Nieuws van D66 in Enschede over Partij voor de Vrijheid inzichtelijk

8 documenten

Raad steunt buurtinitiatieven energietransitie

D66 D66 Partij voor de Vrijheid Enschede 06-02-2020 11:22

Bijna alle leden van de gemeenteraad van Enschede stemden voor de D66-motie “Buurtinitiatieven Energietransitie.” Alleen twee PVV-raadsleden stemden tegen. Dat is op zich logisch, want de PVV had D66-raadslid Vic van Dijk eerder in debat geantwoord niet mee te willen praten over de energietransitie.

D66 maakt buurtinitiatieven energietransitie voor heel Enschede mogelijk

Maandagavond 3 februari 2020 besprak de gemeenteraad van Enschede de zogenaamde Startnota Regionale Energie Strategie Twente. Hierin staat hoe alle veertien gemeenten in Twente gaan bepalen waar windmolens en zonneparken komen. Sommige buurten in Enschede hebben de gemeente aangeboden zelf te willen bepalen waar de opwekking van duurzame energie in hun woongebied plaats gaat vinden. D66 juicht het toe dat buurtschappen, dorpen of wijken zelf verantwoordelijkheid nemen voor een deel van de energietransitie. Raadslid Vic van Dijk heeft daarom een motie “Buurtinitiatieven Energietransitie” gemaakt. Zo krijgen álle buurten in de stad de mogelijkheid om zelf verantwoordelijk te worden. Daarbij hoort wel dat de gemeente duidelijke, openbare afspraken maakt met een buurt. Want het kan niet zo zijn dat iemand zich te makkelijk van de energietransitie afmaakt.

Zorgen over ruimtelijke kwaliteit zonneparken en windmolens

Over de energietransitie zelf is nog veel onduidelijk. Daarom diende D66 een tweede motie in: “Noodverband aanleggen tussen Energietransitie en Omgevingsbeleid.” We missen een goed ruimtelijk beleid nu. Voordat je bepaalt waar een zonnepark of windpark komt, moet je wel weten hoe je zoiets goed in het landschap plaatst. Dat heet “een goede ruimtelijke inpassing.” Dat beleid hebben we nu niet. Omdat de wethouder zei dat dit ruimtelijk beleid in de nota ‘Uitgangspunten Energievisie’ en Nota van uitgangspunten Visie landelijk gebied staat, heeft Vic van Dijk deze motie voor nu ingetrokken. Komende tijd worden deze twee nota’s besproken. Dan zal D66 kijken of inderdaad genoeg ruimtelijk beleid in deze omvangrijke stukken staat. Heb jij een mening over deze documenten? Neem dan contact op met mij, ik hoor graag jouw argumenten! 

Het bericht Raad steunt buurtinitiatieven energietransitie verscheen eerst op Enschede.

Technology Base heeft eenheid nodig, geen proefballonnetjes

D66 D66 Partij voor de Vrijheid Enschede 23-02-2019 12:18

Maandag bespreken we in de Stedelijke Commissie de wijze waarop we Technology Base willen besturen. Voor een groot deel taaie kost over de voor- en nadelen van BV’s ten opzichte van Gemeenschappelijke Regelingen, over gebiedsregisseurs en collegeregelingen. Toch is het minder ingewikkeld dan het lijkt. Want het draait eigenlijk maar om één vraag: hoe maken we van Technology Base een succes?

Elkaar versterken

Nadat een politieke meerderheid in 2014 concludeerde dat een grootschalige luchthaven onrealistisch was, kwam de commissie onder leiding van Wientjes met het advies om het gebied om te vormen tot een iconisch bedrijventerrein, gericht op techniek en innovatie. Daarin zouden de Safety Campus, vliegen, drones en ontwikkelbedrijven in de sector High Tech Systems & Materials elkaar moeten versterken.

Er is vervolgens hard gewerkt om dat advies werkelijkheid te laten worden, waarbij al veel gerealiseerd is: de bestemmingsplannen zijn klaar, de shelters zitten nagenoeg vol met innovatieve bedrijven en AELS ontmantelt het ene na het andere vliegtuig. We zijn dus goed op weg om Technology Base tot een succes te maken.

Rafelrand

Toch is er altijd een rafelrand gebleven, die het succes van Technology Base in de weg zit: de eenheid tussen die verschillende componenten waar Technology Base uit opgebouwd is. De afgelopen week heeft helder geïllustreerd dat het bewaken van en sturen op die eenheid hard nodig is.

