Nieuws van politieke partijen in Tilburg inzichtelijk

49 documenten

Vragenuurtje: voetpad langs Piushaven wordt veiliger

Lokaal Tilburg Lokaal Tilburg Tilburg 12-12-2023 16:37

Mindervalide bewoners woonachtig aan de Piushaven hebben contact opgenomen met Lokaal Tilburg nadat eerdere meldingen via de Fixi app geen zichtbaar resultaat hebben gehad.

Het betreft de onveilige verkeerssituatie voor voetgangers die komende vanuit de appartementen te voet het medisch centrum Piushaven (Prinsenhoeven) willen bezoeken. Bij de bouwlocatie tussen de Gondelstraat en Prinsenhoeven wordt men gedwongen de Havendijk over te steken en het pad langs het kanaal te volgen. Het gebruikelijke trottoir is namelijk al maandenlang ontoegankelijk vanwege de hekken langs het bouwterrein. De alternatieve route aan de overzijde is voor voetgangers met een rollator, slechtzienden etc. een hindernisbaan. Vooral het deel over de steiger is bij regenachtig weer erg glad en onverlicht. Dit heeft al geleid tot gevaarlijke situaties en veel irritaties.

Vandaar dat we maandag 11 december de volgende vragen hebben gesteld:

Wie is verantwoordelijk voor het veilig en efficiënt faciliteren van een voetpad dat ook geschikt is voor mindervaliden bij bouwpercelen, met name langs drukke ontsluitingswegen?

Deze bouwlocatie ligt al maanden braak en geeft niet alleen overlast aan weggebruikers (ontbreken trottoir, niet beschikbare parkeerplekken, onveilig), maar zorgt tevens voor een slordige uitstraling. Waarom wordt hier niet tegen opgetreden?

Welke maatregelen gaat de gemeente nemen om deze ongewenste situatie te verbeteren en wanneer kunnen ook mindervalide voetgangers weer veilig over dit deel van de Havendijk lopen?

Antwoord

Het antwoord van wethouder Van der Pol was zeer positief. Er zal worden gezorgd voor een goed begaanbaar voetpad aan de overzijde van de straat, uitgevoerd in dikke, rubberen matten zodat ook de bomen aan die kant niet worden beschadigd. Daarnaast zal de gemeente beter toezicht houden op de veiligheid voor voetgangers tijdens de bouw.

Begroting 2024: Onze moties en de behaalde resultaten.

Het klimaat verandert en wij veranderen mee!

Betere informatie over compensatie voor ondernemers bij schade wegwerkzaamheden

Lokaal Tilburg Lokaal Tilburg Tilburg 12-09-2023 08:18

Nadeelcompensatie voor ondernemers. In het kort houdt dat in, dat wanneer een ondernemer financieel benadeeld wordt, doordat gedurende een periode gewerkt wordt aan de weg zodat zijn zaak slechter bereikbaar is, deze ondernemer hiervoor gecompenseerd kan worden door de gemeente.

Sinds 18 juli 2022 is de Algemene Verordening Nadeelcompensatie van kracht, waarin is geregeld hoe en voor welk bedrag en welke schade ondernemers kunnen worden gecompenseerd, indien zij schade lijden door werkzaamheden in de omgeving. Voor het in werking treden van deze verordening was er geen beleid en werden er alleen ongeschreven regels toegepast.

Toen bij Lokaal Tilburg aan de bel werd getrokken door ondernemers, die hierdoor in de knel zijn geraakt, hebben we hierover vragen gesteld aan het College. Dat was in juni 2023. Begin september hebben we antwoorden gekregen, waarin ook enkele toezeggingen.

Schade die vóór 18 juli 2022 is ontstaan, wordt niet behandeld volgens de verordening, maar volgens de ‘gedragslijn’ (lees: ongeschreven regels) die gebruikelijk was. Geen compensatie als het verlies minder is dan 2% (bagateldrempel) en schadebedrag minus 20% vanwege ‘ondernemersrisico’.

Het ijkmoment om schade vast te stellen is het moment dat de werkzaamheden zijn begonnen.

Bij een verzoek om nadeelcompensatie wordt altijd telefonisch contact opgenomen met de ondernemer. Er wordt ook besproken hoe de schade zoveel mogelijk beperkt kan worden.

Er wordt altijd individueel maatwerk toegepast. Ook als de werkzaamheden een langere periode betreft.

Er zit een tegenstrijdigheid in de antwoorden: bij antwoord 1 lezen we dat er 20% ondernemersrisico wordt afgetrokken van het schadebedrag. Bij antwoord 5 lezen we dat ondernemers 90% vergoed krijgen. Uiteraard vragen we hier verder op door!

De informatie over schade en nadeelcompensatie op de website van de gemeente zal worden verbeterd.

Op welke manier wordt omgegaan met schade die vóór deze datum (18 juli 2022) is ontstaan?

Schade die vóór de datum van inwerkingtreding van deze Verordening is ontstaan, wordt behandeld volgens de vaste gedragslijn die wij (de gemeente) voorheen hanteerden. Die gedragslijn komt overeen met de werkwijze die is vastgelegd in de verordening, met uitzondering van de invulling van het normaal maatschappelijk risico / normaal ondernemersrisico. Hiervoor gold voorheen een bagateldrempel van 2% van de voorafgaande referentiebrutowinst en een korting van 20% op het schadebedrag.

