Nieuws van PvdA in Friesland over ChristenUnie inzichtelijk

9 documenten

Een volgende stap voor de veenweide

PvdA PvdA GroenLinks D66 Partij voor de Dieren ChristenUnie Friesland 05-12-2019 12:32

Zes politieke partijen in Provinciale Staten kwamen in mei 2018 met een initiatiefvoorstel om de teloorgang van het veenweidelandschap en de afname van de biodiversiteit tegen te gaan en de balans in de natuur te herstellen. De PvdA was één van deze initiatiefnemers, de anderen waren GrienLinks, D66, Partij voor de Dieren, 50PLUS en ChristenUnie. Het plan was erg ambitieus: in het hele veenweidegebied zou het veen volledig vernat moeten worden om de oxidatie ervan en de enorme CO2-uitstoot tegen te gaan.

Vijf scenario’s

Het voorstel werd uiteindelijk niet in stemming gebracht in Provinciale Staten, maar werd wel meegenomen in de verdere onderzoeken naar het beste scenario voor het veenweidegebied. Vijf scenario’s werden door externe deskundigen onderzocht en beoordeeld op hun maatschappelijke kosten en baten.

Nu blijkt dat ons initiatiefvoorstel als goedkoopste uit de bus komt, met het grootste maatschappelijke rendement op de noodzakelijk investeringen. Eindelijk krijgen we erkenning voor het belang van herstel van het veenweidelandschap. Eindelijk is het bewijs er dat het waterpeil echt omhoog moet. Eindelijk is er het besef dat we dat niet moeten beperken tot enkele zogenaamde kansrijke gebieden, maar dat het uiteindelijk in het hele veenweidegebied moet gebeuren.

Stip op de horizon

Nu is verder onderzoek nodig om te kijken hoe dat het beste kan samen met de landbouw. Welke technische maatregelen zijn in welke delen van het veenweidegebied mogelijk om effectief de veenoxidatie tegen te gaan? Welke nieuwe verdienmodellen voor de landbouw zijn mogelijk in de delen van het veenweidegebied waar het waterpeil drastisch omhooggaat?

Gelukkig zet dit college van Gedeputeerde Staten, samen met Wetterskip Fryslân, écht een duidelijke stip op de horizon: een gebiedsgerichte integrale aanpak voor het héle veenweidegebied. Met als doel het behoud van het veen, veel minder CO2-uitstoot en nieuwe verdienmodellen voor de landbouw. Anderhalf jaar na de stevige debatten en heftige kritiek op ons initiatiefvoorstel, blijkt het in deze nieuwe periode de belangrijkste pijler onder het toekomstige veenweidebeleid.

Hetty Janssen PvdA Steatefraksje

Henni van Asten PvdA Wetterskip Fryslân

Het bericht Een volgende stap voor de veenweide verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

‘Station Thialf voor het nieuwe schaatsseizoen openstellen’

PvdA PvdA VVD ChristenUnie Friesland 27-09-2019 11:34

De PvdA en ChristenUnie willen van gedeputeerde Avine Fokkens (VVD) weten hoe het staat met het openstellen van station Heerenveen-Zuid/Thialf. “Het schaatsseizoen staat op het punt van beginnen en wij vinden dat het station open moet bij wedstrijden en andere evenementen in Thialf”, verklaren Edou Hamstra (PvdA) en Matthijs de Vries (ChristenUnie). De Statenleden zijn benieuwd naar de overleggen die de afgelopen maanden plaatsvonden over het station.

Goed openbaar vervoer

De partijen herinneren gedeputeerde Fokkens eraan dat haar voorganger, Johannes Kramer (FNP), dit voorjaar de toezegging deed dat hij in gesprek zou gaan met vervoersbedrijven NS en Arriva, de gemeente Heerenveen, Thialf en reizigersvereniging Rover. “Het college heeft beaamd dat goed openbaar vervoer naar Thialf belangrijk is en wij denken dat het openstellen van het station bij evenementen nog steeds de beste oplossing is,” reageren Hamstra en De Vries.

Sinds 2015 gesloten

Het station aan de rand van Heerenveen bestaat sinds 1975 en werd tussen 1977 en 2015 alleen gebruikt voor evenementen in IJsstadion Thialf. Sindsdien is het gesloten. De afgelopen jaren is erin Provinciale Staten en de gemeenteraad van Heerenveen meerdere keren opgeroepen het station te heropenen.

