Nieuws van D66 in Gelderland over CDA inzichtelijk

16 documenten

D66 Maasdriel 2018-2020: ‘nieuw, fris en anders’ blijft

D66 D66 CDA Gelderland 16-07-2020 14:59

D66 Maasdriel maakte twee jaar geleden de entree in de politieke arena van de gemeente Maasdriel. Van maart 2018 tot de zomer van dit nu al historische jaar 2020 was het een periode vol pittige debatten, inhoudelijke overwinningen en voor D66 wortels vinden in een weerbarstig politiek landschap. Wij maken de balans op met de conclusie dat we invulling blijven geven aan onze verkiezingsslogan: “Nieuw. Fris. Anders.”

D66 Maasdriel ging na de verkiezingen van 2018 vol goede zin aan de slag. Met een kernteam rondom raadslid Tom van Engelen bestaande uit Liesbeth Faas (Samenleving & Financiën) en Michiel de Raaf (Ruimte) zetten we de lijnen uit voor onze benadering van complexe dossiers, met ondersteuning van onder andere de plaatsvervangende commissieleden Daniëlle Vlasman en Roel Reedijk.

Successen Aandacht voor meer kwaliteit en uren op onderwijs, (duurzame) impulsen in het beleid op Ruimtelijke Ordening, versterking van onze culturele waarden en historie. Het oprichten van een monument op de plaats van het mottekasteel in Kerkdriel is een tastbaar succes. Druk zetten op de regiefunctie van de gemeente ten aanzien van Vroeg- en Voorschoolse Educatie is er nog een. Bij de formulering van huisvestingsbeleid voor arbeidsmigranten stond D66 erop dat de regels redelijk en billijk waren, “maar niet vrijblijvend”. We maken geen beleid voor een laatje in het bureau. Dat al deze dossiers voortdurend aandacht nodig hebben is evident, maar het is goed dat we ook vooruitgang zien.

Windmolens Wellicht het meest aansprekende succes vierden we ruim een jaar geleden. Hoewel het bestuursakkoord van de coalitie bestaande uit Samen Sterk Maasdriel (SSM) en het CDA ferm repte van “geen windmolens in de gemeente Maasdriel”, is het D66 gelukt deze stelling om te buigen naar een constructief ja-woord voor deze vorm van duurzame energieopwekking. D66 heeft ervoor gepleit de gemeente de regie te geven in het proces, alsmede het bewerkstelligen van een participatiemodel dat garandeert dat de lokale gemeenschap profiteert van de windmolens. Hiervoor is een constructieve dialoog gevoerd met initiatiefnemers GreenTrust en coöperatie Bommelerwaar. We zijn SSM nog steeds dankbaar voor hun dapperheid om – in afwijking van wat ze met hun coalitiepartner CDA hadden afgesproken – hun standpunt te wijzigingen ten faveure van windmolens. Daaraan ging een intensief proces vooraf. Duurzaamheid is in een tijdbeslag van twee jaar ook in Maasdriel het eerste uitgangspunt geworden. D66 heeft daaraan graag een (groene) bijdrage geleverd.

Integriteitskwestie op inhoud Wie terugkijkt op de afgelopen twee jaar kan niet heen om de vaststelling van het Bestemmingsplan Buitengebied en de tijdens dat proces geopenbaarde integriteitskwestie rondom een wethouder. Het is een lastige kwestie als gekrenkte trots en persoonlijke kruistochten mixen met waar het in essentie om gaat: de inhoud. D66 Maasdriel heeft zich geprofileerd als de jonge wolf tussen oude vossen, die ‘nieuw, fris en anders’ tegen dossiers aankijkt en daartoe een puur inhoudelijke benadering kiest. Lees er hier meer over. Als constructieve partij tussen coalitie en oppositie blijven wij bruggen bouwen. Kritisch waar het moet, verbindend waar het kan. Daarin zit ons onderscheidend vermogen.

Successen koesteren D66 Maasdriel koestert de geboekte successen en is van plan er nog meer aan toe te voegen in de twee jaar die resteren in deze bestuursperiode. We kunnen bogen op een enthousiaste groep Maasdrielse (en Bommelerwaardse) leden, waarmee we ons ook buiten de raadzaal doen gelden. Bijvoorbeeld door actief mee te doen aan Maas- & Waaljutten, het organiseren van culturele avonden over erfgoed, betrokkenheid bij voorlichting aan jeugd over de gevolgen van drugsgebruik en het bereiken van meer dan 100 vrouwen tijdens speciale thema-avonden over zaken die specifiek hen na aan het hart liggen.

Wil jij ook een nieuwe, frisse en andere impuls geven aan hoe de politiek zich ten dienste stelt aan de inwoners van Maasdriel? Sluit je dan aan via https://wordlid.d66.nl/ of stuur een bericht naar maasdriel@d66bommelerwaard.nl en dan nemen wij contact met je op.

 

Visie voor bereikbaar Gelderland

D66 D66 CDA Gelderland 11-07-2020 12:47

D66 onderkent de ontwikkelingen die ten grondslag liggen aan de visie voor bereikbaar Gelderland die op 8 juli ter besluitvorming is voorgelegd aan de Staten. Dat zijn de groei van het aantal verplaatsingen, de klimaatopgave en de verbetering van verkeersveiligheid. De gebiedsgerichte aanpak en de aandacht voor lopen en fietsen op korte afstanden sluiten naadloos aan bij de thema’s van D66.

