Nieuws van politieke partijen in Helmond over CDA inzichtelijk

10 documenten

Nog geen besluit over noodhulp aan de Molukken en Ambon

SP SP CDA Helmond 06-12-2019 14:34

Tijdens de raadsvergadering van 3 december jl. diende onze fractie een motie in voor noodhulp aan de Molukken en Ambon.

Deze motie werd mede ondertekend door de fracties van CDA, Helmond Aktief. 50Plus, Helder Helmond en Bach Plus. 

Tot onze grote spijt kon de gemeenteraad hierover nog niet tot een besluit komen omdat het aantal voor- en tegenstanders gelijk was, namelijk 18-18. Dit betekent dat de beslissing nu pas zal vallen op de eerstvolgende raadsvergadering van 14 januari 2020. 

Waar het in de ene gemeente met een Molukse gemeenschap bijna vanzelfsprekend is om middels een eenmalige bijdrage noodhulp aan de Molukken en Ambon te geven blijkt het in de andere gemeenten nogal wat voeten in de aarde te hebben. Zo ook in Helmond. 

Nederland en de Molukken hebben een geschiedenis samen. Dit maakt het allemaal nog pijnlijker voor Nederlandse Molukkers die ervaren dat er weinig aandacht besteed wordt aan de vreselijke gevolgen van de aardbeving. Velen hebben ook familie wonen op de Molukken, sommige daarvan zijn overleden en anderen zijn op de vlucht. Actie vanuit de landelijke overheid blijft uit omdat de Indonesische overheid geen oproep heeft gedaan voor internationale hulp. 

Helmond heeft een grote Molukse gemeenschap waarvan de eerste families zich al 55 jaar geleden vestigden. Een hechte gemeenschap die zich terecht grote zorgen maakt over familieleden en terecht aandacht vraagt voor de gevolgen van een grote ramp die de media blijkt te ontgaan. De vraag of de gemeente haar beurs moet trekken en waar leggen we dan de grens begrijpen wij uiteraard maar in dit geval komt er een verzoek uit onze eigen Molukse gemeenschap en veel andere gemeenten met een Molukse gemeenschap zijn ons al voor gegaan. Onze fractie is van mening dat argumenten over precedentwerking of een aardbeving in Albanië in dit geval dan ook misplaatst en niet steekhoudend zijn.

Het idee van crowdfunding ondersteunen wij van harte maar ontslaat ons niet om gehoor te geven aan de oproep die onze eigen Molukse gemeenschap aan ons doet. Voor ons is het dan ook niet een kwestie van óf maar een kwestie van en-en. De vraag om hulp is erg groot en als er naast een eenmalige bijdrage van 10.000 euro nog meer opgehaald kan worden dan werken wij daar uiteraard graag aan mee. 

Wij hopen van harte dat de leden van de gemeenteraad bovenstaande nog eens goed in overweging willen nemen en op 14 januari aan onze Helmondse Molukkers hun solidariteit kunnen tonen. Namens de fractie SP Helmond Lonneke Maráczi 

Geuroverlast in Brouwhuis, wie is aan zet: bemiddelaar of bestuurder?