In de verkiezingscampagne probeert de PVV het nog maar een keer: grootschalig vliegen vanaf Twente. Dit keer niet met passagiers, maar moeten we vrachtvervoer van Schiphol overnemen. Een volstrekt onrealistisch en onwenselijk plan om heel veel redenen: geen passende infrastructuur, onvoldoende ruimte en veel te veel geluidsoverlast zijn daar een paar van. Maar de directeur van Twente Airport zag haar kans schoon om haar oude plannen rond vrachtvervoer weer uit de kast te halen: het transport van paarden en bloemen zou heel kansrijk zijn.

Daar waar je met wat fantasie paardentransport nog aan Twente kunt koppelen, lukt dat met bloemen totaal niet. Maar belangrijker: beiden voegen niets toe aan Technology Base. Het is geen bijdrage aan toekomstgericht vliegen, geen innovatie of techniek, niets iconisch.

Sturen op eenheid en versterken

Als de directeur van de luchthaven pleit voor vrachtvervoer vanaf Twente, is dat volkomen te begrijpen vanuit het perspectief van een luchthaven. Maar het heeft niets te maken met de uitgangspunten van Technology Base. Sterker nog: het zou Technology Base in de weg zitten. En dat is een grote valkuil, waar het bestuur van Technology Base scherper op moet bijsturen en zich scherper over moet uitlaten.

Het bericht Technology Base heeft eenheid nodig, geen proefballonnetjes verscheen eerst op Enschede.

De les van Lithium Werks

D66 D66 Partij voor de Vrijheid Enschede 18-01-2019 19:27

De Lithium-soap duurt nu precies een week. Vorige week vrijdag kwam het bericht naar buiten dat Kees Koolen en Lithium Werks uit elkaar waren en daarmee lagen de plannen voor een batterij-campus op Technology Base in duigen. In die week kwam de politiek niet veel verder dan de vraag: “Waar blijft de 7,5 miljoen gemeenschapsgeld?”. In Enschede werden vragen gesteld, in de regio werden vragen in deze richting gesteld en in het provinciehuis spande de PVV de kroon met zware verwijten aan het adres van gedeputeerde Van Hijum. Op hoge poten werd gesteld dat het geld zo snel mogelijk terug moest. PVV-Statenlid Erik Veltmeijer had het altijd al geweten en we moeten allemaal vooral wat vaker naar de PVV luisteren.

Nu moet ik zeggen dat de woordkeus van OostNL in de brief over de lening aan Lithium Werks ook mij deed afvragen of men zich bij OostNL wellicht nu pas realiseerde geen ontbindende voorwaarden te hebben gesteld. Helemaal onbegrijpelijk is het dan ook niet dat de vraag bovenkomt of we dat geld terug zullen zien. Toch is dat de verkeerde discussie.

Al de hele week is in de politiek de aandacht alleen gericht op die 7,5 miljoen en de werkwijze van de bestuurders, vooral die van Van Hijum. Terwijl in de loop van de week steeds meer details naar boven zijn gekomen. Details die laten zien dat het voor niemand duidelijk is wat er nu precies gaat gebeuren. En vandaag is de onduidelijkheid compleet door de uitlatingen van de topman van Lithium Werks op de site van RTVOost.

Niemand die nu met zekerheid kan zeggen hoe dit af zal lopen. Maar juist deze laatste ontwikkelingen, dat het niet eens uitgesloten is dat EN Lithium Werks EN Koolen Industries een plek krijgen op Technology Base, laten zien dat de politiek zich de afgelopen dagen veel te veel heeft laten leiden door een mix van scoringsdrang, wantrouwen en populisme. Want wat als er toch voor een groot deel invulling wordt gegeven aan de campusplannen? Moet die lening dan nog steeds met stoom en kokend water terug?

Onze bestuurders gaan de komende tijd hun handen vol hebben om in de wirwar van bedrijfsbelangen en investeerders een succes te maken van de batterij-campus. Een potentieel succes wat deze regio heel goed kan gebruiken. Tel daarbij op dat niets suggereert dat gehandeld wordt tegen het regionaal belang. Zolang dat het geval is, is het de taak van politici om hun bestuurders te steunen en even niets te vragen.

Het bericht De les van Lithium Werks verscheen eerst op Enschede.

Motie met oproep om onderzoek te doen naar sekswerk in Enschede unaniem aangenomen

D66 D66 Partij voor de Vrijheid Enschede 11-10-2018 06:29

Afgelopen maandag is de motie ‘Sekswerk in Enschede’ unaniem aangenomen in de gemeenteraad. De motie vraagt om een gedegen onderzoek naar sekswerk in Enschede en moet de basis leggen voor een nieuw beleid, wat veel meer gericht moet zijn op de positie van sekswerkers, veilige werkplekken, decriminalisering en maatschappelijke acceptatie van sekswerk(ers) in Enschede.

