Nieuws van CDA in Houten over ChristenUnie inzichtelijk

7 documenten

Houtense raad spreekt zich uit voor inclusieve samenleving raadsvergadering 9 juli 2020

CDA CDA D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD Houten 10-07-2020 16:01

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen. Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal. De initiatiefnemers hebben overleg gehad met het Sinterklaascomité in Houten en ook het comité erkent dat een groeiende groep inwoners van Houten vindt dat de roetveegpiet de meest voor de hand liggende aanpassing is. Beide groepen hebben een beroep gedaan op de raad, als vertegenwoordigers van haar inwoners, om de verandering te steunen. PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA hebben gezamenlijk een motie ingediend. De VVD sloot zich in het debat ook aan. Zij allen willen de oproep steunen omdat zij vinden dat de gemeente Houten voor een inclusieve samenleving staat: “We kiezen voor ‘we’: het met elkaar oplossen en iedereen bij de samenleving betrekken”. Net als elders in Nederland, is óók in de gemeente Houten helaas sprake van ongelijkheid en achterstelling, die soms ook plaatsvindt langs etnische lijnen. Eén van de aanhoudende discussies daarbinnen gaat over de zwarte-pietfiguur bij het Sinterklaasfeest. De gelaatskleur van de zwarte-pietfiguur roept, hoewel niet zo bedoeld, voor een groep mensen in onze samenleving eerder associaties op met racisme en discriminatie, dan met een fijn en vrolijk feest; De partijen onderschrijven met de initiatiefnemers en het Sinterklaascomité dat het Sinterklaasfeest voor velen van ons een mooie jeugdherinnering is die we koesteren. “Ook onze kinderen gunnen we dit feest met alle vrolijkheid en blijdschap die daarbij hoort”. Natuurlijk, de politiek beslist NIET over tradities, maar kan zich wel uitspreken over haar ideaal van een inclusieve samenleving. En dat betekent dat Sinterklaas een feest is voor álle kinderen en hun ouders in de Houten. Gezien de huidige maatschappelijk discussie vinden de partijen het nu het moment om hun steun uit te spreken voor dit initiatief en de oproep van het Sinterklaascomité. De motie roept op om organisaties die betrokken zijn bij Sinterklaasfeesten en -intochten de roetveegpiet tot standaard te verklaren en de traditionele zwarte-pietfiguur niet meer te gebruiken. Ook willen de partijen dat de gemeente Houten zelf de zwarte-pietfiguur niet meer gebruikt. De volledige tekst vindt u hier:https://online.ibabs.eu/ibabsapi/publicdownload.aspx?site=Houten&id=1e1427a3-270e-41f7-bdfc-9ea51e9b71fb Bij monde van fractievoorzitter Cora Gerritsen werd het volgende uitgesproken:"Het CDA steunt deze motie van harte, omdat wij de overtuiginig heben dat niemand gekwetst mag worden. Want, als er één ding duidelijk is in de discussie over zwarte piet dan is het dat in toenemende mate gekleurde mensen zicht gekwetst voelen en aanstoot nemen. Sinterklaas is geen feest voor alleen witte kinderen en ouders, maar voor iedereen. Het CDA vindt het daarom belangrijk dit initiatief te steunen om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren en de roetveegpiet tot standaard te maken. Het is wat ons betreft iets kleins, maar een teken van iets groots. Dat we zien en horen wie zijn achtergesteld. Het niet ik en jij, maar wij samen die de samenleving vormen in al zijn veelkleurigheid. Inhet het kort is dit de achtergrond van onze steun aan de motie die hier vanavond ter bespreking voorligt."

Sociale koers 2020-2023 moet concreter!