Met ‘referentiebrutowinst wordt bedoeld: de brutowinst die de onderneming had in een bepaalde periode voorafgaand aan de schadeveroorzakende werkzaamheden.

Hoe wordt omgegaan met schade door werkzaamheden die vóór de inwerkingtreding zijn begonnen en pas ná de inwerkingtreding zijn afgerond? Valt deze schade wel of niet onder de reikwijdte van de verordening?

Als de schadeveroorzakende werkzaamheden zijn begonnen voorafgaand aan de inwerkingtreding van de verordening maar pas erna zijn afgerond is de verordening niet van toepassing. Het ijkmoment is de aanvangsdatum van de schadeoorzaak. Bij feitelijke werkzaamheden is dat de eerste dag van het

project.

Hoe wordt omgegaan met de ondernemer zelf, die met schade aanklopt bij de gemeente? Worden er gesprekken gevoerd?

Een verzoek om nadeelcompensatie is in de meeste gevallen niet het eerste contactmoment tussen de gemeente en de ondernemer. In de regel heeft de ondernemer voorafgaand aan het verzoek al contact gehad met de projectleider die verantwoordelijk is voor de coördinatie van de werkzaamheden of met de betrokken vak afdeling. Tijdens deze contacten kan besproken worden of het haalbaar is om praktische maatregelen te nemen om de onderneming tijdens de werkzaamheden voor klanten zo goed mogelijk bereikbaar te houden.

Dit laat onverlet dat langdurige werkzaamheden vaak leiden tot tijdelijke omzetderving. Hiervoor kan de ondernemer een verzoek om nadeelcompensatie indienen. De behandelend jurist neemt na het indienen van het verzoek telefonisch contact op met de ondernemer om de situatie te bespreken en de verdere procedure uit te leggen. Op die manier kan ook worden vastgesteld of de ondernemer behoefte heeft aan een voorschot. Als de werkzaamheden nog niet zijn afgerond neemt de jurist contact op met de betrokken projectleider of medewerker van de vak afdeling om te bezien of er alsnog praktische maatregelen kunnen worden genomen om de bereikbaarheid van de onderneming te verbeteren.

Na een eerste screening stuurt de jurist het verzoek door naar een extern onafhankelijk adviseur (SAOZ). Deze adviseur organiseert vervolgens een hoorzitting om zich een goed beeld van de situatie te vormen. Deze hoorzitting vindt in de regel plaats op locatie bij de ondernemer.

Wordt er maatwerk toegepast?

Maatwerk leveren gebeurt in de eerste plaats door de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor de coördinatie van de werkzaamheden. Zij kunnen, waar mogelijk, in overleg met de betrokken ondernemer praktische maatregelen nemen om de onderneming tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk bereikbaar te houden.

Bij de juridische beoordeling van een nadeelcompensatieverzoek is altijd sprake van maatwerk. Zo is bij het bepalen van de hoogte van de toegangsdrempel van belang om vast te stellen of de schadeveroorzakende werkzaamheden als een normale maatschappelijke ontwikkeling kunnen worden gezien of niet. Ook houden we bij het bepalen van de referentieperiode rekening met de omzetontwikkeling van de onderneming in de periode voorafgaand aan de werkzaamheden.

De toegangsdrempel is het minimale verlies aan brutowinst om in aanmerking te komen voor nadeelcompensatie.

De referentieperiode is de periode voor de schadeveroorzakende werkzaamheden waarmee de omzetcijfers worden vergeleken.

Daarnaast bekijken we in hoeverre andere factoren van invloed zijn geweest op de omzetten. Dit verschilt per branche en per onderneming. De verordening biedt de mogelijkheid om in bijzondere gevallen de toegangsdrempel bij te stellen. Dit kan bijvoorbeeld na verloop van tijd aan de orde zijn als een ondernemer meerdere jaren slecht bereikbaar is. Tot slot kan aan ondernemers een voorschot worden verstrekt. Het bovenstaande maakt het mogelijk om elk individueel geval op zijn merites te beoordelen, kortom: om maatwerk te leveren.

Wordt ook samen met de ondernemer gekeken naar de werkelijke schade die is geleden?

Bij een nadeelcompensatieverzoek wordt altijd gekeken naar de werkelijk geleden schade, maar dat betekent niet dat een ondernemer de gehele schade vergoed krijgt. Een deel van de schade blijft altijd voor rekening van de ondernemer. Dit wordt het normaal ondernemersrisico genoemd. Tilburg heeft ten opzichte van andere gemeenten en de rijksoverheid een ruimhartige regeling waarbij 90% van de geleden schade wordt vergoed.

De informatie over schade en nadeelcompensatie op de website van de gemeente (www.tilburg.nl/contact/klacht-schade-of-bezwaar) is erg summier, afstandelijk en weinig concreet. Is het college bereid om hier een betere toelichting te geven in duidelijke taal en ondernemers en inwoners hier helder en toegankelijk te informeren?

Ja. Wij zullen op korte termijn bekijken hoe deze tekst kan worden verduidelijkt.

Is het college bereid ondernemers die in een vergelijkbare situatie zitten zoals beschreven in de toelichting, actief te benaderen en hen te compenseren voor geleden schade, waarbij altijd maatwerk wordt toegepast? (Zeker waar het gaat om schade van vóór de verordening.)