CDA CDA Helmond 06-09-2019 07:36

Op donderdagavond 30 augustus had Den Ouden de raad uitgenodigd op hun bedrijf. We kregen een rondleiding en uitleg hoe het bedrijf de geuroverlast in de wijk Brouwhuis en Rijpelberg wil aanpakken. In een gloedvol betoog werd verteld dat ze er helemaal klaar mee zijn. Ze willen hun goede naam als bedrijf beschermen. Nu zijn alle pijlen gericht op Den Ouden, maar niemand kan met zekerheid zeggen dat de geuroverlast in Brouwhuis alleen van dit bedrijf afkomstig is. Er zitten ook andere bedrijven op hetzelfde industrieterrein die onaangename geuren uitstoten. Om er klaar mee te zijn, is Den Ouden bereid een heel forse investering te doen. En dan denk je al snel als raadslid: gaan met die banaan! Maar nee, dan zijn er weer twijfels, bezwaren en bedenkingen bij de oplossing van het bedrijf. Vooral bij de inwoners die op deze avond ook waren uitgenodigd. En dan blijkt op zo’n avond bij Den Ouden dat het zoeken naar oplossingen best ingewikkeld is geworden. En al lang niet meer het unieke domein van de overheid is. Inwoners weten op bepaalde kennisgebieden minstens zo veel en soms nog veel meer dan de overheid. En hoe ga je daar dan als bestuurder van de stad mee om? Je kunt niet meer zeggen: wij als overheid weten het beter. Die tijd is voorbij. Vanuit de C van CDA staan wij voor respect, liefde en omzien naar elkaar. In mijn eigen woorden zeg ik altijd: de C staat voor het collectief - dus voor iedereen - en we zijn ook van de C van cementpartij. Een partij die alle belangen meeneemt in haar afweging. In geval van de geuroverlast in Brouwhuis: van inwoners, ondernemers en milieu. Dat leidt altijd tot de C van compromis. Dat wordt ons regelmatig verweten. Maar stelt u zich eens voor, dat in de raad alleen maar belangenpartijen zouden zitten? Dus alleen maar partijen: voor de ouderen, voor de ondernemers, voor het milieu, voor de allochtonen, voor de dieren, voor de werkende mens? Hoe kom je er dan met elkaar nog uit? Terug naar Den Ouden: Er waren naast inwoners en raadsleden ook twee wethouders aanwezig. Wethouder Economie en de aandachtswethouder Brouwhuis. De wethouder economie heb ik niet veel horen zeggen, maar de aandachtswethouder Brouwhuis was wel regelmatig aan het woord. En als raadslid was ik wel een beetje verwonderd over hoe dit ging. De wethouder leek wel een soort bemiddelaar tussen bedrijf en inwoners. Op zich niks mis mee, als zo’n rol bijdraagt tot een goede oplossing voor iedereen. En toch vond ik het ergens ook wringen, die rol van bemiddelaar. Je hebt nu eenmaal als wethouder macht en invloed en werkt vanuit de visie van je eigen partij. Past dit nu echt goed bij de onpartijdigheid, die je van een bemiddelaar verwacht? Ik ben er nog niet over uit, maar dat er van alles in overheidsland aan het veranderen is en dus ook voor ons raadsleden en het college, staat als een paal boven water. In toenemende mate moeten we - burgerinitiatieven, ondernemers, het middenveld en overheid - problemen met elkaar oplossen en komen tot de C van compromis. Iets waar het CDA al heel lang ervaring mee heeft.

Geuroverlast in Brouwhuis, wie is aan zet: bemiddelaar of bestuurder?

CDA CDA Helmond 06-09-2019 07:36

Op donderdagavond 30 augustus had Den Ouden de raad uitgenodigd op hun bedrijf. We kregen een rondleiding en uitleg hoe het bedrijf de geuroverlast in de wijk Brouwhuis en Rijpelberg wil aanpakken. In een gloedvol betoog werd verteld dat ze er helemaal klaar mee zijn. Ze willen hun goede naam als bedrijf beschermen. Nu zijn alle pijlen gericht op Den Ouden, maar niemand kan met zekerheid zeggen dat de geuroverlast in Brouwhuis alleen van dit bedrijf afkomstig is. Er zitten ook andere bedrijven op hetzelfde industrieterrein die onaangename geuren uitstoten. Om er klaar mee te zijn, is Den Ouden bereid een heel forse investering te doen. En dan denk je al snel als raadslid: gaan met die banaan! Maar nee, dan zijn er weer twijfels, bezwaren en bedenkingen bij de oplossing van het bedrijf. Vooral bij de inwoners die op deze avond ook waren uitgenodigd. En dan blijkt op zo’n avond bij Den Ouden dat het zoeken naar oplossingen best ingewikkeld is geworden. En al lang niet meer het unieke domein van de overheid is. Inwoners weten op bepaalde kennisgebieden minstens zo veel en soms nog veel meer dan de overheid. En hoe ga je daar dan als bestuurder van de stad mee om? Je kunt niet meer zeggen: wij als overheid weten het beter. Die tijd is voorbij. Vanuit de C van CDA staan wij voor respect, liefde en omzien naar elkaar. In mijn eigen woorden zeg ik altijd: de C staat voor het collectief - dus voor iedereen - en we zijn ook van de C van cementpartij. Een partij die alle belangen meeneemt in haar afweging. In geval van de geuroverlast in Brouwhuis: van inwoners, ondernemers en milieu. Dat leidt altijd tot de C van compromis. Dat wordt ons regelmatig verweten. Maar stelt u zich eens voor, dat in de raad alleen maar belangenpartijen zouden zitten? Dus alleen maar partijen: voor de ouderen, voor de ondernemers, voor het milieu, voor de allochtonen, voor de dieren, voor de werkende mens? Hoe kom je er dan met elkaar nog uit? Terug naar Den Ouden: Er waren naast inwoners en raadsleden ook twee wethouders aanwezig. Wethouder Economie en de aandachtswethouder Brouwhuis. De wethouder economie heb ik niet veel horen zeggen, maar de aandachtswethouder Brouwhuis was wel regelmatig aan het woord. En als raadslid was ik wel een beetje verwonderd over hoe dit ging. De wethouder leek wel een soort bemiddelaar tussen bedrijf en inwoners. Op zich niks mis mee, als zo’n rol bijdraagt tot een goede oplossing voor iedereen. En toch vond ik het ergens ook wringen, die rol van bemiddelaar. Je hebt nu eenmaal als wethouder macht en invloed en werkt vanuit de visie van je eigen partij. Past dit nu echt goed bij de onpartijdigheid, die je van een bemiddelaar verwacht? Ik ben er nog niet over uit, maar dat er van alles in overheidsland aan het veranderen is en dus ook voor ons raadsleden en het college, staat als een paal boven water. In toenemende mate moeten we - burgerinitiatieven, ondernemers, het middenveld en overheid - problemen met elkaar oplossen en komen tot de C van compromis. Iets waar het CDA al heel lang ervaring mee heeft.