In de beeld- en oordeelsvormende sessies heeft D66 gepleit voor een helder afwegingskader. Wij zijn dan ook verheugd dat in de visie een afwegingskader is opgenomen op basis waarvan projecten en activiteiten worden getoetst en geselecteerd. Ook aan ons pleidooi om de projecten en activiteiten op de (middel)lange termijn aan de Staten voor te leggen is gehoor gegeven. Alleen zo kan immers voorkomen worden dat kort-cyclische besluitvorming plaatsvindt over lange termijn beslissingen. Ons verzoek om het afwegingskader nader uit te werken, is helaas (nog) niet opgevolgd.

Ook hebben wij ons hart gemaakt voor meer aandacht voor de verbinding met de landelijke gebieden. Immers, elke Gelderlander heeft recht op betaalbare, veilige en duurzame mobiliteit. De motie die op initiatief van de CDA is ingebracht over een eigenstandige benadering van de landelijke gebieden was een stap in de goede richting. Deze motie was echter onvoldoende uitgewerkt en gaf een vrijbrief aan Gedeputeerde Staten. En de motie op initiatief van de CU over slimme mobiliteitsconcepten met slimme financieringsconstructies in landelijke gebieden was bijzonder inventief, maar bracht de betaalbaarheid van woningen in gevaar. De moties over spits mijden door hybride werken en verkeersveiligheid basisscholen heeft D66 wel ondersteund en zijn een nadere uitwerking van de visie voor bereikbaar Gelderland.

Waar D66 staat in de Maasdrielse politieke crisis

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 13-06-2020 11:48

Politiek Maasdriel voegde donderdag 11 juni met twee Moties van Wantrouwen een bladzijde toe aan de roerige geschiedenis die de gemeente kent in haar 20-jarige bestaan. Aan vorige episodes namen wij niet deel, omdat D66 pas in 2018 toetrad met een nieuw, fris en ander geluid. Hieronder lees je hoe wij ons hebben opgesteld in het vraagstuk dat donderdag tot een climax kwam.

Het debat begon een jaar geleden met de integriteitskwestie rondom wethouder Peter de Vries. D66 redeneert vanuit de inhoud en focuste daarom op hét element dat nog altijd wringt in dit dossier. Dat er een beslissing tot plangrenswijziging is genomen waarvan de ratio ontbreekt. Het is fijn dat de wethouder openlijk uitspreekt niks met zijn perceel te doen zolang hij wethouder is. Daarmee voorkomt hij ongemakkelijke situaties op het gemeentehuis. Dat praat echter niet goed dat de procedure ondoorzichtig, oncontroleerbaar en dus fout was. Het rationele antwoord daarop is: terugdraaien dit besluit.

Onze constructieve motie met ratio

D66 Maasdriel diende een constructieve motie in die de wethouder een laatste kans bood met bonnetjes en verslagen te komen die aantonen dat de procedure wél correct is verlopen. PvdA-GroenLinks had een motie voorbereid die ook terugdraaien bepleitte. In hun overwegingen stonden echter teksten waar wij niet mee wilden instemmen. Beiden moties haalden het niet, mede doordat de coalitiepartijen SSM en CDA genoegen namen met de toezegging van de wethouder. Die houdt concreet in: financieel gewin blijft voor hem in ieder geval voor 2 jaar uit. D66 vindt dat dit geen recht doet aan het fout doorlopen van procedures.

Onderzoek vanwege ex-projectleider

VVD Maasdriel wil een onderzoek naar de ruis over de verklaring van de voormalig projectleider van het Bestemmingsplan Buitengebied. Hoewel er één officiële verklaring van haar ligt, waaruit D66 heeft geciteerd in de commissie van 27 mei, meent de VVD dat deze persoon meerdere versies van de waarheid vertelt. Dat brengt D66 tot de conclusie dat de sinaasappel op dit punt wel is uitgeknepen. Echte waarheidsvinding is niet meer te bereiken.

Motie ‘streep eronder’ van SSM

Na drie moties leek het debat gevoerd. De coalitiepartijen namen genoegen met de toezegging van de wethouder en de oppositiepartijen wilden de plangrenswijziging ‘zonder ratio’ terug draaien. Daarmee leek iedereen zijn kruit te hebben verschoten. SSM wilde op dit punt in het debat een streep onder het dossier zetten middels een motie die de aanbevelingen van Elzinga en De Haan overneemt. De motie kreeg alleen de ‘voor’ stemmen van de coalitie. D66 Maasdriel had begrip voor de inhoud, maar bracht in dat behalve aanbevelingen het onderzoeksrapport van de befaamde onderzoekers ook conclusies kende. In tegenstelling tot onze D66-motie bleef het proces zonder ratio in de SSM-motie onbesproken. Dat was voor D66 onacceptabel en reden voor een tegenstem.

Moties van Wantrouwen

In een gezonde democratie voer je een debat op feiten en probeer je elkaar te overtuigen van je eigen interpretatie daarvan. Dat kan lukken en dat kan niet lukken, maar dat is hoe het spel gespeeld wordt. Helaas meenden de ‘oude vossen’ van PvdA-GroenLinks en VVD dat het spel nog niet uit was. Zij dienden Moties van Wantrouwen in jegens wethouder De Vries en burgemeester Henny van Kooten. De moties bevatten oncontroleerbare beschuldigingen en niet verholen frustratie. Die overschaduwden elementen die een kern van terechte kritiek inhielden, zoals communicatie en informatievoorziening richting de raad. Maar dat zijn punten waarvan D66 zegt: laten we daarover in gesprek blijven. Zo’n gesprek voer je niet met een geladen pistool op tafel. Dan ben je het praten voorbij en geldt er alleen nog een ander doel. Beschadigen. Daarom categoriseerde ons raadslid Tom van Engelen de moties als ‘showmoties’. En dat is een wijze van politiek bedrijven die in de ogen van D66 een faillietverklaring is.