CDA CDA GroenLinks VVD PvdA ChristenUnie Houten 13-03-2020 07:12

In de raadsvergadering van 10 maart 2020 was de Sociale Koers 2020-2023 aan de orde. De raad oordeelde dat het gepresenteerde beleid nog te weinig concreet is en verzocht middels een motie om een concreter afwegingskader voor de te maken keuzes, meerjaren-doelstellingen en concrete effect-indicatoren voor de jaarlijkse uitvoeringsplannen. Wethouder Jana Smith zegde na een uitgebreid en soms heftig debat uiteindelijk toe over 2 maanden met een nieuw voorstel van de sociale koers voor de komende jaren te komen. Hieronder volgt de bijdrage van ons CDA- raadslid Willy Boersma: In het Programma Sociale Koers herkennen wij belangrijke thema's. "Iedereen telt mee!" Hoe werkt dat als problemen met bijvoorbeeld gezondheid een belemmering zijn om mee te doen? Citaat uit het programma: "We kijken hierbij liever naar wat iedereen wél kan: positieve gezondheid. Ziek zijn zijn of een beperking hebben betekent niet dat je niet meer meetelt en niet mee kunt doen." Heel waar. Ik moet dan denken aan een voorbeeld van jaren geleden uit mijn werk als fysiotherapeut. Een 90-jarige mevrouw met gevorderde dementie: ze woonde in het verpleeghuis, liep daar glimlachend rond. Verder deed ze niets en zei ze niets. We haalden haar op vaste momenten naar de oefenzaal. Vaste momenten omdat een mevrouw met een lichamelijke beperking, snel somber, zo graag naast haar zat. Daar werd ze blij van, daar trok ze zich aan op. En de mevrouw met dementie voelde zich gewaardeerd. Als CDA vinden we het belangrijk dat iedereen mee kan doen. Op haar of zijn eigen manier. Iedereen is waardevol: ook als je beperkingen hebt, ben je van waarde. Laten we eerlijk zijn: we hebben allemaal onze beperkingen. En we hebben allemaal onze kwaliteiten. We zien veel goede dingen in het programma. Hulp en ondersteuning wordt gegeven aan wie dat nodig heeft. Deze hulp willen we graag zo dicht bij huis zien als mogelijk is. Langer thuis blijven wonen krijgt duidelijk aandacht. De rol van mantelzorgers en van vrijwilligers heeft een plek. En de samenwerking tussen alle betrokkenen: scholen, sportverenigingen, kerken, de Voedselbank, zorgaanbieders. Te veel om op te noemen gelukkig. De culturele sector mag een grotere rol krijgen. Goed dat Groen Links daar een motie voor indient. Die hebben we mee ondertekend. Het raadsvoorstel heeft veel vragen opgeroepen. Dat bleek wel in de RTG. Wij vinden dat het raadsvoorstel beter moet aansluiten op het Programma. We dienen daarom een amendement in met VVD, PvdA, ChristenUnie en Groen Links. Het amendement bevat een aantal punten. De leidende principes en de doelstellingen worden duidelijk zichtbaar gemaakt in het raadsvoorstel en in het Programma. Het raadsvoorstel wekt de suggestie dat we het alleen over veranderopgaves hebben. Dat doet tekort aan wat is bereikt ten tijde van de transitie en van de transformatie tot dusver. We willen dat behouden, er op voortbouwen en met het Programma Sociale Koers de voorwaarden scheppen om de veranderopgaves realiseren. Het Programma Sociale Koers is breed en op hoofdlijnen, dat past bij een Programma. Lastig is dat het advies van de visitatiecommissie van de VNG niet terug vinden is. De visitatiecommissie vond onze uitgangspunten mooi, maar miste de vertaling naar de praktijk. In het Programma staan nog steeds termen als normaliseren en toegankelijke en sociale openbare ruimte. Hoe gaat dit concreet gemaakt worden? Wethouder, gaan we dit terugzien in de uitvoeringsplannen? Ook het monitoren van de resultaten moest volgens de visitatiecommissie meer aandacht krijgen. In Programma en raadsvoorstel is dat niet concreet terug te vinden. Dit versterkt de behoefte aan contrôle door de raad. We hebben daarom meegetekend met het amendement van de Christenunie. Het is een grote stap van het programma naar de uitvoeringsplannen. Wethouder, samen met stakeholders bespreekt u waar de prioriteiten komen te liggen. Als raad willen wij daar graag meer zicht op krijgen. We vragen u met de raad daarvoor een manier te zoeken. Kunt u dat toezeggen? Leidende principes vormen de kern van de aanpak. Die beginnen bij eigen verantwoordelijkheid en eigen netwerk. Daarvoor is het nodig dat we elkaar kunnen ontmoeten. Het Programma noemt als doel dat er een netwerk van grote en kleine ontmoetingsplekken ontstaat. Ontmoeten is voor ons een belangrijk punt. Want het is goed elkaar te kennen en elkaar weten te vinden. Hulp en ondersteuning kan dan gegeven worden passend bij wat mensen nodig hebben, gericht op hun vraag. Bij de Houtense Werktafel zien we deze manier van werken goed terug: de ménsen kennen en hun vráag kennen. Dan kan passende ondersteuning gegeven worden. We vinden het dan ook vreemd dat voor de doorontwikkeling van de Houtense Werktafel nog geen geld beschikbaar is. En dat tegelijkertijd aan de raad gevraagd € 100.000 voor 2021 en voor 2022 beschikbaar te stellen voor de uitvoering zonder dat duidelijk is waarvoor. We lezen in het raadsvoorstel dat in het jaarlijkse uitvoeringsplan gespecificeerd zal worden voor welke projecten deze middelen zullen worden ingezet. De afweging en de urgentie is ons niet duidelijk. Wethouder, kunt u ons vertellen waarvoor het gevraagde geld is bedoeld? En hoe de afweging is gemaakt ten aanzien van de doorontwikkeling van de Houtense Werktafel? Het onder controle krijgen van de kosten binnen het Sociaal Domein is van groot belang. Zonder het bieden van passende hulp voor inwoners die dat nodig hebben, los te laten. Want de hulp en ondersteuning voor de meest kwetsbare mensen vinden wij essentieel. We hebben daarom ook het amendement van de PvdA mee ondertekend. In de regenboogmonitor van het COC krijgt Houten in 2019 opnieuw een "matig" voor LHBTI+ beleid. Het wordt tijd dat daar verandering in komt. Voorzitter, de wethouder heeft de Raad (via een raadsinformatiebrief) en de LHBTI+ klankbordgroep toegezegd specifiek aandacht aan LHBTI+’ers te gaan besteden in de Sociale Koers. Dat hebben we helaas niet kunnen teruglezen in het Programma Sociale Koers dat nu voorligt. We dienen daarom een motie in die mede is ondertekend door Groen Links, Christenunie, VVD, PvdA en HA! De motie draagt het college op om specifiek aandacht aan de LHBTI+ doelgroep te besteden in een uitvoeringsplan voor ‘inclusie- en diversiteitsbeleid’ en ons dit plan vóór de zomer te doen toekomen. Iedereen telt mee. Juist mensen die kwetsbaar zijn, verdienen onze aandacht. Ons belangrijkste uitgangspunt blijft dat passende hulp aan de meest kwetsbare mensen geboden wordt.

