Nieuws van politieke partijen in Utrecht inzichtelijk

8 documenten

Nieuw leven voor Buurtbanen in Utrecht?

Een Utrecht Een Utrecht PvdA Utrecht 13-10-2023 07:57

Op 4 februari 2021 gaf Gert Dijkstra als burger een toelichting bij de gemeenteraad over de petitie ‘1000 buurtbanen’. Een buurtbaan is een baan bij een buurt- of burgerorganisatie voor mensen die langdurig werkzoekende zijn. In Utrecht leidde dit tot een kleine pilot van enkele basisbanen met bijna onmogelijk voorwaarden. In Groningen heeft het plan zich wel bewezen. Dinsdag 9 oktober stelde EenUtrecht samen met de PvdA schriftelijke vragen om te polsen of het stadsbestuur open staat om deze tot nu toe gemiste kans nieuw leven in te blazen.

Aan Buurt- en Burgerorganisaties (BBO’s) die de buurt leefbaar maken is geen gebrek. Helaas is het voor deze organisaties vaak moeilijk het hoofd boven water te houden en is er beperkt geld voor het aantrekken van betaalde medewerkers. Vaak werken daar veel mensen die langdurig werkzoekende zijn al meerdere dagen per week als vrijwilliger, onbetaald. Deze mensen zijn geschikt en willen graag erkenning en betaald werken bij deze organisaties, maar hiervoor is dus geen geld, of toch wel?

Langdurig werkzoekenden ontvangen meestal een uitkering. Tegelijkertijd zijn er allerlei coaching trajecten waar ze dan vaak verplicht aan mee moeten doen. De gemeente ontvangt geld vanuit het Rijk om mensen te voorzien in een uitkering. Dat geld mag gebruikt worden als loonkostensubsidie. Als Utrecht het aandurft kunnen wij veel langdurig werkzoekenden aan het werk helpen bij lokale organisaties die van maatschappelijke meerwaarde zijn. De gemeente keert dan ca. 60-90% van het salaris uit als subsidie voor de loonkosten aan de organisatie. De overige kosten zijn voor de organisatie zelf, maar zullen niet veel meer bedragen dan een vrijwilligersvergoeding. Iedereen blij toch?

Uiteindelijk kost het de gemeente niets meer of ietsje meer, terwijl de opbrengst en maatschappelijke meerwaarde enorm veel groter is. De gemeente Utrecht wil er nog niet in mee en gaat slechts over tot pilots met zo veel voorwaarden dat ze gedoemd zijn te mislukken. In Groningen gaan ze vanwege het succes van de buurtbanen opnieuw opschalen, van 50 naar 250 deelnemers. Terwijl Utrecht na alle inspanningen slechts 2 werkzoekenden aan een basisbaan heeft kunnen helpen! Hoog tijd dus voor schriftelijk vragen aan het stadsbestuur.

EenUtrecht hoopt dat het stadsbestuur lef toont in het maken van nieuwe keuzes om langdurige werkloosheid aan te pakken mét maatschappelijke meerwaarde. Aan goede voorbeelden geen gebrek.

Dit is een nieuwsbericht over Buurtbanen, wil je meer lezen bekijk hier ons oorspronkelijke plan en wil je weten welke vragen wij gesteld hebben? Neem hier dan een kijkje.

