Nieuws van D66 in Gelderland over GroenLinks inzichtelijk

12 documenten

Waar D66 staat in de Maasdrielse politieke crisis

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 13-06-2020 11:48

Politiek Maasdriel voegde donderdag 11 juni met twee Moties van Wantrouwen een bladzijde toe aan de roerige geschiedenis die de gemeente kent in haar 20-jarige bestaan. Aan vorige episodes namen wij niet deel, omdat D66 pas in 2018 toetrad met een nieuw, fris en ander geluid. Hieronder lees je hoe wij ons hebben opgesteld in het vraagstuk dat donderdag tot een climax kwam.

Het debat begon een jaar geleden met de integriteitskwestie rondom wethouder Peter de Vries. D66 redeneert vanuit de inhoud en focuste daarom op hét element dat nog altijd wringt in dit dossier. Dat er een beslissing tot plangrenswijziging is genomen waarvan de ratio ontbreekt. Het is fijn dat de wethouder openlijk uitspreekt niks met zijn perceel te doen zolang hij wethouder is. Daarmee voorkomt hij ongemakkelijke situaties op het gemeentehuis. Dat praat echter niet goed dat de procedure ondoorzichtig, oncontroleerbaar en dus fout was. Het rationele antwoord daarop is: terugdraaien dit besluit.

Onze constructieve motie met ratio

D66 Maasdriel diende een constructieve motie in die de wethouder een laatste kans bood met bonnetjes en verslagen te komen die aantonen dat de procedure wél correct is verlopen. PvdA-GroenLinks had een motie voorbereid die ook terugdraaien bepleitte. In hun overwegingen stonden echter teksten waar wij niet mee wilden instemmen. Beiden moties haalden het niet, mede doordat de coalitiepartijen SSM en CDA genoegen namen met de toezegging van de wethouder. Die houdt concreet in: financieel gewin blijft voor hem in ieder geval voor 2 jaar uit. D66 vindt dat dit geen recht doet aan het fout doorlopen van procedures.

Onderzoek vanwege ex-projectleider

VVD Maasdriel wil een onderzoek naar de ruis over de verklaring van de voormalig projectleider van het Bestemmingsplan Buitengebied. Hoewel er één officiële verklaring van haar ligt, waaruit D66 heeft geciteerd in de commissie van 27 mei, meent de VVD dat deze persoon meerdere versies van de waarheid vertelt. Dat brengt D66 tot de conclusie dat de sinaasappel op dit punt wel is uitgeknepen. Echte waarheidsvinding is niet meer te bereiken.

Motie ‘streep eronder’ van SSM

Na drie moties leek het debat gevoerd. De coalitiepartijen namen genoegen met de toezegging van de wethouder en de oppositiepartijen wilden de plangrenswijziging ‘zonder ratio’ terug draaien. Daarmee leek iedereen zijn kruit te hebben verschoten. SSM wilde op dit punt in het debat een streep onder het dossier zetten middels een motie die de aanbevelingen van Elzinga en De Haan overneemt. De motie kreeg alleen de ‘voor’ stemmen van de coalitie. D66 Maasdriel had begrip voor de inhoud, maar bracht in dat behalve aanbevelingen het onderzoeksrapport van de befaamde onderzoekers ook conclusies kende. In tegenstelling tot onze D66-motie bleef het proces zonder ratio in de SSM-motie onbesproken. Dat was voor D66 onacceptabel en reden voor een tegenstem.

Moties van Wantrouwen

In een gezonde democratie voer je een debat op feiten en probeer je elkaar te overtuigen van je eigen interpretatie daarvan. Dat kan lukken en dat kan niet lukken, maar dat is hoe het spel gespeeld wordt. Helaas meenden de ‘oude vossen’ van PvdA-GroenLinks en VVD dat het spel nog niet uit was. Zij dienden Moties van Wantrouwen in jegens wethouder De Vries en burgemeester Henny van Kooten. De moties bevatten oncontroleerbare beschuldigingen en niet verholen frustratie. Die overschaduwden elementen die een kern van terechte kritiek inhielden, zoals communicatie en informatievoorziening richting de raad. Maar dat zijn punten waarvan D66 zegt: laten we daarover in gesprek blijven. Zo’n gesprek voer je niet met een geladen pistool op tafel. Dan ben je het praten voorbij en geldt er alleen nog een ander doel. Beschadigen. Daarom categoriseerde ons raadslid Tom van Engelen de moties als ‘showmoties’. En dat is een wijze van politiek bedrijven die in de ogen van D66 een faillietverklaring is.

Word lid!

Wil je ook graag met een frisse, constructieve blik een bijdrage leveren aan de toekomst van je eigen leefomgeving? Dan is aansluiting bij D66 misschien wel iets voor jou. Wij hebben in Maasdriel (en Zaltbommel) een enthousiaste ploeg die staat voor open en transparant bestuur, waar zuiver en integer handelen voorop staat, en we met elkaar werken vanuit de inhoud van dossiers. Voor een mooiere toekomst van de gemeente waarin we wonen. Neem contact met ons op of kijk op https://wordlid.d66.nl/

Binnenlands Bestuur gebruikt diverse quotes van raadslid Tom van Engelen van tijdens het debat. Lees het artikel hier

Visieontwikkeling voor uniek gebied Maasdriel

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 28-05-2020 14:47

PERSBERICHT De gemeenteraad van Maasdriel heeft woensdag 27 mei unaniem een motie aangenomen die verzoekt een visie te ontwikkelen voor een complex gebied tussen de A2 en het spoor bij Hedel. De problematiek is op deze locatie al jaren hardnekkig en dat werd nog eens bevestigd door de behandeling van het dossier van ondernemer De Schans.

