Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn inzichtelijk

12 documenten

Parkeren Apeldoorn West

D66 D66 Apeldoorn 13-03-2020 10:48

De problematiek rond Apeldoorn West kent een heel lange geschiedenis. Er waren destijds grote problemen met parkeren en het verkeer in Berg en Bos. Het regende klachten over wildparkeren op de J.C. Wilslaan in de wijk Berg en Bos en aan de Asselsestraat. Om tot een oplossing voor dit probleem te komen werd er opdracht gegeven aan het college om dit te doen.

Met deze opdracht heeft het college een aantal maatregelen genomen zoals het instellen van een parkeerverbod in een deel van de wijk, het gebruik van een deel van de J.C. Wilslaan als parkeerplaats bij grote drukte, het plaatsen van hagen en dan uiteindelijk het tijdelijke parkeerterrein op de 2 velden van AGOVV. Met deze laatste actie kon het college opzoek gaan naar een definitieve oplossing.

Hoe vaak werd er dan gebruik gemaakt van de overloopparkeerterreinen bij AGOVV? Uit onderzoeken blijkt dat er van het parkeren op de AGOVV- velden 20 keer per jaar gemiddeld zo’n 270 auto’s stalden. De klachten over parkeeroverlast werden minder en zelfs gereduceerd tot 0.

Het onderzoek dat gedaan werd leverde 5 mogelijke locaties op die als overloopparkeerterrein geschikt zouden kunnen zijn. Naast de 2 velden bij AGOVV namelijk: het vergroten van het huidige parkeerterrein door een parkeerdek toe te voegen, extra parkeercapaciteit toe voegen aan het voormalige motelterrein (huidige overloopparkeerterrein voor Julianatoren, de locatie aan de Amersfoortseweg (Gat van Zevenhuizen) en een transferium aan de Hoog Buurloseweg.

Wat zijn dan de afwegingen om te komen tot de uiteindelijke keuze voor het structureel maken van de overloopparkeerplaats op de 2 velden bij AGOVV. Het toevoegen van een parkeerdek aan het huidige parkeerterrein heeft weliswaar een voorkeur maar is een te kostbare oplossing voor een overloopparkeerplaats. Het Gat van Zevenhuizen aan de Amersfoortseweg is Natura 2000 gebied en om daar een parkeerterrein aan te leggen wordt moeilijk, het zal ondergronds moeten en daardoor zeer duur. Hetzelfde geldt voor het uitbreiden van de overloopparkeerplaats van de Julianatoren deze is omsloten door Natura 2000 en dat maakt ook deze oplossing moeilijk en kostbaar. Het aanleggen van een transferium aan de Hoog Buurloseweg brengt met zich mee dat de afstand naar Apenheul te lang is, juist voor mensen met jonge kinderen. Het aanleggen van een transferium en het vervoer naar en van Apenheul vraagt ook een grote investering. Al deze onderzoeken te hebben meegenomen in onze overwegingen is het overloopparkeerterrein bij AGOVV de beste en goedkoopste oplossing die zich bovendien al bewezen heeft. Daarom onze keuze voor deze locatie.

Er blijft echter wel een probleem over namelijk de verkeersdrukte op onze Ring en dan vooral aan de Noord/West kant van onze stad. Deze drukte wordt veroorzaakt door woon-werkverkeer en natuurlijk ook voor een gedeelte door onze attracties. Een deel van de gemeenteraad heeft hier grote problemen mee en wil dit oplossen door automobilisten een andere gedrag aan te leren. Bijvoorbeeld door andere openbare vervoersmiddelen en transferia te gebruiken.

Wij hebben hier een andere mening over en vinden dat we met ons beide voeten op de grond moeten blijven staan. Naar onze overtuiging is het een utopie om bij dit probleem mensen een gedrag aan te leren. Als dat namelijk zo makkelijk was dan hadden bijvoorbeeld de scholen ouders van de kinderen, die twee straten verderop wonen, ervan kunnen overtuigen dat ze hun kinderen niet met de auto naar school moeten brengen. Helaas lukt zelfs dat niet. We kunnen de probleem van de ring niet oplossen zonder fysieke aanpassingen te doen. Als voorbeeld kijken wij naar de Zutphensestraat, na de aanpassing van het aantal rijstroken. Hier rijden auto’s nu door en veroorzaken minder uitstoot doordat de auto’s niet stilstaan.

