Nieuws van CDA in Leiderdorp over D66 inzichtelijk

14 documenten

Samenwerking in de Leidse Regio

CDA CDA D66 Leiderdorp 21-09-2020 19:12

In de Leiderdorpse Forum op 14 september en in de Raad van 21 september is het rapport Berenschot besproken. Dit rapport heeft als titel: 'Effectenvan eenbestuurlijkefusieindeLeidse regio. Onderzoek regionalesamenwerkingLeiderdorp'. Het is het vervolg op het TwijnstraGudde onderzoek wat de regionale samenwerkingsverbanden onderzocht.Namens het CDA Leiderdorp voerde Huibrecht Bos het woord in het Forum en de Raad. Huibrecht geeft aan dat we als CDA kritisch zijn op het rapport. Het is grotendeels een samenvatting van eerdere onderzoeken. Daarnaast maakte hij de volgende drie punten: De basisgedachte is dat we op bijna alle belangrijke dossiers met andere gemeenten aan tafel zitten, samenwerken of een Gemeenschappelijk Regeling gebruiken die klopt, echter dezehebben eigenlijk nooit de samenstelling van de 5 gemeenten van de Leidse Regio. MAAR… dat deze vijf gemeenten veel meer kunnen samenwerken als regio van wonen, werken en recreëren is een heel goed idee. Het CDA staat achter de gedachten dat we als vijf gemeenten beter kunnen samenwerken. De vraag is of de andere gemeenten wel zo open staan voor het gesprek hierover. MAAR… dat is de moeite waard om te proberen De meeste opgaven hebben al een overlegtafel: Holland Rijnland, Hart van Holland, maar ook 6 gemeenten in de Regionale bedrijventerreinen strategie. Dus het is zoeken naar een dossier. MAAR… als we een dossier vinden waar de 5 gemeenten van de Leidse Regio elkaar vinden, leren we elkaar beter kennen, en ook vinden om samen te werken op andere dossiers. De samenwerking, ook met gemeente Leiden, is bepaald niet van voldoende niveau. Het staat al jaren op een laag pitje en niemand neemt het initiatief om hiermee verder te gaan. Die uitdaging uit het Berenschot Rapport willen we als CDA graag steunen! Laten wij het initiatief nemen om te de 5 gemeenten structureel aan tafel te krijgen over inhoudelijke punten op het gebied van wonen, werken en recreëren. Om deze reden heeft het CDA steun uitgesproken voor een motie op initiatief van D66. Deze motie werd uiteindelijk unaniem gesteund. De motie roept op om samen met de andere regiogemeenten maximaal drie speerpunten te kiezen, waarbij samenwerking van belang is.Huibrecht steunde deze motie met de woorden dat het veel belangrijker is om goede samenwerking te bewerkstelligen, dan dat we een discussie voeren over een stip over de horizon.