Word lid!

Wil je ook graag met een frisse, constructieve blik een bijdrage leveren aan de toekomst van je eigen leefomgeving? Dan is aansluiting bij D66 misschien wel iets voor jou. Wij hebben in Maasdriel (en Zaltbommel) een enthousiaste ploeg die staat voor open en transparant bestuur, waar zuiver en integer handelen voorop staat, en we met elkaar werken vanuit de inhoud van dossiers. Voor een mooiere toekomst van de gemeente waarin we wonen. Neem contact met ons op of kijk op https://wordlid.d66.nl/

Binnenlands Bestuur gebruikt diverse quotes van raadslid Tom van Engelen van tijdens het debat. Lees het artikel hier

Drie worden uitgenodigd, zes geven antwoord

D66 D66 VVD CDA PvdA Gelderland 30-05-2020 10:00

De partijen CDA, VVD, VWB, PvdA, D66 en GL hebben kennis genomen van het verzoek van Dorpsbelangen om de informateurs met een drietal partijen verdiepende gesprekken te laten voeren.
De aanleiding van de motie van wantrouwen op 18 mei, namelijk dat er onvoldoende duidelijkheid werd verschaft over de reden van de breuk en de problemen in de onderlinge samenwerking, is echter nog steeds aanwezig. Daarom hebben deze partijen gezamenlijk de informateurs gevraagd eerst een duidingsgesprek te organiseren met de fractievoorzitters.

Visieontwikkeling voor uniek gebied Maasdriel

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 28-05-2020 14:47

PERSBERICHT De gemeenteraad van Maasdriel heeft woensdag 27 mei unaniem een motie aangenomen die verzoekt een visie te ontwikkelen voor een complex gebied tussen de A2 en het spoor bij Hedel. De problematiek is op deze locatie al jaren hardnekkig en dat werd nog eens bevestigd door de behandeling van het dossier van ondernemer De Schans.

De Schans is een bedrijf in het buitengebied. Wat hij wil met de ontwikkeling van zijn bedrijf past eigenlijk niet binnen de onderleggers van dat gebied. Toch heeft het College van Maasdriel gemeend medewerking te willen verlenen aan zijn toekomstplannen, met als argumentatie dat dit gebied, direct naast de A2 en recht tegenover de nogal in het oog springende bedrijfslocatie van De Groot, sowieso al in de richting gaat van … ja, van wat eigenlijk? Die vraag ziet D66 graag beantwoord middels de motie. Het betreffende gebied is een lint, de voormalige provinciale weg richting de bebouwde kom van Hedel. Daaraan staan grote en kleine bedrijfjes, er wonen mensen, er zit zelfs een uitvaartonderneming. Met een lappendeken aan bestemmingen raken mensen gedwongen zich in allerlei bochten te wringen om op papier legaal te bestaan. Hier is duidelijkheid gewenst.

Unaniem aangenomen

De motie, die samen met Samen Sterk Maasdriel is ontwikkeld en mede door het CDA is ondertekend, kon rekenen op de steun van de hele raad. Die bestond op dat moment overigens verder alleen nog uit de fractie van PvdA-GroenLinks. VVD Maasdriel had de zaal bij de behandeling van dit agendapunt verlaten uit onvrede over de in hun ogen niet goed verlopen procesgang aangaande vragen die zij hadden. D66 betreurt dat de VVD-fractie op deze manier democratie wenst te bedrijven; weglopen betekent je onttrekken aan het debat. Zo vertegenwoordig je niet de mensen die op je gestemd hebben. En dat is zeker jammer aangezien de motie een impuls is voor ondernemers en economie. Daarin betrekken we bovendien in een hoger perspectief de verdere ontwikkeling van het gebied. Wij zien uit naar de oplevering van de visie waarover we dan, hopelijk ook met de VVD, in discussie kunnen gaan.

Stikstof: boeren opkopen en uitstel Lelystad Airport

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-04-2020 17:28

In de schaduw van de coronacrisis gaan een aantal provinciale onderwerpen, het zij vaak in een lager tempo, toch door. Zo kwamen er twee weken geleden twee belangrijke stikstof gerelateerde nieuwsberichten naar buiten. Eerst werd bekend dat de provincie Brabant in een aantal andere provincies agrarische bedrijven heeft gekocht om met de stikstofruimte van die bedrijven de aanleg van logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Een paar dagen later werd bekend dat de opening van Lelystad Airport, mede vanwege fouten in de stikstofberekening, vertraagd wordt tot minimaal november 2021.

Het opkopen van agrarische bedrijven

De provincie Brabant heeft eind maart bekendgemaakt dat zij zes agrarische bedrijven hebben opgekocht om logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Vier van deze zes bedrijven lagen niet in de provincie Brabant, maar in andere provincies elders in het land. En hoewel er geen bedrijven in Gelderland gekocht zijn, verraste dit nieuws de meeste Gelderse politieke partijen. Over het ‘extern salderen’, zoals het opkopen van andere bedrijven om hun stikstofruimte voor jouw project heet, worden in Den Haag nog de nodige discussies gevoerd. Zo is er de vraag of het maatschappelijk wenselijk is dat op deze manier stikstofruimte, van de ene sector (in dit geval de landbouw) naar een andere sector (in dit geval de logistiek), verdwijnt. Koopt de rijkste sector straks ons landschap leeg?