Wij pleiten wel voor één aanpassing het vergroten, verlengen van de linksaf strook naar het parkeerterrein op de velden van AGOVV aan de Laan van Spitsbergen om zo opstopping op de ring te voorkomen en zo mogelijk de uitstoot te verminderen. Schone lucht is heel belangrijk en daarom willen wij dat luchtkwaliteit in de gaten wordt gehouden door metingen.

Wat ons betreft blijft nog een ding over namelijk, wat gebeurd er als men de velden van AGOVV in de toekomst niet meer nodig blijkt te hebben? Als dat zo is dan willen wij dat deze velden de bestemming natuur krijgen of teruggegeven worden aan AGOVV en bestemming buitensport krijgen. Dit zal wat ons betreft in het te wijzigen bestemmingsplan vastgelegd moeten worden.

Ahmet Alkas, fractievertegenwoordiger en Jeroen Slikker, raadslid

CDA Apeldoorn blij met nieuwe monitoring N786

CDA CDA Apeldoorn 07-12-2019 16:17

Onlangs maakte provincie Gelderland bekend dat zij de verkeersstromen door Eerbeek en Loenen gaan tellen. Dit naar aanleiding van twijfels over de verwachte verkeersstromen die uit een analyse van vorig jaar naar voren kwam.CDA Apeldoorn is blij dat de provincie deze stap heeft willen maken, temeer omdat onder andere Loenen Zonnedorp steeds haar twijfels uitsprak over de percentages van de verkeersafname door Loenen. Op basis van eerder berekende verkeerscijfers zijn maatregelen gekozen waarbij het (vracht)verkeer in Loenen zou afnemen met 50%.Uit analyse blijkt nu dat de verwachte verkeersprognose niet betrouwbaar zijn.Het verkeer door Loenen zal veel minder afnemen dan uit het model bleek.Er werd geconstateerd dat het model niet overeen kwam met de lokale situatie. Er werd gebruik gemaakt van een te grofmazig verkeersmodel waarbij met kleine verschillen in routes tot grote effecten in voorspellingen kunnen leiden, aldus de provincie.Er zal de komende tijd extra gemonitord worden in de regio Eerbeek en Loenen om een beter beeld te krijgen van het verkeer. Ook zal er gekeken worden naar de routekeuze en waar die van afhankelijk is.Henk Verheul CDA Apeldoorn

CDA Apeldoorn blij met nieuwe monitoring N786

CDA CDA Apeldoorn 07-12-2019 16:17

Onlangs maakte provincie Gelderland bekend dat zij de verkeersstromen door Eerbeek en Loenen gaan tellen. Dit naar aanleiding van twijfels over de verwachte verkeersstromen die uit een analyse van vorig jaar naar voren kwam.CDA Apeldoorn is blij dat de provincie deze stap heeft willen maken, temeer omdat onder andere Loenen Zonnedorp steeds haar twijfels uitsprak over de percentages van de verkeersafname door Loenen. Op basis van eerder berekende verkeerscijfers zijn maatregelen gekozen waarbij het (vracht)verkeer in Loenen zou afnemen met 50%.Uit analyse blijkt nu dat de verwachte verkeersprognose niet betrouwbaar zijn.Het verkeer door Loenen zal veel minder afnemen dan uit het model bleek.Er werd geconstateerd dat het model niet overeen kwam met de lokale situatie. Er werd gebruik gemaakt van een te grofmazig verkeersmodel waarbij met kleine verschillen in routes tot grote effecten in voorspellingen kunnen leiden, aldus de provincie.Er zal de komende tijd extra gemonitord worden in de regio Eerbeek en Loenen om een beter beeld te krijgen van het verkeer. Ook zal er gekeken worden naar de routekeuze en waar die van afhankelijk is.Henk Verheul CDA Apeldoorn

