Nieuws van D66 in Enschede over PvdA inzichtelijk

8 documenten

D66 en PvdA willen extra steunmaatregelen voor sekswerkers en aanpassing gemeentelijk beleid

D66 D66 PvdA Enschede 10-06-2020 11:53

Gisteren werd bekend dat de gemeente Enschede sekswerkers die vanwege de Coronacrisis hun werk nog tot zeker september niet uit mogen oefenen toch financieel gaat steunen. Eerder, naar aanleiding van vragen van Deniz Dönmez en Gertjan Tillema, gaf het college aan geen aparte behandeling voor sekswerkers te willen.

Stap in de goede richting

De ondersteuning die de gemeente nu toch biedt is een belangrijke stap in de goede richting. Op deze manier kunnen sekswerkers die direct in financiële problemen zijn geraakt direct geholpen worden. Echter gaat dit op basis van de regels vanuit de bijstand. Sekswerkers kunnen nog steeds geen aanspraak maken op bijvoorbeeld de Tozo-regeling, zoals andere zelfstandig ondernemers wel kunnen. Dat zit hem vooral in het feit dat veel sekswerkers via de zogenaamde ‘Opting-in-regeling’ werken. Dit is een soort fictief dienstverband die allerlei voordelen zou moeten hebben, maar in de praktijk vooral betekent dat sekswerkers en niet gezien worden als zelfstandig ondernemers en niet als werknemers. Daardoor kunnen ze als enige groep ondernemers in deze tijd geen aanspraak maken op andere regelingen dan de bijstand.

Daarom roepen PvdA en D66 het college van B&W op sekswerkers op eenzelfde wijze te gaan ondersteunen als andere ZZP’ers. Om deze oproep kracht bij te zetten zal zo nodig tijdens de eerste raadsvergadering een motie worden ingediend.

Symptoom

Maar we willen een stap verdergaan dan alleen ondersteuning in Coronatijd. Wat D66 en PvdA betreft zijn de problemen die zich nu voordoen een symptoom van een groter probleem. Daar waar sekswerk volgens de wet ‘gewoon’ werk is, is het dat in de praktijk niet. Bijna onmogelijke regels om aan te voldoen om in aanmerking te komen voor een vergunning is daar een voorbeeld van. Maar ook lopen sekswerkers tegen allerlei praktische problemen aan, zoals het niet kunnen aanvragen van een PIN-apparaat, omdat er Amerikaanse systemen voor gebruik worden en die leveranciers mogen (of willen) niet leveren aan sekswerkers.

Daarom willen we dat de gemeente met nieuw beleid komt, wat uitgaat van veilige werkplekken, in plaats van de huidige insteek van repressie. Ook hiervoor zullen we de komende raadsvergadering met een motie komen.

Het bericht D66 en PvdA willen extra steunmaatregelen voor sekswerkers en aanpassing gemeentelijk beleid verscheen eerst op Enschede.

Participatie of participatieparagraaf?

D66 D66 PvdA Enschede 17-11-2019 16:00

Tijdens de begrotingsbehandeling heeft D66 tegen een motie gestemd die een participatieparagraaf in raadsvoorstellen verplicht stelt. Waarom eigenlijk? Omdat we geen symboolpolitiek bedrijven en ons willen inzetten voor echte vernieuwende vormen van participatie, zoals Right to Challenge.

Participatie, oftewel meedoen aan de politiek door zoveel mogelijk burgers, is belangrijk. Democratie kan een loos woord worden als de burgers (mensen die rechten en plichten hebben) het gevoel hebben dat ze niet gehoord worden. Vaak is dat gevoel terecht. Burgers vinden het niet altijd makkelijk de weg te vinden naar de gemeente, naar de macht. Als raadsleden, volksvertegenwoordigers, zetten we ons in voor meer mogelijkheden om de stem van het volk te laten meewegen in belangrijke besluiten over onze stad en ons land.

Maar hé? Waarom stemmen tegen een motie Participatieparagraaf in Raadsvoorstellen? Na ruim een jaar in de Raad zie ik raadsvoorstellen voorbij komen met een plichtmatige tekst – ‘participatie nvt’, of ‘de stakeholders zijn geraadpleegd’, of iets dergelijks. Bij navragen blijkt al snel dat men met de gebruikelijke betrokkenen heeft gesproken, misschien een inspraakavond heeft georganiseerd, waar 12 inwoners zijn komen opdagen en 2 daarvan iets hebben gezegd (meestal in de trant van ‘niet in mijn achtertuintje’). Met een beetje geluk komt er ook een vragenlijst via Enschede Panel bij. Met nog meer geluk zijn dat zelfs de goede vragen. Behoorlijk treurig vind ik het, persoonlijk. Nog een hele lange weg te gaan.