Ook technisch ligt er de vraag of het gewenst is dat de ene soort stikstof ingewisseld kan worden voor de andere. Een logistiek park stoot namelijk vooral stikstofoxiden (NOx) uit. Met andere eigenschappen dan ammoniak (NH3), de grootste bron van stikstof uit de landbouw. Om die reden heeft D66 in Gelderland samen met VVD, FVD, CDA, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, SGP en 50Plus schriftelijke vragen hierover gesteld.

Lelystad Airport

Enkele dagen na dit bericht maakte Minister Cora van Nieuwenhuizen bekend dat de opening van Lelystad Airport opnieuw werd uitgesteld. Goed nieuws voor alle Gelderlanders die onder een voorgenomen laagvliegroute wonen. Naast de Coronacrisis is de belangrijkste reden hiervoor dat er fouten zijn gemaakt in de eerdere stikstofberekening van het vliegveld. Deze fouten werden in december 2019 ontdekt door de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Lelystad Airport (SATL). Door met een onrealistisch hoge warmte te rekenen werd de stikstofuitstoot van de vluchten kunstmatig laag gehouden en ook de stikstofberekeningen van het wegverkeer van en naar het vliegveld was niet op orde. Het vliegveld zal dus nieuwe berekeningen moeten maken, waarbij de depositie op de Veluwe gegarandeerd zal stijgen. Ook hier is het opkopen van agrarische bedrijven één van de opties om de stikstofdepositie te verlagen. Samen met het CDA stelden we daarom deze schriftelijke vragen.

Speech Elke Meyers bij de Algemene beschouwingen van donderdag 4 juli 2019

D66 D66 CDA Gelderland 05-07-2019 20:44

Voorzitter,

In mijn eerste beschouwing bij de kadernota voor Zaltbommel, maar uw laatste vergadering als voorzitter , mag ik u gelijk ook bedanken voor uw inzet voor onze mooie gemeente. Ruim één jaar na de verkiezingen ligt de eerste kadernota voor ons; een mooi financieel overzicht waarin een aantal belangrijke voorzieningen en projecten aan bod komen waarmee inwoners en instellingen gebaat zullen zijn. D66 wil het college daarvoor nadrukkelijk complimenteren èn bedanken !

Jip en Janneke, gecreëerd door onze lokale heldin Fiep Westendorp en toch één van de symbolen van de gemeente Zaltbommel , worden gekenmerkt door pure eenvoud en zonder kleur, maar blijven in die hele basale vorm al bijna 70 jaar talloze kinderen ver buiten Zaltbommel aanspreken.

De vertrouwde tweedimensionale silhouet-kleuters, kwamen in hun avonturen in een steeds gedetailleerdere, drukkere en kleurrijker decor te leven. Maar ze behielden hun eenvoud, hun karakter en vorm zonder aan waarde voor onze kinderen in te boeten. Is dit niet óók de uitdaging waar wij in onze tijd voor staan ? Onze maatschappij, ons stadsbeeld èn de dorpskernen daarbuiten worden steeds multi-cultureler, kleurrijker en óók drukker, maar de kunst is om telkens terug te kunnen keren naar de basis, en eenvoud zoals Jip en Janneke al generaties lang door een telkens veranderende maatschappij wandelen.

Kleurrijk palet Zoals gezegd We leven in een kleurrijke gemeenten met verschillende nationaliteiten en geloofsovertuigingen. Onze afkomst, nationaliteit en ervaringen maken ons tot wie wij zijn en iedereen moet hierin dezelfde kansen krijgen om zichzelf te kunnen ontwikkelen. In het bestuursakkoord van vorig jaar werd gesproken over zelfredzaamheid, armoede bestrijding en het belang van deelname aan het arbeidsproces. De laaggeletterdheid in Zaltbommel is hoger dan het landelijk gemiddelde. Dit beperkt de zelfredzaamheid van onze inwoners en draagt bij aan een hogere drempel om deze doelen te bereiken. D66 is dan ook zeer tevreden met het voorstel om een leerhuismedewerker aan te stellen om deze laaggeletterdheid aan te pakken.

Verbinding Wij zijn tevens verheugd te lezen dat de veerverbinding Loevestein Zaltbommel ook dit jaar weer zal worden aangeboden aan toeristen en onze inwoners. Dit past in de door D66 bepleitte verbinding van twee hoofdpijlers in ons gebied. Nu deze lijn er ligt verzoekt D66 de wethouder nogmaals om ook goed te kijken naar de verbinding tussen de binnen- en buitenstad. Een logistieke , planologische èn culturele schakel. Maar óók een verbinding tussen de geschiedenis en cultuur van de gemeente Zaltbommel met het heden. Een heden waarin ondanks uitbreiding en modernisering nog steeds plaats is voor eenvoud en rust. Waar Jip en Janneke op de Waalkade in een culturele driehoek met het stadskasteel de Buitenstad kunnen gaan verbinden met mogelijk ruimte voor het Fiep paviljoen wat vanuit een vorig voorstel helaas niet haalbaar bleek. We dienen gezamenlijk met de SP een motie in zodat we zicht houden op het verloop van het project ter nagedachtenis aan Fiep. Zoals gezegd; Het gaat de gemeente Zaltbommel financieel goed en we mogen tevreden zijn over tal van mogelijke investeringen. Echter de andere meer immateriële kant mogen wij niet vergeten. In sociaal-maatschappelijk opzicht is er namelijk nog steeds reden om ons zorgen te maken.

