Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

15 documenten

Amendement Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk

VVD VVD Ridderkerk 15-06-2020 05:30

In de nieuwe Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk is opgenomen dat ongeadresseerd reclamedrukwerk alleen maar in de brievenbus gedaan mag worden, wanneer men een Ja/Ja sticker op zijn deur/brievenbus heeft. Voor reclamedrukwerk van o.a. politieke partijen is hiervoor een uitzondering gemaakt. De VVD vindt dat politieke partijen hier een voorbeeldfunctie hebben en geen gebruik moeten kunnen maken van een uitzonderingspositie. Lees hier het amendement van de VVD Ridderkerk.

1. Voorstel

U wordt voorgesteld om in artikel 20, eerste lid, onder a ii, van de Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk de tekst:

 ‘drukwerk van vrijwilligers of niet-commerciële organisaties’

 te wijzigen in:

 ‘drukwerk van vrijwilligers en niet-commerciële organisaties met uitzondering van politieke partijen c.q. groeperingen’

 en in de Toelichting onder artikel 20, in de tweede alinea beginnende met ‘In het eerst lid..’, de woorden ‘ook politieke partijen en’ te laten vervallen.

 

2. Aanleiding

De behandeling van het raadsvoorstel inzake vaststelling Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk.

 In de Afvalstoffenverordening 2020 Ridderkerk wordt drukwerk van vrijwilligers of niet-commerciële organisaties uitgezonderd van ongeadresseerd reclamedrukwerk.

 

3. Aspecten

De toepassing van deze verordening is gericht op de bescherming van het milieu, met inbegrip van een doelmatig beheer van afvalstoffen. Het beperken van het ontvangen van ongewenst reclamemateriaal kan daar een bijdrage aan leveren.

 Politieke partijen en groeperingen hebben een voorbeeldfunctie en daarom behoren zij bij milieubeschermende maatregelen zo min mogelijk tot geen uitzonderingsposities te krijgen, hoe klein hun aandeel bij een dergelijke maatregel ook is. Politieke partijen hebben voldoende alternatieven om hun boodschap onder de aandacht te brengen.

 

4. Aanpak/Uitvoering

Na aanname van dit amendement wordt de tekst in het desbetreffende artikel en de Toelichting aangepast.

 

5. Kosten/Opbrengsten/Dekking

N.v.t.

 

De raadsleden,

 

Edward Piena, VVD                              Karin Kayadoe, Leefbaar Ridderkerk

Is aankoop AZC wel verstandig?

SP SP Borne 15-05-2020 08:05

De raad heeft in meerderheid in december 2018 besloten tot aankoop van de AZC locatie in Borne. De SP fractie heeft toen tegengestemd, omdat noodzakelijke financiële informatie ontbrak. Over beheer- en onderhoudskosten. En over het risico dat de reserve grondexploitatie tot onder de veilige norm zou dalen.  Bovendien waren er via de bestemmingsplanprocedure genoeg andere mogelijkheden om t.z.t. invloed op de bestemming te hebben. Hieronder het betoog van fractievoorzitter Mieke Visser in de raadsvergadering van afgelopen dinsdag.