Pak lerarentekort aan: vergoed reiskosten

CDA CDA GroenLinks D66 ChristenUnie Utrecht 13-08-2020 12:33

De afgelopen week kreeg het CDA opnieuw van verschillende scholen signalen dat zij problemen ondervinden door hoge reiskosten. Dit is al langere tijd een probleem in Utrecht. Scholen geven aan dat zijzelf en/of hun personeel veel geld kwijt zijn aan parkeervergunningen en reiskosten. Ook vertellen de scholen dat ze soms vaste leerkrachten verliezen, omdat zij de reiskosten niet meer kunnen betalen. Bovendien is het vanwege hoge reiskosten en parkeerkosten erg moeilijk om nieuwe leerkrachten aan te trekken. Vandaag verscheen een artikel in De Telegraaf over deze problematiek. (Zie onderaan dit bericht.) Sander van Waveren (CDA): ‘We kunnen in Utrecht geen leraar meer missen, want we hebben te maken met een groot lerarentekort. We moeten daarom scholen serieus nemen als zij zeggen dat ze behoefte hebben aan tegemoetkoming in de reis- en parkeerkosten.’ Het CDA heeft de afgelopen jaren met verschillende andere partijen meerdere keren aandacht gevraagd voor deze problematiek en de wethouder opgeroepen om gratis parkeervergunningen te verlenen aan scholen. Helaas blijken de wethouder en de meerderheid van de raad keer op keer niet bereid om dit te doen. Motie CDA niet aangenomen Vandaag vergaderde de gemeenteraad over de Utrechtse Onderwijsagenda. Dat is een plan over het onderwijs in Utrecht dat verschillende scholen en de gemeente samen hebben opgesteld. In dit plan is het volgende fragment opgenomen: “We onderzoeken de mogelijkheden om het woon-werkverkeer met openbaar vervoer of (elektrische) fiets aantrekkelijker te maken, zodat het ook voor leraren die niet in Utrecht wonen aantrekkelijk is om naar Utrecht te reizen.” Na vragen van het CDA over dit citaat bleek echter dat de wethouder hier geen concrete maatregelen aan wil verbinden. Vandaag diende CDA Utrecht daarom een motie in, waarmee het college werd opgeroepen om voor de start van volgend schooljaar, in samenwerking met de schoolbesturen, concrete maatregelen te nemen die leraren en scholen tegemoet komen op het gebied van mobiliteit voor de leraren.(Klik hier om de motie te lezen)Helaas bleken de wethouder en de coalitiepartijen (GroenLinks, D66, ChristenUnie) weer niet bereid om de Utrechtse scholen op dit gebied te ondersteunen. Van Waveren: “Zelfs als dit college geen gratis parkeervergunningen wil geven, dan op zijn minst extra vergoedingen voor reiskosten zoals dat in Amsterdam ook gebeurt” Het CDA zal aandacht blijven vragen voor deze problematiek. We blijven daarom ook graag met scholen, leraren en ouders in gesprek. Wilt u uw verhaal over het lerarentekort in Utrecht met ons delen? Dan kunt u contact met ons opnemen via cda@raad.utrecht.nl

ChristenUnie Utrecht heeft nieuwe fractiesecretaris

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 05-09-2019 13:09

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1279309/43795/Foto Tijmen CompagnieDe ChristenUnie Utrecht heeft een nieuwe fractiesecretaris. Sinds afgelopen maand versterkt Tijmen Compagnie de gemeentelijke fractie. Hij neemt daarmee het stokje over van Suzanne van Putten. “Ik hoop dat het werk van de ChristenUnie meer en meer zichtbaar mag worden. Daar ligt voor mij als fractiesecretaris een mooie uitdaging.”

Tijmen, kun je iets over jezelf vertellen?

Oorspronkelijk kom ik uit Rotterdam, maar sinds een jaar of vijf woon ik in het prachtige Utrecht. Ik studeerde hier journalistiek en genoot van mijn tijd bij studentenvereniging Navigators Studentenvereniging Utrecht. Nu houd ik me vooral bezig met het organiseren en begeleiden van evenementen. Ik werk voor verschillende bedrijven en ben bezig met mijn eigen onderneming. Daarnaast speel ik in een band als zanger en gitarist en ben ik elke week op het voetbalveld te vinden. Op zondagmiddag bezoek ik geloofsgemeenschap Huis van Vrede in Kanaleneiland. 

Wat betekent de ChristenUnie voor jou?

Een steentje bijdragen vanuit christelijke idealen, dat vind ik erg mooi. De schepping respecteren, op verschillende manieren. Of dit nu zit in het opkomen voor mensen die het minder hebben, het bevorderen van een gezonde samenleving of het strijden voor een duurzamere economie. Ik wil mij daar graag voor inzetten.  

Tijmen, tot slot: wat is je ambitie voor de ChristenUnie Utrecht?

De ChristenUnie Utrecht doet een hoop mooie, goede dingen. Ik hoop dat dit meer en meer zichtbaar wordt, zowel in de gemeenteraad als naar buiten toe. Als fractiesecretaris ben ik onder meer verantwoordelijk voor de website, de nieuwsbrief en Facebook. Daarin ligt voor mij dus een mooie uitdaging. Daarnaast ondersteun ik de fractie in praktische zin. Ik moet er bijvoorbeeld voor zorgen dat iedereen bij de juiste documenten kan. Ook onderhoud ik het contact met mensen die ons mailen of bellen. Ik hoop daarin door te kunnen groeien en de fractie zo goed mogelijk van dienst te mogen zijn.