Debat nieuw stadhuis: oppositie neemt uitgestoken hand niet aan

SP SP CDA Helmond 13-03-2019 23:37

Dinsdagavond  besprak de gemeenteraad het voorstel om te komen tot een nieuw stadhuis. Na een urenlang debat werd het voorstel aangenomen maar zonder de steun van de zeven oppositiepartijen.

De gemeentediensten zijn verspreid over vier gebouwen die bovendien niet goed functioneren. Dat is niet handig plus het stadskantoor is zwaar verouderd; er zit een peperdure onderhoudsslag aan te komen. Oplossing: een nieuw stadhuis op de plek van het huidige stadskantoor.

Dit gaat te snel, wij voelen ons gepasseerd, luidde al snel de kritiek vanuit de oppositie. Om daar aan tegemoet te komen werd het voorstel aangepast. Bij de verdere uitwerking zal de gemeenteraad nog uitgebreid aan bod komen.

Gisterenavond bleek dat onvoldoende, de oppositie nam de uitgestoken hand niet aan en hield vast aan de vooral procedurele kritiek. Het meest ver ging CDA-raadslid Vervoort: “De burger moet bloeden, het is een waardeloos proces.”

Die opmerking schoot verantwoordelijk wethouder Harrie van Dijk (Lokaal sterk) danig in het verkeerde keelgat want het bijzondere is nu juist dat het project ‘Huis van de Stad' zichzelf moet betalen, niet door het geld bij andere zaken weg te halen.

Ook voor de SP is dat belangrijk om met het voorstel in te kunnen stemmen. SP-raadslid Ad Spruijt: "Boscotondo, ‘t Cour en het gebouw aan de Zandstraat worden afgestoten en door de sloop van het stadskantoor is een peperdure onderhoudsslag niet nodig. Dat levert een hoop plussen op waarmee het project kan worden betaald."

Bij de stemming aan het eind van de vergadering haalde het tegenvoorstel van de oppositie het niet en werd het gemeentelijke voorstel met een meerderheid aangenomen. De coalitie telt 22 raadszetels, de oppositie 15 raadszetels.