In veel gevallen worden ondernemers door de betrokken projectleider of medewerker nu al actief gewezen op de mogelijkheid om een verzoek om nadeelcompensatie in te dienen. Ook is dit bij verschillende infrastructurele projecten gecommuniceerd via bewonersbrieven en inloopsessies. Wij zullen op korte termijn bekijken op welke wijze wij ervoor kunnen zorgen dat ondernemers hierover structureel worden geïnformeerd. Het ligt overigens wel op de weg van de ondernemer om vervolgens een verzoek om nadeelcompensatie in te dienen bij de gemeente. Ten aanzien van uw vraag over maatwerk verwijzen wij naar het antwoord onder vraag 4.

Vragen over Verkeersveiligheid Nieuwe Bosscheweg

Lokaal Tilburg roept bedrijven op om de Aanslag Precariobelasting 2023 goed te controleren.

Lokaal Tilburg Lokaal Tilburg Tilburg 12-08-2023 17:27

Begin augustus viel bij veel Tilburgse bedrijven het ‘Aanslagbiljet Precariobelasting’ voor 2023 in de brievenbus. Precariobelasting moeten ondernemers betalen voor uitstallingen (lichtbakken, reclameborden, verkoopdisplays, vlaggen, zonneschermen etc.) die op of boven de gemeentegrond geplaatst zijn.

Sinds september 2019 is de regelgeving rondom deze uitstallingen behoorlijk aangescherpt. Voorbeeld hiervan is het verbod om in de binnenstad nog langer reclameborden of andere verkoop bevorderende uitstallingen op straat te zetten. Ook voor de linten gelden strengere eisen voor reclame uitingen zoals stoepborden en staande vlaggen. Het nieuwe reclamebeleid is ingevoerd om de verrommeling van het straatbeeld tegen te gaan.

Gevolg van dit aangescherpte beleid was dat veel ondernemers gedwongen afscheid moesten nemen van de reclame-uitingen die vaak al jarenlang zorgden voor een betere zichtbaarheid van hun winkel of horecazaak. Jaarlijks werden voor deze reclame uitstallingen trouw de precarioheffingen betaald, vaak via automatische incasso.

Lokaal Tilburg kreeg onlangs echter signalen van enkele ondernemers dat de, door de gemeente gedwongen, verwijderde reclame-uitingen nog steeds vermeld staan op de nieuwe aanslag precariobelasting. Vaak wordt jaarlijks honderden euro’s teveel  belasting betaald voor reclame die niet meer in gebruik is. De aanpassingen in het aantal en soort uitstallingen, die wel in beeld zijn bij de gemeente (Stadstoezicht), zijn schijnbaar niet automatisch verwerkt in de belastingaanslagen. Ook via “google streetview” is echter vrij eenvoudig vast te stellen hoe de actuele situatie bij de desbetreffende bedrijven is…..

Lokaal Tilburg heeft hierover vragen gesteld aan het College.

2023-0812 - Art41 Vragen Aanslag Precariobelastingen 050823

Ons burgerraadslid Wesley Raghoebar heeft een goed gesprek gehad met Marc Meeuwis, directeur City Marketing Tilburg.

Betere informatie over compensatie voor ondernemers bij schade wegwerkzaamheden

Een feestelijk Pasen bij Stichting Uit Een Goed Hart

Ons Tilburg Ons Tilburg Tilburg 11-04-2023 14:51

Iedereen (die het viert) verdient een fijn Pasen. Dat vinden ook Judith Nuijten en Ivonne Hermes van Stichting Uit Een Goed Hart. Op Tweede Paasdag organiseerde de stichting leuke Paas-bezigheden voor mensen die daar zelf de middelen niet voor hebben. “Hartverwarmend”, vindt ook wethouder Esmah Lahlah.

Vijftien gezinnen kregen een heerlijke Paasbrunch. Kinderen konden hun eigen mandje in elkaar knutselen waarmee daarna paaseieren werden gezocht. De dag werd afgesloten met een paasbingo. Uiteindelijk kreeg iedereen nog een hoofdprijs, zoals verschillende dagjes uit, een springkussen of een verzorgd kinderfeestje.

Foto: Judith Nuijten en Ivonne Hermes van Stichting Uit Een Goed Hart (links, midden) en wethouder van Tilburg Esmah Lahlah (rechts)

De dag sluit aan bij de missie van Stichting Uit Een Goed Hart: “Wij bezorgen graag minder bedeelde gezinnen of mensen die eenzaam zijn, een onvergetelijke dag. Bijvoorbeeld tijdens de feestdagen”, vertelt Judith.

Esmah Lahlah, wethouder van Tilburg, is ook aanwezig en helpt naderhand mee met opruimen. “Het is hartverwarmend om te zien hoe hard de initiatiefnemers eraan trekken. Maar ook dat ze het voor elkaar krijgen om het hier te organiseren, dat bedrijven en organisaties allemaal spullen doneren en dan vervolgens de gezichten van de gezinnen… Daar doe je het voor.”

DC Company stelde voor het tweede jaar op rij hun locatie ter beschikking aan Stichting Een Goed Hart. Dankzij veel sponsors waren er gedurende de hele dag drankjes en hapjes aanwezig. DC Company is een organisatie in de Reeshof waar je kunt dansen, sporten en yoga beoefenen. De organisatie is van Davey de Kok, maar vandaag zijn zijn ouders Maria en Jac aanwezig om alle aanwezigen van lekkers te voorzien. Er is een gezin aanwezig dat aan het vasten is vanwege de Ramadan. “Daar houden we graag rekening mee door een doos te maken met allerlei eten en drinken”, zegt Maria, “Dan kunnen ze dat later lekker oppeuzelen.”

