Nieuws van D66 in Gelderland over SGP inzichtelijk

9 documenten

Werken aan een stabiel gemeentebestuur voor inwoners en ondernemers in West Betuwe

D66 D66 SGP Gelderland 21-05-2020 09:07

Als fractie van D66 West Betuwe hebben we 18 mei de motie van wantrouwen richting de wethouders van de voormalige coalitie gesteund. Wij konden niet anders gezien de opstelling van de fracties van Dorpsbelangen, SGP en CU tijdens het debat in de gemeenteraad die avond.

De basis voor de motie was in feite al gelegd in het persbericht van dinsdagavond 12 mei. Daarin wezen Dorpsbelangen, SGP en CU hun coalitiepartner LLB de deur. Met als reden dat er onvoldoende chemie was tussen de coalitiepartners. Bleven over drie partijen die niet meer op de steun van een meerderheid in de gemeenteraad kunnen rekenen. Toch dachten zij gewoon door te kunnen gaan met de uitvoering van hun collegeprogramma. Andere partijen waren welkom om zich daarbij aan te sluiten. Een heel ongebruikelijke gang van zaken. En met een minderheid in de gemeenteraad niet realistisch.

Meer tekst en uitleg over wat er nu precies mis was gegaan kwam er niet 18 mei. Zelfs niet toen daar meerdere malen expliciet naar gevraagd werd. Daarmee weigerden Dorpsbelangen, SGP en CU om afdoende politieke verantwoording af te leggen voor de ontstane situatie. Verantwoording die ze niet alleen aan de gemeenteraad maar juist ook aan de kiezers verschuldigd zijn.

Er kwam ook geen uitnodiging om nieuwe coalitieonderhandelingen op te starten. Deze zijn nodig om een nieuw coalitieakkoord  te sluiten. Geen enkele partij zal namelijk zomaar willen aansluiten bij het huidige akkoord. Waarvan de houdbaarheid, gezien de Corona crisis waarin wij ons bevinden, sowieso al onder druk staat.

En er kwam ook geen verzoek aan de gemeenteraad om alle wethouders aan te laten blijven om de lopende zaken waar te nemen tot er een nieuwe coalitie is en nieuwe wethouders benoemd kunnen worden. Dat zou, gezien de Corona crisis, zeker steun hebben gekregen. Wel kwam er een motie van wantrouwen van Dorpsbelangen, SGP en CU tegen de wethouder van LLB.

De motie van wantrouwen tegen het hele college was het logische gevolg.

Hiermee is bereikt dat er nu wel snel gewerkt wordt aan de vorming van een stabiel gemeentebestuur. De lopende zaken worden bewaakt, want de wethouders is niet gevraagd direct op te stappen, grote politieke beslissingen worden nu niet genomen en de fractie van Dorpsbelangen heeft voor zaterdag alle overige fracties uitgenodigd voor een op een gesprekken onder leiding van een, nog nader bekend te maken, informateur. Een compliment aan alle partijen die hiervoor hun agenda’s vrij hebben gemaakt. Daarmee staan we als politiek in West Betuwe weer met beide benen op de grond.

Als D66 West Betuwe zullen we ons zoals men van ons gewend is constructief opstellen in het belang van onze inwoners, het verenigingsleven, maatschappelijke organisaties en ondernemers.

 

Stikstof: boeren opkopen en uitstel Lelystad Airport

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Gelderland 12-04-2020 17:28

In de schaduw van de coronacrisis gaan een aantal provinciale onderwerpen, het zij vaak in een lager tempo, toch door. Zo kwamen er twee weken geleden twee belangrijke stikstof gerelateerde nieuwsberichten naar buiten. Eerst werd bekend dat de provincie Brabant in een aantal andere provincies agrarische bedrijven heeft gekocht om met de stikstofruimte van die bedrijven de aanleg van logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Een paar dagen later werd bekend dat de opening van Lelystad Airport, mede vanwege fouten in de stikstofberekening, vertraagd wordt tot minimaal november 2021.

Het opkopen van agrarische bedrijven

De provincie Brabant heeft eind maart bekendgemaakt dat zij zes agrarische bedrijven hebben opgekocht om logistiek park Moerdijk mogelijk te maken. Vier van deze zes bedrijven lagen niet in de provincie Brabant, maar in andere provincies elders in het land. En hoewel er geen bedrijven in Gelderland gekocht zijn, verraste dit nieuws de meeste Gelderse politieke partijen. Over het ‘extern salderen’, zoals het opkopen van andere bedrijven om hun stikstofruimte voor jouw project heet, worden in Den Haag nog de nodige discussies gevoerd. Zo is er de vraag of het maatschappelijk wenselijk is dat op deze manier stikstofruimte, van de ene sector (in dit geval de landbouw) naar een andere sector (in dit geval de logistiek), verdwijnt. Koopt de rijkste sector straks ons landschap leeg?