Camera's bij afvalcontainers

CDA CDA VVD Apeldoorn 22-07-2019 12:54

De raadsfracties van VVD, CDA Apeldoorn en Lokaal willen van het college van B&W weten of cameratoezicht gaat worden ingezet bij de meest vervuilde afvalcontainerplaatsen. Dit hebben zij in de gemeenteraadsvergadering van 18 juli jl. gevraagd aan het college. In De Stentor van zaterdag 13 juli werd aandacht geschonken aan het al jaren bestaande probleem. Circulus en het college spannen zich in om de overlast terug te dringen. De verwachting van hen is dat met overwegend zachte middelen als een vriendelijke inrichting en teksten/foto’s van omwonenden, de bezoeker zich netjes gaat gedragen. CDA is van mening dat goed beleid pas gaat werken als een zachte en harde aanpak elkaar aanvullen. De partijen zijn overtuigd dat camera’s voor een sterke verhoging van de pakkans zorgen. BOA’s kunnen op elk moment met een app op de smartphone real-time kijken wie er in de fout gaat. Hessel Dooper

Raad roept gemeente op om te blijven inzetten op snel­heids­ver­laging snelwegen rondom Apeldoorn

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Apeldoorn 21-03-2019 00:00

De gemeente Apeldoorn heeft zich als doel gesteld “zich in te zetten voor de vermindering van geluid- en milieuhinder door de A1 en A50”. Ondanks het feit dat, om dit doel te bereiken, slechts één effectieve maatregel beschikbaar is, heeft het college, middels een brief, de raad van Apeldoorn laten weten “geen zin te hebben in discussies over rijksbeleid inzake de snelheid op snelwegen”. Het college van Apeldoorn stelt daarom voor om allereerst op verschillende plekken in de gemeente geluidsmetingen te verrichten om zo een gerichter beeld te krijgen. Met dit voorstel trekt het college het eigen voornemen overlast te verminderen, in twijfel. Bij een technische presentatie over de Apeldoornse luchtkwaliteit, tijdens de PMA van 21 februari jongstleden, is namelijk gebleken dat snelheidsverlaging de beste manier is om de luchtkwaliteit in Apeldoorn ook daadwerkelijk te verbeteren. Daarnaast zal ook de uitstoot van Co² en stikstofoxide verminderen. Een maatregel waar ook “Belangengroep overlast A1 Ugchelen” op aandringt en die, door de massale bomenkap aldaar, extra relevant is geworden. De partijen Partij voor de Dieren, Groen Links, SP, D66, CDA, 50Plus, PvdA, ChristenUnie, Gemeentebelangen en VSP zullen, tijdens de aanstaande raadsvergadering van 21 maart, via een motie, het college oproepen zich sterk te maken voor de leefbaarheid van Apeldoorn en te blijven lobbyen bij het Rijk én Rijkswaterstaat voor een verlaging van de maximumsnelheid op de A1 en A50 van 130 naar 100 km/u. De motie lees je hier. De motie is inmiddels aangenomen.

Fietspad langs het kanaal

VVD VVD Apeldoorn 11-01-2019 02:24

De VVD vindt mobiliteit erg belangrijk. Dagelijks gaan wij lopend, met de fiets, brommer, auto of openbaar vervoer naar onze bestemming. We gaan naar school, ons werk, winkelen of voor ons plezier op weg.

https://apeldoorn.vvd.nl/nieuws/33528/fietspad-langs-het-kanaal

De VVD vindt mobiliteit erg belangrijk. Dagelijks gaan wij lopend, met de fiets, brommer, auto of openbaar vervoer naar onze bestemming. We gaan naar school, ons werk, winkelen of voor ons plezier op weg.

Daarom is de VVD ook een voorstander van een goede en snelle fietsverbinding naar Epe. Er zijn meerdere manieren om daar te komen. Een reeds bestaand toeristisch fietspad in de natuur verbreden en het verkeer laten uitkomen op de, toch al overbelaste, Koninginnelaan heeft niet onze voorkeur. De VVD wil graag een goede, snelle en kosten effectieve verbinding richting Epe met aansluiting op de snelfietsverbinding richting Zwolle. Daarom hebben wij de gemeente gevraagd om ook de route via het kanaal uit te werken.