ONS Tilburg was aanwezig en vond dat Stichting een Goed Hart het wel verdiende om in het zonnetje gezet te worden. Een mooi Tilburg maken we namelijk altijd samen! Dat vindt ook de wethouder: “Het klinkt cliché, maar samen krijg je echt meer voor elkaar. Dat is fantastisch!”

Judith Nuijten van Stichting Uit Een Goed Hart

Tijdens de Bingo kan gekozen worden uit allerlei mooie (speelgoed)prijzen.

Maria en Jac van DC Company stellen hun locatie ter beschikking.

Elk gezin krijgt na de Paasbingo een hoofdprijs mee naar huis!

Elk gezin krijgt na de Paasbingo een hoofdprijs mee naar huis!

Ken jij nog een mooi initiatief in Tilburg waarbij de mens centraal staat? Laat het ons weten. Neem contact op via het contactformulier.

ONZE ZORG VERDIENT MEER DAN APPLAUS

SP SP Tilburg 06-09-2020 13:32

Afgelopen zaterdag 5 september was de landelijke actiedag voor een betere en eerlijke beloning in de zorg. De landelijke actie vond online plaats en het Malieveld stond vol met schoenen, die alle zorgmedewerkers symboliseerden, die daar lijfelijk aanwezig hadden willen zijn.

Onze afdeling had dankzij een snelle actie en medewerking van de leden in korte tijd 118 paar schoenen bijgedragen.

Wij hebben deze dag in Tilburg ook actie gevoerd. Leden van onze SP afdeling gingen in het centrum van Tilburg in gesprek met mensen die aan het winkelen waren. Zij hebben daarbij vele handtekeningen opgehaald voor de petitie “Onze zorg verdient meer dan applaus” . Zorgmedewerkers horen beter beloond te worden en de werkdruk in de zorg is hoog. Naast de actie in het centrum van Tilburg werden ook een aantal zorginstellingen bezocht zoals het Elisabeth Ziekenhuis, Sterk Huis, woonvoorziening Het Laar en Amarant. Daarbij werd het zorgpersoneel verrast werd met ijsjes door ons genoemd “looneisjes” om het zorgpersoneel te ondersteunen in hun actie voor een betere beloning.

We kijken terug op een zeer geslaagde actiedag en willen iedereen bedanken die hieraan heeft bijgedragen.

De tussenbalans – 30 maanden ‘Gezond en Gelukkig’

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Tilburg 05-09-2020 21:14

 Onze fractie maakt de tussenbalans op voor 30 maanden het bestuursakkoord ‘Gezond en Gelukkig’ en ons politieke werk in die periode:

Onze keuzen, met ons rode hart!

Het was een mooie oproep, afgelopen maandag 31 augustus in het Willem II-stadion. ‘Kies met uw hart!’, gaven de tientallen tegenstanders van een XXL Distributiecentrum in landgoed Wijkevoort als boodschap aan de Tilburgse gemeenteraadsleden mee.

 

Keuzen met het hart, voorstellen lanceren vanuit onze betrokkenheid bij het welzijn en de toekomst van de inwoners van onze gemeente. De huidige fractie van de PvdA Tilburg doet al 30 maanden niet anders. Of het het nu gaat om het verkwanselen van Wijkevoort, om de slachtoffers van Chroom6, uitkeringsgerechtigden die in de knel zitten, zorg aan bejaarden en arbeidsmigranten of om de voortdurende overlast van racende auto’s over de Cityring.

 

Met twee raadszetels en twee burgerraadsleden roeren we de trom waar nodig en zo vaak als het kan. De coalitie van GroenLinks, D66, CDA en VVD heeft in 2018 met chocoladeletters in hun bestuursakkoord geschreven dat alle Tilburgers ‘gezond en gelukkiger’ zullen zijn als deze periode van vier jaar voorbij is. Wij luisteren goed naar wat leeft in de stad. En we hebben nog niet opgevangen dat ‘de Tilburger’ zich 2,5 jaar na het presenteren van dit akkoord – door ons tot ‘Zwitser Leven brochure’ gedoopt -, een stuk gezonder en gelukkiger voelt. De fractie heeft daarom, uiteindelijk met succes, gestreden tegen de bezuinigingen in het sociaal domein, zodat nu in elk geval een aantal kortingen op de minimaregelingen in de stad zijn uitgesteld. Die bezuinigingen op de allerarmsten waren zonder onze interventie uiteindelijk tot wel 700 euro op jaarbasis opgelopen. Vaak volgt op uitstel ook afstel, dat zou ook nu alsnog zo maar kunnen gebeuren met de verkiezingen, ook voor de gemeenteraad, voor de boeg.

Het sociale domein is vanzelfsprekend ‘ons’ domein. De PvdA is bijvoorbeeld actief in Reeshof, waar we trachten de eenzaamheid onder ouderen te verzachten met huisbezoeken en inloopochtenden. We hebben ruim twee jaar gevochten om het idee van een sociaal meldpunt nu eindelijk eens te realiseren. Tilburgers die vastlopen in het lokale web van regels in zorg en welzijn hebben nu een plek waar zij terecht kunnen. Dat is gelukt, zie ook www.sociaalmeldpunttilburg.nl We eisen van B&W actie tegen het gedeeltelijk sluiten van wijk-en buurtcentra.