Schuldenbegroting

VVD VVD GroenLinks D66 CDA ChristenUnie Utrecht 11-07-2019 03:25

Een coalitie heeft veel weg van een reis die je samen maakt. En bij deze coalitie levert dat bijzondere beelden op. Het begint natuurlijk met de discussie: waar gaan we heen en hoe dan? De GroenLinksers willen het liefst met een snelle trein. De raadsleden van de ChristenUnie op de fiets en de D66’ers? Die willen het liefst vliegen, al moet dan wel de uitgestoten CO2 worden gecompenseerd. Een schoon geweten mag wat kosten.

https://utrecht.vvd.nl/nieuws/36053/schuldenbegroting

Voorzitter! 

“De coalitie strooit rijkelijk met andermans geld dat eerst door hardwerkende Utrechters is verdiend. Daarnaast gaat de behoedzaamheid van de gemeentelijke begroting op de helling. Deze chronische ontsteking aan de geefklieren leidt ertoe dat de begroting wordt uitgeknepen, de reserves worden uitgewrongen en dat terwijI de financiële onzekerheid groot is. Deze week kondigde het Rijk in de meicirculaire al aan dat er waarschijnlijk bezuinigingen aankomen. Utrecht zal daar last van gaan krijgen.   Tegenvallers zijn een realiteit. Het blijft onverstandig om dermate optimistisch te begroten. Daarmee wordt een eeuwenoude tegeltjeswijsheid bevestigd: het nadeel van links beleid is dat uiteindelijk het geld van andere mensen opraakt. De coalitie is gewaarschuwd.” 

Dat waren mijn woorden bij het debat over het coalitieakkoord vorig jaar. Alles wat we hebben voorspeld is waarheid geworden. Het geld is op en de stad betaalt de rekening. Dat is een stevige rekening. De komende 5 jaar moet er in totaal voor 42 miljoen euro bezuinigd worden. Voor een deel (7 miljoen) zijn we daar niet rouwig om: dat zijn grotendeels voorstellen die gaan over het terugdraaien van plannen die uit de koker van de coalitie komen. Uit de brief die we dinsdag kregen bleek dat we voor het eerste deel van deze bezuinigingen ook nog niet op koers liggen. Het jaar is al over de helft, en pas een derde van ingeboekte bezuiniging van 2,1 miljoen euro is gerealiseerd. Let wel: we moesten als oppositie om deze brief vragen omdat de Voorjaarsnota geen inzicht gaf in deze bezuiniging. Nog een knap staaltje van de raad pas informeren als we er om vragen (of het in de krant heeft gestaan). Ik zie een patroon… 

Voorzitter!

Voordat ik bij de inhoudelijke bespreking kom van onze moties en wijzigingsvoorstellen wil ik mijn zorg uitspreken over deze koers. Er ligt namelijk een niet-sluitende Voorjaarsnota voor, die op dit moment een gat in onze begroting slaat van 42 miljoen euro. Het college denkt een deel van deze bezuinigingen te realiseren door vertraging in de realisatie van projecten en voornemens. Daar spreekt ook weinig ambitie uit. Ik voorspel dat deze manier van bezuinigen - namelijk geen keuzes maken en hopen dat er geld op plank blijft liggen - er toe zal leiden dat de tekorten alleen maar verder zullen oplopen. Het college produceert bergen papier (dode bomen zo u wilt) aan visies, plannen en actieagenda’s. Maar de euro’s ontbreken of laten op zich wachten. 

Stop daarmee. Laat zo snel mogelijk zien waar wij en de stad aan toe zijn.

 

Kans verkoop Broesepand 

Met de aanstaande verhuizing van Broese naar de bibliotheek op De Neude wordt de vraag actueel wat we kunnen doen met het pand aan de Oudegracht dat achter blijft. De VVD wil twee dingen: dat de gemeente een ontwikkelvisie voorbereid over de toekomstige bestemming en invulling van het pand en dat het pand wordt verkocht op basis van een tender. Wij denken dat het niet nodig is dat de gemeente eigenaar is van het pand om tot een succesvolle en gewenste ontwikkeling te komen. Daartoe heb ik een motie die het college opdraagt dit proces in werking te zetten.  De motie: Verkoop Broesepand. 

