Nieuws van politieke partijen in Grave inzichtelijk

3 documenten

Terugblik Motiemarkt 25 september.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 D66 VVD CDA Grave 27-09-2019 12:21

GraverMaat: Dankzij iBabs kan ik het onderstaande bericht plaatsen over de Motiemarkt.

Op 25 september vond de eerste motiemarkt georganiseerd door de gemeenteraad van Grave plaats.

Maar liefst 13 ideeën werden eerst door de indieners kort toegelicht en daarna in persoonlijke gesprekken tijdens de markt aan de raads- en commissieleden “aan de man/vrouw gebracht”.

Het leverde geanimeerde en enthousiaste gesprekken op.

Vervolgens maakte de burgemeester bekend welke ideeën door één of meerdere politieke partijen zijn geadopteerd.

Zij gaan samen met de indiener(s) aan de slag om een motie voor te bereiden voor de raadsvergadering, in principe op 5 november

Volgende week verstuurt de griffie per idee een mail met het vervolg, zodat diegene die zich als aanspreekpunt heeft opgegeven, contact kan opnemen met de indiener van het idee.

Een overzicht van de geadopteerde ideeën:

Naam idee

Geadopteerd door: VPGrave, VVD, LLVCG, LPG, CDA.

Het labyrint dat Grave verbindt

Geadopteerd door: LPG.

Verbouwing wijkcentrum Esterade

Geadopteerd door: VPGrave, Keerpunt 2010, CDA.

Introduceren Socialapp om met eenzame ouderen in contact te komen.

Geadopteerd door: LPG

Lokaal energie-akkoord

Geadopteerd door: D66, LPG, CDA..

Opnieuw in gebruik nemen oude haven voor historische schepen.

Geadopteerd door: LPG.

Ontsluiting Visio terrein Hampoort met stad Grave en aanleg elektra en waterpunt op Visio

Geadopteerd door: LPG.

Interactieve vloer in bibliotheek Grave

Geadopteerd door: VVD.

Geef de mantelzorger een gezicht.

Geadopteerd door: VPGrave, LLVCG, LPG, CDA.

Betere aanwijzing ingang Hoofschestraat/Infirmerie.

Geadopteerd door: De burgemeester in het kader van veiligheid.

Realiseren Voetveerdiensten tussen Grave – Nederasselt en Gassel – Overasselt.

Geadopteerd door: Keerpunt 2010, VPGrave, VVD, D66, CDA,

Aanleggen stroomkast voor evenementen op het Bikkelkampplein.

Geadopteerd door: LLVCG, CDA, LPG.

Cruiseschepen laten de kassa rinkelen in provinciesteden

Lokale Partij Grave Lokale Partij Grave Grave 11-08-2019 08:58

De populariteit van cruiseschepen blijft stijgen. Waar Amsterdam ze wegkijkt, zijn historische steden als Alkmaar, Hoorn en Medemblik dolblij met de komst van varende toeristen.

Redactie Trouw, Joost van Velzen

Kapitein Nick staat er al klaar voor, aan de Alkmaarse Kanaalkade. Zijn schip is net aangekomen. De 72 passagiers zijn er nu allemaal met de fiets op uit. Een mooie gelegenheid om De Holland uit Arnhem even van binnen te bekijken. Het schip oogt als een drijvend hotel zonder poes­pas. Het is splinternieuw. “Het is net voor 2,5 miljoen euro verbouwd”, vertelt Nick. Want de zaken gaan goed. Steden bezoeken met dit soort riviercruises is de laatste jaren flink in opkomst. In heel Europa, waar het een relatief jong fenomeen is.

De witte rivierboten kunnen sinds 1992, toen het Main-Donau-kanaal openging, van de Noordzee tot aan de Zwarte Zee varen. Sindsdien maakt een groeiende groep toeristen een reis over het water van bijvoorbeeld Boedapest naar Amsterdam.

En als die schepen daar dan toch een paar dagen liggen, bedachten ze in Noord-Holland, waarom zou je dan niet vanuit Amsterdam tochtjes organiseren naar steden als Hoorn, Enkhuizen, Medemblik, Den Helder, Zaandam, Haarlem en Alkmaar? Zo profiteert ook de rest van de provincie mee.

“Het zijn voornamelijk Amerikanen, Canadezen en Australiërs die zulke boottochten maken. Zij kiezen voor de combinatie van gemak en luxe. Je hoeft je koffers niet uit te pakken, terwijl het landschap aan je voorbij trekt”, zegt Monic van der Heyden, commercial manager rivercruise van Port of Amsterdam.

Om de markt voor rivier- en zeecruises aan te trekken, is in 1996 de stichting Amsterdam Cruise Port ­opgericht door de cruiseterminals van Amsterdam en IJmuiden, het Havenbedrijf plus een aantal ­Amsterdamse ondernemers. Voorlopig met succes: de meeste Noord-Hollandse steden ontvangen sinds 2010 ieder jaar meer riviercruiseschepen.