De Schans is een bedrijf in het buitengebied. Wat hij wil met de ontwikkeling van zijn bedrijf past eigenlijk niet binnen de onderleggers van dat gebied. Toch heeft het College van Maasdriel gemeend medewerking te willen verlenen aan zijn toekomstplannen, met als argumentatie dat dit gebied, direct naast de A2 en recht tegenover de nogal in het oog springende bedrijfslocatie van De Groot, sowieso al in de richting gaat van … ja, van wat eigenlijk? Die vraag ziet D66 graag beantwoord middels de motie. Het betreffende gebied is een lint, de voormalige provinciale weg richting de bebouwde kom van Hedel. Daaraan staan grote en kleine bedrijfjes, er wonen mensen, er zit zelfs een uitvaartonderneming. Met een lappendeken aan bestemmingen raken mensen gedwongen zich in allerlei bochten te wringen om op papier legaal te bestaan. Hier is duidelijkheid gewenst.

Unaniem aangenomen

De motie, die samen met Samen Sterk Maasdriel is ontwikkeld en mede door het CDA is ondertekend, kon rekenen op de steun van de hele raad. Die bestond op dat moment overigens verder alleen nog uit de fractie van PvdA-GroenLinks. VVD Maasdriel had de zaal bij de behandeling van dit agendapunt verlaten uit onvrede over de in hun ogen niet goed verlopen procesgang aangaande vragen die zij hadden. D66 betreurt dat de VVD-fractie op deze manier democratie wenst te bedrijven; weglopen betekent je onttrekken aan het debat. Zo vertegenwoordig je niet de mensen die op je gestemd hebben. En dat is zeker jammer aangezien de motie een impuls is voor ondernemers en economie. Daarin betrekken we bovendien in een hoger perspectief de verdere ontwikkeling van het gebied. Wij zien uit naar de oplevering van de visie waarover we dan, hopelijk ook met de VVD, in discussie kunnen gaan.

Stikstof: boeren opkopen en uitstel Lelystad Airport

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-04-2020 17:28

In de schaduw van de coronacrisis gaan een aantal provinciale onderwerpen, het zij vaak in een lager tempo, toch door. Zo kwamen er twee weken geleden twee belangrijke stikstof gerelateerde nieuwsberichten naar buiten. Eerst werd bekend dat de provincie Brabant in een aantal andere provincies agrarische bedrijven heeft gekocht om met de stikstofruimte van die bedrijven de aanleg van logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Een paar dagen later werd bekend dat de opening van Lelystad Airport, mede vanwege fouten in de stikstofberekening, vertraagd wordt tot minimaal november 2021.

Het opkopen van agrarische bedrijven

De provincie Brabant heeft eind maart bekendgemaakt dat zij zes agrarische bedrijven hebben opgekocht om logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Vier van deze zes bedrijven lagen niet in de provincie Brabant, maar in andere provincies elders in het land. En hoewel er geen bedrijven in Gelderland gekocht zijn, verraste dit nieuws de meeste Gelderse politieke partijen. Over het ‘extern salderen’, zoals het opkopen van andere bedrijven om hun stikstofruimte voor jouw project heet, worden in Den Haag nog de nodige discussies gevoerd. Zo is er de vraag of het maatschappelijk wenselijk is dat op deze manier stikstofruimte, van de ene sector (in dit geval de landbouw) naar een andere sector (in dit geval de logistiek), verdwijnt. Koopt de rijkste sector straks ons landschap leeg?

Ook technisch ligt er de vraag of het gewenst is dat de ene soort stikstof ingewisseld kan worden voor de andere. Een logistiek park stoot namelijk vooral stikstofoxiden (NOx) uit. Met andere eigenschappen dan ammoniak (NH3), de grootste bron van stikstof uit de landbouw. Om die reden heeft D66 in Gelderland samen met VVD, FVD, CDA, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, SGP en 50Plus schriftelijke vragen hierover gesteld.

Lelystad Airport

Enkele dagen na dit bericht maakte Minister Cora van Nieuwenhuizen bekend dat de opening van Lelystad Airport opnieuw werd uitgesteld. Goed nieuws voor alle Gelderlanders die onder een voorgenomen laagvliegroute wonen. Naast de Coronacrisis is de belangrijkste reden hiervoor dat er fouten zijn gemaakt in de eerdere stikstofberekening van het vliegveld. Deze fouten werden in december 2019 ontdekt door de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Lelystad Airport (SATL). Door met een onrealistisch hoge warmte te rekenen werd de stikstofuitstoot van de vluchten kunstmatig laag gehouden en ook de stikstofberekeningen van het wegverkeer van en naar het vliegveld was niet op orde. Het vliegveld zal dus nieuwe berekeningen moeten maken, waarbij de depositie op de Veluwe gegarandeerd zal stijgen. Ook hier is het opkopen van agrarische bedrijven één van de opties om de stikstofdepositie te verlagen. Samen met het CDA stelden we daarom deze schriftelijke vragen.