Ruim een jaar zitten raadsleden in een commissie Enschede Akkoord bij elkaar om te bedenken: Wat voor participatie willen we eigenlijk? Mogen mensen alleen maar ja of nee zeggen, als de plannen al klaarliggen? Mogen mensen meebepalen hoe die plannen eruit zien? Mogen mensen zelf met plannen komen? En die zelf uitvoeren? En daar geld voor krijgen? We zijn er nog niet uit. Want, onze Koningin Maxima zei ooit dat ‘De’ Nederlander niet bestaat. ‘De’ Participatie bestaat dus ook niet.

Bovendien heeft de laatste jaren ‘participatie’ de bijsmaak gekregen van ‘doe het zelf maar’ en is ‘de participatiesamenleving’ ronduit een excuus geworden voor soms verregaande bezuinigingen.

Dus, terug naar de basis – in een democratische rechtstaat hebben we burgers met rechten en plichten, niet zomaar ‘inwoners.’ Meedoen is dus net zoveel een recht als een plicht. Een plicht van de Raad is de burgers te helpen met verschillende manieren om mee te doen. Soms is dat gewoon door ze goed te informeren, soms is het door te laten zien dat ze nu al vele mogelijkheden hebben voor inspraak, invloed uitoefenen en initiatief nemen. Soms is het ook het helpen organiseren van nieuwe vormen van gesprekken en meebeslissen.

Daarom hebben we ons, samen met de PvdA, ingezet voor het behouden en uitbreiden van Right to Challenge. Dit is een opkomende vorm van participatie, waarbij burgers een recht krijgen om de staat uit te dagen om bepaalde zaken anders te organiseren. Dat kunnen ze dan zelf doen en er geld voor krijgen. Dat kan natuurlijk niet zomaar, er zijn regels en afspraken nodig. Die kunnen per gemeente verschillen. Om Right to Challenge in het DNA van gemeente Enschede op te nemen, is werk nodig, cultuurverandering, lange adem en geen beloftes over gouden bergen.

Die cultuurverandering breng je niet teweeg met een participatieparagraaf. Bij het debat in de Raadzaal vorige week bleek dat de indieners zelf een zeer vaag idee hadden over de inhoud ervan. Met zo’n onbestemde opdracht wordt een participatieparagraaf louter een papiermonster. Een excuus om het echte werk niet te hoeven doen.

We willen dat wel. We willen met Right to Challenge aan de slag, en met andere innovatieve vormen van dialoog en betrokkenheid. Die paragraaf komt dan later vanzelf, als een slotakkoord van participatie, niet als een vervanging.

Margarita Jeliazkova Woordvoerder burgerparticipatie, Fractie D66, Enschede

Het bericht Participatie of participatieparagraaf? verscheen eerst op Enschede.

Zomernota 2019

D66 D66 PvdA Enschede 09-07-2019 09:05

Het is verleidelijk om, bij de aanzet tot een begroting waarin weer grote bedragen bezuinigd moeten worden, te vervallen in het willen schuiven met een ton hier en een ton daar. We zijn daarbij op het punt gekomen waar het kiezen is tussen kwaden. Voor ons is dat een belangrijk signaal: grijp de Zomernota aan om de grote lijnen uit te zetten. Om de toekomst van de stad te bepalen.

Vorige stadsbesturen

Als we denken aan het gemeentebestuur aan het begin van de 20ste eeuw, de tijd van Edo Bergsma, dan denkt iedereen aan de bouw van de singels en de aanliggende arbeiderswijken zoals Pathmos en ‘t Getfert. De wijken en wegen die Enschede zo tot Enschede maken.

Als we aan de vroege jaren ‘60 denken, de tijd van burgemeester Wim Thomassen, is die tijd onlosmakelijk verbonden aan het lef, inzicht een doorzettingsvermogen van die bestuurders om te vechten de komst van de universiteit (toen nog technische hogeschool).

