Nieuws van D66 in Haren inzichtelijk

30 documenten

Uitslag gemeenteraadsverkiezingen 21 november 2018

D66 D66 Haren 23-11-2018 15:21

De definitieve uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen 2018 voor de gemeenten Groningen, Haren en Ten Boer is binnen. U kunt het tot in detail nalezen in het opgemaakte proces-verbaal door op de volgende link te klikken: Proces-verbaal-P22-2-Groningen-2018

Opmerkelijk is de lage opkomst: 44,1%. De opkomst in Haren was 55,32% (in 2014 75,5%), in Groningen 42,6% (was in 2014 54,5%) en in Ten Boer 55,3% (was 64,6%). Het aantal blanco uitgebrachte stemmen (197) en ongeldige stemmen (234) lijkt veel, maar is een stuk minder dan in 2014, toen in de drie gemeenten samen 506 blanco en 267 ongeldige stemmen werden uitgebracht.

De uitslag per stembureau op kandidatenniveau leest u: https://gemeente.groningen.nl/uitslagen-verkiezingen

Als de gemeente van nu in 2014 had bestaan, dan was dit de zetelverdeling geweest: Vergelijk gemeenteraadsverkiezingen 2014-2018

Meer nieuws op https://groningen.d66.nl/

 

 

Uitslag gemeenteraadsverkiezingen 21 november 2018

D66 D66 Haren 23-11-2018 15:21

De definitieve uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen 2018 voor de gemeenten Groningen, Haren en Ten Boer is binnen. U kunt het tot in detail nalezen in het opgemaakte proces-verbaal door op de volgende link te klikken: Proces-verbaal-P22-2-Groningen-2018

Opmerkelijk is de lage opkomst: 44,1%. De opkomst in Haren was 55,32% (in 2014 75,5%), in Groningen 42,6% (was in 2014 54,5%) en in Ten Boer 55,3% (was 64,6%). Het aantal blanco uitgebrachte stemmen (197) en ongeldige stemmen (234) lijkt veel, maar is een stuk minder dan in 2014, toen in de drie gemeenten samen 506 blanco en 267 ongeldige stemmen werden uitgebracht.

De uitslag per stembureau op kandidatenniveau leest u: https://gemeente.groningen.nl/uitslagen-verkiezingen

Als de gemeente van nu in 2014 had bestaan, dan was dit de zetelverdeling geweest: Vergelijk gemeenteraadsverkiezingen 2014-2018

Meer nieuws op https://groningen.d66.nl/

 

 

Stedenbouwkundig plan uitbreiding Westerholm: unanieme instemming

D66 D66 Haren 25-09-2018 09:24

Gisteravond stemde de gemeenteraad van Haren unaniem in met het stedenbouwkundig plan voor de uitbreiding van woonzorgcentrum Westerholm op de locatie van de vroegere St. Nicolaasschool aan de Beatrixlaan. De raadsfracties toonden begrip voor de bezwaren van een aantal omwonenden, maar vonden de afstand van de beoogde nieuwbouw tot de woningen aan de Beatrixlaan acceptabel. De bijdrage van de fractie van D66:

Stedenbouwkundig plan Westerholm

Allereerst onze waardering voor de zorgvuldigheid waarmee dit plan is ontwikkeld. Er is een gedegen bomeninventarisatie, omwonenden hebben de gelegenheid gekregen te reageren en Westerholm heeft het plan ook op enkele punten aangepast en toegezegd enkele suggesties mee te nemen in het vervolgtraject. Ook zijn er toezeggingen gedaan omtrent de openbare toegankelijkheid van het groen zeker langs de Beatrixlaan en over het informeren van omwonenden zodra de omgevingsvergunning wordt ingediend en voor de bouw begint, Eveneens onze waardering voor de insprekers en voor de uitnodiging om de plannen vanuit het perspectief van de mensen die tegenover de beoogde nieuwbouw wonen, te komen bekijken. Daarnaast onze waardering voor de toelichting en rondleiding die de directeur van Westerholm ons gaf.

Aan ons de taak om alle informatie te wegen en de verschillende en soms tegenstrijdige belangen tegen elkaar af te wegen. Hoewel, in wezen is er nauwelijks sprake van tegenstrijdige belangen: omwonenden hebben er best begrip voor dat er iets anders wordt gebouwd op de plaats van de oude St. Nicolaasschool. Zij vinden het te hoog en te volumineus. En sommigen zien liever een gezellig buurtplein. Dat kunnen wij ons best voorstellen en ik denk dat velen van ons dat ook herkennen. Laat ik voor mezelf spreken. Als je je betrokken voelt bij je straat en je omgeving, voelt dat een beetje alsof de openbare ruimte en de straat van jou en de buren is. Daar is niks mis mee en dat is geen NIMBY-gedrag, maar een soort verantwoordelijkheidsgevoel voor je omgeving. Als inwoner kan ik mij ook inzetten voor zaken die voor mijn straat het beste zijn. Maar zodra wij op deze stoel zitten, dienen wij het algemeen belang en daar maken we de genoemde afwegingen.