Controle-/handhavingsactie Maaskade 28.

Keerpunt 2010 Keerpunt 2010 Grave 09-04-2019 13:20

Beantwoording vragen controle-/handhavingsactie Maaskade 28 door de LPG.

Geachte fractie,

Naar aanleiding van de controle-/handhavingsactie op het adres Maaskade 28 zijn door uw

fractie, bij monde van mevrouw Bannink, vragen gesteld. Deze vragen luiden als volgt:

Op welke gronden is deze actie gebaseerd?

Wanneer is begonnen met de voorbereiding van deze actie?

Krijgen we als raad terugkoppeling over de bevindingen?

In dit memo gaan wij in op de gestelde vragen.

Op welke gronden is deze actie gebaseerd?

Na het faillissement van de Scheepswerf Grave in 2012 zijn verschillende inrichtingsonderdelen (werfonderdelen zoals het terrein en gebouwen) aan de Maaskade 28 door De Maas Holding B.V. verhuurd aan Arma Steel Works B.V.

Ook zijn er andere bedrijven (onderaannemers) van Arma Steel Works B.V. werkzaam. De verschillende inrichtingsonderdelen hebben functionele, technische en/of organisatorische bindingen en liggen in elkaars nabijheid. Zo worden de kantine en de nutsvoorzieningen gemeenschappelijk gebruikt. De verhuurder is als zodanig

verantwoordelijk voor deze gehele inrichting en hiermee ook voor het naleven van de aan de hiervoor verleende omgevingsvergunning verbonden voorschriften.

Ieder bedrijf dient zich aan de wettelijke regels te houden en ieder bedrijf kan aangekondigde en onaangekondigde controle- en handhavingsacties verwachten, dat geldt dus ook voor de bedrijven die activiteiten uitvoeren op het terrein aan de Maaskade 28.

De concrete aanleiding was echter dat wij al vanaf januari 2018 van omwonenden klachten ontvingen die samenhingen met bedrijfsactiviteiten op de bedoelde locatie. Ook ontvingen wij klachten over mogelijk illegale bewoning en mogelijk gevaarlijke situaties. Na een rustiger periode (april – september 2018) namen de klachten weer toe omdat er weer aan grote schepen werd gewerkt. De situatie was complex en daarom vergde het de nodige tijd om inzicht te krijgen wie verantwoordelijk was voor het toezicht en de eventuele handhaving op de verschillende soorten klachten die ons bereikten. Uiteindelijk is in september 2018 een plan van aanpak vastgesteld.

Wanneer is begonnen met de voorbereiding van deze actie?

Diezelfde maand is besloten om in ieder geval alvast te starten met milieutoezicht en handhaving door de Omgevingsdienst Brabant-Noord (ODBN). Daartoe is onder andere een geluidsmeter geplaatst. Uit de controles kwamen overtredingen naar voren, waarvoor op 21 december 2018 een voornemen voor het opleggen van een last onder dwangsom is verstuurd.

De constateringen uit de milieucontroles en de overige activiteiten op de locatie Maaskade 28 vormden een directe aanleiding om met de overige handhavingspartners een integrale controle te directe aanleiding om met de overige handhavingspartners een integrale controle te gaan voorbereiden. Dat vergde de nodige voorbereiding en afstemming.

Uiteindelijk kon de controle afgelopen vrijdag, 29 maart jl. plaatsvinden. Aan de handhavingsactie deden, naast de gemeente Grave zelf, mee: de ODBN, de brandweer, Rijkswaterstaat, de politie, de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (voorheen:Arbeidsinspectie) en de inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT).

De brandweer controleerde met name op brandveiligheidsvoorschriften bij de bebouwing op de wal en de opslag van (gevaarlijke) stoffen.

Rijkswaterstaat controleerde op de voorschriften die gelden rond (afval)lozingen van de

De ODBN controleerde met name op de voorschriften, neergelegd in de Omgevingsvergunning milieu en de Wet milieubeheer.

De ILT controleerde met name op de brandveiligheid en de opslag van (gevaarlijke) stoffen aan boord van de schepen, de technische aspecten van deze schepen en de papieren registratie.

De ISZW controleerde op het gebied van arbeidsmarktfraude (Wet arbeid vreemdelingen, Wet minimumloon en Arbeidstijdenwet).

De gemeente controleerde met name op bouwvoorschriften bij de bebouwing op de wal

Tijdens de controle heeft iedere handhavingspartner in meer of mindere mate overtredingen c.q. strijdigheden geconstateerd. Deze overtredingen, c.q. strijdigheden worden door iedere handhavingspartner zelf opgepakt.

Krijgen we als raad terugkoppeling over de bevindingen?

Op dit moment zijn de diverse diensten bezig met het in beeld brengen van de bevindingen. We zijn in afwachting van de welke informatie de ketenpartners met elkaar kunnen en mogen delen. Wat gedeeld kan worden, zal zodra dat mogelijk is, ook gedeeld met u worden, eventueel vertrouwelijk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.