Nieuws van D66 in IJsselstein over CDA inzichtelijk

9 documenten

D66 steunt Museum IJsselstein

D66 D66 CDA IJsselstein 07-06-2020 14:03

De fractie van D66 IJsselstein steunt het Museum IJsselstein in zijn strijd om het voortbestaan van het Museum. Het Museum IJsselstein heeft aangetoond uitgegroeid te zijn van een lokaal museum naar een museum met regionale en nationale betekenis.

De D66-fractie heeft in de commissievergadering van 13 mei al aangegeven het een gerechtvaardigde eis van het museum te vinden om opnieuw een contract van 4 jaar met de gemeente overeen te komen, alsmede voor die 4 jaar over te gaan tot de benoeming van een bezoldigd directeur. Dat zorgt voor de nodige continuïteit van het museum. Verhoging van het subsidiebedrag naar 300.000 euro is dan ook alleszins gerechtvaardigd en D66 roept het College op om daarin te voorzien.

Het museum geeft op toegankelijke wijze informatie over de historie van IJsselstein, biedt de nodige educatieve activiteiten en organiseert vele tentoonstellingen. De vele adhesiebetuigingen die thans bij raad en college binnenkomen getuigen daar ook van. D66 heeft met veel waardering kennis genomen van die adhesiebetuigingen. D66 wijst er op dat het museum ook van betekenis is voor de Ysselvaert. Via de beschikbare aanlegsteiger is het museum een belangrijke uitvalsbasis voor de rondvaartboten. Verdwijnen van het museum heeft ook gevolgen voor de rondvaarten van Ysselvaert.

In de commissievergadering van 17 juni zal D66 opnieuw aandacht vragen voor het museum. Door CDA en D66 gezamenlijk is de positie van het museum inmiddels op de agenda gezet. Deze twee fracties hebben gezamenlijk een discussienotitie geschreven over het Museum en over het cultuurbeleid in IJsselstein.

D66 stemt tegen financieel onzekere begroting IJsselstein 2020

D66 D66 VVD CDA PvdA IJsselstein 18-11-2019 11:50

Donderdag 07 november heeft de gemeenteraad van IJsselstein, met de kleinst mogelijke meerderheid van 12-11, de begroting voor 2020 goedgekeurd. Met veel onzekere aannames heeft het college, 2,5 miljoen euro omgebogen en geld vrijgemaakt om structureel 3 ton te besteden aan het gratis parkeren van het eerste en tweede uur in de parkeergarages. Gezien de zeer onzekere vooruitzichten over de financiering van de jeugdzorg, vindt D66 dit onverantwoord.

De fractie van D66 heeft dan ook tegen deze begroting te gestemd. Voor de begroting stemden de VVD, LDIJ en PvdA. Door de stem van de PvdA had deze minderheidscoalitie net genoeg steun. Verbaas u niet, maar verwonder  u enkel.

Hieronder leest u het betoog van D66-fractievoorzitter Jos Pel tijdens de raadsvergadering:

 

Voorzitter, collega’s, vrienden van de pers en toehoorders,

Vanavond nemen we, als gemeenteraad van IJsselstein, een besluit over de begroting voor 2020. Het voorliggende document is wat onze fractie betreft weer zeer toegankelijk. De ambtenaren verdienen en krijgen onze complimenten voor het feit dat ze dit, ondanks de vele aannames, helder op papier hebben gezet.

Wij danken de medewerkers ook voor het aanleveren van de zogenoemde groslijst van mogelijke bezuinigingen die vanuit de organisatie waren geformuleerd. Het blijft toch bijzonder dat het college, tijdens de behandeling van deze begroting tijdens de commissievergaderingen, het bestaan van deze lijst verzweeg en zelfs ontkende.

Er werd ons verzocht om geen algemene politiek beschouwingen te houden. Maar voorzitter, dat is vrijwel onmogelijk. Er zitten zoveel politieke keuzes en onzekerheden in deze begroting en dit college geeft met deze begroting zo duidelijk aan welke koers we opvaren, dat we daar wel op moeten reageren.