Lees ook Een nieuw stadhuis: de kijk van de SP

CDA wil gedegen financiële onderbouwing zwembad

CDA CDA Helmond 05-09-2018 12:04

Tijdens de raadsvergadering van 4 september heeft de gemeenteraad gepraat over het nieuw te realiseren zwembad op De Braak. Natuurlijk zijn wij als CDA voorstander van een goede zwemvoorziening, maar omdat in het raadsvoorstel staat dat de gemeente eigenaar zal worden van het zwembad, hebben wij kritische vragen gesteld en ook gevraagd of de beslissing over het eigenaarschap niet pas kon worden genomen als er een gedegen financiële onderbouwing zou worden gegeven. Met een amendement (wijziging op het raadsvoorstel) hoopten we dat te bereiken. Helaas was er niet genoeg steun. De bijdrage die onze fractievoorzitter Jan Roefs had in de vergadering leest u hieronder. "Natuurlijk is ook de CDA fractie is voor een nieuwe zwemvoorziening in Helmond. Wij vinden het daarbij belangrijk, dat de investering en financiering van de zwemvoorziening en de exploitatiebijdrage van de gemeente op voorhand voor iedereen duidelijk is. Het College stelt voor om de kaders te wijzigen. Voor ons, als CDA fractie, zijn de financiële consequenties daarvan onvoldoende inzichtelijk. In het raadsvoorstel wordt voorgesteld om als gemeente eigenaar te worden van het zwembad. Daarvoor wordt een investering van 13,5 miljoen Euro geraamd. Onderbouwing en dekking ontbreken, zodat het voor de gemeenteraad een weinig transparante businesscase is. Voor wat betreft de exploitatiebijdrage hebben we als raad eerder het kader meegegeven, dat de huidige exploitatiebijdrage uitgangspunt is voor de nieuwe ontwikkeling. Onze vraag is: Hoe hoog is de huidige bijdrage en is die, naar verwachting, voldoende voor de nieuwe zwemvoorziening? U stelt voor om bij de behandeling van de begroting 2019 in november aanstaande te praten over de investering, de exploitatiebijdrage, naar ik aanneem, en de dekking. Dat vinden wij prima. Maar we vinden het niet verstandig om op voorhand dusdanige kaders te stellen, dat we bij tegenvallers geen kant op kunnen. We stellen daarom een amendement voor, om kader 4 (gemeentelijk eigendom) aan te houden en als zodanig uit het besluit te halen, totdat er duidelijkheid is over de nadere financiële invulling van de zwembadvoorziening en we verzoeken het College om dit verder uit te werken en ter besluitvorming aan de gemeenteraad voor te leggen."

CDA wil gedegen financiële onderbouwing zwembad

CDA CDA Helmond 05-09-2018 09:23

Tijdens de raadsvergadering van 4 september heeft de gemeenteraad gepraat over het nieuw te realiseren zwembad op De Braak. Natuurlijk zijn wij als CDA voorstander van een goede zwemvoorziening, maar omdat in het raadsvoorstel staat dat de gemeente eigenaar zal worden van het zwembad, hebben wij kritische vragen gesteld en ook gevraagd of de beslissing over het eigenaarschap niet pas kon worden genomen als er een gedegen financiële onderbouwing zou worden gegeven. Met een amendement (wijziging op het raadsvoorstel) hoopten we dat te bereiken. Helaas was er niet genoeg steun. De bijdrage die onze fractievoorzitter Jan Roefs had in de vergadering leest u hieronder."Natuurlijk is ook de CDA fractie is voor een nieuwe zwemvoorziening in Helmond. Wij vinden het daarbij belangrijk, dat de investering en financiering van de zwemvoorziening en de exploitatiebijdrage van de gemeente op voorhand voor iedereen duidelijk is. Het College stelt voor om de kaders te wijzigen. Voor ons, als CDA fractie, zijn de financiële consequenties daarvan onvoldoende inzichtelijk. In het raadsvoorstel wordt voorgesteld om als gemeente eigenaar te worden van het zwembad. Daarvoor wordt een investering van 13,5 miljoen Euro geraamd. Onderbouwing en dekking ontbreken, zodat het voor de gemeenteraad een weinig transparante businesscase is. Voor wat betreft de exploitatiebijdrage hebben we als raad eerder het kader meegegeven, dat de huidige exploitatiebijdrage uitgangspunt is voor de nieuwe ontwikkeling. Onze vraag is; Hoe hoog is de huidige bijdrage en is die, naar verwachting, voldoende voor de nieuwe zwemvoorziening? U stelt voor om bij de behandeling van de begroting 2019 in november aanstaande te praten over de investering, de exploitatiebijdrage, naar ik aanneem, en de dekking. Dat vinden wij prima. Maar we vinden het niet verstandig om op voorhand dusdanige kaders te stellen, dat we, bij tegenvallers geen kant op kunnen. We stellen daarom een amendement voor, om kader 4 (gemeentelijk eigendom) aan te houden en als zodanig uit het besluit te halen, totdat er duidelijkheid is, over de nadere financiële invulling van de zwembadvoorziening en we verzoeken het College om dit verder uit te werken en ter besluitvorming aan de gemeenteraad voor te leggen."

