Nieuws van SP in Geldrop-Mierlo over PvdA inzichtelijk

9 documenten

Zorgactie 5 september

SP SP GroenLinks PvdA Geldrop-Mierlo 28-08-2020 18:41

Onze zorgverleners verdienen meer dan applaus. Daarom komt de SP in actie! Met z'n allen actie voeren op het Malieveld zit er even niet in, daarvoor waren er al teveeI aanmeldingen en we willen onze zorgverleners natuurlijk niet met nog meer werk opzadelen. Daarom voeren we deze actie 100% veilig en 100% online.

DOE JE MEE?

In Helmond hebben we posters opgehangen, we hebben bijna 200 pakketten met informatie afgegeven bij huisartsen, apotheken, zorginstellingen, ziekenhuizen, etcetera.

Daarin zaten posters, flyers, handtekeningenlijsten en een brief. Zorginstellingen die iets leuks organiseren met bewoners gaan we daarbij ondersteunen en daar brengen we "looneisjes"

Wat kun jij doen? Ga naar 

https://doemee.sp.nl/zorg/actiedag voor meer informatie en om je aan te sluiten

https://www.eerlijkebeloning.nl/mondkapjes en pas je Faceboek, Twitter, etc profielfoto aan.

Kom op zaterdag 5 september om 14.00u online in actie.
 
Op zaterdag 5 september organiseren we de grootse online demonstratie ooit voor de zorg in Nederland. Naast 10 duizenden mensen hebben zich vakbonden Nu91, FNV, CNV en ook GroenLinks en de PvdA hebben zich al aangesloten. Door het hele land willen zorgverleners in actie komen.
 
Dat is vlak voor Prinsjesdag en hét moment om van ons te laten horen. Wedoen dit online zodat (ook in deze coronatijd) zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen en we zorgverleners zo min mogelijk belasten.
 
We gaan voor de grootste online zorgactie ooit!
 
Je kunt je aanmelden via deze link.

Debat over intensieve veehouderij

SP SP GroenLinks D66 Partij voor de Dieren PvdA Geldrop-Mierlo 12-03-2019 15:12

Gisterenavond organiseerde het Brabants Burgerplatform in zaal Van Bussel in Deurne een debat over de intensieve veehouderij. Niet te vermijden discussiepunt: het enorme aantal dieren in Brabant.

De problemen met veeziekten, overbemesting en de gevolgen voor de natuur zijn voor SP, D66, PvdA, Groenlinks en Partij voor de Dieren reden om zich sterk te maken voor inkrimping van de veestapel. Provinciaal SP-lijsttrekker Maarten Everling kreeg applaus voor zijn uitspraak: "Als je minder boeren hebt maar evenveel dieren dan helpt het uitkopen dus niet. Het aantal dieren moet echt omlaag!"

Het hoofdstuk 'Naar een boerenlandbouw' in het Brabantse SP-verkiezingsprogramma behandelt het onderwerp. Citaat:

Dat het aantal dieren in Brabant fors omlaag moet staat voor de SP buiten kijf. Het aantal dieren moet dusdanig teruggebracht worden dat er werkelijk circulair gewerkt kan worden: de aanvoer van veevoer komt uit de regio en de mestafzet moet in de regio geregeld kunnen worden zonder natuur en milieu te overbelasten.Daarmee wordt het mestoverschot effectief tot nul teruggebracht. De provincie zou daarom met beleid moeten komen om dit voor 2030 te realiseren. Dit is in het belang van iedereen: mens, dier, natuur en milieu. Dit is ook in belang van de boer: door bovenstaande maatregelen halen we de boer onder het juk van grootschaligheid uit en krijgt hij of zij de ruimte om zelf te ondernemen, in plaats van door te ploeteren voor de bank.

Voor een beeld van het enorme aantal dieren in onze regio: Frankrijk telt 21 varkens per km2, Duitsland 79, Nederland 366, maar in delen van Brabant schiet het verder omhoog naar 2.656! Zie hier (pdf-bestand).

Begroting 2019 unaniem goedgekeurd

SP SP GroenLinks PvdA Geldrop-Mierlo 01-11-2018 12:37

In een marathonzitting afgelopen dinsdag van ‘s middags 13.00 uur tot 's avonds laat besprak de gemeenteraad de begroting voor het komende jaar. De begroting werd unaniem goedgekeurd. Hieronder de bijdrage van SP-fractievoorzitter Hans van Gemert.

Voorzitter, vandaag behandelen wij de begroting van 2019. De eerste begroting van dit college en B&W waarin de koers gezet wordt voor de komende jaren. Een koers die volgens ons goed aansluit op de vorige periode. We bouwen verder op de fundamenten van de afgelopen jaren aan een duurzame, sociale en economisch vitale toekomst voor Helmond.

Voorzitter, een van de belangrijkste fundamenten die in de vorige periode gelegd zijn is het fundament dat we gelegd hebben onder het Sociaal Domein. Na de transitieperiode, zijn we de afgelopen jaren gestart met de benodigde transformatie waarbij de toekomst van ons Sociaal Domein vorm gegeven wordt. Zoals wij al vaker aangegeven hebben is dit een langdurig proces waar we de komende jaren nog volop mee bezig zullen zijn. Een proces dat nog steeds volop in ontwikkeling is. Wij zijn trots op het ingezette beleid waarbij we niet in hokjes denken, maar juist oog hebben voor integraliteit in samenwerking met alle betrokken partijen uit onze stad. Beleid van onderaf en waarbij de inzet van ervaringsdeskundigen van grote waarde is.