Wij zien dat het eigen vermogen van IJsselstein zorgelijk laag wordt en daarmee de mogelijkheid om tegenvallers op te vangen de, door ons als raad gestelde kritische grenzen allang zijn gepasseerd. Wij zien dat met veel kunst -en vliegwerk, met veel bravoure en blijmoedig, een meerjarenbegroting wordt gepresenteerd, die maar net sluitend is. Er blijft ook nauwelijks iets over om te sparen voor de toekomst. De enige ruimte die wij nog zien is het verhogen van de lokale belastingen. Ik ga die vraag niet stellen, want ik krijg toch het antwoord dat het allemaal goed komt.

De grootste zorgen die D66 heeft met deze begroting zijn de ombuigingen die worden ingeboekt op een heel onzeker en voor ons belangrijk terrein; het sociaal domein. De inwoner die het meest kwetsbaar is, mag niet de dupe worden van het opportunisme van dit college. Wij zien dat dit college ook enorm worstelt met de onzekere kosten die met name de jeugdzorg met zich meebrengt. Wij waarderen de inzet van de verantwoordelijk portefeuillehouder om hier grip op te krijgen. Wij steunen hem hier ook in. Ook wij willen in rustiger water komen, maar zien ons niet tegen deze krachtige stroom oproeien, laat staan de waterval in omgekeerde richting nemen.

Voorzitter, wij hebben de zoektocht naar geld gevolgd en dit bij de behandeling in de commissies en de besluitvorming rond het parkeren flink bekritiseerd. Ondanks de besluiten die zijn genomen en de stevige woorden die zijn gevallen, zien wij dat dit college, deze coalitie, net als de andere fracties eigenlijk maar één belang heeft; IJsselstein en haar inwoners. We doen nog een keer een beroep op dit college om, in deze onzekere tijden, geen grote wijzigingen in het staande beleid te doen. Probeer te consolideren, waarna er echt vooruit gekeken kan worden.

Het CDA heeft een groot aantal amendementen ingediend om de ombuigingen meer realistisch te maken en te bestendigen voor de toekomst. Ik voorzie een lange schorsing om de standpunten te bepalen. Vorig jaar hebben wij tijdens de behandeling van de begroting 2019 het college gevraagd naar de kaders te kijken, die dit college ziet om de begroting meerjarig sluitend te krijgen. Wij hebben eigenlijk geen idee of er iets van datgene wat vorig jaar is bediscussieerd is meegenomen door het college. Als ik terugkijk, durf ik te stellen dat het enige kader dat dit college echt heeft gehanteerd kan worden samengevat in drie ton structureel. Alles is daarop gericht.

Voorzitter, wat kunnen we in het voorjaar verwachten? D66 is nu al erg nieuwsgierig naar de voorjaarsnota, waarin de bijsturing plaats gaat vinden en de septembercirculaire is verwerkt. We maken ons veel zorgen om de verkeerde besluiten die dan nu al, met deze begroting, gemaakt zullen worden. Ik voorzie hele grote uitdagingen waar we als IJsselstein mee te maken gaan krijgen.

D66 zal daar, samen met de Raad, haar kaderstellende, controlerende en uiteraard volksvertegenwoordigende rol in oppakken. Dank u wel

Nipte meerderheid tegen uitbreiding MFA Touwlaan met de Touwladder

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA IJsselstein 13-03-2018 21:52

Vorig jaar besloot de gemeenteraad in te stemmen met de nieuwbouw van de scholen aan de Touwlaan in de multifunctionele accommodatie (MFA) Touwlaan. In dit gebouw worden de huidige Nicolaasschool en de Fatimaschool gehuisvest en is er ruimte voor kinderopvang. Vanwege fusieplannen van de Trekvogel en de Touwladder werden deze scholen buiten het project gehouden. Nu een fysieke fusie tussen de twee scholen niet haalbaar is, werd voorgesteld om de Touwladder als nevenvestiging alsnog onder te brengen in de MFA Touwlaan. Na een hoofdelijke stemming stemde een nipte meerderheid (LDIJ, VVD, SoFIJ, PvdA en 1 lid van het CDA) van de gemeenteraad tegen het voorstel. D66 was net als de ChristenUnie, GroenLinks en twee leden van het CDA voor het plan.