Gezamenlijke verantwoordelijkheid Anders dan in de verhalen van onze jeugdvrienden Jip en Janneke staat onze jeugd al op steeds jongere leeftijd voor moeilijke keuzes en soms complexe problemen. Onze jeugd is de toekomst en met zijn allen dragen wij de verantwoordelijkheid voor hoe de jeugd van onze kinderen zal verlopen. De wethouder sprak een aantal weken terug terecht over meer aandacht voor preventie; Echter sinds de overheveling van de jeugdzorg vanuit het Rijk naar de gemeentes, nu ruim 4 jaar geleden is er nog weinig uniformiteit en te weinig samenwerking tussen de omliggende regio’s . Zo is Zaltbommel mbt jeugd -ggz en gedwongen kaders afhankelijk van zowel Gelderland als Brabant. Veilig-thuis, Jeugdbescherming en pleegzorgvoorzieningen halen wij uit Gelderland. Voor psychiatrische zorg voor onze kinderen rijden we naar Vught. De vele partners waarmee we samenwerken, de vele belangen, de tekorten aan bedden en bekwame hulpverleners, en de toename aan wachtlijsten bij onze zorgaanbieders zijn van grote invloed op onze inwoners. Het zijn aspecten waar we niet alleen afhankelijk van zijn, maar ook nauwelijks zicht op hebben. Hoe gaat de wethouder er voor zorgen dat onze jeugd de juiste passende en spoedige hulp krijgt die ze nodig heeft als er zoveel ketenpartners en regionale verschillen zijn om rekening mee te houden? Kan de wethouder daar inzicht in geven? De kosten van de Jeugd -GGZ zouden omlaag moeten. D66 denkt dat het mogelijk is kosten te verminderen, en de kwaliteit van jeugdzorg te verbeteren ondanks de eerder genoemde tekorten en wachttijden. Veel hangt af van de wijze waarop efficiënt wordt omgegaan met de reeds aanwezige expertise , het zorgvuldig verwijzen en gebruik maken van reeds bestaande zorgstructuren. D66 nodigt de wethouder uit hier samen eens over te brainstormen. Ook zullen wij een motie, samen opgesteld met het CDA indienen, met het verzoek aan het college om een uitgebreid overzicht te maken van alle onderwerpen en thema’s die het sociaal domein behelst. Wij als Raadsleden krijgen vele verschillende nota’s, documenten en beleidsstukken te zien en een soort recepten boek waarin beleid, visie , kosten worden omschreven zou wat ons betreft geen overbodige luxe zijn.

En nu: “Let’s talk about seks”. Zonder zelfs de zwarte gezichtjes van Jip en Janneke te laten blozen of de raadsleden met rode oortjes hier achter te laten is het een serieus onderwerp binnen opnieuw het thema preventie; Een tijd terug is er gesproken over educatie over lachgas. Alle partijen waren het er over eens; handhaven kan (nog )niet, maar voorlichten wel. Gelukkig wordt onze jeugd in Zaltbommel inmiddels voorgelicht over het gebruik van lachgas, en ook over misbruik, van drank en drugs en de gevolgen hiervan. Wat wij missen in het preventieve stuk en waar we eveneens zorg signalen over hebben ontvangen is de educatie over seksueel geweld. Het beleid rondom bijvoorbeeld ongewenste aanrakingen en gedrag of seksting onder de jongeren zonder enige besef van de mogelijke consequentie voor de nabije of verre toekomst en hoe dicht ze bij een strafbaar feit kunnen staan , is nog onvoldoende helder.

Democratisch verbindend Ik zou graag willen afsluiten met ons zelf als Raad. In de afgelopen periode is duidelijk geworden dat wij als Raad in staat zijn om elkaar op cruciale momenten te vinden. Iedere fractie, ieder raadslid werkt vanuit dezelfde intenties: onze gemeente elke dag stap voor stap een beetje mooier en beter maken. De weg er naar toe kan verschillen, maar ik ben ervan overtuigd dat iedereen, die hier aanwezig is, vanuit zijn beste vermogen handelt. We spreken met dezelfde woorden, maar verstaan elkaar soms niet goed. Hierin is Zaltbommel niet uniek. Laten we niet alleen verbinden in onze maatschappij. Maar laten we dit onderling als raadsleden juist óók doen. Laten we de verantwoordelijkheid nemen, in belang van de burgers ,die ons gekozen hebben, om de verbinding met elkaar te blijven maken als het gaat om belangrijke dossiers. Natuurlijk; het debat moet gevoerd worden (wellicht wat forser dan we gewend zijn) en partij-standpunten moeten worden benadrukt; dit is immers de kracht van onze democratie. Maar ondanks verschillende politieke kleuring moet ,volgens D66, gezamenlijkheid haalbaar blijven.

Wij wensen het college samen met de organisatie veel succes met het opstellen van de begroting. Schroom niet om vooraf keuzes voor te leggen aan de Raad. Het is uiteindelijk een opgave aan ons allemaal.

Samen moeten we het kleuren tot een mooi palet. Een palet rondom een mooie en duurzame, maar ook een financieel gezonde gemeente, die bruist, die aantrekkelijk is om in te wonen en die uitnodigt om te bezoeken. Zoals onze helden Jip en Janneke ondanks hun kleurloze silhouet overeind blijven in hun kleurrijke, bruisende omgeving.

Dank u wel.