Afgelopen zomer heb ik, samen met de PVV, vragen gesteld over de situatie in Enschede. In de beantwoording van die vragen gaf het college aan zelf onderzoek te gaan doen naar de aard en omvang van (illegale) prostitutie in Enschede. Ons ging dat niet ver genoeg: wij willen bijvoorbeeld ook zicht op de problemen die sekswerkers ondervinden bij het uitoefenen van hun beroep, omdat we denken dat we daar met lokaal beleid invloed op hebben.

We hebben heel bewust gekozen voor een strategie waarbij we eerst brede steun wilden hebben voor een onderzoek. Omdat we ervan overtuigd zijn dat er niet alleen veel te weinig bekend is over de situatie in Enschede, maar ook omdat het niemand helpt om je al zo vroeg in het debat in te graven in standpunten. Dan weet je zeker dat politieke partijen veel te verdeeld raken om een samenhangend beleid vorm te geven. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek kan de politiek keuzes maken.

De tekst van de motie luidt:

De raad van de gemeente Enschede, bijeen op 8 oktober 2018:

Constaterende dat:

Het college in haar beantwoording d.d. 25 juli 2018 op art.35-vragen van de PVV en D66 heeft aangegeven onderzoek te willen doen naar sekswerk in Enschede; Het beleid rond sekswerk jaren niet besproken is geweest in deze raad, terwijl de maatschappij wel veranderd is; Het rapport ‘Sekswerk en geweld in Nederland’ concludeert dat veel sekswerkers in Nederland geweld meemaken en dat een aanpassing van (gemeentelijk) beleid nodig is om dat te verminderen;

Overwegende dat:

Gemeentelijk sekswerkbeleid gericht moet zijn op het tegengaan van uitbuiting en geweld en moet er gestreefd worden naar een transparante sector, met veilige en schone werkplekken. Met zoveel mogelijk bescherming van de sekswerker tegen het betrokken raken bij criminele activiteiten; De raad onvoldoende zicht heeft op sekswerk en de positie van sekswerkers in Enschede om te beoordelen of het huidige beleid hierop aansluit; De gemeenteraad zich graag aansluit bij het door het college aangekondigde onderzoek en daar graag een aantal randvoorwaarden aan mee wil geven;

Draagt het college op:

In het voorgestelde onderzoek naar sekswerk in Enschede tenminste te onderzoeken: De aard en omvang van sekswerk in Enschede, zowel het legale als het illegale deel De aard en omvang van geweld tegen sekswerkers in Enschede (uitgaande van de definitie van geweld zoals gebruikt in ‘Sekswerk en geweld in Nederland’), waaronder dus in hoeverre sprake is van dwang Welke problemen sekswerkers tegenkomen bij het uitoefenen van hun beroep De mate waarin lokaal beleid de positie van sekswerkers kan verbeteren Bij dit onderzoek tenminste de volgende partijen proberen te betrekken: Lokale sekswerkers Politie GGD Maatschappelijke partners die met de doelgroep werken, zoals bijvoorbeeld het Leger des Heils, Comensha, Proud, Meldpunt Loverproblematiek Twente, Kadera Binnen een jaar de onderzoeksresultaten, conclusies en aanbevelingen met de raad te delen en waar nodig te komen tot een raadsvoorstel om het huidige beleid aan te passen;

En gaat over tot de orde van de dag.

Het bericht Motie met oproep om onderzoek te doen naar sekswerk in Enschede unaniem aangenomen verscheen eerst op Enschede.

Duiding verkiezingsuitslag

D66 D66 GroenLinks Partij voor de Vrijheid Enschede 26-03-2018 05:34

Afgelopen zaterdag 24 maart 2018 zijn de politieke partijen in Enschede bijeengekomen in de raadszaal om een duiding te geven aan de verkiezingsuitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 21 maart 2018. Hier heeft D66 Enschede lijsttrekker Eelco Eerenberg de volgende duiding gegeven namens D66 Enschede.

Duiding verkiezingsuitslag

De kiezer heeft woensdag gesproken. Als democraat ben ik natuurlijk blij met de hogere opkomst een compliment aan velen, al lijkt de 80% nog ver weg. Daar hebben we allemaal een opgave de komende vier jaar, na een gedegen analyse van wat mensen bewogen heeft om alsnog thuis te blijven.

Felicitaties

En wat heeft de kiezer dan gezegd? Om te beginnen een mooie en terechte zege voor BBE. Nogmaals oprecht van harte! De landelijke partijen zullen zich moeten beraden: overal wint lokaal fors en kennelijk schudden wij Den Haag moeilijk van ons af. Ik zie dat ook als een opdracht voor de komende periode: want D66 Enschede is er uiteindelijk ook gewoon voor Enschede.

En ook van harte aan GroenLinks, die in stemmenaantal een grote zege heeft gehaald. Hoopvol voor progressief Enschede. Ook de andere winnaars feliciteer ik bij deze, en voor de nieuwkomers: welkom in onze raad.