Nieuw stadsbestuur kan aan de slag

SP SP D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Helmond 31-05-2018 07:39

Ruim twee maanden na de raadsverkiezingen op 21 maart is dinsdagavond het nieuwe stadsbestuur benoemt.

De verkiezingsuitslag van 21 maart bepaalt de politieke verhoudingen in de gemeenteraad. Het zetelaantal per partij ligt meteen vast. Dat geldt niet voor het stadsbestuur, het college van B en W. Er moet onderhandelt worden. Welke partijen willen en kunnen samen het stadsbestuur vormen en wethouders leveren?

Vorige week werd het resultaat van de onderhandelingen bekend gemaakt. De partijen GroenLinks, SP, VVD, Lokaal sterk en D66 zijn het eens over het coalitieakkoord en een nieuw stadsbestuur. Maar dat moet wel officieel bekrachtigd worden in een raadsvergadering waar álle partijen kunnen meestemmen. Dat gebeurde dinsdagavond.

Met 22 van de in totaal 37 raadszetels kunnen de vijf collegepartijen rekenen op een behoorlijke meerderheid. Bij de stemming over de wethouders bleek de meerderheid nog iets ruimer. Alle voorgestelde wethouders behaalden tenminste 28 vóórstemmen. Erik de Vries (SP) en Harrie van Dijk (Lokaal sterk) behaalden ieder nog een stem meer.

Door de benoeming van Erik de Vries als wethouder komt een plekje vrij in de SP-fractie. Dat betekent dat Hans van Gemert, zesde op de SP-kandidatenlijst, doorschuift naar de fractie. Hij werd meteen benoemd als raadslid.

Tevens werden 24 burgercommissieleden benoemd afkomstig van de diverse partijen. Voor de SP zijn dat Hikmet Terzioglu, Dirk van Dam en Barry Wouters. Burgercommissieleden zijn geen ‘echte' raadsleden maar kunnen hun partijen wel ondersteunen en het woord voeren in commissies.

Op de agenda ook het vertrek van vier wethouders. SP-wethouder Nathalie van der Zanden koos ervoor om in de raadsvergadering afscheid te nemen. Burgemeester Blanksma gaf een indrukwekkende opsomming van haar werk in de afgelopen periode. Ze roemde haar inzet en haar sociale hart. “Je zette altijd de mens centraal. Nooit maar dan ook nooit ben je van dat pad afgeweken!” Nathalie herinnerde aan het coalitieakkoord van 2014 ´Mensen maken de stad´ en de opdracht om Helmond socialer te maken en om kwetsbare mensen te betrekken. Werk dat het verdient om voortgezet te worden. “Nog is Helmond niet armoedevrij." Ze noemde het Stadsleerbedrijf en het grote belang ervan om mensen perspectief te bieden. Ze prees de deelnemers en riep het nieuwe stadsbestuur op om kennis te maken met “deze kanjers”.

Het nieuwe college in de startblokken zetten, afscheid nemen en nieuwe raadsleden benoemen, vormden de hoofdmoot van de vergadering. Kortom, veel formele verplichtingen dienden afgewikkeld te worden. Inhoudelijke politiek kwam kort aan de orde bij de bespreking van het coalitieakkoord en een motie van de PvdA gesteund door andere oppositiepartijen.

Bij de bespreking van het coalitieakkoord stak het CDA haar onvrede over de gevolgde gang van zaken niet onder tafel. Het is voor het eerst dat het CDA nu geen deel uitmaakt van de coalitie.

De PvdA wilde een onderzoek van de Rekenkamercommissie naar het personeelsbeleid tijdens de vorige raadsperiode. Kersverse wethouder Jos van Bree ontraadde het voorstel. “Daar wordt al regelmatig verantwoording over afgelegd." Omdat er geen meerderheid voor was, trok de PvdA de motie weer in.