Natuur verdient aandacht in energietransitie

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Leiderdorp 25-05-2020 15:41

In de vergaderingen van 17 mei en 25 mei heeft de Leiderdorpse gemeenteraad het concept Regionale Energie Strategie besproken. Het CDA steunt de energietransitie, inclusief de noodzaak voor zonneweiden en windmolens, maar is wel kritisch. In de schaarse ruimte van de regio Holland Rijnland verdient de flora en fauna, landschap, biodiversiteit en recreatie veel meer aandacht. Ook vindt het CDA het onverantwoord om de Leiderdorpse Munnikkenpolder aan te prijzen als een kansrijk gebied voor 6 windmolens.Het CDA heeft daarom in de twee amendementen ingediend, nl ‘aandacht voor de natuur’ en ‘windambitie van Leiderdorp’ die allebei in de raadsvergadering werden aangenomen. Waar gaat het bij deze energiestrategie om? Via het energieakkoord heeft de landelijke overheid dertig regio’s in het land de opdracht gegeven om een strategie uit te werken waardoor ze in 2050 energieneutraal te zijn. Eind 2020 moet dit plan worden vastgesteld en er ligt nu een eerste concept waarop alle gemeenten van Holland Rijnland, waar Leiderdorp onder valt, hun wensen en bedenkingen mogen geven. De energiestrategie gaat over energiebesparing, warmte, elektriciteit en mobiliteit. Het is daarmee een groot onderwerp en via tussendoelen in 2030 moet een en ander al op korte termijn vorm gaan krijgen. D66-wethouder Van Woudenberg heeft aan de gemeenteraad een conceptdocument voorgelegd met wensen & bedenkingen vanuit Leiderdorp. Dit document vormde de basis voor de discussie met de raadsleden. Het CDA steunt de energietransitie. Voor warmte is het essentieel dat er restwarmte vanuit Rotterdam komt, omdat voor onze huizen het anders lastig zal worden om met een realistisch plan te komen om van het gas af te komen. Voor elektriciteit heeft Holland Rijnland twee denkrichtingen uitgewerkt om via zonneweiden en windmolens de elektriciteit voortaan op te wekken. Opvallend is dat daar het zwaartepunt bij zonneweiden wordt gelegd, terwijl volgens de adviezen een verhouding van 1 op 1 optimaal is. In de vergadering van 17 mei pleitte Jan Huisman, CDA-burgerraadslid, voor vier belangrijke punten als commentaar op het concept-RES en de voorgestelde brief van de wethouder: Ten eerste vraagt Leiderdorp met de regio om landelijke instrumenten voor energiebesparing. In het concept wordt gevraagd om instrumenten die inwoners kunnen afdwingen. Een aantal partijen, zoals GroenLinks is sterke voorstander voor afdwingen Wat het CDA betreft gaat het om stimuleren, maar niet om dwang. Op basis van het pleidooi in de vergadering van 17 mei, zwakte de wethouder de formulering al af.Een amendement van VVD en CDA om nadrukkelijk aan te geven dat er geen sprake kan zijn van dwang, werd in de de raad gesteund door D66 en LPL en daarmee aangenomen. Ten tweede moet een betere mix tussen zonne- en windenergie worden gevonden. In één van de varianten is er een mix van 1 op 22 tussen wind- en zonne-energie. Dit leidt ertoe dat in onze regio minimaal 7 km2 grond (1400 voetbalvelden) in zonneweide moet worden veranderd. Bovendien is de scheve balans ongunstig voor de belasting van het elektriciteitsnetwerk. Immers ’s nachts en in de winter, is er vooral windenergie beschikbaar. Verder is het draagvlak van bewoners essentieel. Naast communicatie, gaat het wat het CDA betreft ook om daadwerkelijke participatie van de Leiderdorpers. Een project als Zon op Leiderdorp is hierin een voorbeeld. Hier zijn Leiderdorpers zelf eigenaar geworden van zonnepanelen op grote daken. Wat het CDA betreft een voorbeeld voor de regio. Tot slot moet de energiestrategie met een bredere blik naar de schaarse ruimte in onze regio kijken. De energiestrategie zoals die er nu ligt, houdt geen rekening met zaken als de behoefte aan woningbouw en nieuwe bedrijventerreinen. De wethouder vroeg daar terecht aandacht voor, want ook hiervoor moeten de komende jaren keuzes worden gemaakt. Het CDA voegt daaraan toe dat recreatie, natuur, landschap en biodiversiteit ook criteria moeten worden bij de afwegingen.Hiervoor heeft Medea Hempen namens het CDA een amendement ‘aandacht voor de natuur’ ingediend wat werd gesteund door VVD, D66, GL en LPL en daarmee werd aangenomen. Alleen PvdA stemde tegen. In 2016 heeft de Leiderdorpse raad onderzocht of het mogelijk is om windmolens te plaatsen in Leiderdorp. Hier is de Munnikkenpolder als kansrijk gebied uitgekomen. Destijds was de Munnikkenpolder een zandwinningsput en opslaggebied voor de HSL. Inmiddels is dit gebied echter samen met de Ruigekade, volledig ontwikkeld als recreatie- en natuurgebied. Deze ontwikkeling was noodzakelijk als natuurcompensatiegebied voor de A4. Het gebied is inmiddels een populaire plek voor vogelexcursies en vele Leiderdorpers maken er graag een wandeling. Het CDA vindt het daarom onlogisch om juist dit gebied vanuit Leiderdorp aan te bieden aan de regio als de beste keuze voor windmolens.Ook hiervoor heeft het CDA een amendement ingediend. Dit ‘windambitie voor Leiderdorp’ amendement werd gesteund door alle partij, met uitzondering van PvdA en is daarmee ook aangenomen.