De fractieleden trekken veelvuldig de wijken in, bijvoorbeeld als er weer zonder enig overleg door de gemeente een kwetsbare voorziening in een buurt wordt gedropt, zoals recent aan de Schiphollaan. We praten met omwonenden op momenten dat zij zich niet gehoord voelen terwijl er hoogbouw in hun achtertuin verrijst, zoals aan de Brokxlaan het geval is. De binnenstad krijgt steun wanneer bewoners zich verzetten tegen het afsluiten van hun wijk, het racen op de Cityring of als zij overlast ervaren van de bezoekers van de coffeeshops.

We hebben ons als fractie ook laten horen over betaalbaar wonen. Juist ook binnen de ringbanen. Dat lijkt voor een modaal inkomen steeds verder weg te liggen. Voldoende sociale huurwoningen ipv van bouwen voor enkel de meest vermogende Tilburgers. Met de bouw van de Bankier, enkel koopwoningen voor het hoger segment, geeft dit college wat ons betreft een slecht voorbeeld. We hebben met succes en steun van omwonenden een fietspad door het Leijpark weten tegen te houden en onze moties om het aantal sociale huurwoningen op te krikken kregen grote bijval.

Met kleine en grotere successen in de raad heeft de fractie in Tilburg de afgelopen 30 maanden een mooi profiel opgebouwd als een strijdbare en sociaal betrokken partij. Ondanks onze te geringe omvang ervaren we een brede steun in de stad voor onze inzet. Niet voor niets lopen we in onze eigen gemeente mee in demonstraties voor betere beloning van het onderwijzend personeel, voeren actie voor een goede Zorg-cao en staan we temidden van Black Lives Matter- demonstranten.

De PvdA Tilburg profileert zich als een partij die gaat voor solidariteit en eendracht, ook tijdens de coronacrisis. Als er geld te verdelen valt, moet dat gaan naar de kwetsbaren in onze samenleving. Daarom roepen we raad op om culturele instellingen overeind te houden.

We strijden voor een beter, sociaal en eerlijk Tilburg, een gemeente waarin we allemaal samen een goed, duurzaam, werkzaam en gezond leven kunnen leiden en opbouwen. Zonder onderscheid, met gelijke rechten voor iedere Tilburger. Een stad waarin mensen op een nette, eerlijke manier, werken, en niet worden uitgebuit tegen slavenlonen en moeten leven in Polenhotels van uitzendboeven. We vechten ook, en met succes, tegen zorgcowboys die tienduizenden euro’s verdienen over de rug van zorgbehoeftigen.

We streven naar een stad met meer groen, een motie voor het vergroten van het aantal vierkante meters groene daken haalde bijvoorbeeld bij de Tussenbalans een meerderheid. We willen bomen in het centrum, zodat de binnenstad niet opnieuw de heetste plek van Europa wordt. Cultureel erfgoed wordt mede door onze inzet, in de toekomst beter beschermd. Minder stenen stapelen voor de rijken en meer geld naar de arme aandachtswijken waar in de COVID-tijd zware klappen vallen.

Keer op keer vertellen we dit verhaal en het lijkt eindelijk zelfs bij deze coalitie binnen te komen.

Sportverenigingen weten dat ze bij de fractie terecht kunnen als het gaat om investeringen in veilige speelvelden, Attila en wielervereniging Pijnenburg worden door de fractie steeds opnieuw op de agenda van de raad geplaatst. Natuurlijk lopen we zo nu en dan nog steeds stuk op het massieve ‘nee-blok’ van de coalitie omdat vooralsnog de rangen gesloten blijven. Een megalomane ontwikkeling als Mindlabs hebben we niet kunnen voorkomen, maar wellicht wordt binnen de coalitie naar ons en vooral naar de Tilburgers geluisterd als binnenkort Wijkevoort echt in de raad aan bod komt.

Misschien, heel misschien, kunnen we dan bewerkstelligen dat landschapspark Wijkevoort behouden blijft, als groene oase nabij een snikheet vliegveld en de bakplaat die onze stad helaas elke zomer nog steeds is.

 

Het bericht De tussenbalans – 30 maanden ‘Gezond en Gelukkig’ verscheen eerst op PvdA Tilburg.

Onze Bart.

SP SP Tilburg 02-08-2020 14:12

Zaterdagochtend 1 augustus ontvingen wij het droevige nieuws dat Bart van de Camp was overleden. Plotseling en zeer onverwacht moeten we afscheid nemen van deze fijne en warme man. Bart was al jarenlang lid van de Tilburgse SP en was echt ook het gezicht van de SP in onze stad.

Bart was een alleskunner. Hij is jarenlang raadslid geweest. Tijdens deze periode is hij veel op pad geweest in de stad. Om te praten met de mensen, om te kijken hoe hij deze mensen kon helpen of gewoon hun stem te laten horen in de gemeenteraad. Bart was iemand, die wilde samenwerken met andere partijen en vooral in de zorg zaken beter wilde maken. Hij wist als geen ander hoe belangrijk het was dat mensen goede en liefdevolle zorg kregen. Maar ook dat de mensen, die deze zorg verleenden, goed betaald werden.