En als we denken aan de bestuurders van 10-20 jaar geleden, dan denkt iedereen direct aan de fysieke transformatie van de binnenstad: van de Alphatoren, via het Van Heekplein en het Wilminkplein tot het Stadskantoor.

Op de winkel passen

Als over 10, 20 jaar naar deze raad gekeken wordt, waar worden wij dan aan herinnerd? Zijn wij een wat onzichtbare generatie die op de winkel paste en met tonnen schoof, of zijn wij het die aan de basis stonden van het aanpakken van het grootste probleem van deze tijd: de twee snelheden waarmee deze stad naar de toekomst beweegt.

Met een deel van de stad gaat het heel goed: het aantal banen is nog nooit zo hoog geweest en de binnenstad bloeit – in tegenstelling tot omliggende centra. De mensen met geld kunnen investeren in duurzaamheidsmaatregelen, om zo geen energiebelasting te hoeven betalen.

Maar aan de andere kant is er een veel te grote groep die het niet lukt om volledig mee te doen. Zo is het aantal mensen in de bijstand veel te hoog en nog steeds lijkt het volstrekt normaal: het van generatie op generatie doorgeven van werkloosheid en sociale problematiek.

Ja, Den Haag moet beseffen dat er meer geld deze kant op moet komen. En misschien moeten we ze dat komen vertellen door met een bus naar Den Haag te gaan. Maar dat ontslaat ons niet van de plicht om zelf ook stappen te zetten om een trendbreuk te realiseren. De sleutel ligt daarbij wat ons betreft bij duurzaamheid en kansengelijkheid.

Onderwijs

Een van de belangrijkste bouwstenen voor kansengelijkheid. Ooit is mij verteld dat we daar als gemeente niet over gaan. Maar niets is minder waar. Om te beginnen bij de huisvesting. Wij zijn heel blij met het opnieuw kunnen investeren in schoolgebouwen.

Aan school beginnen met een taalachterstand omdat, bijvoorbeeld, je ouders de taal zelf onvoldoende beheersen. Gelukkig proberen we daar wat aan te doen. Maar hoe gaat het dan verder? Om dat in beeld te krijgen en meer grip op te hebben, dienen we hierop een motie in.

Convenant duurzaamheid

Bij de Gemeenterekening is het door verschillende partijen aangestipt: Wettelijk moeten bedrijven maatregelen nemen, maar daar komt nog niet veel van terecht. Aan ons convenant doen momenteel exact nul bedrijven mee. Om daar versnelling te krijgen, dienen we een motie in.

Zero Emissie

Om de klimaatdoelen te halen en de luchtkwaliteit in de stad te verbeteren, willen we een route hoe te komen tot een emissievrije binnenstadsdistributie. Hiervoor dienen we samen met de PvdA een motie in.

Klachtencommissaris

In de Zomernota wordt gesproken over een bezuiniging op de klachtencommissaris. Nog los van onmogelijkheden daarvan, lijkt het ons onverstandig om te bezuinigen op een instituut wat de gemeentelijke organisatie laat leren en waar mensen terecht kunnen als ze er met de gemeente niet uit kunnen. Daarom dienen we een motie in om dat voornemen terug te draaien.

Woonwagenstandplaatsen

De vraag naar plekken voor woonwagens zou niet anders moeten worden behandeld dan de vraag naar andere soorten woningen. Daarom roepen we, per motie, het college op dit ook gewoon op te pakken.

Trendbreuk

Zijn deze stappen genoeg om die trendbreuk die ik eerder noemde te realiseren? Nee. Het zijn stappen in de goede richting, maar er zal veel meer moeten gebeuren. Stappen die we niet zo 1-2-3 vangen in een Zomernota. Maar waar we nu wel de basis voor moeten leggen. We moeten met elkaar een brede discussie voeren, met als kern jeugd en gezin: Moeten we nog meer inzetten op de wijkteams die problemen vroeg kunnen signaleren? Moeten we ouders meer begeleiden bij het vinden van werk? Moeten we bijstandsgezinnen met kinderen in de middelbare schoolleeftijd financieel steunen zodat ze rond kunnen komen? Hoe voorkomen we nog meer dan nu vroegtijdig schooluitval? En hoe betalen we al deze maatregelen?

Als we echt het verschil willen gaan maken, zullen we bereid moeten zijn dingen te doen die misschien niet direct een taak zijn voor de gemeente, of dingen laten die we heel graag wel willen. Om dat in beeld te krijgen, dienen we ook hiervoor een motie in. We zijn het de stad verplicht om tenminste te proberen de kansenongelijkheid op te heffen.