Natuur verdient aandacht in energietransitie

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Leiderdorp 25-05-2020 15:41

In de vergaderingen van 17 mei en 25 mei heeft de Leiderdorpse gemeenteraad het concept Regionale Energie Strategie besproken. Het CDA steunt de energietransitie, inclusief de noodzaak voor zonneweiden en windmolens, maar is wel kritisch. In de schaarse ruimte van de regio Holland Rijnland verdient de flora en fauna, landschap, biodiversiteit en recreatie veel meer aandacht. Ook vindt het CDA het onverantwoord om de Leiderdorpse Munnikkenpolder aan te prijzen als een kansrijk gebied voor 6 windmolens.Het CDA heeft daarom in de twee amendementen ingediend, nl ‘aandacht voor de natuur’ en ‘windambitie van Leiderdorp’ die allebei in de raadsvergadering werden aangenomen. Waar gaat het bij deze energiestrategie om? Via het energieakkoord heeft de landelijke overheid dertig regio’s in het land de opdracht gegeven om een strategie uit te werken waardoor ze in 2050 energieneutraal te zijn. Eind 2020 moet dit plan worden vastgesteld en er ligt nu een eerste concept waarop alle gemeenten van Holland Rijnland, waar Leiderdorp onder valt, hun wensen en bedenkingen mogen geven. De energiestrategie gaat over energiebesparing, warmte, elektriciteit en mobiliteit. Het is daarmee een groot onderwerp en via tussendoelen in 2030 moet een en ander al op korte termijn vorm gaan krijgen. D66-wethouder Van Woudenberg heeft aan de gemeenteraad een conceptdocument voorgelegd met wensen & bedenkingen vanuit Leiderdorp. Dit document vormde de basis voor de discussie met de raadsleden. Het CDA steunt de energietransitie. Voor warmte is het essentieel dat er restwarmte vanuit Rotterdam komt, omdat voor onze huizen het anders lastig zal worden om met een realistisch plan te komen om van het gas af te komen. Voor elektriciteit heeft Holland Rijnland twee denkrichtingen uitgewerkt om via zonneweiden en windmolens de elektriciteit voortaan op te wekken. Opvallend is dat daar het zwaartepunt bij zonneweiden wordt gelegd, terwijl volgens de adviezen een verhouding van 1 op 1 optimaal is. In de vergadering van 17 mei pleitte Jan Huisman, CDA-burgerraadslid, voor vier belangrijke punten als commentaar op het concept-RES en de voorgestelde brief van de wethouder: Ten eerste vraagt Leiderdorp met de regio om landelijke instrumenten voor energiebesparing. In het concept wordt gevraagd om instrumenten die inwoners kunnen afdwingen. Een aantal partijen, zoals GroenLinks is sterke voorstander voor afdwingen Wat het CDA betreft gaat het om stimuleren, maar niet om dwang. Op basis van het pleidooi in de vergadering van 17 mei, zwakte de wethouder de formulering al af.Een amendement van VVD en CDA om nadrukkelijk aan te geven dat er geen sprake kan zijn van dwang, werd in de de raad gesteund door D66 en LPL en daarmee aangenomen. Ten tweede moet een betere mix tussen zonne- en windenergie worden gevonden. In één van de varianten is er een mix van 1 op 22 tussen wind- en zonne-energie. Dit leidt ertoe dat in onze regio minimaal 7 km2 grond (1400 voetbalvelden) in zonneweide moet worden veranderd. Bovendien is de scheve balans ongunstig voor de belasting van het elektriciteitsnetwerk. Immers ’s nachts en in de winter, is er vooral windenergie beschikbaar. Verder is het draagvlak van bewoners essentieel. Naast communicatie, gaat het wat het CDA betreft ook om daadwerkelijke participatie van de Leiderdorpers. Een project als Zon op Leiderdorp is hierin een voorbeeld. Hier zijn Leiderdorpers zelf eigenaar geworden van zonnepanelen op grote daken. Wat het CDA betreft een voorbeeld voor de regio. Tot slot moet de energiestrategie met een bredere blik naar de schaarse ruimte in onze regio kijken. De energiestrategie zoals die er nu ligt, houdt geen rekening met zaken als de behoefte aan woningbouw en nieuwe bedrijventerreinen. De wethouder vroeg daar terecht aandacht voor, want ook hiervoor moeten de komende jaren keuzes worden gemaakt. Het CDA voegt daaraan toe dat recreatie, natuur, landschap en biodiversiteit ook criteria moeten worden bij de afwegingen.Hiervoor heeft Medea Hempen namens het CDA een amendement ‘aandacht voor de natuur’ ingediend wat werd gesteund door VVD, D66, GL en LPL en daarmee werd aangenomen. Alleen PvdA stemde tegen. In 2016 heeft de Leiderdorpse raad onderzocht of het mogelijk is om windmolens te plaatsen in Leiderdorp. Hier is de Munnikkenpolder als kansrijk gebied uitgekomen. Destijds was de Munnikkenpolder een zandwinningsput en opslaggebied voor de HSL. Inmiddels is dit gebied echter samen met de Ruigekade, volledig ontwikkeld als recreatie- en natuurgebied. Deze ontwikkeling was noodzakelijk als natuurcompensatiegebied voor de A4. Het gebied is inmiddels een populaire plek voor vogelexcursies en vele Leiderdorpers maken er graag een wandeling. Het CDA vindt het daarom onlogisch om juist dit gebied vanuit Leiderdorp aan te bieden aan de regio als de beste keuze voor windmolens.Ook hiervoor heeft het CDA een amendement ingediend. Dit ‘windambitie voor Leiderdorp’ amendement werd gesteund door alle partij, met uitzondering van PvdA en is daarmee ook aangenomen.

