Nieuws van VVD in Arnhem over D66 inzichtelijk

9 documenten

Baas in eigen tuin

VVD VVD D66 CDA Partij voor de Vrijheid Arnhem 19-02-2020 09:38

https://arnhem.vvd.nl/nieuws/38404/baas-in-eigen-tuin

Goed nieuws! Baas in eigen tuin.

 

De herinvoering van de kapvergunning gaat niet door. Ook de meldingsplicht voor het kappen van kleine bomen gaat niet door. 

 

De lijst met waardevolle bomen wordt uitgebreid. Alleen de eigenaren van een kavel groter dan 1000m2 en/of eigenaren van een waardevolle boom krijgen met regels te maken.

 

Het wijzigingsvoorstel van de VVD (samen met D66, Arnhem Centraal, Arnhemse Ouderenpartij, SP, CDA, en met steun van CU en PVV) heeft het gehaald.

 

Zonder de wijziging zouden alle particulieren een meldingsplicht en/of een kapvergunning aan moeten vragen. Het college zou dan komen beoordelen of een boom wel écht hinder veroorzaakt. Door bijvoorbeeld te kijken naar de hoeveelheid zonne-uren op het midden van de vensterbank, binnenkant raam. Veel en gedetailleerde regels voor een probleem dat er niet is. Want de afgelopen jaren was er feitelijk ook geen kapvergunning en er is gebleken dat Arnhemmers hun boom gelukkig niet graag kappen.

Er zou zelfs een averechts effect op kunnen treden: je kijkt wel uit om een boom in je tuin te zetten als je niet weet of je hem over 20 jaar nog wel weg mag halen uit je eigen tuin.  

 

VVD Arnhem wil:

-meer bomen

-meer bomen op de waardevolle bomenlijst

-geen onnodige meldplicht, kapvergunningen en ander papierwerk.

 

En vooral:

baas in eigen tuin

Leendert Combée

Fractievoorzitter VVD Arnhem

Arnhemse coalitie krijgt nieuwe impuls

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Arnhem 22-10-2019 03:44

Arnhemse coalitie krijgt nieuwe impuls

 

Na een periode van gesprekken en onderhandelingen geven GroenLinks, VVD, D66 en de PvdA de samenwerking een nieuwe impuls voor de komende jaren. Nadat GroenLinks en de PvdA de samenwerking hadden opgezegd zijn de verkenners (Jan Markink en Rutger Groot-Wassink) aan het werk gegaan. Gebaseerd op hun advies zijn de vier partijen gesprekken gestart onder leiding van Geke Faber met als doel te onderzoeken of we in de huidige coalitie door kunnen. De gesprekken zijn succesvol afgerond.

 

We waren ons ervan bewust dat de situatie van politieke instabiliteit zo kort mogelijk moest duren. Uiteindelijk heeft het een aantal maanden in beslag genomen. Uitgangspunt voor het voortzetten van de samenwerking is ons coalitieakkoord, waarin veel afspraken en ambities ten aanzien van werk, aanpak armoede, cultuur, duurzaamheid, bereikbaarheid en financiële stabiliteit al uitgebreid vastliggen.

 

De intensieve gesprekken hebben geleid tot een aantal aanvullende afspraken op het coalitieakkoord. We gaan onze rol als coalitiepartijen met verve voortzetten. We hebben uitgebreid stilgestaan bij de onderlinge samenwerking en de samenwerking met het college. Om deze te verbeteren hebben we afspraken gemaakt over de manier waarop we met elkaar omgaan en elkaar informeren.