Het bericht ‘Station Thialf voor het nieuwe schaatsseizoen openstellen’ verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

PvdA en ChristenUnie vinden onderzoek naar misstanden onvolledig

PvdA PvdA ChristenUnie Friesland 11-07-2019 13:38

De ChristenUnie en PvdA willen van Gedeputeerde Staten weten hoe het kan dat er onvolledig onderzoek is gedaan naar misstanden in de betaling van werknemers bij de aanleg van het aquaduct Drachtsterweg bij Leeuwarden en de N31 bij Harlingen.

Alleen op papier

Een bericht van de FNV die stelt dat de arbeidsvoorwaarden alleen op papier zijn gecontroleerd is voor de ChristenUnie en PvdA aanleiding om opheldering te vragen. Ook laat de vakbond weten dat het personeel niet geïnterviewd is. Zulke interviews zijn belangrijk om te bepalen of hun beloning overeenstemde met het werk dat ze uitvoerden en of de informatie op papier overeenkomt met de werkelijkheid.

Betrouwbare werkgever

“Zonder deze informatie kunnen er geen conclusies worden getrokken,” zeggen Matthijs de Vries (ChristenUnie) en Edou Hamstra (PvdA). “De provincie hoort een betrouwbare werkgever te zijn en het goede voorbeeld te geven.” Het lijkt er nu op dat de Statenleden onvolledig zijn geïnformeerd. Dat is een kwalijke zaak vinden Hamstra en De Vries. “We moeten kijken hoe we dit in de toekomst voorkomen en dat er op een juiste wijze onderzoek wordt gedaan.”

Het bericht PvdA en ChristenUnie vinden onderzoek naar misstanden onvolledig verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

Wetterskip helt gevaarlijk naar stuurboord

PvdA PvdA VVD CDA ChristenUnie Friesland 15-05-2019 07:24

Op 7 mei is het nieuwe dagelijks bestuur (DB) van Wetterskip Fryslân geïnstalleerd. De coalitie bestaat uit zes partijen en zal het moeten doen met een minieme meerderheid van één zetel. Bovendien wordt de coalitie gevormd uit twee bestuurders van gekozen politici en twee namens de geborgde zetels. De winnaars van de verkiezingen PvdA en 50plus maken geen deel uit van de coalitie; verliezer ChristenUnie wel.

Wie is de grootste?

Na de verkiezingen ontstond gekrakeel over wie zich de grootste partij mocht noemen. Was dat Water Natuurlijk, die sinds jaar en dag één fractie vormt met de twee vertegenwoordigers van Natuurorganisaties op geborgde zetels en reeds vóór de verkiezingen had aangekondigd dat weer te doen. Of was dat het CDA, dat de meeste stemmen had behaald, maar niet de grootste fractie is. Wij vonden de eerste, maar het CDA dacht daar anders over. Daar vond men dat de politiek aan zet was. Om voor die opvatting een meerderheid te krijgen hadden ze overigens wel vijf stemmen van (de niet gekozen leden van) twee geborgde fracties nodig. Wij hebben ons uiteindelijk bij de deze meerderheid neergelegd. Het heeft immers geen zin om wekenlang met kwaaie koppen tegenover elkaar te staan.

Coalitieonderhandelingen

Onder leiding van informateur Sjoerd Galema startten de coalitieonderhandelingen. Overigens was er van onderhandelingen nauwelijks sprake. De gekozen en geborgde fracties, die zich eerder achter het CDA hadden opgesteld waren er bij de aanvang al zo’n beetje uit. In het tweede gesprek mochten we nog wel aanhaken, maar de inhoud stond al bijna vast en een bestuurder van PvdA-huize was niet welkom. Hoewel CDA-lijsttrekker Bé de Winter in de eerste bijeenkomst met alle nieuwe AB-leden nog zei op zoek te gaan naar een brede coalitie, hebben wij in de praktijk niets van die zoektocht gemerkt.