Publicatie en duiding gespreksverslagen onderhandelingen CDA – GroenLinks – ITH

CDA CDA VVD ChristenUnie Houten 27-06-2018 07:40

Tijdens de raadsvergadering op 12 juni waarin het Collegeakkoord 2018-2022 van CDA, GroenLinks, VVD en ChristenUnie werd besproken, ontstond onduidelijkheid over het onderwerp windmolens. Tijdens deze raadsvergadering zei ITH dat van GroenLinks ‘de maatwerkvoorschriften coûte que coûte van tafel moesten en er coûte que coûte een tweede windmolenpark moest komen’. GroenLinks gaf aan dat dit tijdens de verkennende gesprekken tussen CDA, GroenLinks en ITH niet zo was ingebracht. Hierdoor ontstond bij een aantal partijen de wens om de verslagen van de gesprekken tussen CDA, GroenLinks en ITH openbaar te maken. Hoewel het hoogst ongebruikelijk is om dit te doen, zijn passages uit de gespreksverslagen die gaan over het eerste en tweede windmolenpark, nu openbaar gemaakt. De passages die vrijgegeven worden, geven inzicht in hetgeen besproken is, maar geven niet alle gewisselde woorden weer. Om die reden heeft (in)formateur Hans Martijn Ostendorp deze passages, vanuit zijn partij-overstijgende rol, van een duiding voorzien. Vandaag is door Hans Martijn Ostendorp(via de griffie)aan de fractievoorzitters van alle raadspartijen het document verstrekt met de betreffende passages, alsook het document met de duiding van die passages. Deze documenten vindt u op deze pagina en op de website van GroenLinks (www.groenlinkshouten.nl). Hans Martijn Ostendorp heeft dit openbaar gemaakt in het vertrouwen hiermee voldoende duidelijkheid te geven over de inhoud van de gevoerde verkennende gesprekken tussen ITH, GroenLinks en CDA over windmolens.

Coalitie-akkoord 2018- 2022 past op CDA- uitgangspunten!