Ook technisch ligt er de vraag of het gewenst is dat de ene soort stikstof ingewisseld kan worden voor de andere. Een logistiek park stoot namelijk vooral stikstofoxiden (NOx) uit. Met andere eigenschappen dan ammoniak (NH3), de grootste bron van stikstof uit de landbouw. Om die reden heeft D66 in Gelderland samen met VVD, FVD, CDA, GroenLinks, PvdA, ChristenUnie, SGP en 50Plus schriftelijke vragen hierover gesteld.

Lelystad Airport

Enkele dagen na dit bericht maakte Minister Cora van Nieuwenhuizen bekend dat de opening van Lelystad Airport opnieuw werd uitgesteld. Goed nieuws voor alle Gelderlanders die onder een voorgenomen laagvliegroute wonen. Naast de Coronacrisis is de belangrijkste reden hiervoor dat er fouten zijn gemaakt in de eerdere stikstofberekening van het vliegveld. Deze fouten werden in december 2019 ontdekt door de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Lelystad Airport (SATL). Door met een onrealistisch hoge warmte te rekenen werd de stikstofuitstoot van de vluchten kunstmatig laag gehouden en ook de stikstofberekeningen van het wegverkeer van en naar het vliegveld was niet op orde. Het vliegveld zal dus nieuwe berekeningen moeten maken, waarbij de depositie op de Veluwe gegarandeerd zal stijgen. Ook hier is het opkopen van agrarische bedrijven één van de opties om de stikstofdepositie te verlagen. Samen met het CDA stelden we daarom deze schriftelijke vragen.

Het tweede trimester in West Betuwe

D66 D66 SGP ChristenUnie VVD Gelderland 15-09-2019 12:11

Hollen en (bijna) stilstaan

Het was buffelen voor onze fractie en steunfractie de laatste twee maanden voor het zomerreces. Naast het campagnevoeren voor de Europese Verkiezingen ging veel energie zitten in de voorbereidingen op de raadsvergadering van begin juli waarin de perspectievennota besproken en vastgesteld werd. Op basis van deze nota wordt op dit moment ambtelijk de begroting voor 2020 opgesteld die op donderdag 7 november in de gemeenteraad besproken gaat worden. Ondertussen namen we ook tijd voor heel andere zaken.

BEZOEK GEOFORT HERWIJNEN

Met kandidaat voor het Europarlement Rita Braam en kandidaat-lid Eerste Kamer Alexandra van Huffelen hebben we samen met D66 Culemborg op zondag 19 mei een bezoek gebracht aan het Geofort in Herwijnen. D66 West Betuwe is trots op hoe het Geofort op een innovatieve manier onderwerpen als cartografie aan bezoekers overbrengt en daarbij gebruik maakt van het landschap en de omgeving.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/

 

RADARTOREN HERWIJNEN

De vaste Tweede Kamercommissie defensie behandelde 4 september het besluit van de staatssecretaris Barbera Visser van Defensie om in Herwijnen een nieuwe radartoren te plaatsen. De gemeenteraad en het college van B&W van Lingewaal wilden niet meewerken aan plaatsing van de radar en daarom besloot Defensie tot toepassing van de Rijkscoördinatieregeling (gedwongen inpassing). Meerdere partijen uit West Betuwe verzochten daarna de Eerste en Tweede Kamer om over dit besluit te debatteren. Namens D66 West Betuwe was fractievoorzitter Ashley Karsemeijer aanwezig bij de bespreking door de Tweede Kamer, Salima Belhaj voerde voor D66 het woord. De aanwezige inwoners en politici van West Betuwe kregen complimenten voor het werk dat ze hebben verzet voor dit dossier. Dit blijft een actueel en maatschappelijk gevoelig dossier.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/

GRIP OP DE REGIO

In mei is er een bijeenkomst geweest voor de raadsleden uit de regio Rivierenland. Eén van de besproken thema’s was hoe de raden meer grip konden krijgen op regionale samenwerkingsverbanden. De zogenaamde gemeenschappelijke regelingen (GR’en). Uit die bijeenkomst volgden vier moties, die D66 (mede) heeft ingediend in de raad van juni. De moties Synchroniseren van de agenda’s en Informatievoorziening vanuit colleges werden unaniem aangenomen, alleen de VVD was tegen de motie Transparantie van bestuur. De motie Raadskring Regio Rivierenland heeft het helaas niet gehaald. Op dit moment ligt er overigens een wetsvoorstel voor die beoogt de positie van raadsleden te versterken. Daarmee wordt het onder andere mogelijk dat raadsleden te laten plaatsnemen in het bestuur van gemeenschappelijke regelingen (GR)een GR. Op verzoek van D66 West Betuwe gaat de wethouder onderzoeken of dat, vooruitlopend op de nieuwe wet, alvast kan bij de nog op te richten GR Breedband. Deze maand besluit West Maas en Waal als laatste gemeente in de regio over deze vier moties. Wij hopen dat hiermee de gemeenteraden meer ‘grip’ krijgen op de samenwerkingsverbanden en zich daardoor minder ‘overvallen’ voelen door de uitvoering van een GR. Zoals onlangs bij de invoering van de ondergrondse afvalcontainers door AVRI. Zie ook onze eerdere berichtgeving op Facebook hierover

