Nieuws van GroenLinks in Amersfoort over PvdA inzichtelijk

9 documenten

Meer bewegingsruimte fietsers en voetgangers | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 PvdA Amersfoort 19-05-2020 00:00

Het dagelijks leven komt langzaam weer op gang. Dat betekent meer mensen op straat, meer fietsers en voetgangers die ook de ruimte moeten hebben om anderhalve meter afstand te houden. Dat lukt niet overal. Daarom hebben we samen met D66 en PvdA een motie ingediend om te onderzoeken waar in Amersfoort knelpunten optreden voor fietsers en voetgangers en welke maatregelen we snel kunnen nemen, zodat iedereen volgens de RIVM-richtlijnen aan het verkeer kan deelnemen

Met het versoepelen van de coronamaatregelen komen er meer mensen op straat, zoals scholieren en studenten, mensen die toch weer naar kantoor gaan. Het openbaar vervoer heeft voorlopig een beperkte capaciteit en niet iedereen beschikt over een auto als alternatief. Meer mensen zijn aangewezen om op de fiets te gaan of te lopen. Ook fietsers en voetgangers moeten daarbij anderhalve meter afstand houden van elkaar, en dat is lastig op smalle of drukke en volle fiets- en voetpaden.

 

Versneld werken aan huisvesting kwetsbare doelgroepen | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie PvdA Amersfoort 05-11-2019 00:00

Bram Leeuwenkamp wil versneld aan de slag met huisvesting voor kwetsbare doelgroepen. De motie die hij hiervoor indiende, samen met ChristenUnie en PvdA, is dinsdagavond met brede steun in de raad aangenomen. De motie draagt het college op te onderzoeken wat ervoor nodig is om versneld huisvesting te kunnen realiseren voor kwetsbare doelgroepen, zoals jongeren in instellingen voor begeleid en beschermd wonen. Zij verblijven daar langer dan nodig, doordat er veel te weinig betaalbare woningen zijn. Dat zij niet kunnen doorstromen, zorgt ook voor toenemende wachtlijsten en zorgkosten. "Huisvesting is het antwoord," aldus Bram. Dan snijdt het mes aan meerdere kanten.

Amersfoort heeft een groot gebrek aan betaalbare woningen en daardoor kunnen mensen in instellingen voor begeleid en beschermd wonen, in jeugdzorginstellingen en ook in de daklozenopvang vaak nergens heen als ze eraan toe zijn om uit te stromen. Dat is niet alleen een probleem voor degenen die het betreft, want de wachtlijsten en de zorgkosten nemen daardoor ook toe.

Op dit moment komen er maar heel mondjesmaat geschikte woningen vrij; jongeren tot 23 jaar krijgen namelijk geen huurtoeslag als de huur hoger is dan € 424,44 per maand en zulke woningen zijn zeer schaars. Jongeren hebben evenwel niet altijd zelfstandige woonruimte nodig en kunnen ook uitstromen naar onzelfstandige woningen, zoals kamerbewoning met gemeenschappelijke keukens en badkamers. Het is belangrijk om woningen voor deze kwetsbare doelgroepen over de stad te spreiden en zogenoemde dragende en vragende bewoners te mixen (jongeren uit de jeugdzorg met studenten bijvoorbeeld). Er is bij deze doelgroepen ook behoefte aan prikkelarme woonunits, voor huurders die in een prikkelrijke omgeving gezien kunnen worden als overlastgevende huurders.

Het college zal onderzoeken hoe er versneld voor huisvesting voor deze doelgroepen kan worden gezorgd zonder dat hierdoor de overige ambities op het gebied van wonen zoals vastgelegd in het Deltaplan worden uitgesteld; dit uitwerken tot een voorstel en dat voor de kadernota 2021 aan de raad presenteren.

Alleen reclamedrukwerk met JA sticker | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks PvdA Amersfoort 24-09-2019 00:00

Alleen nog ongeadresseerd reclamedrukwerk in de bus als je dat wil? Wij komen volgende week dinsdag met het voorstel om alleen nog ongeadresseerd reclamedrukwerk te laten bezorgen bij huishoudens met een Ja-Ja sticker en dienen hiertoe samen met de PvdA een motie in. 'Dit zogeheten opt-in systeem zorgt ervoor dat mensen alleen nog reclamedrukwerk krijgen als ze dit aangeven met de Ja-Ja sticker,' zegt raadslid Tanika Scherbinski. 'Daardoor kunnen we veel papier besparen, volgens MilieuCentraal zo’n 33 kilo per huishouden per jaar. Want hoewel we in Amersfoort oud papier goed recyclen, het voorkomen van afval is natuurlijk beter!”