 

Daarnaast hebben we afspraken gemaakt over zorgkosten, sociale woningbouw en circulaire economie. Ten aanzien van de toenemende kosten binnen de zorg heeft het college al een aantal maatregelen voorgesteld. Het is vooraf uiteraard niet duidelijk of de maatregelen precies uitwerken zoals we verwachten. Om die reden breiden we het vangnet voor WMO en jeugdzorg uit. In de zorg - zowel landelijk als lokaal - zijn grote bewegingen gaande. Om deze transformatie beter mogelijk te maken, stellen we een transformatiebudget in. De bestaande afspraken over sociale woningbouw hebben we aangescherpt naar 30% sociale huurwoningen. De coalitiefracties willen allemaal dat er gebouwd gaat worden. Voor de productie in de sociale sector wordt naar de corporaties gekeken, maar ook naar marktpartijen. Verder vragen we het college om te komen met een concrete visie op circulaire economie, als verbreding en verdieping van ons economisch beleid. 

 

Door de afspraken over de samenwerking én de inhoudelijke aanvullingen, hebben we veel vertrouwen om met energie en passie met de gehele raad, het college en de Arnhemmers aan de slag te gaan.

 

Namens de fracties,

Mark Coenders, GroenLinks

Leendert Combée, VVD

Sabine Andeweg, D66

Eric Greving, PvdA

 

 

Bijlage: Aanvullende afspraken op coalitieakkoord 2018-2022

Onze reactie op het rapport verkenners

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Arnhem 02-09-2019 02:49

Voor de zomer hebben GroenLinks en de PvdA de samenwerking in de coalitie opgezegd.De gemeenteraad heeft twee verkenners gevraagd om te onderzoeken hoe we de stad weer zo snel mogelijk stabiel kunnen besturen. De verkenners zijn: Rutger Groot Wassink (wethouder GroenLinks Amsterdam) en Jan Markink (VVD-gedeputeerde Gelderland).Vandaag hebben de verkenners hun advies gepubliceerd (zie bijlage).De verkenners adviseren om te ‘lijmen’.De VVD-fractie is vanaf het begin voorstander geweest van lijmen. Het is de meest logische en ook de beste optie. We staan dan namelijk in het besturen van de stad het kortst stil. Verder is -voor Arnhemmers en partners in de stad- een nieuw coalitieakkoord om de vier jaar al ingewikkeld genoeg. Die frequentie moeten we liever niet opvoeren.Een coalitie van GroenLinks, VVD, D66 en PvdA was ook de uitkomst van het formatietraject direct na de verkiezingen. Juist ten aanzien van de bestuurscultuur is het een goed signaal als partijen er samen weer uitkomen. Ook al lijkt het gras voor sommige partijen aan de overkant groener ;)Wij zullen er alles aan doen om weer zo snel mogelijk te komen tot een stabiel stadsbestuur. Zodat we alle energie weer kunnen richten op de goede plannen voor Arnhem. Met vriendelijke groet,
Leendert Combee 
Fractievoorzitter VVD Arnhem

VVD Arnhem betreurt opzegging samenwerking

VVD VVD GroenLinks D66 Arnhem 21-06-2019 08:36

VVD Arnhem betreurt opzegging samenwerking

De Arnhemse fracties GroenLinks en PVDA zeggen de coalitiesamenwerking met VVD en D66 op. Dat heeft ons erg verrast en wij betreuren dat, want de stad moet bestuurd worden en dan is weglopen wat de VVD betreft zeker niet de beste oplossing.

We hebben met zijn vieren, GroenLinks, VVD, D66 en PVDA, een mooi akkoord gemaakt met daarin veel aandacht voor onder andere werk en inkomen, duurzaamheid, schuldenproblematiek, cultuur, bereikbaarheid en financiële stabiliteit. Daar willen we graag aan werken. Het grote tekort op zorg is een uitdaging die we met elkaar moeten oplossen. De VVD vindt goede zorg voor Arnhemmers heel erg belangrijk. En wanneer de kosten voor die zorg explosief groeien, kan je enerzijds (een deel) van je reserves aanspreken -en de VVD is daar ook toe bereid- en anderzijds zal je moeten bijsturen om ook op de lange termijn de zorgkosten te kunnen blijven betalen. Wanneer je nu niet kiest voor een verantwoord financieel beleid schuif je de rekening door naar de generaties na ons en zadel je hen met een nog veel groter probleem op.