Versnipperd landschap

De kiezer heeft niet alleen méér lokaal gestemd, maar ook meer op de flanken gestemd. Daarmee is politiek Enschede versnipperd geraakt en naar rechts opgeschoven. Wat D66 betreft een zorgelijke trend.

En dan moeten we in de eerste plaats naar onszelf kijken. Natuurlijk balen wij van ons verlies. Ondanks dat we er vooraf op gerekend hadden, maar toch. We zullen intern ons verlies natuurlijk analyseren. We zijn  echter trots dat we de tweede partij van Enschede zijn gebleven, evenals de grootste progressieve partij van Enscede.

BBE aan zet

Uiteraard betekent dit dat BBE aan zet is: ik heb daar alle vertrouwen in. En wens ze er ook veel wijsheid bij, ik weet van vier jaar geleden wat een verantwoordelijke, ingewikkelde en tijdrovende klus het is. BBE zal een coalitie gaan smeden en wat D66 betreft is het belangrijk dat die coalitie verbindend is. De versplinterde uitslag en de groei op de flanken betekent dat de nieuwe coalitie vanuit het midden links én rechts moet verbinden. Zodat veel Enschedeërs zich in de coalitie kunnen herkennen. Ook vraagt deze tijd naar ons oordeel om een stabiel bestuur en zal de nieuwe coalitie dus op een stevige meerderheid moeten rekenen.

D66 niet als enige progressieve partij

D66 is bereid om aan die verbindende coalitie bij te dragen. Maar op basis van de uitslag hebben we daar ook eigen beelden bij. Zo zal D66 niet als enige progressieve partij deelnemen aan een coalitie.

Inhoudelijk ziet D66 een coalitie die op het gebied van onderwijs, duurzaamheid, regionale economische samenwerking en jeugdzorg investeert. Dat zijn niet alleen thema’s waar onze kiezers op hebben gestemd, maar die ook bij andere partijen prominent naar voren kwamen. Bovendien zal de nieuwe coalitie een duidelijke visie moeten ontwikkelen over hoe we de balans tussen zorg en economische ontwikkeling sociaal en eerlijk houden, zonder de groei van Enschede te belemmeren.

En ook maar meteen duidelijk: in een coalitie met de PVV zal D66 niet zitten. Omdat de PVV groepen uitsluit in onze samenleving, terwijl de uitslag van de verkiezingen juist om verbinding vraagt.

Het proces

Het idee om de stad te bevragen middels een raadsakkoord, wat “Enschede Akkoord”  is gaan heten is natuurlijk sympathiek en goed om te doen. Natuurlijk is het mooi als de raad unaniem koers kan geven aan thema’s. Voor D66 is belangrijk dat er heel goed nagedacht wordt over wie er gehoord zal worden, want conclusies verbinden aan een te kleine of eenzijdige groep mensen doet geen recht aan de gemiddelde Enschedeër. Ook de “tevreden inwoner” die vast ideeën heeft zal een plek moeten krijgen.

Tegelijk: politiek gaat om verschillen. Die vergroten we uit in de campagne, om stemmers te winnen. En daarna bepaalt een meerderheid de inhoudelijke koers middels een coalitie-akkoord. Dat is democratisch de juiste weg, want zo overbrug je verschillen op de meest eerlijke en transparante manier. Dat betekent dat het raadsakkoord eerder over de spelregels van de raad, over de communicatie met de stad en over de grote trends in de stad zal gaan en niet over politiek hete dossiers. En dus vinden wij dat het coalitieakkoord niet moet wachten op het raadsakkoord, een puzzel die aan BBE is om te leggen en ook zo te organiseren dat het voor raadsleden ook praktisch behapbaar blijft. Kortom: we moeten het een niet laten om het ander te doen.

Verder vragen wij aan BBE hoe ze de rest van het formatieproces zien? Wil men met een formateur werken, wat wel de absolute voorkeur van D66 heeft? En op welke wijze worden lessen van eerdere formaties (niet alleen 2014) daarbij betrokken?

Het lijkt ons overigens de juiste weg dat er eerst met de winnaars van de verkiezingen wordt gesproken.

Verbinding

D66 ziet graag een verbindende koers van links en rechts. Een koers voor de toekomst, met oog voor de uitdagingen van vandaag. En een koers waarbij heel Enschede zich betrokken voelt.

The post Duiding verkiezingsuitslag appeared first on D66 Enschede.

Duiding verkiezingsuitslag

D66 D66 GroenLinks Partij voor de Vrijheid Enschede 26-03-2018 05:34

Afgelopen zaterdag 24 maart 2018 zijn de politieke partijen in Enschede bijeengekomen in de raadszaal om een duiding te geven aan de verkiezingsuitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 21 maart 2018. Hier heeft D66 Enschede lijsttrekker Eelco Eerenberg de volgende duiding gegeven namens D66 Enschede.