Als voorzitter van de commissie Sociale Stijging heeft hij vele vergaderingen voor gezeten. Sommige vergaderingen duurde iets te lang, volgens Bart. En Bart was niet te beroerd om zijn ongenoegen daarover te laten blijken. Bart was echt een raadslid, die opkwam voor de Tilburgers. Hij vond het fijn om te samen te werken met andere partijen om zaken “voor het elkaar te krijgen.” En hij had een speciale band met de mensen van de griffie.

Willem II was zijn club en hij ging trouw bijna elke thuiswedstrijd naar het stadion. Maar niet alleen Willem II had zijn aandacht. Alles op sportgebied had zijn aandacht. Hij vond het belangrijk dat er voldoende mogelijkheden waren voor de mensen om te kunnen gaan sporten, of iemand nu een dikke portemonnee had of niet.

Daarnaast zette hij zich ook jarenlang in voor zijn eigen clubje. Hij was bestuurslid, penningmeester en voorzitter van de afdeling. Hij had een schat aan ervaring en kende bijna iedereen. Zowel binnen als buiten de partij. Als je iets niet wist, dan kon je het gerust aan Bart vragen, want hij stond altijd voor je klaar en wist ook bijna altijd een antwoord.

Wij wensen zijn vrouw Jannie, Bas hun zoon en de rest van de familie en vrienden, heel veel strekte in deze donkere tijden en met het grote verlies. De SP afdeling zal Bart ontzettend gaan missen. Want met Bart verdwijnt een echte SP er, maar ook gewoon een fijn, warm en lief mens.

Vacature programmacommissie | Tilburg

GroenLinks GroenLinks Tilburg 12-07-2020 00:00

In 2022 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Ter voorbereiding op deze verkiezingen hebben wij, als GroenLinks Tilburg, een goed verkiezingsprogramma nodig. Het verkiezingsprogramma vormt de basis voor onze campagne en het uitgangspunt voor de raadsperiode. Het verkiezingsprogramma wordt vastgesteld door onze leden en voorbereid door de programmacommissie. Voor deze programmacommissie zoeken wij nog enthousiaste denkers, schrijvers en doeners!

Samenstelling programmacommissie

De programmacommissie bestaat uit minimaal zes leden. Dit zijn leden die hun sporen hebben verdiend in de politiek, met een expertise op een bepaald vakgebied of met ervaring met het schrijven van verkiezingsprogramma’s. Naast de leden die wij actief benaderd hebben, zijn wij op zoek naar voor ons nog onbekend talent. Met een zo divers mogelijke samenstelling van de commissie en de inbreng van nieuwe perspectieven mikken wij op een breed gedragen programma. Ben jij degene die de programmacommissie komt versterken?

Wij vragen

De programmacommissie is zowel verantwoordelijk voor de opstelling van het verkiezingsprogramma als voor het creëren van draagvlak onder de leden. Participatie van de leden vinden wij erg belangrijk en wij verwachten dan ook dat de programmacommissie hier invulling aan geeft.

Van een lid van de programmacommissie verwachten wij verder het volgende:

– je bent lid van GroenLinks

– je hebt een visie op de toekomst van de gemeente Tilburg

– je hebt inhoudelijke kennis van en ervaring met verschillende politieke onderwerpen en met het politieke speelveld

– je kunt je eigen visie goed verwoorden, zowel binnen de commissie als daarbuiten. Tegelijkertijd sta je open voor andere visies en ideeën

– je bent sterk in schriftelijke communicatie

– je bent vindingrijk en creatief

– je bent bereid om je een paar uur in de week in te zetten voor de programmacommissie

De leden van de programmacommissie maken onderling afspraken over de werk- en taakverdeling.

Tijdsplanning

September 2020: De samenstelling van de programmacommissie is bekend Oktober 2020 – december 2020: Benoeming programmacommissie en vaststelling werkwijze en taakverdeling december 2020 – maart 2021: Voorbereiding. hieronder valt nadrukkelijk ook het ophalen van kennis van de huidige fractie, de leden en de stad april 2021 – augustus 2021: schrijven verkiezingsprogramma september 2021: Ruimte voor inbreng leden op het verkiezingsprogramma oktober 2021: Vaststellen definitieve verkiezingsprogramma door de leden

Procedure:

Ben je geïnteresseerd? Stuur dan voor 15 augustus een reactie met je kwaliteiten en ervaringen en je motivatie naar Joery Martens, voorzitter@groenlinkstilburg.nl.

Afhankelijk van het aantal aanmeldingen wordt door het bestuur een selectie gemaakt en krijg je een uitnodiging voor een persoonlijk gesprek. Het bestuur kiest naar aanleiding van deze gesprekken de kandidaten, waarbij naast de persoonlijke kwaliteiten en selectiecriteria zoals hierboven genoemd ook de samenstelling en diversiteit van de programmacommissie als geheel een rol spelen.

Tijdens de alv van 14 oktober wordt door de leden gestemd over de samenstelling van de programmacommissie, waarbij over individuele deelname niet kan worden gestemd.

Politieke beschouwingen Tussenbalans Tilburg

PvdA PvdA Tilburg 06-07-2020 15:09

We zijn halverwege de rit voor het bestuursakkoord Gezond & Gelukkig. Daarom is het tijd voor de Tussenbalans, en de bijbehorende politieke beschouwingen. Yusuf heeft namens PvdA Tilburg de volgende oproep gedaan:

‘Tijd voor een breed gedragen corona-akkoord’

“De PvdA heeft geen behoefte aan een uitgebreide terugblik op de afgelopen twee jaar. Voor ons is de coronacrisis alle aanleiding om naar de toekomst te kijken. Na de gezondheidscrisis heeft zich inmiddels ook een economische en sociale crisis aangediend. We moeten met de raad gezamenlijk die crisis te lijf gaan en onze politieke verschillen daarbij overbruggen. Door de coronarekening eerlijk in de stad te verdelen.