Zie ook
Ledenvergadering SP stemt in met coalitieakkoord, nieuw stadsbestuur gepresenteerd Voor de liefhebber: formatiedossier (link website gemeente)

Koninklijke Onderscheiding voor Angelique Raaijmakers

CDA CDA Helmond 28-03-2018 07:13

De gemeenteraadsleden Angelique Raaijmakers-van de Pol en Henk Bekkers hebben bij gelegenheid van hun vertrek uit de gemeenteraad van Helmond een Koninklijke Onderscheiding ontvangen. Beiden zijn benoemd tot lid in de Orde van Oranje Nassau. Burgemeester Elly Blanksma-van den Heuvel reikte de onderscheidingen uit. Mevrouw Angelique Marianne Raaijmakers-van de Pol heeft in de periode 2006-2010 namens het CDA deel uitgemaakt van de gemeenteraad van Helmond. In de periode 2010-2014 was ze eveneens gemeenteraadslid namens het CDA en lid van diverse commissies. Dit gold ook voor de periode 2014-2018. In totaal heeft mevrouw Raaijmakers namens het CDA 12 jaar deel uitgemaakt van de Helmondse gemeenteraad. Wij feliciteren Angelique van harte met haar ontvangen onderscheiding. Bestuur, fractie, wethouders en leden van het CDA Helmond