Woensdag praten we verder over de voorbereiding op de begroting. De VVD blijft bereid om vergaande concessies te doen, ook als het gaat over voor ons belangrijke afspraken uit het coalitieakkoord. Dat doen we omdat we het nodig vinden om de ingewikkelde opgave rond de zorgtekorten op te lossen. De VVD wil op een constructieve manier blijven bijdragen aan een stabiel Arnhem.

Algemene beschouwingen (begrotingsraad november 2018)

VVD VVD D66 Arnhem 17-11-2018 04:39

“Het is goed te zien dat achter deze begroting een heel mooi coalitieakkoord zit. Ik kom daar zo op terug.

 

Wij zijn er met z’n 39-en als ‘de politiek’ aan het werk om de stad nog aantrekkelijker te maken. Dan gaat Politiek niet over tegenstellingen. Zo ziet het er soms wel uit. Sorry daarvoor -zeg ik tegen de Arnhemmers die het proberen vol te houden om regelmatig mee te kijken- maar uiteindelijk vinden we voor alle besluiten meerderheden. Het liefst met zoveel mogelijk minderheden bij elkaar.

 

De politiek is druk met de begroting maar ook de ambtenaren. Zij zitten er tussen in, tussen de -al dan niet- technische vragen en het gehakketak. Wij zijn heel tevreden over de zeer dienstverlenende opstelling en de kennis van de ambtenaren die wij hebben gesproken. Dank daarvoor.

 

De VVD wil optimaal gebruik maken van de kennis en ervaring die er buiten het gemeentehuis is. Het belang om deze kennis te benutten voel ik “tot in het diepst van mijn vezels” ….

Die kennis en ervaring zie je als je als fractie aanwezig bent bij een bewonersoverleg, bij de initiatiefnemers van het manifest jeugd, als je aanwezig bent bij Innovate, aan tafel zit met OKA of PBA, met comité avenue royal aan de Apeldoornseweg en op heel veel meer andere momenten.

 

Er zit veel ambitie in de begroting. Ik ga zeven punten langs:

Werk, duurzaamheid, rode loper voor Arnhemmers en bedrijven, regio beter in beeld, wonen, veiligheid en lage lasten.

 

1 werk

We gaan ons extra inspannen om Arnhemmers die geen werk hebben met een maatwerk-aanpak naar werk te ondersteunen. Uitgangspunt is ‘aan het werk, tenzij’. De begeleiding is uiteindelijk niet vrijblijvend , bij onwil heeft dit consequenties. We moeten –vooral ook voor alle Arnhemmers die hun stinkende best doen aan de slag te komen- , niet toestaan dat de niet-willers het stelsel ondermijnen. De VVD zal daar aandacht voor blijven vragen. En een specifiek punt (daar is ook een motie over de we steunen) is de taaleis. Meedoen, werk vinden…. begint met Nederlands spreken. Bijstandsgerechtigden zijn verplicht om de Nederlandse taal te beheersen

Nederlands praten is van belang om aan het werk te kunnen, om je kinderen te kunnen begeleiden -bijvoorbeeld in contacten met school- en ook om in je wijk mee te kunnen doen.

 

2 Duurzaamheid

De grote ambitie op het gebied van duurzaamheid biedt veel kansen voor economische ontwikkeling. Er is een klimaatfonds. Ook reserveren we een bedrag om te starten met het aardgasloos maken van enkele wijken.

Er komt nog een voorstel van het college. Bij dat maatregelenpakket is ook het zoeken naar draagvlak van belang. Niet alle maatregelen zijn natuurlijk even aaibaar. En dan nog: niet iedereen krijgt een warm gevoel bij warme truiendag.

Maatregelen vinden waar iedereen ‘warm van wordt’ is best lastig, zo weet minister Wiebes. De gemiddelde Nederlander -en dat is voor een Arnhemmer vast niet anders- heeft een hekel aan kolencentrales, gaswinning, gascentrales, een hekel aan geothermie, want dat is eng, iets minder dan gemiddeld een hekel aan kernenergie… maar wel weer volop hekel aan windmolens, ….in iedere geval in de achtertuin. Kortom: behoorlijk draagvlak vinden wordt nog ’n heel ding.