Voorzitter, in de programmabegroting lezen wij: “In het Sociaal Domein zijn bekendheid en toegankelijkheid van de zorg twee belangrijke voorwaarden om ook echt de ondersteuning te kunnen bieden die mensen nodig hebben. Financiële drempels nemen wij zoveel mogelijk weg en bij voorkeur zetten we in op preventie.” Als SP onderschrijven wij dit en het liefst hadden wij de eigen bijdrage helemaal afgeschaft. Maar wij tellen onze zegeningen en zijn blij dat de coalitie overeengekomen is dat mensen met een inkomen tot 130% van het bijstandsniveau geen eigen bijdrage meer hoeven te betalen en dat er voor de mensen boven deze grens een abonnementstarief van maximaal €17,50 per 4 weken komt. Voor wat betreft bekendheid en de toegankelijkheid van de zorg willen wij graag aandacht vragen voor het rapport van de Nationale Ombudsman “Zorgen voor burgers”. Mensen ervaren bij de toegang tot zorg dat drempels te hoog zijn en regels te complex. Het rapport bevestigd nog eens voor ons de noodzaak om niet in systemen te denken maar in mensen. Maar dat vraagt ook een andere kijk als het gaat om de financiering. In plaats van potjes-denken vraagt het om flexibiliteit wat volgens ons betekent: het weghalen van financiële schotten binnen het Sociaal Domein. Wij horen graag van de verantwoordelijke wethouders hoe zij dit zien en of zij bereid zijn de aanbevelingen uit het rapport over te nemen.

Voorzitter, op het gebied van Veiligheid en handhaving zijn nog steeds tekortkomingen die blootgelegd worden. De maatschappij wordt ingewikkelder en noopt veel inzet van onze diensten. Nog steeds is de politie onderbezet en kan niet genoeg die taken uitvoeren waar ze voor zijn bedoeld. Populair gezegd boeven vangen. En daarbij kreeg de politie de afgelopen jaren ook nog eens te maken met een toename van incidenten van personen met verward gedrag. Terecht luidde zij vorig jaar de noodklok. De acties uit het plan “Aanpak Personen met Verward gedrag” moeten ertoe leiden dat ook de last voor de openbare orde en veiligheid zal verminderen. Met het 24/7 beschikbaar maken van expertise op het gebied van verwardheid geven we gehoor aan een dringende oproep van de politie. Verder wordt er in de begroting  gesproken van goede opvang en vervoer. Hierbij denkt de SP bijvoorbeeld aan een spoedeisende psychiatrische onderzoeksruimte oftewel “SPOR” en aan de “psycholance”, in plaats van een politiecel en een politiebusje. Maar wat verstaat de wethouder onder goede opvang en vervoer?

Voorzitter, de vervanging van de veiligheidscamera’s ter ondersteuning van de politie op straat vinden wij een goede en noodzakelijke investering. De huidige bewakingscamera’s zijn sterk verouderd. Het zullen er niet meer worden in aantal, maar de nieuwe techniek laat toe dat ze op het glasvezelnet kunnen worden ingeprikt. Het grote voordeel is dat deze camera’s eventueel kunnen worden verplaatst. Maar ook dat bewegingen of calamiteiten rechtstreeks door de eenheden kan worden bekeken. Met andere woorden, de aanrij tijd kan aanzienlijk worden verkort.

Voorzitter, als het gaat om veilige en leefbare wijken en buurten is het ook van belang dat bijvoorbeeld parken en openbare speelvoorzieningen goed onderhouden worden. Verloedering kan de leefbaarheid maar ook het veiligheidsgevoel aantasten. Onkruidbestrijding maakt hier ook een  onderdeel van uit. We moeten de klachten en ergernis van de afgelopen jaren over de toename van onkruid serieus nemen. Het is daarom goed dat het College hiervoor nu extra geld uit gaat trekken.

Voorzitter, op het gebied van werk en inkomen kunnen we een inhaalslag maken. Nu de hoogconjunctuur aan de horizon schijnt moet ook iedereen ervan kunnen profiteren. Helaas is dit nog niet echt merkbaar, ook mensen met banen kunnen niet altijd rondkomen. Het beste medicijn tegen armoede is een baan, maar dan moet werk wel lonend zijn!.. Vaste banen, met voldoende contracturen, met een fatsoenlijk loon. En het doorgeslagen flexwerken moet een halt toe worden geroepen. Dat.. is waar de wethouder voor moet waken als het gaat om de economie van de toekomst.

Voorzitter, ook op het gebied van werkgelegenheid wordt er samengewerkt met verschillende partners. Zowel lokaal als regionaal. De regiogroep “onderwijs en arbeidsmarkt” is hier een mooi voorbeeld van. Tijdens de presentatie van de uitvoeringsagenda “onderwijs en arbeidsmarkt” vroegen wij hierbij al eerder speciale aandacht voor de zorgsector. Opleiden kost tijd en het huidige personeelstekort zal hiermee niet op korte termijn opgelost zijn. De eerste tussenevaluatie van deze uitvoeringsagenda staat op juli 2019 gepland maar gezien de oplopende problematiek zijn wij erg benieuwd of hierin al concrete stappen zijn ondernomen. Graag een reactie van de wethouder.

Voorzitter, voor wat betreft de re-integratie is het voor ons van groot belang dat trajecten zinvol zijn en leiden tot het gewenste resultaat. Bijstandsgerechtigden moeten niet gepest worden maar verdienen een respectvolle benadering en behandeling. Niet gedwongen worden, maar gestimuleerd. De begeleiding moet maatwerk zijn, waarbij mensen kansen en perspectief geboden moet worden en waarmee mensen daadwerkelijk vooruitgeholpen worden. De werkwijze van het Stadsleerbedrijf is hier een goed voorbeeld van en wij zijn ontzettend trots, dat we dit in Helmond gerealiseerd hebben. Hier zien we de praktijk van hoe mensen i.p.v. het systeem centraal gesteld worden. Waar zelfs op een ongedwongen en natuurlijke wijze de integratie en inburgering van statushouders plaatsvindt. Hier wordt gewerkt volgens de bedoeling!