Nieuwe coalitie

De nieuwe coalitie bestaat uit zes partijen: CDA, VVD, Lagere Lasten Burger (LLB), CU en de geborgde zetels voor Landbouw en Bedrijven. Zij hebben gezamenlijk 13 van de 25 zetels en zullen de komende vier jaar met vier dagelijks bestuurders en de Dijkgraaf Wetterskip Fryslân besturen. Opvallend is natuurlijk de naam van oud SGP-, daarna PVV- en toen onder zijn eigen naam-statenlid Otto van der Galiën, die sinds 2015 voor de groepering LLB in het Wetterskip zit en in Leeuwarden sinds de laatste verkiezingen de groepering 058 aanvoert. Namens VNO/NCW is daarnaast oud-Kamerlid Annet van der Hoek nu bestuurder. Bé de Winter (CDA) en Jan van Weperen (Geborgd Landbouw) blijven in het DB.

Het coalitieakkoord

Het nieuwe coalitieakkoord kenmerkt zich door weinig eigen initiatief van het Wetterskip (handig met anderen meelopen, vooral als het gaat om de klimaataanpak) en flinke tariefsverhogingen. ‘Minder doen voor meer geld’, hebben wij het genoemd. ‘We nemen de pijn van de tariefsverhoging in 2020’ schreef de coalitie, daarmee slim voorbijgaand aan het feit dat dat het meeste oplevert. Acht procent verhoging betalen onze burgers in het eerste jaar en daarna steeds twee procent over het meerdere. Met ‘we’ bedoelden ze zichzelf, maar het zijn natuurlijk de burgers, bedrijven en de boeren die de pijn van die belastingverhoging zullen voelen. De partij Lagere Lasten Burger heet bij ons nu Hogere Lasten Burger.

Een paar voorbeelden

Meer betalen voor minder is helaas niet bedoeld voor een stevige klimaataanpak. Zo kiest de coalitie vooral voor het meeliften met anderen. Dat geldt ook voor de veenweideproblematiek. In plaats van doorpakken samen met de provincie, wil de coalitie het aan de vrijwillige boer overlaten om de waterpeilen te verhogen. Wanneer de buurman dan niet wil, vergt dat peperdure voorzieningen van het Wetterskip en levert het bovendien geen bijdrage aan het zo noodzakelijke evenwicht tussen landbouw en natuur. En geld gaat hooguit naar pilots. Alsof we er daarvan zo langzamerhand niet genoeg hebben gehad.

We hebben de coalitie geadviseerd om met het Kabinet te gaan praten over de afspraken die zijn gemaakt over het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Ooit is afgesproken dat waterschappen de helft van dit programma (dat tot 2050 duurt) betalen en het waterschap waar een maatregel wordt genomen 10%. In Fryslân staat de dijkverhoging Koehool-Lauwersoog op de rol; een klusje van dik 300 miljoen. De nieuwe coalitie wil het gesprek niet eens aan, terwijl in tegenstelling tot de crisisperiode waarin de afspraken werden gemaakt, nu het onuitgegeven geld in Den Haag tegen de muren klotst. De kosten voor die kustverdediging moeten worden gedragen door de inwoners van een dunbevolkt gebied als Fryslân.

En al werd ons door de CDA-bestuurder in de vorige periode herhaaldelijk verteld dat het spek inmiddels van de botten van de organisatie is; nu worden door diezelfde bestuurder zomaar miljoenen voor efficiencyverbetering ingepland. Wij hebben geen idee hoe en waar, maar zijn bezorgd over de organisatie die met zo’n molensteen moet functioneren.

En verder?

Natuurlijk is zo’n coalitieakkoord op hoofdlijnen. Maar die hoofdlijnen staan wel heel veraf van de boodschap waarmee wij de verkiezingen zijn ingegaan en een zetel hebben gewonnen: groen en sociaal. Wij hebben dit rechtse coalitieakkoord dan ook niet gesteund.

De komende jaren zullen we scherp op de inhoud oppositie gaan voeren. In het gebouw van Wetterskip Fryslân, maar vooral daarbuiten. Daar zullen we de belangen van gewone burgers zichtbaar maken. Ook daar waar het gaat om aanpassing aan klimaatverandering en zorgen dat het niet nog erger wordt. Want gewone mensen in de buurten en wijken hebben het meeste last van clusterbuien en hittestress. En de financiële afspraken rond het Hoogwaterbeschermingsprogramma treffen burgers sterker, omdat de waterschapsbelastingen nu eenmaal niet inkomensgerelateerd zijn, behalve bij kwijtschelding voor de minima.

