Nieuws van GroenLinks in Dordrecht over CDA inzichtelijk

10 documenten

De fysieke omgeving in tijden van corona | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks SGP CDA Dordrecht 14-04-2020 00:00

De lucht wordt schoner, geluidsoverlast minder, de natuur loopt uit en komt tot bloei. Kunnen we iets daarvan vasthouden als straks corona onder controle is? Of neemt de vervuiling en aantasting van de natuur, de uitstoof van CO2 weer toe naar het oude niveau. Dat hangt af van hoe we ons vervoer en transport regelen, hoe we omgaan met schadelijke stoffen, hoe en waar we bouwen en hoe we ons aanpassen aan en inzetten voor de natuur. Het is daarom noodzakelijk dat het beleid op deze terreinen door gaat en dat we daar kritisch over blijven meedenken. Gelukkig proberen politiek en bestuur in Dordrecht dat met veel energie door online vergaderen en veel schriftelijke communicatie. Ik bespreek hieronder kort een paar relevante zaken die de afgelopen weken aan de orde waren.

      

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Initiatiatiefvoorstel energietransitie aangenomen | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks SGP D66 CDA PvdA Dordrecht 29-10-2019 00:00

Vandaag zette Dordrecht een flinke stap naar een succesvolle transitie naar een energieneutrale stad in 2050. De Gemeenteraad aanvaarde een initiatiefvoorstel dat GroenLinks opstelde in samenwerking met de andere partijen in de gemeenteraad. Ook het college staat er positief tegenover. Door het aannemen van het voorstel besloot de Raad dat er een geloofwaardig tijdpad naar energieneutraliteit wordt opgesteld. Daarmee kunnen we beter beoordelen welke maatregelen nodig zijn en hoe toereikend de geplande maatregelen zijn. Daarnaast komt er meer en betere ondersteuning voor alle burgers en bedrijven om isolatie, duurzame warmte en duurzame elektriciteit mogelijk en aantrekkelijk te maken. Een proactief projectbureau waarin al bestaande ondersteuning wordt gebundeld en uitgebreid, moet hiervoor zorg dragen. 

 

Belangrijke stap vooruit

 

Dordrecht gaat een concreet en geloofwaardig tijdpad uitzetten naar een energieneutrale gemeente in 2050. Dat is het belangrijkste gevolg van het initiatiefvoorstel dat GroenLinks met steun van PvdA, D66, SP, VSP en fractie Jager indiende en dat op 29 oktober 2019 door de gemeenteraad  werd aangenomen.  Ook CDA, Beter voor Dordt en CU/SGP stemden met het voorstel in. 

 

Dit is een heel belangrijke stap. Ik licht graag toe waarom. 

 

 

Er zijn veel ideeën die aan de energietransitie kunnen bijdragen: isolatie, energiebesparing, zonnepanelen, windmolens op land en op zee, aardwarmte, warmtenet, waterstof etc. (zie de bijlage bij het initiatiefvoorstel voor een completere lijst). Sommige van die ideeën worden genoemd in de Regionale Energiestrategie van de Drechtsteden en in de Startnotitie Duurzame Stad van het Dordtse college van B&W. Verdere concretisering daarvan is nodig voordat die ideeën echt tot resultaten leiden. Daar wordt aan gewerkt en GroenLinks zal daarbij intensief de vinger aan de pols houden. Daarnaast moet echter worden geconstateerd dat van de meeste ideeën (nog) helemaal niet duidelijk is 

• hoe snel ze in welke omvang kunnen worden gerealiseerd 

• wat dat oplevert

• of dat genoeg is om in 2050 energieneutraal te zijn.

Met het aannemen van ons initiatiefvoorstel is nu bepaald dat er over ongeveer een jaar een uitgewerkt tijdpad moet liggen met twee hoofdelelemten:

• tussendoelen voor 2023. 2026, 2030, 2035 en 2040: hoe ver MOETEN we dan minstens zijn om het einddoel zeker te kunnen halen?

• concrete maatregelen of scenario’s die duidelijk maken dat de tussendoelen, zeker die t/m 2030 ook echt gehaald worden (natuurlijk kunnen die maatregelen/scenario’s later worden aangepast, bijv. als er nieuwe technologische oplossingen operationeel beschikbaar komen – zolang de tussendoelen en het einddoel daardoor maar niet worden aangetast).