Het is belangrijk dat het verkeer naar school en werk, en ook het toeristisch verkeer en via een goede, veilige en snelle verbinding verloopt. Daar willen wij ons voor inzetten.

Goed openbaar vervoer moet gegarandeerd worden

VVD VVD Apeldoorn 11-10-2018 03:21

De VVD Apeldoorn vindt mobiliteit erg belangrijk. Je wilt immers zonder al te veel gedoe veilig en snel op de plaats van bestemming komen. Zorgen voor een goede bereikbaarheid ziet de VVD als een kerntaak van de gemeente. Daarom vinden wij dat goed openbaar vervoer in Apeldoorn belangrijk is.

Dit openbaar vervoer moet milieuvriendelijk zijn en goed toegankelijk voor iedereen. Het openbaar vervoer in en rond Apeldoorn zal de komende jaren gaan veranderen. De provincies Flevoland, Gelderland en Overijssel hebben hiervoor een programma van eisen opgesteld. De gemeente Apeldoorn is niet op alle punten even blij met dit plan. Daarom heeft het college van Burgemeesters en Wethouders een brief hierover geschreven aan de provincies. 

De gemeenteraad heeft ook een aantal punten doorgegeven waarvan wij vinden dat die belangrijk zijn. In de gemeente Apeldoorn zijn 12 buslijnen waar wij over in gesprek zijn. Van die buslijnen zijn 3 ‘B-lijnen’ (die blijven gegarandeerd) en 9 ‘C-lijnen’. De VVD maakt zich zorgen over deze C-lijnen. Het is namelijk niet zeker of die blijven bestaan. Ze kunnen vervallen of op een andere wijze worden ingevuld. Niemand zit te wachten op lege bussen die rondrijden op plaatsen waar er geen behoefte aan is. Dat is belastend voor het milieu en kostenverhogend. De VVD is echter van mening dat een buslijn naar het ziekenhuis en een scholierenlijn nooit C-lijnen mogen zijn. Dit is belangrijk vervoer wat gegarandeerd moet worden. 

Verandering is goed, de behoefte aan vervoer in Apeldoorn is de afgelopen jaren veranderd. Nieuwe manieren van invullen van het openbaar vervoer horen daarbij. De VVD maakt zich er hard voor dat belangrijke lijnen (zoals ziekenhuis en scholierenlijnen) blijven bestaan en dat ALLE lijnen milieuvriendelijk zijn en toegankelijk voor iedereen.

Geen bus naar het ziekenhuis jaagt mensen op kosten

SP SP Apeldoorn 22-09-2018 21:47

Naar het ziekenhuis gaan is meestal geen keuze. Je bent zelf ziek of je gaat op bezoek bij een dierbare omdat hij/zij in het ziekenhuis is. Een bezoek bij het ziekenhuis moet dus mogelijk blijven voor iedereen ook voor de mensen zonder auto en ook voor de mensen met een kleinere beurs. 

Het Gelre ziekenhuis verwoordt het helder in de Stentor:” Bezoekers zullen vaker de auto kiezen. Patiënten idem, waarbij een patiënt die niet zelf kan rijden al gauw meer kosten moet maken door taxivervoer. Ook medewerkers zullen vaker de auto kiezen zodat de druk op onze parkeervoorzieningen toeneemt en ook de verkeersintensiteit in Apeldoorn-Zuid.”

De reactie van de provincie is in hetzelfde artikel een voorbeeld van desinteresse in de gemeente Apeldoorn want de provinciewoordvoerster vermeldt ” Ouderen die slecht ter been zijn kunnen bovendien terugvallen op PlusOV”. Verwijzen naar plusOV als een goed alternatief is op dit moment wel heel bijzonder wanneer je weet dat er op dit moment bij plusOV van alles fout gaat. Tijdens de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen hebben we al aangegeven dat we moeten stoppen met plusOV.