Nieuwe coalitieakkoord ‘Samen voor Gelderland’ mist ambitie

D66 D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Gelderland 05-06-2019 14:22

De Provinciale Statenvergadering van vandaag staat vooral in het teken van een wisseling van de oude naar de nieuwe coalitie. Céline Blom voert namens D66 het woord over het nieuwe coalitieakkoord van de VVD, CDA, PvdA, GL, ChristenUnie en gedoogpartner SGP. “De fractie van D66 is blij om te zien dat er uitvoering wordt gegeven aan plannen van de vorige periode, toch hadden wij meer ambitie, heldere keuzes en concrete plannen willen zien in                                                                                      het akkoord.”

Céline Blom vraagt namens D66 aandacht voor drie grote thema’s uit het akkoord waaronder Klimaat, Onderwijs en Arbeidsmarkt en de bestuursstijl. Per saldo blijkt uit het coalitieakkoord dat er een bezuiniging is op het tegengaan van klimaatverandering. Er ontbreekt ruimte om echt te investeren rondom klimaat. De prioriteit voor het uitwerken van een klimaatplan ontbreekt en daarom dient D66 een motie in om prioriteit te stellen aan de uitwerking van het klimaatplan. D66 Gelderland kijkt uit naar de toekomst en wil stappen voorwaarts blijven zetten voor een gezond en duurzaam Gelderland.

Lees de spreektekst hier: 

Voorzitter,

U heeft het vast vernomen, de Sint komt dit jaar Nederland binnen via Gelderland, Apeldoorn om precies te zijn. Hoe mooi is dat? Gelderland en ook Apeldoorn heeft veel ervaring met het organiseren van grootschalige evenementen die een goed beeld geven van onze mooie streken, onze rijke cultuur en ons prachtige landschap! Denk aan de Giro, denk aan Serious Request, … en denk misschien ook wel aan het toekomstige Eurovisiesongfestival!

En dit jaar is de landelijke intocht van Sinterklaas dus in Gelderland.

En hoe gaan dat soort dingen dan in Nederland? Voorzitter we krijgen discussie, want HOE moet de beste man Apeldoorn in komen: het kanaal is te smal voor de stoomboot, de waterstofbus is te klein voor alle helpers en de stoomtrein is niet zoals het hoort, paniek alom.

Nu is het mooie dat de Sint altijd met een creatieve oplossing komt, waarmee het feest altijd weer gered wordt. En dat is maar goed ook, want als we te lang blijven hangen in alle mogelijke opties, als we het iedereen daarin naar de zin willen maken, als we niet ingaan op het hoe, is er geen sinterklaasintocht en krijgt er niemand wat.

Voorzitter,

Voor ons ligt het coalitieakkoord Samen voor Gelderland en het bruggetje is niet moeilijk. In dit akkoord worden in lange stukken tekst vele opties benoemd om Gelderland economisch krachtig, verbonden en duurzaam te laten blijven. Maar wordt verbetering gestimuleerd?

Er wordt geprobeerd het vele inwoners naar de zin te maken en dat is te prijzen. Volgens het akkoord is er goed naar ‘het veld’ geluisterd. Voor iedere organisatie zit er wel een zinnetje in. Voorzitter toch doet dat sterk denken aan ‘ik word genoemd’ … En sommige zaken zijn wel wat bijzonder, want gaan we niet eens over als provincie.

En er wordt vooral niet ingegaan op het HOE, vooral wordt benoemd dat we alles samen doen (dit woord wordt ruim 155 keer genoemd).  Uiteraard is D66 een voorstander van samenwerking. Maar dit stuk ademt vooral uit dat iedereen verantwoordelijk is voor alles, en uiteindelijk voelt dan niemand zich nog verantwoordelijk voor iets.

En toch, ook respect vanuit D66 en complimenten dat deze partijen laten zien dat we in Nederland en Gelderland nog steeds grote politieke verschillen kunnen overbruggen.

Wat D66 helaas wel opvalt is dat er geen stap voorwaarts wordt gezet. Deze coalitie wil uitvoeren wat bedacht is in de vorige periode, dat vindt d66 natuurlijk erg fijn om te constateren, maar we hadden graag meer ambitie gezien met heldere keuzes en concretere plannen over het hoe. Net als bij de intocht van Sinterklaas, moet er uiteindelijk toch echt gekozen: hoe treedt de beste man ons land in, wordt het de stoomtrein, of de boot, of toch de elektrische fiets?

 

D66 benoemt graag 3 thema’s specifiek uit het akkoord:

Klimaat

Het mag duidelijk zijn, D66 had meer verwacht van de klimaatplannen. Waar we stevig vooruit wilden maakt de coalitie een pas op de plaats, en doet zelfs een stap achteruit.

De kern voor D66 is: We zijn blij met de 30 miljoen per jaar die er is, maar dit is alleen genoeg voor de basis: Voor ambtelijke processen, het GEA, coöperaties en het goed ondersteunen van bedrijven.

Per saldo is deze 30 miljoen een bezuiniging op het tegengaan van klimaatverandering. Er was jaarlijks 30 mln beschikbaar PLUS de 5% regeling (breed aangenomen motie van D66: 18M93). Dat zou voor de komende periode op ongeveer 35 mln per jaar uitkomen. Nu is er maar 30 mln beschikbaar. Wat volgens d66 ontbreekt is ruimte om écht te investeren door het oprichten van een revolverend fonds. Waarmee we inwoners, coöperaties en bedrijven kunnen helpen te investeren in het terugdringen van hun uitstoot. Ook is er volgens ons haast met het uitwerken van het klimaatplan, waarbij er aandacht moet zijn voor tussentijdse indicatoren zodat we kunnen controleren of we het gaan halen. Maar u kent D66 als een optimistische partij. Wij willen graag samen met de hele Staten kijken hoe we het meest urgente probleem van de komende jaren ook echt aan kunne pakken. Daarom dienen we bijgaande motie … in met dictum….