CDA CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 15-06-2018 08:37

Het coalitieakkoord 2018-2022 bezien vanuit de beginselen van het CDA Het CDA kent een aantal kernbegrippen, of beginselen, die als uitgangspunt dienen voor het politiek handelen van het CDA en voor alle CDA-politici in Europa, ons land, de provincie en de gemeente én voor de inrichting van de samenleving. Het is goed om die regelmatig als leidraad te gebruiken bij het politiek optreden van iedere dag. Daarom ligt het vanuit onze optiek voor de hand om nu ook het coalitieakkoord van CDA, Groen Links, VVD en ChristenUnie voor de nieuwe bestuursperiode 2018- 2022 van Houten te toetsen aan die beginselen. Wij hebben bij ieder van onze vier uitgangspunten tien passages uit het coalitieakkoord 2028- 2022 Duurzaam, ondernemend en dichtbij’ gezocht en gevonden, die passen bij dát uitgangspunt. (N.B.Het paginanummer verwijst naar waar die passage is te vinden in het coalitieakkoord 2018- 2022- te raadplegen op www.houten.nl) In ons CDA- verkiezingsprogramma 2018-2022 staat: “Het CDA is bij uitstek een lokale partij, geworteld in alle lagen van onze Houtense samenleving. De kandidaten op onze lijst zijn ook actief in het verenigingsleven. Zij staan midden in die samenleving. Het zijn allemaal mensen, die vanuit hun eigen geloofs- en levensovertuiging aan politiek doen”. En daarbij gelden de vier CDA-uitgangspunten: Wij zetten in op solidariteit, dat burgers op elkaar betrokken zijn en naar elkaar omzien. Dat gaat niet alleen over geld. Wie geraakt is door het lot van de ander, kan niet anders dan in beweging komen. We hebben specifiek oog voor het verenigingsleven, waar die solidariteit vaak handen en voeten krijgt. In het coalitieakkoord: 1. Uit Toekomstvisie Houten 2025, die mede ten grondslag ligt aan het Collegeprogramma: Wij stellen de mens centraal! (pag. 2) 2. Belangrijkste aandachtspunten: Hoe zorgen we ervoor, op een persoonsgerichte manier, dat iedereen naar vermogen kan meedoen in onze samenleving? Ongeacht leeftijd, culturele achtergrond, gender, seksuele voorkeur, talenten, inkomen en gezondheid? (pag.2) 3. Onder ‘onze sociale omgeving’: We streven naar een inclusieve samenleving, waarin iedereen naar vermogen kan meedoen en een waardevolle bijdrage kan leveren. Het gaat daarbij niet om eenrichtingsverkeer, maar om wederkerigheid. Iedereen voelt zich thuis in Houten en draagt een steentje bij. (pag. 15) 4. Onder onze sociale omgeving: We hebben een aantal minimaregelingen. Die zijn bedoeld om mensen met de laagste inkomens te ondersteunen en een armoedeval te voorkomen. Als criterium voor ondersteuning geldt een percentage van het sociale minimum. Samen met betrokken instellingen evalueren we de effectiviteit van de verschillende minimaregelingen. (pag. 18) 5. De bibliotheek vormt als onderdeel van het Huis van Houten een ontmoetingsplek voor inwoners. De bibliotheek moet laagdrempelig zijn. Het terugdringen van laaggeletterdheid is een belangrijk doel. Ter vergroting van de maatschappelijke waarde wordt er dit jaar een nieuwe opdracht aan de bibliotheek geformuleerd met bijbehorende (financiële) middelen. (pag. 21) 6. Onder ‘persoonlijke en digitale dienstverlening’: Persoonlijk contact staat hoog in het vaandel. Vragen en initiatieven van de samenleving staan centraal en we ondersteunen en handelen naar wat mensen nodig hebben. (pag. 23) 7. Ook onder ‘zorgdoelgroepen’ en mensen met een beperking is een woningbehoefte, waarin we willen voorzien. We zijn groot voorstander van nieuwe woonvormen als alternatief voor intramurale zorg, ook voor jeugdigen. (pag. 7) 8. We willen dat statushouders volwaardig deel uitmaken van de Houtense samenleving. We zoeken naar opties om hen hiervoor al in een eerder stadium naar werk te begeleiden, zodat ook de inburgering en het leren van de taal sneller kunnen gaan. (pag. 17) 9. Bij dit alles hebben we speciale aandacht voor aangepast, begeleid en beschut werk voor mensen met een beperking. De gemeente neemt hier haar verantwoordelijkheid in en gaat hier voortvarend mee aan de slag. Om te ontdekken wat hierbij de beste werkwijze is, zetten we experimenten op, zoals de basisbaan (pag. 17) 10. We zorgen ervoor dat kwetsbare groepen (zoals statushouder, LHBTI’ers en mensen met een beperking hun aanspreekpunt bij de gemeente kennen (pag.16) Ons uitgangspunt van gerechtigheid staat voor eerlijkheid en rechtvaardigheid. Wij willen een eerlijke samenleving, waar onrecht wordt aangepakt. Er zou in oneerlijke situaties meer maatwerk mogelijk moeten zijn. Minder regels, meer verantwoordelijkheid. Een betrouwbare overheid stelt duidelijke grenzen en geeft mensen zekerheid. In het coalitieakkoord: 1. Wij hebben de ambitie om een fors aantal sociale woningen te bouwen (pag. 6) 2. De komende jaren willen we een forse inspanning leveren zodat onze inwoners een geschikt huis kunnen vinden. Te veel inwoners staan te lang op de wachtlijst voor een geschikte woning. Het gat tussen het beschikbare aantal woningen en de woningbehoefte willen we zo veel mogelijk dichten. (pag. 6) 3. We vinden het belangrijk dat ouderen en mensen met een beperking mobiel blijven. We faciliteren hiervoor duurzame oplossingen op maat en zorgen zo voor een passend alternatief voor openbaar vervoer binnen de Rondweg en naar de kleine kernen. (pag. 11) 4. We willen opnieuw naar het hele sociale domein in onderlinge samenhang kijken en daar ook onderwijs en arbeidsparticipatie bij betrekken. Door flexibeler te werken, beleidsterreinen beter op elkaar af te stemmen en de zorgcoördinatie te verbeteren, kunnen we aansluiten bij de leefwereld van de inwoner. We kunnen maatwerk leveren en het beschikbare geld effectiever inzetten. (pag. 16) 5. We onderzoeken hoe we mantelzorgers kunnen ontlasten, bijvoorbeeld door respijtzorg. En we bedenken of en hoe we flexibeler kunnen omgaan met regels voor mantelzorgwoningen. (pag. 16) 6. Werken is één van de manieren om mee te kunnen doen in de samenleving. Werk biedt mensen die in armoede leven de kans om daaruit te komen. Door werk, betaald of onbetaald, krijgen mensen ook structuur en waardering. Arbeidsparticipatie regelen we zoveel mogelijk lokaal, met inzet van de Houtense Werktafel. Deze willen we dan ook in stand houden. (pag. 17) 7. Aanpak van armoede heeft de absolute aandacht. Het is onacceptabel dat zo’n 1.500 gezinnen in Houten leven rond het bijstandsniveau. Werk is daarbij een belangrijke factor, maar ook de terugdringing van laaggeletterdheid. (pag. 18) 8. Samen met jongeren en gezinnen die er op eigen kracht of met hun sociale netwerk niet uitkomen, wordt gezocht naar passende hulp. Preventie en op tijd de juiste hulp krijgen, dichtbij huis of school, zijn belangrijke uitgangspunten. We stimuleren dat lokale instanties en professionals nog beter samenwerken. Zo kunnen we beter maatwerk leveren. (pag. 18) 9. We willen de komende jaren stappen zetten om flexibeler met budgetten om te gaan. We kunnen deze dan makkelijker preventief en lokaal inzetten. (pag. 18) 10. Goede ondersteuning begint bij ‘vinden en gevonden worden’. We leveren zoveel mogelijk maatwerk en handelen vanuit de bedoeling van de regels. (pag. 15) Vanuit het besef van verbondenheid tussen de generaties weet het CDA zich geroepen tot zorg voor natuur en