BEGRAAFPLAATSEN

Er zijn van die onderwerpen waarover de gemeenteraad spreekt en besluit die gevoeliger liggen dan andere. Het begraafplaatsenbeleid is daar een van. Met name die tarieven roepen nogal wat emoties op. Inwoners van de voormalige gemeente Geldermalsen moeten in de toekomst waarschijnlijk meer gaan betalen voor begraven. En dat terwijl er in het verleden al vraagtekens waren bij de hoogte van de tarieven. Is begraven straks nog wel voor iedereen betaalbaar? Ter voorbereiding was er op initiatief van verantwoordelijk wethouder Jacoline Hartman zaterdag 25 mei een excursie voor raadsleden georganiseerd. Er werden een aantal van de in totaal 31 begraafplaatsen die de gemeente West Betuwe in beheer heeft bezocht.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/

Over de kwaliteit van het onderhoudsniveau was later in de raad amper discussie. Niveau A vond alom steun. Niet alle 31 begraafplaatsen voldoen hier aan. Om ze allemaal op niveau A te brengen zijn echter extra investeringen nodig. Hoewel onze fractie in principe achter de investeringen staat hebben we uiteindelijk als enige fractie toch tegengestemd omdat tijdens een chaotische raadsvergadering op initiatief van de SGP zonder goede onderbouwing en mogelijk ten koste van het minimabeleid het raadsvoorstel werd aangepast. Bij de behandeling van de begroting zal een en ander nogmaals aan de orde komen.

 

MINIMABELEID

Ook het minimabeleid, dat nog niet geharmoniseerd is, is om ons verzoek weer op de agenda gekomen en op dinsdag 10 september besproken. Er zijn nog geen algemeen geldende regels. Daardoor hebben met name inwoners met een minimum inkomen in voormalig Neerijnen minder recht op extra (financiële) ondersteuning. Het college wil graag het advies van de ombudsman overnemen en 120% van het minimum rekenen voor recht op ondersteuning, dit wordt door een aantal partijen in twijfel getrokken. Er lijkt gelukkig een meerderheid voor die grens te zijn. Eind dit jaar moet dit wel geregeld zijn vinden wij. In de begroting moet er wel extra geld gevonden worden. Wat ons betreft heeft ondersteuning van kwetsbare inwoners de hoogste prioriteit.

PERSPECTIEVENNOTA

Fractievoorzitter Ashley Karsemeijer nam tijdens de behandeling van de perspectievennota iedereen mee naar 5 juli 2039 waar de gemeenteraad van Rivierenland de laatste raadsvergadering voor het zomerreces houdt. Zij beschreef een grote gemeente met veel gemeenschapszin waar onder andere dankzij de invoering van het basisinkomen sociale contacten, vrijwilligerswerk en mantelzorg sterk zijn toegenomen. Een gemeente waar woonwijken bestaan uit een mix van sociale huur tot aan dure koop waardoor arm en rijk elkaar gewoon op straat tegenkomen. Een gemeente waar gebouwen geïsoleerd zijn, schone energie opgewekt en vrijwel alle afval hergebruikt wordt, regenwater zoveel mogelijk buiten het riool gehouden is in water opvang locaties en de tuinen overwegend groen zijn. Omdat het inclusiebeleid sinds 2020 topprioriteit kreeg krijgt iedereen, ongeacht afkomst, inkomen, handicap of geaardheid volop kans om deel te nemen aan de samenleving. Dat is waar D66 West Betuwe naar toe wil, vandaar ook dat onze fractie moties van andere partijen steunden die vroegen om een inclusie uitvoeringsagenda (Christen Unie) en extra aandacht voor laaggeletterdheid (Dorpsbelangen). In feite ging het hier om voortzetting van het in de gemeente Geldermalsen mede op initiatief van D66 gevoerde beleid.

JONGERENRAAD

Zelf deed D66 tijdens de behandeling van de perspectievennota het voorstel tot invoering van een jongerenraad voor West Betuwe. Dit werd door (bijna) alle partijen omarmt. De uitvoering laat door onderbezetting van de griffie op dit moment nog op zich wachten tot 2020.

De volledige inbreng van onze fractie in het debat is hier te lezen.

DE ZWARTE POPULIER ALS SYMBOOL

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/Tijdens het zomerreces van de gemeenteraad gaat het raadswerk voor D66 West Betuwe gewoon door. Juist het ‘vergaderloze’ reces biedt wat meer ruimte voor verdieping in een aantal onderwerpen, zoals in die van de strijd van Marrigje Scheurwater voor het behoud van de ruim honderdjarige Zwarte Populier in haar hoogstam boomgaard aan de voet van de Waaldijk in Opijnen. Vrijdag 19 juli bezochten we haar. We namen uitgebreid de tijd om haar verhaal aan te horen. Toen bleek dat Marrigjes strijd voor het behoud van de Zwarte Populier in feite symbool staat voor wat er op dit moment, opnieuw, gaande is langs de Waal: het nieuwe dijkversterkingsproject waarbij inwoners en overheden soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Geld lijkt namelijk leidend te zijn, niet het belang van inwoners en het behoud van lokale cultuurhistorie.  

 

Voor de geïnteresseerden hier een uitgebreid verslag van ons bezoek.