 

2          Onderwijs en arbeidsmarkt

Waar het economie betreft, spreekt het coalitieakkoord over het robuust en toekomstbestendig maken van de Gelderse Economie. Innovatie moet het MKB aanjagen.

Wat volgens D66 mist is de uitwerking van de breed aangenomen D66 motie 19 M 13,

Waarin al opgeroepen wordt aan de slag te gaan met het ontwerpen van een nieuwe O&A -aanpak met een uitwerking van een O&A-talent- en kenniscentrum. Waarin het bestrijden van voortijdig schoolverlaten en het bevorderen van diversiteit benoemd worden Waarin gevraagd wordt samen met het bedrijfsleven aanvullend werk te maken van een mbo-samenwerkingsagenda, met aandacht voor Leven Lang Ontwikkelen (LLO), Waarin opgeroepen wordt per direct samen met het mbo aan de slag te gaan met de ontwikkeling van (korte) trajecten (voor het opleiden voor de tekorten in de technische beroepen voor de klimaat en energietransitie)

D66 is ervan overtuigd dat de focus niet allen moet liggen op arbeidsmigranten en hun woonruimte, maar ook op de groepen die vaak niet in beeld zijn: De niet-uitkeringsgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zonder werk. Waarbij er aandacht moet zijn voor het ontwikkelen van zowel beroeps- als taalvaardigheden.

We vragen ons wel af of de aspirant gedeputeerde bereid is om voor kerst te komen met een actualisatie van de arbeidsmarkt en onderwijs beleid volgens motie 19M13(toezegging?)

 

3          Bestuursstijl

In het coalitieakkoord wordt gesproken over een veranderende rol van Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en van de provincie. Er wordt daarbij over meerdere rollen gesproken, waaronder de partnerrol. Hierbij verwacht de coalitie van Provinciale Staten geen ‘duidelijke kaderstelling inclusief instrumenten- en middelen keuze’ maar een akkoord om deels zonder kaders verder te gaan. Om vervolgens in de ‘Trialoog’ beleid vorm te geven.

De uitdagingen waarvoor we staan moeten inderdaad in gezamenlijkheid opgepakt worden. Tegelijk heeft PS een stevige verantwoordelijkheid richting de Gelderlanders: een toegankelijke en transparante besluitvorming organiseren.

D66 maakt zich hier zorgen over. De ‘Trialoog’ kent niet dezelfde transparantie als een Statenvergadering, of een oordeelsvormende bijeenkomst. Geen uitnodiging aan inwoners en pers om erbij te zijn. Geen integrale verslaglegging om het terug te kijken of luisteren.

Als we zoeken naar nieuwe overlegvormen, laten we dat dan wel in de openbaarheid blijven doen. Daarom dient D66 een motie in. 

D66 heeft ook nog 1 vraag: Het coalitieakkoord spreekt van het centraal stellen van de opgave i.p.v. de structuur. Waarom dan 75 miljoen naar Goed Bestuur (Veiligheid en handhaving en Werkwijze Gelders bestuur?) Hoe wordt dit besteed? Wat zijn kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen en wanneer zijn we tevreden?

Voorzitter, afsluitend:

D66 kiest voor de toekomst en wil een stap voorwaarts zetten voor een gezond Gelderland voor ons én voor onze kinderen.

Daarom is D66 is ten alle tijden bereid om mee te denken over het maken van keuzes en het uitwerken van het HOE in concrete plannen.

Want gelukkig zijn we ook blij met een aantal mooie zaken in dit coalitieakkoord: bijvoorbeeld de grote ambities voor biodiversiteit en de uitgebreide aandacht voor kringlooplandbouw. Daarnaast ook de wijze waarop vrijheid om jezelf te zijn ongeacht afkomst gender en seksuele oriëntatie, religie leeftijd of sociale economische achtergrond benoemd wordt in het akkoord.

En hoe komt Sinterklaas nu aan in Apeldoorn? Hij verzint vast een creatieve oplossing, samen met de hoofdpiet….en zet daarmee wellicht een enorme stap voorwaarts.

 

D66 pleit met steun Heerewaarden voor nieuwe functie baarhuisje

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 20-02-2019 15:37

D66 Maasdriel ving uit de gemeenschap van Heerewaarden het signaal op dat lokaal geen gelegenheid is om een urn te bewaren. Daarvoor moet men al gauw uitwijken naar bijvoorbeeld Beuningen, of de urn thuis bewaren, wat niet voor iedereen een gewenste optie is. Met een succesvol ingediende motie gloort een oplossing aan de horizon.

Op de begraafplaats in Heerewaarden staat een baarhuisje dat zijn functie over de loop van jaren zijn functie heeft verloren. Enige tijd geleden opperde ons burgercommissielid Michiel Alexander de Raaf in het kader van het nieuw op te stellen begraafplaatsenbeleid hiernaar te kijken. Uiteindelijk heeft dit voorstel vorm gekregen in een motie, die het College opdraagt te onderzoeken of het mogelijk is het baarhuisje te transformeren in een urnenwand. Na een vruchtbare samenwerking met de coalitiepartijen Samen Sterk Maasdriel en het CDA en met ondersteuning van PvdA-GroenLinks en VVD Maasdriel is de motie op donderdag 14 februari succesvol ingediend en aangenomen. Raadslid Tom van Engelen noemde het toepasselijk om de motie op de “dag van liefde”, het was immers Valentijnsdag, in te dienen.