Stel dat we het vandaag zouden hebben over hoe gelukkig en gezond Tilburg is halverwege. Halverwege wat eigenlijk? Spelen we na de rust nog dezelfde wedstrijd? Spelen we überhaupt nog in hetzelfde stadion? Allesbehalve dat. We staan voor een opgave van historische omvang. De economische crisis ontvouwt zich maar net. Het CPB voorspelde voor volgend jaar een kwart meer huishoudens in armoede. Zelfs nog voor Corona. Hoe denkt u dat dit zich zal ontwikkelen in de anderhalve meter wereld met Corona? Wij maken ons daar ernstige zorgen over. Doorgaan zoals voor rust gaat niet. Door het huidige bestuursakkoord open te breken kunnen we met het vizier voorwaarts een nieuw hoofdstuk schrijven. Het is tijd voor een breed gedragen Corona-akkoord.

Als wij een blik richting de tweede helft werpen kiezen wij in onze afweging voor mensen ipv stenen, plaatsen we welzijn boven welvaart, richten we de blik veel liever van binnenstad richting de wijken. Wat meer in balans. Als ik de bijdrage van de collega’s die voor me zijn geweest goed heb beluisterd, dan is de tussenstand bij de tussenbalans dat het college meer moet gaan voor de sociale agenda.

Dus minima ontzien, ondernemers helpen die in zwaar weer zitten en een beroep doen op de sterkste schouders. Door onder andere te investeren in basisbanen, de Melkertbanen 2.0.  De stad schoon te houden. En investeren in groen om de hittestress tegen te gaan. Maar ook door flink te investeren in woningbouw en infrastructuur en daarover afspraken te maken met lokale bouwers en woningbouwcorporaties. Daarmee geven we de lokale economie een flinke steun in de rug. En door mensen met de laagste inkomens te helpen met een crisistegoed van 20 miljoen euro. Daarmee kunnen we 20.000 huishoudens elk 1.000 euro geven. Ondernemers die hun hoofd nauwelijks boven water kunnen houden, willen we helpen met vouchers, zoals dat met het Tilburgse initiatief We Care, is gedaan.

In de Volkskrant van 5 juni hebben we kunnen lezen hoe zeer Melissa, Michelle en Candy in Groenewoud de dupe zijn van de crisis. Wachten op een behandeling die maar niet komt. Of van kastje naar de muur. Van loket naar loket. We hebben de problematiek van de overgang van zorg van 18 min naar 18 plus meermaals onder uw aandacht gebracht. Dat willen we in de toekomst ook blijven doen omdat de jeugd onze toekomst is.

Net zoals Willem II op een verstandige manier investeert in jeugdig talent voor een gezonde toekomst, wil de PvdA alle Tilburgers, van jong tot oud, de kans bieden op een mooie toekomst. We vinden het wrang en nauwelijks uitlegbaar dat in een periode van 5 jaar het budget van jeugdhulp van 70 miljoen groeit naar wat het nu is 125 miljoen, en dat deze uitwassen nog steeds voorkomen. Wij doen uw college vandaag gratis een hefboom kado: investeer in sport, cultuur en welzijnswerk. Dat betaald zich in de toekomst dubbel en dwars terug.

We kiezen ook voor een inclusieve stad met een inclusieve en kleurrijke ambtelijke organisatie. Een stad waar je het beste uit jezelf kan halen. In alle lagen van de organisatie, ook het topmanagement. Daarmee lichten we het glazen plafond en maken we de droomruimte voor heel veel Tilburgers groter. De beste overheidsorganisatie doet zichzelf en de stad op dit moment ernstig tekort. Een aantal coalitiepartijen herkent nu pas de problemen waar wij al veel eerder voor hebben gewaarschuwd.

Men begint te morren over de tegenvallende invulling van de miljoenen kostende nieuwbouw van Mindlabs. Men twijfelt of we echt aan SK2 moeten beginnen, De coalitie ziet dat bezuinigingen op de minimaregelingen niet draagbaar zijn, Dat het ouderbeleid meer aandacht verdiend, Dat zorgcowboys en marktwerking de zorg verzieken, Men vraagt zich af of er natuur opgeofferd kan worden op Prinsenhoef voor de nieuwbouw van Atletiekvereniging Attila, Het draagvlak voor een fietspad recht door het hart van het Leypark is nog minimaal. En de coalitie begint in te zien wat een beroerde entree van de stad er ontstaat als de bouw van een mega distributiecentrum op de Kempenbaan doorgaat. Men ziet ook dat bezuinigen op het beheer in wijkcentra het verkeerde signaal is.

Mogelijkheden genoeg voor spijtbetuigingen. Helaas blijft het nog oorverdovend stil als het gaat om de plannen voor een XXL logistiek park op Wijkevoort. Toch een dossier waar menig Tilburger een zegje over heeft gedaan. Het aantal insprekers laat dat zien.

Een handjevol reacties op de Tussenbalans en volle bak voor Wijkevoort.