‘Met vier zetels kunnen we aan de slag’

D66 D66 GroenLinks VVD Gelderland 21-03-2019 15:24

Vanmiddag is de voorlopige uitslag van de Provinciale Statenverkiezingen voor Gelderland binnengekomen. De vier zetels voor D66 uit de exitpoll worden hiermee bevestigd. Maandag om 10.00u wordt de definitieve uitslag op het provinciehuis vastgesteld.

Lijsttrekker Michiel Scheffer: ‘D66 feliciteert Forum voor Democratie en GroenLinks, de grote winnaars van de verkiezingen. En natuurlijk feliciteren we ook de VVD als grootste partij.’

Voor D66 betekent vier zetels een verlies ten opzichte van 2015. Scheffer: ‘Natuurlijk is het even slikken als je terug gaat in aantal zetels, maar met vier zetels kunnen we aan de slag. We hebben een sterk team klaar staan. Zij gaan zich de komende vier jaar inzetten om onze idealen voor klimaat, onderwijs en Europa dichterbij te brengen.’

Er hebben gisteren meer dan 65 duizend Gelderlanders op D66 gestemd. Scheffer: ‘Ik wil al onze kiezers bedanken en de honderden vrijwilligers van D66 die de afgelopen weken en maanden voor ons de straat op zijn gegaan.’

De nieuwe fractie van D66 heeft donderdag in de eerste fractievergadering Michiel Scheffer aangewezen als fractievoorzitter.

D66 Maasdriel heeft gisterenavond ...