Wij willen betaalbare veiligheid voor allen, voldoende, schoon en zoet water, aan de slag met het klimaat en een waterschap die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen geeft en kennis en kunde beschikbaar houdt voor mensen in landen met grote waterproblemen, zoals nu in Mozambique. Groen en sociaal dus!

Kortom: we stropen onze mouwen op en gaan de provincie in.

PvdA Wetterskip Fryslân

Annelies Stolp Henk Mulder Henni van Asten

Het bericht Wetterskip helt gevaarlijk naar stuurboord verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

Treinvervoer pas echt duurzaam als er meer reizigers gebruik van maken

PvdA PvdA ChristenUnie Friesland 24-01-2019 13:49

“We zetten vandaag grote stappen richting duurzaam ov in Fryslân.” Edou Hamstra was positief kritisch over het provinciale stappenplan voor zero-emmissie treinvervoer in 2025. De PvdA benadrukte dat batterijtreinen een interessante optie zijn, maar dat de provincie waterstoftreinen in dit stadium nog niet aan de kant moet schuiven. Hamstra deed tevens de oproep om reizigers meer te motiveren het ov te nemen en het kringloopprincipe toe te passen in de productie en het gebruik van de treinen.

Actieplan voor meer reizigers

https://friesland.pvda.nl/nieuws/treinvervoer-pas-echt-duurzaam-als-er-meer-reizigers-gebruik-van-maken/🔋 Naast onderzoek naar batterijtreinen willen we optie voor waterstof openhouden. EdouHamstra: “We vragen een extra businesscaseuit te werken voor inzet watterstoftreinenvanaf 2035 met HVO (blauwe diesel) als tussenstap.” https://friesland.pvda.nl/nieuws/treinvervoer-pas-echt-duurzaam-als-er-meer-reizigers-gebruik-van-maken/🌹 #PvdA #ov #trein #jijwijfryslan @eh1994

— PvdA Fryslân (@pvdafryslan) January23, 2019

Van duurzaam treinvervoer kan volgens de PvdA alleen sprake zijn als er aandacht is voor een volledige kringloop. Hamstra benadrukte dat het daarbij gaat om „herbruikbaar materiaal en afbreekbare grondstoffen”. Over het belang van volle treinen zei ze: “Ik zou graag zien dat er meer mensen met het openbaar vervoer gaan reizen. We missen een grote slag wanneer we alleen investeren in duurzaamheid.” De PvdA vroeg gedeputeerde Johannes Kramer (FNP) om een actieplan. Hij deed de belofte om tijd en energie te steken in het motiveren van reizigers. Ook slaagde de PvdA er samen met de ChristenUnie in om de toezegging te krijgen dat Provinciale Staten regelmatig informatie ontvangen over de ontwikkelingen op het gebied van waterstof.

https://friesland.pvda.nl/nieuws/treinvervoer-pas-echt-duurzaam-als-er-meer-reizigers-gebruik-van-maken/🚈 Zonder reizigers geen duurzaam ov. Om meer automobilisten te verleiden de trein te pakken vragen we @provfryslan een plan van aanpak te maken. https://friesland.pvda.nl/nieuws/treinvervoer-pas-echt-duurzaam-als-er-meer-reizigers-gebruik-van-maken/🌹 #PvdA #ov #trein #jijwijfryslan @eh1994

— PvdA Fryslân (@pvdafryslan) January 23, 2019

https://friesland.pvda.nl/nieuws/treinvervoer-pas-echt-duurzaam-als-er-meer-reizigers-gebruik-van-maken/👏 Na een interessante discussie over #duurzaam #ov en een toezegging van @johkramer om @PSFryslan jaarlijks te informeren over de ontwikkeling van #waterstof en de betekenis voor het noordelijke #treinvervoer ronden we deze discussie af. https://friesland.pvda.nl/nieuws/treinvervoer-pas-echt-duurzaam-als-er-meer-reizigers-gebruik-van-maken/🌹 #PvdA #jijwijfryslan @eh1994

— PvdA Fryslân (@pvdafryslan) January23, 2019

Het bericht Treinvervoer pas echt duurzaam als er meer reizigers gebruik van maken verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

PvdA maakt belofte aan Holwerd aan Zee waar

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Friesland 29-06-2018 08:17

Na jarenlang plannen maken kwam er woensdag vanuit de provincie eindelijk groen licht voor het project Holwerd aan Zee. Onder aanvoering van de PvdA maakte Provinciale Staten 10 miljoen euro vrij voor het leefbaarheidsproject. “Holwerd aan Zee is misschien wel het meest prestigieuze Friese project op dit moment”, zei fractievoorzitter Remco van Maurik toen hij het voorstel met steun van zeven andere partijen indiende.