Daarmee biedt het tijdpad een kader waarbinnen het concrete beleid vorm te geven en te beoordelen. Een voorbeeld  als we bijv. in 2030 een tussendoel voor duurzame energieopwekking op het eiland van Dordt hebben van 2,5 PJoule, dan moeten de plannen voor wind- en zonne-energie (en eventuele andere duurzame bronnen) daartoe optellen. Wie minder windmolens wil, moet dan andere alternatieven aandragen.

Een duidelijk tijdpad is ook van belang voor het realiseren van de werkgelegenheid en bedrijvigheid die de energietransitie met zich meebrengt. Ook eigenaren die iets met hun woning moeten of willen worden met een duidelijk perspectief geholpen. Er valt letterlijk veel te verdienen, financieel, materieel en ook sociaal. Maar duidelijkheid over opties, richting en tempo is nodig om dat waar te kunnen maken

 

Het belang van het aangenomen initiatiefvoorstel is ook dat daarin is vastgelegd dat er een eerlijke verdeling van kosten en baten moet komen. Daarnaast komt er een proactief projectbureau dat burgers en bedrijven in de hele gemeente informeert, stimuleert, adviseert en ondersteunt om optimaal aan de energietransitie bij te dragen op een manier die aantrekkelijk, uitvoerbaar en vooral ook betaalbaar is. Daarmee wordt het maatschappelijk draagvlak versterkt, de haalbaarheid van de tussen- en einddoelen vergroot en wordt voorkomen dat de transitie voor bepaalde groepen tot problemen leidt.

Ook op dit vlak blijft GroenLinks actief meedenken.

Woordvoering Algemene Beschouwingen | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks CDA Dordrecht 25-06-2019 00:00

Kwaliteit boven kwantiteit.

 

“De focus ligt op het groeien naar de stad die we in 2030 willen zijn: een groene, levendige stad met circa 140.000 veerkrachtige inwoners met een hoger welvaartsniveau en sociaaleconomisch in balans” zo kunnen wij lezen in de kadernota. GroenLinks kan alleen maar zeggen: “wat een fantastisch doel,” waarbij wij de opmerking willen maken, zoals we eerder hebben gedaan, dat te discussieren valt over de 140.000 inwoners. 

 

Wat GroenLinks betreft zou het komende periode moeten gaan om “Gezond Groen Groeien”. In de kadernota wordt te veel gesproken vanuit cijfers, cijfers zijn belangrijk maar niet leidend. Wat is er nodig en waar is behoefte aan? Ik zou bijna een oude slogan van stal halen: GroenLinks gaat voor de mensen niet voor de….

Gezond Groen Groeien. 

 

De stad die we in 2030 willen zijn, voor GroenLinks is dat een Gezonde Groene Stad. Waar geen ruimte is voor armoede, gedwongen dakloosheid, gedwongen werkloosheid. 

 

.

 

Een Gezonde Groene Stad, Waar wel ruimte is voor wonen, werken, leren en leven. 

 

Waarin gelijkwaardigheid, verbinding, diversiteit en inclusiviteit behoren tot de belangrijkste normen en waarden. Dat iedereen in onze stad welkom is, mee kan doen en erbij hoort. Ongeacht leeftijd, religie, seksuele voorkeur, culturele achtergrond, inkomen, talent en beperking

 

Er worden keuzes gemaakt om mensen met hoge inkomens naar Dordrecht te trekken. Neem het bouwen van woningen. Dat er meer woningen nodig zijn in onze stad staat als een paal boven water, maar wat voor woningen zouden dit moeten zijn? Het is opvallend hoeveel omliggende gemeenten dezelfde ambities maar ook dezelfde maatregelen presenteren. Worden we concurrenten of gaan we elkaar versterken? Welke risico’s nemen we als we de ambities via deze weg niet kunnen realiseren? Is er een plan B? 

 

Wat GroenLinks betreft kunnen we de risico’s behoorlijk inperken wanneer we  bouwen naar behoefte, integraal voor jong, oud, voor gezinnen en alleenstaanden, voor mensen met een kleiner inkomen en uiteraard ook voor grootverdieners. Want wanneer je bouwt naar behoefte worden de huizen vanzelfsprekend gekocht en gehuurd. 1 en 1 is 2. 

