Nieuws van politieke partijen in Alkmaar inzichtelijk

18 documenten

In het nieuws; op de bres voor de brug

Senioren Partij Alkmaar Senioren Partij Alkmaar Alkmaar 04-01-2024 12:12

’Doodzonde als dit bruggetje verdwijnt.’ Actie uit Stompetoren krijgt bijval uit de politiek

Het bruggetje is een pittoresk element in het landschap, vindt Sasja Spek van de Senioren Partij Alkmaar.© jjfoto.nl / Jan Jong

Connie Vertegaal

Dinsdag 2 januari 2024 om 17:54

STOMPETOREN

De actie ’Brug moet blijven!!!’ in Stompetoren krijgt bijval uit de Alkmaarse politiek. Fractievoorzitter Sasja Spek van Senioren Partij Alkmaar (SPA) vindt het doodzonde als het bruggetje verdwijnt.

Omwonenden van het bruggetje over de Noordervaart werden vlak voor kerst overvallen door een brief met de mededeling dat de gemeente de brug wil weghalen. De brug zou geen nut meer hebben nu de bushalte is verplaatst.

In Stompetoren wordt daar heel anders over gedacht. Voor omwonenden is het bruggetje de levensader voor hun burencontact. En de brug maakt een mooi wandelingetje mogelijk vanuit Stompetoren. Bovendien is het gewoon een charmant bruggetje, wat er altijd heeft gelegen en waar iedereen aan is gehecht.

Waarom moet het bruggetje weg, vraagt nu ook Spek in een open brief aan de wethouders Robert te Beest en Anjo van de Ven. Ze wil er een politieke discussie over voeren. „Het is ongelukkig gegaan. Mensen kregen plompverloren de brief dat het bruggetje weg moest. Los daarvan vragen wij ons af: wat zijn de argumenten om die brug weg te halen, want wij zien ze niet.”

Buurman Maurice Peeters en Dorpsraadvoorzitter Sylvester Liefting op het bruggetje, waar grote spandoeken aan hangen.© jjfoto.nl / Jan Jong

Integendeel. Spek voert in haar open brief een stortvloed argumenten aan om het bruggetje te laten liggen. Dit soort bruggetjes zijn volgens haar een charmant en pittoresk element in het landschap, dragen bij aan de culturele identiteit van de polder en de aantrekkelijkheid van het gebied. Het bruggetje stimuleert recreatieve activiteiten zoals wandelen en picknicken. Bruggetjes als die in Stompetoren kunnen gevoelens van nostalgie oproepen, gemeenschappen samenbrengen, sociale cohesie bevorderen en kunnen een positieve impact hebben op het milieu en de levenskwaliteit van mensen.

„Ik heb ook niet gehoord dat er ongelukken zijn gebeurd”, zegt Spek. „Dus ik hoor graag waarom het bruggetje weg moet. Het lijkt nu een beetje technocratisch: zo van de bushalte is weg, dan kan dat bruggetje ook weg. Maar het bruggetje betekent veel meer voor de mensen.”

Rijrichting Nieuwlandersingel

Leefbaar Alkmaar Leefbaar Alkmaar Alkmaar 27-11-2023 09:25

Leefbaar Alkmaar heeft in de gemeenteraadsvergadering van 23 november een motie ingediend, waarin wordt bepleit dat de rijrichting op de Nieuwlandersingel en de Baansingel niet wordt gewijzigd. Die motie haalde een ruime meerderheid in de raadsvergadering.

Er wordt door enkele partijen lange tijd bepleit dat er een proef wordt gedaan om de rijrichting op de Nieuwlandersingel en de Baansingel tussen de Adelbertusschool en de Vondelstraat om te draaien. Die proef wordt voorgesteld door verkeersadviesbureau DTV. Dat houdt in dat autoverkeer vanuit het Emmakwartier niet meer rechtdoor over de Nieuwlandersingel en Baansingel naar de Vondelstraat kan rijden. Dat autoverkeer zal via de Lyceumstraat of de Blekerskade richting de Vondelstraat moeten rijden.

De gemeenteraadsfractie van Leefbaar Alkmaar vindt dit een onzalig en ondoordacht plan. Het kruispunt bij de Adelbertusschool zal erg druk worden. Er komt daar autoverkeer vanaf de Vondelstraat met in tegenovergestelde rijrichting verkeer vanuit het Emmakwartier. Voorts zijn de Lyceumstraat en de Blekerskade niet ingericht als doorgaande wegen.

De raadsfractie van Leefbaar Alkmaar stelde dat de rijrichting op de Nieuwlandersingel en de Baansingel niet gewijzigd moet worden. In de Lyceumbuurt was onrust ontstaan over de eventuele proef. Het gevolg van deze proef zou zijn dat er sluipverkeer door de Lyceumbuurt gaat rijden. Ook de Adelbertussschool en PCC Lyceum maakten duidelijk dat ze deze proef niet wilden.

Leefbaar Alkmaar verzocht het college om het rapport van DTV, waarin deze proef wordt voorgesteld, definitief in de prullenbak te deponeren en de verkeersoverlast op de Nieuwlandersingel in het gedeelte van de Lyceumbuurt op te lossen bij de herinrichting van de straat. Daarbij aantekenend er zorg voor te dragen dat deze oplossing de mobiliteitsvisie die nu ontwikkeld wordt niet wordt gehinderd.