Sport en onderwijsbezuinigingen 

Tijdens de algemene beschouwingen heb ik al aangegeven dat de VVD het betreurt dat het college 4 miljoen op onderwijshuisvesting en 2 miljoen euro op sport wil bezuinigingen. Er mag dan wel geld ‘vrijvallen’ door het uitblijven van investeringen: de vraag naar geld voor betere onderwijshuisvesting en sportfaciliteiten is onverminderd groot. De VVD wil deze misstap rechtzetten door het geld te behouden voor sport en onderwijs. Daarvoor heb ik de volgende moties: behoud sportgeld voor sport. 

De huidige doelstellingen en ambities voor het programma sport zijn wat ons betreft niet concreet genoeg. Via een motie roepen we het college op in overleg met het veld te komen met scherpere definities en ambities als het gaat om ons sportbeleid. 

Ook vandaag zal er gesproken worden over hoe we ervoor zorgen dat er voldoende leerkrachten zijn voor onze leerlingen. De VVD wil lokaal doen, wat kan om te zorgen dat onze stad aantrekkelijk blijft voor leerkrachten. Ik heb een motie die het college opdraagt te onderzoeken of parkeren tegen gereduceerd tarief helpt op lesgeven aantrekkelijker te maken en onder welke voorwaarden er aanspraak kan worden gemaakt op deze regeling. 

Onderdoorgang NRU en DEMKA-brug 

De Utrechtse VVD schenkt graag klare wijn, ook voor de bewoners van Overvecht die nu in onzekerheid zitten of het geld voor twee verdiepte kruispunten op de NRU wel op tijd beschikbaar is. Ook de staat van de fietsverbinding over de DEMKA-brug is ons een doorn in het oog. Daartoe heb ik de volgende moties: NRU en Veilige DEMKA-brug.

Snel snellaadpalen 

De Utrechtse VVD wil dat je gewoon nog met je auto boodschappen kan blijven doen. En ja, met de groei van het aantal elektrische auto’s kan dat ook zonder CO2-uitstoot. Er wordt gewerkt aan de groei van laadpalen, maar aan snelladen is nog onvoldoende gedacht. Wat zou het mooi zijn als je na een half uur boodschappen doen, gewoon weer een opgeladen batterij hebt. Daarom dient de VVD samen met D66, CDA de motie Ruimte voor snelladen in. 

Circulaire economie 

Er is al veel over gezegd en al veel over geschreven in de media: het gaat mis bij het invoeren van Het Nieuwe Inzamelen. In veel wijken staan bergen met vuilniszakken naast net geplaatste ondergrondse afvalcontainers. Eerst ging het niet goed met het plaatsen van deze containers, en nu is het een grote afvalberg. Dat kan natuurlijk niet. Het pasjessysteem zorgt ervoor dat er veel afval naast de containers wordt gezet. De VVD wil het afval IN de containers. De proef is niet genoeg. Het is nu te urgent geworden. Daarom moeten de afvalcontainers, in ieder geval tijdelijk, opengezet worden. Dat is een van de maatregelen die genomen kan worden. Daarom dient de VVD de volgende motie die luidt: Pasjes.

In de vorige coalitieperiode is gestart met de zondagopenstelling van het afvalscheidingsstation aan de Tractieweg. In de commissie zijn er door D66 vragen gesteld over openstelling van de Stits in Vleuten op zondag. Dat vinden we een goed idee en we stellen dan ook voor dit voor een jaar te doen. Daartoen heb ik de volgende motie. 

Onze wal- en kluismeren zijn onderdeel van het eeuwenoude erfgoed. De VVD wil die graag behouden en zorgen dat er voor deze en andere monumentale plekken in onze stad voldoende geld beschikbaar is. Het college reserveert 5 miljoen in deze VJN terwijl we nu al weten dat dit te weinig is. Met deze motie zetten we extra geld opzij voor het herstel van de wal- en kluismuren. 

Voorzitter! 

Ik kom tot een afronding. Het college vraagt aan deze raad een blanco cheque van 42 miljoen euro. Want door in te stemmen met deze Voorjaarsnota, stem je in met een ongewisse bezuiniging van deze omvang. Dat het anders kan zal ik laten zien. Als u nu naar onze twitteraccount @vvdutrecht gaat, kunt u zien hoe je 42 miljoen euro kunt bezuinigen en meerjarig een sluitende begroting kunt maken. Dat vergt wel een ding: de moed om keuzes te maken, geen halfbakken maatregelen, maar LEF om zaken anders te doen. Dit college is van doorschuiven, niet aanpakken en dat is slecht nieuws voor onze stad. Deze zomer blijven we nog in onzekerheid omdat deze drie partijen elkaar blijkbaar gijzelen in het niet maken van keuzes. Van de beloofde voorstellen van D66 heb ik de afgelopen weken ook niks gezien. Ik hoop – en daarmee sluit ik af – dat we snel de duidelijkheid krijgen die deze raad en onze stad verdient. De VVD, met waarden als vrijheid en verantwoordelijkheid hoog in het vaandel is bereid die keuzes te maken, nu het college nog. 

