaart draagt hieraan bij. Onderdeel van de afspraken is dat er een duurzaamheidslabel komt voor binnenvaartschepen. Ook wordt er vaart gezet achter de komst van emissieloze schepen.Ā 

D66 Rotterdam is erg enthousiast dat de Green Deal de afspraak bevat dat het ministerie van FinanciĆ«n in het voorstel voor het belastingplan 2020 de afschaffing van de energiebelasting op de gebruikte elektriciteit voor walstroom door de scheepvaart opneemt. De Europese Commissie geeft Lidstaten al enige jaren de mogelijkheid om een gedeeltelijke (tijdelijke) vrijstelling van elektriciteitsbelasting ten behoeve van walstroom voor zeeschepen te verlenen. Enkele jaren geleden heeft het Ministerie van FinanciĆ«n aangegeven deze niet te verlenen, omdat dit haaks stond op de ambitie om de belastingwetgeving te vereenvoudigen.Ā 

D66 Rotterdam heeft zich het afgelopen jaar actief ingezet voor de afschaffing van energiebelasting op de gebruikte elektriciteit. De vrijstelling van elektriciteitsbelasting is erg belangrijk voor grootschalige uitrol van walstroom in de haven. Op dit moment is de levering van brandstof aan schepen niet energiebelasting plichtig, maar is de levering van elektriciteit aan schepen dat wel. Dat zorgt voor een ongelijk speelveld. Business cases voor walstroom staan hierdoor onder druk en het houdt de ontwikkeling van walstroom voor zeevaart tegen.

Fractievoorzitter Chantal Zeegers benoemde het belang ook in haar bijdrage tijdens de Voorjaarsnota: ā€œmet walstroom hoeven zeeschepen en binnenvaartschepen geen diesel meer te gebruiken terwijl zij aan de kade liggen. Met de komst van de Green Deal wordt de stroom vrijgesteld van belasting. Een langgekoesterde wens van D66. Daarmee creĆ«ren we een gelijk speelveld. Immers voor diesel betaalt men ook geen energiebelasting. Zo wordt het aantrekkelijk om schonere energie te gebruiken. Zo zorgen we ervoor dat de stad het zelf kan gaan doen.ā€

Het bericht Green Deal koestert duurzame wens verscheen eerst op Rotterdam.

Motie voor extra geld Kinderboerderij

D66 D66 Assen 05-07-2019 09:43

Er was al geld gereserveerd voor een grote opknapbeurt voor de stadsboerderij in het Asserbos. Uitermate kritisch was D66 bij de begrotingsbehandeling over dit bedrag. Ā Op uitnodiging zijn we op locatie wezen kijken, om te zien wat er zoal nodig is. We schrokken van het achterstallig onderhoud en hoe de dieren nu moeten verblijven in te kleine hokken etc. Dit kan zeker beter en enthousiast werden we over het plan dat op tafel ligt om de zaak flink op te pimpen enĀ van de vele vrijwilligers die klaar stonden om aan de slag te gaan.Ā Alleen over de planning werden wij niet vrolijk, het zou te lang duren voordat het een en ander op orde is.

Daarom hebben we ingezet voor een boost op de financiĆ«n. Met iets meer financiĆ«n kan de opknapbeurt sneller ( binnen 1 jaar ipv 3) Ā wordenĀ gerealiseerd. Een mooie educatieve plek in het Asserbos waar we trots op mogen zijn. De stadsboerderij en het Duurzaamheidscentrum wordt veel bezocht door bijna alle basisscholen, jaarlijks 500 lessen en 60.000 bezoekers.

 

The post Motie voor extra geld Kinderboerderij appeared first on D66 Assen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.