De Langestraat is onze belangrijkste winkelstraat?

BAS BAS Alkmaar 20-01-2023 08:56

De Langestraat is onze belangrijkste winkelstraat?

De Laat ziet er geweldig uit. Ondanks dat de verbouwing aan de Laat nog niet klaar is ziet het er al geweldig uit met een prachtige uitstraling. Het is een prachtige winkelstraat geworden met zijn zitjes, bomen, perken met groen en waterpartijen. Als ik nu over de Langestraat loop vraag ik mezelf wel eens af of dit nog wel onze belangrijkste winkelstraat is! Het contrast met de Laat is nu wel erg groot, ik vind het net een landingsbaan met weinig uitstraling. En nu heeft ook nog een van de belangrijkste publiekstrekker als de Zara besloten om Alkmaar te verlaten. Dit vind ik een enorm verlies voor de stad. Het verlies van deze zeer populaire winkelketen heeft mij gesterkt om mijn idee over de Langestraat aan het college voor te leggen en ik heb gelukkig, als gemeenteraadslid, een kort lijntje met het college. We zouden nu meteen moeten doorpakken met de Langestraat, want het college gaat snel een beslissing nemen over de bestrating, want vrachtwagens hebben de bestaande bestrating kapot gereden. Ik heb het college voorgesteld om het niet alleen te beperken tot herbestrating, maar om onze belangrijkste winkelstraat een flinke impuls te geven naar voorbeeld van de Laat en om ook meteen de grote vrachtwagens te weren. Alkmaar is een belangrijke winkelstad in de regio en voor ver daar buiten, dus heb ik een totaal aanpak voorgesteld voor de Langestraat mede omdat je dan in aanmerking kom voor diverse subsidies.

Aldus Pien Jellema

Over het bouwen van woningen is veel gezegd tijdens de eerste maanden van mijn wethouderschap in Alkmaar. Daar wil ik het nu aan de start van het onderwijsjaar eens niet over hebben. Wel over het bouwen en renoveren van scholen. Dat is voornamelijk een taak van de...

Een kerstwens die uit komt, eindelijk meer kerstbomen dan alleen in het centrum.

BAS vind het een goede zaak dat niet alleen het Alkmaarse centrum aandacht krijgt, maar dat alle wijken en dorpen van onze gemeente dezelfde aandacht krijgen. Daarom plaatste de gemeente Alkmaar, om te beginnen, niet alleen in het centrum maar in al onze wijken en...

BAS is een paar keer met het pontje heen en weer geweest. Daarbij kreeg we regelmatig te horen van: Hoe zit dat nu met het pontje?". De twijfel was dat het pontje niet meer gratis zou zijn en dat het pontje misschien wel weg zou moeten. Ik vond dat wel erg voorbarig,...

Nieuwe college gemeente Alkmaar geïnstalleerd.

Foto: Vlnr (achter): Ad Jongenelen, Gijsbert van Iterson Scholten, Nicole Mulder, Jakob Wedemeijer, burgemeester Anja Schouten, Joël Voordewind. Vlnr (voor) Robert te Beest, John Hagens. Donderdagavond 7 juli 2022 zijn tijdens de raadsvergadering de nieuwe wethouders...

Alkmaarse formatie moet helemaal over. Verkiezingswinnaar D66 staat opeens aan de kant.

De formatie van Alkmaarse coalitie moet helemaal over. De verkenning is tot nu toe een debacle gebleken en D66, de grote winnaar van de verkiezingen, is opeens de grote verliezer geworden. GroenLinks vindt het zelfs zo een debacle dat die D66 van het stuur heeft...

’Het lijkt hier soms wel de A9’, BAS vraagt om snelheidsmeter bij brug over de Oudegracht in Alkmaar

De bewoner die met een nep-gedenkplekje aandacht vraagt voor de verkeerssituatie bij de Nieuwlandbrug over de Oudegracht, vindt gehoor bij de politiek. Fractie BAS vraagt B en W om op die plek een snelheidsmeter op te hangen. De vragen zijn de eerste actie van het...

Ben Bijl over razendsnelle groei Alkmaarse partij BAS

’Al die andere partijen hebben ambitieuze plannen, beloven gouden bergen. Het gaat mij om zaken als de poepzuiger’, aldus Ben Bijl over razendsnelle groei Alkmaarse partij BAS.

Het lijf is vooral ballast geworden, hij moet het voortslepen. ,,Op mijn vijftiende zat ik al in de bouw. Ik was heel sterk. ’Ik til het wel even’, zei ik altijd. Die rekening moet ik nu betalen.’’

Schijnbaar uit het niets komt er nog meer gewicht op zijn schouders. Ben Bijl was de grote winnaar van de Alkmaarse verkiezingen. Zijn partij BAS ging naar vier zetels. Opeens is zijn rol als comfortabele eenmansfractie over. BAS is nu de vierde partij van de gemeente, de Alkmaarder verwacht iets van hem.

Hoe voel je je sinds de overwinning op de verkiezingsavond?

,,Overweldigd, nog steeds. Het begint langzaam te landen.’’

Neem me mee: Terug naar de verkiezingsavond.

