Nieuws van SP in Castricum over D66 inzichtelijk

6 documenten

Meer vaart op gebied van duurzaamheid en klimaat

SP SP GroenLinks D66 PvdA Castricum 29-06-2019 05:31

Castricum maakt te weinig voortgang op het gebied van energietransitie, duurzaamheid en klimaat. Er zijn een aantal eerste stappen gezet, maar daadkracht en overtuiging kunnen beter. Dat is de mening van GroenLinks, PvdA, SP en D66. De partijen pleiten ervoor het raadsprogramma op dit onderdeel aan te scherpen en wil daarover met de rest van de gemeenteraad knopen doorhakken.

Fietsdebat voor de Provinciale Staten verkiezingen, op 27 februari in het Raadhuis van Castricum.

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Castricum 02-03-2019 20:16

De meeste partijen waren vertegenwoordigd, Ouderenpartij NH, GroenLinks, SP, VVD, PvdA, CDA, D66, CU, PvdD, 50plus en PvdO.

De PVV, FvD en DENK waren er, ondanks nadrukkelijk te zijn uitgenodigd, niet bij.

Het thema was; ‘Het verbeteren van het fietsklimaat in Noord-Holland.’

Speciale aandacht kreeg Perspectief Fiets, het nieuwe fiets-beleidsplan van Provincie Noord-Holland. *A)  

De kerngroep had  een aantal stellingen voorbereid waarover de partijen konden  gaan debatteren. Helaas waren de stellingen niet zo goed uitgewerkt, wat weer leidde tot onduidelijkheden. Het verduidelijken kostte veel tijd, maar leverde soms wel humoristische situaties op.                                                                                                                       

De avond, geleid door debatleidster Saskia Kluit, was onderhoudend en de zaal was goed gevuld.                                                                                                                                  

De stelling; dat de opcenten *B) verhoogd zouden moeten worden, om de opbrengst daarvan volledig ten goede te laten komen aan fietspaden etc. kreeg veel bijval vanuit de zaal die voor een groot deel uit fietsers bestond. Daardoor was er geen sprake meer van een echt debat, omdat er hiermee maar één groep werd bediend.

De SP was tegen de verhoging en hierdoor leken ze op één lijn met de VVD te zitten.        SP Statenlid Wim Hoogervorst, legde echter duidelijk uit: Er ligt veel, heel veel geld bij de provincie op de plank. Verhogen van dit soort belastingen is dan ook echt niet nodig.

De vertegenwoordiger van de Ouderenpartij merkte op dat mensen aan de ‘onderkant’ al veel last hebben van de hogere energierekening, hogere kosten zorg én verhogen BTW. Daar mag niets meer bij. Opvallend was ook de boosheid van de vertegenwoordiger Ouderenpartij richting 50Plus.

Het kwam ook ter sprake dat gemeentes slecht de weg weten te vinden naar hulp met financieren en kennis vanuit de provincie, behalve Castricum! Castricum blijkt deze weg heel goed te kennen!

*A) Mede naar aanleiding van een motie is de provincie aan de slag gegaan met het opstellen van

Een nieuwe koers voor de fiets. Op 7 mei 2018 hebben GS het concept Perspectief Fiets vastgesteld.

*B) ‘’Opcenten’’ wordt ingehouden naast de wegenbelasting, de opbrengst hiervan gaat volledig naar de provincie. Het bedrag aan opcenten vormt 40 % van de totale inkomsten per provincie.

Het bedrag dat wordt ingehouden naast de wegenbelasting varieert per provincie. Iedere provincie bepaalt zelf zijn tarief. Dus hangt het ervan af hoe goed de provincie in zijn geld zit, maar ook welke politieke partijen het bestuur van de provincie vormen. En welke plannen de provincie heeft voor aanleg, beheer en onderhoud van wegen. Inwoners van Zuid-Holland en Drenthe zijn het duurste uit, Noord-Hollanders betalen de minste opcenten.  

 

 

Statushouders geen voorrang geven is niet de oplossing voor het woningprobleem!

SP SP GroenLinks VVD D66 PvdA Castricum 10-10-2018 17:32

De SP heeft het initiatief genomen om met andere partijen tot onderstaand persbericht te komen:

Het is volop in het nieuws geweest: Castricum stopt met het voorrang geven aan statushouders voor een sociale huurwoning. Verschillende partijen in de gemeenteraad en VVD-wethouder Slettenhaar zeggen dat die voorrang de doorstroming op de woningmarkt belemmert. Onzin, weten we. Niet de statushouder, maar de lokale politiek is debet aan die belemmering. Die laat veel te weinig sociale huurwoningen bouwen. In Castricum gaat dat nu om een schamele 15% van de totale voorraad.