 

ENERGIENEUTRAAL 2030

De regio Rivierenland zal juni 2020 een zogenaamd ‘bod’ moeten doen aan de Rijksoverheid (net als alle andere regio’s in Nederland, 30 in totaal) hoe de regio denkt voldoende groene stroom en warmte op te wekken voor de inwoners van het gebied. In het voorjaar zijn twee klimaattafels georganiseerd (in Asperen en in Geldermalsen) waarin hierover met inwoners/belanghebbenden/politici is gebrainstormd. Duidelijk werd dat de huidige 14 windmolens die nu gebouwd worden bij lange na niet genoeg zijn. Het coalitieakkoord waarin staat dat er geen windmolen meer bij mogen komen is dus allang achterhaald. De coalitiepartijen (behalve de Christen Unie die allang tot dit besef is gekomen) zullen echter nog moeten worden overtuigd. Ook als de doelstellingen van West Betuwe bijgesteld worden naar energieneutraal in 2050 (de landelijke doelstelling) kan de coalitie er niet omheen om veel meer maatregelen te nemen. Aangezien we dit samen met de andere regiogemeenten moeten afspreken zal dit onderwerp de komende tijd de discussies waarschijnlijk gaan overheersen. Het verschil in kennisniveau tussen/binnen de verschillende fracties is zorgelijk. Ook het wantrouwen of de cijfers kloppen is bij een aantal fracties groot wat de discussies en latere besluitvorming bemoeilijkt. Waarschijnlijk speelt dat ook in andere gemeenten. Als fractie proberen wij daarin in ieder geval de verbinding met onze collegafracties in de regiogemeenten sterk te laten zijn. Wie hierin mee wil denken/ondersteunen is van harte uitgenodigd om onze fractie daarin te ondersteunen.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/

VACCINATIEGRAAD

Tijdens het zomerreces hebben we een bijeenkomst van de gemeenteraad van Eindhoven bezocht waarin de problemen rondom het vaccineren besproken werden en de GGD Brabant Zuid-Oost uitleg gaf over extra inzet, met name op het gebied van voorlichting, die mogelijk is. Deze informatie is ook voor West Betuwe van belang. In met name voormalig Neerijnen is de vaccinatiegraad namelijk alarmerend laag. Het college is vooralsnog niet van plan hier veel extra aandacht aan te besteden en wijst naar wat de GGD nu al doet. Er kan echter veel meer. Dat een SGP wethouder verantwoordelijk is voor dit dossier is een complicerende factor, vandaar ook dat onze fractie daarbij steun zoekt en krijgt vanuit de Tweede Kamerfractie en collega raadsleden uit andere gemeenten. Wordt vervolgd.

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/ https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/ BEËDIGING MARIEKE

https://westbetuwe.d66.nl/2019/09/15/het-tweede-trimester-in-west-betuwe/De fractie is blij dat Marieke Vermeulen na haar zwangerschapsverlof weer terugkomt als burgerraadslid van onze fractie (aangezien Simone Jilderda tot afdelingsvoorzitter is gekozen draagt zij het stokje weer over). Tijdens de gemeenteraadsvergadering van dinsdagavond 24 september aanstaande wordt Marieke officieel beëdigd. Zij is inmiddels alweer bij het fractieoverleg aangeschoven.

Nieuwe coalitieakkoord ‘Samen voor Gelderland’ mist ambitie

D66 D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Gelderland 05-06-2019 14:22

De Provinciale Statenvergadering van vandaag staat vooral in het teken van een wisseling van de oude naar de nieuwe coalitie. Céline Blom voert namens D66 het woord over het nieuwe coalitieakkoord van de VVD, CDA, PvdA, GL, ChristenUnie en gedoogpartner SGP. “De fractie van D66 is blij om te zien dat er uitvoering wordt gegeven aan plannen van de vorige periode, toch hadden wij meer ambitie, heldere keuzes en concrete plannen willen zien in                                                                                      het akkoord.”

Céline Blom vraagt namens D66 aandacht voor drie grote thema’s uit het akkoord waaronder Klimaat, Onderwijs en Arbeidsmarkt en de bestuursstijl. Per saldo blijkt uit het coalitieakkoord dat er een bezuiniging is op het tegengaan van klimaatverandering. Er ontbreekt ruimte om echt te investeren rondom klimaat. De prioriteit voor het uitwerken van een klimaatplan ontbreekt en daarom dient D66 een motie in om prioriteit te stellen aan de uitwerking van het klimaatplan. D66 Gelderland kijkt uit naar de toekomst en wil stappen voorwaarts blijven zetten voor een gezond en duurzaam Gelderland.

Lees de spreektekst hier: 

Voorzitter,

U heeft het vast vernomen, de Sint komt dit jaar Nederland binnen via Gelderland, Apeldoorn om precies te zijn. Hoe mooi is dat? Gelderland en ook Apeldoorn heeft veel ervaring met het organiseren van grootschalige evenementen die een goed beeld geven van onze mooie streken, onze rijke cultuur en ons prachtige landschap! Denk aan de Giro, denk aan Serious Request, … en denk misschien ook wel aan het toekomstige Eurovisiesongfestival!