cultuur. Het rentmeesterschap vraagt dat we verder kijken dan ons eigen belang en onze eigen tijd. We beschermen wat van waarde is. Om een betere samenleving achter te laten zijn ook innovatie en ondernemerschap nodig. Dat moedigen we aan en de resultaten geven wij die waardering, die dat nodig heeft. In het coalitieakkoord: 1. Bij duurzaamheid gaat het om een ideaal evenwicht tussen ecologische, economische en sociale belangen: we kijken naar de huidige behoeften die mensen hebben en hoe die in de toekomst ontwikkeld kunnen worden zonder dat de mensen, het milieu of de economie in gevaar komen. Het is dus een zeer breed begrip. Het raakt in veel opzichten ons leven en onze omgeving. Het komt daarom ook overal in dit coalitieakkoord terug. (pag. 4) 2. In 2019 komt er een klimaatplan met nieuw beleid op het gebied van duurzaamheid. In dat plan staan thema’s als de energietransitie, circulaire economie en klimaatadaptatie centraal. pag.4) 3. De raad heeft eerder de ambitie uitgesproken om in 2040 energieneutraal te zijn. Deze ambitie blijft overeind. Dat betekent dat we niet kunnen volstaan met het tempo waarin de energietransitie tot nu toe is gerealiseerd. Houten neemt haar verantwoordelijkheid in energieopwekking, energiebesparing en voor een circulaire economie. Dit doen we ook in U10-verbandii door gezamenlijk tot een regionale energiestrategie te komen. (pag. 4) 4. We willen het rentmeesterschap van de aarde vormgeven: we zorgen samen voor de wereld waarin we leven. We willen dat er meer ruimte komt voor flora en fauna in onze gemeente, waarmee we recht doen aan de Toekomstvisie Houten 2025. We maken een totaalvisie op flora en fauna. (pag.7) 5. We houden ons buitengebied bewoonbaar, bereikbaar en duurzaam groen. Bij projecten en gebiedsontwikkeling in het buitengebied is het uitgangspunt dat we bij elke activiteit kijken naar de mogelijkheid voor versterking van natuurwaarden. We houden daarbij rekening met de positie van de agrarische ondernemers en de inwoners en wegen de verschillende belangen altijd in samenspraak af. (pag.7) 6. Door klimaatverandering krijgen we te maken met hogere temperaturen, nattere winters, heftigere buien en drogere zomers. We willen onze omgeving klimaatbestendig inrichten zodat dat we de gevolgen van klimaatverandering op kunnen vangen. We werken daarbij samen met gemeenten, provincie, het hoogheemraadschap en de veiligheidsregio. Deze partijen hebben afgesproken aan de slag te gaan met vier klimaatthema’s: veiligheid, hitte, droogte en wateroverlast. (pag. 12) 7. We willen in Houten meer ruimte voor ontplooiing op kunst-, cultuur- en sportgebied. De gemeente draagt eraan bij dat kunst, cultuur en sport laagdrempelig en breed toegankelijk zijn. (pag. 20) 8. We hechten groot belang aan cultureel erfgoed: het zorgt voor historisch besef en maakt dat je trots op Houten bent. We vernieuwen het bestaande beleid. (pag. 21) 9. Onze missie is daarbij: een duurzaam en groen Houten, met ruimte voor experimenten en eigen initiatieven, waar we omzien naar elkaar. Kortom: een Houten waar het goed toeven is en blijft voor onszelf, voor nieuwe inwoners en voor toekomstige generaties. (pag. 2) 10. We zorgen voor een gunstig vestigingsklimaat voor innovatieve ondernemers in Houten. We willen sneller meer duurzame en sociale ondernemers. We verleiden hen en helpen hen actief om zich hier te vestigen en stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid en circulaire economie. (pag. 12) En tenslotte leggen we niet alle problematiek neer bij de overheid, maar zijn wij als de burgers ook zélf verantwoordelijk voor een goed functionerende samenleving. Vanuit onze optiek van gespreide verantwoordelijkheid erkennen wij het maatschappelijk initiatief. Mensen, buurten, sportclubs, scholen, kerken, zorginstellingen, bedrijven: zij leveren allemaal een unieke bijdrage aan de samenleving en weten vaak zelf heel goed hoe dingen geregeld moeten worden. In het coalitieakkoord: 1. Dit coalitieakkoord beschrijft hoe de coalitiepartijen met deze vraagstukken aan de slag willen gaan. Maar dat willen en kunnen we niet alleen. Daarom vragen we de raad en vertegenwoordigers uit de Houtense samenleving om met ons mee te denken. ….. Een agenda waarin we vastleggen hoe we mét de samenleving gemeentelijk beleid ontwikkelen en uitvoeren. Waarin we afspreken wie wat doet. (pag. 3) 2. Over grote maatschappelijke opgaven, bij de totstandkoming van beleid en bij de uitvoering van beleid, gaan we in gesprek met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers. In samenwerking met hen komen we tot concrete en breed gedragen oplossingen voor vraagstukken. Dat leidt tot betere besluiten en effectief bestuur. (pag. 22) 3. Maar we willen meer. Samen met Houtenaren stellen we een zogenaamde samenlevingsagenda op. Hierin leggen we vast hoe we samen vraagstukken oplossen. Daarin spreken we ook af wie wat doet. Jaarlijks bekijken we samen waar we staan, welke nieuwe ontwikkelingen er zijn en wat dit betekent voor het komende jaar. (pag. 22) 4. Initiatievenbudget: Het college krijgt de beschikking over een budget waarmee het snel financieel kan handelen. We kunnen daarmee goede initiatieven uit de samenleving, waarvoor een kleine bijdrage van de gemeente wordt gevraagd, financieren. Het college kan het geld ook inzetten om een proef te starten of een second opinion uit te voeren. (pag. 23) 5. Houten heeft een rijk vrijwilligersleven in de cultuur-, welzijns- en sportsector en bij kerken. Vrijwilligers vormen de ruggengraat van de Houtense samenleving. (pag. 20) 6. We betrekken de Houtense ondernemers nog meer bij de arbeidsparticipatie. Daarbij ontzorgen en ondersteunen we hen zoveel mogelijk. We hebben zo min mogelijk beperkende regelgeving en gaan vanuit de bedoeling met regels om. Zo vergemakkelijken we het ondernemers om mensen in dienst te nemen. (pag. 17) 7. We hebben een digitaal gemeentelijk loket voor bestaande en nieuwe ondernemers, met daaraan gekoppeld één aanspreekpunt. Dit aanspreekpunt willen we ontwikkelen tot een initiatievenmakelaar. Deze makelaar haalt initiatieven op bij ondernemers, begrijpt hen, denkt mee en wijst hen de weg. (pag. 13) 8. De gemeente werkt samen met onderwijs, zorginstellingen, maatschappelijke organisaties, kerken en ondernemers. (pag. 15) 9. We pakken de uitvoering van het burgerinitiatief over cultuureducatie verder op en reserveren daar geld voor. We stellen samen met de scholen een programma op voor cultuureducatie op scholen. Het uitgangspunt daarbij is een flexibel aanbod dat aansluit bij de behoefte van de scholen en de versterking van de deskundigheid op de school. Bij de verdere uitwerking hiervan betrekken we actief de scholen. (pag. 21) 10. We willen op weg naar een nieuw evenwicht tussen expertise uit het gemeentehuis en uit de samenleving…… Zo geven wij samen verder vorm aan ons mooie Houten! Wij hopen dat u deze match van CDA-uitgangspunten en het coalitieakkoord ook herkent. Wij zijn daar heel tevreden over! Om al die idealen te verwezenlijken, is er veel werk te doen in de komende gemeenteraadsperiode 2018-2022. En dat gaan we doen! En dat doen wíj met de intentie, die de leus van ons verkiezingsprogramma was: ‘Groei naar nóg beter’ Daarom is het goed dat u op 21 maart 2018 op het CDA hebt gestemd!