 

Grote stappen snel thuis is voor GroenLinks geen optie. Samen met het CDA en anderen dienen wij daarom een amendement in voor de Midden Zone Gezondheidspark waarbij meer ruimte wordt gegeven aan eerder genoemde, gewilde en nodige  woningen. 

 

De verbinding tussen de te bouwen woningen en te realiseren banen is voor GroenLinks niet voldoende gelegd. Bouwen doen we voor het dure segment, terwijl we vooral banen gaan creëren op MBO Niveau. Deze banen zijn belangrijk maar een baan en geen huis kunnen kopen omdat Dordrecht inzet op dure woningen? van de regen in de drup. 

 

Het MKB moet groeien dus zet in op circulaire economie, want dat IS de toekomst. Risico’s beperken draait wat GroenLinks betreft allemaal om keuzes maken waarvan je weet dat er toekomst voor is, zelfs als het nog niet de geijkte paden betreft. 

 

Gezond Groen Groeien. 

De kadernota laat zien dat we de opbrengsten uit Eneco gaan inzetten om de voorgestelde groei te bewerkstelligen. Eneco wordt verkocht, dat staat vast. De verwachte verkoop van Eneco aandelen biedt een unieke kans om een impuls te geven aan de stad. Rekenen we ons nu rijk? is dit niet wederom een enorm risico dat genomen wordt? Eneco is immers (nog) niet verkocht. 

 

Leiden de maatregelen uit de kadernota daadwerkelijk tot die stad die we in 2030 willen zijn? De raad heeft een kadernota voorgelegd gekregen waar ons inziens veelal pleisters geplakt worden op uitdagingen in de stad ,die met een meer integrale aanpak degelijker kunnen worden aangepakt. 

 

Een extra investering op 800 jaar stad en 600 jaar St Elisabethsvloed. We moeten keuzes maken en GroenLinks ziet liever dat er bij het nieuw vast te stellen cultuurbeleid een structurele dekking wordt gerealiseerd voor culturele activiteiten in de wijken, zodat deze ook een blijvend karakter krijgen.  

 

Over cultuur gesproken, wij trappen graag af. Voorzitter we hebben nu een Burgemeester hebben en een kinderburgemeester, een Raad en een Jongerenraad en straks ook een Kinderraad, maar slechts een Kinderstadsdichter en nog geen staddichter.

Hiervoor zullen we dan ook dit keer een motie indienen. Die we dit keer voor het blijvende karakter, de economische waarde en met een educatieve component willen aanvullen met een dichtersgilde.

 

Voorzitter Gezond Groen Groeien, 

 

Voor gezond groeien is een stevig sociaal domein van groot belang. 

 

Zo wordt ingezet op kinderopvang en stress sensitieve dienstverlening. GroenLinks juicht dit toe. Wij hopen dan ook van harte dat deze aanpak ook beschikbaar zal komen voor veel meer eenouder-gezinnen die gebaat zouden zijn bij deze aanpak. Voorzitter, laat dit alstublieft geen pleister zijn maar een voorzet naar een bredere uitrol van deze aanpak.  

 

Voorzitter, ondanks dat de uitdagingen groot zijn moeten we nu niet doen of er niet al heel veel gebeurt. Ondersteun dit! Je hoeft niet uit te vinden wat al uitgevonden is. Zo wil GroenLinks benadrukken dat bijvoorbeeld het Leerorkest, Helianthus, de voorleesexpres, autisme experience en vele andere maatschappelijk betrokken organisaties, de steun van de gemeente verdienen en gefaciliteerd moeten worden.

 

Ten behoeve van het sociale domein, voorzitter, dienen we een aantal moties in, die we in de commissiebespreking nader zullen toelichten

 

Voorzitter Gezond Groen Groeien, 

 

Een gezonde stad, is een groene stad, is een leefbare stad. 

Wij lezen dan ook met genoegen dat het college budget vrij maakt om de openbare ruimte schoon te houden, hoe? daar valt over te twisten. Na een oproep van een bewoner in het centrum, hebben wij de motie Mini Milieustraatjes opnieuw van stal gehaald samen met D66. Om gedragsverandering te bewerkstelligen zul je moeten faciliteren.