Dankuwel. 

Gezocht: meer dan 100 leraren

D66 D66 Utrecht 11-06-2019 18:27

D66 wil meer goede leraren voor de klas. Leraren zijn essentieel voor de ontwikkeling van onze stad. Maar in Utrecht dreigt er een lerarentekort te ontstaan. Fractievoorzitter Jony Ferket: “Volgens de prognoses zijn er in Utrecht over vier jaar al meer dan 100 leraren te weinig. Het kan niet zo zijn dat kinderen naar huis worden gestuurd omdat er geen leraar is. Deels is het tekort te wijten aan de hoge uitval van beginnende docenten. Daar moeten we met een Lerarenbeurs op inspelen.”

Start met een Lerarenbeurs

Het aantal onvervulbare vacatures op basisscholen in Utrecht verdriedubbelt de komende jaren. En ook nu al worden kinderen naar huis gestuurd als hun docent griep heeft. Wat daarbij opvalt, is dat veel startende docenten uitvallen. Fractievoorzitter Jony Ferket: “Nieuwe docenten zitten vol potentieel en we hebben hen hard nodig! Laten we vooral niet uit handen geven wat we al hebben. Een beurs in de vorm van een ontwikkelfonds helpt het beroep aantrekkelijk te houden.”

Een Lerarenbeurs maakt het voor scholen mogelijk om extra begeleiding, training en opleiding aan te bieden aan startende docenten. Een beurs kan voor leraren ook een extra prikkel zijn om in Utrecht les te komen geven. Zo draagt de beurs bij aan het behouden en aantrekken van docenten.

Samenwerking en nieuwe oplossingen

D66 vindt dat we ook naar nieuwe oplossingen moeten kijken om het tekort aan te pakken. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van zij-instroom. Jony Ferket: “Potentieel zijn er veel meer Utrechters die voor de klas willen staan. Maar dan moeten ze wel het juiste zetje krijgen. Maak het daarom makkelijk om mee te lopen of tijdelijk te proeven aan het vak!” Een andere oplossing ziet D66 in het stimuleren van duobanen. De gemeente kan bijvoorbeeld een pact met bedrijven en maatschappelijke organisaties sluiten om meer duobanen mogelijk te maken. Zo worden mensen aangesproken die niet fulltime willen doceren, maar hun onderwijsbevoegdheid wel nuttig willen inzetten of deze willen halen. In het onderwijs wordt dit ook wel de ‘hybride docent’ genoemd.

CU: verzeker kinderen van gelijke onderwijskansen

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 12-04-2019 14:59

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1273963/43795/Klaslokaal.jpgDe ChristenUnie vindt het van groot belang dat ieder kind mee kan doen op school. Helaas is dit momenteel niet voor alle kinderen mogelijk. Stichting Leergeld Utrecht geeft in het jaarverslag over 2018 een aantal punten aan die dit meedoen kunnen bemoeilijken. Daarom heeft de ChristenUnie in het vragenuurtje van 11 april 2019 vragen gesteld over schaduwonderwijs en de betaling van schoolrekeningen.

Landelijk is er een trend te zien in de groei van huiswerkbegeleiding en bijles. Dit wordt ook wel schaduwonderwijs genoemd. Leerlingen krijgen buiten reguliere lessen om extra begeleiding. Dit is vaak alleen mogelijk tegen een stevige vergoeding. Voor ouders met een lager inkomen is dit dus vaak niet mogelijk. Door deze constatering wordt de segregatie in het onderwijs vergroot. De ChristenUnie vindt dit geen wenselijke ontwikkeling en verzoekt de wethouder om extra inzet te tonen om deze segregatie tegen te gaan.

Ten tweede blijkt dat het voor ouders die gebruik maken van het U-pastegoed om schoolrekeningen te betalen dit erg lastig is. Hierdoor krijgen ouders al in de zomervakantie betalingsherinneringen en boetes die al voor aanvang van het schooljaar zorgen voor onnodige stress. Een aantal bedrijven heeft al het initiatief genomen om deze betalingsmogelijkheden te versimpelen en wij vragen de wethouder om deze mogelijkheden ook voor te leggen aan bedrijven die dat momenteel nog niet doen.