 

In Amsterdam is dit opt-in systeem vorig jaar al ingevoerd. Waar je voorheen met een sticker moest aangeven géén ongeadresseerd reclamedrukwerk te willen, is dat nu andersom en ontvang je alleen folders als je met een ja/ja-sticker aangeeft dat wel te willen. De rechtbank bepaalde in hoger beroep, aangespannen door de folderbranche, dat de gemeente dit systeem gewoon mag hanteren, zo meldde het Parool vandaag.

Scooters van het fietspad af | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Amersfoort 09-09-2019 00:00

De scooter moet zo snel mogelijk van het fietspad af. Dat was onze inbreng tijdens een bijeenkomst over het Amersfoortse fietsbeleid in de gemeenteraad. Scooters (officieel snorfietsen)* zorgen voor veel onrust op het fietspad. Daarnaast is het ook ongezond om er als fietser achter te rijden: scooters produceren meer schadelijke uitlaatgassen dan een vrachtwagen. Snel eraf dus, zei onze woordvoerder Dillian Hos.

 

Het Fietsplan - we spraken over de uitvoering ervan, is er gekomen na een motie van GroenLinks en is unaniem door de raad aangenomen. Het geeft een breed beeld op het fietsbeleid in Amersfoort en zet in op verbetering voor de fietser. Aanvankelijk was er weinig geld om het uit te voeren, maar bij de coalitieonderhandelingen vorig jaar heeft GroenLinks 5 miljoen geclaimd voor versnelde uitvoering van het fietsplan.

Er ligt nu een voorstel om veel fietsverbindingen te verbeteren, er komen nieuwe fietspaden, is er geld om de veiligheid te stimuleren en we gaan stallingen verbeteren. Er komt zelfs een onderzoek naar een grote fietsenstalling onder de Hof. Het fietsbeleid van de gemeente is inmiddels dusdanig succesvol, dat er steeds meer geparkeerde fietsen in het centrum staan. Dat vraagt om een oplossing.

Grotere, gedurfde keuzes

Wij zijn erg blij met alle maatregelen uit het uitvoeringsprogramma. Het wordt echt beter voor de fietser. Wel blijven we kritisch over ‘het bredere omdenken’: de grotere, gedurfde keuzes die Amersfoort nog aantrekkelijker maken voor fietsers. Zoals aanpakken van de Stadsring en vaker voorrang voor de fietser en de auto laten wachten, in plaats van andersom. Fietsers spelen nog niet de hoofdrol in onze stad – en dat is wel een van de vijf ambities in het plan. Zolang fietspaden nog rustig een jaar dicht worden gegooid doordat er bouwcontainers op de weg zijn geplaatst, zijn we er nog niet.

Een maatregel die nu al wel mogelijk is en voor de fietser snel resultaat oplevert, is het verwijzen van de snorfiets naar de rijbaan. Daar wordt al lang over gesproken in Nederland. Amsterdam heeft de stap aangedurfd en stuurt scooters – mét helmplicht – naar de rijbaan. Wij vinden dit verstandig. Daarmee zijn de snelheidsverschillen op het fietspad kleiner. Scooterrijders zijn niet gefocust op de fietser met wie zij het fietspad delen. Ze rijden harder en creëren hiermee onrust en als fietser rijd je in de schadelijke dampen uit de uitlaat. Op wegen waar de maximale snelheid voor gemotoriseerde verkeer al laag is, kan ook de snorfietser veilig terecht.

Deze maatregel is in het Fietsplan al genoemd, maar er is in Amersfoort nog geen actie op ondernomen. Daarom hebben wij nu in de raad aangekondigd om niet af te wachten maar dit snel op de agenda te zetten. PvdA, D66, ChristenUnie en de SP zijn positief. Nu de andere partijen nog overtuigen dat we lef moeten tonen als we echt iets voor de fietser willen betekenen.