 

Een gezonde stad is ook een gastvrije stad. Hiervoor hebben wij eerder een initaitefvoorstel Hoge Nood ingediend samen met de PvdA. In de loop van volgende week zal hiervoor een raadsvoorstel naar ons toekomen. We gaan er dan ook van uit dat de wethouder hiervoor een financiele dekking kan vinden vanuit het budget Openbare Ruimte.

 

Voorzitter, ik rond af. 

Zojuist is het initiatiefvoorstel Energietransitie ingediend. Zoals ik eerder zei: Groen IS de toekomst. GroenLinks wil hier dan ook duidelijke keuzes in maken, en de doelen van 2050 energieneutraal behalen door te faciliteren en te doen wat we nu al kunnen doen. 

Om alvast 1 onderdeel van aanbevelingen vanuit het voorstel kracht bij te zetten  dienen wij met D66 de motie “Het dak op” in, om het realiseren van Groene daken te bevorderen en faciliteren. 

Want het college moet toch met ons eens zijn, alles wat je nu al kunt doen biedt ruimte voor de toekomst. 

 

Gezond Groen Groeien , wie wil dit niet?????

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

GroenLinks en CDA willen beter ...

GroenLinks GroenLinks CDA Dordrecht 22-01-2019 20:15

GroenLinks en CDA willen beter bereikbaar Zuid-Holland voor mensen met een beperking De provinciale fractie van GroenLinks maakt samen met het CDA een vuist om het OV in Dordrecht en de Drechtsteden voor mensen met een mobiliteitsbeperking te verbeteren. Uiteraard is de fractie van GroenLinks Dordrecht hier enorm blij mee. Hieronder de schriftelijke vragen die door lijstrekker Berend Potjer zijn gesteld. GroenLinks en CDA willen dat het Openbaar Vervoer in Zuid-Holland toegankelijk is voor iedereen en dat mensen in een rolstoel zonder problemen samen kunnen reizen. Lijsttrekker Berend Potjer (GroenLinks): “Mensen die door een beperking niet zelf kunnen rijden zijn vaak afhankelijk van het openbaar vervoer om ergens heen te gaan en een sociaal isolement te voorkomen. Juist in deze tijd van de participatiesamenleving wil je dan dat het openbaar vervoer steeds toegankelijker wordt. In de praktijk lijkt het echter achteruit te gaan. Mensen met een rolstoel konden kunnen in het nieuwe jaar niet meer gewoon de MerwedeLingelijn pakken, maar moeten zich nu twee uur van tevoren aanmelden. Dat is toch niet meer van deze tijd? Zuid-Holland wil de best bereikbare provincie zijn, als GroenLinks vinden wij dat de provincie ook voor mensen met een beperking bereikbaar moet zijn.' Statenlid Cetin (CDA): “Mensen met een rolstoel of scootmobiel hebben ook vrienden. Vaak ook met een rolstoel of scootmobiel. Als CDA vinden wij het belangrijk dat die samen kunnen reizen. In andere provincies kan dat, dan moet dat in Zuid-Holland toch ook kunnen?' Het 'VN-verdrag inzake personen met een fysieke beperking' verplicht de Nederlandse overheid om openbare voorzieningen voor iedereen toegankelijk te maken. GroenLinks en CDA roepen de provincie Zuid-Holland met schriftelijke vragen op werk te maken van toegankelijkheid van het Openbaar Vervoer. https://dordrecht.groenlinks.nl/nieuws/groenlinks-en-cda-willen-beter-bereikbaar-zuid-holland-voor-mensen-met-een-beperking-0

GroenLinks en CDA willen beter bereikbaar Zuid-Holland voor mensen met een beperking | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks CDA Dordrecht 22-01-2019 00:00

De provinciale fractie van GroenLinks maakt samen met het CDA een vuist om het OV in Dordrecht en de Drechtsteden voor mensen met een mobiliteitsbeperking te verbeteren. Uiteraard is de fractie van GroenLinks Dordrecht hier enorm blij mee. Hieronder de schriftelijke vragen die door lijstrekker Berend Potjer zijn gesteld.

GroenLinks en CDA willen dat het Openbaar Vervoer in Zuid-Holland toegankelijk is voor iedereen en dat mensen in een rolstoel zonder problemen samen kunnen reizen. 

