Nieuws van politieke partijen in Zuid-Holland inzichtelijk

4 documenten

Goed OV begint met goede arbeidsvoorwaarden!

SP SP CDA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Zuid-Holland 22-04-2020 14:06

De fracties van GroenLinks, CDA, FVD, PvdA, PvdD, SP en D66 willen zekerheid dat de arbeidsvoorwaarden van buschauffeurs in Zuid-Holland Noord minimaal voldoen aan de CAO streekvervoer. Zij hebben dit punt met ruime steun van Provinciale Staten toegevoegd aan de voorwaarden voor de nieuwe aanbesteding van het OV in die regio.

Lies van Aelst, fractievoorzitter SP: 'We zijn blij dat we samen met zoveel partijen dit stuk zekerheid voor chauffeurs hebben geregeld. Zij voeren een belangrijke klus uit in opdracht van ons als provincie, dat moeten zij onder fatsoenlijke voorwaarden en eerlijke beloning kunnen doen.'

Statenlid GroenLinks Ariëtte Kasbergen: ‘Wat we in andere regio’s zien is dat buschauffeurs niet fatsoenlijk betaald worden en te lange dagen moeten maken. Dat zorgt voor een zwaardere belasting van chauffeurs en daarmee, meer risico op ziekte, mindere service en daarmee minder kwaliteit. Wij willen dat vervoerders hun diensten niet goedkoper aanbieden door te beknibbelen op arbeidsvoorwaarden. Het openbaar vervoer moet goed zijn om als volwaardig alternatief voor de auto te worden gezien. Dat begint met goede arbeidsvoorwaarden voor de chauffeurs.’

“Het is goed dat we als Staten benadrukken dat marktwerking in het openbaar vervoer niet ten koste mag gaan van de arbeidsvoorwaarden.” Willem Minderhout, PvdA.

Ria Oosterop - van Leussen, fractievoorzitter D66: ‘Goed openbaar vervoer is voor alle inwoners van Zuid-Holland toegankelijk en betaalbaar. Maar zonder chauffeurs is goed openbaar vervoer niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat al die hardwerkende, toegewijde chauffeurs kunnen rekenen op goede arbeidsvoorwaarden!’ 

Qbuzz schrapt zonder overleg lijn 10 in Dordrecht vanwege drukte: SP vindt dit onacceptabel

SP SP GroenLinks SGP CDA Zuid-Holland 16-04-2020 20:12

De fracties van GroenLinks, CU-SGP, CDA en SP hebben vragen gesteld aan het provinciebestuur vanwege het plots schrappen van lijn 10 in Dordrecht door vervoerder Qbuzz. De fracties zijn van mening dat dit besluit niet zo onverwachts en eenzijdig genomen mag worden. SP Fractievoorzitter Lies van Aelst: ‘We willen graag weten welke communicatie hierover is geweest met de provincie en de gemeente Dordrecht door Qbuzz. Wij vermoeden dat dit niet netjes is gegaan en dat betreuren we.’

De SP is altijd een voorstander van een fijnmazig OV, maar zeker in de tijd van de coronacrisis is het van belang dat een vitale dienst zoals het OV maximaal inzetbaar blijft. Het argument dat de lijn te druk is, is daarom voor ons ook evenals de mede indieners van de schriftelijke vragen onacceptabel. Van Aelst: ‘: ‘Juist ten tijden van de coronacrisis is het van belang dat het OV beschikbaar blijft, zeker voor mensen die nu een vitaal beroep uitoefenen.’ De SP hoopt dat het provinciebestuur in overleg gaat met Qbuzz om de buslijn zo snel mogelijk ere te herstellen.

OV moet draaien om toegankelijkheid, zekerheid en veiligheid, niet om winst en rendement

SP SP Zuid-Holland 17-03-2019 11:01

Namens de SP deed onze nummer drie Marije van Hell mee aan het verkiezingsdebat over OV van reizigersvereniging Rover in Rotterdam. De SP steunt de meeste ambities van Rover, zoals meer en duurzamer OV, maar gaat ook een stap verder. Om toegankelijkheid, betaalbaarheid, fijnmazigheid voor reizigers en baanzekerheid voor werknemers te garanderen, moet deze publieke voorziening weer in publieke handen komen.

Marije van Hell (22) is in het dagelijs leven laatsejaars student Climate&Management aan de Haagse Hogschool. Daardoor is ze bijna dagelijks bezig met de klimaatverandering en de energietransitie.