*Scooter, officieel snorfiets, heeft blauw kenteken, geen helmplicht, mag max. 25 km/u. Brommer: geel kenteken, wel helmplicht, max. 45 km/u. Moet al vaak naar de rijbaan.

Betaald parkeren in vergunninggebieden | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Amersfoort 15-04-2019 00:00

In de gemeenteraad spreken we regelmatig over parkeren. Een onderwerp waarvoor altijd veel belangstelling is op de publieke tribune. Niet gek, want als het ergens gaat over het afwegen van belangen, dan is het wel bij parkeren. Wie mag aanspraak maken op de openbare ruimte?

Morgen spreken we in de gemeenteraad over een voorstel om stapsgewijs vergunninggebieden om te vormen tot gebieden voor betaald parkeren. Hoe ziet GroenLinks dit?

In Amersfoort hebben we last van een probleem dat in vele steden speelt: te veel auto’s die geparkeerd moeten worden op te weinig ruimte en dan vooral op bepaalde tijden van de dag. Parkeerdruk ’s avonds in te kleine straten, waar meer auto’s zijn dan de huizen waarvoor ze geparkeerd kunnen worden. En overdag: bezoekers van de binnenstad die hun auto in de wijken rond het centrum parkeren, en daar voor overlast zorgen. In het centrum zelf en ook in de omliggende wijken is daarom vergunningparkeren ingevoerd. Alleen bewoners en hun bezoek kunnen gebruik maken van een parkeervergunning.

Waterbedeffect In de praktijk werkt het vergunningparkeren goed. Bewoners kunnen de eigen auto goed kwijt en hebben geen last meer van mensen die ’s morgens hun auto neerzetten en die na werk- of winkeltijd weer ophalen. Er zijn echter twee nadelen: de automobilist die het vertikt te betalen voor een parkeerplek, zet zijn auto nu gewoon een wijk verder en haalt een vouwfiets uit de kofferbak of wandelt een stukje langer. Dat noemen we het waterbedeffect. De oplossing ligt voor de hand: ook in die wijken vergunningen invoeren. GroenLinks is daar een groot voorstander van. Als je met je auto aanspraak wilt maken op een stukje openbare ruimte dat schaars is, dan betaal je daarvoor. De vervuiler betaalt. Zo moedigen we ook aan dat forensen het openbaar vervoer of de fiets gebruiken.

Bereikbaarheid Een ander nadeel van het vergunningbeleid is dat artsen, fysiotherapeuten, verloskundigen, kleine bedrijfjes en het wijkmuseum Soesterkwartier nu slechter bereikbaar zijn voor mensen die met de auto komen. Voorstelbaar, als je ziek of hoogzwanger bent, dat je met de auto komt. Op dit moment zijn  op een zeer beperkt aantal plaatsen in de buurt van de vergunninggebieden plekken aangewezen waar je betaald mag parkeren. Dat is niet altijd vlakbij de voorziening die je wilt bezoeken. Het is ondoenlijk om bij iedere voorziening voor de deur een parkeerautomaat te zetten.

Het college stelt nu voor om van alle vergunninggebieden in kleine stappen gebieden te maken, waar iedereen betaalt. In zo’n gebied mag de bewoner nog steeds een vergunning aanvragen (die dan ontheffing heet) – ook voor het eigen bezoek – en is het tevens mogelijk om kort in dit gebied te parkeren. Handhaving wordt makkelijker doordat kentekenparkeren wordt ingevoerd.

Overleg met  bewoners In het voorstel is een grote rol weggelegd voor de bewoners van het gebied. Als de raad morgen ja zegt tegen het voorstel, is de eerste stap overleg met de bewoners van gebied B1. Hoe de invoering precies zal gaan, is namelijk mede aan de bewoners. Zij praten mee over de tijden waarbinnen kortparkeren mogelijk wordt en hoe lang men aan de meter mag staan.

GroenLinks vindt dat we autogebruik zoveel mogelijk moeten ontmoedigen. Pak de auto alleen als het echt nodig is. We vinden dat mensen die de fysio per auto willen bezoeken of ouderen die naar het wijkmuseum willen, geholpen kunnen zijn met de mogelijkheid betaald te parkeren. We willen echter een ding voorkomen; dat mensen die een paar uurtjes gaan shoppen in het centrum de auto in zo’n woonwijk neerzetten. Daar is de parkeergarage voor.