D66 D66 GroenLinks PvdA Gelderland 14-03-2019 10:02

D66 Maasdriel heeft gisterenavond bijdragen aan het debat over het geitenstaldossier. Op verzoek van toehoorders plaatsen wij hieronder integraal de tekst die ons raadslid Tom van Engelen heeft uitgesproken. (De tekst komt later nog op onze afdelingswebsite.) Afkeuring over een proces dat Maasdriel niet aankon/-kan Voorzitter, Als politieke partij die zich profileert als nieuw, fris en anders is het best wrang om te moeten spreken over een zaak die oud is, behoorlijk stinkt en binnen Maasdriel business as usual is. Toch gaan ook wij dat vanavond doen, want er ligt nogal wat op ons bordje. Wij constateren in het dossier over de geitenstallen van Alexander van der Schans drie afzonderlijke kolommen, te weten: 1. Wie is verantwoordelijk voor de van rechtswege verleende vergunning; 2. Wat is de meest constructieve oplossing voor het specifieke probleem; 3. Hoe voorkomen en borgen we dat in de toekomst dezelfde uitdagingen ontstaan? Kolom 1: Het vergunningproces Het is lastig iets te zeggen over het onderzoek dat door Ten Holter/Noordam Advocaten is uitgevoerd. Zoals iedereen met twee goed functionerende ogen heeft kunnen vaststellen, ontbreekt essentiële informatie die nodig is om iets zinnigs te zeggen over hoe het zo kon mislopen. Of vooral ‘door wie het zo kon mislopen’. Als liefhebber van maffiafilms zoals de Godfather zie ik op een mistige zondagochtend een ambtenaar zitten, hier in dit gemeentehuis, parels zweet op zijn voorhoofd. Hij is die ochtend wakker geworden met een geitenhoofd in zijn bed en een dreigement. Versnipperen die handel, of anders… Voorzitter, ik wil hier geen karikatuur schetsen van de gemeente Maasdriel, maar het wordt mij wel heel makkelijk gemaakt en mijn fantasie heeft weinig voeding nodig. Wat ik van de wethouder wil weten is: waar zijn die essentiële documenten gebleven? En is het een correcte aanname dat in feite alleen Van der Schans nog beschikt over het complete dossier? D66 is in de raad pas een jaar actief maar het is voor ons niet moeilijk een overduidelijke rode draad te ontwaren als het gaat om de relatie tussen bestuur en ondernemers. Die rode draad is: Zodra een dossier het punt bereikt dat een moeilijke knoop moet worden doorgehakt, stokt de adem in de keel. Dan begint het traineren. Het vertragen. Het vooruitschuiven. Of het nu gaat om aardappels, peren, bananen, puin, een landgoed, geiten of als allerlaatste een krabbel zetten onder het Gelders Energieakkoord, het doet er niet toe. Het is een manier van manoeuvreren die ondernemers tot razernij of, erger nog, bijna faillissement drijft. In het geval van Alexander van der Schans, die zelf zonder twijfel bijzonder handig is en/of handige mensen om zich heen heeft verzameld, leidde het echter tot een voordeeltje. Maasdriel heeft al dan niet opzettelijk zitten slapen, waardoor Van der Schans van rechtswege een vergunning kreeg. De rechter bevestigt dat. Voorzitter, Maasdriel is als de angsthaas die met grote ogen in de koplampen staart en het dan vreemd vindt dat ie wordt platgereden. Nu, jaren later, wordt van de politiek verwacht dat we die platte haas opzetten en een plekje geven op de schoorsteenmantel. Wie de rekening daarvoor moet krijgen? Ik weet het niet. De wethouder die destijds het roer in handen had is er niet meer en het is flauw om het hoofd te eisen van de huidige. Bovendien hebben wij vertrouwen in hem. Konden de bewindslieden er überhaupt iets aan doen? De vraag is: wie zitten er nog meer aan de knoppen? Mijn volgende vraag aan de wethouder: Is bij u bekend, met naam en rugnummer, aan wie de kapitale blunder is toe te schrijven dat dit proces 6 jaar mocht voortslepen en feitelijk leidde tot een van rechtswege verlenen van de vergunning? En zo ja, heeft deze medewerker zijn bureau al leeg geruimd? Ik ben een vergevingsgezind mens voorzitter, maar dit geprutst moet toch een juridische rekening hebben opgeleverd waar je een Ferrari van kan kopen. Dus: hoeveel geld heeft dit dossier Maasdriel al gekost? Graag hoor ik een uiteenzetting van de sancties die zijn opgelegd aan de betrokkenen. En kom alstublieft niet aan met dat ze hun vingertjes op het bureau hebben moeten leggen en er met een liniaal een tik op is gegeven. Ik wil graag horen hoe de gemeente Maasdriel de inwoners van Rossum en Hurwenen tegemoet komt na deze misstanden. Wie neemt de verantwoordelijkheid voor het hele proces? Want, voorzitter, D66 Maasdriel is van mening dat het bestuur van de gemeente rekenschap verschuldigd is aan de inwoners van Hurwenen en Rossum. De zorgen van de beide dorpsraden, de inbreng van mevrouw Boekenstein, horen wij luid en duidelijk. Wij broeden daarom op het indienen van een Motie van Afkeuring die vooral het verleden zal veroordelen. Niet op de (huidige) man maar op het proces gericht. Het is een goed gebruik om een motie af te sluiten met de uitspraak “we gaan over tot de orde van de dag”, maar dat lijkt me geen goed idee. De orde van de dag moet in dit dossier namelijk stoppen. Deze week kregen we wederom een rechterlijke uitspraak onder ogen als een nieuwe loot aan de stam. H.C. de Jonghweg 12 ditmaal. Ik roep het College op tot bezinning: zet de motor volledig stil, maak een pas op de plaats, bekijk de gehele situatie van onder en boven opnieuw, zijn er milieueffectrapportages nodig, kan de handhaving naar een veel hoger niveau. Oftewel, zie de inbreng van de heer Aben. Dit bent u verschuldigd aan uzelf, aan de ondernemer, maar vooral aan de inwoners van de dorpen. Kolom 2: Kijken naar een oplossing Voorzitter, ik ben aanbeland bij de tweede van de drie kolommen. Een oplossing. Allereerst zou ik graag willen weten of het correct is dat Gedeputeerde Peter Drenth morgen, donderdag 14 maart 2019, een bezoek brengt aan Van der Schans op zijn bedrijf in Hurwenen. Het zou goed nieuws zijn, want ik zie een rol weggelegd voor de provincie Gelderland in dit proces. Laat ik voorop stellen dat D66 tegen intensieve veehouderij is. Als de heer Van der Schans vandaag van de grond af een geitenboerderij zou willen oprichten, zouden we daar niet aan meewerken. Niet voor niets gaat door het hele land overal het