Als fractie zijn wij trots op onze uitstekende woon- en zorgcentra voor ouderen. We zijn er trots zijn dat deze allemaal op een uitstekende manier meegaan met de ontwikkelingen in woonzorgland. Elk op een eigen manier, met een eigen identiteit, waardoor er voor elk wat wils is, volop keus in zowel woonvormen als in karakter. Wij hebben veel waardering voor het concept van Westerholm: uitgaan van de bewoner en niet van de organisatie. Dat ouderen, juist als zij gaan dementeren, niet hoeven verhuizen naar een gesloten afdeling, dat spreekt ons zeer aan. De zorg past zich aan aan de situatie van de bewoner in plaats van andersom. Het lijkt vanzelfsprekend, maar helaas is dat op veel plaatsen wel anders. De landelijke ontwikkelingen maken dat voor het verantwoord en efficiënt kunnen aanbieden van zorg-op-maat een zeker volume nodig is. Wij zijn dan ook van harte bereid mee te werken aan een verantwoorde uitbreiding van Westerholm.

Maar past het beoogde gebouw wel in de omgeving? Wanneer we naar het westen kijken, wordt het even hoog en ongeveer even breed als het oorspronkelijke gebouw. Naar het zuiden toe verhoudt het zich goed met de St. Nicolaaskerk. Maar de tien woningen aan de overkant zijn een verdieping lager en wij kunnen ons best voorstellen dat het geen aanlokkelijk vooruitzicht is dat daar een fors gebouw van drie verdiepingen wordt gebouwd. Kan dat dan niet lager? Westerholm heeft goed beargumenteerd waarom dat zeer onwenselijk is. De afstand van gebouw tot aan de gevels van de ertegenover gelegen woningen is 40-43 meter. Het gebouw zelf zal niet meer letterlijke schaduw kunnen werpen op de huizen dan de bomen doen die er nu staan. Een brede strook tussen het gebouw en de straat zelf zal worden ingevuld als openbaar toegankelijk groen. De omwonenden zijn uitgenodigd over de invulling daarvan mee te denken. Wat het ook wordt, het wordt beslist mooier dan zoals het terrein er nu bij ligt.

Het parkeren is goed onderzocht en voor ons acceptabel opgelost. Normaliter zullen die oplossingen voldoen, alleen op momenten dat de Nicolaaskerk veel kerkgangers trekt, wordt het moeilijk, net als nu trouwens. In het weekend en vakanties kan dan het parkeerterrein bij de nieuwe St. Nicolaasschool soelaas bieden.

Alles overwegende stemmen wij in met het voorgestelde stedenbouwkundige plan, waarbij we ons realiseren dat dat voor een aantal omwonenden slikken is. Wij roepen de betrokkenen, gemeente, buren en directie Westerholm op, met elkaar goed contact te houden en begrip te hebben voor elkaar.

https://haren.d66.nl/2018/09/25/stedenbouwkundig-plan-uitbreiding-westerholm-vindt-unanieme-instemming/   https://haren.d66.nl/2018/09/25/stedenbouwkundig-plan-uitbreiding-westerholm-vindt-unanieme-instemming/

Toetsing bestemmingsplan Haderaplein/Raadhuisplein

D66 D66 Haren 11-09-2018 12:10

Ontwikkeling Haderaplein/Raadhuisplein

Dit dossier – vaststelling bestemminsplan – is in april 2018 voor het eerst aan de gemeenteraad voorgelegd. De aanbesteding was in februari daaraan voorafgaand reeds getekend door wethouder Stiekema. Dit onder voorbehoud van goedkeuring van het bestemmingsplan door de gemeenteraad. Er is veel over dit plan te doen. Hoe ging de fractie van D66 om met dit dossier?

Toetsingscriteria De fractie van D66 heeft het dossier bij voortduring getoetst aan de kaders die de gemeenteraad gesteld tussen 2012-2016, aan de afspraken die daarbij gemaakt zijn en de toezeggingen die door het college gedaan zijn. Daarnaast wordt er – zoals altijd – getoetst aan het eigen verkiezingsprogramma en aan het coalitieakkoord. Dat levert de volgende toetsingscriteria op: 1. De (steden)bouwkundige kaders, vastgesteld in 2012 2. De toezegging door het college een terugspringende rooilijn Raadhuisplein/Brinkhorst als kader op te nemen (2012) 3. Plan van Eisen ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen (2012) 4. Een concrete oplossingen voor de verkeersafwikkeling te bieden, ruim voor de definitieve aanbesteding (motie 2012) 5. De keuzes voor het parkeerbeleid VOORAF te laten gaan aan aanbestedingsprocedure (motie 2012) 6. Voortdurende betrokkenheid van gemeenteraad en omwonenden bij het proces 7. Geen derde supermarkt aan de oostkant van de Rijksstraatweg