Wat daarnaast lastig is, is dat het schuurt tussen natuur en milieu. Want in het verleden waren natuur en milieu vriendjes, wat goed was voor de beestjes, was ook weer goed voor de plantjes en ook voor de mens.

Maar onze wulpen hebben last van de windmolens én moeten we nog vaker bomen kappen op een schoolplein omdat we zonnepanelen op het dak van een school willen leggen?

Daar moeten op z’n Nederlands, afwegingen gaan maken, want soms kan het niet allemaal tegelijk.

 

Maar toch, ondanks deze beren op de weg, denk ik eigenlijk dat we dit wel kunnen en ik denk ook dat het goed voor ons is als we hier snel mee beginnen, dat we proberen voorop te lopen, in Arnhem, in onze regio. Onze bedrijven krijgen een voorsprong, wij krijgen een voorsprong, we kunnen er ook nog eens iets mee verdienen.

Daarmee kom ik tot het volgende belangrijke punt: de rode loper voor bedrijven

 

3 Rode loper

Van Wijken Weten ontwikkelen we -als rode loper voor de Arnhemmers- verder door. Daarnaast willen we starten met Van Bedrijven Weten. Ook in de relatie naar de bedrijven moet veel meer de vraag centraal staan, en doorzettingsmacht worden gecreëerd om drempels weg te nemen.

 

4 Arnhem en regio nog beter in beeld

Er komt meer geld beschikbaar voor (city)marketing. Op een mooi onderdeel daarvan -de verbinding met de Veluwe- dienen we samen met D66 een amendement in.

Met een open houding en veel energie gaan we samen met regiogemeenten, Foodvalley, Nijmegen, de provincie, de Economic Board,  de regio nog beter op de kaart zetten. We hebben de meest fantastische bedrijven en met veel inzet trekken we nog meer bedrijven aan.

 

5 Wonen

Een Klarendaller werd geïnterviewd voor ‘mijn leven in kleur’: “en waar zou u écht het allerliefst willen wonen? ………Nou, hier!!” 

Dat geldt gelukkig voor heel veel Arnhemmers in veel wijken.

 

Wij vinden het van belang dat schaarse nieuwbouwlocaties in bestaande wijken worden ingevuld op basis van de behoefte in de wijk. Een diverse samenstelling is op zich goed voor een wijk, maar dat moeten we niet overdrijven. Door voor ieder wat wils te bouwen hoopten beleidsmakers positieve rolmodellen te leveren. Het effect van dat verheffingsideaal is niet bewezen zegt sociologe Emily Miltenburg in haar promotieonderzoek: Waarom zou iemand eerder een baan vinden omdat z’n buurman er een heeft?

Wel zijn verschillende type woningen van belang zodat een wijk bijvoorbeeld levensloopbestendig is. Veel ouderen blijven het liefst in hun eigen wijk wonen. Er moet dan wel aanbod zijn van geschikte woningen.

 

Ten aanzien van sociale woningbouw willen wij willen hardere afspraken in de regio, met de gemeenten om ons heen. Sociale woningbouw is niet alleen een Arnhemse opgave, maar een regionale opgave; die vraagt om een regionale verdeling

We hebben in Arnhem behoefte aan een breed aanbod van woningen, anders blijven mensen met een hoger inkomen weg en wordt Arnhem minder aantrekkelijk voor bedrijven om zich er te vestigen. Wij zetten ons daarom al langer in voor het vergroten van het aanbod van woningen voor midden- en hogere inkomens; zodat ook scheefwoners door kunnen stromen.

 

6 Veiligheid

Er komt jaarlijks extra geld voor het verbeteren van de veiligheid in de wijken en de binnenstad. Ook voor ondermijning en radicalisering. Wat de VVD betreft gaat er de komende jaren hier bovenop nog meer geld naar handhavers. Ik hoop dat de komende jaren meer fracties met ons op zoek gaan naar middelen hiervoor. Meer handhavers/boa’s in de wijken om op te treden bij parkeeroverlast bij scholen, overlast rond de markt bij De Drieslag, bij evenementen in het weekend, bij taxi-standplaatsen en rond afvaloverlast niet te vergeten.