De wethouder zegde in haar beantwoording toe dat ze met beide onderwerpen aan de slag gaat en in gesprek gaat met Stichting Leergeld Utrecht om naar oplossingen te zoeken!

Utrecht zet belangrijke stappen in aanpak lerarentekort

D66 D66 Utrecht 12-02-2019 17:29

In Utrecht dreigt een lerarentekort te ontstaan. En dat terwijl leraren ontzettend belangrijk werk doen: ze bereiden nieuwe generaties voor op toekomstige uitdagingen. Gelukkig laat D66-wethouder Anke Klein dat niet gebeuren. Vanaf 2019 worden er miljoenen gestoken in de aanpak van het lerarentekort.

Investeren in mensen Een belangrijk onderdeel van het nieuwe actieplan van wethouder Klein is dat steeds meer scholen een functie als opleidingsplek krijgen. Ook moeten zij beter worden in het voorkomen van vroegtijdige uitval van leraren in opleiding. Daarnaast moet het beroep van leraar in Utrecht aantrekkelijker worden, zodat meer mensen in de toekomst kiezen voor een loopbaan voor de klas. Bij het vormen en uitvoeren van de nieuwe plannen zijn scholen nauw betrokken.

Blij met actie D66 Utrecht is blij met de actie die nu door de gemeente wordt ondernomen. Fractievoorzitter Jony Ferket: ‘Het is voor Utrecht ontzettend belangrijk dat we voldoende leraren voor de klas hebben. We zien nu al dat er kinderen naar huis worden gestuurd bij griep van de docent. Dat moet echt voorkomen worden.’ Met de aanpak van het lerarentekort wordt een nieuwe stap gezet in de richting van onderwijs voor alle Utrechtse kinderen.

Inbreng Einddebat Programmabegroting 2018

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht Utrecht 09-11-2017 23:18

Onderstaande is een verkorte versie. Voor volledige versie, zie: Inbreng einddebat PGB 2018

Zoals bekend, staat onze partij Stadsbelang Utrecht voor Simpel, Duidelijk en Utregs. Wij maken ons sterk voor een zuinige overheid, waar zorg voor elkaar centraal staat. Een overheid die helder en duidelijk communiceert. Op grond van deze drie centrale thema’s beoordelen wij voorstellen, begrotingen en jaarverslagen.

Op dit moment is onze financiële basis niet houdbaar en de reden daarvoor is simpel: We hebben het geld nu niet, maar geven het wel uit. Daar mogen onze kinderen voor opdraaien in de toekomst. Helaas heeft het college een eigen agenda en willen ze dit niet zien. Gelukkig komen er verkiezingen aan in maart en kunnen Utrechters zelf aangeven wat zij willen. Daar kijken wij met vertrouwen naar uit.

Lenen. Niet omdat het moet, maar omdat het kan

Dit college faciliteert groei door reserves leeg te plukken en te lenen, sterker nog door steeds meer te lenen. Hierdoor is in de periode 2014 t/m 2018 117 miljoen aan eigen vermogen verdampt. De Utrechtse hypotheekschuld is opgelopen met 283 miljoen euro. Ook geeft dit college al jaren meer uit dan er binnen komt. In 2018 wil dit college 150 miljoen meer uitgeven dan er binnenkomt. Een voorbeeld: de onterecht uitgekeerde bijstandsuitkeringen. In 2014 hadden we 34 miljoen teveel uitgekeerde uitkeringen op de balans staan. In 2018 is dit bedrag opgelopen tot 42 miljoen. Nog eens 8 miljoen meer dan in 2014.

Stadsbelang Utrecht heeft hier vragen over gesteld. Het antwoord van het college is dat jaarlijks 20% van deze vordering als oninbaar wordt beschouwd en wordt afgeschreven. Dat is dus 8,4 miljoen euro. Wat is de kans om hier nog iets van terug te zien?

De Utrechters die onterecht een uitkering hebben gekregen, zonder moedwillig te frauderen, moeten die uiteraard ook terugbetalen. De gemeente schakelt hiervoor echter een deurwaarder in om deze bedragen te gaan innen. Dat zorgt ervoor dat er nog eens honderden euro’s bij komen. Het lijkt er stellig op dat de stad meewerkt aan het creëren van duurzame armoede van velen. Is dit wat we willen?