Uit ons verkiezingsprogramma: ‘Wij zullen geen bouwplan van enige omvang meer goedkeuren als daarin niet een deugdelijke oplossing voor verkeer en parkeren is geleverd.’ Na de ontwikkeling van Haren-Noord en het Zernikecollege is bovenstaande opvatting door vrijwel alle raadsfracties onderschreven en herhaaldelijk gecommuniceerd.

Resultaat toetsing De fractie van D66 is van mening dat het plan zoals het er nu ligt slechts op twee punten kan voldoen (1 en 2) en dan nog alleen met een reeks reparaties middels amendementen, met name om punt 2 te verzekeren. Waardoor het bestemmingsplan weer opnieuw ter inzage zou moeten worden gelegd… De zekerheid over punt 7 is onvoldoende. Het plan voldoet niet aan de vier andere criteria.

Het doek valt voor Haren. Fractie D66: teleurstelling en frustratie over besluit Eerste Kamer

D66 D66 CDA PvdA Haren 11-07-2018 07:32

Met teleurstelling en frustratie heeft de afdeling Haren van D66 kennis genomen van het besluit van de Eerste Kamer om Haren samen te voegen met Groningen en Ten Boer. D66 Haren blijft van mening dat Haren heel goed in staat is zelfstandig te blijven en dat autonomie over je eigen leefomgeving beter is voor de inwoners. Regering en Parlement zijn echter van mening dat de inwoners van Haren beter af zijn met een samenvoeging met Groningen en Ten Boer. Overigens zonder hiervoor valide argumenten aan te dragen. Frustratie is er over het feit dat minister Ollongren, nota bene van D66-signatuur, zich blijft baseren op de hele en halve onwaarheden van de Provincie en dat zij consistent alle tegengeluiden uit Haren blijft negeren. Daar waar zij al feiten actualiseert of zou moeten actualiseren, zoals de inmiddels kerngezonde financiële positie van Haren, doet zij aan downplayen en twijfelen aan de houdbaarheid. De minister blijft benadrukken dat het proces zorgvuldig en rechtmatig was gevoerd.

In de Eerste Kamer zijn de rituelen zorgvuldig uitgevoerd. De coalitiepartijen stelden enkele schriftelijke vragen die de minister makkelijk kon inkoppen, enkele oppositiepartijen waren zeer kritisch, maar kregen geen poot aan de grond en PvdA en GL hadden zelfs niet de moeite genomen vragen te stellen. Tijdens het plenaire debat was het beeld hetzelfde. De uitkomst was voorspelbaar, maar voor de vorm werden door voorstanders van herindeling nog wat kritische vragen gesteld. CDA en PvdA deden in het geheel niet mee aan het debat. De antwoorden van de minister brachten geen nieuwe gezichtspunten en toch waren de vragenstellers tevreden. Macht wint het tegenwoordig nogal makkelijk van democratie. Uiteindelijk stemden 49 senatoren voor het wetsvoorstel. D66 Haren merkte het al eerder op: dit beschamende proces ondermijnt op ernstige wijze het vertrouwen dat mensen in de politiek en de democratie kunnen hebben. Macht kan niet zonder tegenmacht. Maar wat betekent tegenmacht als die systematisch genegeerd wordt?

De fractie van D66 zal zich neerleggen bij het parlementaire besluit en zich inzetten om de belangen van de inwoners tot aan het eind van de raadsperiode goed te behartigen.

Ries de Langen in Dagblad van het Noorden: gemeente Haren is langzaam gewurgd

D66 D66 Haren 07-07-2018 12:40

De Eerste Kamer beslist binnenkort over de herindeling van Groningen, Ten Boer en Haren. Slotakkoord van een ongelijke en oneerlijke strijd.

Sinds 2013 is een oneerlijke strijd voor zelfstandigheid van de mooie en goed functionerende gemeente Haren gestreden. In dat jaar verscheen het eindrapport van de Visitatiecommissie Bestuurlijke Toekomst Groningen, genaamd Grenzeloos Gunnen, waarin onder meer geadviseerd werd om Haren met Ten Boer bij de gemeente Groningen te voegen. Provincie en stad Groningen lieten daarna als een wurgslang niet meer los. Na een voorlopig besluit van de toenmalige meerderheid van de gemeenteraad van Haren tot een herindeling met Groningen en Ten Boer, werd de zelfstandigheid inzet van de gemeenteraadverkiezingen in 2014 en een burgerraadpleging over het voorlopig besluit. Er ontstond een nieuwe meerderheid van voorstanders van zelfstandigheid. Ruim 74 procent was tegen het raadsbesluit, en dat bij een opkomst van 75,5 procent.