En dit jaar is de landelijke intocht van Sinterklaas dus in Gelderland.

En hoe gaan dat soort dingen dan in Nederland? Voorzitter we krijgen discussie, want HOE moet de beste man Apeldoorn in komen: het kanaal is te smal voor de stoomboot, de waterstofbus is te klein voor alle helpers en de stoomtrein is niet zoals het hoort, paniek alom.

Nu is het mooie dat de Sint altijd met een creatieve oplossing komt, waarmee het feest altijd weer gered wordt. En dat is maar goed ook, want als we te lang blijven hangen in alle mogelijke opties, als we het iedereen daarin naar de zin willen maken, als we niet ingaan op het hoe, is er geen sinterklaasintocht en krijgt er niemand wat.

Voorzitter,

Voor ons ligt het coalitieakkoord Samen voor Gelderland en het bruggetje is niet moeilijk. In dit akkoord worden in lange stukken tekst vele opties benoemd om Gelderland economisch krachtig, verbonden en duurzaam te laten blijven. Maar wordt verbetering gestimuleerd?

Er wordt geprobeerd het vele inwoners naar de zin te maken en dat is te prijzen. Volgens het akkoord is er goed naar ‘het veld’ geluisterd. Voor iedere organisatie zit er wel een zinnetje in. Voorzitter toch doet dat sterk denken aan ‘ik word genoemd’ … En sommige zaken zijn wel wat bijzonder, want gaan we niet eens over als provincie.

En er wordt vooral niet ingegaan op het HOE, vooral wordt benoemd dat we alles samen doen (dit woord wordt ruim 155 keer genoemd).  Uiteraard is D66 een voorstander van samenwerking. Maar dit stuk ademt vooral uit dat iedereen verantwoordelijk is voor alles, en uiteindelijk voelt dan niemand zich nog verantwoordelijk voor iets.

En toch, ook respect vanuit D66 en complimenten dat deze partijen laten zien dat we in Nederland en Gelderland nog steeds grote politieke verschillen kunnen overbruggen.

Wat D66 helaas wel opvalt is dat er geen stap voorwaarts wordt gezet. Deze coalitie wil uitvoeren wat bedacht is in de vorige periode, dat vindt d66 natuurlijk erg fijn om te constateren, maar we hadden graag meer ambitie gezien met heldere keuzes en concretere plannen over het hoe. Net als bij de intocht van Sinterklaas, moet er uiteindelijk toch echt gekozen: hoe treedt de beste man ons land in, wordt het de stoomtrein, of de boot, of toch de elektrische fiets?

 

D66 benoemt graag 3 thema’s specifiek uit het akkoord:

Klimaat

Het mag duidelijk zijn, D66 had meer verwacht van de klimaatplannen. Waar we stevig vooruit wilden maakt de coalitie een pas op de plaats, en doet zelfs een stap achteruit.

De kern voor D66 is: We zijn blij met de 30 miljoen per jaar die er is, maar dit is alleen genoeg voor de basis: Voor ambtelijke processen, het GEA, coöperaties en het goed ondersteunen van bedrijven.

Per saldo is deze 30 miljoen een bezuiniging op het tegengaan van klimaatverandering. Er was jaarlijks 30 mln beschikbaar PLUS de 5% regeling (breed aangenomen motie van D66: 18M93). Dat zou voor de komende periode op ongeveer 35 mln per jaar uitkomen. Nu is er maar 30 mln beschikbaar. Wat volgens d66 ontbreekt is ruimte om écht te investeren door het oprichten van een revolverend fonds. Waarmee we inwoners, coöperaties en bedrijven kunnen helpen te investeren in het terugdringen van hun uitstoot. Ook is er volgens ons haast met het uitwerken van het klimaatplan, waarbij er aandacht moet zijn voor tussentijdse indicatoren zodat we kunnen controleren of we het gaan halen. Maar u kent D66 als een optimistische partij. Wij willen graag samen met de hele Staten kijken hoe we het meest urgente probleem van de komende jaren ook echt aan kunne pakken. Daarom dienen we bijgaande motie … in met dictum….

 

2          Onderwijs en arbeidsmarkt

Waar het economie betreft, spreekt het coalitieakkoord over het robuust en toekomstbestendig maken van de Gelderse Economie. Innovatie moet het MKB aanjagen.

Wat volgens D66 mist is de uitwerking van de breed aangenomen D66 motie 19 M 13,

Waarin al opgeroepen wordt aan de slag te gaan met het ontwerpen van een nieuwe O&A -aanpak met een uitwerking van een O&A-talent- en kenniscentrum. Waarin het bestrijden van voortijdig schoolverlaten en het bevorderen van diversiteit benoemd worden Waarin gevraagd wordt samen met het bedrijfsleven aanvullend werk te maken van een mbo-samenwerkingsagenda, met aandacht voor Leven Lang Ontwikkelen (LLO), Waarin opgeroepen wordt per direct samen met het mbo aan de slag te gaan met de ontwikkeling van (korte) trajecten (voor het opleiden voor de tekorten in de technische beroepen voor de klimaat en energietransitie)

D66 is ervan overtuigd dat de focus niet allen moet liggen op arbeidsmigranten en hun woonruimte, maar ook op de groepen die vaak niet in beeld zijn: De niet-uitkeringsgerechtigden en uitkeringsgerechtigden zonder werk. Waarbij er aandacht moet zijn voor het ontwikkelen van zowel beroeps- als taalvaardigheden.