Voorzitter, de overheveling van de Participatiewet naar de gemeenten is net zoals de Wmo en Jeugdzorg gepaard gegaan met bezuinigen. Het budget is beperkt en zal zo efficiënt mogelijk ingezet moeten worden. Ook daarom is het goed om trajecten tegen het licht te houden en de daadwerkelijke praktijk in beeld te brengen. Maar ook door de integrale werkwijze in het Sociaal Domein verder door te voeren met ontschotting, denken wij dat er veel meer mogelijk is. Wat wij hierboven voor de re-integratie stellen, geldt ook voor de werknemers in de sociale werkvoorziening. Te vaak worden mensen, zonder enig perspectief, jaren in dezelfde situatie gehouden. De huidige sociale werkvoorzieningen dienen meerdere belangen. Enerzijds zijn het commerciële bedrijven die geld moeten verdienen, anderzijds bieden zij beschut werk aan mensen die het nodig hebben. Vooral voor dat laatste dient oog te blijven: het commerciële belang mag niet doorslaggevend zijn. Het bieden van de juiste ondersteuning en begeleiding naar werk en het toepassen van maatwerk hierin zijn van groot belang. Werkbedrijf Senzer heeft de afgelopen jaren al signalen vanuit de werkvloer opgepikt en daar zijn wij blij mee. In de door hen opgestelde plannen zien wij ook een positieve ontwikkeling van het door ons gewenste maatwerk. Wij zullen het allemaal kritisch blijven volgen en doen hierbij nogmaals een beroep op de wethouder om de daadwerkelijke praktijk inzichtelijk te maken. Voorzitter, maar ook de Participatiewet maakt onderdeel uit van de transformatie en gaat gepaard met een cultuuromslag. Wij zijn ons daarvan bewust en beseffen daarbij dat dit van alle betrokkenen om de nodige tijd vraagt.

Voorzitter, kansen en perspectief bieden aan kinderen daar draait het ook om bij de aanpak van generatiearmoede. Om de vicieuze cirkel te doorbreken is er volgens ons veel meer nodig dan bijvoorbeeld een kindpakket en een armoederegisseur. Gelukkig is hier oog voor en zien we hierbij ook integraal beleid. Armoede gaat over zoveel meer dan alleen geld,.. en alleen de mensen die in armoede leven, weten écht wat armoede met je doet. Bij de aanpak van generatiearmoede ziet de SP dan ook een grote rol weggelegd voor de ervaringsdeskundigen. Op steeds meer plaatsen in Nederland zien we hier voorbeelden van.

Zoals het initiatief “Ervaringsdeskundigheid in armoede en sociale uitsluiting” dat zich richt op mensen in generatiearmoede, bij wie armoede van generatie op generatie wordt doorgegeven. Is de wethouder bekend met dit initiatief of met andere voorbeelden? Wat vindt hij van ons voorstel om soortgelijke initiatieven te betrekken in de aanpak van generatiearmoede?

Voorzitter, onze kinderen hebben de toekomst en in kinderen moeten we investeren. Dat Helmond een kindvriendelijke stad moet worden kunnen wij van harte ondersteunen. Ook hier bouwen we verder op de eerder gelegde fundamenten en wij zijn blij met de voorgenomen doorontwikkelingen. Voor wat betreft de Jeugdzorg, blijft voor ons belangrijk dat er geen wachtlijsten zijn, de inkoop van specialistisch hulp goed moet aansluiten bij de bestaande vraag en dat verwijzingen en indicaties van deskundigen in de jeugdzorg niet door de gemeente geblokkeerd worden. Hoe denkt de wethouder hierover en hoe gaan wij hier in Helmond eigenlijk mee om? Net zoals bij de Participatiewet vinden wij het moeilijk om inzicht en grip te krijgen op de praktijk van onze jeugdzorg. Bij deze willen wij dan ook een beroep doen op deze wethouder om samen met de raad te kijken hoe wij ook hier meer inzicht kunnen krijgen, hoe het beleid in de praktijk uitpakt. Wij horen graag of de wethouder hiertoe bereid is.

Voorzitter, Helmond moet niet alleen een kindvriendelijke stad worden maar ook een inclusieve stad. Oog voor alle doelgroepen dat spreekt ook ons aan! Maar onder een inclusieve stad verstaan wij ook een toegankelijke stad. Helaas zien we dat er nog steeds gebouwen en delen van de openbare ruimte niet toegankelijk zijn voor minder valide mensen. Zij ondervinden hierbij vele belemmeringen. Een belangrijk onderwerp wat wij zowel in het coalitieakkoord als in deze begroting missen. Wij nemen aan dat het College toch op de hoogte is van het VN verdrag Handicap dat nota bene opgesteld is vóór een inclusieve samenleving. Gemeenten zijn immers verplicht het verdrag uit te voeren. Een verdrag dat niet alleen belangrijk is voor mensen met een beperking maar voor iedereen. Graag een reactie. Wordt er in Helmond al uitvoering gegeven aan dit verdrag? Zo ja, hoe dan? Zo nee, hoe en wanneer gaat het College uitvoering geven aan dit verdrag?