Het bericht Zomernota 2019 verscheen eerst op Enschede.

Raad Enschede unaniem voor meer studietoeslag

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Enschede 14-03-2019 15:00

D66-raadslid Vic van Dijk heeft per motie voorgesteld de individuele studietoeslag te verhogen naar ongeveer € 300 per maand. De gemeenteraad van Enschede stemde unaniem hiermee in. Zo hoopt de raad dat meer studenten met een functiebeperking deze toeslag aanvragen én hun opleiding afronden. Nu vraagt slechts een tiental studenten de toeslag aan. En dat terwijl het Rijk hiervoor een half miljoen euro beschikbaar stelt!

Landelijk rapport leidt tot vragen

In december 2018 zag ik een landelijk evaluatierapport van de individuele studietoeslag uit de Participatiewet. Ik heb toen vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders van Enschede. Een maand later kreeg ik de antwoorden van het college. Het college schreef net als ik het probleem te zien dat te weinig mensen de studietoeslag aanvragen. Alleen ik miste nog wel wát het college dan precies daaraan ging doen. Dus heb ik meteen een motie opgesteld voor de raadsvergadering van 4 februari.

Februari bleek te vroeg

Dat bleek nog iets te vroeg. De wethouder adviseerde de raad om nog even te wachten op de evaluatie van de studietoeslag in Twente. Ik heb toen wel gezegd dat ik de volgende raadsvergadering de motie wel echt wil indienen. En dat bleek — door iets anders — een goede zet.

Want: de Tweede Kamer nam een motie aan van mijn D66-collega Rens Raemakers. De regering moet nu proberen de individuele studietoeslag te verhogen naar een kwart van het minimumloon. Dat is ongeveer 300 euro per maand. En de regering moet bekijken of het Rijk, DUO bijvoorbeeld, niet beter de studietoeslag kan uitvoeren in plaats van de gemeenten.

In maart werd mijn geduld beloond met verhoging studietoeslag

Dus ik heb samen met SP en GroenLinks mijn motie zo herschreven dat we het besluit van de Tweede Kamer volgen. Annelies en Hetty: bedankt voor deze fijne samenwerking! Het liefste zien we dat DUO de studietoeslag gaat uitvoeren, dat is voor de studenten het makkelijkste. Maar zolang dat nog niet het geval is, willen we dat in Enschede de toeslag wordt verhoogd. Zodat meer mensen de studietoeslag gaan aanvragen. Voor de liefhebbers staat hieronder de tekst van de motie. Ik ben heel trots en blij dat de gemeenteraad van Enschede deze motie in harmonie unaniem aannam!

Nu is het zaak dat het college zo snel mogelijk een voorstel doet aan de raad voor de verhoging. En we willen ook dat dit met terugwerkende kracht gebeurt. Zodat ook de studenten van het huidige studiejaar 2018-2019 een extra steuntje in de rug krijgen. Juist omdat studenten met een functiebeperking twee keer zo vaak uitvallen als studenten zonder beperking. Zo geven we iedereen gelijke kansen!

Motie “Vergroot het bereik van individuele studietoeslag”

De raad van de gemeente Enschede,

Gezien:

de beantwoording van de vragen over Laag gebruik van individuele studietoeslag van raadslid Van Dijk de door de Tweede Kamer aangenomen motie 34352 nr. 147 die de regering opdraagt de studietoeslag door het Rijk (DUO) in plaats van de gemeenten te laten uitvoeren en vergelijkbaar te maken met de studieregeling uit de Wajong 2010, maar dat dit niet voor 2020-2021 het geval zal zijn.

Overwegende dat:

de individuele studietoeslag arbeidsbeperkte mensen helpt om een opleiding af te ronden, net zoals andere studenten die wel kunnen bijverdienen, de individuele studietoeslag nu al jarenlang matig wordt gebruikt, een verhoging van de individuele studietoeslag kan leiden tot meer gebruik, de raad de individuele studietoeslag daartoe wil verhogen.