,,Toen ik binnenliep, zeiden mensen om me heen al: Je gaat het goed doen. Dat temperde ik, want dat waren bekenden. Toen kwam de eerste uitslag: OPA niet zo denderend, GroenLinks goed, VVD niet zo best, D66 redelijk goed. Toen zat ik op mezelf te wachten. En ik schoot zo omhoog, zo over Gosse (Postma van CDA, red.) heen. De vierde partij…’’

,,Ik heb het eerder gezien. Partijen die bij de voorlopige uitslag op acht staan en aan het eind van de avond toch weer op zes. Maar ik bleef stijgen. Jezus, ongelooflijk. Het landt niet op dat moment, ik ben niet zo van het euforische. Het was een soort onwerkelijkheid. Het voelde alsof ik in een sprookje zat, in een andere wereld. Ik had vier zetels nooit aan zien komen. Ik was van tevoren blij geweest met twee zetels. Blijkbaar had ik toch een gevoelige snaar geraakt.’’

Welke snaar?

,,Daar heb ik wel een idee bij, ik ben niet helemaal gekke Gerritje. Het idee van ’doe maar normaal, dat is gek genoeg’. Ik ben een politicus van no-nonsense. Van de kleine punten op straat. Mijn campagne ging over speelveldjes, bloembakken. Al die andere partijen hebben ambitieuze plannen, beloven gouden bergen. Het gaat mij om zaken als de poepzuiger. Een Alkmaarder wil gewoon parkeren. We hoeven geen ambitieuze stad van Alkmaar te maken. Iedereen zegt dat de verkiezingen over bouwen gingen. Dat is niet hét onderwerp. Het gaat om de leefomgeving.’’

Maar je kunt toch niet om het onderwerp bouwen heen?

,,Natuurlijk is het een onderwerp. Vier jaar geleden zei Paul Verbruggen (toenmalige wethouder) dat er 20.000 woningen bij moesten komen in Alkmaar om de overloop van Amsterdammers op te vangen. Ik zei: ’Hallo, ben je wel goed bij je hoofd?’ Waarom moeten wij de Amsterdammers opvangen?’’

Dat is jouw stokpaardje: ’Geen Amsterdammers, voorrang voor de Alkmaarders.’ Zet je dan niet alles op slot?

,,Er wordt gezegd dat wij een muur willen. Dat is bullshit. De regio tot Schagen mag hier wel komen. Ik wil geen Randstad. Het gaat erom dat Amsterdam het zelf moet oplossen. Waarom moet Alkmaar de woonbehoefte van Amsterdam en van Noord-Holland oplossen? Waarom kunnen ze dat niet zelf?’’

Ben Bijl pakt een rond bijzettafeltje.

,,De tafel is Nederland. Daar wonen 17 miljoen mensen op. Als je Noorwegen uitvouwt, valt dat over ons heen en gaat helemaal door tot Spanje. Daar wonen vier miljoen mensen. Moeten we niet eens op de rem trappen?’’

Wat stel je voor? Massaal emigreren naar Noorwegen?

,,Het gaat erom dat Alkmaar niet een landelijk probleem moet oplossen. De hoeveelheid die Alkmaar op zich neemt staat niet in verhouding. Wij doen 1000 woningen per jaar. Naar verhouding zou Amsterdam dan 10.000 per jaar moeten doen, dat halen ze lang niet.’’

Dus een rem op bouwen. Is dat jouw tafelzilver als je straks met D66 om de tafel zit voor een rol in een coalitie?

,,Nee. Het is belangrijk, maar nog belangrijker vind ik pandjesbazen. Die moet je aanpakken. En als ik het voor het zeggen zou hebben zou ik meer aandacht geven aan de buitenwijken. Ik schaam me soms rot als ik door de stad fiets: Dan staat de binnenstad vol met prachtige kerstbomen, maar dat is over als ik de Friesebrug oversteek. Daar wonen toch geen tweederangsburgers? Alkmaar is niet alleen de binnenstad en de Bergermeer. Je moet van iedereen houden.’’

Je bent van de ’kleine punten’, maar D66 is bij uitstek een ambitieuze partij.

,,Er zal altijd water bij de wijn moeten als je mee wil regeren. Nederland is een polderland. Een coalitie zal vooral om vertrouwen gaan, dat zei Van der Rhee (VVD) ook al. Er moet een klik wezen en dan ga je voor elkaar.’’

Een klik. Op dat vlak is het wel eens mis gegaan. Bij BAS had je ruzie met Willem Peters, die vertrok, en bij OPA ben je met ruzie weggegaan. Ben jij wel een stabiele partner?

,,Dat waren interne strijden, dat gaat niet om een samenwerking met partners. Met OPA heb ik goed geregeerd. Interne strijd is overal, niet één partij waar dat niet zo is. Maya Bolte (Leefbaar Alkmaar) had trammelant bij de PvdA. Victor Kloos (OPA) bij Stadsbelang. Van der Rhee (VVD) bij OPA.’’

Wat zegt dat?

,,Er is altijd strijd intern, omdat politiek ook altijd over macht gaat.’’

Gaat het jou om macht?

,,Ik wil wel mee doen, maar ik doe het niet om het pluche. Ik doe het voor mensen op straat.’’

Stel: D66 ziet het met jullie zitten. Hebben jullie een wethouderskandidaat?