Steun vanuit Heerewaarden

Belangrijk voor D66 Maasdriel is de steun vanuit de gemeenschap van Heerewaarden voor dit initiatief. De lokale dorpsraad van Heerewaarden gaf aan de motie van harte te steunen.

 

 

Dit bereikte D66 Gelderland in de afgelopen vier jaar

D66 D66 VVD CDA PvdA Gelderland 03-02-2019 14:23

Tijdens de PS-vergadering van 30 januari bespraken de Statenleden de afgelopen bestuursperiode. Fractievoorzitter Fleur van der Schalk ging in op de resultaten van D66 in de afgelopen tijd. Ze vatte ze samen in de onderstaande woorden.

Waar kwamen we vandaan?

‘Toen we in 2015 het coalitieakkoord Ruimte voor Gelderland met VVD, CDA en PvdA sloten, zaten we nog in de naweeën van de economische crisis. We sloten bewust een akkoord op hoofdlijnen. We wilden ruimte laten voor de dynamiek in de regio’s en de energie uit de samenleving benutten. Ook met een coalitieakkoord op hoofdlijnen is het gelukt om tot mooie resultaten te komen.

Wat hebben we gedaan? Stedelijke vernieuwing

D66 wilde investeren in stedelijke vernieuwing om leegstand aan te pakken en voorzieningen te behouden. Met het programma Steengoed Benutten is samen met gemeenten hard gewerkt aan aantrekkelijke binnensteden, met nieuwe functies en nieuw elan.

Waardevolle natuur versterken

D66 wilde investeren in waardevolle natuur, met de Veluwe op 1. De groene long van Gelderland is goed voor de longen van de Gelderlanders en die moeten we versterken. In deze periode is natuurinclusief werken de norm geworden: van groene schoolpleinen tot groene verbindingen. We zijn trots dat het  Clemens Cornielje-ecoduct wordt gerealiseerd om de leefgebieden van dieren te vergroten. Met de agenda landschap, samen met inwoners, bedrijven en gemeenten opgesteld, de motie weide- en akkervogels en de extra 7,5 miljoen hebben we verdere goede stappen gezet voor ons landschap. Die focus en inzet houden we vast in de Omgevingsvisie.

Culturele parels behouden

D66 wilde culturele parels voor onze provincie behouden. We hebben ons daarom ingezet voor extra structurele middelen voor Introdans en Erepijs. Het Gelders Orkest (HGO) had de bijzondere aandacht van PS. We zijn blij dat HGO in de nieuwe vorm van het ‘Muziekhuis van het Oosten’ kan rekenen op structurele ondersteuning van de provincie. D66 staat voor een provincie die bijdraagt aan het onderhoud van monumenten en de landschappen waarin ze liggen. Misschien wel het zichtbaarste resultaat van al die inspanningen zien we vanuit het  provinciehuis in Arnhem: de torens van Eusebius zijn uit de steigers!

Investeren in fiets, OV en slimme mobiliteit

D66 wilde investeren in de fiets en dat is gebeurd: met de aanleg van zes snelfietspaden en vele fietsvoorzieningen langs onze station. “Een provincie die vooroploopt in nieuwe manieren van mobiliteit” stond in het coalitieakkoord. Dit zien we terug in de ambities voor emissieloos OV en de uitvoeringsagenda Slimme Mobiliteit. Slimme mobiliteit wordt steeds meer een onderdeel van onze mobiliteitsdoelen. De uitvoeringsagenda moet wat D66 betreft meer zijn dan losse projecten: geen asfalt maar apps, geen files maar de fiets!

Duurzame corridors

Langs bestaande wegen wilde D66 investeren in corridors van windmolens en zonnepanelen langs snelwegen. Het kostte twee moties duurzame corridors om GS in beweging te krijgen, maar we gaan de komende jaren grootschalige duurzame projecten langs de hoofdinfrastructuur in Gelderland zien, waarbij de omgeving deelt in de opbrengsten.

Investeren in een groene en inclusieve economie

D66 wilde investeren in een innovatieve en groene economie: met de focus op vakmanschap en groei van het MKB. Met ‘De Groeiversneller’ hebben ruim 300 startende bedrijven en ondernemers toegang tot kennis en geld gekregen om een ‘groeispurt’ door te maken. Dit kan niet zonder goede vakvrouwen en vakmannen. D66 wilde daarom ook investeren in een betere aansluiting van technisch onderwijs op de maakindustrie. Er zijn tientallen projecten gerealiseerd met bedrijven en scholen. Wij noemen dit: vooraf investeren in plaats van achteraf compenseren. Zo zorgen we voor kansengelijkheid voor alle Gelderlanders. En dat gaat verder dan werk. D66 is er trots op dat Gelderland de laaggeletterdheid actief wil bestrijden met een provinciebrede campagne.

Wat staat ons te doen?

D66 ziet goede resultaten, die we met deze coalitie maar ook in samenwerking met de andere collega’s hebben bereikt. Mooie resultaten zijn geen reden om achterover te leunen. We willen daarom tot slot drie dingen meegeven.

Breng de opgaven dicht bij onze inwoners. Inwoners moeten kunnen meedenken, meewerken en meeprofiteren van de transitie die op ons af komt. Investeer in de banen van de toekomst om de energietransitie mogelijk te maken. Hou de blik naar buiten gericht. CO2-emissie, mobiliteit: het houdt niet op bij de grens. Laat Gelderland een provincie van uitwisseling en samenwerking blijven.

D66 kijkt met een goed gevoel terug en met enthousiasme vooruit: werkend aan een duurzame toekomst van Gelderland!’

 

 

 

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.