slot op de geitenstal. Dat heeft een reden, waaronder voor D66 de belangrijkste is: de invloed op de gezondheid van omwonenden. Maar we moeten ook de realiteit onder ogen zien: Van der Schans zit sinds de jaren negentig op de locatie waar hij nu zit. Hij onderneemt daar en heeft rechten die ik niet kan wegtoveren. Toen ik vorige week bij hem aan de keukentafel zat vroeg ik hem naar zijn beweegredenen om zoveel te willen groeien. Is het niet een keer genoeg? Ja, het is een keer genoeg. Maar Van der Schans is niet alleen ondernemer, hij is ook een vader die wil zorgen voor de toekomstige voorzieningen van zijn gezin. Van der Schans weet ook: de locatie waar hij nu onderneemt is verre van ideaal. Hij weet zelf echt wel dat hij te dicht bij Hurwenen en Rossum zit. Of het terecht is dat hij koppig voort dendert op de door hem ingeslagen weg is niet helemaal aan mij om te zeggen. In het verleden heeft hij samen met de gemeente Maasdriel en andere instanties gekeken naar andere locaties. Om allerlei redenen is het tot vandaag niet gelukt om tot een bevredigende oplossing te komen. Waarom dat zo liep … weet u voorzitter, ik kijk al jaren niet meer naar soaps, maar hier zou je zo een show van kunnen maken en op Netflix zetten. Het heeft Van der Schans gemaakt tot de man en ondernemer die hij vandaag de dag is. Gevraagd naar zijn droomscenario kwam een optie voorbij die Van der Schans eerder heeft onderzocht maar waar nu een slot op zit. Het centreren van de bedrijfsvoering aan de Veilingweg nummer 30/32. Verderop in de polder, verwijderd van de dorpskernen van Hurwenen, Rossum maar ook Velddriel. In al die kernen zijn zoals hier vanavond al ingebracht omvangrijke woningbouwplannen. De Veilingweg is een interessante optie waar desalniettemin enkele uitdagingen aan kleven. Het vraagt om creatief ondernemen, in dit geval van de gemeente Maasdriel, waar de waarheid me gebiedt te zeggen dat ik me afvraag of Maasdriel zo voortvarend kan handelen. Maar ik vind dat we het moeten proberen om samen met Van der Schans en met welwillendheid van de provincie Gelderland te komen tot een oplossing. Die oplossing zien wij in het onderzoeken van een bedrijfsverplaatsing naar de Veilingweg. Voorzitter, als we nog iets willen, moeten we niet langer dralen. We moeten in actie komen. Van der Schans kent zijn rechten en weet ook dat het gemeentebestuur zijn vergunning kan afnemen als hij er niets mee doet binnen een bepaald tijdsframe. We mogen er vanuit gaan dat hij de eerste paal slaat op de huidige locatie voor 2019 om is, als we niet voor die tijd concreet in actie komen. Dat recht heeft hij en dat recht zal hij waarschijnlijk wel benutten en iedereen blijft boos en gefrustreerd achter. Dat moeten we niet willen. Laten we de handen ineen slaan en samen komen tot een oplossing. Mijn vraag aan de wethouder is: is hij bereid morgen deze oplossing voor te leggen aan Gedeputeerde Drenth? En zo niet, welke oplossing heeft hij dan voor ogen die toekomstbestendig is voor de ondernemer en Rossum en Hurwenen? Kolom 3: De toekomst Voorzitter, daarmee kom ik tot de laatste kolom: de toekomst. Die laat zich moeilijk omschrijven. Mensen vragen wel eens aan mij waarom D66 zo hamert op een bestuurlijke fusie tussen de gemeenten Maasdriel en Zaltbommel. Feitelijk is het geitenstaldossier hét schoolvoorbeeld van hoe een guppy zich probeert te gedragen als een haai. Maasdriel is simpelweg qua omvang en professionele bezetting niet opgewassen tegen een zo ontzettend complexe taak als het managen van dit specifieke dossier. Het is geen schande om dat toe te geven en ook geen verwijt. De laatste maanden heb ik meerdere andere situaties en verhalen gehoord die het prima illustreren. Wist u dat de gemeente Maasdriel vorig jaar een VVE-ambtenaar had, die door een ketenpartner moest worden uitgelegd wat VVE is? De behandeling van het bestemmingsplan Buitengebied is inmiddels zo vaak uitgesteld dat het niet eens meer een stip aan de horizon is. De vraag is gerechtvaardigd hoeveel lijken er in de kast liggen die wachten om uit de dood te herrijzen. Kan de wethouder aangeven hoeveel dossiers nog in de la liggen? Zijn er bovendien vergunningaanvragen die de krant niet hebben gehaald waardoor we op termijn overvallen kunnen worden? Voorzitter, ik heb de raadsinformatiebrief gelezen waarin verslag wordt gedaan van hoe de gemeente de aanbevelingen uit het onderzoeksrapport navolging geeft. Het bezorgt me niet echt een warm gevoel. Het is een beetje als een slippertje. Als je erop betrapt wordt dat je met een ander hebt geflirt, zeg je tegen je partner dat het je spijt. Maar in werkelijkheid spijt het je vooral dat je bent betrapt. Maasdriel gaat aan de slag met de aanbevelingen, omdat die nu eenmaal zijn geformuleerd. Het blijft keurig binnen de lijntjes, het is braaf, we doen het zoals het moet of dat men zegt dat het moet. Waar is verdorie de passie? De absolute wil om het beter te doen dan voorheen? Hoe zit het met de borging van de resultaten? Niet alleen intenties maar ook daden graag. Maar vooruit, ik begrijp dat er eerst vertrouwenswinst moet worden geboekt om ons weer lekker te voelen met de materie en de nieuwe systemen waarmee we gaan werken. Vraag aan de wethouder: hoe gaat hij de gemeenteraad informeren over de voortgang in dit proces? Tenslotte voorzitter, ondanks mijn voornemen niet in mineur te eindigen, een laatste opmerking over de raadsinformatiebrief. Daarin vinden wij een zinssnede terug die 1-op-1 is overgenomen uit het onderzoeksrapport van Ten Holter/Noordam Advocaten. Hij luidt: “Zodoende kan worden geconcludeerd dat zowel ambtelijk als bestuurlijk op de verschillende momenten verdedigbare keuzes zijn gemaakt.” In de raadsbrief schakelt men dan door, maar in het rapport staat er nog een zinnetje achter: “Dit kan soms door het incomplete dossier niet met zekerheid worden vastgesteld.” De wethouder beschuldigde tijdens het interpellatiedebat van 14 februari collega Van Drunen van PvdA-GroenLinks van ‘cherry picking’. Daaraan maakt u zich met deze brief nu ook schuldig. Dat biedt geen hoop voor de toekomst. Zoals ik al eerder zei, u staat met 3-0 achter. Laten we daarvan maar 4-0 maken.