Voorzitter, het VN verdrag handicap gaat niet alleen over de toegankelijkheid van gebouwen en openbare ruimten. Het gaat ook over werk, zelfstandig wonen en onderwijs. Zo is het voor mensen met een functiebeperking moeilijk om een studie met een bijbaan te combineren. Voor deze doelgroep is bij de invoering van de Participatiewet, de individuele studietoeslag in het leven geroepen. Onlangs trokken verschillende partijen, zoals de Landelijke Studentenvakbond maar ook inwoners van onze stad hierover aan de bel. Zij signaleren de volgende problemen:

1.De hoogte van het bedrag is in veel gemeenten ontoereikend en varieert sterk

2.De doelgroep is onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheid gebruik te maken van de individuele studietoeslag. Kortom: de voorlichting hierover is niet op peil

3. De aanvraagprocedure is te ingewikkeld, kost veel werk en heeft hiermee als risico een drempel te vormen voor jongeren om überhaupt aan een dergelijke procedure te beginnen   

Voorzitter, de SP onderschrijft de voorgestelde maatregelen van de Landelijke Studentenvakbond om deze problemen op te lossen en dient hiervoor een motie in.

Voorzitter, terwijl wij ons nog volop in de transformatie van het Sociaal Domein bevinden staan we ook aan het begin van een andere grote transformatie. Namelijk de invoering van de Omgevingswet. Net zoals in het Sociaal domein krijgen gemeenten meer beleidsvrijheid. Volgens Emeritus-hoogleraar Friso de Zeeuw is de Omgevingswet voor 80% mentaliteit en voor 20% regelgeving. En integraal en dereguleren zijn de kernbegrippen in de filosofie van de nieuwe Omgevingswet. Zoals het college al stelt denken ook wij dat deze wet goed aansluit op de transformatie en cultuuromslag waar we al aan werken. Samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke partners een werkwijze ontwikkelen met meer maatwerk en ruimte voor initiatief. Voorzitter, het is goed dat we in Helmond de voorbereiding serieus oppakken en wij zijn blij dat we door middel van pilots met de wet aan de slag kunnen gaan. Een proces van doen, experimenteren en lerend aan de veranderingen werken waarvoor we ons de nodige tijd moeten gunnen.

Voorzitter, ik ga naar een afsluiting toe maar wil eerst nog expliciet de aandacht vragen voor de situatie waar onder andere de Stichting Draaiorgels en het EDAH museum zich in bevinden. Ons cultureel erfgoed moet bewaard blijven en een oplossing moet gevonden worden. Wij begrijpen dat het niet gemakkelijk is, maar deze verenigingen verkeren al zo lang in onzekerheid en hebben recht, om op korte termijn, eindelijk duidelijkheid te krijgen. Wij vragen de wethouder dan ook hier de hoogste prioriteit aan te geven.

Voorzitter, tot slot. Er zijn nog veel belangrijke onderwerpen waar wij graag nog wat van hadden willen zeggen. Zoals bijvoorbeeld Sportcampus de Braak, het centrumplan, bereikbaarheid, milieu en klimaat. Maar helaas is onze tijd hiervoor vandaag te beperkt. Voorzitter, de SP is blij om verder te kunnen gaan waar wij de vorige periode gebleven waren. Vol vertrouwen bouwen wij verder op de fundamenten van de afgelopen jaren aan een duurzame, sociale en economisch vitale toekomst voor Helmond.

Helmond… Blijft een stad in beweging.

Ik dank U wel.

Samen met PvdA en GroenLinks diende de SP een motie in "Individuele studietoeslag voor studenten met een functiebeperking". De motie werd unaniem aangenomen.

Motie (pdf-bestand)

Dag voor Eerlijk Loon!

SP SP GroenLinks PvdA Geldrop-Mierlo 31-08-2018 09:07

Afgelopen woensdag vertrok ik vanuit Helmond naar Amsterdam om de “Dag voor Eerlijk Loon” bij te wonen. Een manifest op initiatief van de SP tegen het plan om arbeidsgehandicapten onder het minimumloon te laten werken. De SP deed hier samen met onder andere Wij Staan Op, FNV, CNV, Cedris, PvdA en Groen Links de aftrap van een breed verzet. Een informatieve maar ook inspirerende middag waar meerdere sprekers, zoals onder andere Noortje van Lith, Lodewijk Asscher, Kitty Jong, Amber Bindels en werkgever David Jansen duidelijk maakten wat er zo fout is aan het voorstel van staatssecretaris van Ark.

Voor mij was het een heel energie gevende dag. Ik voelde de gezamenlijke eendracht om hier tegenin te gaan. De strijd te willen voeren om dit absurde en mensonwaardig plan van tafel te vegen. Een directe aanval op de eigen waarde van arbeidsgehandicapten.                                                           

Zijn zij het niet waard? Verdienen zij geen eerlijk loon? Waarom geen pensioen voor hen? Zijn zij tweederangs burgers?

Juist nu de economie groeiende is worden zij steeds verder de afgrond ingeduwd. Hoe kun je 500 miljoen bezuinigen op arbeidsgehandicapten terwijl je aan de andere kant de aandeelhouders van multinationals beloond met het afschaffen van de dividendbelasting!      

Mijn gedachten waren steeds bij mijn arbeidsgehandicapte collega’s. Kunnen zij dadelijk nog wel het minimumloon verdienen? Hoe oneerlijk is het als we hetzelfde werk doen maar zij geen minimumloon meer krijgen en ik wel?

Ik voelde me daardoor steeds strijdbaarder worden en besefte hoe onrechtvaardig het is. Waarom mag een “gezond” mens met werkende partner wel het minimumloon ontvangen maar een arbeidsgehandicapte niet? Dat is toch discriminatie! Dit kan en mag niet gebeuren!

Loondispensatie is de opstap naar een verdere afbraak van onze sociale zekerheid. Als we het accepteren en het normaal gaan vinden dat arbeidsgehandicapten onder het minimumloon gaan werken dan zal het voor een andere groep ook bespreekbaar gaan worden. De zogenaamde glijdende schaal! Wanneer mensen eenmaal onder het minimumloon betaald mogen worden volgen er vanzelf meer en bent u of ik misschien de volgende.