Gedeputeerde Staten gaven in 2015 met zoveel woorden aan dat het uitgangspunt is dat gemeentelijke herindeling niet wordt opgelegd: „Wij geven de gemeenten nadrukkelijk de ruimte om hun eigen verantwoordelijkheid in deze te nemen en die in te vullen.” Dat heet gunnen. Het gemeentebestuur van Groningen gaf bij herhaling aan dat herindeling met Haren voor hen niet nodig was en dat Haren vooral zelf moest beslissen, zolang de herindeling met Ten Boer maar niet in gevaar zou komen. Ook dat heet gunnen. Aangezien bestuur van provincie en Stad niet meer op medewerking van Haren konden rekenen, moest uit een ander vaatje worden getapt. Op 30 maart, nota bene de laatste werkdag van commissaris van de Koning Max van den Berg, besloot GS om de zogenaamde Arhi-procedure voor herindeling van Haren bij Groningen en Ten Boer te starten. Instemming werd Haren niet gegund. Daarna begon een langzame wurging van de gemeente Haren. Verschillende rapporten over bestuurskracht zagen het licht. Uit diverse rapporten zijn de bij een noodzakelijke herindeling passende argumenten geselecteerd en niet passende feiten weggelaten. Niet dat er niets aan de hand was met Haren. Geprikkeld door deze rapporten is het verbeterplan Beterr Haren gestart en met succes.

Het provinciale herindelingsadvies van januari 2017 aan de minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk stond vol van onjuistheden, onwaarheden en weggelaten feiten. Zijn opvolger, Kajsa Ollongren, werd geacht het advies kritisch te beoordelen, maar liet dat na. De leden van de Tweede Kamer hadden de plicht om het door haar ingediende wetsvoorstel te toetsen. Slechts een kleine minderheid van de partijen in de Kamer deed dat naar eer en geweten, terwijl velen er zich van afmaakten en zelfs feitelijke onjuistheden en leugens debiteerden. Alle informatie vanuit Haren die het tegendeel feitelijk aantoonde, werd genegeerd, zoals de goede financiële staat en vooruitzichten, in tegenstelling tot die van Groningen. Het besluit stond immers al vast!

Het vooropgestelde doel was en is om Haren eindelijk bij de stad Groningen te voegen ten faveure van de groei van de stad Groningen, maar dat argument werd valselijk niet genoemd. Ondertussen werd Haren gekleineerd en uitgerookt. De conclusie is duidelijk. Indien in de verschillende gremia en overlegjes van provinciale bestuurders en Haagse ministeries en Kamerleden een opvatting heeft postgevat, laat de wurgslang van valse argumenten niet meer los en is het de lokale democratie niet meer gegund om in de besluitvorming te participeren. Het vertrouwen in de democratie wordt zo ondermijnd en burgers keren zich terecht af van de politiek. Het eerste houvast van onze democratie is immers de directe leefomgeving, je eigen gemeente, en die wordt ons Harenaars niet gegund. De Eerste Kamer mag hier binnenkort over beslissen.

Zacharias J. De Langen uit Haren is lid van D66

Gemeenteraad behoorlijk eensgezind over verscheidene moties

D66 D66 VVD CDA PvdA Haren 03-07-2018 09:54

Op de agenda van de laatste raadsvergadering voor het zomerreces stonden voornamelijk financiële voorstellen. De Jaarstukken van 2017, de voorjaarsrapportage 2018 en de perspectiefnota. Terugblikken, actueel bijstellen en vooruit kijken. De gemeenteraadsfracties maakten gebruik van de gelegenheid om wat zaken bij te stellen.

Jaarstukken In zijn bijdrage zei raadslid Rogier van der Heijen: ‘Het jaar 2017 is qua resultaat een prima jaar geweest voor onze gemeente. Er was al een stevige toevoeging aan de Algemene Reserve begroot, het eindresultaat is nog veel beter. Alle belangrijke kengetallen zoals de solvabiliteit e.d. zijn verbeterd en dit geldt ook voor het weerstandsvermogen. We kunnen een heleboel meer zeggen over deze jaarstukken, maar eigenlijk willen wij het College, de organisatie en de Raad een compliment maken en vaststellen dat Beterr Haren in elk geval wat betreft het financiële deel ervan uitstekend heeft gefunctioneerd.’ Bij de behandeling van de jaarstukken diende de fractie van GVH een motie in die beoogde het positieve saldo van de jaarrekening 2017 aan de inwoners terug te geven. De andere raadsfracties waren unaniem in hun afwijzing.