Leiderdorp stemt in met Leidse Ringweg Noord

CDA CDA VVD D66 PvdA SGP Leiderdorp 20-04-2020 19:17

Vanavond heeft de gemeenteraad ingestemd met het kaderbesluit Leidse Ring Noord. Ook het CDA heeft ingestemd met dit besluit, inclusief een aanvullende motie van D66. Huibrecht Bos sprak namens het CDA en noemde het een afweging met drie dimensies: Verkeer buitenomBeperk overlast omwonendenBehoud de verbinding tussen stad en land De argumenten zijn als volgt: De verkeerssituatie in Leiderdorp is zeer gebaat dat zoveel mogelijk verkeer buitenom kan rijden. De voorgestelde max. snelheid van 70km stimuleert dat meer verkeer buitenom zal rijden.Het verkeer buitenom komt ook langs woningen. We kiezen voor een weg waarbij de inrichtingengeluidsbescherming passen bij het feitelijk gebruik. Bij 50km ligt de feitelijke snelheid vaak hoger, maar dan zonder bijpassende geluidsbescherming.Wij willen de verbinding van Leiderdorp met onze polders. Volgens geluidsonderzoek is 70km per uur nog zo in te passen dat we met een halfhoge grotendeels natuurlijke geluidswal zicht houden op de polders en auto’s grotendeels aan het zicht onttrekken. Het CDA heeft de motie van D66 gesteund, die aansloot bij onze motie en een betere en meer uitgebreide formulering van wensen bevat. Met name de toevoeging over de polders en de weidevogels is ons uit het hart gegrepen. Bijlagen: - Motie van D66, welke is aangenomen door CDA, VVD, CU/SGP, PvdA en GL. - Leidse Ring Noord - CDA Standpunt (toelichting per 28 november)