Lijsttrekker Berend Potjer (GroenLinks): “Mensen die door een beperking niet zelf kunnen rijden zijn vaak afhankelijk van het openbaar vervoer om ergens heen te gaan en een sociaal isolement te voorkomen. Juist in deze tijd van de participatiesamenleving wil je dan dat het openbaar vervoer steeds toegankelijker wordt. In de praktijk lijkt het echter achteruit te gaan. Mensen met een rolstoel konden kunnen in het nieuwe jaar niet meer gewoon de MerwedeLingelijn pakken, maar moeten zich nu twee uur van tevoren aanmelden. Dat is toch niet meer van deze tijd? Zuid-Holland wil de best bereikbare provincie zijn, als GroenLinks vinden wij dat de provincie ook voor mensen met een beperking bereikbaar moet zijn.'

 

Statenlid Cetin (CDA): “Mensen met een rolstoel of scootmobiel hebben ook vrienden. Vaak ook met een rolstoel of scootmobiel. Als CDA vinden wij het belangrijk dat die samen kunnen reizen. In andere provincies kan dat, dan moet dat in Zuid-Holland toch ook kunnen?'

 

Het 'VN-verdrag inzake personen met een fysieke beperking' verplicht de Nederlandse overheid om openbare voorzieningen voor iedereen toegankelijk te maken. GroenLinks en CDA roepen de provincie Zuid-Holland met schriftelijke vragen op werk te maken van toegankelijkheid van het Openbaar Vervoer.

Een mooie afsluiting van 2018 voor GroenLinks Dordrecht | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks D66 CDA ChristenUnie Dordrecht 29-12-2018 00:00

18 december was de laatste gemeenteraad van het jaar met een goed gevulde agenda. Er is gesproken over de ontwikkeling van Amstelwijck, de verhuizing van de dagopvang van het Leger des Heils, een busverbinding naar de grootste openbare begraafplaats in de Drechtsteden de Essenhof, sportvisie en duurzaamheid. GroenLinks heeft 5 moties ingediend of mede ondertekend. Van de 5 zijn er 4 met grote meerderheid aangenomen.

Motie Aandacht duurzaam en energie, zonnepanelen op daken van basisscholen Dordrecht:

Op initiatief van GroenLinks gaat de gemeente er aan werken dat op de basisscholen van Dordrecht zonnepanelen komen. Dat is goed voor het milieu en goed voor de portemonnee van de scholen: panelen verdienen zich binnen 7 terug. Maar bovenal: het is een goed voor onze jeugd om les te krijgen in gebouw dat past bij hun toekomst. Om dit voor elkaar te krijgen heeft GroenLinks met de ChristenUnie een motie opgesteld. Die is met ruime meerderheid aangenomen, 36 van de 39 stemmen. De wethouder gaat het nu uitvoeren. Vanuit scholen horen we ook enthousiaste reacties. En er zijn bedrijven die willen gaan plaatsen en kosten voorfinancieren. Wij zetten er op in dat het nu voortvarend gebeurt, zodat al komend jaar op de eerste basisscholen zonnepanelen komen te liggen.

Motie vreemd aan de orde van de dag Kappen met die ongein en aan de slag nu!

Kappen met die ongein en aan de slag ermee.  Al jaren is er gedoe rondom de sportvelden en hun clubs. Er moet worden verhuisd oa. omdat de grond nodig is voor woningbouw en omdat de sportvisie aangeeft dat zoveel mogelijk geconcentreerd moet worden. Beloftes zijn gedaan op verbetering van de bestaande velden en hun kantines en kleedkamers. Omdat er niet is doorgepakt en de situatie van de plannen steeds weer zijn gewijzigd is er weinig tot niets gebeurd. Afgelopen jaar is er de Paraplu ontstaan. Een overkoepelend orgaan waarin alle clubs zouden worden meegenomen. Er is een bepaald bedrag beschikbaar en het zou allemaal voor 1 december geregeld zijn. Helaas bleek da paraplu ingeklapt. Daarom hebben wij nu met de oppositiepartijen een motie gemaakt waarin wij aangeven dat het nu klaar moet zijn. Dat er nu werkelijk aangepakt en doorgepakt moet worden. Behalve Beter voor Dordt hebben alle partijen voor deze motie gestemd. Inclusief de eis dat er voor 1 maart nu een totaal voorstel moet liggen. Naar de mening van GroenLinks moet dit haalbaar zijn. Er liggen al verschillende voorstellen. Deze kunnen worden getoetst en voorzien worden van een bijgesteld financiële paragraaf.  Zodat wij na 1 maart de gelegenheid hebben te kunnen kiezen voor een uiteindelijke oplossing.  Het college heeft de mouwen voor deze periode opgestroopt en wil voortvarend aan de slag. Daar hebben ze met deze motie op dit dossier nu de volle gelegenheid.