Veiligheid in de wijken is heel belangrijk, als je wil dat veel verschillende mensen met elkaar samenleven. Zo zegt ook de heer Somers (uitgeroepen tot ‘beste burgemeester van de wereld’ -burgemeester van Mechelen-): “je moet beginnen bij veiligheid. Als mensen zich onveilig voelen, gaan ze namelijk zoeken naar een schuldige en dat leidt tot polarisatie”.

En hele groepen zijn geen slachtoffer, en hele groepen zijn niet het probleem; dat is allebei niet waar.

In de wijken wonen Arnhemmers; dat is wel waar.

 

7  Lage lasten

De ozb stijgt niet; ook geen indexatie. Dit geldt ook voor de parkeertarieven. We bevriezen de belastingen. 

Arnhemmers hoeven niet meer te gaan betalen aan de gemeente of eigenlijk…...we pakken minder van ze af. En dat is goed, heel goed.”

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"MS 明朝"; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1791491579 134217746 0 131231 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Cambria; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1073743103 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:Cambria; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS 明朝"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:Cambria; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS 明朝"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:595.0pt 842.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

 

<!-- /* Font Definitions */ @font-face {font-family:"MS 明朝"; mso-font-charset:128; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1791491579 134217746 0 131231 0;} @font-face {font-family:"Cambria Math"; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;} @font-face {font-family:Cambria; panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4; mso-font-charset:0; mso-generic-font-family:auto; mso-font-pitch:variable; mso-font-signature:-536870145 1073743103 0 0 415 0;} /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:Cambria; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS 明朝"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; font-family:Cambria; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"MS 明朝"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} @page WordSection1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} -->

Persbericht, Nieuwe coalitie in Arnhem een feit

VVD VVD GroenLinks D66 PvdA Arnhem 24-05-2018 00:12

Arnhem, 24 mei 2018

Nieuwe coalitie in Arnhem een feit

De onderhandelaars van GroenLinks, VVD, D66 en PvdA hebben gisteravond de onderhandelingen succesvol afgerond. Na een intensieve periode van onderhandelen waarbij inwoners en stakeholders zijn betrokken en hun wensen en ideeën hebben geleverd, ligt er een coalitieakkoord. Het akkoord bevat de visie, uitdagingen en ambities van de vier partijen voor de komende 4 jaar.

Vrijdag 25 mei om 16.00 uur zal na een korte inleiding van formateur Tom van der Lee,  Cathelijne Bouwkamp het coalitieakkoord 2018-2022 toelichten  en het team van  kandidaat wethouders presenteren.

Naar verwachting zullen de zes kandidaat-wethouders volgende week woensdag ter benoeming worden voorgedragen aan de raad.

Enkele partijen zullen het coalitieakkoord volgende week voorleggen aan hun leden. 

Onderzoek bestuurscultuur

VVD VVD GroenLinks D66 ChristenUnie Arnhem 10-10-2017 04:32

Op initiatief van de VVD is er onderzoek gedaan naar de bestuurscultuur in Arnhem. Door veel vertrokken wethouders en coalitiepartijen (GroenLinks en ChristenUnie) die de coalitie hebben verlaten, is er geen sprake van een stabiel stadsbestuur. Dat is een slechte zaak want een stabiel stadsbestuur is van belang voor goede/werkbare verhoudingen binnen het gemeentehuis maar vooral ook richting partners in de stad, Arnhemmers, de regio en de provincie.

Onderzoek bestuurscultuur

Op initiatief van de VVD is er onderzoek gedaan naar de bestuurscultuur in Arnhem. Door veel vertrokken wethouders en coalitiepartijen (GroenLinks en ChristenUnie) die de coalitie hebben verlaten, is er geen sprake van een stabiel stadsbestuur. Dat is een slechte zaak want een stabiel stadsbestuur is van belang voor goede/werkbare verhoudingen binnen het gemeentehuis maar vooral ook richting partners in de stad, Arnhemmers, de regio en de provincie.