Draagt het college op:

acties te ondernemen om de bekendheid van de individuele studietoeslag onder de doelgroep te vergroten, de raad zo spoedig mogelijk een voorstel te doen voor een individuele studietoeslag die (indien mogelijk met terugwerkende kracht) vergelijkbaar is met de studieregeling uit de Wajong 2010 (kwart minimumloon, veelal 300 euro per maand) en zich hier ook in Twents verband sterk voor te maken.

En gaat over tot de orde van de dag.

Vic van Dijk, D66 René Kreeft, VVD Hadassa Meijer, CU Hetty Wolf, GroenLinks Yara Hümmels, PvdA Annelies Futselaar, SP Margriet Visser, EnschedeAnders.nl Jan Willem Elferink, PVV Enes Sariakçe, DENK Arjan Brouwer, Democratisch Platform Enschede Barry Overink, Burger Belangen Enschede Ayfer Koç, CDA

Het bericht Raad Enschede unaniem voor meer studietoeslag verscheen eerst op Enschede.

Energievisie: gedreven door idealisme en realisme

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie PvdA Enschede 19-12-2018 10:09

Maandag 10 december heeft de raad de kaders vastgesteld voor het opstellen van een Milieu Effect Rapportage (MER), welke de potentie voor het opwekken van duurzame energie binnen de gemeente Enschede in beeld moet brengen. Deze MER vormt de basis voor een energievisie, welke medio 2019 klaar moet zijn.

Balans tussen doelen halen en draagvlak creëren

Welke mogelijkheden bieden zonne-energie, windenergie en nieuwe technologieën ons? En welke effecten heeft dat op onze leefomgeving? En hoe halen we de doelstellingen zoals we hebben vastgelegd in ons coalitie-akkoord? Vragen die alleen beantwoord kunnen worden als eerst objectief de mogelijkheden in beeld wordt gebracht. Aan de hand van objectieve feiten kunnen we als raad onderbouwd politieke keuzes maken. Keuzes die balans moet brengen tussen onze doelen behalen en draagvlak in de samenleving creëren. Want een ding is duidelijk de energietransitie zal ons landschap veranderen en niet iedereen zal het overal mee eens zijn.

De lat ligt hoog

D66 heeft voor de verkiezingen het klimaatpact getekend samen met GroenLinks, de ChristenUnie en Partij van de Arbeid. Dit klimaatpact was onze inzet bij de coalitie-onderhandelingen, gedreven door ons gezamenlijk ideaal voor een duurzame en klimaatneutrale toekomst. Veel van de inhoud van dat pact zien we terug in het coalitie-akkoord, maar niet alles. Dat is politiek realisme, als je met andere partijen aan tafel zit. Toch ligt de lat de komende vier jaar hoog. Er liggen ambitieuze doelen waar D66 het college aan gaat houden, namelijk jaarlijks 2% extra duurzame energie-opwekking erbij en werken aan een klimaatneutraal Enschede in 2050. In een motie heeft een meerderheid van de raad het college gevraagd in de energievisie een voorkeursscenario uitwerken, zonder wind in het buitengebied. Dat dwingt ons meer naar grootschalige zonneparken, wat gevolgen voor datzelfde buitengebied. Daar geldt dus net zo goed voor dat er balans moet ontstaan met het creëren van draagvlak.

Een lastige puzzel voor een duurzame toekomst

Kortom een lastige puzzel voor het college, waarbij de doelen voor D66 hard zijn. Medio volgend jaar gaat de discussie verder aan de hand van de resultaten van de MER. Daarmee is deze MER is een belangrijke eerste stap naar een duurzame toekomst. Een toekomst waar D66 haar verantwoordelijkheid voor neemt, gedreven door idealisme en realisme.

Het bericht Energievisie: gedreven door idealisme en realisme verscheen eerst op Enschede.

Realistisch verder met Cultuurhistorie Enschede

D66 D66 PvdA Enschede 17-11-2018 16:03

In Enschede vindt iedereen Cultuurhistorie belangrijk. We willen mooie oude panden behouden. We willen de geschiedenis van de stad in nieuwbouw terug laten komen. De gemeente probeert erfgoed te beschermen, maar doet nu te weinig. En dat blijft nog even zo, want we hebben nu niet genoeg geld om een scenario uit de discussienota Cultuurhistorie uit te voeren.