D66 pleit met steun Heerewaarden voor nieuwe functie baarhuisje

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 20-02-2019 15:37

D66 Maasdriel ving uit de gemeenschap van Heerewaarden het signaal op dat lokaal geen gelegenheid is om een urn te bewaren. Daarvoor moet men al gauw uitwijken naar bijvoorbeeld Beuningen, of de urn thuis bewaren, wat niet voor iedereen een gewenste optie is. Met een succesvol ingediende motie gloort een oplossing aan de horizon.

Op de begraafplaats in Heerewaarden staat een baarhuisje dat zijn functie over de loop van jaren zijn functie heeft verloren. Enige tijd geleden opperde ons burgercommissielid Michiel Alexander de Raaf in het kader van het nieuw op te stellen begraafplaatsenbeleid hiernaar te kijken. Uiteindelijk heeft dit voorstel vorm gekregen in een motie, die het College opdraagt te onderzoeken of het mogelijk is het baarhuisje te transformeren in een urnenwand. Na een vruchtbare samenwerking met de coalitiepartijen Samen Sterk Maasdriel en het CDA en met ondersteuning van PvdA-GroenLinks en VVD Maasdriel is de motie op donderdag 14 februari succesvol ingediend en aangenomen. Raadslid Tom van Engelen noemde het toepasselijk om de motie op de “dag van liefde”, het was immers Valentijnsdag, in te dienen.

Steun vanuit Heerewaarden

Belangrijk voor D66 Maasdriel is de steun vanuit de gemeenschap van Heerewaarden voor dit initiatief. De lokale dorpsraad van Heerewaarden gaf aan de motie van harte te steunen.

 

 

Benieuwd naar het standpunt van D66 ...

D66 D66 GroenLinks Gelderland 17-02-2019 11:11

Benieuwd naar het standpunt van D66 Maasdriel in het geitenstal dossier? Lees hier de inbreng van ons raadslid Tom van Engelen die hij donderdagavond uitsprak. https://bommelerwaard.d66.nl/2019/02/17/hoe-d66-maasdriel-staat-in-de-geitenstaldiscussie/

Hoe D66 Maasdriel staat in de geitenstaldiscussie

D66 D66 GroenLinks PvdA Gelderland 17-02-2019 10:33

PvdA-GroenLinks hield in de gemeenteraad van Maasdriel op donderdag 14 februari 2019 een interpellatie over het geitenstaldossier dat Rossum en Hurwenen bezig houdt. Het Maasdrielse D66-raadslid Tom van Engelen nam de gelegenheid te baat om de visie van zijn partij te presenteren. Hierbij de integrale weergave van zijn inbreng.

“Het dossier dat heel Rossum en Hurwenen in zijn greep heeft, en overigens niet exclusief die dorpen, bezorgt mij en velen met mij enorme hoofdpijn. Tot mijn grote spijt ben ik zelf niet aanwezig geweest op de avond die in december is gehouden in dorpshuis De Parel, maar uit de overlevering van mijn D66-collega’s die er wel waren is mij een beeld geschetst dat een beetje doet denken aan die beroemde Amerikaanse roman “Catch-22”. Deze term staat voor een onmogelijke situatie. Het gaat er vaak om dat een oplossing alleen mogelijk zou zijn als er aan een bepaalde voorwaarde wordt voldaan, maar aan die voorwaarde kan alleen worden voldaan als eerst de situatie wordt opgelost. Een soort vicieuze cirkel dus. GroenLinks eerst en nu PvdA-GroenLinks bijt zich helemaal vast in dit dossier en daarvoor wil ik wel een compliment uitdelen. Maar ik constateer, niet alleen bij mijn collega’s naast mij, maar ook bij de ondernemer én ook bij de gemeente Maasdriel, een vorm van “vastdenken”. Want als ik de getuigen mag geloven die op de informatieavond waren in december, wil 1. Het dorp geen geitenstallen, 2. De ondernemer wil anders maar vindt de gemeente streng en 3. De gemeente wil anders maar wijst naar de provincie. Iedereen wijst naar iedereen. Wat een gekkig-geit.”

Geitenstallen op slot

“In het hele land zien we inmiddels provincies sloten op de deuren van de geitenstallen hangen. Ik praat ook wel eens met vertegenwoordigers van mijn partij in Arnhem en mijn vraag is dan: is er helemaal niets mogelijk met het dossier in Rossum? Als niemand echt gelukkig is met de situatie, moeten we dan niet een breuk forceren en voor een definitieve oplossing zorgen? Eigenlijk willen we gewoon dat de geitenstal verdwijnt uit Rossum. Het past daar niet. Echter, het provinciaal beleid is bepaald terwijl de aanvraag van de ondernemer (s)liep. We zouden de provincie kunnen vragen – zonder precedent maar als maatwerk –verplaatsing naar een ander gebied toch te onderzoeken. In onze gemeente is  moeilijk een vrije straal van 2 kilometer rondom het bedrijf te vinden, zeker niet zonder daar agrarische behuizing aan bloot te stellen. Maar in de provincie wel. Ik zou om een schorsing willen vragen om een motie te schrijven maar dat durf ik niet meer. Mijn vraag is daarom ook, of als de wethouder volgens het regelement niet meer mag reageren, mijn oproep: “Wil het College in gesprek gaan met de provincie?” (De wethouder verklaarde aan het einde van de interpellatie dat er inmiddels contact is met de provincie; op initiatief van Gelderland overigens, red. D66)