D66 IJsselstein is voor het plan omdat dit het meest in lijn is met het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs, waarmee de hele raad in 2015 heeft ingestemd. Belangrijke uitgangspunten bij dit plan waren onder andere: Maximale flexibiliteit als ondersteuning voor samenwerking, loslaten klassikaal onderwijs, duurzaamheid en een goed leerklimaat, schoolgebouw met een brede maatschappelijke functie (flexibele multifunctioneel gebouw) en schoolvoorzieningen op wijkniveau aanbieden.

D66 is voor een brede school of kindcentra, waar meerdere functies onder gebracht kunnen worden. Wel vindt D66 dat dit modulair opgebouwd moet worden. Dit betekent dat we bij aanvang een kleiner gebouw neerzetten dan op basis van de prognoses nodig zou zijn. Ook vindt D66 dat een multifunctioneel gebouw niet hetzelfde is als meerdere scholen onder één dak. Dus geen vierkante meters voor twee personeelskamers en twee aula’s maar uitgaande van het aantal vierkante meters voor een school. Voor D66 heeft bundeling van gevarieerd onderwijsaanbod in één gebouw in het centrum onze voorkeur. Dit zorgt voor voldoende en gespreid openbaar onderwijs in IJsselstein. Ja, dit betekent een verhoging van de kosten. Maar het alternatief kost dat uiteindelijk ook. Als er gekozen wordt om de Touwladder op de voorlopige locatie te laten zitten, dan zitten we al snel met een verouderd gebouw dat bovendien niet voldoet aan de normen voor energieneutraliteit die vanaf 2020 gaan gelden (BENG). We weten dan zeker dat dit tot meer kosten gaat leiden (voor het schoolbestuur bij renovatie, voor de gemeente bij nieuwbouw). Bovendien betekent het ook dat als we nu niet alles in één keer meenemen dan moet je twee keer bouwen, waardoor er dubbele overlast voor de buurt ontstaat. Tenslotte kunnen we vrijkomende locaties niet herontwikkelen en kunnen we dus deze opbrengsten ook niet in het onderwijs investeren.

D66 stemde in met een amendement van de ChristenUnie met het voorstel om kleiner te bouwen dan de oorspronkelijke plannen. Dit voorstel komt overeen met het voorstel van D66 om modulair te bouwen. Ook dit voorstel is door een nipte meerderheid afgewezen, waardoor de Touwladder op de oorspronkelijke locatie blijft. D66 betreurt de uitslag en zal zich ook in de toekomst inzetten voor uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan en voor investering in de kwaliteit van het onderwijs.

 

Meer informatie over de standpunten van D66 ten aanzien van ‘goed onderwijs’ vindt u op onze verkiezingspagina.

D66 IJsselstein steunt Yselvaert

D66 D66 CDA IJsselstein 13-03-2018 20:25

Tijdens de laatste raadsvergadering van de gemeenteraad werd een motie ingediend namens bijna alle partijen voor steun van Stichting Yselvaert. Een vreselijke brand verwoeste twee loodsen van Jachthaven Marnemoende. Vele boten waaronder de twee rondvaartboten van Yselvaert werden totaal verwoest. De stad kwam in actie en kwam met een benefiet. De politiek wilde niet achter blijven en zowel het CDA als D66 hadden een motie voorbereid. Waar het CDA inzette voor verdubbeling van de opbrengst van de benefietvoorstelling (met een maximum van 7000 euro), vroeg D66 aandacht om bij de aanschaf van de nieuwe boten te letten op duurzaamheid en toegankelijkheid en een éénmalige gift van 12.500 euro.