 

Het openbaar vervoer moet voor de inwoners aantrekkelijk zijn om te gebruiken daarom hebben wij, SP Apeldoorn,  in onze verkiezingsmanifest aangegeven dat we voor herinvoering zijn van het Eurokaartje, ook om makkelijk naar het ziekenhuis te kunnen. Voor mensen die afhankelijk zijn van een auto vinden we dat parkeren bij het ziekenhuis gratis moet zijn.

Henri Kerkdijk

Raadslid- SP Apeldoorn

CDA Apeldoorn wil snelheid A1 omlaag na overlast in Ugchelen en De Maten

CDA CDA Apeldoorn 18-03-2018 09:44

Het CDA Apeldoorn wil dat de snelheid op de A1 omlaag gaat bij Ugchelen en De Maten (van 130 naar 100 km p/u) en dat er geluidsschermen komen om geluidshinder en luchtverontreiniging te voorkomen. Lijsttrekker voor het CDA Apeldoorn, Nathan Stukker, heeft dit in het lijsttrekkersdebat van vrijdagavond 17 maart als speerpunt voor het CDA benoemd. Diverse wijkbewoners, dorps- en wijkraden en werkgroepen hebben het CDA Apeldoorn met hun zorgen benaderd. Een paar jaar geleden is de maximum toegestane snelheid verhoogd van 120 km naar 130 km, waardoor er meer problemen zijn ontstaan. Een geluidswal is slechts gedeeltelijk aanwezig ter hoogte van het woongebied.De hoge snelheid op de A1 zorgen voor geluidshinder en luchtverontreiniging in de woongebieden in de nabijheid van de A1. Het CDA Apeldoorn maakt zich daar zorgen over, en wil de Rijksoverheid vragen hier maatregelen op te nemen. Het CDA Apeldoorn vindt datdat de bewoners van Ugchelen geen substantiële toename van geluidshinder en luchtverontreiniging horen te hebben, omdat de minister de snelheid op dat traject verhoogd heeft. In het verleden heeft het CDA Apeldoorn al schriftelijke vragen gesteld over dit onderwerp.

ChristenUnie Apeldoorn: Fietser moet vaker voorrang krijgen.

ChristenUnie ChristenUnie Apeldoorn 09-03-2018 11:57

https://apeldoorn.christenunie.nl/blog/2018/03/09/TOF_2515

De ChristenUnie fractie in Apeldoorn wil dat de fiets nadrukkelijker voorrang krijgt in de (her)ontwikkeling van wijken en wegen in de gemeente. Verkeerstechnische oplossingen moeten de veiligheid van de fietser verhogen, en het voor inwoners zo aantrekkelijker maken om vaker de fiets te pakken. Met name de veiligheid rondom scholen voor fietsende kinderen en ouders  moet volgens de ChristenUnie beter geregeld worden.

Ook Veilig Verkeer Nederland pleit al langer voor een verbetering van de verkeersveiligheid rondom scholen. Lijsttrekker voor de ChristenUnie Ben Bloem: “We merken dat fietslessen voor kinderen op de basisschool een goede eerste stap is om de veiligheid te vergroten. Maar daarnaast kan de gemeente zelf ook veel doen, door rekening te houden met de inrichting van de leefomgeving. Denk bijvoorbeeld aan ruime oversteekpunten waar de fietser altijd voorrang krijgt. Uiteindelijk gaat het ons erom dat kinderen en ouders zich veilig voelen in het verkeer, en als gevolg daarvan vaker de fiets pakt. Dat is ook nog eens veel gezonder”.

De ChristenUnie stelde in 2015 al de eerste schriftelijke vragen over de verkeersveiligheid rondom scholen. De partij merkt dat de wijken en ouders zelf ook ideeën hebben en willen meedenken in effectieve oplossingen. “We gaan donderdag fietsbellen uitdelen, maar vooral ook in gesprek met ouders. Veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid, de gemeente moet daarom vooral niet in de weg lopen wanneer inwoners zelf met goede oplossingen komen” aldus Bloem.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.