Deze middag heeft mij laten zien dat er al een breed verzet op gang is gekomen, een verzet dat zich verspreidt en groeit. Een verzet dat door zal gaan tot Tamara van Ark haar plan in de prullenbak gegooid heeft. Een verzet dat gaat winnen en waaraan ik graag mijn steentje bij wil dragen!

https://helmond.sp.nl/nieuws/2018/08/dag-voor-eerlijk-loon

Dirk van Dam

Kom ook in actie voor Eerlijk Loon en teken de landelijke petitie van “Wij Staan Op”

Nieuw stadsbestuur kan aan de slag

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Geldrop-Mierlo 31-05-2018 07:39

Ruim twee maanden na de raadsverkiezingen op 21 maart is dinsdagavond het nieuwe stadsbestuur benoemt.

De verkiezingsuitslag van 21 maart bepaalt de politieke verhoudingen in de gemeenteraad. Het zetelaantal per partij ligt meteen vast. Dat geldt niet voor het stadsbestuur, het college van B en W. Er moet onderhandelt worden. Welke partijen willen en kunnen samen het stadsbestuur vormen en wethouders leveren?

Vorige week werd het resultaat van de onderhandelingen bekend gemaakt. De partijen GroenLinks, SP, VVD, Lokaal sterk en D66 zijn het eens over het coalitieakkoord en een nieuw stadsbestuur. Maar dat moet wel officieel bekrachtigd worden in een raadsvergadering waar álle partijen kunnen meestemmen. Dat gebeurde dinsdagavond.

Met 22 van de in totaal 37 raadszetels kunnen de vijf collegepartijen rekenen op een behoorlijke meerderheid. Bij de stemming over de wethouders bleek de meerderheid nog iets ruimer. Alle voorgestelde wethouders behaalden tenminste 28 vóórstemmen. Erik de Vries (SP) en Harrie van Dijk (Lokaal sterk) behaalden ieder nog een stem meer.

Door de benoeming van Erik de Vries als wethouder komt een plekje vrij in de SP-fractie. Dat betekent dat Hans van Gemert, zesde op de SP-kandidatenlijst, doorschuift naar de fractie. Hij werd meteen benoemd als raadslid.

Tevens werden 24 burgercommissieleden benoemd afkomstig van de diverse partijen. Voor de SP zijn dat Hikmet Terzioglu, Dirk van Dam en Barry Wouters. Burgercommissieleden zijn geen ‘echte' raadsleden maar kunnen hun partijen wel ondersteunen en het woord voeren in commissies.

Op de agenda ook het vertrek van vier wethouders. SP-wethouder Nathalie van der Zanden koos ervoor om in de raadsvergadering afscheid te nemen. Burgemeester Blanksma gaf een indrukwekkende opsomming van haar werk in de afgelopen periode. Ze roemde haar inzet en haar sociale hart. “Je zette altijd de mens centraal. Nooit maar dan ook nooit ben je van dat pad afgeweken!” Nathalie herinnerde aan het coalitieakkoord van 2014 ´Mensen maken de stad´ en de opdracht om Helmond socialer te maken en om kwetsbare mensen te betrekken. Werk dat het verdient om voortgezet te worden. “Nog is Helmond niet armoedevrij." Ze noemde het Stadsleerbedrijf en het grote belang ervan om mensen perspectief te bieden. Ze prees de deelnemers en riep het nieuwe stadsbestuur op om kennis te maken met “deze kanjers”.

Het nieuwe college in de startblokken zetten, afscheid nemen en nieuwe raadsleden benoemen, vormden de hoofdmoot van de vergadering. Kortom, veel formele verplichtingen dienden afgewikkeld te worden. Inhoudelijke politiek kwam kort aan de orde bij de bespreking van het coalitieakkoord en een motie van de PvdA gesteund door andere oppositiepartijen.

Bij de bespreking van het coalitieakkoord stak het CDA haar onvrede over de gevolgde gang van zaken niet onder tafel. Het is voor het eerst dat het CDA nu geen deel uitmaakt van de coalitie.

De PvdA wilde een onderzoek van de Rekenkamercommissie naar het personeelsbeleid tijdens de vorige raadsperiode. Kersverse wethouder Jos van Bree ontraadde het voorstel. “Daar wordt al regelmatig verantwoording over afgelegd." Omdat er geen meerderheid voor was, trok de PvdA de motie weer in.

Zie ook
Ledenvergadering SP stemt in met coalitieakkoord, nieuw stadsbestuur gepresenteerd Voor de liefhebber: formatiedossier (link website gemeente)

Ledenvergadering SP stemt in met coalitieakkoord, nieuw stadsbestuur gepresenteerd

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Geldrop-Mierlo 18-05-2018 11:08

Woensdagavond 16 mei, wijkhuis de Fonkel: de ledenvergadering van de Helmondse SP stemt in met het coalitieakkoord. Ook de andere partijen overleggen met hun achterban. Dezelfde avond nog komt groen licht. Twee dagen later wordt het nieuwe stadsbestuur officieel gepresenteerd.

Het is een akkoord tussen vijf partijen: GroenLinks, SP, VVD, Lokaal sterk en D66. GroenLinks telt zes raadszetels, SP en VVD ieder vijf en Lokaal sterk en D66 ieder drie. Met opgeteld 22 van de in totaal 37 raadszetels kan de coalitie rekenen op breed draagvlak in de gemeenteraad.

De nieuwe coalitie zoekt zoveel mogelijk de samenwerking en presenteert zich nadrukkelijk als een bestuur met een ‘uitgestoken hand’. De Helmondse raad telt elf partijen waarvan zes partijen de oppositie vormen te weten CDA, 50PLUS, Helder Helmond, PvdA, Helmond Aktief en Plan! Het is voor het eerst dat het CDA geen deel uitmaakt van de coalitie.