Vorig jaar werd op ons verzoek het onderwerp opnieuw op de agenda gezet n.a.v. een bestuurlijke memo. Opnieuw geen duidelijke informatie over bijkomende kosten. Alleen een bedrag voor de startkosten voor verdere ontwikkeling van het complex. Desondanks werd de koop doorgezet met als bijkomend gevolg dat in december 2019 375 asielzoekers gedwongen moesten verhuizen naar een ander deel van het land.Nu, 1,5 jaar later, blijken de werkelijke kosten waarvoor nu krediet nodig is, bijna 50% meer te zijn dan in 2018  en zakt de norm voor de reserve grondexploitatie tot 7,2%, terwijl de risicogrens 10% is. De nu bekende cijfers voor beheer en onderhoud komen van het COA. Ik zou denken dat die cijfers ook al in 2018 bekend hadden kunnen zijn.De vorig jaar geraamde startkosten voor verdere ontwikkeling van het complex zijn geparkeerd voor een volgend kredietvoorstel. Over de orde van grootte van dat krediet en over de voorlopige uitgewerkte scenario’s is geen informatie voorhanden, anders dan losse aanduidingen en “lijken de kosten te kunnen dekken”. De raad heeft daarmee geen feitelijk inzicht in de financiële consequenties van het vervolgtraject.Opvallend genoeg blijkt bij navraag op ambtelijk niveau die informatie er voor een deel wel te zijn, zelfs een doorgerekende businesscase. Waarom krijgt de raad die informatie niet?In een tijdsbestek van twee maanden zie ik mij als raadslid opnieuw geconfronteerd met gebrekkige openheid en gebrekkige informatie vanuit het college. Maar medio mei is de oplevering en betaling gepland. De raad moet dus, net als in 2018, opnieuw overhaast besluiten over een voorstel met mogelijk verstrekkende gevolgen.Was het eerder de gang van zaken rond de WOZ waarde, nu is het de gang van zaken rond deze aankoop. Waar u als college weet van hebt of zicht op hebt of kunt hebben, moet u ook met de raad delen, zodat de raad ook de gevolgen van haar eigen besluitvorming kan overzien of inschatten. In dit geval is het ook niet ondenkbaar dat de markt voor projectontwikkeling  ongunstig wordt beïnvloed door de gevolgen van de covid 19 pandemie. Daarmee kunnen de risico’s  toenemen. Ongetwijfeld zal een meerderheid van de raad met het voorstel meegaan, maar de SP fractie weigert in te stemmen met een voorstel waarvan de fractie geen inschatting van de consequenties kan maken.

Breed draagvlak & ervaren College nodig om Coronacrisis te managen

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD CDA Noord-Brabant (Gewest / Provincie) 30-04-2020 09:01

De Coronauitbraak heeft niet alleen een ontwrichtende werking op de Brabantse samenleving en economie, ook op de Brabantse provinciale politiek is de impact fors. Enkele maanden geleden waren we op het provinciehuis vooral druk met stikstof en het politieke gedoe dat dit opleverde. Een paar weken later is de wereld volledig veranderd. Brabant is de provincie die het hardste is geraakt door de Coronauitbraak. Door de Coronacrisis worden het stikstofdossier en partijpolitiek gerelativeerd. De opgave voor de provinciale politiek is de komende jaren samenwerken om Corona onder controle te krijgen (en houden) en om de Brabantse economie en samenleving te stabiliseren.

Wat de situatie in het Brabantse provinciebestuur dubbel bijzonder maakt is dat er in tijden van crisis een minderheidscoalitie van VVD, D66, GroenLinks en PvdA Brabant bestuurt. Dit terwijl er ondertussen wordt gewerkt aan een nieuwe coalitie van VVD, Forum voor Democratie, CDA en Lokaal Brabant. Medio maart werd bekend dat de nieuwe coalitie het inhoudelijk eens is geworden over een nieuw bestuursakkoord en dat er kandidaat-gedeputeerden zijn aangewezen. Volgens informateur Alfred Arbouw (VVD) is de belangrijkste reden dat de nieuwe coalitie nog niet van start gaat dat het praktisch niet mogelijk is om een Statenvergadering te organiseren om drie zittende gedeputeerden te ontslaan en nieuwe gedeputeerden aan te stellen. Het CDA maakt van deze tijd gebruik om hun leden zich uit te laten spreken over de voorgenomen coalitiesamenwerking.