'Van Groei naar nóg beter' tot 'Duurzaam, Ondernemend en dichtbij!'

CDA CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 15-06-2018 05:59

Het coalitieakkoord 2018- 2022 en de CDA-speerpunten bij de gemeenteraadsverkiezingen 2018! Bij het gereedkomen van het Coalitieprogramma 2018-2022 is een nieuwsgierige vraag: welke CDA speerpunten van het Verkiezingsprogramma zijn er wel en welke zijn er niét in het uiteindelijke akkoord terechtgekomen? Hieronder volgt een verantwoording daarover, waarbij we de uitgebreide opsomming van de speerpunten in ons verkiezingsprogramma 2018-2022 hebben genomen. Gezellig Houten: √ De belangstelling voor cultuur kan nog groeien- par. 3.4 pag. 20 √ Evenementen krijgen een steuntje in de rug- par. 3.4 pag. 21 ± Op zoek naar nieuwe plekken om iets te beleven- Is niet specifiek opgenomen. Wel benadrukt het akkoord dat recreatie goed in samenhang gezien met worden met landbouw en natuur. Daarnaast blijft focus op uitnodigingsplanologie: men wordt uitgedaagd om met goede initiatieven te komen. par. 2.3 pag. 7 √ Het winkelen in Houten moet gezelliger worden- par. 2.6 pag. 13 Sportief Houten: √ We onderhouden een breed en bereikbaar aanbod aan sport- par. 3.4 pag. 20 √ Sport heeft veel te bieden- par. 3.4 pag. 20 Veilig en bereikbaar Houten: √ De dreigende toename van criminaliteit vóór zijn- par. 2.7 pag. 13 en 14 √ Verdere verbetering en ontwikkeling van de fietspaden- par. 2.4 pag. 9 en 10 √ Onderzoek naar een beter openbaar vervoer in Houten en het buitengebied - par. 2.4 pag. 10 √ Samen aanpakken van verkeersonveilige punten in Houten- par. 2.4 pag. 10 ± Een veilige afwikkeling van verkeer over het spoor in Schalkwijk- is niet specifiek opgenomen: is wel onderdeel van de uitwerking van de Mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk, die thans in uitvoering is. -Inwoners terzijde staan bij de overlast van spoortrillingen- is niet specifiek opgenomen, maar de fractie blijft dit onder de aandacht houden bij het college en we kunnen het nog terug laten komen in het collegeprogramma. √ Meer en betere groene golven- par. 2.4 pag. 10 - Geluidsoverlast A27 tegengaan- komt niet voor in het akkoord, maar in de uitwerking van het --collegeakkoord zal hier aandacht aan geschonken worden. √ Méér dan een driekwart ontsluiting van de A12- par. 2.4 pag. 10 √ Verminderen van parkeeroverlast- par. 2.4 pag 10 √ Nieuwe brandstoffen worden bereikbaar- par. 2.1 pag. 4 en 5 Een groeizaam ondernemersklimaat in Houten: √ De gemeente komt proactief op voor de Houtense ondernemersbelangen – Scheppen van een gunstig vestigingsklimaat en omarmen van de agrarische bedrijven in het buitengebied. par 2.6 pag. 12-13 √ Meer activiteiten van Houtense Ondernemersverenigingen in het Economisch Platform Houten- is onderdeel van de samenlevingsagenda √ Lokale bedrijven krijgen goede kansen voor opdrachten van de gemeente- par. 2.6 pag. 13 ± Houten wordt de MKB-vriendelijkste gemeente in de provincie Utrecht- is niet zo specifiek opgenomen, wel is er een paragraaf Gunstig Vestigingsklimaat opgenomen in par. 2.6 pag. 12 en 13 √ Een initiatieven-makelaar (‘scharrelambtenaar’) voor lokale samenwerkingen- par. 2.6 pag. 13 √ Aanpakken van leegstand in de winkelcentra - par. 2.6 pag. 13 ± Glasvezel op alle bedrijventerreinen in Houten- is niet specifiek opgenomen, in het buitengebied gaat er nu glasvezel worden aangelegd in 2019 en op de bedrijventerreinen lopen er nu al initiatieven. √ We omarmen innovatieve ondernemers in ons buitengebied - par. 2.3 pag. 8 √ Er komt een economische visie voor Houten- par. 2.6 pag. 12 Deze heet niet economische visie maar economische agenda ± Ondernemers krijgen kansen met nieuwe Omgevingswet- niet specifiek benoemd, maar zal onze aandacht hebben bij de behandeling van dit onderwerp. Wonen in Houten: √ Wij willen 700 woningen extra bouwen- par. 2.2 pag. 6. Aantal nog niet specifiek benoemd, maar de ambitie is duidelijk: meer dan het huidige aantal uit de woonvisie. √ We zien uit naar de uitkomsten van de stedenbouwkundige verkenning over wonen- par. 2.2 pag. 6 √ Diverse bouw voor verschillende groepen en waar mogelijk levensloopbestendig-par. 2.2. pag 6 en 7 √ De groene en dorpse uitstraling van Houten is belangrijk - par. 2.5 pag. 11 √ Op zoek naar nieuwe vormen van wonen- par. 2.2. pag. 7 √ Geen bouw zonder overleg en