Namens de SP voerden Erik de Vries en Hans van Gemert de onderhandelingen. Erik de Vries stond eerste op de SP-kandidatenlijst en Hans van Gemert op plaats zes.

Zij onderhielden tijdens de onderhandelingen regelmatig ruggespraak met een delegatie SP’ers. Inzet: het eigen SP-geluid laten klinken aan de onderhandelingstafel. Evengoed als de andere deelnemende partijen hún geluid laten horen.

Is dat gelukt? Is het coalitieakkoord een zouteloos verhaal om maar vijf partijen tevreden te stellen? Of zitten er voldoende SP-punten in zodat het verantwoord en verdedigd kan worden? Kortom, kunnen we ermee instemmen? Zie daar de vraag die de aanwezige leden moesten beantwoorden.

https://helmond.sp.nl/nieuws/2018/05/ledenvergadering-sp-stemt-in-met-coalitieakkoord-nieuw-stadsbestuur-gepresenteerd

Erik de Vries gaf een uitgebreide toelichting. Zouteloos? Zeker niet. De Vries: “Het plan om een deel van het BZOB-bos bij Brouwhuis te kappen is compleet van tafel gegaan! Het in de vorige raadsperiode in gang gezette armoedebeleid en de aanpak van de zorg, waar de SP een groot stempel op heeft gezet, blijven in stand en wordt verder uitgebreid. Met bijzondere aandacht voor generatiearmoede en armoede onder kinderen. Ook de nieuwe aanpak van het centrum waar wij als SP veel werk van hebben gemaakt, gaat gewoon door. Hetzelfde geldt voor het succesvolle Stadsleerbedrijf, ook dat wordt voortgezet. En de N279 wordt niet verdubbeld!”

Andere belangrijke onderwerpen in het coalitieakkoord, dat ruim dertig pagina’s tekst telt, zijn duurzaamheid, veiligheid en volkshuisvesting. De Vries: “Het klimaat verandert, we moeten ons voorbereiden op warmere en nattere periodes. Bij de omschakeling naar meer duurzame en schone energie moeten we rekening houden met de Helmonders met een smalle beurs. Met de corporaties gaan we afspreken dat de huren niet meer stijgen dan met de inflatie en er komt meer sociale woningbouw!”

https://helmond.sp.nl/nieuws/2018/05/ledenvergadering-sp-stemt-in-met-coalitieakkoord-nieuw-stadsbestuur-gepresenteerd

Al bij al, zo betoogde De Vries, zitten er voldoende SP-punten in het coalitieakkoord. In die conclusie konden de aanwezige leden zich goed vinden. Unaniem werd met het akkoord ingestemd.

Presentatie stadsbestuur

Vandaag zijn stadsbestuur en coalitieakkoord officieel gepresenteerd. GroenLinks als grootste partij levert twee wethouders. De andere partijen leveren ieder één wethouder. Voor de SP is dat Erik de Vries. Als hij op 29 mei wordt benoemd, komt er een plek vrij in de SP-fractie. Hans van Gemert, nummer zes op de SP-lijst, schuift dan door naar de fractie.

Raad schuift weer besluit voor zich uit

SP SP GroenLinks CDA PvdA Geldrop-Mierlo 16-11-2016 13:10

In de Leefkamer van dinsdag 15 november is gesproken over het voorstel om de Turkse gemeenschap, verenigd in de TMSG, te verhuizen naar het Dienstencentrum van de LEVgroep aan Sint Jozefplein 4. De aanwezige raadsleden lieten weer duidelijk zien dat ze geen besluiten durven te nemen en hielden alle betrokkenen opnieuw aan het lijntje.

SP-fractievoorzitter Roy Schroemges legt duidelijk uit waarom de SP denkt dat de, door de raad gevraagde ruil uitgevoerd zou moeten worden:

Voor een goede plaatsing van dit lastige dossier vinden wij het belangrijk om eerst terug te gaan naar het verleden. Dit willen wij kort aanstippen, om het voorliggende voorstel op waarde te beoordelen. Hierna zullen wij uiteenzetten wat ons standpunt is wat betreft dit raadsvoorstel.

In 2013 heeft de gemeenteraad in meerderheid een motie aangenomen dat aangaf dat er een pand in de gemeente geruild moest worden tegen het huidige pand van de TMSG op de Bleekvelden. De gemeenteraad heeft hierin onderkend dat er een ruimtegebrek zou zijn voor TMSG en dat daarom een ruil noodzakelijk was. De motie is destijds aangenomen met steun van DGG, DPM, PvdA, GroenLinks en CDA. Onder andere de SP heeft hierin tegengestemd, omdat wij vonden dat de noodzaak hiervoor ontbrak.

Wat tevens van belang is, is dat aan de huidige gebruikers van het dienstencentrum aan het Sint Jozefplein 4 in het verleden is aangegeven dat zij in de toekomst uit het dienstencentrum zouden moeten. Dit is door HoutaBouw met de gebruikers gecommuniceerd. Onze informatie is dat de gebruikers er destijds geen moeite mee hadden om te verhuizen. Zij zouden dan naar de kerk kunnen die op korte afstand ligt, zodat hun onderkomen daarmee ook gegarandeerd was.

Wat tevens van belang is dat de Jozefkerk op het Sint Jozefplein langere tijd leeg staat en aan het verloederen is. Hierover zijn uit de wijk meerdere klachten gekomen. Met de verhuizing van de gebruikers uit het dienstencentrum naar de Jozefkerk zou, voor de kerk en de wijk een oplossing zijn gevonden.