Schouders eronder

Met het geld voor Holwerd aan Zee lost de PvdA een belofte uit 2015 in. Jannewietske de Vries zei destijds al 10 miljoen euro te willen geven. Van Maurik roemde de doorzettingskracht van de initiatiefnemers. “Ze bewijzen dat je veel voor elkaar krijgt als je samen de schouders eronder zet.” Als alles goed gaat wordt in 2021 begonnen met de realisatie van Holwerd aan Zee, waarvan een dijkdoorsteek en een beleefmeer de grootste aandachtstrekkers zijn.

.@Jannewietske deed in 2015 de belofte dat we 10 miljoen euro zouden reserveren voor @HolwerdaanZee zodra de plannen klaar waren. Vandaag hebben we die belofte ingelost! #TrotsOpHolwerdAanZee #Succes #PvdA https://t.co/bWfZXXEZuM

— PvdA Fryslân (@pvdafryslan) June27, 2018

Stippen op de horizon

Holwerd aan Zee was één van de voorstellen die de PvdA indiende voor de toekomstplannen van de provincie Fryslân, de zogenoemde Kadernota. Andere voorstellen waren een provinciale energiecoach voor duurzaam wonen en werken, structureel geld voor Zorgbelang Fryslân, een fonds voor grote lokale initiatieven en het werken aan een vervolg op het succes van LF2018. Van Maurik zei: “We moeten stippen op de horizon blijven zetten. Meer fossielvrije energie, gasloos wonen, meer biodiversiteit, vitale dorpen en wijken en langer thuis wonen. Allemaal maatschappelijke uitdagingen waaraan we moeten werken.”

“Een stip op de horizon. Vooruitdenken. De lat hoog durven leggen.” @RemcovanMaurik begint zijn bijdrage met een oproep om te strijden voor meer #zekerheid en #leefbaarheid. #PvdA #Kadernota pic.twitter.com/n9jOKYdtri

— PvdA Fryslân (@pvdafryslan) June 27, 2018

Samenwerking

Met andere partijen diende de PvdA ook voorstellen in. Zo willen we met GroenLinks dat het insectenwerk tot uitvoering komt. Met de ChristenUnie gaan we voor meer geld voor circulaire economie en met D66 voor een vervolg op Places of Hope. Samen met de VVD willen we van veilige fietsoversteek bij Surhuizum en met de FNP meer aandacht voor zorgvoorzieningen en een extra impuls voor geothermie.

We werken natuurlijk graag samen voor toekomst @provfryslan!

Met @GrienLinksFrysl het insectennetwerk uitvoeren

Met @CUFryslan meer budget voor circulaire economie

Met @D66FrysIan een vervolg op @PlacesOfHope

Met @VVDFryslan een fietstunnel bij #Surhuizum

— PvdA Fryslân (@pvdafryslan) June27, 2018

Meer weten over de toekomstambities van de PvdA? Lees dan ‘Zeker van een sterk Fryslân na 2018’ of de volledige speech van Remco van Maurik.

Het bericht PvdA maakt belofte aan Holwerd aan Zee waar verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

Statenfracties streven met initiatiefvoorstel trendbreuk na voor natuurherstel

PvdA PvdA D66 Partij voor de Dieren ChristenUnie Friesland 16-04-2018 19:00

Een integrale aanpak om de balans tussen landbouw, natuur en milieu te herstellen. Dat is wat 50PLUS, ChristenUnie, D66, GrienLinks, PvdA en Partij voor de Dieren met hun initiatiefvoorstel beogen. “Het Friese landschap en de natuur staan onder druk”, stellen Statenleden Jan Waterlander, Reitze Douma, Margreet Mulder, Retze van der Honing, Hetty Janssen en Rinie van der Zanden. “We zien de veenweide verdrogen, het aantal insecten en weidevogels teruglopen. Er is sprake van landschapspijn, een toename in predatoren en een jaarlijks terugkerend ganzenprobleem. Problemen die wijzen op een disbalans in de natuur.”