We vragen ons wel af of de aspirant gedeputeerde bereid is om voor kerst te komen met een actualisatie van de arbeidsmarkt en onderwijs beleid volgens motie 19M13(toezegging?)

 

3          Bestuursstijl

In het coalitieakkoord wordt gesproken over een veranderende rol van Provinciale Staten, Gedeputeerde Staten en van de provincie. Er wordt daarbij over meerdere rollen gesproken, waaronder de partnerrol. Hierbij verwacht de coalitie van Provinciale Staten geen ‘duidelijke kaderstelling inclusief instrumenten- en middelen keuze’ maar een akkoord om deels zonder kaders verder te gaan. Om vervolgens in de ‘Trialoog’ beleid vorm te geven.

De uitdagingen waarvoor we staan moeten inderdaad in gezamenlijkheid opgepakt worden. Tegelijk heeft PS een stevige verantwoordelijkheid richting de Gelderlanders: een toegankelijke en transparante besluitvorming organiseren.

D66 maakt zich hier zorgen over. De ‘Trialoog’ kent niet dezelfde transparantie als een Statenvergadering, of een oordeelsvormende bijeenkomst. Geen uitnodiging aan inwoners en pers om erbij te zijn. Geen integrale verslaglegging om het terug te kijken of luisteren.

Als we zoeken naar nieuwe overlegvormen, laten we dat dan wel in de openbaarheid blijven doen. Daarom dient D66 een motie in. 

D66 heeft ook nog 1 vraag: Het coalitieakkoord spreekt van het centraal stellen van de opgave i.p.v. de structuur. Waarom dan 75 miljoen naar Goed Bestuur (Veiligheid en handhaving en Werkwijze Gelders bestuur?) Hoe wordt dit besteed? Wat zijn kwantitatieve en kwalitatieve doelstellingen en wanneer zijn we tevreden?

Voorzitter, afsluitend:

D66 kiest voor de toekomst en wil een stap voorwaarts zetten voor een gezond Gelderland voor ons én voor onze kinderen.

Daarom is D66 is ten alle tijden bereid om mee te denken over het maken van keuzes en het uitwerken van het HOE in concrete plannen.

Want gelukkig zijn we ook blij met een aantal mooie zaken in dit coalitieakkoord: bijvoorbeeld de grote ambities voor biodiversiteit en de uitgebreide aandacht voor kringlooplandbouw. Daarnaast ook de wijze waarop vrijheid om jezelf te zijn ongeacht afkomst gender en seksuele oriëntatie, religie leeftijd of sociale economische achtergrond benoemd wordt in het akkoord.

En hoe komt Sinterklaas nu aan in Apeldoorn? Hij verzint vast een creatieve oplossing, samen met de hoofdpiet….en zet daarmee wellicht een enorme stap voorwaarts.

 

D66 Zaltbommel verbijsterd door ‘streep’ door Fiep Paviljoen

D66 D66 VVD SGP Gelderland 15-01-2019 16:11

D66 Zaltbommel is met stomheid geslagen door het nieuws dat VVD-wethouder Willem Posthouwer vandaag naar buiten bracht: er komt geen Fiep Paviljoen naast het Stadskasteel in Zaltbommel.

D66-raadslid Elke Meyers-Smulders aanschouwt met grote verbazing hoe met name VVD een U-bocht lijkt te maken. “De vorige wethouder van de VVD (Han Looijen) heeft zoveel tijd en energie in dit initiatief gestoken om het te doen slagen. Daarnaast is Koos de Looff, voormalig VVD-raadslid, nauw betrokken geweest bij het initiatief. En dan zet VVD-wethouder Willem Posthouwer er nu een streep door? Wat is er gaande? Is de invloed van de SGP zo groot dat culturele plannen niet meer doorgaan?”

Constructief denken

Het nieuwe D66-raadslid is de eerste om te beamen dat het plan voor het Paviljoen in de Bossche Poort grootschalig was. Het was en is wel passend bij de status van Fiep Westendorp. “Maar is er al overlegd en samengewerkt om te kijken naar andere mogelijkheden?” Als constructieve oppositiepartij heeft D66 Zaltbommel wel ideeën over een alternatief: de Buitenstad zou ook een optie kunnen zijn voor een publiekstrekker. Is overwogen of Woonlinie met hun plannen rondom de Bossche poort of zelfs het voormalige Binnenhuispand aan de Marten van Rossemsingel  een rol kan spelen? De doorsteek naar het Stadskasteel via de mooie stadswallen is dan een logische”, vindt Elke. Het liefst ziet ze zelfs meerdere kleine initiatieven samengaan in één groot plan, die de binnenstad van Zaltbommel aantrekkelijker en levendiger kan maken. “Als D66-raadslid kan ik niet accepteren dat initiatieven die de stad op de kaart zetten door deze coalitie worden afgeschoten!”