Voorjaarsrapportage: Van der Heijden: ‘De begrotingsmutaties zijn naar ons oordeel allemaal goed te verklaren of het gevolg van keuzes die wij ondersteunen.’ Bij de behandeling van de voorjaarsrapportage diende D66, mede namens VVD, PvdA, CU en GVH een motie in waarmee mee zicht op het groenonderhoud wordt gevraagd én een concreet voorstel voor verbetermaatregelen. Deze motie werd unaniem aangenomen. De fractie van het CDA, gesteund door D66, VVD, GVH, PvdA en CU diende een motie om waarmee per 1 november 2018 anderhalf uur vrij parkeren wordt gerealiseerd op de bovengrondse parkeerplekken in Haren. Een verkiezingsbelofte van D66 en enkele andere partijen. Het uitblijven van helder parkeerbeleid was de aanleiding voor de raad om het heft in eigen hand te nemen. Alleen GL steunde de motie niet. Een motie van GL en de CU om de bezuinigingen op Torion te schrappen haalde net een meerderheid.

Perspectiefnota: In de afgelopen jaren zijn verscheidene maatregelen genomen in het kader van bezuinigingen. Tijd om af en toe te evalueren of daarin niet iets moet worden bijgesteld. D66 is, met uiteindelijk de voltallige gemeenteraad en het college, van mening dat er goede redenen zijn om het budget Culturele Raad Haren te verruimen. Het aantal organisaties en commissies waarvan de CRH de activiteiten coördineert is toegenomen het budget daarentegen niet. Bovendien zijn de incidentele subsidies afgeschaft en is de CRH een belangrijke verbindende schakel binnen de culturele structuur van Haren. Voorgesteld werd de subsidie met 5000 euro per jaar te verhogen. Het college noemde de argumenten valide en was het eens met de gemeenteraad. Unaniem aangenomen.

Uitstekend rapport van de rekenkamer over Sportvoorzieningen

D66 D66 Haren 13-06-2018 10:45

De (volledige externe) rekenkamer van Haren bracht opnieuw een uitstekend rapport uit. Dit keer over de Sportvoorzieningen in Haren. De reactie van D66 Haren, bij monde van fractievoorzitter Marjan Bachman:

Rapport rekenkamer Sportvoorzieningen

Allereerst willen de rekenkamer hartelijk bedanken voor dit uitgebreide rapport. De fractie van D66 had, met andere fracties, dit op de wensenlijst staan als een onderwerp voor onderzoek en analyse. Onze fractie van heeft al langere tijd het ongemakkelijke gevoel het domein van de sport niet goed te kunnen overzien, met name waar het om de financiën, de verdeling en toerekening van gelden gaat. De rekenkamer voorziet ons met dit rapport op zeer gestructureerde wijze van inzicht in de kosten van de sportvoorzieningen en belangrijker nog: we krijgen inzicht in de verdeling van de middelen over accommodaties, binnensport en buitensport en daarmee o.a. in de dekkingspercentages. Wat ons betreft zeer waardevolle analyse die in elk geval aan de basis zou moeten liggen van een nieuwe kadernota sport. Zonder deze inzichten ontbreekt het de raad aan een instrumentarium voor kaderstelling, monitoring en controle op doelmatigheid en doeltreffendheid. En dat is dan ook precies één van de conclusies van de rekenkamer: actualiseer het sportbeleid en maak afspraken over de informatievoorziening vanuit het college aan de raad, zodat de raad haar rol kan nemen. Opvallend voor ons is tevens dat de analyse van de rekenkamer ook meteen behoorlijke politieke keuzes zichtbaar maakt en daar is deze raad helaas niet aan te pas gekomen in deze periode. Ik noem maar even de verschillende tariefstelling bij binnen-en buitensport, het feit dat er in Haren in geen enkel opzicht verschil gemaakt wordt tussen Harense leden en niet Harense leden, dat kostprijs geen rol speelt in doorberekeningen van de tariefstelling etc. Dat zijn duidelijke politieke keuzes.

Waarom is het in deze hele raadsperiode niet gelukt met een nieuwe kadernota of een actualisatie te komen? Ongetwijfeld zult u zeggen dat het op handen zijnde sportbesluit hier grotendeels de oorzaak van was. De rekenkamer noemt dit ook in het rapport. Maar is dit niet te bepalend geweest? Daarover vinden we geen uitspraak jammer genoeg. Wij hadden bijvoorbeeld graag willen weten hoe andere gemeenten dit opgelost hebben. We kunnen ons nauwelijks voorstellen dat er in de afgelopen jaren geen sportnota’s meer zijn verschenen in gemeenteland vanwege het wachten op het Sportbesluit.

Kan de wethouder op deze kwestie reflecteren?