Natuurlijk kun je niet alles bij het oude laten. Gebouwen moeten ook kunnen worden gebruikt in de moderne tijd. Soms is sloop de enige realistische uitkomst. Het oude complex van de Reisopera aan de Perikweg bijvoorbeeld is in dusdanig slechte staat dat het wordt gesloopt. D66 is heel blij dat door de vragen te stellen tóch twee van de drie cultuurhistorische elementen van de voormalige BATO-fabriek kunnen worden behouden in de nieuwbouw van de Operahof.

Maar niet alles gaat goed. Zo is het prachtige Jugendstilpand aan Marktstraat 6 lelijk rood geschilderd, zie de foto. De stenen zuigen de verf op, de schade lijkt me onomkeerbaar. Zonde!

We kunnen niet alle schade voorkomen, maar ook zonder geld kan Enschede wel meer doen dan nu. De gemeente kan aan het begin van een project afspraken maken over erfgoed. Allerlei organisaties en vrijwiligers in de stad kunnen dan meehelpen. Daarom heb ik een motie geschreven. Samen met de PvdA hebben we de motie “Noodscenario en inbedding Cultuurhistorie” ingediend. Tijdens de behandeling van de begroting 2019-2022 is deze motie aangenomen door de gemeenteraad van Enschede. En daar zijn we bij D66 trots op!

Het bericht Realistisch verder met Cultuurhistorie Enschede verscheen eerst op Enschede.

D66 Enschede en partners presenteren nieuwe coalitieakkoord Enschede

D66 D66 VVD ChristenUnie PvdA Enschede 02-07-2018 19:46

De onderhandelingsdelegaties van Burgerbelangen Enschede, VVD, PvdA, ChristenUnie en D66 Enschede hebben op maandag 2 juli het Coalitieakkoord 2018-2022 gepresenteerd. Een coalitieakkoord dat in de afgelopen periode onder leiding van formateurs Jon Hermans-Vloedbeld en Miriam Luizink tot stand is gekomen.

Trots

D66 Enschede is, net als de nieuwe coalitie, trots om te mogen leven en werken in Enschede en wil verder bouwen aan de toekomst. Na meer dan 100 dagen onderhandelen ligt er sinds vanavond een akkoord. Een akkoord waar wij ontzettend trots op zijn. De komende vier jaren willen wij in de nieuwe coalitie daadkrachtig verder werken op gebied van duurzaamheid, ontwikkeling van de stad en sociaal domein. Deze thema’s zijn belangrijk om Enschede ook voor de toekomst nog meer de plek te maken waar iedereen wil zijn en blijven.

Verbinden

Direct na de verkiezingen hebben wij gepleit voor een coalitie die links en rechts met elkaar verbindt. Een coalitie waarin Enschedeërs zich herkennen en die in staat is om de toenemende tweedelingen in onze stad te verbinden. En dat is gelukt! Met een samenstelling van Burgerbelangen Enschede, VVD, PvdA, CU en wijzelf, is er een stabiele meerderheid en een verbindende agenda.

D66 geluid

Op veel onderwerpen hebben we ook het échte D66 geluid kunnen realiseren. Zo komt er een onderwijsbudget, met een focus op kansengelijkheid. Zetten we een stevige en concrete stap op het gebied van duurzaamheid. Daarmee zullen er rondom de A35 aan de westkant drie windmolens verrijzen. Binnen het sociale domein komt er focus op jeugd en gezinnen. Zodat we nu al, de problemen van de toekomst oplossen. In de bijlage vindt u het hele coalitieakkoord  en het persbericht van de gemeente Enschede.

Wethouder

Eelco gaat door als wethouder met een stevige en herkenbare portefeuille: Financiën, Jeugd, Onderwijs, Economie en Innovatie en het stadsdeel Centrum.

Wij zijn trots op het resultaat en gaan volop aan de slag!

Het bericht D66 Enschede en partners presenteren nieuwe coalitieakkoord Enschede verscheen eerst op Enschede.

Op naar een mooi en gezond 2018

D66 D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD ChristenUnie Enschede 22-01-2018 10:08

Dit jaar wordt het jaar waarin er op 21 maart gemeenteraadsverkiezingen zijn. Daarmee breken de laatste drie maanden voor de huidige fractie aan, die D66 op dit moment mag vertegenwoordigen in de gemeenteraad van Enschede. Deze blog is een terugblik van fractievoorzitter Jasper Kerkwijk op bijna vier jaar D66 in de coalitie.