Financieel voorbereid op tegenslagen

Stadsbelang Utrecht maakt ook zich ernstige zorgen over het meerjarenperspectief Stedelijke ontwikkeling. Er hangt ons een en ander boven het hoofd wat niet is meegenomen in de cijfers. Een voorbeeld: het provinciaal inpassingsplan kantoren. Als deze begin 2018 in ongewijzigde vorm wordt aangenomen door Provinciale Staten moeten we de opbrengsten grondexploitatie Rijnvliet verlagen met minimaal 12 miljoen euro! Op deze manier kunnen Utrechters niet gerust slapen. Als dit zo doorgaat, dan heeft dit grote financiële, maar wat ons betreft ook politieke consequenties. Want dan ben je als college onverantwoordelijk bezig geweest met geld van Utrechters. De wethouder zet hoog in, dan verlangen wij ook bijpassende verantwoordelijkheid als het misgaat. En dan willen wij niet wachten tot maart 2018.

Gelijke kansen voor iedereen

Stadsbelang Utrecht wil dit college een compliment geven voor de realisatie en herontwikkeling van scholen in Utrecht. We willen wel graag opmerken dat er een eenzijdige focus is op passend onderwijs, terwijl Utrecht juist een inclusieve stad wil zijn waar kinderrechten centraal staan. Daar stapt het college volledig over heen. Wij willen geen inclusief onderwijs, wij willen passend onderwijs. De enige groep waar het college een beetje meer aandacht aan wilt geven zijn kinderen die bovenmatig kunnen presteren. Als het college ook de kinderrechten heeft getoetst op basis van het VN-Gehandicaptenverdrag dat in Nederland in 2016 in werking is getreden, dan zit er waarschijnlijk een blinde vlek bij het college op dit stuk. De wet Passend Onderwijs hoeft namelijk geen belemmering te zijn om stappen te zetten richting inclusief onderwijs.

Er staat een school ingetekend bovenop de A2. Wij hebben hier eerder bezwaar tegen gemaakt, dit omdat deze te dicht bij de tunnelmond staat. De wethouder heeft aangegeven dat het gezond en veilig genoeg is om hier een school te vestigen. Overigens, deze school beschouwen wij als ons succes, tenslotte hebben wij dit college gevraagd een nieuwe brede school te stichten in Leidsche Rijn. Naar wij hebben vernomen is een deel van het gebouw nog zonder functie. Graag zou Stadsbelang Utrecht zien dat hier een integraal kindcentrum in wordt op opgenomen.

Bij de keuze voor een school van eigen keuze geldt ook voor het voortgezet onderwijs. sommige scholen hebben te maken hebben met een overschot aan aanmeldingen. Het uitlootsysteem veroorzaakt het feit dat honderden Utrechtse leerlingen noodgedwongen naar omliggende gemeenten gaan. Zou dit een van de redenen kunnen zijn van een stijgend aantal verhuizingen van Utrechtse gezinnen?

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Uit de landelijke monitor studentenhuisvesting blijkt dat Utrechtse universiteiten en hogescholen de komende vijf jaar een groeiend aantal van 18.500 studenten gaan onderwijzen. Er is een enorme krapte aan zelfstandige en onzelfstandige woonruimte voor studenten. Deze krapte gaat ondanks de geplande 4.000 studentenwoningen alleen maar toenemen. Stadsbelang Utrecht wilt af van een aantal beperkingen die het omzettingsbeleid Utrechtse kamerverhuurders oplegt. Als de oppervlakte de norm is kunnen er wat ons betreft meer mensen gehuisvest worden als de nu gestelde 2 kamerhuurders.

Maak het onzichtbare zichtbaar

Stadsbelang is blij met het Utrechtse cultureel erfgoed. Dit is de kracht van onze Utrechtse binnenstad, dit is de identiteit die Utrecht Utrecht maakt. Dit cultureel erfgoed zorgt ook voor veel bezoekers en toeristen in de stad en dat mag wat ons nog wat meer. Maar dat kan alleen als informatie goed ontsloten is, ons inzien in de nabijheid van deze monumentale gebouwen en beelden. Wat Stadsbelang Utrecht betreft draagt Utrecht hieraan bij door bijvoorbeeld het samenvatten van de alreeds aanwezige uitgebreide informatie betreffende monumentale gebouwen en beelden en beschikbaar te stellen via digitale informatiezuilen in de buurt van dit cultureel erfgoed, dan wel via een te ontwikkelen erfgoedapp.