De kiezer heeft woensdag gesproken. Als democraat ben ik natuurlijk blij met de hogere opkomst een compliment aan velen, al lijkt de 80% nog ver weg. Daar hebben we allemaal een opgave de komende vier jaar, na een gedegen analyse van wat mensen bewogen heeft om alsnog thuis te blijven.

Felicitaties

En wat heeft de kiezer dan gezegd? Om te beginnen een mooie en terechte zege voor BBE. Nogmaals oprecht van harte! De landelijke partijen zullen zich moeten beraden: overal wint lokaal fors en kennelijk schudden wij Den Haag moeilijk van ons af. Ik zie dat ook als een opdracht voor de komende periode: want D66 Enschede is er uiteindelijk ook gewoon voor Enschede.

En ook van harte aan GroenLinks, die in stemmenaantal een grote zege heeft gehaald. Hoopvol voor progressief Enschede. Ook de andere winnaars feliciteer ik bij deze, en voor de nieuwkomers: welkom in onze raad.

Versnipperd landschap

De kiezer heeft niet alleen méér lokaal gestemd, maar ook meer op de flanken gestemd. Daarmee is politiek Enschede versnipperd geraakt en naar rechts opgeschoven. Wat D66 betreft een zorgelijke trend.

En dan moeten we in de eerste plaats naar onszelf kijken. Natuurlijk balen wij van ons verlies. Ondanks dat we er vooraf op gerekend hadden, maar toch. We zullen intern ons verlies natuurlijk analyseren. We zijn  echter trots dat we de tweede partij van Enschede zijn gebleven, evenals de grootste progressieve partij van Enscede.

BBE aan zet

Uiteraard betekent dit dat BBE aan zet is: ik heb daar alle vertrouwen in. En wens ze er ook veel wijsheid bij, ik weet van vier jaar geleden wat een verantwoordelijke, ingewikkelde en tijdrovende klus het is. BBE zal een coalitie gaan smeden en wat D66 betreft is het belangrijk dat die coalitie verbindend is. De versplinterde uitslag en de groei op de flanken betekent dat de nieuwe coalitie vanuit het midden links én rechts moet verbinden. Zodat veel Enschedeërs zich in de coalitie kunnen herkennen. Ook vraagt deze tijd naar ons oordeel om een stabiel bestuur en zal de nieuwe coalitie dus op een stevige meerderheid moeten rekenen.

D66 niet als enige progressieve partij

D66 is bereid om aan die verbindende coalitie bij te dragen. Maar op basis van de uitslag hebben we daar ook eigen beelden bij. Zo zal D66 niet als enige progressieve partij deelnemen aan een coalitie.

Inhoudelijk ziet D66 een coalitie die op het gebied van onderwijs, duurzaamheid, regionale economische samenwerking en jeugdzorg investeert. Dat zijn niet alleen thema’s waar onze kiezers op hebben gestemd, maar die ook bij andere partijen prominent naar voren kwamen. Bovendien zal de nieuwe coalitie een duidelijke visie moeten ontwikkelen over hoe we de balans tussen zorg en economische ontwikkeling sociaal en eerlijk houden, zonder de groei van Enschede te belemmeren.

En ook maar meteen duidelijk: in een coalitie met de PVV zal D66 niet zitten. Omdat de PVV groepen uitsluit in onze samenleving, terwijl de uitslag van de verkiezingen juist om verbinding vraagt.

Het proces

Het idee om de stad te bevragen middels een raadsakkoord, wat “Enschede Akkoord”  is gaan heten is natuurlijk sympathiek en goed om te doen. Natuurlijk is het mooi als de raad unaniem koers kan geven aan thema’s. Voor D66 is belangrijk dat er heel goed nagedacht wordt over wie er gehoord zal worden, want conclusies verbinden aan een te kleine of eenzijdige groep mensen doet geen recht aan de gemiddelde Enschedeër. Ook de “tevreden inwoner” die vast ideeën heeft zal een plek moeten krijgen.

Tegelijk: politiek gaat om verschillen. Die vergroten we uit in de campagne, om stemmers te winnen. En daarna bepaalt een meerderheid de inhoudelijke koers middels een coalitie-akkoord. Dat is democratisch de juiste weg, want zo overbrug je verschillen op de meest eerlijke en transparante manier. Dat betekent dat het raadsakkoord eerder over de spelregels van de raad, over de communicatie met de stad en over de grote trends in de stad zal gaan en niet over politiek hete dossiers. En dus vinden wij dat het coalitieakkoord niet moet wachten op het raadsakkoord, een puzzel die aan BBE is om te leggen en ook zo te organiseren dat het voor raadsleden ook praktisch behapbaar blijft. Kortom: we moeten het een niet laten om het ander te doen.