Daarnaast kwam gisteren rond 16.00 uur een stuk naar de Raad. Dit betrof de werkafspraken die op 12 maart 2014 zijn getekend door zowel TMSG als de gemeente. Hierin staat onder andere, bij punt 9, dat (en ik citeer): ”Indien op 1 januari 2015 geen ruilovereenkomst tot stand is gekomen, zal de gemeenteraad worden geïnformeerd over het feit dat het verzoek van de gemeenteraad om het pand aan de Bleekvelden 21 dat in bezit is van TMSG te ruilen tegen een pand elders in de gemeente Geldrop-Mierlo dat in bezit is van de gemeente, niet kan worden gehonoreerd.”

Het verbaasd ons overigens dat dit stuk nog niet eerder naar de Raad is gebracht. Wij vragen dan ook aan de wethouder hoe dat kan? Echter de gemeente heeft na de datum van 1 januari 2015 verder onderhandelt, de TMSG kosten laten maken voor andere asbestonderzoek en het vertrouwen gewekt dat de onderhandelingen verder door konden gaan. Het getuigt dan ook van onbehoorlijk bestuur, om op basis hiervan de onderhandelingen nu te stoppen. Vanwege het gewekte vertrouwen, vinden wij het dan het ook logisch om dit raadsvoorstel op inhoud te beoordelen.

Nu naar het heden en het huidige raadsvoorstel. Dit raadsvoorstel stelt voor dat er een ruil plaatsvindt tussen de huidige locatie van TMSG aan de Bleekvelden, met het dienstencentrum aan het Sint Jozefplein. Tevens is door TMSG aangegeven dat de huidige gebruikers zoveel mogelijk gebruik kunnen blijven maken van de locatie waar zij nu in zitten.

Zoals eerder gezegd is de SP tegen de motie geweest welke in 2013 is ingediend. Deze motie is echter aangenomen. Het is dan ook aan ons om te controleren of de motie juist is uitgevoerd. In de motie werd gevraagd een pand te ruilen dat voor TMSG geschikt is. Dit wordt in dit raadsvoorstel voorgesteld. Tevens werd gevraagd het waardeverschil bij te betalen. Ook dit staat in het raadsvoorstel opgenomen. Het verlenen van een tijdelijke omgevingsvergunning. Dit staat in de planning opgenomen. Het begin hiervoor zal dus ook gemaakt worden en daarmee wordt ook het laatste punt uit de motie uitgevoerd.

Naast dat de punten uit de motie zijn uitgevoerd, hebben we natuurlijk ook de zorgen uit de wijk gehoord en tot ons genomen. Veel gebruikers van het dienstencentrum zijn bezorgd. Zij willen liever niet uit de locatie waar zij nu zitten.

Wij begrijpen dat het voor de gebruikers lastig is om te verhuizen vanuit hun pand. Verhuizen is nooit leuk. Echter, vanuit de TMSG is aangegeven dat gebruikers niet weg hoeven. Zij kunnen zoveel mogelijk gebruik blijven maken van de locatie aan het Sint Jozefplein. Daarnaast hebben de gebruikers in het verleden aangegeven geen moeite te hebben met de verhuizing naar de Sint Jozefkerk. De huidige onrust begrijpen wij wel, maar zien geen reden om daarom het raadsvoorstel niet te steunen. Daarnaast hopen we dat er nu sneller werk wordt gemaakt van de herbestemming van de Sint Jozefkerk, hetgeen de wijk alleen ten goede zal komen.

Er is 3 jaar geleden door de gemeenteraad een besluit genomen en daarmee verwachtingen gewekt voor de Turkse gemeenschap. Na 3 jaar onderhandelen en onderzoeken getuigt het niet van behoorlijk bestuur om wederom een nieuw onderzoek te eisen en om wederom de TMSG te vragen voor meer tijd. De uitkomst van dat nieuwe onderzoek is bovendien onzeker. Daarnaast is de vraag hoe de gemeenteraad gaat reageren op eventuele nieuwe onrusten, vanuit de gebruikers uit de Borgh, wanneer aan hen wordt gevraagd te verhuizen.

Alles overwegende achten wij het voorliggende raadsvoorstel in overeenstemming met de visie en motie die de gemeenteraad in 2013 heeft verwoordt. Alles overwegende, zullen wij dan ook voor het raadsvoorstel stemmen en kan dit raadsvoorstel wat ons betreft worden doorgezet naar de raadskamer.

De andere fracties gaven aan dat ze willen dat de wethouder het plan terug gaat halen. Het reglement van orde (de manier waarop de raad heeft afgesproken met elkaar te vergaderen) geeft aan dat dat niet zomaar kan en dat de raad een nieuw besluit moet nemen. Dat zou betekenen dat de wethouder niets kan doen tot er in de Raadskamer een nieuw besluit genomen heeft. 

Als de raad perse een nieuwe opdracht aan de wethouder wil geven lijkt ons dat niet zo ingewikkeld, maar de meeste fracties lijken een nieuw besluit niet op papier te durven zetten. En daarmee moet je misschien ook wel besluiten om het eerder genomen besluit terug om een ruil te realiseren terug te halen. Oeps, zeggen dat je misschien iets verkeerd hebt ingeschat is natuurlijk erg ingewikkeld. 

Maar zonder nieuw besluit is het voornemen van het college nog niet van tafel en blijft dus iedereen in onzekerheid. Wat ons betreft gaat dit verhaal zo snel mogelijk naar besluitvorming en geven we duidelijkheid aan iedereen. Door de besluiteloosheid van de raad blijft iedereen aan een lijntje hangen.

Eindelijk gaat de vlag uit

SP SP GroenLinks PvdA Geldrop-Mierlo 01-10-2016 07:22

Eindelijk is het er door: op Coming-Outdag (11 oktober) hijst de gemeente Geldrop-Mierlo de Regenboogvlag. Al een paar jaar werd daar door de lokale fracties van GroenLinks, SP en PvdA om gevraagd, maar steeds kregen zij nul op het rekest. En nu is het dan eindelijk zover!