Bovendien is dit nog helemaal niet besloten, de begroting is nog niet door de raad vastgesteld! Het staat wel in het raadsprogramma, maar dat wil niet zeggen dat alle partijen ook bereid zullen zijn de financiële consequenties te accepteren die hieruit zullen voortkomen. Waarom wethouder Slettenhaar toch al naar buiten treedt met dit verhaal geeft te denken, wat is zijn doel?  Bij de installatie van dit minderheidscollege is gesteld dat het een raadscollege zou zijn, en dat de woorden coalitie en oppositie niet meer gebruikt hoefden te worden. Omdat wethouder Slettenhaar heeft gemeend hier een politieke partij-campagne te moeten maken, heeft hij met die belofte gebroken. Hij treedt hiermee immers niet meer namens de hele raad naar buiten. Hierdoor is onrust in de raad ontstaan. Door D66 werd een spoeddebat aangevraagd om deze kwestie met inmiddels landelijke aandacht, te bespreken. Helaas zag de helft van de raad de urgentie niet in, die er uiteraard wel was. Zeker gezien de broze start van het verbeteren van de Castricumse bestuurscultuur. Dit soort uitspraken beïnvloedt bovendien direct de aandacht van de media en de stemming op de straat. Er wordt zondebokkenpolitiek bedreven over de ruggen van mensen die er niets aan kunnen doen dat ze moesten vluchten voor oorlog en geweld. Door dit debat nu niet door te laten gaan is het debat dan ook zeker niet geluwd, eerder aangewakkerd. En waarom? De tweedeling in de maatschappij wordt groter door dit soort uitspraken. Er wordt gesuggereerd dat statushouders door hun voorrang een woningprobleem veroorzaken of ten onrechte worden bevoordeeld.

Laten we het hier nog eens heel duidelijk zeggen:

Statushouders geen voorrang geven is niet de oplossing voor het woningprobleem!

Wij vinden dat symboolpolitiek. Eigen inwoners, met name starters, grijpen mis op de Castricumse woningmarkt en die worden nauwelijks geholpen met deze maatregel. Anders dan men wil laten geloven, gaat slechts een klein deel van de woningen naar statushouders. Afgelopen jaar was dat 8% van de vrijgekomen huurwoningen. 92% ging dus naar andere woningzoekenden, die overigens uit heel Nederland kunnen komen. De maatregel levert de gemeente wél hoge extra kosten op. De gemeente is verplicht jaarlijks een bepaald aantal statushouders te huisvesten. Als ze dat niet doet zoekt de Provincie een woning voor hen, en daarvoor moet de gemeente betalen. Die kosten zijn niet mals. Dure symboolpolitiek. De problemen met sociale huur in Castricum komen niet door de voorrang voor statushouders, maar doordat slechts 15% van het totale aantal woningen sociale huur is.  Laten we daarom nu vaart zetten achter de bouw van sociale huurwoningen. Het college zal nu alles op alles  moeten zetten om dat voor elkaar te krijgen. Dan kunnen mensen die al genoeg ellende hebben meegemaakt eindelijk beginnen met het oppakken van hun leven en integreren in de Nederlandse samenleving.

Namens

SP, Groen Links, D66, PvdA,  GDB,  fractie van Schoonhoven en de Vrije Lijst.

 

 

 

Ronald van Raak (SP) 19 oktober in Castricum!Politie en veiligheid, laten we het er eens over hebben samen…

SP SP D66 Castricum 29-09-2018 10:04

Ronald van Raak, Tweede Kamerlid voor de SP, komt op vrijdagavond 19 oktober 2018 naar Castricum (20.00-22.00 uur, Ontmoetingscentrum Geesterhage, Geesterduinweg 3, Castricum)

De heer Van Raak zal spreken over politie en veiligheid. Wilt u dat het politiebureau in Castricum blijft bestaan?

De officiële criminaliteitscijfers zijn juichend maar klopt dit beeld wel?

Na de pauze mag iedereen vragen stellen of vertellen wat u op het hart hebt. De avond is gratis en van de SP krijgt u twee consumpties cadeau.