De stad besturen doe je samen

Het is nu bijna vier jaar geleden dat D66 samen met Burgerbelangen Enschede, CDA, VVD en ChristenUnie besloten de coalitie in Enschede te vormen. Na een mooie verkiezingswinst werd D66 in 2014 de grootste partij, een grote verantwoordelijkheid die druk met zich meebracht. Ten eerste omdat D66 nog nooit eerder deze positie was gegund en dat was nieuw. Ten tweede omdat zes van de zeven fractiegenoten nieuw in de raad kwamen. En ten derde omdat D66 de coalitie mocht aanvoeren die de toekomst voor Enschede mede vorm ging geven, met een behoorlijk negatieve financiële erfenis. Het belangrijkste wat ik in vier jaar heb geleerd: de stad besturen doe je samen. Dit doe je door het ego opzij te zetten en het algemeen belang te dienen; door Enschede en de regio Twente sterker maken. Ik ben ervan overtuigd dat D66 in deze coalitie de stad belangrijke stappen verder heeft gebracht, ondanks bezuinigingen in de zorg en aan aantal moeilijke dossiers.

Verandering heeft Enschede verrijkt

Het voelde voor iedereen een beetje vreemd dat de PvdA, na jaren het stadsbestuur te hebben gedomineerd, niet meer deel ging uitmaken van de coalitie. Ik kan mij nog goed een beschouwing herinneren van TC Tubantia “Arm Enschede”. Dat artikel suggereerde dat het stadsbestuur in Enschede niet zonder sociaal-democratie kon. Maar volgens mij is niemand onmisbaar. Daarnaast heeft de PvdA gewoon haar constructieve bijdrage in de gemeenteraad behouden. Ik denk dat een wisseling van de wacht Enschede heeft verrijkt. De automatische piloot ging eraf.

Dat bood ruimte voor vernieuwing en volop kansen voor ideeën van anderen. Een nieuwe richting voor de voormalige vliegbasis Twente en niet blind blijven staren op een burgerluchthaven. Pro-actief Duitsland intrekken en niet alleen constateren dat we aan de grens liggen. Duurzaamheid echt naar uitvoering brengen en niet alleen grote ambities voor de toekomst uitspreken. De binnenstad maakt al vier jaar een enorm positieve ontwikkeling door. En vooral dankzij economische groei vinden steeds meer mensen een baan.

In de politieke arena waren de verschillen in aantal zetels tussen de partijen klein. Daarnaast moest de ambtelijke organisatie mee veranderen, omdat de samenleving snel veranderd. Beide vroegen een andere stijl van besturen en op een andere manier de coalitie vormen en bij elkaar houden. Het is aan anderen om te beoordelen of dat laatste mij in mijn rol als fractievoorzitter is gelukt.

Staan voor een positief mens- en wereldbeeld

Natuurlijk waren er ook lastige dossiers. Bijvoorbeeld daar waar de problemen in de wereld in Enschede voelbaar werden, zoals de discussie rond de mogelijke komst van het AZC en de bouw van een nieuwe moskee. In beide dossiers is D66 uitgegaan van een positief mens- en wereldbeeld, maar zeker niet naïef. Met name het dossier AZC heeft mij geraakt. Daar zag ik het goede en het slechte van de mens. Er leek vaak geen ruimte meer voor mensen die gewoon zorgen hadden of een genuanceerde mening, iemand was voor of tegen. In beide dossiers is het belangrijk de waarde “gelijkheid van mensen” hoog te houden en in het specifiek voor de komst van de nieuwe moskee “godsdienstvrijheid“ als onderdeel van de grondwet te beschermen.

Deze waarden worden juist belangrijk nu de PVV meedoet met de verkiezingen in Enschede in maart 2018. Ik hoop dat partijen die concurrentie ervaren van deze deelname niet met dit soort principes gaan marchanderen om kiezers aan zich te binden. Want een stem uit onvrede is gauw gewonnen, maar het vinden van een gedragen oplossing wordt daardoor niet makkelijker. En als antwoord op de vraag “ Sluit D66 de PVV uit?” Ik heb geen behoefte om met mijn antwoord deze partij in een slachtofferrol te drukken. De PVV sluit namelijk D66, met onze progressieve en positieve kijk op de samenleving, zelf al uit.