Motie Wij willen buslijn 2 langs de Essenhof.

Wij willen een buslijn 2 langs de Essenhof. Mooi dat deze motie is aangenomen. Het geeft de wethouder opnieuw de opdracht om na te gaan of dit mogelijk is: een lijn 2 langs de Essenhof te laten rijden. Een busstop langs de Essenhof is een traject van jaren. Verschillende fracties hebben hier al vaker aandacht voor gevraagd. Bij de nieuwe concessie leek het het juiste moment om deze lang verwachte wens in vervulling te gaan. Echter Qbuzz, die het bus-OV in de regio de komende jaren gaat verzorgen zou daar geen financieen voor hebben. De busstop bij de Essenhof was niet als eis in de concessie meegenomen , maar slechts als wens. Dus voor Qbuzz leek de keuze dan ook makkelijk te zijn om de wens niet in te willigen. GroenLinks en andere fracties hebben zich hiermee niet neergelegd. En zijn met allerlei alternatieven gekomen. Deze zijn oi niet allemaal nagelopen. Mooi dus dat de wethouder dit alsnog gaat doen. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. En in de tussentijd zullen we het moeten doen met een elektrisch karretje dat de bezoekers van de Essenhof op kan halen van de dichtstbijzijnde halte en naar de Essenhof kan rijden. Wij willen een buslijn met busstop bij de Essenhof: wordt vervolgd in 2019.

Motie Een visie op de opvang van kwetsbare doelgroepen waar een wil is is een weg.

Motie: Een visie op de opvang van kwetsbare doelgroepen : Waar een wil is is een weg  Tijdens de laatste commissievergadering op 11 december j.l. waarin de verhuizing van de dagopvang van het Leger des Heils werd besproken , werd het maar eens duidelijk dat we te maken hadden met een complex materie, met als conclusie: binnen korte termijn is er  geen kant en klare oplossing te bedenken hoe we met opvang van dak -en thuislozen om moeten gaan. Tenminste niet anders dan dat we nu doen Centrale vraag hierbij was dan ook: Hoe zorg je er als stad voor dat de kwetsbare groepen, die noodzakelijke zorg en opvang nodig hebben op een verantwoorde wijze opgevangen worden Belangrijk hierbij is  dat dit plaatsvindt op locaties waar de  veiligheid en leefbaarheid in de wijk in balans blijven.  Zoals in de commissievergadering aangekondigd hebben wij tijdens de laatste raadsvergadering samen met D66 de motie: “Een visie op de opvang van kwetsbare doelgroepen, waar een wil is is een weg” ingediend., Hierin roepen wij het college op  om een visie op te stellen over de opvang van de kwetsbaregroepen in Dordrecht. De motie is medeondertekend door het CDA, SP, Gewoon Dordt en de PvdA. De motie is met ruime meerderheid aangenomen in de Raad.

Motie Bouwen naar behoefte.

Nieuwbouw in Dordrecht wordt duurzamer dankzij motie van GroenLinks

De gemeente wil de komende jaren veel woningen gaan bouwen: 4.000 in de komende vier jaar. Maar hoe zien die woningen eruit en hoe duurzaam zijn ze? Tot op heden volgt de gemeente daarin wat wettelijk verplicht is, en laat het verder aan de markt over. Alleen voor 'van gas los' benadert ze actief bouwbedrijven. En daardoor verrijzen er in onze stad nog steeds nieuwe gebouwen die niet heel duurzaam zijn. Zo staan er geen zonnepanelen op het dak, terwijl het prima kan. Wij pleiten er voor dat de gemeente aan bouwbedrijven duidelijke criteria mee gaat geven. Dat hebben we verwerkt in een motie, en die haalde het met een ruime meerderheid: 36 van de 39 stemmen. Het geeft een zet aan ontwikkeling van onze stad in de goede richting: duurzame woningen waarin mensen goed kunnen leven.  GroenLinks doet voorstel voor betaalbare woningen  