Trendbreuk

Met het initiatiefvoorstel pleiten de Statenfracties voor een alternatieve aanpak. “Het gaat om de toekomst van de landbouw, het landschap, leefbaarheid, natuur en biodiversiteit in de gehele provincie.” Ze kiezen ervoor om met de aanpak van de problematiek te beginnen in het veenweidegebied, dit vanwege de urgentie met betrekking tot het verdwijnende Friese veen. Het uitgangspunt is het nastreven van een trendbreuk. “We zijn ervan overtuigd dat de informatie en kennis er is, maar de huidige aanpak heeft te weinig effect. Het blijft steken in losse plannen voor deelproblemen en symptoombestrijding”, aldus de initiatiefnemers.

https://friesland.pvda.nl/nieuws/statenfracties-streven-met-initiatiefvoorstel-trendbreuk-na-voor-natuurherstel/

Initiatiefvoorstel: ‘Integrale aanpak behoud Friese natuur en landschap’ (download)

Ambitie voor 2030

Na maanden van voorbereiden en overleg met specialisten komen de partijen nu met een concrete ambitie, doelen en de bijbehorende instrumenten om het te realiseren. “We maken van het Friese veenweidegebied één uitvoeringsgebied waarbij in de periode tot 2030 het veenpakket stapsgewijs wordt vernat en er een maximale ontwikkeling van biodiversiteit is.” De initiatiefgroep benadrukt met klem dat dit alleen mogelijk is door een transitie van de landbouw naar grondgebonden en natuurinclusieve landbouw. Ze streven naar duidelijkheid voor alle betrokkenen zodat helder is wat het toekomstperspectief is en op welke termijn.

Rol provincie

Van de provincie Fryslân wordt een stimulerende rol verwacht. In het voorstel staan in totaal 15 instrumenten op het gebied van opleiden, voorlichting, investeren en sturing. Hierbij gaat het om bijvoorbeeld ruilverkaveling, het oprichten van een grondbank, de ontwikkeling van ‘boerderijen van de toekomst’ en het aanpassen van verordeningen. “Om van het voorstel een succes te maken is samenwerking met zoveel mogelijk betrokkenen noodzakelijk”, benadrukken de Statenleden. “Boeren, burgers, overheden en bedrijven moet zich bewust zijn van het feit dat het vijf voor twaalf, of misschien al wel vijf over twaalf is.”

23 mei

Het voorstel wordt naar verwachting op woensdag 23 mei in Provinciale Staten behandeld. Provinciale Staten organiseren daarvoor nog enkele commissies waarbij de initiatiefnemers het voorstel voorleggen aan politieke partijen, belangenorganisaties en burgers. Gedeputeerde Staten krijgen eveneens enkele weken de tijd om inhoudelijk te reageren.

https://friesland.pvda.nl/nieuws/statenfracties-streven-met-initiatiefvoorstel-trendbreuk-na-voor-natuurherstel/

Beleidsonderlegger: ‘Fries landschap terug in balans: een trendbreuk voor natuurherstel in 2030’ (download)

Het bericht Statenfracties streven met initiatiefvoorstel trendbreuk na voor natuurherstel verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

‘Geen voorbarige conclusies over initiatiefvoorstel’

PvdA PvdA D66 ChristenUnie Friesland 30-03-2018 09:14

Recent zijn door D66-Statenlid Sietze Schukking op persoonlijke titel uitlatingen gedaan over het initiatiefvoorstel integrale aanpak behoud Friese natuur en landschap, specifiek over de financiële dekking ervan. Het zijn uitlatingen die niet worden gedragen door de gezamenlijke initiatiefnemers. Op dit moment wordt de financiële dekking door specialisten nog uitgewerkt en kan en wil de initiatiefgroep daar nog geen conclusies uit trekken.

Pas op de plaats

D66 heeft laten weten een pas op de plaats te maken binnen de initiatiefgroep. Dit betekent dat D66 het initiatief blijft steunen, maar voorlopig afziet van deelname aan gezamenlijke bijeenkomsten. De overige initiatiefnemers werken ondertussen hard verder aan het initiatiefvoorstel.