participatie met de betrokken inwoners - hoort impliciet bij de samenlevingsagenda par. 4.1 pag. 22 en Inleiding par. 1 pag 2 en 3. - Grootschalige verkamering en splitsen van woningen moet voorkomen worden- is niet specifiek benoemd Duurzaam en Groen Houten: √ Nieuwe wijken worden aardgasvrij en woningen energieneutraal -par. 2.1 pag. 4 √ Gemeentelijke gebouwen krijgen zonnedaken- par. 2.1 pag. 5 √ Ruimte voor innovatie en initiatieven vanuit de samenleving- par. 1 pag. 3 hoort ook bij samenlevingsagenda + par. 3.1. pag. 16 √ Anders kijken naar mobiliteit in de toekomst: duurzaam autogebruik - par. 2.4 pag. 10 √ Tweede windmolenpark is noodzaak- par. 2.1 pag. 5 ± Ook inzetten op zonne-energie en zonnepanelen op geluidsschermen- par. 2.1 pag. 5 : geluidsschermen worden niet specifiek genoemd, maar kunnen een punt van uitvoering zijn √ Aandacht voor wateroverlast door veranderend klimaat- par. 2.5 pag. 12 en par. 2.7 pag. 14 √ Parkeren op groene parkeerplaatsen- par. 2.5 pag. 12 √ Proeftuin voor uitgebreid duurzaam kleinschalig vervoer- par. 2.4 pag. 11 √ Geen afbreuk aan kwaliteit openbaar groen- par. 2.5 pag. 11 √ Houten wil voortouw nemen om circulaire stad worden- par. 2.1 pag. 4 Samen leven in Houten: √ Laagdrempelige toegang tot de zorg - par. 3.1 pag. 15 √ Zorg om de zorg voor iedereen die het nodig heeft- par. 3.1 pag. 15 √ Met jeugdzorg wordt ingezet op een goede toekomst voor de jongeren, die dat nodig hebben- par. 3.3 pag. 18 ± Houten is een seniorvriendelijke gemeente- is niet als zodanig benoemd, maar dat betekent niet dat het geen aandacht heeft. Bijvoorbeeld door het doelgroepenvervoer (par. 2.4) of bouwen voor senioren (par. 2.2) √ Aandacht voor mantelzorgers: dat verdienen ze! par. 3.1 pag. 16 √ Zorg voor werk is zorgen dat iedereen mee kan doen aan de Houtense samenleving: we kennen iedereen! par. 3.2 pag. 17 √ We willen goede oplossingen voor de armoede in Houten - par. 3.2 pag. 18 √ Onze statushouders moeten snel kunnen integreren en meedoen - par. 3.2 pag. 17 √ Goed onderwijs is de basis voor ieders verdere ontwikkeling en ontplooiing - par. 3.3 pag, 19 √ Het voortgezet onderwijs van Houtens en de Heemlanden in één daadkrachtig bestuur- is reeds gerealiseerd ± Het CDA wil dat het voortgezet onderwijs meer betrokken wordt bij de Houtense samenleving- is niet specifiek benoemd in Coalitieakkoord. Let wel op: we willen jongeren juist betrekken bij het openbaar bestuur door een jongerenraad. √ Vrijwilligers zijn het cement van onze samenleving- par. 3.4 pag. 20 Kleine kernen en buitengebied: √ Ontwikkeling recreatie in het buitengebied moet passen bij het gebied - par. 2.3 pag. 7 en 8 √ De agrarische sector blijft de economische drager voor het buitengebied - pag. 2.3 pag. 8. Ook natuur en recreatie worden erbij genoemd als economische drager √ De leefbaarheid van de kleine kernen moet blijvende aandacht houden- par. 2.2 pag. 7 √ De bereikbaarheid en veiligheid van de kleine kernen moet verbeterd worden- par. 2.4 pag. 10 Financiën en bestuur: √ Een solide financieel beleid - par. 4.2 pag. 23 √ Een klantgerichte organisatie van de gemeente- par. 4.1 pag. 23 √ Regionale samenwerken is noodzakelijk: samenvoeging niet - op diverse plaatsen is regionale samenwerking benoemd, zoals U10 par. 2.1 pag. 4 en par. 2.6 pag. 12 en par. 3. pag. 16, Ringpark Utrecht par. 2.3 pag. 9, Provincie Utrecht par. 2.4 pag. 12 √ Iedere wijk krijgt een ‘wijkwethouder’- par. 4.1 pag. 22 Conclusie: Het overgrote deel van de CDA speerpuntenis rechtstreeks overgenomen in het Coalitieakkoord 2018-2022, soms met een wat andere bewoording maar wel steeds met dezelfde bedoeling. Een aantal speerpunten zijn niet rechtstreeks en specifiek benoemd in het nieuwe Coalitieakkoord en een heel klein aantal speerpunten zijn in het geheel niet genoemd. Maar alle speerpunten zullen de komende periode wél de aandacht van het CDA houden en daar zullen we ons in de komende periode voor blijven inzetten. Kortom: De fractie en het bestuur zijn uiterst tevreden over het bereikte coalitieakkoord en het resultaat van alle onderhandelingen met de collega’s van GroenLinks, VVD en ChristenUnie. Op naar de realisatie van al deze punten. Houten en het buitengebied verdienen het! √ = overgenomen in coalitieakkoord ± = is enigszins overgenomen in het coalitie-akkoord - = niet overgenomen in coalitie-akkoord