Gezondheidsrisico’s

“In de commissie Ruimte heeft ons burgerlid Michiel Alexander de Raaf een lans gebroken voor een second opinion op gezondheidsrisico’s. Er wordt geschermd met de bewering dat Q-koorts geen risico vormt maar hoe zit het met COPD? De long is een ongekend krachtig, veerkrachtig orgaan. Gevolgen van fijnstof manifesteren zich niet de volgende dag. Net zoals iemand jarenlang sigaretten kan roken, kunnen de gevolgen van een geitenstal om de hoek jarenlang sluimeren voordat je er goed ziek van wordt. D66 Maasdriel vraagt hier op deze plek nogmaals aandacht voor. Laat u niet verblinden door de hosanna van de GGD maar kijk verder, kijk breder. College, neem deze handschoen op!”

Vertrouwen gemeenschap herstellen

“Ik las met belangstelling de gedetailleerde uiteenzetting die PvdA-GroenLinks heeft gemaakt, en de antwoorden heb ik aangehoord. De cruciale vraag waar mijn belangstelling het meest naar uit ging was toch wel de slotvraag: Hoe gaat dit College het vertrouwen van de gemeenschap van Rossum en Hurwenen herstellen? Want als ik mijn achterban mag geloven, staan wij er als politiek zonder uitzondering allemaal slecht op bij de inwoners. En dat is voor D66 Maasdriel een onverteerbare breuk tussen ons en de mensen voor en door wie wij hier zitten. De onderkenning van de wethouder klinkt helaas wat vrijblijvend. Er is veel werk te doen, want u staat met 3-0 achter. Een aandachtsdossier had dit natuurlijk al jaren moeten zijn. Ik spreek de hoop uit dat de informatievoorziening een stuk beter gaat worden.”

D66 Maasdriel: Politiek met het Hoofd en het Hart

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Gelderland 09-11-2018 11:44

D66 Maasdriel kijkt met grote tevredenheid terug op de eerste Algemene Beschouwingen tijdens de behandeling van de Programmabegroting 2019-2022. Succes was er in de vorm van een unaniem aangenomen motie om schoolpleinen in de gemeente Maasdriel te vergroenen.

Het was even een spannend moment voor D66-raadslid Tom van Engelen maar zijn Algemene Beschouwingen met als titel “Het Hoofd & Het Hart” konden rekenen op waardering van de overige partijen in de gemeenteraad. Lees de Algemene Beschouwingen hier. Onder andere fractievoorzitter Bart de Leeuw van grootste partij Samen Sterk Maasdriel ging ver in zijn loftuitingen en waardering voor de inhoud, maar ook over hoe D66 Maasdriel zich in de maanden sinds de entree tot de raad heeft gemanifesteerd. Het bevestigt wat D66 in deze gemeente wil bijdragen: opererend vanuit het midden, constructief en verbindend.

Diverse moties mede ingediend

Onze constructieve inbreng vertaalde zich onder meer in het mede indienen en ondertekenen van 6 moties en 6 amendementen, alsmede onze eigen motie om een subsidieregeling voor de vergroening van Maasdrielse schoolpleinen onder de aandacht te brengen. Deze motie kon direct rekenen op de steun van PvdA-GroenLinks en VVD Maasdriel, maar na een minieme aanpassing ook op de steun van de coalitie SSM en CDA, waardoor het voorstel unaniem is aangenomen. Het tekent hoe de voltallige raad de schouders zet onder duurzame initiatieven. De motie om als Maasdriel deel te gaan nemen aan project Operatie Steenbreek waaraan PvdA-GroenLinks en D66 de afgelopen weken in essentie al intensief hadden gewerkt door te kijken naar onder andere bewustwording, is ook door de raad aangenomen. Helaas kon de VVD het initiatief niet steunen, wellicht in de gedachte dat wij vergroening aan mensen willen opleggen. Dat is niet de intentie, maar uitleg geven kan wellicht ook de meest fervente steenliefhebber bewegen een lapje groen in zijn tuin te leggen. Overigens haalde een laatste “duurzame” motie van PvdA-GroenLinks die wij mede indienden, over een toekomstgerichte ontwikkeling van de Perenbuurt in Kerkdriel, het niet. Soms zijn stappen ook iets te groot. Met 2 uit 3 “groene” moties is de score voor de toekomst toch hoog.

Impuls voor 300e Paardenmarkt Hedel

De paardenmarkt in Hedel is in 2019 toe aan de 300e editie en daarvoor stelt het College, mede op ons initiatief, een bedrag van 15.000 euro beschikbaar. In voorbereiding op de behandeling van deze motie heeft D66 Maasdriel opnieuw aandacht gevraagd voor dierenwelzijn. Daarmee haalden we deze week sowieso al veel het nieuws. In overleg met de organisatie zien we graag een deel van dat bedrag besteed worden aan het verminderen van ongerief bij de dieren aan wie de markt zijn naam ontleent.