Leiderdorp stemt in met Leidse Ringweg Noord

CDA CDA D66 Leiderdorp 20-04-2020 19:17

Vanavond heeft de gemeenteraad ingestemd met het kaderbesluit Leidse Ring Noord. Ook het CDA heeft ingestemd met dit besluit, inclusief een aanvullende motie van D66. Huibrecht Bos sprak namens het CDA en noemde het een afweging met drie dimensies: Verkeer buitenomBeperk overlast omwonendenBehoud de verbinding tussen stad en land De argumenten zijn als volgt: De verkeerssituatie in Leiderdorp is zeer gebaat dat zoveel mogelijk verkeer buitenom kan rijden. De voorgestelde max. snelheid van 70km stimuleert dat meer verkeer buitenom zal rijden.Het verkeer buitenom komt ook langs woningen. We kiezen voor een weg waarbij de inrichtingengeluidsbescherming passen bij het feitelijk gebruik. Bij 50km ligt de feitelijke snelheid vaak hoger, maar dan zonder bijpassende geluidsbescherming.Wij willen de verbinding van Leiderdorp met onze polders. Volgens geluidsonderzoek is 70km per uur nog zo in te passen dat we met een halfhoge grotendeels natuurlijke geluidswal zicht houden op de polders en auto’s grotendeels aan het zicht onttrekken. Het CDA heeft de motie van D66 gesteund, die aansloot bij onze motie en een betere en meer uitgebreide formulering van wensen bevat. Met name de toevoeging over de polders en de weidevogels is ons uit het hart gegrepen. Bijlagen: - Motie van D66, welke is aangenomen door CDA, VVD, CU/SGP, PvdA en GL. - Leidse Ring Noord - CDA Standpunt (toelichting per 28 november)

Bestuur Leiderdorp weer compleet

CDA CDA SGP D66 VVD Leiderdorp 13-01-2020 19:52

Vanavond, 14 januari, is het nieuwe coalitieakkoord tussen VVD, D66, CU/SGP en CDA besproken in de gemeenteraad. Daarna werden de wethouders benoemd. Namens het CDA is opnieuw Daan Binnendijk benoemd. Hij werd met 20 van de 20 aanwezige raadsleden gekozen tot wethouder.

Bestuur Leiderdorp weer compleet

CDA CDA SGP D66 VVD Leiderdorp 13-01-2020 19:52

Vanavond, 14 januari, is het nieuwe coalitieakkoord tussen VVD, D66, CU/SGP en CDA besproken in de gemeenteraad. Daarna werden de wethouders benoemd. Namens het CDA is opnieuw Daan Binnendijk benoemd. Hij werd met 20 van de 20 aanwezige raadsleden gekozen tot wethouder.

Nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp

CDA CDA VVD SGP D66 ChristenUnie Leiderdorp 20-12-2019 07:29

Met gepaste trots presenteren de fracties van ChristenUnie-SGP, CDA, D66 en VVD een nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp. Na een bestuurlijk turbulente periode zijn wij blij en opgelucht dat we zeer voortvarend en tegelijkertijd uiterst zorgvuldig tot elkaar zijn gekomen. Alle partijen voelden en voelen de urgentie en verantwoordelijkheid om spoedig weer tot een stabiel bestuur te komen. Dat vraagt vertrouwen in elkaar en daarmee ook het geven van ruimte aan elkaar. Dankzij de verbindende bijdrage van formateur Robert Strijk zijn wij in goede sfeer en in beperkt tijdsbestek tot een stevig coalitieakkoord gekomen. Een akkoord waarin de inbreng van de deelnemende fracties duidelijk is, ook in de bijhorende portefeuilleverdeling. We vinden met name een degelijk financieel beleid, een open blik naar de regio en een dorp waarin iedereen mee kan doen, belangrijk. Vanzelfsprekend is duurzaamheid in alles het uitgangspunt. Dat gaat bijvoorbeeld over de energietransitie, woningbouw, een inclusieve arbeidsmarkt of biodiversiteit. We zetten daarbij in op een open en constructieve houding, zowel richting inwoners als binnen het gemeentebestuur zelf. We zoeken daarin een zo groot mogelijk draagvlak bij alle partijen. We staan als gemeente voor enkele forse uitdagingen en het is zaak om deze zo spoedig als mogelijk met een volwaardig en voltallig College aan te gaan. Klik hier voor het coalitieakkoord.

Nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp

CDA CDA VVD SGP D66 ChristenUnie Leiderdorp 20-12-2019 07:29

Met gepaste trots presenteren de fracties van ChristenUnie-SGP, CDA, D66 en VVD een nieuw coalitieakkoord voor Leiderdorp. Na een bestuurlijk turbulente periode zijn wij blij en opgelucht dat we zeer voortvarend en tegelijkertijd uiterst zorgvuldig tot elkaar zijn gekomen. Alle partijen voelden en voelen de urgentie en verantwoordelijkheid om spoedig weer tot een stabiel bestuur te komen. Dat vraagt vertrouwen in elkaar en daarmee ook het geven van ruimte aan elkaar. Dankzij de verbindende bijdrage van formateur Robert Strijk zijn wij in goede sfeer en in beperkt tijdsbestek tot een stevig coalitieakkoord gekomen. Een akkoord waarin de inbreng van de deelnemende fracties duidelijk is, ook in de bijhorende portefeuilleverdeling. We vinden met name een degelijk financieel beleid, een open blik naar de regio en een dorp waarin iedereen mee kan doen, belangrijk. Vanzelfsprekend is duurzaamheid in alles het uitgangspunt. Dat gaat bijvoorbeeld over de energietransitie, woningbouw, een inclusieve arbeidsmarkt of biodiversiteit. We zetten daarbij in op een open en constructieve houding, zowel richting inwoners als binnen het gemeentebestuur zelf. We zoeken daarin een zo groot mogelijk draagvlak bij alle partijen. We staan als gemeente voor enkele forse uitdagingen en het is zaak om deze zo spoedig als mogelijk met een volwaardig en voltallig College aan te gaan. Klik hier voor het coalitieakkoord.