De boten worden voor 30 jaar aangeschaft. D66 vindt dat dit het moment is om niet overhaast boten aan te schaffen maar samen te kijken naar wat het beste is op dit moment. Dit is het moment om keuzes te maken. Daarom stelde D66 voor om samen met het bestuur van Stichting Yselvaert te kijken naar de aanschaf van elektrische boten. Ook stelt D66 voor om één boot geschikt te maken voor rolstoelgebruikers. De fractie beseft dat er dan ook aanpassingen gemaakt moeten worden bij de aanlegsteiger, maar nu een aangepaste boot aanschaffen betekent in de toekomst minder kosten.

In overleg met het CDA zijn beide partijen gekomen tot één gezamenlijke motie waarbij Stichting Yselvaert een éénmalige incidentele subsidie krijgt van 10.000 euro en waarbij de raad het college oproept om met de Stichting Yselvaert te onderzoeken of er twee elektrische rondvaartboten aangeschaft kunnen worden en of één van de boten ook geschikt gemaakt kan worden voor rolstoelgebruikers.

D66 is verheugd dat alle fracties ingestemd hebben met deze gezamenlijke motie. Raadslid Keesjan Steverink: “De afgelopen jaren stonden de fracties soms recht tegenover elkaar. Het doet ons deugd dat we in campagnetijd even de verkiezingen vergeten en tot elkaar zijn gekomen.”

Wij wensen Stichting Yselvaert een behouden vaart toe!

Verdeelde raad kiest voor onzekere toekomst IJsselstein

D66 D66 VVD CDA PvdA IJsselstein 21-12-2017 10:43

D66 kiest voor een ijzersterk IJsselstein om onze ambities mbt zorg, wonen en werk en inkomen te realiseren. Een sterk IJsselstein dat krachtig genoeg is om niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst haar taken aan te kunnen.

UW Samenwerking met Montfoort was gericht op het versterken van de bestuurskracht. Bij de start in 2013 waren er duidelijke uitgangspunten voor de samenwerking. Behalve de SP stemde alle partijen toen in met de samenwerking. Voor IJsselstein was UW samenwerking altijd een opmaat naar een brede samenwerking in de Lopikerwaard.

Nu lag er een gedegen plan voor om UW Samenwerking te versterken. Dit plan werd gedragen door het zakencollege (met experts van buiten IJsselstein) en gesteund door de OR. Helaas kiest nog geen vier jaar later de nieuwe coalitie van LDIJ, VVD, CDA en PvdA voor het stopzetten van deze samenwerking. Een beslissing zonder een uitgewerkt onderliggend plan en vooral zonder heldere financiële kwesties. Hierdoor gaat IJsselstein opnieuw een financiële onzekere tijd tegemoet.

D66 betreurt dit en wil van het zakencollege snel duidelijkheid over de financiële consequenties op korte en langere termijn.

D66 wenst de nieuwe IJsselsteinse coalitie veel succes toe

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA IJsselstein 11-10-2017 10:31

Donderdag 5 oktober werd een nieuw college gepresenteerd. De partijen van LDIJ, VVD, CDA en PvdA kwamen met nieuwe kandidaat wethouders en presenteerden een opdracht voor dit nieuwe college. Zij noemen het college een zakencollege. D66 ziet het als een VVD-CDA-PvdA college met gedoogsteun van de LDIJ.

“Voor de derde keer deze raadsperiode ligt er een raadsvoorstel ter besluitvorming voor om wethouders van een nieuwe coalitie te benoemen”, sprak D66 fractievoorzitter Jos Pel uit. “Voor de tweede keer in een halfjaar tijd bleek de ambtelijke samenwerking met Montfoort, UW Samenwerking, de aanleiding voor het opstappen van de wethouders.” D66 voelt ook de urgentie om voor ondernemers en inwoners van IJsselstein, de medewerkers van de gemeente IJsselstein en UW Samenwerking en de stad snel duidelijkheid te geven. D66 vindt wel dat dit zorgvuldig moet gebeuren. D66 heeft dit voorjaar samen met GroenLinks gepleit voor een raadsonderzoek. Dit onderzoeksrapport vormt samen met een bestuurskrachtrapport en de benchmark voor D66 de basis voor de toekomst van IJsselstein. Eerst moet een strategische keuze worden gemaakt voor de oriëntatie van IJsselstein. “Richten we ons op het Westen, of richten we ons op het Oosten. Kiezen we voor de Lopikerwaard, of kiezen we voor het verstedelijkt gebied van Nieuwegein en Utrecht.Vanuit deze keuze vloeit naar de mening van D66 automatisch de keuze voort of er doorgepakt of doorgeknipt gaat worden.”, vervolgde Jos Pel.