,,We zien wel hoe dat loopt. Als we in het college komen leveren we er wel een, dat mag wel met vier zetels.’’

Jouw vriendin Pien Jellema staat op plaats drie op je lijst, daar is kritiek op geweest. Heeft jouw lijst wel de bagage voor een coalitierol?

,, Mijn nummer twee Rob (Haverlag) gaat heel lang mee. Boran (Bilbal, nummer vier) is ook al raadslid geweest van het CDA. Pien is nieuw, maar die heeft een schone blik. Dat is ook belangrijk.’’

Je begon net over vier jaar geleden. Ik zag vier jaar geleden een vermoeide Ben Bijl. Een spook. ’Moet die niet stoppen?’, dacht ik.

,,Ik had toen veel in mijn rugzak zitten. Pal na de verkiezingen was ik mijn vrouw verloren, we waren 28 jaar samen geweest. Daarna bleek mijn moeder te dementeren. Die heeft voor euthanasie gekozen. Daarna kwam het uitstappen van Willem Peters (zijn nummer twee op dat moment bij BAS, red.) en kwam er veel modder over mee heen. Fysiek had ik het ook zwaar. Na een jaar pijn in mijn rug, liet ik er toch maar even naar kijken. Ik had nierkanker. Ik had op dat moment veel mensen om me heen verloren. Ik dacht: Nu ben ik zelf aan de beurt.’’

Vorig jaar brak je een keer in tranen uit. Ik dacht opnieuw: moet je niet stoppen met de politiek?

,,Er is wel een moment geweest dat ik dat dacht. Mijn vuur was een waakvlammetje geworden. Maar dat is weer opgelaaid en daar heeft Pien een grote rol in gespeeld. Het heeft wel gevolgen gehad. In januari kreeg ik groen licht van de dokter, ik had maar acht weken de tijd voor een campagne.’’

Dus het kwam niet door je campagne dat het zo goed ging?

,,Nou ik heb de afgelopen vier jaar ook niet stil gezeten. De mensen weten ook waar ik voor sta, ik heb een neus voor wat er op straat leeft.

Het is misschien ook wel zo dat andere partijen het verkloot hebben. Dat ik het minder verkloot heb dan de anderen. Van der Rhee zei dat de VVD afgerekend is op het anti-Den Haagsentiment. Maar de VVD heeft ook twee wethouders weggestuurd om iets kleins. Ik denk dat de kiezer dat niet vergeten is.’’

Je bent een politicus met emotionele en fysieke littekens. Ga je het  volhouden?

,,Het waakvlammetje is weer vuur geworden en dat blijft het ook. Mijn geestelijke wilskracht wint het van het fysieke. Ik ben volhardend. Ik ga door tot mijn tachtigste als het nodig is. Als ik niet meer groei, stop ik. Of als ik dement word.’’

Uit het Noordhollands Dagblad, 20 maart 2022

Met  jullie steun is BAS met  10,8% van de stemmen nu de 4e partij van Alkmaar. Wij zijn de grootste stijger van deze verkiezingen geworden (+4,8%). BAS komt met 4 zetels in de gemeenteraad! Hier hebben wij hard voor gewerkt en zijn erg blij met het vertrouwen van de...

De stembussen zijn geopend voor de gemeenteraadsverkiezingen

Het startschot voor de gemeenteraadsverkiezingen 2022 is gegeven. Stemmen kan op maandag, dinsdag en woensdag. Maak gebruik van uw kiesrecht en ga stemmen! Stem Lokaal, stem Lijst 7 BAS!

‘De Vaandeldrager’ van Rembrandt komt naar Alkmaar!

Zoals uitgebreid in de lokale media te lezen is zal De Vaandeldrager voor 1 maand te bewonderen zijn in het Stedelijk Museum Alkmaar. Tijdens de commissievergadering van 9 december 2021 heeft Boran Bilbal het college gevraagd om zich maximaal in te zetten om De...

BAS: Kanaaloevers bebouwen: top of flop?

B.A.S. B.A.S. Alkmaar 23-10-2019 12:26

Kortgeleden presenteerde het Alkmaarse college trots de plannen voor een massale bebouwing van de oevers van het Noordhollands Kanaal.

BAS (Belangen Alkmaarse Samenleving) heeft tegen de plannen gestemd. In dit artikel willen wij graag uitleggen waarom wij tegen zijn.

In de jaren zeventig en tachtig kreeg Alkmaar van het Rijk de opdracht om te fungeren als overloopgemeente voor Amsterdam. Die stad barstte uit zijn voegen en de Amsterdammers moesten een huis met een tuintje krijgen in steden als Alkmaar, Almere, Purmerend, enz. In Alkmaar verrees Alkmaar Noord: een mooie, ruime opgezette en aantrekkelijke uitbreiding van de stad Alkmaar naar het noorden toe.

Nu ontbreekt die opdracht van de rijksoverheid. Alkmaar hoeft niet te bouwen voor een overschot in andere steden. We mogen het wel maar er is geen noodzaak. Toch komt het huidige college met gigantische woningbouwplannen. BAS denkt dat die plannen eerder getuigen van een enorme ambitie van het college dan van een noodzakelijk iets. Tot voor kort waren de prognoses van de provincie heel realistisch: 23.000 woningen erbij voor de hele Kop van Noord-Holland. Nu wil Alkmaar twee derde van dat aantal woningen gaan bouwen in de eigen gemeente en wij vinden dat veel te veel van het goede.