Hoewel we het besluit van de VVD om D66, GroenLinks en PvdA te laten vallen en in te wisselen voor Forum voor Democratie, CDA en Lokaal Brabant ernstig betreurden hebben we ons daarbij neergelegd. Normaal gesproken is de wil van de meerderheid van het provinciale parlement nu eenmaal heilig. Ook als je het er inhoudelijk niet mee eens bent is dit hoe democratie dient te werken. Hierin zit nu echter net de crux. De situatie is nu niet normaal. De Coronacrisis vergt de volledige aandacht van de provincie, er is een zo breed mogelijk draagvlak nodig voor de crisismaatregelen die de provincie zal nemen en een stevig en ervaren provinciebestuur dient dit beleid uit te voeren.

Inmiddels wordt de ontwrichtende werking van de Coronalockdown op de samenleving en economie steeds zichtbaarder, maar de effecten op middellange- en lange termijn zijn nog ongewis. Het doorgaan op de normale weg, middels het vaststellen van een nieuw bestuursakkoord voor de resterende drie jaar tot de volgende Statenverkiezingen, geeft geen antwoord op de opgave die er door de Coronacrisis is ontstaan. Er dient een brede en adaptieve agenda te komen die antwoord geeft op de vraag hoe de Brabantse samenleving en economie kunnen worden gestabiliseerd. Het managen van de effecten op de Coronacrisis is geen opgave die over zes weken klaar is. Om de situatie weer een beetje te stabiliseren is minimaal een jaar nodig.

In tijden van crisis zijn moeilijke maatregelen nodig die bij voorkeur een breed draagvlak genieten in de samenleving. Eenheid is dan het devies. Een bestuursakkoord dat door vier van de elf partijen in PS is opgesteld geeft niet het brede draagvlak dat er in crisistijd nodig is. Zeker niet als je weet dat deze vier partijen maar Ć©Ć©n zetel meerderheid in PS hebben Ć©n dat het nieuwe bestuursakkoord zonder betrokkenheid van de andere zeven partijen tot stand is gekomen. Bredere betrokkenheid van de andere partijen sluit niet alleen beter aan op het advies ā€˜Op zoek naar zuurstofā€™ van rapporteurs Van der Velden en Arbouw, het geeft ook meer draagvlak voor de zware taak waar het nieuwe provinciebestuur voor staat. Voor een dergelijke aanpak is echter de medewerking van zoveel mogelijk partijen in Provinciale Staten nodig. De Coronacrisis vergt van Ć”lle partijen dat ze over hun eigen politieke schaduw heen springen en gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor het bestuur van Brabant.

Geen enkel bedrijf stuurt in een crisis 60% van een goed functionerende Raad van Bestuur naar huis en vervangt deze voor nieuwelingen. Wij vinden het dan ook onverantwoord om in tijden van crisis drie gedeputeerden te ontslaan en onervaren vervangers aan te stellen. De huidige vijf gedeputeerden functioneren goed en als team, zijn ingewerkt en zijn klaar om de crisis te lijf te gaan. Als je denkt dat Brabant in crisistijd beter af is met maar Ć©Ć©n gedeputeerde die meer dan Ć©Ć©n jaar ervaring heeft dan stel je het goed besturen van Brabant duidelijk niet voorop. Het nieuwe provinciebestuur staat voor de grote opgave om de Brabantse samenleving en economie weer op de rails te krijgen. Daarom is het belangrijk dat er een stabiel en ervaren provinciebestuur komt. Er kan daarom worden volstaan door het College aan te vullen met twee nieuwe gedeputeerden, die de in december afgetreden CDA-gedeputeerden kunnen vervangen. Dit crisiscollege is dan weer op sterkte en geeft de beste garantie voor het managen van de effecten van de Coronacrisis.

Wat ons betreft praten Ɣlle partijen in Provinciale Staten eerst mee over de wijze waarop de provincie het komende jaar de Coronaopgave aanpakt, voordat dit door de kleinst mogelijk meerderheid in een bestuursakkoord wordt vastgelegd. Vervolgens dient een breed samengesteld en ervaren zakencollege dit uit te voeren. Voor een dergelijke aanpak is leiderschap nodig. We roepen alle partijen in Provinciale Staten op de handschoen op te pakken en het belang van Brabant voorop te stellen. Alleen samen halen we Brabant uit de crisis.