Bijdrage Voorjaarsnota 2017

CDA CDA Helmond 01-06-2017 07:50

De Voorjaarsnota 2017 wordt gepresenteerd onder een gunstig gesternte. De economische vooruitzichten worden langzaam maar zeker beter, de woningmarkt trekt aan en meer mensen dan voorheen vinden een baan. Het geluksgevoel van de inwoners van Helmond is bovengemiddeld en ook het veiligheidsgevoel is flink toegenomen. Helmond is spectaculair gedaald op de Misdaadmeter en dat verdient een compliment voor alle betrokkenen. De uitdaging voor de komende tijd zal zijn om die positieve trend vast te houden en uit te bouwen, zodat iedereen er van kan profiteren. Met deze Voorjaarsnota willen we aangeven wat voor het CDA van belang is zodat het College daarmee rekening kan houden bij het opstellen van de begroting. Graag noemen we onze speerpunten: Betekenisvol kunnen leven We gunnen al onze inwoners een betekenisvol leven. Een leven wat iets betekent voor jezelf en dat is uiteraard weer iets individueels. Daarom is het goed om te zien, dat maatwerk veel voorkomt in de beleidsstukken van onze gemeente. En dat daarbij de meest kwetsbare mensen een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken is helder. Maar we moeten constateren, dat we ruim 12 jaar elke collegeperiode extra geld inzetten voor armoedebeleid, schuldhulpverlening en tegengaan werkloosheid en dat de behaalde resultaten achter blijven bij de verwachtingen. Daarmee willen we niet zeggen, dat het beleid niet goed is, maar we zouden in de commissie graag willen brainstormen vanuit een vernieuwend perspectief op het Sociaal Domein. Inclusief jeugdzorg. College, bent u bereid om samen met de Raad deze uitdaging aan te gaan? Eigen bijdrage omlaag Het CDA vindt het erg belangrijk dat al onze inwoners gebruik kunnen maken van zorg en ondersteuning. Vandaar dat we groot voorstander zijn om de eigen bijdrage te verlagen. Een van onze wensen is om dit niet alleen dit jaar te doen, maar ook in de toekomst! Dus structureel. Meer banen We staan op een 18e plek qua gelukkige inwoners van Nederland, maar we worden nog gelukkiger als meer mensen een baan hebben. Goed dat in regionaal verband afspraken gemaakt zijn over het aantal hectaren bedrijventerreinen en verbetering van de mobiliteit. We roepen op tot nog meer maatwerk richting onze MKB bedrijven in Helmond. Zij zijn de motor van onze stad. Daarnaast zijn goede contacten met het onderwijsveld en werkgevers- en werknemersorganisaties essentieel. Ondersteuning van vrijwilligers De inzet van extra buurtbeheerders in de diverse wijken vinden wij een prima plan. Het aantal buurtpreventieprojecten blijft stijgen. Het toont de betrokkenheid van de bewoners. Wijkaccommodaties zijn de draai- en angelpunten in de wijken. Dankzij de tomeloze inzet van besturen, personeel en vrijwilligers worden ze draaiende gehouden. Als CDA willen we dat wijkbesturen “ontzorgd” worden. Zodat ze zich kunnen richten om mooie activiteiten voor en met wijkbewoners. We willen de exploitatietekorten structureel oplossen. Willen zelfs zo ver gaan dat we wijkhuizen meer geld gaan geven om zo preventief dure zorg te voorkomen. Betaald uit het potje “versterken lokale netwerken” omdat hier structureel geld in zit. En houdt ook aandacht voor de gedeelten in de stad waar geen wijkhuis aanwezig is. Wij zien graag hiervoor een voorstel terug in de begroting. Gezond leven Een gezonde geest in een gezond lichaam vraagt om de nodige beweging.Het multifunctionele sportcomplex op de Braak is altijd al een van onze wensen geweest. Een nieuw zwembad op die plek zou het helemaal compleet maken, maar we beseffen dat we daarbij ook afhankelijk zijn van externe investeerders. We denken graag met het college mee over de mogelijkheden en verwachten ook een financiële vertaalslag bij de begroting. We zien de plannen op de Braak als een eenmalige kans voor Helmond; het is nu of nooit! Wij zijn blij met de plannen voor het Havenpark waar onze gedroomde stadsoase als ‘oplaadpunt’ straks vorm gaat krijgen.Na jarenlang discussiëren hebben we afspraken kunnen maken over het amateurvoetbal. Wij wensen alle betrokkenen veel succes met de nadere uitwerking van de voorstellen. Ruimtelijke Ordening In de Voorjaarsnota wordt een extra impuls voorgesteld voor de wijken Annawijk, Leonarduswijk, Helmond-Noord en Helmond-Oost. We hebben daar al eerder aandacht voor gevraagd, dus dat kunnen wij van harte ondersteunen. Het CDA wil graag dat u actief en aan de voorkant de bewoners daarbij gaat betrekken. We zien dat, mede vanwege de aantrekkende economie, de braakliggende terreinen in diverse wijken ingevuld worden. En gelukkig zijn in de nieuwbouwwijken Brandevoort, Suytkade en Groene Loper volop bouwactiviteiten. Goed voor het imago van de stad, voor mensen die een woning zoeken of willen bouwen, de doorstroming en last but not least de gemeentefinanciën. Bereikbaarheid Voor het CDA is bereikbaarheid een belangrijk thema. Met name de aanpassing en inpassing van de N279 vraagt de nodige aandacht. Wij willen dat onze inwoners uit de wijken Helmond-Noord, Dierdonk, Rijpelberg en Brouwhuis zo min mogelijk last krijgen van de nieuwe weg. Dat hebben we onze inwoners beloofd. We roepen het College op om zich hiervoor maximaal in te spannen. Digitale bereikbaarheid Het voorstel om de gehele stad te verglazen d.m.v. glasvezel vinden wij ambitieus, maar willen we een kans geven. Een rondje regio leert dat veel verschillende initiatieven met wisselend succes ontplooid zijn. Vraag is in hoeverre de gemeente moet optreden als uitvoerder en financier. Wij zien met belangstelling de business-case tegemoet. Gedegen financieel beleid We staan als CDA voor een sluitende meerjarenbegroting.We willen dat de fietsenstalling NS stadion gratis blijft en zijn benieuwd hoe creatief u bent in uw oplossingen. Wij zijn akkoord met de financiële dekking t.b.v. het amateurvoetbal en het voorstel industrieterreinen. Ten aanzien van het voordeel op de rioolheffing vinden wij, dat alle inwoners van de stad daarvan moeten profiteren. Wij zijn er geen voorstander van om de verlaging van de rioolheffing een op een te vertalen in een hogere OZB belasting. De jaarrekening is nog niet beschikbaar, er zijn nogal wat losse eindjes en het is niet duidelijk welke financiële impact veel voorstellen hebben. Daarom zullen wij nu geen moties of amendementen indienen en terughoudend zijn met het steunen van anderen. Al met al vinden we als CDA fractie de Voorjaarsnota 2017 een prima vertrekpunt voor de begroting 2018. Wij wensen het College en de ambtenaren, van wie er velen dit jaar nieuw en jong zijn ingestroomd , veel succes en inspiratie toe met de uitwerking van de wensen en ambities in de volgende begroting. Namens CDA fractie, Jan Roefs, fractievoorzitter