Want het grootste deel van dat aantal woningen moet langs het kanaal komen in de vorm van hoogbouw; dus flats met 10 tot 15 etages. Als je de plannen bekijkt dan zie je dat grote delen van het kanaal worden volgebouwd, van de top van Oud-Overdie tot de Koedijker vlotbrug.

Alkmaar is nu een prachtige open stad met veel lucht, licht en ruimte en het kanaal biedt ook nog eens mooi openwater. Als de plannen doorgaan, zal die open ruimte en al dat licht en lucht verdwijnen en zullen de oevers redelijk worden dichtgemetseld. Nu al zie je daarvan de eerste contouren. Langzaam maar zeker ontstaat er tussen het historische centrum en Overstad een muur: van de creatie van Bonnema, het stadskantoor, naar de Noorder Arcade, Docklands en de Friese Poort. Er zijn vanuit het centrum weinig tot geen zichtlijnen meer naar Overstad en dat ervaren wij als een verlies. Als nu een groot deel van de Kanaaloevers wordt volgebouwd, dan loop je het risico dat het kanaal als scheiding gaat functioneren in plaats van verbinding en dat vindt BAS een onwenselijke ontwikkeling in Alkmaar.

Bovendien krijg je een enorme verstening van de kanaaloevers en dat ook dat zien we liever anders.

Het huidige college zet in op 15.000 woningen erbij deels omdat men als overloop van Amsterdam wil functioneren. Wij zien daarvan de noodzaak niet. Waarom moet Alkmaar verder verstenen met flats van 10 tot 15 hoog aan de Kanaaloevers terwijl Amsterdam heeft aangegeven zelf in zijn woningbehoefte te kunnen voorzien. Natuurlijk moeten wij hier in Alkmaar gaan bouwen maar we hoeven dat niet te doen voor de Metropool Regio Amsterdam.

BAS heeft andere prioriteiten. Wij zien veel meer waarde in het creëren van werk, dus van arbeidsplaatsen voor de Alkmaarse bevolking. Als er meer werkgevers onze kant opkomen dan sla je twee vliegen in 1 klap. De file richting de Randstad en terug wordt minder en de milieuvervuiling zal sterk afnemen. Dus wat ons betreft moet er veel meer worden ingezet op werk. BAS zegt dus niet bouwen, bouwen, bouwen maar wel werk, werk en nog eens werk.

Voor BAS is bereikbaarheid sowieso een belangrijk punt. Twee zaken zijn hierbij belangrijk. Kun je in de stad nog een beetje uit de voeten met je auto en kan je nog op een fatsoenlijke manier richting de Randstand. Binnenstedelijk zijn de problemen bekend: Geestersingel, Kenemersingel, Vondelstraat en Bierkade zijn beruchte plekken geworden en staan vaak op slot. Als de plannen van het huidige college worden uitgevoerd dan zal de druk op de binnenstedelijke infrastructuur navenant toenemen en ook dat is een ongewenste ontwikkeling. Want er zijn bijna geen maatregelen meer te bedenken om de doorstroming in Alkmaar te verbeteren zonder dat daar veel Alkmaarders last van gaan krijgen. Dus als de plannen doorgaan en er 10 tot 15.000 woningen bijkomen (praktisch betekent dat minstens 20.000 auto’s erbij) dan zal de Alkmaarse binnenstad voor het autoverkeer een wanhoop worden en dat wil BAS absoluut voorkomen. Doorstroming is cruciaal voor de automobilist en het milieu.

Maar de bereikbaarheid van Alkmaar komt ook verder onder druk te staan omdat de oostelijke en westelijke ring zullen dichtslibben. Want ook de andere gemeenten in de Kop van Noord-Holland hebben ambitieuze bouwplannen. Ook daar worden steeds meer woningen gebouwd en een groot deel van dat toekomstige verkeer komt samen op de oostelijke en westelijke ringweg van Alkmaar. En nu komt de aap uit de mouw want in de plannen van het college wordt wel gesproken over de bereikbaarheid, maar die woorden gaan niet gepaard met harde euro’s. Consequentie: er niet genoeg geld voor de verkeersinfrastructuur waardoor Alkmaar voor de automobilist een puinhoop wordt.

Sterker er was de laatste jaren 60 miljoen voor de westelijke randweg bestemd maar die is voor een groot deel opgegaan aan andere projecten.

En dan toch nog maar even de A9 noemen want dat is natuurlijk helemaal de achilleshiel van het geheel. Hier komt

namelijk al het verkeer samen en ook voor de deze weg is geen euro gepland. Er zijn geen concrete ideeën om de capaciteit van deze snelweg te vergroten en er is al helemaal geen geld voor. Met andere woorden neem in de komende winters maar een dekentje mee in de auto want dat wordt weer gezellig aanschuiven in de bijna dagelijkse file. En er is geen enkel vooruitzicht op een snelle verbetering.

Het openbaar vervoer dan? Kortgeleden heeft de NS besloten om het spoorboekloos rijden weer verder naar achteren te verschuiven. De problemen blijken groter dan gedacht. De Kennemerlijn is al uitgekleed en de Zaanlijn kent nog heel veel problemen dus of het OV nu een alternatief biedt? BAS heeft daar een hard hoofd in.