Edith van Dijk, Martijn de Kort en Stijn Smeulders vormen de fractie van de PvdA in Provinciale Staten

 

 

 

 

 

Het bericht Breed draagvlak & ervaren College nodig om Coronacrisis te managen verscheen eerst op PvdA Brabant.

VVD stemt in met actief Grondbeleid om woningmarkt te helpen, maar vraag vooraf om inzicht risico.

VVD VVD Harderwijk 12-01-2020 11:28

https://harderwijk.vvd.nl/nieuws/37945/vvd-stemt-in-met-actief-grondbeleid-om-woningmarkt-te-helpen-maar-vraag-vooraf-om-inzicht-risico

© Bron foto: FD.nl

In november debatteerde de raad over de nieuwe nota grondbeleid waarin de gemeente een meer actieve rol aan gaat nemen als het aankomt op de productie en realisatie van bouwgrond. Dit is nodig, omdat de markt nu bepaalde woonopgaven vanuit de woonvisie laat liggen zoals goedkope (koop)woningen voor staters. De VVD kwam al eerder met een voorstel om koopwoningen tot 150 duizend euro op te laten nemen in de woonvisie. Het College zal per project voor actief grondbeleid terugkomen naar de raad met een dekkingsvoorstel en een business case. Het is wenselijk financiële risico’s zoveel mogelijk te beperken. In het verleden is al eerder gebleken dat bij economisch mindere tijden actief grondbeleid kan leiden tot grote financiële verliezen. De VVD wil voorkomen dat de belastingbetaler hiervan de dupe wordt, en tegelijkertijd kan actief grondbeleid nu helpen om de woonopgaven die de markt nu niet oppakt alsnog uit te voeren. De VVD wil graag vooraf weten tot welk bedrag de gemeente grond in eigen productie kan nemen en vanaf wanneer er financiële risico’s voor de gemeente ontstaan in economisch mindere tijden. In plaats van per project, vooraf als paraplu een overkoepelend bedrag inzichtelijk te hebben als een vooraf gegeven kader. Daarnaast willen we graag elk jaar een rapportage dat inzichtelijk maakt hoeveel grond we totaal in eigen beheer en productie hebben genomen. Daarom heeft de VVD samen met Harderwijk Anders op de raadsvergadering van 9 januari een voorstel ingediend welke het College opriep te onderzoeken wat dit bedrag aan grondpositie ten aanzien van actief grondbeleid zodat we dit als leidraad kunnen gebruiken bij het aannemen van toekomstige projecten met actief grondbeleid. Dit voorstel is unaniem door de raad aangenomen. We zijn blij dat er met de nieuwe nota grondbeleid hard gewerkt wordt aan een geschikte en betaalbare woning voor iedereen binnen de gemeente Harderwijk en zullen ons blijven inzetten voor meer betaalbare koop- en huurwoningen.

 