Verder vragen wij aan BBE hoe ze de rest van het formatieproces zien? Wil men met een formateur werken, wat wel de absolute voorkeur van D66 heeft? En op welke wijze worden lessen van eerdere formaties (niet alleen 2014) daarbij betrokken?

Het lijkt ons overigens de juiste weg dat er eerst met de winnaars van de verkiezingen wordt gesproken.

Verbinding

D66 ziet graag een verbindende koers van links en rechts. Een koers voor de toekomst, met oog voor de uitdagingen van vandaag. En een koers waarbij heel Enschede zich betrokken voelt.

Het bericht Duiding verkiezingsuitslag verscheen eerst op Enschede.

D66: Maak waakhond van lokale journalist

D66 D66 VVD Partij voor de Vrijheid Enschede 12-03-2018 09:14

De lokale machthebbers moeten beter gecontroleerd worden door de lokale media. Alleen dan kan de kiezer de plaatselijke politicus belonen of afstraffen op 21 maart. Nu ligt belangenverstrengeling tussen de gemeenteraad en de journalist op de loer.

De opkomst bij de gemeenteraadsverkiezingen is laag. In veel grote steden ligt het opkomstpercentage al jaren onder de 50 procent. Dat is zonde, want de gemeenteraad neemt besluiten die grote gevolgen hebben. De afgelopen jaren hebben de gemeenten steeds meer taken en geld gekregen. Zo zijn ze verantwoordelijk voor de jeugdzorg, de bijstand en het parkeerbeleid.

Bij het bepalen van je stem wil je natuurlijk weten wat een partij met jouw vorige stem heeft gedaan, en hoe realistisch hun beloftes voor de komende periode zijn. Ook verschilt het nogal per gemeente of de VVD met de PVV in een coalitie wil, en hoe graag.

Bij de meeste mensen dringt het lokale politieke nieuws niet tot in hun huiskamers door. Daarom pleit D66 voor een sterkere positie van de lokale media. Zij vervullen een essentiële taak in het informeren van jou, de kiezer.

Op dit moment zijn de lokale media te afhankelijk van het gemeentebestuur. De huidige wet zorgt ervoor dat de gemeenteraad bepaalt wie de lokale omroep is en hoeveel geld deze omroep krijgt. Lokale journalisten zijn dus afhankelijk van de macht die ze moeten controleren: belangenverstrengeling ligt op de loer.

In Almere is bijvoorbeeld ophef ontstaan over een raadslid die in de raad meesprak over de lokale omroep, terwijl hij zelf aan een omroep verbonden is. De vraag is of hij wel mee mag praten over de lokale omroep als het over de nieuwe licentiehouder gaat. Hij is persoonlijk betrokken en kan op zijn eigen omroep stemmen. Het spreekwoord luidt niet voor niets: ‘wie betaalt, bepaalt’. Het geeft lokale politici een ongemakkelijk gevoel dat zij hun kritische media zelf moeten selecteren en betalen.

Natuurlijk zuchten wij ook wel eens bij een lastige vraag van een journalist. Maar die vragen zijn noodzakelijk als extra stok achter de deur voor burgemeesters, wethouders en raadsleden om hun uiterste best te doen. En dus voor een goed werkende democratie.

Ondanks dat gemeenten de afgelopen jaren steeds meer taken en geld kregen, volgen steeds minder journalisten de lokale politiek. De gemeenteraad krijgt steeds vollere agenda’s, maar de perstribunes worden steeds leger. Slechts 24 procent van de raadsleden zegt dat de lokale journalistiek ze afstraft op fouten, schrikbarend weinig.

Wij willen dat journalisten zonder aarzeling hun werk kunnen doen. De selectie en financiering van de lokale omroepen moeten landelijk geregeld worden, niet lokaal, om belangenverstrengeling te voorkomen. Op die manier kunnen de lokale bestuurders ook geen invloed uitoefenen op de hoeveelheid van de subsidies, dat is nu nog wel het geval.

In het regeerakkoord is afgesproken dat samenwerking tussen regionale en lokale omroepen makkelijker gemaakt moet worden, zodat ze samen sterker staan. Het kabinet trekt per jaar 5 miljoen euro extra uit voor onderzoeksjournalistiek. D66 vindt dat dit vooral geïnvesteerd moet worden in lokale en regionale media. Wij blijven ervoor strijden dat iedereen kritisch en goed geïnformeerd kan stemmen, óók bij lokale verkiezingen.