En dan komt er nog een heel belangrijk punt met betrekking tot de nieuwbouwplannen en dat is de huidige samenstelling van het Alkmaarse college. Zoals veel mensen weten bestaat het college uit zeer uiteenlopende partijen, van behoorlijk links tot fors rechts. Allemaal fatsoenlijke partijen, daar niet van, maar ze hebben zeer uitlopende belangen en dat zie je 1 op 1 terug in hun wensen bij de huidige nieuwbouwplannen.

De ene partij zegt, er moet parkeerruimte komen voor minstens 20.000 auto’s, terwijl de andere partij zegt, de binnenstad moet autoluw worden en de Alkmaarders moeten veel meer gaan fietsen. Dat is in tegenspraal met elkaar. Dan is er ook nog een partij die zegt, minstens 30% van de nieuwbouw moet worden uitgevoerd in de categorie sociaal. Dat klinkt aardig maar is absoluut niet te realiseren. De prijzen van nieuwbouwwoningen rijzen de pan uit en liggen nu al 30% hoger dan in vorige jaren. Dan is de wens van 30% sociaal natuurlijk nooit te realiseren want eenvoudigweg onbetaalbaar.

Met deze voorbeelden willen wij aangeven dat de wensen van de verschillende politieke partijen extreem ver uit elkaar liggen.

Alleen daarom al zullen de plannen plannen blijven en nooit op die manier gerealiseerd kunnen worden.

En dan is er nog die vermaledijde hoogbouw. Heel veel mensen geven aan dat een huis met een tuintje hun grote voorkeur heeft. Dat is niet nieuw dat is al heel lang zo en iedereen weet dat. Toch wordt in de nieuwe plannen om wat voor reden dan ook bijna alleen maar uitgegaan van hoogbouw. BAS vindt dat te beperkt. Wij willen dat er ook stevig wordt ingezet op laagbouw.

Wie kritiek levert, moet ook met alternatieven komen. BAS doet dat dan ook.

Schrap eerst en meteen die 7.500 woningen die als overloop voor Amsterdam moeten dienen. De noodzaak daarvan is niet bewezen. Amsterdam kan voor zichzelf zorgen en heeft ons niet nodig.

Ga vervolgens eens goed inventariseren wat nu de daadwerkelijke behoefte is van Alkmaar en de regio. In aantallen nieuwe woningen en in voorkeuren (hoog- of laagbouw, seniorenwoningen, jongerenwoningen, enz.). BAS denkt dat een mix tussen hoog- en laagbouw gewenst en realistisch is. Ook denken wij dat met ongeveer 5.000 nieuwbouwwoningen de komende jaren een groot deel van de bestaande regionale woningnood geledigd kan worden.

Bouw de kanaaloevers niet vol. Wij vinden dat ten koste gaan van de openheid en schoonheid van Alkmaar.

Zorg eerst voor een betere bereikbaarheid. Investeer eerst in wegen en OV en ga dan bouwen. Met andere woorden: span het paard niet opnieuw achter de wagen.

Kijk goed wat je wil met de bereikbaarheid van het centrum. Er gaan bijvoorbeeld steeds meer stemmen op om ook de Laat grotendeels autovrij te maken.

En concentreer je op de doorstroming van de binnen- en buitenstedelijke ringen.

Met vriendelijke groet, Willem Peters, fractievoorzitter BAS.

VVD’ers stellen Kamervragen over Leeghwaterbrug

VVD VVD Alkmaar 17-07-2019 23:40

https://alkmaar.vvd.nl/nieuws/36138/vvd-ers-stellen-kamervragen-over-leeghwaterbrug

Rudmer Heerema en Remco Dijkstra hebben Kamervragen gesteld over de Leeghwaterbrug. De Tweede Kamerleden willen dat minister Cora van Nieuwenhuizen in gaat grijpen bij de renovatie van de Leeghwaterbrug. Het project loopt vertraging na vertraging op en dat loopt volgens Alkmaarder Heerema de spuigaten uit.

De brug staat inmiddels met stip op één van de ANWB-lijst met meest ergerlijke verkeershindernissen. De Kamerleden vragen de minister of zij daarvan op de hoogte is, hoe groot de schade van de vertragingen is en of die schade ergens te verhalen valt. De vertraging bedraagt inmiddels al meer dan een jaar.

Het is overigens niet de eerste keer dat er vanuit de VVD geklaagd wordt. Al begin 2018 ging er een brief naar de Provincie, waarbij het belang van een goede doorstroming in de regio werd aangekaart. Deze gezamenlijke brief werd opgesteld door fracties uit Alkmaar, Bergen, Castricum, Heiloo, Heerhugowaard, Langedijk, Schagen en Uitgeest. Deze brief ging over de ongelukkige planning van gelijktijdig onderhoud aan verschillende bruggen en wegen in de regio. Ook de situatie rond de Leeghwaterbrug werd toen naar voren gebracht.

Vorige week liet onze fractievoorzitter John van der Rhee ook al weten het ‘geklooi’ rond de brug meer dan beu te zijn, waarna er ook vragen werden gesteld door de Provinciale Staten fractie van de VVD. Wordt dus spoedig vervolgd.. 