SP-Castricum organiseerde al eerder spraakmakende avonden zoals met de welbekende Jan Marijnissen; Harry van Bommel over het ontstaan van IS; de Europarlementariërs Annemarie Mineur (over TTIP) en Dennis de Jong - in debat met Marietje Schaake van D66 (over Oekraïnereferendum). Er was een voorlichtingsavond over het nog steeds actuele Nationaal Zorgfonds met de artsen Cobie Groenendijk en Lewi Vogelpoel (in Limmen). De SP organiseerde ook een lokale avond voor het MKB met diverse sprekers. Al deze avonden werden mede een succes door de massale opkomst van inwoners uit de CAL en mensen uit de wijde omgeving. U bent van harte welkom

Nog meer over de busactie, de insprekers deden hun verhaal

SP SP VVD D66 PvdA Castricum 20-04-2018 08:05

 

De insprekers vertelden allemaal wat het verdwijnen van hun bus voor hen

https://castricum.sp.nl/nieuws/2018/04/nog-meer-over-de-busactie-de-insprekers-deden-hun-verhaal
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

betekent. Heel veel indruk maakte de toespraak van Giel Schoon, die leeft met een handicap: "Wij wonen met veertien mensen op de Alkenhoef in Alkmaar. Wij gaan bijna allemaal met de bus. Wij zijn geschrokken dat de bus misschien verdwijnt. Dan zijn we veel vrijheid kwijt. Wij willen dat de buslijn 5 blijft." Ontroerend was ook de inspraak van Salver Sarp-Koç, vrijwilligster in het buurthuis De Alkenhorst in Alkmaar. Ze werkt voor gehandicapten en

https://castricum.sp.nl/nieuws/2018/04/nog-meer-over-de-busactie-de-insprekers-deden-hun-verhaal
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

oude mensen, en heeft zelf ook een handicap: "Wij zijn heel erg verdrietig, wij kunnen niet heel erg ver lopen. Wij gaan met de bus naar de stad en het vrijwilligerswerk. Dat kan ik niet met mijn scootmobiel. Met de bus kan ik dat wel. Alstublieft …. voor de gehandicapten en de oude mensen …. stop niet met bus 5, alstublieft."

 

Anke Kretsmar is ook actief in De Alkenhorst: "Toen bekend werd dat bus 5 ging verdwijnen, is men erg geschrokken. Drie jaar geleden moest ik vanwege financiële omstandigheden mijn auto de deur uit doen. Wat nu? Lijn 5! Ik moest er even aan wennen. En toen vond ik het geweldig. Met mijn lijn 5 kan ik naar het kerkhof, naar de kinderboerderij, maar het speeltuintje, naar het ziekenhuis en naar het centrum, en niet te vergeten de bibliotheek. De bereikbaarheid is voor economisch zwakkeren - en daar wonen er heel veel van in deze wijk - heel belangrijk om te kunnen participeren." Hilda Deis wees er op dat er in Hoefplan binnenkort een Pabo komt. Die studenten hebben ook bus 5 nodig.

Uit Castricum sprak Wil Groentjes, bewoonster van een appartement bij woonzorgcentrum De Sandmark: "Wij zijn allen zelfstandig, maar willen wel graag naar onze familie en vrienden. Ook willen wij hen kunnen ontvangen. Maar dit wordt onmogelijk als buslijn 164 komt te vervallen. Zelf heb ik familie en vrienden in Bakkum-Noord, in Egmond aan de Hoef en Egmond aan Zee. Zonder deze bus wordt het eenzaam, heel eenzaam."  Carolien Jansen verhuisde zes jaar geleden om gezondheidsredenen van Amsterdam naar Castricum: "Bij mijn sociale huurwoning stopten twee bussen. In de advertentie had gestaan: de strandbus naar Castricum aan Zee stopt bij u om de hoek! En dankzij bus 164 was Egmond aan Zee binnen 18 minuten bereikbaar. Nu dreigt dat uit beeld te raken. Nooit meer even snel de bus pakken voor een bezoek aan het strand of voor vrijwilligerswerk in de terminale zorg."

Ilse Dieben uit Julianadorp is ouder van een kind dat onderwijs volgt in Schagen. In haar inspraak zei ze: "Ik maak me erg veel zorgen over het busvervoer, over lijn 152." Ze maakte duidelijk dat de paar ritten die op scholierenlijn 652 overblijven volstrekt onvoldoende zijn: "Lange wachttijden tot meer dan een uur. Scholieren zullen langer blijven hangen in het centrum van Schagen. Mijn dochter maakt elke dag gebruik van lijn 152 en volgens haar is het altijd druk in de bus. In de middag zijn er altijd passagiers. Hou het studeren alstublieft aantrekkelijk voor onze kinderen."