Er is ook goed nieuws: de accommodaties staan er goed voor in Haren. Ongeveer 90% van de begroting sport heeft betrekking op het in standhouden van de voorzieningen. Ook hier dus absoluut geen sprake van afbraak van voorzieningen. Daar kunnen we trots op zijn. Dat de historische gegroeide relatie tussen sportverenigingen en de gemeente erg bepalend is voor de financiering en bijvoorbeeld ook voor de waardering van de inzet van vrijwilligers, herkennen we zeker en de vraag is of dat drastisch anders zou kunnen en moeten. Wat wij wel van belang vinden is dat er bij de sportverenigingen zelf draagvlak is voor manier waarop eigen inzet wordt gewaardeerd en of er redelijke evenwichtigheid is in het totaal van de sportbeoefening. Op dit moment willen we eigenlijk niet ingaan op het cijfermatige deel van het rekenkameronderzoek. Dat zou aan de orde moeten komen bij de behandeling van een nieuwe beleidsnota Sport. Tot onze teleurstelling staat dat om bekende redenen ook niet op de agenda dit jaar. Waar we wel een vraag over hebben aan het college is het feit dat er geen opvolging is gegeven aan de uitvoeringsplannen. Het college geeft aan dat de opgelegde bezuinigingen daar debet aan zijn. De fractie van D66 had graag gezien dat de raad op de hoogte was gesteld van het besluit de uitvoeringsplannen te laten voor wat ze zijn en zelfs geen heroverweging aan de raad voor te leggen.

Kan het college hier op reageren?

Dan nog iets over de sportcoach: onze fractie was aanvankelijk sceptisch over deze aanstelling. We moeten achteraf constateren dat dit een goed idee was. Zonder dat de rekenkamer hier expliciet over rept weten we dat de sportcoach in Haren vele succesvolle activiteiten heeft georganiseerd en met name veel kinderen in beweging heeft gekregen. Wat nu te doen met dit rapport? Het onderzoek levert waardevol cijfermateriaal en heldere aanbevelingen voor raad en college voor het ontwikkelen van het sportbeleid. Mocht het ons nog gegeven worden om als zelfstandig Haren een nieuwe kadernota sport op te stellen dan is dit onderzoek daarvoor een hele goed basis en kunnen college en raad terug grijpen op de aanbevelingen en zijn wij ons in elk geval bewust van de politieke keuzes die in dit rapport expliciet aan de orde komen. Voor een mogelijk nieuwe gemeente Groningen biedt deze nota een helder beeld van de stand van zaken rondom de sportvoorzieningen. Wij verwachten van het college in dat geval opname in het overdrachtsdossier zodanig dat dit rapport goed toegankelijk is en zodanig dat de eigenheid van de sportvoorzieningen in Haren duidelijk naar voren komt. Inbreng van en overleg met de Harense sportverenigingen bij het ontwikkelen van het sportbeleid in Groningen is voor ons vanzelfsprekend. De zogenaamde gebiedsgerichte aanpak moet niet alleen een term blijven maar is in dit geval zeer wenselijk.

Lees hier het rapport: Rekenkamerrapport Onderzoek Sportvoorzieningen

Eerste Kamer stelt vragen over herindeling GHTB aan de minister

D66 D66 Haren 13-06-2018 10:05

De meeste fracties in de Eerste Kamer hebben vragen gesteld aan de regering over de herindeling Groningen-Haren-Ten Boer. U leest ze hier:

20180612 Voorlopig_verslag EK wetsvoorstellen herindeling

Herindelingsproces: ordinaire annexatie op basis van valse argumenten

D66 D66 SGP Partij voor de Vrijheid Haren 13-06-2018 09:56

Het herindelingsproces loopt naar een einde. De kans dat de Eerste Kamer nog iets kan betekenen voor een zelfstandig Haren bestaat nog steeds. Die kans zou zelfs groot kunnen zijn als de herindeling door de senatoren wordt beoordeeld aan de hand van de vraag: ‘Voor welk probleem in Haren is dit een oplossing?’ Want – zo wordt ons dat al jaren voorgehouden door de Provincie – deze herindeling is nodig omdat Haren het niet zelfstandig KAN. De stad Groningen hield zich op de achtergrond, deed net alsof het voor de stad niet uitmaakt, stelde zelfs voorwaarden waaraan helemaal niet voldaan wordt en zegt uiteindelijk toch volmondig JA tegen dit gedwongen huwelijk. Dat roept de vraag op of het eigenlijk wel gaat om de beste oplossing voor de inwoners van Haren. Raadslid Wil Legemaat is ervan overtuigd dat de werkelijke reden van deze opschalingsmanoeuvre niet de zorg om Haren is, maar de wens van stad en provincie om de stad te versterken vanuit de illusie dat dat goed is voor de hele provincie. Het herindelingsproces is daarmee niet meer of minder dan een ordinaire annexatie op basis van valse argumenten.