Het onderzoeksrapport is er nu.

Maandag 10 oktober sprak de raad over het rapport. Het college reageert binnen twee weken.

Onderstaand grote delen van de bijdrage van de VVD-fractie, uitgesproken door fractievoorzitter Leendert Combee.

“Voorzitter,

De VVD-fractie is blij dat de raad het initiatief heeft genomen om een onderzoek uit te laten voeren naar de bestuurscultuur.

Blij ook dat de motie voor dat onderzoek is aangenomen met de grootst mogelijke meerderheid. We konden toen nog niet bevroeden dat het zoeken naar ruime meerderheden een belangrijk aspect van het onderzoeksrapport zou worden.

Ik hoop en verwacht dat het onderzoek leidt tot een meer gemeenschappelijk beeld van hoe we met elkáár om dienen te gaan, maar ook met het ambtelijk apparaat en heel belangrijk, met de stad.

Zelf heb ik het rapport 2 keer gelezen en het had op mij zeker het effect van een spiegel, van reflectie. Iedereen kan zich met dit rapport aangesproken voelen. Al is de ene rug meer zilverkleurig dan die van de ander (refererend aan het beeld van Bokito dat door de onderzoeker is gebruikt)

Misschien moeten we er een traditie van maken om 1x per jaar  of per 2 jaar als raadsleden het rapport met z’n allen te lezen; ‘dag van de zelfreflectie’. Buiten regent het, binnen de open haard aan; ik kom dan ook al snel op sigaren en whisky….

Ook voor het college is dat wellicht een heel goed idee.  

Al prefereert u ten behoeve van de luchtkwaliteit wellicht de elektrische sigaret; het kan niet overal even gezellig zijn.

Het is belangrijk dat het college in een later stadium ook komt met haar reflectie op het rapport. Vanavond eerst de raad.

Zonder dat de onderzoekers pretenderen op zoek te zijn gegaan naar ‘de waarheid’ is deze bundeling van percepties, gecombineerd met de analyse en handreikingen voor de toekomst, wel veel waardevoller dan dat we elkaar nog maanden of jaren zouden hebben bestookt met elkaars individuele beelden. Het is ‘door de zure appel heen bijten’ maar ik hoop en verwacht dat we nu echt stappen kunnen zetten.

Dat was het doel van de motie en het onderzoek. 

Voorzitter, wat de VVD betreft zijn er op korte termijn verbeteringen mogelijk en ook op iets langere termijn; de volgende raadsperiode inclusief het daarbij horende coalitieakkoord.

Met name voor de korte termijn kan wat mij betreft het presidium (de fractievoorzitters onder uw leiding) na vanavond al aan de slag om –met oa de ideeën van alle fracties van vanavond- onze procedures en onze mores tegen het licht te houden en te herschrijven; en in de raad te bespreken.

5 punten voor de korte termijn:

1 Van niet-transparante driehoekjes en een-tweetjes te gaan naar een belangrijkere rol voor de burgemeester; als waker van mores die wij als raad zelf moeten vastleggen. Maar belangrijker nog. Een grotere rol voor de burgemeester betekent wat mij betreft een grotere rol voor de driehoek van burgemeester, griffier en gemeentesecretaris. Dus van niet transparante een-tweetjes en driehoeksverhoudingen tussen Jan en alleman (wethouders, vice-voorzitter en factievoorzitters) naar een stabiele en gezaghebbende driehoek van burgemeester, griffier en gemeentesecretaris.

2 Het kan meer gezamenlijk, met grotere meerderheden. Democratie wint aan kracht als de voorstellen worden aangenomen met grotere meerderheden dan de helft + 1. Bijkomend voordeel is dat het feestje rond aangenomen plannen dat ook met meer fracties en meer Arnhemmers kan worden gevierd! Ook van belang dat we voorstellen in een vroegtijdig stadium in de raad kunnen bespreken; als er nog iets te kiezen valt. Niet als we alleen voor of tegen kunnen zijn maar als we ook in gezamenlijkheid kunnen bepalen welke weg we in willen slaan.