Kortom, we kunnen leven met het voorstel maar hebben een aantal voorwaarden:

Het kortparkeren mag alleen mogelijk zijn als de buurt er geen of weinig last van heeft (overdag, als bewoners zelf vaak weg zijn). Daar is de buurt dus aan zet; Kortparkeren moet echt kort parkeren zijn, dus maximaal 1 á 2 uur. Ook daar kan de buurt invloed op uitoefenen; Parkeren op straat moet verschrikkelijk duur zijn, om zo ‘luxeparkeren’ te voorkomen; Bewoners mogen meeprofiteren van de opbrengsten die er zijn.

Voorwaarde 1 en 2 zijn geregeld in het voorstel. Om er zeker van te zijn dat aan onze andere voorwaarden wordt voldaan, hebben wij met CDA, D66 en PvdA een motie ingediend die regelt dat parkeren op de straat veel duurder wordt dan in de garage. Het eerste tijdvak betaal je anderhalf keer het tarief van de parkeergarage, het tweede tijdvak zelfs het dubbele. Op de meter staat aangeduid dat de garage slechts 2,40 euro per uur kost. Ga je toch bij de meter staan en zit je al snel op bijna 5 euro per uur, dan rijd je de volgende keer toch maar door naar die garage. Zie: https://amersfoort.notubiz.nl/document/7508839/3

Investering in de buurt Ook heeft GroenLinks een motie ingediend om te regelen dat de buurt kan meeprofiteren. De boetes van foutparkeerders gaan namelijk niet naar het rijk, maar naar de gemeente. Wij vinden dat bewoners die mogelijk last hebben ervaren van foutparkeerders daar iets voor terug mogen krijgen. Een investering in groen of speelvoorziening in de buurt bijvoorbeeld. We hopen dat een meerderheid van de raad er ook zo over denkt. Zie: https://amersfoort.notubiz.nl/document/7514948/1

Proef Het college stelt nu voor om in 1 gebied door middel van een proef te kijken of het werkt. Met de buurt wordt na een tijd gekeken wat er goed ging en wat niet. Pas als de proef geslaagd is, volgen een of meerdere andere gebieden. Zijn er helemaal geen bedrijven, zorgverleners etcetera in een wijk? Dan is het niet nodig het beleid te veranderen wat ons betreft.Slaagt de proef niet, dan gaan we wat GroenLinks betreft door met de vergunninggebieden.

GroenLinks Provincie ...

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 CDA PvdA Amersfoort 13-04-2019 09:45

Westelijke Ontsluiting | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA VVD ChristenUnie Amersfoort 15-05-2018 00:00

GroenLinks is en blijft tegen de Westelijke Rondweg; we zien de noodzaak ervan niet en de aanleg gaat ten koste van veel groen. We hoopten dat één van de partijen die in de afgelopen periode voorstander van deze weg waren tot inkeer zou komen, zodat de weg te stoppen zou zijn. Dat is niet gebeurd.

GroenLinks wil de Westelijke Rondweg niet, laat dat voorop staan. Onder aanvoering van Frans Prins hebben we ons in de afgelopen raadsperiode verzet tegen het aanleggen van deze weg. We vinden de schade aan de natuur (kap 3.000 bomen) te groot. De noodzaak van deze weg is voor ons niet aangetoond. Er is echter in 2016 een meerderheid van de gemeenteraad akkoord gegaan met aanleg. Protesten van tegenstanders hebben niets uitgehaald, zelfs procedures tot aan de Raad van State hebben niet mogen baten. Daarmee zijn de juridische mogelijkheden om de weg te stoppen uitgeput.

We hadden goede hoop dat er na de verkiezingen misschien een andere meerderheid in de Raad zou zijn, die het mogelijk zou maken de weg toch nog tegen te houden. Zou een van de voorstanders van mening veranderen, dan is er veel mogelijk. Dat bleek gisteren echter niet het geval.

Dinsdag legde de SP de vraag aan de gemeenteraad voor om nieuwe berekeningen van de verkeerscijfers te maken. De SP hoopte dat deze nieuwe berekeningen de voorstanders op andere gedachten zouden brengen. In het debat werd duidelijk dat D66, ChristenUnie, PvdA, CDA en VVD hier nee tegen zouden zeggen. Zij hebben geen behoefte aan nieuwe informatie. Zij geloven in de weg en willen dat deze er komt.