Inspreekster Marjo Husslage werd aangevallen door VVD-statenlid Hanneke Kamer van Hoegee, die Husslage tegenwierp: "Op een gemiddeld buskaartje zit 60 procent subsidie. Dus wilt u dat wij nog meer gaan subsidiëren op bussen die leeg rondrijden?" Waarop Husslage terugsloeg: "De bussen rijden niet leeg rond, mevrouw, daar gaat het nou juist om. En u heeft het over subsidie, maar een bus was en zou nog steeds een nutsvoorziening moeten zijn." Ook andere insprekers gaven een politiek oordeel. Zoals Arjan Gelder van Wil Nu uit Alkmaar: "Deze verslechteringen zijn echt op de liberale zelfredzaamheid toer – zoek het maar lekker zelf uit. De overheid ontwikkelt zich op een voor ons onaanvaardbare wijze, waarbij niet meer sprake is van een dienende overheid, maar steeds meer afstotend."

SP-statenlid Marnix Bruggeman vatte daarna de verhalen van de insprekers nog eens samen: "Van de insprekers hebben we gehoord wat dit voor hen betekent. Niet meer met de bus boodschappen kunnen doen. Met een enorme omweg naar het ziekenhuis. Minder bezoek van familie. Ach, zegt Connexxion, waar de bus is opgeheven, moeten mensen voortaan maar voor eigen vervoer zorgen. Ik zeg: ach ja, en zo gaan jullie lekker door met de afbraak van publieke voorzieningen. Maar wij pikken het niet meer!"

In het debat daarna tussen de statenleden ging het er vaak fel aan toe. Tot zichtbare irritatie van de coalitiepartijen deed Bruggeman het volgende voorstel: "Ik heb laten uitzoeken wat we besparen als we de gedeputeerden niet meer in dienstauto's en taxi's laten rondrijden en ze in plaats daarvan een ov-jaarkaart geven. Per jaar een hálf miljoen. Dat geld kan dan naar behoud van de bus!"

D66 statenlid Andries Tijssens (D66) wekte de suggestie dat Bruggeman met zijn overzicht van de elf op te heffen buslijnen gelekt zou hebben uit geheime stukken. Bruggeman wees er fijntjes op dat zijn informatie kwam uit een stuk van Connexxion. Dat stuk had hij als openbaar stuk gekregen via gemeenteraadsleden uit Castricum en Heerhugowaard. Alleen de statenleden hadden dit stuk niet gehad. Gedeputeerde Post (VVD) stelde bij herhaling dat openbaar maken van de busplannen alleen maar tot verwarring zou leiden. Waarop Bruggeman reageerde: "Over dat verhaal dat het niet openbaar kan worden, omdat daardoor mensen wel eens in de war kunnen raken, wat is dat voor onzin? Dat er in de politiek dingen kunnen veranderen, dat gebeurt zo vaak. Moet je voortaan alles geheim houden tot aan het eind van een wetsvoorstel de Eerste Kamer definitief besloten heeft? Dat gelooft u zelf toch ook niet? Bruggeman kondigde tot slot aan in de komende statenvergadering te komen met een eigen voorstel om het openbaar vervoer daadwerkelijk te redden, "en niet met een schaamlap zoals de PvdA doet."

 

 
 

De insprekers vertelden allemaal wat het verdwijnen van hun bus voor hen

https://castricum.sp.nl/nieuws/2018/04/nog-meer-over-de-busactie-de-insprekers-deden-hun-verhaal
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

betekent. Heel veel indruk maakte de toespraak van Giel Schoon, die leeft met een handicap: "Wij wonen met veertien mensen op de Alkenhoef in Alkmaar. Wij gaan bijna allemaal met de bus. Wij zijn geschrokken dat de bus misschien verdwijnt. Dan zijn we veel vrijheid kwijt. Wij willen dat de buslijn 5 blijft." Ontroerend was ook de inspraak van Salver Sarp-Koç, vrijwilligster in het buurthuis De Alkenhorst in Alkmaar. Ze werkt voor gehandicapten en

https://castricum.sp.nl/nieuws/2018/04/nog-meer-over-de-busactie-de-insprekers-deden-hun-verhaal
Foto: Marnix Bruggeman / Marnix Bruggeman

oude mensen, en heeft zelf ook een handicap: "Wij zijn heel erg verdrietig, wij kunnen niet heel erg ver lopen. Wij gaan met de bus naar de stad en het vrijwilligerswerk. Dat kan ik niet met mijn scootmobiel. Met de bus kan ik dat wel. Alstublieft …. voor de gehandicapten en de oude mensen …. stop niet met bus 5, alstublieft."