Het nieuwe college kreeg van de vier partijen een opdracht mee. D66 ziet dit als een verkort bestuursakkoord, die te vergelijken is met een coalitie akkoord. De keuzes die daar in gemaakt zijn, zijn voor D66 niet acceptabel. D66 mist een visie voor het komende half jaar en mist ook de aansluiting met de gemeenteraad. In het voorstel staat dat de gemeenteraad op de hoogte wordt gehouden van de voortgang. D66 vindt dat de gemeenteraad en de inwoners van IJsselstein actief moet kunnen meepraten over deze dossiers.

D66 zal de komende periode constructief oppositievoeren en wenst deze coalitie en dit college veel wijsheid en energie toe. “Het rommelt en dondert in IJsselstein, maar dat heeft het al eerder gedaan. Wij zijn er van overtuigd dat we de constructieve weg omhoog weer met elkaar in kunnen slaan. Nu Vooruit!”

Over verantwoordelijkheid nemen en de keuze aan de kiezer laten

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SP VVD IJsselstein 27-09-2017 08:07

Verantwoordelijkheid nemen, ook als het moeilijk wordt

UW Samenwerking, de ambtelijke samenwerking tussen de gemeenten IJsselstein en Montfoort, is dit jaar al 2 keer aanleiding geweest voor de val van het IJsselsteinse College van Burgemeester en Wethouders. D66 had en heeft altijd de verantwoordelijkheid willen nemen om, de bij aanvang breed gedragen samenwerking, succesvol te laten worden. Een half jaar geleden hebben D66, CDA, GroenLinks en SP hun nek uitgestoken, door in een nieuw college verantwoordelijkheid te nemen voor belangrijke dossiers, zoals UW Samenwerking en de Wet sociale werkvoorziening, ondanks de wetenschap dat UW Samenwerking niet even gemakkelijk vlot te trekken zou zijn. Het was op prijs gesteld als toen de LDIJ de uitgestoken hand om mee te doen, had opgepakt.

In maart steunde de Raad, inclusief de VVD en LDIJ, CDA-wethouder Van den Berg als degene die de samenwerking op de rails zou krijgen. Hij wierp zich op om grip te krijgen op de problemen. De ambtelijke organisatie heeft sindsdien belangrijke stappen vooruit gezet. Dat de eerder genomen maatregelen nog niet alle problemen hadden opgelost, is evident. Dat het Algemeen Bestuur van UW besluitvaardig blijft doorwerken als een bestuurslid aankondigt mogelijk 3 weken afwezig te zullen zijn vanwege ziekte, is dat ook.

De fractie van D66 en D66-wethouder Van Beukering waren ervan overtuigd dat eventuele ingrijpende keuzes ten aanzien van de ambtelijke samenwerking met Montfoort gebaseerd moeten zijn op feitelijke inzichten uit 3 gedegen onderzoeken. De te maken keuzes moeten in een openbaar debat met elkaar besproken worden. Dat het CDA en haar wethouder de openbare discussie en het debat in de Raad over de onderzoeksresultaten niet heeft willen afwachten en reeds vorige maand uit de coalitie en het college stapten, vindt het D66 onbegrijpelijk. De ambtelijke organisatie heeft behoefte aan duidelijkheid en geen paniekvoetbal. Met de 3 rapporten in de hand kan beter worden afgewogen of de juiste maatregelen in gang zijn gezet, waar aanscherping nodig is dan wel of extra maatregelen moeten worden getroffen. Immers een aantal maatregelen was in afwachting van de rapporten on hold gezet.