We zijn teleurgesteld dat partijen als D66, PvdA en CU zich zo hebben opgesteld. Er was dinsdagavond maar een constatering mogelijk: er is – net als in de vorige raadsperiode – een ruime meerderheid voor de weg. Ook wij kunnen deze weg niet stoppen. Dat is een bittere maar wel eerlijke constatering. Dan nog voor nieuwe berekeningen stemmen, is niet zinvol meer. Het geeft hoop, waar die er niet meer is en dat staat gelijk aan mensen voor de gek houden. We hebben tegen de motie gestemd. Dat doet niets af aan ons eigen standpunt over de weg zelf.

 

Molkenboer formateur in Amersfoort | Amersfoort

GroenLinks GroenLinks VVD D66 ChristenUnie PvdA Amersfoort 22-04-2018 00:00

Burgemeester Victor Molkenboer van Woerden gaat aan de slag als formateur in Amersfoort. Hij heeft positief geantwoord op het verzoek van ChristenUnie, D66, GroenLinks en VVD om de formerende partijen te begeleiden in het vormen van een nieuwe coalitie.

Vorige week adviseerde informateur Joris Backer een coalitie te vormen van ChristenUnie, D66, GroenLinks en VVD. Deze combinatie kwam vanuit gevoerde gesprekken als meest haalbaar en kansrijk naar voren. Backer suggereerde verder om als formateur iemand te zoeken met lokale bestuurlijke ervaring, die zich snel zou kunnen inwerken.

De vier partijen denken in Molkenboer iemand te hebben gevonden die in dat profiel past. Molkenboer is van PvdA-huize en voldoet daarmee aan de wens van de vier om een formateur te benoemen, die niet aan een van hen is verbonden. De burgemeester van Woerden leidde in 2014 met succes het formatieproces in Gorinchem. De fracties hebben er vertrouwen in dat zij onder zijn leiding vruchtbare gesprekken ingaan.

De gesprekken over een nieuwe coalitie starten woensdag 25 april. Partijen denken enkele weken nodig te hebben om een nieuw coalitieakkoord te kunnen presenteren.

Tyas Bijlholt (D66), Astrid Janssen (GroenLinks), Simone Kennedy (ChristenUnie), Kees Kraanen (VVD)

 

Foto: Ellywa - Eigen werk, CC BY-SA 4.0, wikipedia

GroenLinks, PvdA en SP komen met wet om sociale woningbouw te beschermen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks PvdA Amersfoort 17-03-2018 00:00

GroenLinks, PvdA en SP willen wettelijk vastleggen dat het aantal sociale huurwoningen in Nederland tenminste op peil blijft. De partijen presenteren daartoe vandaag een initiatiefwetsvoorstel. De nieuwe wet garandeert dat er in gemeenten altijd tenminste evenveel nieuwe sociale huurwoningen bij moeten komen, als er gesloopt of verkocht worden. Dit is nodig om voldoende betaalbare huurwoningen voor mensen met een kleine beurs beschikbaar te houden.

GroenLinks Tweede Kamerlid Linda Voortman: “De enorme afname van sociale huurwoningen en de enorme toename van vraag ernaar is natuurlijk geen natuurverschijnsel. Het is het gevolg van een lakse overheid die onterecht vertrouwde op de markt. Wij willen dat iedereen betaalbaar en prettig kan wonen. Deze wet zorgt ervoor dat de overheid meer regie neemt om daarvoor te zorgen.”

 

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer: "Iedereen moet zeker zijn van een goede, betaalbare woning. Maar voor veel Nederlanders is het vinden van een fijn huis een hopeloze zoektocht. Wachtlijsten van vele jaren zijn onacceptabel maar wel vaak de praktijk. In veel gemeenten is echt sprake van woningnood, daarom moeten we de sociale woningbouw beschermen en juist meer gaan bijbouwen.”

 

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: "De komende jaren dreigen vele tienduizenden sociale huurwoningen gesloopt of verkocht te worden, terwijl het aantal mensen dat in aanmerking komt voor een sociale huurwoning juist toeneemt. Deze initiatiefwet beschermt de sociale woningbouw."

 

21 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Meer weten over GroenLinks in jouw gemeente? Vind jouw gemeente op onze speciale verkiezingspagina.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.