De Pluk: Over hoe politieke rancune voorrang krijgt ten koste van inwoner

D66 D66 SGP CDA Gelderland 29-03-2018 09:01

De ‘kwestie’ De Pluk: Over hoe politieke rancune voorrang krijgt ten koste van inwoners, het lokale verenigingsleven en gezondheidszorg

Voor D66 staat het belang van onze inwoners en ons verenigingsleven voorop. Wij zijn trots op wat De Pluk onze samenleving oplevert. Op het gebied van het culturele en sociale leven en ook voor de lokale gezondheidszorg. Dit afbreken, waar de SGP kennelijk op uit is door het bestuur van De Pluk met een onmogelijke bezuinigingsopdracht van zo’n 120.000 euro per jaar op te zadelen, daar zijn onze inwoners niet bij gebaat. De Pluk heeft zijn meerwaarde allang bewezen. Ondanks de tegenvallende exploitatie, die zo naar nu blijkt op foute uitgangspunten gestoeld was, blijven we als gemeente nog ruim onder de jaarlijkse bijdrage van ruim 430.000 euro die wij er destijds in 2012 voor beschikbaar wilden stellen. Het mag ons dan meer kosten dan in 2012 gedacht, het levert ons ook veel meer op dan in 2012 bedacht.

Uit het onderzoek naar de ontstane tekorten bij De Pluk blijkt dat dit college en de betrokken wethouders van Meygaarden (Dorpsbelangen) en Wiendels (CDA) in dit en het vorige college bestuurlijk gezien fors in gebreke zijn gebleven. Voorafgaande aan de bouw, bij de overdracht onderling, bij het toezicht op de exploitatie en last but not least bij het informeren van de raad. Dit is wat ons betreft een raadsenquête waardig. Waarna definitieve conclusies getrokken en aanbevelingen kunnen worden gedaan over hoe in de toekomst beter om te gaan met ons gemeentelijk en maatschappelijk vastgoed.

Maar waar gaat het bij De Pluk nu echt over?

Het gaat over belang en het gaat over zorg.

Van belang is de grote waarde die De Pluk inmiddels is gebleken voor onze inwoners en het lokale verenigingsleven. Een waarde die niet simpelweg in geld is uit te drukken. De Pluk heeft gebracht wat we ervan gedacht hadden en zelfs meer. Daar hadden we als gemeente voor onze inwoners wat voor over, zo belangrijk vonden we het en vindt D66 het nog steeds. Vandaar onze steun voor het eenmalig aanvullen van de ontstane tekorten. Steun voor het vanaf nu uitgaan van het juiste aantal te verhuren vierkante meters voor de exploitatie van De Pluk. En steun om het bestuur de mogelijkheid te bieden een buffer te realiseren om tijdelijke leegstand op te vangen.

Daarnaast is er ook zorg. Of het vanaf nu beter gaat. Of nu de uitgangspunten voor de exploitatie wel kloppen. Over het toezicht binnen de gemeentelijke en bestuurlijke organisatie. Hier wreekt zich namelijk dat wij geen integraal beleid ten aanzien van het beheer en de exploitatie van al ons gemeentelijk vastgoed hebben. Hier wordt door D66 al jaren om gevraagd. Nu is het moment om dat op te pakken en goed in de steigers te zetten. Zeker met de nieuwe gemeente West Betuwe in het vooruitzicht. En zorg dat persoonlijke dan wel politieke afwegingen afbreuk doen aan het belang van onze inwoners.

Die laatste zorg werd tijdens de raadsvergadering van 27 maart helaas direct bewaarheid. De SGP probeert wat hen in 2012 niet lukte, de bouw van De Pluk tegenhouden, nu toch voor elkaar te krijgen. Na de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 gingen ze nog morrend akkoord omdat ze anders geen wethouder mochten leveren. Nu roken ze hun kans. De SGP dwong uiteindelijk Dorpsbelangen en het CDA om het bestuur van De Pluk met een onmogelijke bezuinigingsopdracht van maar liefst 119.000 euro op te zadelen. Anders diende de SGP een motie van wantrouwen tegen de wethouder van het CDA in en zou daarmee de stekker uit de coalitie trekken. De coalitie gaf het college bovendien de opdracht om uit te zoeken hoe zo snel mogelijk De Pluk in zijn geheel te verkopen is aan een commerciële partij. Want de SGP wil, afgezien van een bibliotheekvoorziening, geen enkele verantwoordelijkheid op zich nemen voor het lokale maatschappelijke en culturele leven in de gemeente. Ook niet voor het kunnen voortbestaan van de zorg die door de diverse zorgondernemers in De Pluk geboden wordt. De SGP wil gewoon een commerciële uitbater voor De Pluk. Zo’n scenario doet het ergste vrezen voor de huurprijzen, met name voor kleine en grotere initiatieven van onze inwoners die nu dankzij De Pluk tot bloei komen. Dat doet ook het ergste vrezen voor de zorgondernemers in De Pluk. De SGP gaat er onterecht van uit dat die zorgondernemers, door de SGP commerciële huurders genoemd, geen marktconforme huur zouden betalen.