Een aantal dagen voor de Raadsvergadering op 21 september werd al duidelijk dat een meerderheid het vertrouwen in het college zou gaan opzeggen. Dit bleek onder meer uit het feit dat antwoorden op 160 technische vragen werden afgedaan als slechte antwoorden en het niet serieus nemen van de gemeenteraad. Dat D66-wethouder Van Beukering en haar collega’s ervoor kozen om onder die omstandigheden en in een sfeer van slechte onderlinge verhoudingen op te stappen, vindt D66 begrijpelijk.

We danken de onlangs afgetreden D66-wethouder Van Beukering voor haar inzet en bijdrage voor IJsselstein en haar inwoners. We waarderen het dat zovele inwoners hebben laten blijken dat te erkennen, getuige de mooie en hartverwarmende reacties die zij heeft mogen ontvangen. Ook danken wij de fracties en wethouders van GroenLinks en de SP voor de kortstondige, maar constructieve samenwerking.

Het woord is nu aan de IJselsteinse kiezer Het is duidelijk dat het lek van UW Samenwerking nog niet boven is. D66 heeft op 21 september voorgesteld dat er op zeer korte termijn een Raadsbrede regiegroep gevormd moet worden, met vertegenwoordigers van de gemeenteraden van IJsselstein èn Montfoort. Doel daarvan is dat volksvertegenwoordigers direct invloed hebben op de vervolgstappen m.b.t. de ambtelijke samenwerking met Montfoort. In het belang van de inwoners van beide gemeenten en de medewerkers van UW Samenwerking moeten de verschillende partijen en de beide gemeenteraden de strijdbijl begraven. Volgens de onderzoeksrapporten verdient de samenwerking een uiterste inspanning om UW Samenwerking op korte termijn levensvatbaar en op lange termijn succesvol te laten zijn. De aanbevelingen uit de 3 onderzoeken geven daar aanleiding toe en moeten daarin leidend zijn.

D66 kan zich vinden in het voorgestelde aantreden van een zakencollege, want ook D66 vindt dat IJsselstein niet stil kan staan tot de verkiezingen in maart 2018. Een zakencollege bestaat uit ‘vakwethouders’ die hun functie niet namens een politieke partij uitoefenen. Ondertussen tekenen zich de contouren van een nieuwe coalitie van LDIJ, VVD, CDA en PvdA al af. Daarmee is een zakencollege naar het zich laat aanzien niet realistisch meer.

Het op korte termijn stoppen met UW Samenwerking vindt D66 om uiteenlopende redenen géén goed plan. Stoppen gaat de komende tijd bovendien niet leiden tot verbetering van de financiële positie van de gemeente IJsselstein, integendeel. Voor de lange termijn is het belangrijk om eerst een goed uitgewerkt en beter alternatief te hebben voordat eventueel de stekker uit de samenwerking met Montfoort wordt getrokken. D66 wil geen lastenverzwaring voor de inwoners om de genomen en extra maatregelen te kunnen financieren. D66 wil daarom, net als in voorgaande jaren, dat de OZB met maximaal de inflatie stijgt.

IJsselstein mist slagkracht om geheel zelfstandig, dus zonder ambtelijke samenwerking of bestuurlijke fusie, voort te bestaan. Daarvoor zijn de taken van een gemeente tegenwoordig te complex en omvangrijk. Bestuurskracht, kwaliteit van dienstverlening, continuïteit van uitvoering en bescherming van ons landschap vereisen een of andere vorm van samenwerking. Mocht het de komende tijd met de aanbevelingen uit de 3 onderzoeken niet haalbaar blijken om van UW Samenwerking een succes te maken, dan moet wat D66 betreft het mandaat voor het eventuele opzeggen van de samenwerking en het aangaan van andere samenwerkingen bij de kiezer liggen. D66 vindt dat een zakencollege of LDIJ-VVD-CDA-PvdA-coalitie tot aan de verkiezingen geen onomkeerbare besluiten ten aanzien van UW Samenwerking mag nemen. Het woord is wat D66 betreft eerst aan de IJsselsteinse kiezer.