Martine van Bemmel (Almere), Martijn Braber (Enschede), Ellen Bijsterbosch (Utrecht) en Tjoek Korenromp (Deventer) zijn D66-kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen op 21 maart. Joost Sneller is Tweede Kamerlid voor D66

The post D66: Maak waakhond van lokale journalist appeared first on D66 Enschede.

Op naar een mooi en gezond 2018

D66 D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD ChristenUnie Enschede 22-01-2018 10:08

Dit jaar wordt het jaar waarin er op 21 maart gemeenteraadsverkiezingen zijn. Daarmee breken de laatste drie maanden voor de huidige fractie aan, die D66 op dit moment mag vertegenwoordigen in de gemeenteraad van Enschede. Deze blog is een terugblik van fractievoorzitter Jasper Kerkwijk op bijna vier jaar D66 in de coalitie.

De stad besturen doe je samen

Het is nu bijna vier jaar geleden dat D66 samen met Burgerbelangen Enschede, CDA, VVD en ChristenUnie besloten de coalitie in Enschede te vormen. Na een mooie verkiezingswinst werd D66 in 2014 de grootste partij, een grote verantwoordelijkheid die druk met zich meebracht. Ten eerste omdat D66 nog nooit eerder deze positie was gegund en dat was nieuw. Ten tweede omdat zes van de zeven fractiegenoten nieuw in de raad kwamen. En ten derde omdat D66 de coalitie mocht aanvoeren die de toekomst voor Enschede mede vorm ging geven, met een behoorlijk negatieve financiële erfenis. Het belangrijkste wat ik in vier jaar heb geleerd: de stad besturen doe je samen. Dit doe je door het ego opzij te zetten en het algemeen belang te dienen; door Enschede en de regio Twente sterker maken. Ik ben ervan overtuigd dat D66 in deze coalitie de stad belangrijke stappen verder heeft gebracht, ondanks bezuinigingen in de zorg en aan aantal moeilijke dossiers.

Verandering heeft Enschede verrijkt

Het voelde voor iedereen een beetje vreemd dat de PvdA, na jaren het stadsbestuur te hebben gedomineerd, niet meer deel ging uitmaken van de coalitie. Ik kan mij nog goed een beschouwing herinneren van TC Tubantia “Arm Enschede”. Dat artikel suggereerde dat het stadsbestuur in Enschede niet zonder sociaal-democratie kon. Maar volgens mij is niemand onmisbaar. Daarnaast heeft de PvdA gewoon haar constructieve bijdrage in de gemeenteraad behouden. Ik denk dat een wisseling van de wacht Enschede heeft verrijkt. De automatische piloot ging eraf.

Dat bood ruimte voor vernieuwing en volop kansen voor ideeën van anderen. Een nieuwe richting voor de voormalige vliegbasis Twente en niet blind blijven staren op een burgerluchthaven. Pro-actief Duitsland intrekken en niet alleen constateren dat we aan de grens liggen. Duurzaamheid echt naar uitvoering brengen en niet alleen grote ambities voor de toekomst uitspreken. De binnenstad maakt al vier jaar een enorm positieve ontwikkeling door. En vooral dankzij economische groei vinden steeds meer mensen een baan.

In de politieke arena waren de verschillen in aantal zetels tussen de partijen klein. Daarnaast moest de ambtelijke organisatie mee veranderen, omdat de samenleving snel veranderd. Beide vroegen een andere stijl van besturen en op een andere manier de coalitie vormen en bij elkaar houden. Het is aan anderen om te beoordelen of dat laatste mij in mijn rol als fractievoorzitter is gelukt.

Staan voor een positief mens- en wereldbeeld

Natuurlijk waren er ook lastige dossiers. Bijvoorbeeld daar waar de problemen in de wereld in Enschede voelbaar werden, zoals de discussie rond de mogelijke komst van het AZC en de bouw van een nieuwe moskee. In beide dossiers is D66 uitgegaan van een positief mens- en wereldbeeld, maar zeker niet naïef. Met name het dossier AZC heeft mij geraakt. Daar zag ik het goede en het slechte van de mens. Er leek vaak geen ruimte meer voor mensen die gewoon zorgen hadden of een genuanceerde mening, iemand was voor of tegen. In beide dossiers is het belangrijk de waarde “gelijkheid van mensen” hoog te houden en in het specifiek voor de komst van de nieuwe moskee “godsdienstvrijheid“ als onderdeel van de grondwet te beschermen.

Deze waarden worden juist belangrijk nu de PVV meedoet met de verkiezingen in Enschede in maart 2018. Ik hoop dat partijen die concurrentie ervaren van deze deelname niet met dit soort principes gaan marchanderen om kiezers aan zich te binden. Want een stem uit onvrede is gauw gewonnen, maar het vinden van een gedragen oplossing wordt daardoor niet makkelijker. En als antwoord op de vraag “ Sluit D66 de PVV uit?” Ik heb geen behoefte om met mijn antwoord deze partij in een slachtofferrol te drukken. De PVV sluit namelijk D66, met onze progressieve en positieve kijk op de samenleving, zelf al uit.