CDA visie Amateurvoetbal

CDA CDA Partij voor de Vrijheid Helmond 22-04-2017 18:43

Na vele jaren van praten over het amateurvoetbal in Helmond is het CDA blij dat de verenigingen eind 2016 met een gezamenlijke visie zijn gekomen. Deze visie is gebruikt om de gemeentelijke visie mede vorm te geven. Over de laatst genoemde visie mogen we als politiek een uitspraak doen in de komende raadsvergadering van 9 mei. In 2013 heeft de gemeenteraad de strategische sportvisie vastgesteld. Dit is het uitgangspunt van het CDA bij het verder vormgeven van het amateurvoetbal. De genoemde thema’s in de strategische sportvisie zijn een leven lang sporten en bewegen, sterke sportverenigingen en een goede sportinfrastructuur. Meer vertaald in CDA termen gaan we voor multifunctionele sportaccommodaties die voor velen toegankelijk zijn om georganiseerd en ongeorganiseerd te sporten. De gemeentelijke visie op het amateurvoetbal speelt daar wat ons betreft goed op in. Er zijn een drietal thema’s die we hieronder nader willen belichten. De sportaccommodatiesHet CDA heeft altijd gepleit voor multifunctionele sportaccommodaties. We zijn blij dat de visie uitgaat van multifunctionele sportparken op de Braak en in Brandevoort. We willen uitgaan van vitale sportverenigingen die efficiënt gebruik maken van velden en publiek geld. Dit vraagt om het maken van keuzes. Er is in het amateurvoetbal momenteel een overcapaciteit aan velden en dan vooral op de Braak en aan de westkant van Helmond t.w. Warande en Houtsdonk. Voor het CDA is het geen wetmatigheid dat we perse in Helmond West een voetbalaccommodatie moeten hebben. Daarmee kunnen we instemmen met het afstoten van de sportaccommodaties waar momenteel PVV en HVV zijn gehuisvest. Maar daarmee zijn we er niet, omdat er tegelijkertijd capaciteitsproblemen zijn op de parken Brandevoort en Molenven. Maar dan een tekort aan velden.Het sportpark op Brandevoort kent vanaf de start al de beperkingen van de locatie, nl. Ecozone, hoogspanningskabels en de bebouwing. De opties die gepresenteerd worden, zoals een kunstgrasveld i.p.v. natuurgras en een andere competitievorm, zijn voor het CDA acceptabel. Met een verdere groei van Brandevoort willen we wel blijvend inzetten op de sportmogelijkheden in de wijk. Immers we willen als Helmond een aantrekkelijke stad blijven. In dat licht willen we het college vragen om de ontwikkelingen van de andere sportparken goed te monitoren. Met name Sportpark De Beemd zou immers het overlooppark kunnen worden van Brandevoort. Ook voor sportpark Molenven geldt dat er een tekort is aan velden. Ook daarbij kunnen we als CDA instemmen met het voorstel en verder te onderzoeken wat de beste optie is voor het park, of een extra natuurgrasveld of een uitruil van een bestaand natuurgrasveld met kunstgras. Uiteraard gaan we er vanuit dat het college in gesprek blijft met de gebruikers van Molenven. OvergangstermijnEr wordt in de gemeentelijke visie gesproken over een overgangstermijn van 3 jaar om bovenstaande te realiseren. We vinden deze termijn alleszins redelijk. Als er een wil is om te gaan samenwerken dan moet je dat voortvarend ter hand pakken. Een termijn van 3 jaar is daarbij een stok achter de deur voor de verenigingen. We praten al vele jaren in Helmond over het amateurvoetbal en nu is de tijd rijp om door te pakken voor het CDA. Een langere periode is wat ons betreft vragen om vertraging en mogelijk uitstel. Temeer omdat we dan wederom diverse collegeperioden verder zijn met alle gevolgen van wisselende samenstellingen van dien. VoetbalcoördinatorMet het realiseren van de gewenste sportparken en de verenigingen die er gebruik van gaan maken is het wenselijk er een voetbal coördinator aan te verbinden die dat proces gaat begeleiden. Ook deze coördinator zal 3 jaar worden ingezet en dat is wat het CDA betreft een goede keuze. De voetbalcoördinator speelt niet alleen een belangrijke rol bij de samenwerking van verenigingen, maar gaat ook een rol spelen bij het verder professionaliseren, zoals bij opleidingen en waarden en normen. We zijn als CDA verheugd dat er na vele jaren van praten eindelijk een visie ligt hoe we omgaan met de sportparken in Helmond. De ontwikkeling op de Braak stemt ons gelukkig, maar ook de gemaakte keuzes voor de andere parken zijn wat ons betreft logisch en acceptabel.We hopen dat de andere partijen nu, een jaar voor de verkiezingen, net als het CDA, keuzes durven te maken in dit dossier wat met veel emoties gepaard gaat. Uiteindelijk zullen we stappen vooruit moeten zetten en nu geen besluit is een doodlopende weg ! Thijs van Wettenraadslid CDA Helmond

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.