D66 blijft haar verantwoordelijkheid nemen, net zoals onze fractie en wethouder de afgelopen jaren hebben gedaan. Wij willen dat niet alleen doen en zullen daarom met de inwoners in gesprek blijven gaan.

Persbericht coalitie IJsselstein

D66 D66 GroenLinks VVD SP CDA IJsselstein 22-09-2017 07:02

De coalitiepartijen D66, SP en GroenLinks betreuren het ten zeerste dat de drie wethouders zijn opgestapt. Er was geen vertrouwen meer bij de meerderheid van de raad. De coalitie respecteert hun besluit en de drie coalitiepartijen zijn uit de coalitie gestapt. Jos Pel, fractievoorzitter van D66: “als het vertrouwen bij de meerderheid weg is, dan past het niet om door te gaan alsof er niets gebeurd is. Het is altijd aan de grootste partij om het onderhandelingsproces te starten. D66 gaat deze rol nu niet oppakken, te meer omdat we de indruk hebben dat een nieuw coalitie en zakencollege al in de coulisses staan te wachten”.

Een half jaar geleden stapte de VVD uit het college en traden de SP en GroenLinks toe tot het college. Deze twee partijen hebben hun nek uitgestoken om in dienst van de stad toe te treden tot deze coalitie. Samen met CDA en D66 werd een nieuw college gevormd, waarbij UW samenwerking, verbouwing stadhuis en besluitvorming over toekomst Wet Sociale Werkvoorziening de eerste prioriteit heeft. De coalitie ziet dat er grote stappen zijn genomen in deze drie dossiers in het afgelopen half jaar.

Eind augustus bleek dat wethouder Van Den Berg ontslag nam en het CDA uit de coalitie stapte. Daarmee had de coalitie geen meerderheid meer. De coalitie heeft geprobeerd uit deze impasse te komen maar heeft gemerkt dat daar helaas geen meerderheid meer voor is.

De drie partijen hebben altijd hun verantwoordelijkheid genomen in het belang van de stad. Deze stad, de inwoners en de medewerkers van de gemeente IJsselstein en UW Samenwerking verdienen een constructief bestuur met duidelijke keuzes. En daar blijven D66, SP en GroenLinks zich voor inzetten.

D66 is verbijsterd dat het CDA uit het college is gestapt

D66 D66 CDA IJsselstein 01-09-2017 19:26

D66 is verbijsterd over het besluit van wethouder Van den Berg en het CDA om uit het college te stappen. D66 is vooral zeer teleurgesteld over de timing van het besluit. We hebben zeven jaar prettig samengewerkt en deze beslissing komt voor D66 als een donderslag bij heldere hemel. De coalitie beraadt zich de komende dagen op de te nemen stappen.
In september spreekt de raad over het raadsonderzoek, de benchmark en bestuurskrachtmeting. Daarna zal D66 conclusie trekken over de toekomst van UW Samenwerking waarbij voor ons de keuze ligt: stoppen of doorgaan met stevige maatregelen .
D66 was één van de initiatiefnemers van het raadsonderzoek. Dit onderzoek is net opgeleverd en de raad gaat hier de komende maand over praten. Nog voor het debat is gestart, heeft het CDA al conclusies getrokken. Op deze manier wordt het debat in de raad ontlopen.
D66 wil het beste voor de gemeente, de ambtenaren en de inwoners van IJsselstein en wil een gedegen en weloverwogen besluit nemen. D66 loopt niet weg voor haar verantwoordelijkheid. Daarom pleit de fractie van D66 om het besloten rapport openbaar te bespreken, samen met inwoners en bestuurders. Zodra de benchmark en bestuurskrachtmeting bekend zijn, dan zal D66 conclusies trekken over de toekomst.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.