Niemand heeft monopolie op het woord sociaal

Er werd sinds 2014 een frame neergezet van een rechtse coalitie en een linkse oppositie. In debatten legde de oppositie nogal eens een claim op het woord sociaal. Maar geen enkele politieke partij of persoon heeft een monopolie op het woord sociaal, al helemaal niet op een sociaal hart. Natuurlijk mogen partijen verschillen van mening over hoeveel geld je lokaal bijpast om bezuinigingen uit Den Haag te verzachten. De vraag is alleen hoe lang houdt Enschede dat vol? En hoe sociaal is het op de lange termijn als we niet meer investeren in de stad en daarmee een rem op de ontwikkeling van Enschede zetten?

De strijd om hoe we de zorg organiseren wordt gevoerd in Den Haag. Dat begon met inzetten op decentralisatie naar de gemeenten, vergezeld met fikse budgetkortingen. Ik geloof dat de richting van decentralisatie nog steeds de goede is. Maar als je kijkt naar een land als Denemarken, waar men al ver is met deze verandering in de jeugdzorg, dan heeft dat zeven jaar geduurd. In deze tijd van transformatie is het budget met rust gelaten. Als 90% van de gemeenten nu een financieel probleem heeft met de jeugdzorg, moet men in Den Haag niet de kop in het zand steken.

Den Haag laat de teugels los met minder geld

Gemeenten krijgen veel beleid en bezuinigingen van het Rijk op hun bordje. De jeugdzorg, de Participatiewet (bijstandsuitkeringen), de Arbeidsgehandicapten (SW) en de Huishoudelijke hulp (WMO) zijn stuk voor stuk taken die erg belangrijk zijn voor de inwoners van Enschede. Het Rijk geeft de gemeenten hiervoor geld, maar wel steeds minder dan dat ze er vroeger zelf aan uitgaven. Kortom: een enorme uitdaging voor gemeenten om met minder geld de taken beter uit te voeren dan het Rijk eerder deed. Begrijp me niet verkeerd, die uitdaging zijn we in Enschede graag aangegaan. Maar dan moet het Rijk nu wel eens ophouden voor te schrijven hoe we het moeten doen of wetten niet aanpassen naar de nieuwe situatie. En ja, D66 zit op dit moment in de regering. Onze partij kan dus meer invloed uitoefenen op zaken als zorg en onderwijs, thema’s die lokaal van groot belang zijn.

Het Rijk zal met de inzet op decentraliseren moeten accepteren dat lokale signalen voor verbeteringen van groot belang zijn in het maken en aanpassen van beleid. Bijvoorbeeld de jeugdzorg, maar ook zaken als passend onderwijs. Want als de werkdruk voor leraren steeds hoger is, er meer kinderen met complexe problemen in klassen zitten, dan kun je niet wachten tot 2021 om daar wat aan te doen. Dat is een acuut probleem, waar wij als raadsleden de gevolgen van zien. Ik begrijp als geen ander dat als een gemeente iets zegt, Den Haag niet direct overal ja op kan zeggen. Maar als het op papier klopt, hoeft de werkelijkheid nog niet te kloppen. Als nooit tevoren zal denk ik een lijn van lokale politiek naar regionaal en landelijk belangrijk zijn. Of dat belang ook door de kiezers zal worden gezien is natuurlijk afwachten.

Inzetten op gelijke kansen, voor iedereen

Met veel trots kijk ik naar hoe mijn collega’s in de D66-fractie zich hebben ontwikkeld tot uitstekende raadsleden. Met plezier kijk ik terug op de samenwerking binnen de coalitie, in speciaal met de fractievoorzitters, andere partijen in de raad, het college en alle ambtenaren die hard werken om Enschede beter te maken. Ik ben overtuigd dat Enschede op de goede weg zit. Maar de verschillen tussen rijk en arm, laag- en hoogopgeleid en mensen van verschillende culturele komaf zijn er. Hoe we met die verschillen omgaan maakt of we echt samen leven. Volgens mij hebben wij als partij daar veel goede ideeën over, met als uitgangspunt dat iedereen gelijke kansen verdient.

Ik geloof dat er veel mensen zijn die behoefte hebben aan een redelijk geluid, welke het geschreeuw van de zijkanten overstemt. Laten we als D66 daar vol op inzetten bij de komende gemeenteraadsverkiezingen. Genoeg kansen voor ons om het verschil te maken voor Enschede de komende 4 jaren. Ik wens iedereen een gezond en succesvol 2108 toe.

The post Op naar een mooi en gezond 2018 appeared first on D66 Enschede.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.