CDA, PvdA, GL en Dā€™66 starten vorming nieuwe coalitie

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Brummen 04-10-2019 12:44

CDA, PvdA, GroenLinks en Dā€™66 starten vorming nieuwe coalitie Na het aftreden van wethouder Wartena van Lokaal Belang hebben de overige coalitiepartijen VVD, PvdA en CDA na het zomerreces gesprekken gevoerd met Dā€™66, Democratisch Brummen en GroenLinks om te onderzoeken of verbreding van de coalitie met eĢeĢn van deze drie partijen mogelijk zou zijn.Zoals bekend hebben deze gesprekken niet geleid tot het beoogde resultaat, omdat er geen overeenstemming was ten aanzien van de partij, die de coalitie het beste zou kunnen versterken. Vervolgens is er, onder regie van de VVD, op vrijdag 20 september een nieuwe informatieronde geweest. Deze ronde heeft geleid tot een advies van de informateurs om een coalitie te vormen van vijf partijen, te weten VVD, PvdA, CDA, GroenLinks en Dā€™66. Onvoldoende zekerheidNaar de mening van de fractievoorzitters van CDA en PvdA biedt een coalitie met de VVD op dit moment echter onvoldoende zekerheid voor een stabiel bestuur in de gemeente Brummen. De fractievoorzitters van CDA, GroenLinks, Dā€™66 en PvdA hebben daarom, na intern beraad en onderling overleg, alles overwegende besloten om niet mee te werken aan de vorming van een college zoals voorgesteld door de informateurs. In de plaats daarvan hebben CDA, GroenLinks, Dā€™66 en PvdA meer vertrouwen in de vorming van een nieuwe coalitie, waarin zij de basis willen vormen. UitwisselenGegeven de ambities van de gemeente Brummen en de lastige dilemmaā€™s waarvoor de raad zich nu geplaatst ziet, willen deze vier fracties zo snel als mogelijk is, onder begeleiding van nog te benoemen formateur(s), starten met het formeren van een nieuwe coalitie en college. De wens is om in ieder geval met alle partijen in de gemeenteraad standpunten uit te wisselen en hen ook mee te laten denken over de profielen voor de wethouders. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van het werk dat de informateurs eerder al hebben gedaan.

D66, PvdA, GroenLinks en CDA starten vorming nieuwe coalitie in Brummen

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Brummen 27-09-2019 12:39

Na het aftreden van wethouder Wartena van Lokaal Belang hebben de overige coalitiepartijen VVD, PvdA en CDA na het zomerreces gesprekken gevoerd met Dā€™66, Democratisch Brummen en GroenLinks om te onderzoeken of verbreding van de coalitie met Ć©Ć©n van deze drie partijen mogelijk zou zijn.

Zoals bekend hebben deze gesprekken niet geleid tot het beoogde resultaat, omdat er geen overeenstemming was ten aanzien van de partij, die de coalitie het beste zou kunnen versterken. Vervolgens is er, onder regie van de VVD,Ā  op vrijdag 20 september een nieuwe informatieronde geweest. Deze ronde heeft geleid tot een advies van de informateurs om een coalitie te vormen van vijf partijen, te weten VVD, PvdA, CDA, GroenLinks en Dā€™66.

Onvoldoende zekerheid Naar de mening van de fractievoorzitters van CDA en PvdA biedt een coalitie met de VVD op dit moment echter onvoldoende zekerheid voor een stabiel bestuur in de gemeente Brummen. De fractievoorzitters van CDA, GroenLinks, Dā€™66 en PvdA hebben daarom, na intern beraad en onderling overleg, alles overwegende besloten om niet mee te werken aan de vorming van een college zoals voorgesteld door de informateurs. In de plaats daarvan hebben CDA, GroenLinks, Dā€™66 en PvdA meer vertrouwen in de vorming van een nieuwe coalitie, waarin zij de basis willen vormen.

Uitwisselen Gegeven de ambities van de gemeente Brummen en de lastige dilemmaā€™s waarvoor de raad zich nu geplaatst ziet, willen deze vier fracties zo snel als mogelijk is, onder begeleiding van nog te benoemen formateur(s), starten met het formeren van een nieuwe coalitie en college. De wens is om in ieder geval met alle partijen in de gemeenteraad standpunten uit te wisselen en hen ook mee te laten denken over de profielen voor de wethouders. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van het werk dat de informateurs eerder al hebben gedaan.

The post D66, PvdA, GroenLinks en CDA starten vorming nieuwe coalitie in Brummen appeared first on Brummen-Eerbeek.