Update coalitievorming: CDA, GroenLinks, VVD en ChristenUnie

CDA CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 25-04-2018 17:17

Op 21 maart heeft CDA Houten, ’t Goy, Schalkwijk, Tull en ‘t Waal een schitterende verkiezingsuitslag geboekt: we zijn veruit de grootste partij in Houten! Samen met de grote vreugde geven we de afgelopen periode intensief invulling aan de grote verantwoordelijkheid tot het vormen van een stabiel bestuur voor Houten. Formatieproces Het CDA heeft de leiding in het formatieproces. We worden daarvoor bijgestaan door formateur Hans-Martijn Ostendorp. De heer Ostendorp is voormalig burgemeester van Bunnik en huidig voorzitter van betaald-voetbalclub De Graafschap. Uitgangspunt: een transparant en zorgvuldig proces om tot een stabiel college te komen waarmee we Houten de komende 4 jaar vooruit brengen. Verkenning met ITH Na een vliegende start met een “openbare bijeenkomst” in De Roskam, was al snel duidelijk dat wij als grootste partij, samen met met Groen Links (de grote winnaar met vijf zetels) samen zouden optrekken in dit proces. We hebben samen met GroenLinks drie intensieve gesprekken gevoerd met ITH, de partij die met 5 zetels opnieuw een flink deel van Houten representeert. Doel: verkennen of we samen het stabiele motorblok konden vormen van het nieuwe Houtense college. Hoewel de gesprekken goed en vruchtbaar waren, bleven er helaas vooralsnog te grote verschillen op bestuursstijl en inhoud, waaronder op duurzaamheid. Daarop hebben we met GroenLinks besloten eerst een bredere verkenning uit te voeren in gesprekken met andere partijen. We ontkrachten het beeld dat ITH hiermee “buitenspel gezet is”. Verwijten doen geen recht aan de eerlijke gesprekken en gang van zaken. Ondanks dat het niet uitgesloten is dat we in een latere fase opnieuw met ITH rond de tafel gaan, begrijpen we ook dat onze vervolgstap naar formatie-onderhandelingen de kans aanzienlijk verkleint dat ITH komende periode in het college komt. We vinden dit jammer, gezien hun stabiele aantal zetels in de Houtense gemeenteraad. We hadden hen graag in de dialoog over de bredere verkenning aanwezig gezien en ons appėl op inwonersparticipatie met hen willen delen. Maar we zijn ook zeker van onze zorgvuldige overwegingen om tot een ambitieus en betrouwbaar bestuur te komen dat voor alle inwoners van Houten klaarstaat om “groei naar nóg beter” te realiseren, waarmee we de afgelopen periode campagne hebben gevoerd. Formatie met VVD en ChristenUnie Het CDA en GroenLinks hebben besloten, op advies van de formateur, de formatiegesprekken verder in te gaan met VVD en ChristenUnie. Met de ChristenUnie is veel inhoudelijk raakvlak. En ondanks de inhoudelijke verschillen met de VVD, zoals in windenergie en Fort Honswijk, is er de afgelopen 8 jaar constructief samengewerkt, wat vertrouwen geeft om ook de vernieuwende beweging die het CDA met GroenLinks heeft ingestoken verder vorm te geven. De combinatie CDA, GroenLinks, VVD en ChristenUnie doet bovendien recht aan de verkiezingsuitslag, gezien de balans tussen vernieuwing en continuïteit enerzijds, en ruim voldoende draagvlak (16 van de 29 zetels) anderzijds. Twee belangrijke voorwaarden voor een stabiele en ambitieuze coalitie de komende 4 jaar. Vervolg We hebben begrip voor de teleurstelling die dit heeft opgeleverd voor partijen die ook graag in de nieuwe coalitie wilden deelnemen, maar dit doet niets af aan het zuivere proces dat doorlopen is met alle partijen onder leiding van de informateur. Nu dit een kansrijke coalitie op inhoud, vorm en stijl lijkt op te leveren, zijn we het aan Houten verplicht om door te pakken en de onderhandelingen aan te gaan met GroenLinks, VVD en ChristenUnie. Coalitieakkoord op hoofdlijnen De komende tijd trekt het CDA samen met de 3 andere partijen op om een ‘coalitieakkoord op hoofdlijnen’ te schrijven. De basis hiervan ligt in de verschillende verkiezingsprogramma’s. In deze fase van de formatie zullen we, onder leiding van de formateur, raad en inwoners hierbij actief betrekken. Over de wijze waarop worden de komende dagen besluiten genomen door de vier partijen. Meer informatie hierover volgt snel. Het plan is dat er eind mei, begin juni, een coalitieakkoord op hoofdlijnen ligt, waarna ook de wethouders van de vier partijen geïnstalleerd kunnen worden.

Schoneveld, besluiten op emotie?

CDA CDA SGP ChristenUnie Houten 19-02-2018 04:24

Twee moties vreemd aan de orde van de dag aangaande centrum Schoneveld stonden op de agenda van afgelopen raadsvergadering. Een motie waarin het door het CDA geopperde idee stond om nog eens goed naar de kosten en de technische aspecten van de problemen rondom het dak te kijken, maar wel de focus te blijven houden op herstel van het dak. Daarnaast was er een motie door SGP, ITH en Christenunie ingediend die alle andere opties uitsloot en tot besluitvorming over wilde gaan voor reparatie van het dak. Dat laatste kan niet de manier zijn waarop politici te werk dienen gaan. Besluiten over 1,5 miljoen euro maak je niet op basis van emotie of om daarmee populair te willen zijn. Zeker niet gezien de problemen die we al eerder met het dak hebben gehad. Achteraf bezien is het makkelijk om te zeggen: hadden we jaren geleden maar een second opinion gevraagd. Hetzelfde zal men in Utrecht zeggen voor het debacle rondom de Uithoflijn. Daarom is het niet verstandig om zoals ITH, SGP en ChristenUnie voorstelden, op basis van emotie het oog alleen gericht te houden op een doel, zonder daarbij goed te kijken of de daadwerkelijke kosten en technische afwegingen wel dubbel zijn nagekeken. Het CDA heeft daarom tijdens de bijpraatavond al voorgesteld om een second opinion uit te laten voeren. Laten we nog eens goed kijken of de kosten, nu geraamd op 1,5 miljoen euro, ook daadwerkelijk zo zullen uitvallen. BBN advies heeft een goed onderzoek gedaan naar de oorzaak van de problemen, maar het is niet verkeerd om daar nog door een tweede, onafhankelijke partij naar te laten kijken. Daarmee wordt het proces niet verder vertraagd. De wethouder sprak uit dat het college al met volle vaart bezig is om alles in gereedheid te brengen, zodat er in mei, wanneer de nieuwe Raad zitting heeft genomen, direct gestart kan worden met de reparatie. Zo is er afgelopen raadsvergadering gelukkig met meerderheid voor de motie gestemd die oproept tot een second opinion en tegen de motie die oproept tot snelle besluitvorming voor herstel. Zodoende voorkomen we dat we over een jaar moeten zeggen: “Hadden we maar…” Robert Pelleboer Raadslid CDA Houten

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.