Ook vorig jaar wilde de burgemeester de vlag nog niet hijsen. Volgens hem paste het hijsen van de regenboogvlag niet bij de landelijke vlaginstructie. Nu ziet burgemeester Berry Link die ruimte echter wel. "Vroeger hield men wat meer vast aan protocollen", aldus Link.

Het hijsen van de vlag past bovendien bij het LHBT-beleid (Lesbisch, Homoseksueel, Biseksueel en Transseksueel) van de gemeente. "Daarin staat onder andere dat er meer zichtbaarheid voor deze groepen moet komen", aldus de gemeentewoordvoerder.

In 2012, toen Niek Engbers (GroenLinks) en Miranda Verdouw (SP) net gekozen waren in de gemeenteraad van Geldrop-Mierlo, probeerden zij de gekleurde vlag te laten hijsen op het gemeentehuis van Geldrop-Mierlo. Talloze pogingen van GroenLinks, SP en ook de PvdA staakten doordat het college zich vasthield aan een inconsequent vlagbeleid dat ruimer was dan ze steeds lieten vermoeden. 

GroenLinks, SP en PvdA zijn ontzettend blij dat de gemeente Geldrop-Mierlo nu wel de regenboogvlag hijst!

Wet Taaleis

SP SP De Groenen VVD PvdA GroenLinks D66 Geldrop-Mierlo 14-09-2016 12:13

https://geldrop-mierlo.sp.nl/nieuws/2016/09/wet-taaleisGisteren vond de eerste Leefkamer plaats. De raad had besloten om op een andere manier te gaan werken. En zo gebeurde het dat we op 1 avond over allerlei onderwerpen kunnen praten die te maken hebben met het sociaal domein. Gisteren ging het onder andere over de Wet Taaleis. 

Vanaf 1 januari 2016 heeft deze regering, bestaande uit VVD en PvdA, besloten de Wet Taaleis in te voeren. Deze wet zorgt ervoor dat mensen een bepaald taalniveau moeten hebben. Dit taalniveau is vergelijkbaar met het taalniveau van groep 8 van de basisschool. Hierdoor moet iemand die geen 8 jaar Nederlandstalig onderwijs heeft gevolgd een taaltoets afleggen. Als deze behaald wordt, wordt voldaan aan de Wet Taaleis. Wordt deze niet behaald dan dient iemand alles in het werk te stellen om alsnog dat taalniveau te halen.

Voor de leefkamer van de gemeenteraad stond op 13 september 2016 de afstemmingsverordening op de agenda. In deze verordeningis het voorstel opgenomen dat, indien iemand zonder reden niet verschijnt op de taaltoets, een maatregel van 100% inkomen gedurende 1 maand riskeert. Moet u zich voorstellen... 1 maand geen uitkering of inkomsten omdat u, zonder tegenbericht/reden, een toets mist. U kunt dit vergelijken door te stellen dat een student, die 1 examen mist, direct opnieuw het hele jaar moet volgen. In onze ogen een absurde maatregel.

De SP snapt ook dat een minimumniveau aan beheersing van de Nederlandse taal belangrijk is. Het zorgt ervoor dat de kansen op de arbeidsmarkt veel groter worden. We zijn dan ook niet tegen het hebben van een taaltoets. Wij zijn echter van mening dat begeleiding en preventie belangrijker zijn dan straffen.

We zien graag dat mensen eerst ondersteund en begeleid worden en daarna, als men nog altijd niet verschijnt, pas zal worden gestraft. Hierdoor heeft de SP het volgende voorstel gelanceerd:

Juist in het kader van preventie willen wij graag bij een overtreding graag zien dat de mensen op gesprek worden uitgenodigd. Tijdens dit gesprek zal de coach of contactpersoon uitleggen wat de noodzaak van de taaltoets is en tevens een officiële waarschuwing geven. De officiële waarschuwing zal ook per post worden toegestuurd. Het gesprek vinden wij in het kader van de begeleiding zeer van belang. Op deze manier kan de urgentie nogmaals worden benadrukt.

Indien de klant vervolgens wederom, zonder geldige reden, niet komt opdagen voor de taaltoets dan zal er wel een maatregel volgen. De maatregel die wij voorstellen is 20% gedurende 1 maand. Op deze manier willen wij aangeven dat het belangrijk is om de taaltoets te maken. 100% vinden wij echter buitenproportioneel. Indien iemand dan nog niet gaat zal er sprake zijn van recidive en zal een maatregel van 20% gedurende 2 maanden worden opgelegd, etc. Bij recidive sluiten wij aan bij het huidige beleid.

Juist door op deze manier te handelen worden mensen zich sneller bewust van de noodzaak en is de verwachting  dat zij hier ook naar zullen handelen. Daarbij is het ook belangrijk te benadrukken dat de grote meerderheid van mensen deze noodzaak al ziet en voor hen zal bovenstaande voorstel ook niet van toepassing zijn. Het gaat maar om een kleine groep mensen. Wij hopen dat de overige partijen bij de raadsvergadering eind deze maand dit voorstel zullen steunen. 

Helaas waren landelijke partijen als VVD en D66 het niet met ons eens. Ook de lokale partijen, DGG en DPM, lieten merken toch niet zo sociaal te zijn als zij zich voordoen voor de bühne. De linkse partijen PvdA en GroenLinks stonden wel aan onze kant. Omdat de wethouder ons voorstel niet heeft overgenomen zien wij ons genoodzaakt een amendement over ons voorstel in te dienen. Indien dit voorstel niet op een meerderheid kan rekenen, zullen wij, in het belang van u, tegenstemmen. De SP kan en zal niet instemmen met asociale en buitenproportionele maatregelen! U kunt op ons rekenen!

Roy SchroemgesBeoogd fractievoorzitter SP Geldrop-Mierlo 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.