Leidse Ring Noord - CDA Standpunt

CDA CDA GroenLinks D66 Leiderdorp 28-11-2019 20:44

Op maandag 18 november zou de Leiderdorpse Gemeenteraad het aangepaste kaderbesluit voor de Leidse Ringweg Noord bespreken. Zoals bekend, brak de LPL met de coalitie bij de start van de vergadering en zagen de wethouders zich gedwongen op te stappen. Het kaderbesluit kon daarom niet inhoudelijk worden behandeld. Waarom is 70 km p/u beter dan 50km p/u? CDA Leiderdorp heeft –samen met de VVD– gezocht naar een compromis. Een compromis in het belang van alle Leiderdorpers. Een compromis met geluidsmaatregelen, zicht op de polder en één die ervoor zorgt dat de weg snel wordt gerealiseerd. We hebben daarom een amendement ingediend dat garandeert dat geluidsschermen niet hoger worden dan 1,25m langs de Dijkwacht, waarmee zicht op de polder blijft behouden. Door middel van bijv. geluidsreducerend wegdek kan worden voldaan aan de wettelijke normen. Wij denken dat 70km p/u met geluidsmaatregelen en zicht op de polder een betere oplossing is dan een 50km-weg zonder geluidsmaatregelen. Bij een 50km-variant is de kans op geluidsoverlast immers zeer groot. Er wordt nu al veel te snel gereden op de weg en met de verdubbeling van de rijbanen zal de kans hierop niet afnemen. Daarnaast wil je de weg zo aantrekkelijk mogelijk houden, zodat het verkeer niet dwars door het dorp gaat. Waarom de ringweg? CDA Leiderdorp wil –net als de andere partijen– dat het verkeer zoveel mogelijk om ons dorp heen rijdt. De Leidse Ringweg Noord is dus een goede zaak voor Leiderdorp. Het verkeer gaat anders via de Engelendaal dwars door ons dorp. De weg moet snel worden gerealiseerd. Leiden zet Leiderdorp onder druk om de overeenkomst met 70km p/u in stand te houden. Het was oorspronkelijk immers 80km p/u. Deze Leidse druk helpt niet, maar het is wel zo dat Leiden de weg grotendeels betaalt (28mio), want de bijdrage van Leiderdorp is slechts 3,5mio. We zullen dus een compromis moeten vinden wat ook in de Leidse gemeenteraad kan worden aangenomen. Wat is het tracé door Leiderdorp? Het kaderbesluit valt voor Leiderdorp in twee delen uiteen: (1) Kruising Engelendaal/Oude Spoorbaan Diverse verbeteringen bij deze kruising, o.a. een fietstunnel onder de Engelendaal, een breder fietspad en geluidsschermen voor de Driegatenbrug en Buitenhof. (2) Oude Spoorbaan tot rotonde N445/N446 Verbreding van de weg tot 2x2 rijstroken en snellere rotondes. De voorgestelde snelheid is 70km. Geen vertraging voor Driegatenbrug CDA Leiderdorp hecht grote waarde aan de snelle realisatie van de Leiderdorpse delen van de Leidse Ring Noord. Waarbij de aanpak van de aansluiting Engelendaal, met een betere aansluiting voor langzaam verkeer en geluidsbescherming voor de woningen bij de Driegatenbrug een hele hoge prioriteit hebben. Met succes heeft het CDA in de informatieavonden gepleit dat de realisatie in Leiderdorp niet het sluitstuk van het project Leidse Ring Noord zou worden. De Engelendaal staat nu zelfs voorop in de volgorde van realisatie. Wij willen niet dat dit vertraging gaat oplopen. Dat is niet in het belang van de bewoners aan de Driegatenbrug en langs de Engelendaal. Wat is belangrijk bij de Oude Spoorbaan? De meeste aandacht is uitgegaan naar de inspanning aan de Oude Spoorbaan. Waar moet de Leidse Ringweg Noord aan voldoen? · Goede doorstroming Het moet voor automobilisten aantrekkelijk zijn om voor de Leidse Ring Noord te kiezen. In ieder geval aantrekkelijker dan een route via de Engelendaal. Daarom is het van belang dat de weg sneller is en ook voorspelbaar qua tijdsduur. Automobilisten moeten zonder na te denken voor de ringweg kiezen. · Geluidsbescherming Het is van belang voor de inwoners langs de route dat er geluidsmaatregelen worden genomen. Dit kan met stil asfalt, geluidsschermen enzovoort. Als dat niet voldoende is, kunnen er ook maatregelen op maat bij de woningen worden geregeld. · Zicht op de polder Leiderdorp kent de slogan ‘Kloppend hart tussen land en stad’. We willen graag zo goed mogelijk zicht houden op de polder. In de pers en commentaren lijkt de discussie nu alleen te gaan over 50 of 70km. Bij CDA Leiderdorp gaat het erom wat nodig is om Leiderdorp te beschermen tegen meer verkeer. Wij verwachten dat de Leidse Ring Noord vanaf de Zijlbrug niet alleen betekent twee rijbanen erbij, maar eindelijk ook goede geluidsbescherming voor de bewoners rond de Driegatenbrug en dat de geluidsbescherming voor de Dijkwacht de weg en de koplampen van de auto’s uit het zicht houdt, maar tevens bijdraagt aan zicht op de polder voor bewoners, fietsers en wandelaars. En daarbij verwachten wij dat de projectgroep en ons college volledig verantwoordelijkheid nemen en dat waar nodig zelfs aanpassingen en geluidsisolatie in en aan woningen worden gerealiseerd. Samenvattend Het CDA was tegen het oorspronkelijke plan waar werd gesproken over 2m hoge schermen. Wij willen maximaal 1,25m hoge geluidsschermen langs de Dijkwacht tot het ovaal. Hierdoor garandeer je zicht op de polder. De geluidsdeskundigen hebben aangegeven dat er oplossingen mogelijk zijn om de bewoners voldoende geluidsbescherming te geven bij 1,25m. Als de wethouder dit kan garanderen, dan is de 70km p/u voor ons acceptabel en draagt dit bij aan de aantrekkelijkheid voor automobilisten om Leiderdorp heen te rijden. Dit is de inzet via ons amendement wat vraagt om maximaal 1,25m geluidsschermen langs de Dijkwacht. We denken ook dat we hier uiteindelijk ook een betere oplossing bieden dan een 50km weg. Bij deze snelheid zullen er immers geen geluidsschermen worden geplaatst en is de kans op geluidsoverlast door te snel rijdende automobilisten zeer waarschijnlijk. Hoe nu verder? Er zijn nu nieuwe coalitieonderhandelingen tussen LPL, D66, GroenLinks en PvdA. De verwachting is uitgesproken dat het nieuwe college midden december kan worden geïnstalleerd. Daarna zal de Leidse Ringweg Noord opnieuw op de agenda staan. We hopen en verwachten dat het nieuwe college zo slim is om al tijdens de onderhandelingen contact te zoeken met Leiden en indien nodig de Provincie. Alleen met goede regionale samenwerking is een oplossing mogelijk en kunnen in ieder geval de (geluids)verbeteringen aan de kruising Engelendaal/Driegatenbrug snel worden gerealiseerd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.