Wij denken dat het allemaal niet zo’n vaart niet zal lopen. Het bestaansrecht van De Pluk is namelijk overduidelijk aangetoond. Wij hebben er alle vertrouwen in dat de gebruikers dat ook vinden. En wij hebben er vertrouwen in dat met de juiste uitgangspunten een gezonde exploitatie van De Pluk ook in de toekomst mogelijk is. Voorwaarde is wel dat ons maatschappelijk vastgoedbeleid nu eindelijk van de grond komt.

Dat het bestuur in 2015 met foute uitgangspunten op pad werd gestuurd kan deze coalitie van Dorpsbelangen, SGP en CDA verweten worden maar is geen reden om de heipalen onder De Pluk vandaan te slaan, zoals de SGP nu tracht te doen. Die actie heeft helaas al wel schade berokkend. Schade aan personen en schade aan het imago van De Pluk. Gelukkig zal dat laatste de verkoopbaarheid niet bevorderen.

Werkzaak reageert goed met alsnog één CAO

D66 D66 SGP Gelderland 21-02-2018 16:59

De fractie van D66 Geldermalsen/West Betuwe is blij dat nu àlle werknemers met een sociale werkvoorzieningsindicatie bij Werkzaak Rivierenland onder dezelfde CAO vallen. Gelukkig zijn de signalen met zorgen over de ongelijke behandeling, onder andere vanuit diverse D66 raadsleden in heel Rivierenland, goed opgepikt.  Voor 225 mensen heeft Werkzaak Rivierenland met de FNV afspraken gemaakt over een compensatie. Deze SW medewerkers hadden in 2014 nog een tijdelijk contract en kwamen via een apart arbeidscontract bij de stichting Werkzaak Plus in dienst tegen andere voorwaarden dan collega’s die al in vaste dienst waren. Dit werd gedaan om Rijks bezuinigingen op te vangen. De 225 medewerkers vallen per 1-1-2018 nu toch onder de Cao Sociale Werkvoorziening (cao SW) en ontvangen met terugwerkende kracht een aanvulling op de eindejaarsuitkering die zij al ontvingen.

De fractie wacht nu op informatie van de verantwoordelijk wethouder Ton van Maanden (SGP) over de financiële gevolgen die dit voor de gemeenten en Geldermalsen in het bijzonder,  heeft en maakt zich nog zorgen over een andere groep medewerkers bij Werkzaak:

,,Wat nog niet goed geregeld is, is een CAO voor nieuwe SW’ers die onder de participatiewet vallen en nu via de stichting Flex & Zeker van Werkzaak werken. De landelijke onderhandelingen hierover lopen al drie jaar. Wij zullen het college voorstellen om ook voor deze groep lokaal of regionaal betere arbeidsvoorwaarden af te spreken”, aldus Rita Boer Rookhuiszen.

Meer over de afspraken van Werkzaak met de FNV is te vinden op:

https://www.werkzaakrivierenland.nl/ik-bied-werk/nieuws_3266/item/werkzaak-rivierenland-compenseert-225-medewerkers_3430.html

-Bij het overlijden van raadslid ...

D66 D66 SGP Gelderland 29-01-2018 09:35

-Bij het overlijden van raadslid Teunis van Ooijen- De D66 raadsfractie verliest een goede en nauwgezette collega in de gemeenteraad van Zaltbommel. Onze condoleance gaat uit naar zijn familie en naar de fractie van de SGP. Thom Ummels,fractievoorzitter D66

Alles dicht voor Kerst in hele gemeente Geldermalsen

D66 D66 VVD CDA PvdA SGP Gelderland 01-11-2017 09:05

Nadat onze fractie al eerder had geprobeerd deregulering op winkelsluitingstijden toe te laten passen maar daarin alleen gesteund werd door de VVD, probeerde dinsdag 31 oktober de VVD (met nu een zetel meer) in ieder geval een uitzondering voor de kerst vast te laten leggen (in de vorm van een extra eenmalige regel). Dit op uitdrukkelijk verzoek van ondernemers en naar aanleiding van vele inwoners van de gemeente Geldermalsen die op zondag inkopen in Culemborg doen. Ook deze poging tot verruiming van openingstijden strandde door een volhardende Dorpsbelangen en CDA die daarmee de SGP vanuit religieuze overwegingen volledig volgden. Een positieve ontwikkeling was wel dat de PvdA nu verdeeld stemden (waren eerst unaniem tegen). Wellicht geeft dit hoop voor de toekomst waarin partijen niet zozeer hun eigen overtuiging maar de behoefte van inwoners, ondernemers en consumenten meer centraal zetten.

D66WestBetuwe is er nog steeds van overtuigd dat het reguleren van openingstijden een forse inperking is op de vrijheid van (zelfstandige) ondernemers om te ondernemen zoals zij dat zelf willen en dat daarmee onze lokale economie tekort wordt gedaan door deze coalitie. Dit terwijl er voor een beperkt en selectief aantal ondernemers wel degelijk een ander regime geldt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.