 

Anke Kretsmar is ook actief in De Alkenhorst: "Toen bekend werd dat bus 5 ging verdwijnen, is men erg geschrokken. Drie jaar geleden moest ik vanwege financiële omstandigheden mijn auto de deur uit doen. Wat nu? Lijn 5! Ik moest er even aan wennen. En toen vond ik het geweldig. Met mijn lijn 5 kan ik naar het kerkhof, naar de kinderboerderij, maar het speeltuintje, naar het ziekenhuis en naar het centrum, en niet te vergeten de bibliotheek. De bereikbaarheid is voor economisch zwakkeren - en daar wonen er heel veel van in deze wijk - heel belangrijk om te kunnen participeren." Hilda Deis wees er op dat er in Hoefplan binnenkort een Pabo komt. Die studenten hebben ook bus 5 nodig.

Uit Castricum sprak Wil Groentjes, bewoonster van een appartement bij woonzorgcentrum De Sandmark: "Wij zijn allen zelfstandig, maar willen wel graag naar onze familie en vrienden. Ook willen wij hen kunnen ontvangen. Maar dit wordt onmogelijk als buslijn 164 komt te vervallen. Zelf heb ik familie en vrienden in Bakkum-Noord, in Egmond aan de Hoef en Egmond aan Zee. Zonder deze bus wordt het eenzaam, heel eenzaam."  Carolien Jansen verhuisde zes jaar geleden om gezondheidsredenen van Amsterdam naar Castricum: "Bij mijn sociale huurwoning stopten twee bussen. In de advertentie had gestaan: de strandbus naar Castricum aan Zee stopt bij u om de hoek! En dankzij bus 164 was Egmond aan Zee binnen 18 minuten bereikbaar. Nu dreigt dat uit beeld te raken. Nooit meer even snel de bus pakken voor een bezoek aan het strand of voor vrijwilligerswerk in de terminale zorg."

Ilse Dieben uit Julianadorp is ouder van een kind dat onderwijs volgt in Schagen. In haar inspraak zei ze: "Ik maak me erg veel zorgen over het busvervoer, over lijn 152." Ze maakte duidelijk dat de paar ritten die op scholierenlijn 652 overblijven volstrekt onvoldoende zijn: "Lange wachttijden tot meer dan een uur. Scholieren zullen langer blijven hangen in het centrum van Schagen. Mijn dochter maakt elke dag gebruik van lijn 152 en volgens haar is het altijd druk in de bus. In de middag zijn er altijd passagiers. Hou het studeren alstublieft aantrekkelijk voor onze kinderen."

Inspreekster Marjo Husslage werd aangevallen door VVD-statenlid Hanneke Kamer van Hoegee, die Husslage tegenwierp: "Op een gemiddeld buskaartje zit 60 procent subsidie. Dus wilt u dat wij nog meer gaan subsidiëren op bussen die leeg rondrijden?" Waarop Husslage terugsloeg: "De bussen rijden niet leeg rond, mevrouw, daar gaat het nou juist om. En u heeft het over subsidie, maar een bus was en zou nog steeds een nutsvoorziening moeten zijn." Ook andere insprekers gaven een politiek oordeel. Zoals Arjan Gelder van Wil Nu uit Alkmaar: "Deze verslechteringen zijn echt op de liberale zelfredzaamheid toer – zoek het maar lekker zelf uit. De overheid ontwikkelt zich op een voor ons onaanvaardbare wijze, waarbij niet meer sprake is van een dienende overheid, maar steeds meer afstotend."

SP-statenlid Marnix Bruggeman vatte daarna de verhalen van de insprekers nog eens samen: "Van de insprekers hebben we gehoord wat dit voor hen betekent. Niet meer met de bus boodschappen kunnen doen. Met een enorme omweg naar het ziekenhuis. Minder bezoek van familie. Ach, zegt Connexxion, waar de bus is opgeheven, moeten mensen voortaan maar voor eigen vervoer zorgen. Ik zeg: ach ja, en zo gaan jullie lekker door met de afbraak van publieke voorzieningen. Maar wij pikken het niet meer!"