Uitdagingen

VVD VVD D66 Wageningen 18-09-2019 08:50

Ons land is volgens de VN een van de landen waar je het best kunt wonen. Toch zijn er voldoende uitdagingen, die door sommigen ook wel als problemen worden gezien, waar we mee te maken hebben. Denk hierbij aan het stopzetten van de gaswinning in Groningen, de stikstof problematiek, vluchtelingen en energietransitie.
Een sterke economie is niet het probleem, maar juist een voorwaarde om oplossingen voor deze uitdagingen te vinden. Op Prinsjesdag heeft het kabinet aangegeven dat de lage rente kansen biedt om nu extra te investeren en de economie op de langere termijn te versterken.
De VVD wil ook graag de Wageningse economie op lange termijn versterken en investeren in de openbare ruimte, infrastructuur, citymarketing en onderwijs.
Helaas is hier weinig ruimte voor omdat de gemeentelijke financiën onder de huidige D66 wethouder volledig uit de hand zijn gelopen. In plaats van het versterken van het vestigingsklimaat wordt er veel te veel geld gestoken in het sociaal domein en zaken als het experiment met een basisinkomen.
Het experiment met de verkoop staatswiet gaat gelukkig vooralsnog aan Wageningen voorbij.
U kunt erop rekenen dat de VVD ook het komend jaar blijft strijden om Wageningen een stukje liberaler en sterker te maken

Uit de Raad - Uitdagingen

VVD VVD D66 Wageningen 18-09-2019 08:50

Ons land is volgens de VN een van de landen waar je het best kunt wonen. Toch zijn er voldoende uitdagingen, die door sommigen ook wel als problemen worden gezien, waar we mee te maken hebben. Denk hierbij aan het stopzetten van de gaswinning in Groningen, de stikstof problematiek, vluchtelingen en energietransitie.
Een sterke economie is niet het probleem, maar juist een voorwaarde om oplossingen voor deze uitdagingen te vinden. Op Prinsjesdag heeft het kabinet aangegeven dat de lage rente kansen biedt om nu extra te investeren en de economie op de langere termijn te versterken.
De VVD wil ook graag de Wageningse economie op lange termijn versterken en investeren in de openbare ruimte, infrastructuur, citymarketing en onderwijs.
Helaas is hier weinig ruimte voor omdat de gemeentelijke financiën onder de huidige D66 wethouder volledig uit de hand zijn gelopen. In plaats van het versterken van het vestigingsklimaat wordt er veel te veel geld gestoken in het sociaal domein en zaken als het experiment met een basisinkomen.
Het experiment met de verkoop staatswiet gaat gelukkig vooralsnog aan Wageningen voorbij.
U kunt erop rekenen dat de VVD ook het komend jaar blijft strijden om Wageningen een stukje liberaler en sterker te maken

Een tekort van negen ton

PvdA PvdA Heiloo 24-06-2019 19:26

Bij de gemeenteraadsvergadering van 24 juni 2019 lagen de jaarstukken 2018 ter bespreking voor. Taaie kost. Maar zeker niet onbelangrijk. Hieronder de inbreng van PvdA-fractievoorzitter Ko Hemminga.

 

Voorzitter,

Heiloo: dit jaar een minnetje, komende jaren een plus.Ā Dit was het bericht waarmee het College de cijfers vorig jaar,Ā met trots, aan de pers presenteerde.Ā Wanneer je nu de jaarcijfers bekijkt, is er een volstrekt ander beeld van de werkelijkheid.

Eind 2018 werd uitgegaan van een relatief klein tekort van ā‚¬ 61.000.Ā In de goedgekeurde eindcijfers 2018 blijkt – binnen 5 maanden –Ā het werkelijke tekort ā‚¬ 868.000 negatiever uit te komen.

Het komen tot de jaarrekening 2018,Ā geeft de PvdA het beeld van het College in een de rollercoaster in de Efteling, Ā waar ‘met geknepen billen’ een steile baan naar beneden is afgelegd.