3 Meer zichtbaarheid van ambtelijke adviezen. Ook hier staat een stevige alinea over in het rapport. Het zou mooi zijn als onafhankelijk ambtelijk advies wordt gewaardeerd ook als het niet direct in het straatje van ’n wethouder past. En dat dergelijke ambtelijke adviezen de sluis van de zogenaamde “eigen wethouder” kunnen passeren richting het college. Openbaarheid van die adviezen zoals voorgesteld in het rapport is nog sterker. Dan kan het ook meer over de inhoud gaan; bij voorkeur over de hoofdlijnen.  Een sterk college kan uitleggen waarom een besluit is genomen; al dan niet conform een ambtelijk advies.

4 De vergadertechniek: zoals spreken via de voorzitter, niet te persoonlijk maken, fatsoenlijk omgaan met insprekers  etc.

5 Meer initiatieven vanuit de raad. De VVD-fractie heeft samen met de Pvda en D66 (ja ja mix van oppositie en coalitie) twee initiatiefvoorstellen in de raad gebracht (Arnhem studentenstad en initiatiefvoorstel over  acquisitie/accountmanagement) ook heeft de VVD een idee voor een compactere binnenstad (“bij de HEMA linksaf”) laten landen bij belangrijke partijen in de stad.

Maar eens; de raad kan nog veel meer en op veel manieren het initiatief nemen…..

Voor de volgende raadsperiode 2 aandachtspunten:

1 Een coalitieakkoord op hoofdlijnen. Het idee is vaak gewekt dat de huidige 52 afspraken in het huidige coalitieakkoord er máár 52 zijn. 52 afspraken is best veel; ook omdat er nog veel er mee samenhangende afspraken achteraan komen

En in een nieuw coalitieakkoord maak je –zoals nu is gebeurd- in ieder geval met de coalitie geen afspraken over onderwerpen die evident ‘des raads’ zijn. Zoals de Rekenkamer en de vice-voorzitter van de raad.

Ik snap de aanbeveling in het rapport over de vice-voorzitter uit de oppositie. Beter misschien nog: vice-voorzitter met heel veel draagvlak; onafhankelijk van de vraag of hij/zij vanuit oppositie of coalitie komt. Een vice-voorzitter waarvan de rol -met een sterke driehoek van burgemeester- griffier- gemeentesecretaris ook kleiner en in ieder geval transparanter wordt.

2 Afspreken hoe je vertegenwoordigers vanuit de stad écht een rol geeft in de advisering. Bijvoorbeeld door hun kennis te benutten en aan te geven wat je met hun kennis en inbreng hebt gedaan. Niet alleen afvinken dat er met ze gesproken is,  maar vooral…. er iets mee doen. Echt met de stad!

De politiek is er voor de stad.

Laten we met dit rapport aan de slag gaan, dat komt de stad zeker ten goede.

Leendert Combée

Gedifferentieerde tarieven voor afvalinzameling in Arnhem

VVD VVD GroenLinks D66 CDA PvdA Arnhem 29-03-2017 00:04

https://arnhem.vvd.nl/nieuws/20882/gedifferentieerde-tarieven-voor-afvalinzameling-in-arnhem

Diftar

In De Gelderlander van afgelopen dinsdag 21 maart staat dat de VVD-fractie nog twijfelt ten aanzien van invoering van een Diftar-systeem (gedifferentieerde tarieven voor afvalinzameling) in Arnhem. Dit is niet het geval: de VVD-fractie vindt dat een Diftar-systeem nu niet moet worden ingevoerd. Het systeem dat afvalscheiding moet stimuleren "omgekeerd inzamelen" is nog niet ingevoerd en zal naar verwachting voldoende effect hebben. Doordat over 4 jaar het storten van een zak restafval 5 euro kost, zal dat leiden tot dumping en het thuis bewaren van afval. Voor veel groepen moeten uitzonderingen worden bedacht: voor ouderen, invaliden, studenten, voor incontinenten, voor gezinnen met baby's, hoogbouwbewoners, voor evenementen, voor minima, enzovoorts.