Haar pleidooi voor systeemverandering geldt niet alleen voor klimaatrechtvaardigheid, maar ook voor rechtvaardige en duurzame mobiliteit. ‘Bij het klimaat wordt het hoog tijd dat de overheid afdwingt dat de grote vervuilers de zwaarste lasten gaan dragen.

 Op het gebied van OV is het hoog tijd voor veel betere toegankelijkheid, meer fijnmazigheid zodat stadswijken en landelijk gebied beter bereikbaar wordt, meer zekerheid voor personeel en meer investeringen in veiligheid.

De beste manier om dit te bereiken is door het OV weer in pubieke handen te brengen. Alleen zo komt de vervoersbehoefte van de samenleving weer helemaal centraal, in plaats van de honger naar winst en rendement voor vaak buitenlandse aandeelhouders.

Van Hell is ook realistisch: ‘Op dit moment is er nog geen meerderheid voor ons idee. Daarom proberen we er binnen het huidige systeem het beste van te maken. De afgelopen jaren hebben we in Zuid-Holland al veel bereikt, zoals extra investeringen in lagere tarieven.

Ook komt er een groot onderzoek naar transportrechtvaardigheid. Dit is belangrijk omdat de SP mobiliteit ziet als een grondrecht. Dit kunnen we alleen waarmaken als  mensen ook zonder auto snel van A naar B kunnen. Op dit moment is OV helaas vaak duurder en trager.

Dat moet veranderen, zodat het OV –ook in combinatie met bijvoorbeeld de fiets–  echt de aantrekkelijke, snelle en betaalbare vervoersoptie wordt die het zou moeten zijn. Het maakt Zuid-Holland aantrekkelijker en ook milieu en het klimaat zijn er zeker bij gebaat’.

Lijsttrekker Lies van Aelst in debat in Dordrecht over wonen, OV en Chemours

SP SP PvdA Zuid-Holland 09-03-2019 21:54

Lijsttrekker Lies van Aelst deed vandaag mee aan een verkiezingsdebat van de PvdA-jongeren in Dordrecht. Het ging vooral over de belangrijke regionale thema’s: het tekort aan betaalbare woningen, het openbaar vervoer en een schone, veilige leefomgeving. 

 

Bij de discussie over openbaar vervoer bepleitte Van Aelst onder meer dat de intercity’s terug moeten komen op station Dordrecht  Ook in Provinciale Staten heeft de SP hier de afgelopen jaren meerdere malen aandacht voor gevraagd.

Andere belangrijke OV-punten zijn betere toegankelijkheid, betaalbaarheid en fijnmazigheid, zodat stadswijken en landelijk gebied beter bereikbaar worden met het openbaar vervoer. Ook wil de SP meer zekerheid voor personeel en meer investeringen in veiligheid.

De beste manier om dit te bereiken is door het OV weer in pubieke handen te brengen. Alleen zo komt de vervoersbehoefte van de samenleving weer helemaal centraal, in plaats van de honger naar winst en rendement voor vaak buitenlandse aandeelhouders.

UitstootAnder belangrijk discussiepunt was natuurlijk Chemours. Hoewel de uitstoot de afgelopen jaren fors is teruggebracht, baart dit bedriijf nog steeds grote zorgen, onder meer vanwege de regionale watervoorziening. De SP heeft daarom in het verkiezingsprogramma opgenomen dat de uitstoot terug moet naar nul.

Concrete voorstellen hiervoor zijn onder meer een speciaal fonds dat bedrijven ondersteunt bij technische vernieuwingen die een einde maken aan lozingen in het water of in de lucht. Ook bedrijven moeten hieraan meebetalen. Want het uitgangspunt blijft: de vervuiler betaalt.

WonenLaatste belangrijke thema was wonen. Gezien de lange wachtlijsten wil de SP dat er snel meer echt betaalbare huur én koopwoningen worden gebouwd. Voor de Rotterdamse regio komt er al een regeling, maar de SP wil ook ondersteuning voor de rest van Zuid-Holland.

Meer informatie:

https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2017/05/schrappen-intercitys-op-dordt-... https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2011/12/provinciale-staten-unaniem-voo... https://zuid-holland.sp.nl/nieuws/2017/09/dupontchemours-doet-de-provinc...

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.