In het debat daarna tussen de statenleden ging het er vaak fel aan toe. Tot zichtbare irritatie van de coalitiepartijen deed Bruggeman het volgende voorstel: "Ik heb laten uitzoeken wat we besparen als we de gedeputeerden niet meer in dienstauto's en taxi's laten rondrijden en ze in plaats daarvan een ov-jaarkaart geven. Per jaar een hálf miljoen. Dat geld kan dan naar behoud van de bus!"

D66 statenlid Andries Tijssens (D66) wekte de suggestie dat Bruggeman met zijn overzicht van de elf op te heffen buslijnen gelekt zou hebben uit geheime stukken. Bruggeman wees er fijntjes op dat zijn informatie kwam uit een stuk van Connexxion. Dat stuk had hij als openbaar stuk gekregen via gemeenteraadsleden uit Castricum en Heerhugowaard. Alleen de statenleden hadden dit stuk niet gehad. Gedeputeerde Post (VVD) stelde bij herhaling dat openbaar maken van de busplannen alleen maar tot verwarring zou leiden. Waarop Bruggeman reageerde: "Over dat verhaal dat het niet openbaar kan worden, omdat daardoor mensen wel eens in de war kunnen raken, wat is dat voor onzin? Dat er in de politiek dingen kunnen veranderen, dat gebeurt zo vaak. Moet je voortaan alles geheim houden tot aan het eind van een wetsvoorstel de Eerste Kamer definitief besloten heeft? Dat gelooft u zelf toch ook niet? Bruggeman kondigde tot slot aan in de komende statenvergadering te komen met een eigen voorstel om het openbaar vervoer daadwerkelijk te redden, "en niet met een schaamlap zoals de PvdA doet."

 

 
 

SP blijft knokken voor behoud van buslijn 164

SP SP VVD D66 CDA PvdA Castricum 13-03-2018 11:00

Behoud van buslijn 164 van Egmond naar Castricum blijkt hard nodig

Afgelopen vrijdagavond belegden de SP Castricum en SP Noord-Holland een actiebijeenkomst over het behoud van buslijn 164. Hierbij liepen de gemoederen hoog op.

Als het aan de provincie Noord-Holland en vervoerder Connexxion ligt wordt er namelijk flink geschrapt in de dienstregeling. Momenteel vertrekt buslijn 164 nog de gehele dag ieder uur tot 23:00 ’s avonds. Vanaf juli 2018 dreigt de frequentie van de bus, die via Castricum en Bakkum naar Egmond aan Zee rijdt, te worden teruggeschroefd naar enkele ritten in de ochtendspits en enkele ritten in de middag. 

De vele belangstellenden in Hotel Fase Fier maakten vrijdagavond duidelijk welke ingrijpende gevolgen de plannen van de provincie hebben op het dagelijks leven van mensen. Zo stopt bus 164 onder andere bij het winkelcentrum Geesterduin, woonzorgcentrum de Santmark in Castricum en het Sint Lioba klooster in Egmond-Binnen, waar onder meer respijtzorg wordt verleend. Kortom: het doen van de dagelijkse boodschappen of het afleggen van familiebezoek wordt veel mensen een haast onmogelijke opgave wanneer bus 164 overdag verdwijnt. Vanuit de Alkmaarse huurdersvereniging ‘Onder de Vleugels’ werd nog gewezen op de pijn die het dreigende verdwijnen van stadsbus 5 met zich mee zal brengen. Wanneer buslijn 5 in juli wordt geschrapt verliezen veel ‘oudere bewoners’ in De Hoef  hun rechtstreekse verbinding naar het ziekenhuis en het centrum van Alkmaar.  

Wat de SP betreft is deze kaalslag en verschraling van het openbaar vervoer in Noord-Holland noord onacceptabel. Eerder, in januari dit jaar, trok de SP al met veertig gedupeerde buspassagiers naar het Provinciehuis in Haarlem om Gedeputeerde Staten (PvdA, CDA, D66 VVD) tevergeefs op andere gedachten te brengen. Ook toen veel persoonlijke verhalen van mensen die in de knel komen te zitten, wanneer onder andere, op bus 152 de rit van Callantsoog naar Julianadorp wordt opgeheven. 

Met uw steun zal de SP zich echter blijven verzetten tegen de kaalslag van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord. De partij richt haar pijlen nu op de maand april wanneer de plannen van het provinciebestuur en Connexxion wederom aan de orde komen in de Staten. Houdt u onze website in de gaten voor nadere informatie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.