Bij het lezen van tussentijdse managementletter d.d. 8 januari van de accountant,Ā moet de schrik, Ā er goed in hebben gezeten.Ā Teleurstellend is het gebrek aan openheid vanuit het College hierover.

De auditcommissie, hĆ©t orgaan van de raad als het de gemeentelijke financiĆ«n gaat, is niet hierover geĆÆnformeerd door de wethouder Dellemijn.Ā De auditcommissie is zelfs de afgelopen periode twee keer komen te vervallen omdat er niets te bespreken was..

Vrijdag is de managementletter van 8 januari, op mijn verzoek donderdag in de auditcommissie, met de raad gedeeld.Ā Schrijnend maakt het, dat inmiddels helder is, dat de portefeuillehouder in Castricum begin dit jaar deze stukken wel gedeeld heeft met de Raad.

Het lijkt erop dat in Heiloo belangrijke informatie, blijkbaar onder de pet wordt gehouden.

De algemene reserves zijn opgepimpt met het ā€œvrijvallenā€ van de verliesvoorziening Boekelermeer.Ā Maar moet in de praktijk nog wel bewezen dat dit ook daadwerkelijk wordt verdiend of dat de gemeente zich rijk rekent.

 

De onttrekking van 800.000 uit de reserve van de bibliotheek en de toevoeging 425.000 euro de geluidwal Oost in de algemene reserve, Ā is make-up waarbij ons inziens het College de problemen naar de toekomst verschuift, met alle gevolgen van dien.

 

Daarbij komt dat -ondanks de stevige aandrang van de accountant- , de strategische gronden voor zover nog niet in exploitatie genomen binnen Zandzoom, Ā nog steeds niet op daadwerkelijke waarde zijn getaxeerd en dit mogelijk tot een afwaardering gaat leiden.

Van het College daarom ook Ā graag de harde garantie dat dit uiterlijk voor Q4 is afgerond, en de uitkomst wel direct naar de raad gaat. Dit om inzicht in mogelijke afboeking te hebben.

Dit geldt over voor mogelijke tegenvallers in de twee grote projecten.Ā De afslag A9 waar veel extra onzekerheid is door de PAS-wetgeving met betrekking tot extra de stikstofuitstoot en waarbij Ā het niet onmogelijk is dat het gehele project sneuvelt.Ā Ook is er eventueel extra meerwerk spoorwegonderdoorgang Vennewatersweg, dat geheel voor risico van Heiloo wordt gerealiseerd.

De PvdA heeft grote moeite met de gemakzucht waarmee dit College reageert op een verlies van bijna 1 miljoen aan gemeenschapsgeld.Ā De ‘getrapte verantwoordelijkheid’ naar de BUCH impliceert niet dat het DB met schone handen staat. Het is de taak om voor adequaat management teĀ  zorgen.

Het college is naar de raad en burgers hiervoor primair verantwoordelijk.Ā Vandaag, is het exact vier jaar geleden, dat door de raden van Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo, met de tegenstem van de PvdA Heiloo, het besluit tot de ambtelijke werkorganisatie BUCH is genomen. Met inmiddels een extra investering van 4 miljoen aan ICT en een verbeterplan van 1,6 miljoen, Ā is het nog steeds niet op orde in de BUCH werkorganisatie.

Dat in de jaarcijfers, een dotatie dubieuze debiteuren is opgenomen, waar feitelijk staat, datĀ ā‚¬ 666.000, ergo bijna 70 % op een uitstaand debiteurensaldo van ā‚¬968.000, dubieus is,Ā geeft klip en klaar aan dat het financieel volstrekt niet op orde is.

De accountant geeft helder aan, dat de BUCH werkorganisatie niet in control is.Ā Bij de risicobeheersing komt wanneer het verder mis gaat, dit opnieuw voor rekening van de BUCH gemeenten. Daarbij is ookĀ  bijv. het verlofstuwmeer met een omvang van 2 miljoen euro, Ā een aanzienlijk risico omdat de uitbetaling in 2022 verjaard.