Hoeverweg gevaarlijk!

CDA CDA Alkmaar 09-05-2019 11:56

Betreft: Artikel 42 vragen betreffende zeer gevaarlijke situaties Hoeverweg Datum: 9 mei 2019 Geacht college, Het CDA Alkmaar krijgt, naast dat zij hier zelf ervaring mee heeft, de laatste tijd meer vragen over het oversteken bij de Hoeverweg. Men ervaart het oversteken als gevaarlijk. Het CDA is op de hoogte dat dit een provinciale weg is. De sportcomplexen de Meent en het wielerstadion zijn erg populair. Dit resulteert dat op beide parkeerterreinen geparkeerd wordt, terwijl men op het andere complex moet zijn. Om het ander sportcomplex te bereiken moet men oversteken. Het oversteken op de Hoeverweg wordt ervaren als gevaarlijk, door zowel voetgangers als fietsers. Er zijn geen stoplichten en er is geen zebrapad. In het midden is alleen een verkeerseiland. Het oversteken op deze plek op de Hoeverweg ervaart men als het “kunstig laveren” tussen racende auto’s door. Vanaf de randweg trekken auto’s op en vanaf Egmond is men nog gewend aan 70 km/uur. Meerdere keren ging het oversteken net aan goed. De sportcomplexen worden ook bezocht door veel jongeren. Daarnaast ervaart men dat de verlichting op deze plek op de Hoeverweg onvoldoende is, dat geldt zeker in de wintermaanden. In het licht van artikel 42 van het reglement van orde heeft het CDA Alkmaar de volgende vragen: 1. Deelt het college de mening van het CDA, dat het oversteken van voetgangers en fietsers op de Hoeverweg gevaarlijke situaties oplevert vanwege hoge snelheden van de auto’s? 2. Is het college ook van mening dat de verlichting voor deze drukke oversteekplaats onvoldoende is? 3. Indien het college de mening van het CDA deelt, dat het oversteken op de Hoeverweg tot gevaarlijke situaties kan leiden, bent u dan bereid om in contact te treden met de provincie om het oversteken (op deze plaats) veiliger te maken? In afwachting op uw antwoord. Met vriendelijke groet, Iris Zeijlemaker CDA fractie Alkmaar

OPA: WAT IS NOU DE WAARHEID OP ...

Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) Alkmaar 08-05-2019 09:41

OPA: WAT IS NOU DE WAARHEID OP OVERSTAD? Gemeente spreekt zichzelf tegen.. Op 23-12-2018 stelde raadslid Jorina Hooijschuur vragen aan het college van B en W, of de raad mocht meebeslissen over de bestemming van het stuk grond tussen de IT- ondernemer Holder en HAL 25. Dit naar aanleiding van een eerdere persuiting van het college in september 2018, dat zij een ander besluit wilde nemen over dit stuk grond dan hierop een kantoor te laten ontwikkelen. OPA had begrepen dat er meerdere belangstellenden voor deze grond waren, waaronder een hotelondernemer. Op 12 februari 2019 kreeg OPA een antwoord, waarin met stelligheid werd geïnformeerd dat het college in gesprek was met een ondernemer die een optie op deze kavel zou hebben. Dit is dus het antwoord op de vraag over de bestemming van het stuk grond tussen de IT- ondernemer en HAL 25. Tevens werd gesteld dat het college niet bereid was om hierover overleg te voeren met de raad. Op 13 maart 2019 krijgt OPA een antwoord op een technische vraag, waarin staat dat: ‘de optie waarover wordt gesproken betreft alleen het perceel grond tussen de kavel van Holder en de Zijperstraat. Voor de kavel met het tijdelijk parkeren achter de bioscoop en de kavel van HAL 25 inclusief het buitenterrein heeft de gemeente geen verplichtingen’. OPA constateert dat het technische antwoord een andere inhoud kent dan het antwoord van het college. Dat roept bij OPA de volgende prangende vragen op in het kader van artikel 42: 1. Wat is de reden, dat u stelt dat een ondernemer een optie heeft op dit gehele gebied tussen de IT- onderneming en HAL 25? 2. Is het antwoord van 13 maart 2019 op de in de derde alinea genoemde technische vraag dan niet juist? Zo ja, wilt u de optievoorwaarden dan aan de raad ter inzage leggen? Zo nee, wat is de reden dat u op raadsvragen een onjuist antwoord geeft? 3. Met welke ondernemingen en initiatiefnemers bent u het afgelopen jaar in gesprek geweest over deze grond en bestemming? 4. Kunt u bij overzicht onder vraag 3 aangeven wanneer deze gesprekken plaatsvonden? 5. Wat is de reden dat u alsnog kiest voor een vorm van kantorenlocatie, waarvan u in september feitelijk afstand heeft genomen? 6. Wat is de werkelijke reden dat u heeft gekozen voor een onderneming, die geen optie heeft op het gebied tussen de IT-ondernemer en HAL 25? In afwachting van uw reactie, Victor Kloos, fractievoorzitter OPA

ALKMAARDERS AAN ZET? Als ik door de ...

Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) Onafhankelijke Partij Alkmaar (OPA) D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Alkmaar 29-01-2019 15:06

ALKMAARDERS AAN ZET? Als ik door de stad loop ben ik altijd blij dat ik in Alkmaar woon. Het is mooi om te zien hoe Alkmaarders hard werken om “hun“ stad mooier te maken. Ruim 50 jaar geleden zette ik mijn eerste stapjes in De Hoef, waar mijn ouders een nieuwbouwhuis hadden gekocht aan de Hobbemalaan. Heel vaag kan ik mij nog herinneren dat ik mijn eerste zakgeld van een kwartje uitgaf bij Martinus de Vries, voor een potje lijm, in het winkelcentrum aldaar. Ik kom ook graag in de Hoef, waar op deze plek nu Cameraland.nl zit. Ja, voor een kwartje kan je nu niets meer kopen... De wereld verandert, Alkmaar is veranderd en zo zou de democratie ook kunnen veranderen. Daar wordt al veel over nagedacht in het land. OPA heeft in de laatste raad een voorstel gedaan om tijdens een landelijke verkiezing, bijvoorbeeld de Europese Verkiezingen, een aantal vragen te stellen aan Alkmaarders van wat zij willen dat gemeentebestuurders moeten gaan doen. De vragen kunnen ook samen met Alkmaarders zelf worden opgesteld. En met de antwoorden kan de gemeenteraad iets concreets doen. Op deze manier zijn de Alkmaarders aan zet. Een volmaakt idee? Nee natuurlijk niet. Zelf bedacht? Nee ook niet. Ooit is dit bedacht door de burgemeester van Heerhugowaard, Bert Blase, met wie ik wel eens gesproken heb. Ik vond dit een creatieve poging om de Alkmaarse democratie iets te vernieuwen. Het sloot in onze optiek mooi aan bij ambities van een stadsregering, die zegt Alkmaarders erbij te willen betrekken. Maar wat een teleurstelling zeg; onder aanvoering van de VVD zeiden alle coalitiepartijen eigenlijk hetzelfde. CDA. Pvda, GroenLinks en D66 riepen allemaal op hoge toon dat het een erg slecht idee was. En OPA moest eerst maar eens wachten op ideeën vanuit de coalitie: hoe zij denken dat er aan participatie vorm moet worden gegeven. O ja; een van de partijen zei ook nog dat burgerparticipatie beter gewoon in een zaaltje kon, waar we samen met een aantal Alkmaarders en de hele raad konden praten ... OPA wil nou juist dat álle Alkmaarders de kans krijgen om zich uit te spreken. Als ik door De Hoef loop zie ik dat er, sinds ik mijn eerste stapjes zette, best veel is veranderd. En heel veel is ook mooier geworden. Alleen het democratisch handelen is eigenlijk de afgelopen 50 jaar niet veel veranderd. De gevestigde orde van D66, CDA VVD, PvdA en GL heeft hieraan ook geen enkele behoefte... Victor Kloos

Art. 42-vragen BAS inzake Victoriebrug

B.A.S. B.A.S. Alkmaar 26-01-2019 10:53

Eerste serie art. 42-vragen BAS 20-11-2018

Tweede serie art. 42-vragen BAS 12-12-2018

Deze art. 42-vragen van BAS zijn niet beantwoord.

De termijn voor de beantwoording is ruim verstreken.

Dat wil zeggen dat de vragen allang beantwoord hadden moeten zijn.

De beantwoording van de eerste serie vragen laat nu al 67 dagen op zich wachten.

De beantwoording van de tweede serie vragen laat nu al 45 dagen op zich wachten.

Nu blijkt uit een artikel van het Noordhollands Dagblad, Alkmaarsche Courant van 26-01-2019, dat het rampzalig fout is gegaan bij de aanleg en bouw van de Victoriebrug.

BAS concludeert uit het artikel in de krant dat de technische kennis langere tijd bekend moest zijn bij het college van Alkmaar. Naar aanleiding van bovenstaande heeft BAS een derde serie vragen aan het college van Alkmaar.

Kunt u aangeven waarom de vragen van BAS, of een deel daarvan, niet eerder een antwoord hebben gekregen? (Het college van Alkmaar heeft per slot van rekening ook vraag 1 van de eerste serie vragen van BAS van 20-11-2018 allang beantwoord).

Waarom zijn de blijkbaar uiterst kritische rapporten van Fugro en Crux vertrouwelijk? Wij werden op de rapporten geattendeerd omdat die in het raadsvoorstel Victoriebrug staan vermeld.

Is er acuut gevaar voor passanten (wandelaars, fietsers, autoverkeer) bij het passeren (van de aanlandingspunten) van de Victoriebrug?

Moeten er gezien de weersomstandigheden (stevige vorst, neerslag, e.d.) betere beveiligingsmaatregelen genomen worden?

Kunnen de trillingen van het passerend treinverkeer of de trillingen van passerend zwaar vrachtverkeer de situatie verergeren?

Kan het college van Alkmaar commentaar geven op de gang van zaken over de informatievoorziening aan de politiek en aan de burgers van Alkmaar tot nog toe?

Is het college het met BAS eens dat de behandeling van het voorstel over de Victoriebrug in de commissie van 29-1-2019 moet worden opgeschort totdat definitief alle informatie boven water is over de Victoriebrug?

Met vriendelijke groet, Willem Peters, fractievoorzitter BAS

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.