Hier haar opvatting over dit proces:

Op 18 januari vorig jaar konden we inspreken in de vergadering van Provinciale Staten van Groningen. Mijn bijdrage leest u hier:

Voorzitter, dames en heren Statenleden, Op 7 november 2016 heb ik een zienswijze ingediend. Over de reactie op mijn zienswijze ben ik zeer ontevreden. Het antwoord op de meeste opmerkingen is een dooddoener: daar herkennen wij ons niet in of: daar hebben wij een andere mening over. Als er al een antwoord terug te vinden in de reactienota. In mijn zienswijze stel ik ook acht heldere vragen en daarop is in het geheel geen antwoord gekomen. De eerste vraag is bijvoorbeeld: kunt u aangeven wat de meerwaarde voor de inwoners van Haren is van een herindeling met de stad? Want van de Provincie horen wij voortdurend dat herindeling beter is voor onze inwoners. Nog niemand heeft mij kunnen uitleggen wat er verbetert. Deze herindeling is, zoals ik in een zienswijze las: een oplossing voor een niet bestaand probleem. En eigenlijk is dat niet zo verwonderlijk als je in historisch perspectief kijkt naar wat hier gebeurt. Al meer dan honderd jaar doet de stad Groningen pogingen om Haren bij de stad te voegen. In 1915 kwam Haren er onderuit door Helpman af te staan, vijf jaar later door flink verzet te plegen. In de jaren zestig door een deel van Waterhuizen en Eelderwolde af te staan, in de jaren negentig werd de regiovisie Groningen-Assen het recept om annexatie in het kader van het C20-beleid tegen te gaan. Telkens was het met open vizier: de stad wilde Haren hebben, omdat dat goed was voor de stad. En het lukte nooit. Mogelijk is dat de reden om het in deze ronde over een andere boeg te gooien: te doen alsof het goed is voor de inwoners van Haren. Grenzeloos Gunnen heeft daar verder geen argumenten voor, dat rapport beroept zich hoofdzakelijk op het nodale principe: de inwoners uit Haren winkelen toch in de stad, gaan er naar de schouwburg en liggen in de stadse ziekenhuizen. Alsof de stad niet betaald wordt voor de centrumfunctie en alsof de inwoners van Haren niet betalen voor hun boodschappen en theatertickets. Al gauw bleek dat niemand duidelijk kon maken wat de meerwaarde voor de inwoners is, dus werd geprobeerd aan te tonen dat Haren het niet zelfstandig kan: eerst door de decentralisaties, daarna was het bestuurskracht, vervolgens zouden het de financiën zijn en toen het COELO dat weerlegde werd het de positie van het weeskind in een opgeschaalde wereld. Telkens als een vermeende zwakte weerlegd was, kwam er een nieuw konijntje uit de hoge hoed. Er waren wel eerlijke geluiden: zo zei de burgemeester van Groningen tegen ons dat hij zijn uiterste best zou doen Haren bij Groningen te krijgen, omdat dat beter was voor de stad, zo laat de uitkomst van het Open Overleg in de Verkenning eerlijk zien dat het erom gaat dat Groningen de vijfde stad van het land wil worden en daar Haren voor nodig heeft. Statenleden, u weet dat dit herindelingsadvies volstrekt niet voldoet aan drie belangrijke beginselen uit de Wet Algemeen Bestuursrecht. Niet aan het fairplay-beginsel, het motiveringsbeginsel en het zorgvuldigheidsbeginsel. Het voldoet volstrekt niet aan het collegeprogramma van uw college van GS. U bent er om eerlijk en onbevooroordeeld te wegen en te oordelen. Verschuil u niet achter vijf rapporten, want als u ze echt onbevooroordeeld gelezen hebt, dan weet u net zo goed als ik dat Haren het best zelfstandig kan. U weet net zo goed als ik dat herindeling nauwelijks meerwaarde heeft voor de inwoners van Haren. Wees dan eerlijk over het motief: de meerwaarde voor de stad en daarmee voor de provincie zelf. Dan hoeft u zich niet in bochten te draaien en van alles uit de kast te halen om Haren zwart te maken, zoals een van uw gedeputeerden voortdurend doet. Het lijkt er helaas verdacht veel op dat de meesten van u al jaren geleden besloten hebben dat Haren bij Groningen moet. Toen er nog geen rapporten waren! Sommigen van u wilden zelfs niet met ons in gesprek omdat het besluit al genomen was. Daar hebben die 1127 zienswijzen dus geen invloed op. En deze inspraakronde ook niet. Zoals de heldere uitslag van de burgerraadpleging in Haren geen invloed heeft en het feit dat twee derde van de gemeenteraad niet instemt met uw plannen. Al ver tevoren hebben GS zich van steun verzekerd in de huidige TK, zo wordt zelfs onbeschaamd rondverteld door gedeputeerden. Zonder maar iets inhoudelijks gezien te hebben zou een meerderheid van de TK al steun hebben toegezegd. Het gaat dus niet om argumenten, niet om inhoud, niet om een fatsoenlijk democratisch proces, het gaat om macht. Als dat zo is, voeren wij hier vandaag in uw poppenkast de zoveelste rituele dans uit, terwijl in de achterkamertjes de zaken bekonkeld zijn. En als dat zo is staat de Provincie Groningen in mijn ogen symbool voor alles waardoor mensen het vertrouwen in de politiek verliezen, waardoor ze boos worden en cynisch. Plato zei ooit dat democratie de op één na slechtste staatsvorm was. Slechts tirannie was slechter. In mijn ogen is er één ding nog slechter: schijndemocratie. Statenleden, aan u de kans om het vertrouwen in de politiek en in de democratie te herstellen. ____________________________________