Algemene beschouwingen Begroting 2019 tweede termijn | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA SGP VVD Dordrecht 22-11-2018 00:00

In de algemene beschouwingen eerste termijn hebben veel partijen: oppositie en coalitie aangegeven graag aan de ambities van het college mee te willen meewerken.

Waarbij dan wel gevraagd wordt om tempo, en om gedegenheid: toekomst proef, toekomst gericht met oog op blauw en groen.

Gedegenheid ten aanzien van de Bouwopgaaf van woningen. Wij zullen net zoals D66 al heeft aangegeven onze motie 6 intrekken, zodat deze kan worden meegenomen bij de bespreking van de woonvisie in december.

Het is mooi om te zien dat álle partijen, oppositie én coalitie met moties komen om het beleid van het college kracht bij te zetten, danwel bij te sturen. Er is dus een raadsbrede wens om daadkracht en tempo,

Tijd Voor Verandering!

Tempo, gedegen en toekomstproef.

Preventie

Elk kind een zwemdiploma : VSP

Wijk ontmoetingsplaatsen: PvdA

Een echte kans op een baan : D66

Toekomstbomen: CU/SGP

Een groen steuntje in de rug: CDA

Wie dit niet kan lezen is niet gek: Gewoon Dordt

Van levendige binnenstad naar bruisende stad: VVD

Contant geld: PVV

Jongerenhuisvesting op Spuiboulevard: SP

Drugs maakt meer kapot dan je lief is: BvD

In aansluiting op de laatste willen wij graag een aanvullende motie indienen specifiek voor het basisonderwijs. Wij dienen hiervoor

de motie School Adoptieplan 2.0 in om op de basisschool kinderen meer weerbaar te maken voor de maatschappij.

En er kan nog meer op de scholen. Wij hebben de motie Zonnepanelen op daken van de basisscholen ingediend, die inmiddels mee ondertekent wordt door PvdA, VSP en CU/SGP

Duurzaamheid en verantwoord omgaan met energie horen bij het goede voorbeeld geven.

Deze motie sluit aan op een landelijke motie van GroenLinks en Christen-Unie om op basisscholen te komen tot plaatsing van zonnepanelen. In het verlengde daarvan werd gisteren bekend dat er een fonds komt dat dit extra gaat ondersteunen.

Zelf energie opwekken, de kosten binnen 7 jaar terugverdienen, goed voorbeeld voor kinderen. Wat willen we nog meer, daar kan toch niemand op tegen zijn?

In de motie vragen we het college om samen met de scholen alle mogelijkheden te benutten om tot realisatie van deze maatregelen te komen.

Nog een voorbeeld van Preventie:

Voor een betere gezondheid en om ongelukjes te voorkomen. Als beleidswens gaven wij de Openbare Toiletten mee. Er ligt nog steeds geen raadinformatiebrief en het openbare toilet bij de spartelvijver is ook nog slechts een beleids WENS van het college. Toch ben ik blij dat ik gisteren heb kunnen vernemen van de wethouder dat er komende maand een RaadsInformatieBrief ligt met voorstellen voor Openbare toiletten. We hebben hoge verwachtingen. In 2019 moet het dan toch voor de zomer geregeld kunnen zijn. Meer en toegankelijke openbare toiletten voor iedereen.

Het regenboog akkoord gaat komende weken besproken worden, waar wij dan onze bevindingen in kwijt kunnen.

Ten aanzien van het vuurwerk waren wij blij te horen van onze Burgemeester dat hij in contact staat met Rotterdam die dit jaar gaan experimenteren met het aanwijzen van vuurwerk zones.

En zo lijkt het allemaal voor elkaar te komen?

Dan toch. Het gaat allemaal niet vanzelf.

Ondanks alle goeie voornemens missen we nog steeds belangrijke items voor het welbevinden van onze inwoners.