Niemand heeft monopolie op het woord sociaal

Er werd sinds 2014 een frame neergezet van een rechtse coalitie en een linkse oppositie. In debatten legde de oppositie nogal eens een claim op het woord sociaal. Maar geen enkele politieke partij of persoon heeft een monopolie op het woord sociaal, al helemaal niet op een sociaal hart. Natuurlijk mogen partijen verschillen van mening over hoeveel geld je lokaal bijpast om bezuinigingen uit Den Haag te verzachten. De vraag is alleen hoe lang houdt Enschede dat vol? En hoe sociaal is het op de lange termijn als we niet meer investeren in de stad en daarmee een rem op de ontwikkeling van Enschede zetten?

De strijd om hoe we de zorg organiseren wordt gevoerd in Den Haag. Dat begon met inzetten op decentralisatie naar de gemeenten, vergezeld met fikse budgetkortingen. Ik geloof dat de richting van decentralisatie nog steeds de goede is. Maar als je kijkt naar een land als Denemarken, waar men al ver is met deze verandering in de jeugdzorg, dan heeft dat zeven jaar geduurd. In deze tijd van transformatie is het budget met rust gelaten. Als 90% van de gemeenten nu een financieel probleem heeft met de jeugdzorg, moet men in Den Haag niet de kop in het zand steken.

Den Haag laat de teugels los met minder geld

Gemeenten krijgen veel beleid en bezuinigingen van het Rijk op hun bordje. De jeugdzorg, de Participatiewet (bijstandsuitkeringen), de Arbeidsgehandicapten (SW) en de Huishoudelijke hulp (WMO) zijn stuk voor stuk taken die erg belangrijk zijn voor de inwoners van Enschede. Het Rijk geeft de gemeenten hiervoor geld, maar wel steeds minder dan dat ze er vroeger zelf aan uitgaven. Kortom: een enorme uitdaging voor gemeenten om met minder geld de taken beter uit te voeren dan het Rijk eerder deed. Begrijp me niet verkeerd, die uitdaging zijn we in Enschede graag aangegaan. Maar dan moet het Rijk nu wel eens ophouden voor te schrijven hoe we het moeten doen of wetten niet aanpassen naar de nieuwe situatie. En ja, D66 zit op dit moment in de regering. Onze partij kan dus meer invloed uitoefenen op zaken als zorg en onderwijs, thema’s die lokaal van groot belang zijn.

Het Rijk zal met de inzet op decentraliseren moeten accepteren dat lokale signalen voor verbeteringen van groot belang zijn in het maken en aanpassen van beleid. Bijvoorbeeld de jeugdzorg, maar ook zaken als passend onderwijs. Want als de werkdruk voor leraren steeds hoger is, er meer kinderen met complexe problemen in klassen zitten, dan kun je niet wachten tot 2021 om daar wat aan te doen. Dat is een acuut probleem, waar wij als raadsleden de gevolgen van zien. Ik begrijp als geen ander dat als een gemeente iets zegt, Den Haag niet direct overal ja op kan zeggen. Maar als het op papier klopt, hoeft de werkelijkheid nog niet te kloppen. Als nooit tevoren zal denk ik een lijn van lokale politiek naar regionaal en landelijk belangrijk zijn. Of dat belang ook door de kiezers zal worden gezien is natuurlijk afwachten.

Inzetten op gelijke kansen, voor iedereen

Met veel trots kijk ik naar hoe mijn collega’s in de D66-fractie zich hebben ontwikkeld tot uitstekende raadsleden. Met plezier kijk ik terug op de samenwerking binnen de coalitie, in speciaal met de fractievoorzitters, andere partijen in de raad, het college en alle ambtenaren die hard werken om Enschede beter te maken. Ik ben overtuigd dat Enschede op de goede weg zit. Maar de verschillen tussen rijk en arm, laag- en hoogopgeleid en mensen van verschillende culturele komaf zijn er. Hoe we met die verschillen omgaan maakt of we echt samen leven. Volgens mij hebben wij als partij daar veel goede ideeën over, met als uitgangspunt dat iedereen gelijke kansen verdient.

Ik geloof dat er veel mensen zijn die behoefte hebben aan een redelijk geluid, welke het geschreeuw van de zijkanten overstemt. Laten we als D66 daar vol op inzetten bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Genoeg kansen voor ons om het verschil te maken voor Enschede de komende 4 jaren. Ik wens iedereen een gezond en succesvol 2108 toe.

The post Op naar een mooi en gezond 2018 appeared first on D66 Enschede.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.