Ook op dit dossier roepen we op om vooruit te kijken. Niet alles kan overal. Help Tilburgse ondernemers met hun uitbreidingsplannen op bestaande locaties en trek de rode loper voor het grootkapitaal, zoals de cowboys van Somerset Capital, in. Denk na over de kwetsbaarheid van onze regio van de mondiale handel. Zijn huidige keuzen nog wel houdbaar vanuit het perspectief van people-planet-profit? Zijn die vroegere keuzen niet gewoonweg door de tijdsgeest ingehaald? Het geld voor een eerlijke crisisaanpak is er. Tilburg behoort tot de rijkste gemeenten van Nederland. Ik nodig de coalitiepartners en andere partijen in de raad uit om samen een breed gedragen corona-akkoord te sluiten.

Ik vertrouw er op dat velen onze uitgestoken hand, op anderhalve meter afstand nu nog,  aannemen. We hebben nu dé kans om een echte inclusieve stad te worden.

Om met een voetbalterm te eindigen: Johan Cruijff zei ooit: ‘Ik heb een zak geld nog nooit een doelpunt zien maken.’  Als stad hebben wij een zak geld klaar staan. Laten wij er voor zorgen dat alle Tilburgers straks wel kunnen scoren, door die zak geld in de toekomst vooral in hen te steken.

Het bericht Politieke beschouwingen Tussenbalans Tilburg verscheen eerst op PvdA Tilburg.

D66 vraagt het college naar heropstarten onderwijs in Tilburg in Coronatijd

D66 D66 Tilburg 11-05-2020 15:02

Coronavraag: Branchevereniging Kinderopvang over heropstarten onderwijs in Tilburg in Coronatijd

 

Geacht college,

Felix Rottenberg, voorzitter van de Branchevereniging Kinderopvang, heeft afgelopen zaterdag in het tv-programma Op1 hard uitgehaald naar de basisscholen in onder meer Tilburg. Volgens Rottenberg zijn er te veel scholen die niet tijdig in overleg zijn getreden met kinderopvangorganisaties over buitenschoolse opvang. Hij vergeleek de verhouding tussen beide met de relatie van “een neef en een nicht die elkaar niet zo aardig vinden”.

Rottenberg kwam in de uitzending met het voorbeeld van de situatie in Tilburg. Hij vertelde dat er in onze stad 30 schoolbesturen niet bereikt konden worden door de kinderopvang. Deze zouden op 27 april met vakantie zijn gegaan en het daarna wel zien. Een dag na de uitzending corrigeerde Rottenberg zichzelf en zei hij dat het in Tilburg om drie schoolbesturen met in totaal 52 scholen ging. De kinderopvangorganisaties in Tilburg hebben volgens Rottenberg tot en met dit weekend gebeld met ouders, over wat hun wensen waren en hun vast opvangdagen. Dat zijn 3.000 gesprekken. Rottenberg noemde dat in een land dat uitblinkt in logistiek en overleg bezopen.

Fragment uit de uitzending van Op1 over de Tilburgse situatie volgens Rottenberg:

Charles Groenhuijsen: “Hoe is de afstemming tussen het basisonderwijs en de kinderopvang en de buitenschoolse opvang?”

Felix Rottenberg: “Kijk je naar de kinderopvang en het onderwijs: moeizaam.”

Carrie ten Napel: “Want?”

Felix Rottenberg: “Ja, dat zijn een neef of een nicht, en een andere neef en een nicht, die elkaar niet zo aardig vinden”

Carrie ten Napel: “Even praktisch. Want scholen hebben moeten kiezen of ze hele dagen gaan doen, dus bijvoorbeeld mijn zoon gaat maandag en woensdag, of ze halve dagen of meerdere dagen. Maar de buitenschoolse opvang moet daar op aangesloten worden. En daar gaat het mis?”

Felix Rottenberg: “Ja daar gaat het mis omdat er niet goed genoeg wordt overlegd. Dat wil niet zeggen dat dat in heel Nederland het geval is, maar echt te veel. In Amsterdam, in Delft, in Almere en zo kan ik doorgaan.”

Felix Rottenberg: “Tilburg, daar zijn fantastische kinderopvangorganisaties. 30 schoolbesturen, die hebben nog tot de dag van vandaag niet met elkaar kunnen overleggen. Het onderwijs is op, wat was het, 27 april, op vakantie gegaan, doei! We zien het daarna wel.”

Carrie ten Napel: “Dus die buitenschoolse opvang konden geen contact krijgen met die scholen?”

Felix Rottenberg: “Nee die wilden maar niet praten en die zitten tot en met dit weekend te bellen met de ouders van: wat zijn jullie wensen, wat waren ook alweer jullie vaste dagen? Dat gaat om 3.000 gesprekken. Dat is toch, in een land wat uitblinkt in de logistiek en in overleg, is dat bezopen.”

De D66-fractie herkent zich niet in het signaal dat Felix Rottenberg heeft afgegeven in het tv-programma Op1. Wij zien, horen en lezen juist dat deze afstemming wel heeft plaatsgevonden. De schoolbesturen hebben de afgelopen weken hard doorgewerkt en alles op alles gezet om de scholen vandaag weer te kunnen openen. Naar aanleiding van de kritiek van Felix Rottenberg hebben wij de volgende vraag:

In hoeverre herkennen college en Tilburgse schoolbesturen zich in de kritiek die is geuit door de voorzitter van de Branchevereniging Kinderopvang? Wat is het werkelijke verhaal?

Namens de D66-fractie,

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.