Al snel werd duidelijk dat de meeste partijen in PS kritiekloos het herindelingsontwerp omarmden. Slechts enkele kleine partijen hadden zich inhoudelijk in de materie verdiept en zij stelden kritische vragen en dienden een motie in om Haren uit het herindelingsontwerp te halen. Vergeefse moeite: het herindelingsadvies ging ongewijzigd naar Den Haag. Een mokerslag voor het vertrouwen in de politiek en de democratie. Daarna was er de hoop op en het vertrouwen in een zuivere zorgvuldige behandeling door de Tweede Kamer. Daar lag een nieuwe kans om het vertrouwen in de politiek en de democratie te herstellen. Na de hoorzitting werden er zelfs kritische vragen gesteld aan minister Ollongren, waarbij je in Haren dacht: nu zal de waarheid aan het licht komen. Wie kon vermoeden dat de minister de vragen liet beantwoorden door de Provincie? Slager, kwade tongen zeggen dat uw vlees niet deugt. Klopt dat? In de Tweede Kamer bleek het standpunt ook al lang tevoren vastgesteld en daar werd door de meeste partijen louter informatie aangewend die daar goed bij te pas kwam. De ene onwaarheid na de andere kwam voorbij en ook al werd die weersproken door de woordvoerders van SP, PVV, SGP, 50plus en FvD, daar stond niemand voor open. Zal het in de Eerste Kamer anders gaan? Ook hier wordt door velen beweerd dat de TK dat allang heeft afgekaart bij de fracties in de EK. Uit gesprekken die wij hadden met senatoren bleek dat de inhoud (bestuurskracht, financiën, draagvlak) weinig indruk maakt. Want… het gaat toch niet werkelijk om de vraag of Haren het wil en kan?! Het gaat om het belang van een grote sterke stad, de economische motor van de hele probleemprovincie. En een sterke stad is goed voor de hele provincie. ‘Jullie kijken in Haren alleen naar de belangen van Haren. Wij kijken naar het belang van de hele regio.’ De bestuurders in Den Haag geloven maar wat graag dat de multi-problematiek in de provincie Groningen verlicht zal worden door versterking van de stad. Dat mag dan wel een dorpje de kop kosten… Het proces verdient misschien geen schoonheidsprijs, maar het doel heiligt niet zelden de middelen. In ‘Blad’, een magazine voor Noord Groningen van februari 2018 komt René Paas, de CvdK, aan het woord. Citaat: ‘Nog een jaar te gaan en dan zal de gemeente Groningen uitgebreid worden met de gemeenten Ten Boer en Haren. Een en ander is al in voorbereiding sinds 2006: er wordt niet over een nacht ijs gegaan. Deze gemeentelijke herindeling is noodzakelijk omdat er zich op uitgebreide schaal problemen voordoen, zoals de aardbevingen, krimp van de bevolking en ook werkeloosheid.’ Conclusie: de annexatie van Haren is bedoeld als oplossing voor niet Harense problemen. En daarmee zijn we terug bij mijn inspraakbijdrage uit januari 2017: dit herindelingsproces is een ordinaire annexatie op basis van valse argumenten. Hadden we dat proces maar eerlijk en met open vizier gevoerd! Dan was de uitkomst misschien hetzelfde, maar dan was er héél veel schade voorkomen. Polarisatie, woede, frustratie, cynisme… De manier waarop Provincie, stad Groningen en Den Haag dit hebben gedaan, is unfair en beschamend en daarmee een enorme aanslag op het vertrouwen dat burgers hebben in de politiek en in de democratie. De meest gehoorde opmerking in Haren is: ‘Ik ga nooit meer stemmen.’ Dat komt er van als regenteske macht het wint van de democratie. Maar o, wat een dieptriest gevolg…

Wil Legemaat

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.