Hoe kijkt het College hierna en de toekomst ontwikkeling van de BUCH? Wordt er wel gehandeld naar hetgeen in de 2 aangenomen moties op 24 juni 2015, is vastgelegd?

Het voorstel om ā‚¬ 929.000 in mindering op de algemene reserve te brengen met een huidige leningenportefeuille van ca. ā‚¬ 53 miljoen, ziet de PvdA als potverteren. Ā (algemene reserve is eind 2018 ā‚¬ 10,6 miljoen)Ā De vraag is in hoeverre, ook gezien de risicoā€™s bijv. Ā in de grote projecten, dit verantwoord is.

 

 

Het bericht Een tekort van negen ton verscheen eerst op PvdA Heiloo.

Waarom de investering in een nieuw koelssysteem weggegooid geld is

CDA CDA Dantumadiel 02-05-2019 09:18

Op dinsdagavond 30 april stond het binnenklimaat van het gemeentehuis te DamwĆ¢ld op de raadsagenda. Het college stelde voor het kapotte koelsysteem direct te vervangen door een soortgelijk systeem. Ondanks deze investering zullen de klachten in de zomerperioden van de kantoren op de zuidzijde daarmee blijven bestaan. Ook zullen de energielasten niet dalen. De benodigde lening om dit systeem aan te schaffen wordt in 15 jaar afgelost. Gemiddeld bedrag aan rente en aflossing bedraagt ā‚¬ 7.348 per jaar. Daarmee komt dit op een totale investering van 15 jaar x 7.348 = ā‚¬ 110.220. Omdat de Cv-ketels binnen afzienbare tijd ook vervangen dienen te worden, kwam het CDA met een amendement om - in plaats van te investeren in een nieuw koelsysteem - een bedrag van ā‚¬ 772.800 te investeren in een energiezuinig en zeer duurzaam klimaatsysteem voor grote gebouwen. Dit is namelijk een airco en verwarming in Ć©Ć©n, all-electric, dus zonder gas!! De temperatuur is daarmee per kantoorruimte in te stellen. Dus de klachten in de zomerperioden van de kantoren op de zuidzijde behoren dan tot het verleden. Bovendien laat je als gemeente zien dat duurzaamheid hiermee niet alleen in woorden een speerpunt is, maar dat je als organisatie er zelf ook naar handelt.Dergelijke klimaatsystemen verdienen zich in 10 tot 12 jaar terug in verband met lagere energielasten, ongeveer dus ā‚¬ 70.000 per jaar. De benodigde lening wordt eveneens in 15 jaar afgelost. Gemiddeld bedrag aan rente en aflossing bedraagt ā‚¬ 60.249 per jaar. Echter de energiebesparing bedraagt gemiddeld per jaar ā‚¬ 70.000. Per saldo een besparing van ā‚¬ 9.751 per jaar (!). Bij een looptijd van 15 jaar is dit een besparing van ā‚¬ 146.265 ( 15 x 70.000 = 1.050.000 ā€“ 15 x 60.249 = 903.735)! In 15 jaar hebben we, in plaats van een uitgavenpost van ā‚¬ 110.220 voor een koelsysteem, een besparing van ā‚¬ 146.265 enā€¦ daarnaast een energiezuinig en duurzaam klimaatsysteem in het gemeentehuis! Jammer dat alleen het CDA voor dit amendement stemde en alle andere partijen kozen voor het uiteindelijk duurdere alternatief van het college, waarmee ruim een ton over de balk wordt gegooidā€¦En ook al is het gemeentehuis mogelijk over enkele jaren (deels) geen gemeentehuis meer, een energiezuinig en duurzaam klimaatsysteem is ook bij andere gebruikers/ eigenaren meer dan welkom! Klaas Houtstra,Riedslid CDA Dantumadiel

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.