Overzicht van alle moties en amendementen

D66 Maasdriel diende de volgende moties die zijn aangenomen (mede) in:

Plan van Aanpak Toekomstvisie Maasdriel en Bommelerwaard. Hiermee vragen we ons College om Zaltbommel te herinneren aan de afspraak die we samen hebben gemaakt om de resultaten van het Berenschot rapport te bespreken met inwoners en ondernemers. Als Zaltbommel afhaakt, trekt Maasdriel haar eigen plan. Hondenbelasting kostendekkend maken. Onderzoek naar vrijstelling legesheffingen voor verenigingen en stichtingen. Maasdriel ontwikkelen als dementievriendelijke gemeente. Onderzoek naar extra avondopenstelling gemeentehuis Bekendmaking van subsidieregeling voor vergroening van schoolpleinen.

D66 Maasdriel diende de volgende amendementen die zijn aangenomen mede in:

Maasdriel doet mee aan Operatie Steenbreek. 15.000 euro voor een feestelijke 300e paardenmarkt Hedel. Masterplan Maas voor een regisseur tussen alle majeure projecten. Uitbreiding en continuering van de inzet van de buurtsportcoach. 30.000 euro extra voor het tegengaan van ondermijning. Wij hebben de burgemeester wel gevraagd om een beleidsmatige onderbouwing van zijn initiatieven. Verhoging subsidieplafonds voor maatwerk naar verenigingen.

Tenslotte steunde D66 Maasdriel moties van PvdA-GroenLinks en VVD Maasdriel aangaande denkrichtingen voor ontwikkeling van bedrijventerreinen in Maasdriel.

Gelderland neemt klimaatinitiatief aan

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Gelderland 10-03-2018 09:30

In april 2015 sloten de vier Gelderse coalitiepartijen het coalitieakkoord ‘Ruimte voor Gelderland’. Vol duurzame ambities voor de daaropvolgende vier jaar, bijvoorbeeld op het gebied van energietransitie. In december van datzelfde jaar werd het coalitieakkoord al weer ingehaald door de tijd. In Parijs werd een wereldwijd akkoord gesloten om klimaatverandering tegen te gaan.

Energietransitie is een belangrijke pijler om onze uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. En op dat gebied is Gelderland, met het Gelders Energieakkoord, al goed op weg. Maar de uitdaging is breder. Daarom hebben acht partijen afgelopen woensdag een initiatiefvoorstel ingediend om ook die uitdagingen te benoemen. In het klimaatinitiatief moet er voor zorgen dat Gelderland koploper wordt in het terugdringen van CO2 uitstoot. Niet alleen vanuit energie, maar ook vanuit andere provinciale onderwerpen zoals economie, mobiliteit en landbouw. Dat is verwoord in de volgende vier beslispunten:

Provinciale Staten van Gelderland besluiten.

1. Een Klimaatplan op te laten stellen voor de middellange termijn (tot 2030) met een doorkijk naar 2050. Dit plan bevat ambitieuze, haalbare en concrete doelen die ervoor zorgen dat Gelderland in 2030 minimaal 55% emissiereductie behaalt en uiterlijk in 2050 100% klimaatneutraal is (conform het Gelders Energie Akkoord). Ook zal dit plan o.a. ingaan op de (programmatische) wijze waarop de broeikasgassenuitstoot gemonitord en de uitvoering van het klimaatplan geëvalueerd wordt en andere GEApartners bewogen worden om op een gelijke wijze resultaatgericht te handelen.

2. Jaarlijks als provincie zelf concrete projecten te definiëren die bijdragen aan de realisatie van de gestelde doelen. De regio’s en gemeenten stellen regionale en lokale projecten op. Er is een gezamenlijke rol om de samenhang in en het draagvlak voor de aanpak te borgen.

3. De energie- en klimaatopgave van de eigen provinciale organisatie uiterlijk in 2030 100%-klimaatneutraal te hebben.

4. De voortgang van het Klimaatbeleid mee te nemen in de provinciale P&C-cyclus waarbij de opgedane ervaringen (zowel positief als negatief) inzichtelijk worden gemaakt en voorstellen of aanbevelingen voor verbeteringen worden gedaan.

Met de doelstelling van 55% reductie in 2030 sluit Gelderland zich aan bij de doelstelling uit het klimaatakkoord van Parijs en met de doelstelling om als provinciale organisatie in 2030 klimaatneutraal te zijn geven we zelf het goede voorbeeld. D66 is trots op het resultaat wat we samen met SP, VVD, CDA, PvdA, ChristenUnie, GroenLinks en 50Plus bereikt hebben. Tegelijkertijd is dit pas de eerste stap. Het doel staat, de ambitie is uitgesproken. De komende jaren zullen we elkaar aan deze afspraak moeten houden. Er zal flink financieel geïnvesteerd moeten worden in het tegengaan van klimaatverandering en bij vervuilende activiteiten komen we niet meer weg met het argument ‘dat hebben we altijd zo gedaan’. Alleen dan kunnen we samen met gemeenten, bedrijven en de hele Gelderse samenleving ons doel om in 2050 klimaatneutraal te zijn halen!

Hier lees je de tekst die Statenlid Antoon Kanis tijdens de Statenvergadering van 7 maart over het onderwerp uitsprak.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.