50PLUS – Jan Waterlander ChristenUnie – Richard Klerks GrienLinks – Retze van der Honing Partij voor de Dieren – Rinie van der Zanden Partij van de Arbeid – Hetty Janssen

Het bericht ‘Geen voorbarige conclusies over initiatiefvoorstel’ verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

Coalitiepartijen gijzelen meerderheid Provinciale Staten

PvdA PvdA D66 CDA Fryske Nasjonale Partij VVD ChristenUnie Friesland 28-02-2018 11:43

Het is bijzonder, vreemd en frustrerend tegelijk: een minderheid die de meerderheid gijzelt. Vorige week was dit het geval in de Friese Provinciale Staten, bij het debat over de verordening ‘Romte’ uit 2014. Simpel gezegd gaat het om provinciale regels waaraan gemeenten zich moeten houden bij het ontwikkelen van bestemmingsplannen. De discussie liep vast op drie belangrijke onderwerpen op het gebied van duurzaamheid: mestvergisters, kleine windmolens en dorpsmolens.

Het provinciebestuur kwam met het voorstel om vrijwel overal in Fryslân mestvergisters toe te staan. De oppositie gaf aan dat grootschalige, industriële mestvergisters niet welkom zijn. Eenvoudigweg omdat wij hier geen mestoverschot hebben en de benodigde mest en bijproducten van ver buiten Fryslân komen. Verre van duurzaam dus. Gedeputeerde Klaas Kielstra en de coalitiepartijen willen deze vervuilende, overlast gevende, weinig duurzame bedrijven klaarblijkelijk wel. Ze deden in elk geval niks om het te voorkomen.

‘Groningse’ windmolens

Nieuw was het debat over kleine ‘Groningse’ windmolens. In de oude verordening werd rommelruimte gegeven zonder duidelijke regels over hoogtes. Nu kwam de gedeputeerde ineens met een hoogte van 10 meter op de proppen. Ondanks goede adviezen, het succes van 15-meter-windmolens in Groningen en weldoordachte moties bleef de coalitie doof voor de wens uit de Friese samenleving. Er was onderling 10 meter afgesproken en daar bleef het bij.

Dorpsmolens

Dit was ook het geval met de discussie over dorpsmolens. Ondanks eerdere besluiten staat deze coalitie (CDA, VVD, SP en FNP) al drie jaar negatief tegenover lokale windmolens met een groot draagvlak. Succesvolle dorpsmolens die willen doorontwikkelen, zoals bij Reduzum, staan daardoor op slot. Hetzelfde geldt voor nieuwe initiatieven. Er gaat een rood kruis door de plannen als die niet in de strenge bestemmingsplanregels van de provincie passen. Kortom: wel grote, vervuilende mestvergisters, maar geen kleine, succesvolle duurzaamheidsprojecten.

Krampachtig

Is deze krampachtige, niet-duurzame houding bij alle coalitiepartijen aan de orde? Zeker niet. De SP verklaarde dat ze eigenlijk voor dorpsmolens zijn en tegen industriële mestvergisters. Een afspraak uit het coalitieakkoord van 2015 belet hen echter om met ons mee te stemmen. Feitelijk is er dus een meerderheid, maar een minderheid aan coalitiepartijen (CDA, VVD en FNP) gijzelt de meerderheid via een, klaarblijkelijk, in beton gegoten akkoord. Tegelijkertijd beweren het college en de coalitiepartijen dat ze de oppositie een uitgestoken hand bieden. Daar was vorige week alleen bitter weinig van te merken.

Gewoon gesprek

Wat wij willen is een gewoon gesprek over duurzaamheid en geen technische discussie over wat wel of niet eerder is afgesproken. De samenleving is de afgelopen jaren ook van mening veranderd. Dan mag je verwachten dat Provinciale Staten daar iets mee doet. Maar er is nog hoop. Komende tijd staan er voldoende belangrijke ‘groene’ onderwerpen op de agenda, waaronder circulaire economie en duurzame landbouw. Wij zullen opnieuw met voorstellen komen en nodigen het college en de coalitiepartijen uit om onze uitgestoken hand dit keer wel aan te nemen.

Remco van Maurik, Partij van de Arbeid Statenfractie Margreet Mulder, D66 Statenfractie Rinie van der Zanden, Partij voor de Dieren Statenfractie Wiebo de Vries, ChristenUnie Statenfractie Retze van der Honing, GrienLinks Statenfractie Jan Waterlander, 50PLUS Statenfractie

Het bericht Coalitiepartijen gijzelen meerderheid Provinciale Staten verscheen eerst op Partij van de Arbeid Fryslân.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.