Kunst en Cultuur: een belangrijk item in de afgelopen week en de komende weken in het kader van de Synode. Mooi om te zien hoe heden en toekomst met elkaar verweven worden. In de begroting worden daar aardige bedragen voor uitgetrokken. 800 bomen worden genoemd als mogelijk kunststuk en borging van een historisch feit. Wij verwachten, zoals ook in onze eerste termijn verwoord, dat er de komende periode ingezet wordt op een stevig nieuw cultuur-, en atelier beleid , zodat de volledige kunst en cultuursector gewaarborgd blijft voor de toekomst.

Het zou mooi zijn als er in het eerste kwartaal van 2019 gesprekstafels met alle belanghebbenden.

 

In de eerste termijn heb ik afgesloten met de 1 – 10 - 100 regel. Dat doe ik nu weer, omdat het zo belangrijk is dat we dat met z’n allen beseffen en er naar handelen: 

 

Als je kosten maakt voor preventie, kost dat factor 1, wil je gaandeweg een ingezet traject corrigeren dan zijn de kosten al 10 maal zo hoog, factor 10 dus. En achteraf gemaakte fouten herstellen kost weer 10 maal zoveel, factor 100.

 

 

Aanpakken ja

Doorpakken ja

Proactief, Preventief ja

Met goede voorbereiding en op tijd evaluatie momenten om bij te sturen waar nodig. Bij de vele dossiers zitten we in een rijdende trein. Die moet blijven rijden, soms als IC ,soms als Snelnet en soms …..is een Stoptrein beter.

Motie Kinderpardon | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 CDA PvdA Dordrecht 26-09-2018 00:00

400 kinderen, die op dit moment meer dan 5 jaar in Nederland woonachtig zijn, waarvan sommigen inmiddels onze buren, onze vrienden, teamgenoten, klasgenoten en inmiddels misschien onze collega’s. zijn.

Allemaal dreigen zij buiten hun schuld uitgezet te worden naar een land waar zij misschien nog nooit van gehoord hebben, de taal niet spreken en de cultuur niet kennen. Daarentegen zijn het kinderen die weliswaar op papier geen Nederlandse nationaliteit hebben, maar inmiddels zo in Nederland geworteld zijn , dat zij niet anders weten dan dat hier hun toekomst ligt.

 

het moge duidelijk zijn dat het kinderpardon, zoals het nu is niet werkt. Het is dus Tijd voor Verandering.

Wij, Groenlinks Dordrecht ,het CDA, D66, de SP, PvdA die nu al hebben meegetekend, zijn ons bewust dat wij als gemeente niet gaan over dit pardon.

De wet en regelgeving wordt gemaakt in Den Haag.

We kunnen twee dingen doen: onze landelijke partijen bestoken met het verzoek nu eindelijk eens tot een meer rechtvaardig asielbeleid te komen en een meer ruimhartig kinderpardon.

Of zoals wij voorstellen Nu als totale gemeente op te staan en ons te scharen achter de meer dan 50 gemeenten, die een soort gelijke motie al hebben aangenomen.

 

Vanmorgen werd ik getroffen door het verhaal van een jong meisje , die reeds 9 jaar in Nederland woont. Een heel kort stukje hieruit wil ik u allen niet onthouden. Een alinea die aangeeft hoe zij al in Nederland Thuis is .

Nadat we na zes jaar een uitspraak kregen, gingen wij in beroep tegen de beslissing om uitgezet te worden. Dat beroep werd gegrond verklaard, maar de staat ging zelf in hoger beroep om toch gelijk te krijgen. Dat gebeurde drie keer. Drie keer kregen wij eerst te horen dat we gelijk hadden en mochten blijven, maar ging de staat alsnog in hoger beroep.

Als actief lid van de jongerenpartij van de ChristenUnie hoop ik met heel mijn hart dat ook mijn partij in actie komt. Voor ons, maar ook voor die andere 400 kinderen die uitgezet dreigen te worden. Want niemand wil iedere week weer voor een nieuw gezin campagne voeren. Er moet een oplossing komen voor alle 400 kinderen. En tot die tijd moeten we gezinnen zoals die van mij niet uitzetten.

GroenLinks Dordrecht400 kinderen, ...

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 CDA PvdA Dordrecht 25-09-2018 18:32

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.