Iedereen kans om te sporten

Het nieuwe tarievenbeleid sportaccommodaties heeft als uitgangspunt het bevorderen van het efficiënt gebruiken van de binnen- en buitensportfaciliteiten. Het eerste voorstel voor dit tarievenbeleid heeft zo veel vragen opgeleverd, dat de wethouder gelukkig slim genoeg was om dit voorstel terug te trekken en een tweede voorstel te doen. Dit tweede voorstel was een stuk beter, waardoor de meerderheid van de raad hiermee ingestemd heeft. Ik kan mij niet voorstellen dat de meerderheid van de raad zich ervan bewust was dat dit betekent dat het college met het nieuwe tarievenbeleid van 78% bezetting wil groeien naar 80% in 2018! Sterker nog in 2021 is de bezetting nog steeds 80%. Dat is puur een manier om meer geld te ontvangen van de gebruikers!

Stadsbelang Utrecht heeft bij het geven van subsidies altijd in het achterhoofd dat dit geld is van Utrechters, om iets waar Utrechters behoefte aan hebben, financieel te ondersteunen. Wat ons betreft gaat het om het steunen van een organisatie, waarbij twee zaken voorop staan:

Er moet behoefte zijn aan het product van die organisatie bij Utrechters;

De organisatie moet als uitgangspunt hebben om zelfstandig te kunnen opereren.

Dit begint bij het vermelden van de toegankelijkheid van de activiteiten van die organisaties op hun eigen website.

Naast het vermelden van die toegankelijkheid, zijn wij ook van mening dat tenminste de organisaties die geld van onze Utrechters krijgen, rekening houden met het toegankelijk maken van hun activiteiten voor alle Utrechters.

Blijf ook lekker slapen!

Utrecht heeft een groeiend wetenschappelijk klimaat. Naast het jaarlijks groeiende aantal studenten, groeit ook het aantal wetenschappelijke bijeenkomsten, zo bevestigt Utrecht Marketing. Wij zijn blij met het wetenschappelijk klimaat in de stad, we hebben de beste universiteit van het land en we trekken veel nieuwe studenten. Ook congressen zetten Utrecht als stad op de kaart. Maar hier moet aan gewerkt worden, want hier is nog een wereld te winnen.

Congresorganisaties, maar ook Utrecht marketing geven ons aan dat bij het organiseren van congressen veel kamers vooraf worden gereserveerd, voor een verwacht aantal overnachtende gasten. Veel hotels willen niet aan deze commitment vastzitten. Gevolg hiervan is dat congresorganisatoren uitwijken naar steden waar voldoende capaciteit en commitment is. Als Utrecht die welkome stad wil zijn, ook voor bezoekers van congressen moet er iets gebeuren.

Broddelwerk

Waar het college, deze wethouder niet goed in is, is de uitwerking van beleid uit te werken per (sub)doelstelling en effectindicator. Het college stuurt de raad erratum na erratum, ook weer gevuld met feiten die niet kloppen informatie of verkeerd staan weergegeven. De raad kan eenvoudigweg niet meten hoe succesvol dit college en deze wethouder is bij de invulling van haar duurzaamheidsambities. Want de gegevens die wij hebben (b)lijken niet correct. Een voorbeeld: De wethouder schermt met een verlaging van de CO2 uitstoot van Utrecht van 8%, terwijl de klimaatmonitor, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en milieu aangeeft dat de CO2 uitstoot van Utrecht zelfs gestegen is. Wij concluderen dat dit college de weg kwijt is op de monitoring van effecten en de output naar de raad.

Trouwen moet een feestje zijn!

Dit college heeft de tarieven voor het “product” huwelijksvoltrekkingen de afgelopen jaren verhoogt met 33% tot 40%. Alleen al het woord product, voorzitter het huwelijk is geen product, maar een manier om de liefde tussen twee mensen te bezegelen en te formaliseren. Trouwen in Utrecht moet een feest zijn en geen dure aangelegenheid. Daarom vind Stadsbelang Utrecht het stuitend, dat de gemeentelijke kostprijs voor een huwelijksvoltrekking tot 200 euro meer kost in Rotterdam, gemiddeld 120 euro duurder ligt dan in de andere G4 steden. Utrecht moet blij zijn met Utrechters die willen trouwen in Utrecht en ze niet wegjagen naar andere gemeenten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.