Er moeten nog veel zaken worden uitgezocht en uitgewerkt. Daarom vindt de VVD het beter om over twee jaar nog eens te kijken naar de noodzaak van zo'n systeem. Helaas laten verschillende partijen politieke motieven voorgaan. Politieke spelletjes waar een luchtje aan zit. CDA-wethouder Van Burgsteden moet vóór de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 laten zien dat zij tot daden in staat is: als Diftar niet lukt blijft het lijstje "wat heb ik bereikt de afgelopen 4 jaar?" blanco. D66 zit enorm in haar maag met de privacy-gevoeligheid van de afvalpas: over het bewaren van persoonsgegevens heeft de rechter gezegd dat dit alleen mag als het een concreet doel dient. Diftar is zo'n doel. De SP wordt door PvdA en GroenLinks aangevallen omdat bij de begroting de minima zijn gekort: geen kwijtschelding van afvalstoffenheffing. Ze hopen nog op een toverformule van het college dit najaar. 

Bij de raadsvergadering op 27 maart werden diverse moties en amendementen behandeld. De raad bleek zeer verdeeld over dit onderwerp.

Om bovengenoemde redenen heeft de VVD fractie tegen de amendementen en tegen het raadsvoorstel gestemd. Met een kleine meerderheid (de coalitiepartijen plus GroenLinks) werd het voorstel aangenomen. In juli wordt de verdere uitwerking aan de raad voorgelegd. Wordt vervolgd!

 

Roeland van der Zee

Parkeren Gele Rijdersplein niet opheffen

VVD VVD D66 CDA ChristenUnie Arnhem 03-02-2017 06:49

Het college en de meerderheid van de gemeenteraad houden vast aan het idee om het parkeren op het Gele Rijdersplein per 1 maart op te heffen; en dat is treurig.

https://arnhem.vvd.nl/nieuws/19034/parkeren-gele-rijdersplein-niet-opheffen

Met een motie heeft de VVD-fractie nog geprobeerd om dat besluit in ieder geval uit te stellen. Medio april komt het college namelijk met een –door hen steeds uitgestelde- bereikbaarheidsvisie. Het is logisch en fatsoenlijk naar de stad en de raad om deze maatregel op dat moment te bespreken.

Zeker ook omdat we weten dat er veel ondernemers en bewoners zijn die het geen goede maatregel vinden. In het pamflet ‘Bereikbaarheid en Parkeren’ van het Platform Binnenstad Arnhem (PBA) staat als actiepunt 1: toegankelijk maken van Gele Rijdersplein en Looierstraat voor autoverkeer en parkeren. Het PBA vertegenwoordigt zeer belangrijke partijen in de binnenstad:  oa CCA (City Centrum Arnhem), OKA (OndernemersKontakt Arnhem), Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Arnhem, CultuurNetwerk Arnhem, Vereniging van Eigenaren Citycenter Arnhem, Grootwinkelbedrijf Arnhem. 

Er wordt door dit college en door onder andere D66, CDA, SP en ChristenUnie niet naar geluisterd.  Hoe serieus nemen zij het PBA?

Voor bewoners en ondernemers is een bereikbaar Gele Rijdersplein van groot belang.

Een paar jaar geleden was er -met enige moeite, dat wel- nog een meerderheid in de raad om het VVD-plan te onderzoeken om flitsparkeren op het Gele Rijdersplein mogelijk te maken.

We moeten de rode loper uitrollen voor bezoekers en bewoners van onze mooie stad. Daar hoort een goede bereikbaarheid en parkeerplekken op de goede locaties zeker bij.

Het Gele Rijdersplein is een belangrijke toegang tot de binnenstad en voor Arnhem is het sowieso een slechte zaak als straatparkeerplaatsen worden opgeheven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.