Uit de Leusderkrant: De CDA fractie wil de busverbindingen in Leusden-Centrum behouden. Het verdwijnen van de lijnen 77 en 78 is een slechte ontwikkeling.In april 2015 vertelde de wethouder de raad over zijn lobby voor een busverbinding van Amersfoort naar bedrijventerrein de Horst, aan de noordzijde van Leusden. Met de concessie van de provincie aan Syntus verdwijnen de lijnen 77 en 78. Daarvoor komt lijn 17 in de plaats. Leusden krijgt daarmee een busverbinding door de Horst. Dat klinkt goed voor de bedrijven en voor werknemers van buiten Leusden.Maar de inwoners van Leusden-Centrum raken hiermee in december 2016 aan de zuid- en westkant hun busverbindingen kwijt. Veel inwoners kunnen alleen nog aan de Noorderinslag instappen. Het openbaar vervoer wordt daarmee slechter bereikbaar en minder aantrekkelijk. Leenfietsen en buurtbusjes zijn geen adequate compensatie. Logisch dat reizigers zich hiertegen verzetten.De CDA fractie heeft met de VVD in de februarivergadering van de gemeenteraad een motie ingediend om de lijnen 77 en 78 te behouden. Met een kleine aanpassing van lijn 78 zou deze ook gewoon door de Horst kunnen rijden. De coalitie van D66, GL/PvdA en CU/SGP steunde die motie verbazingwekkend genoeg niet.Eind maart kwam de coalitie zelf met een motie die door inbreng van de CDA fractie stevig is aangepast en uiteindelijk raadsbreed aangenomen. Waar de coalitie suggereerde dat openbaar vervoer er exclusief is voor de minder vitale of oudere reiziger is de aandacht verbreed tot alle reizigers. En de gehele raad heeft het college uiteindelijk toch verzocht om er bij de provincie op aan te dringen dat zij de kwaliteit van de huidige busverbinding in stand houdt of deze adequaat compenseert. De wethouder is nog niet klaar.De CDA fractie is niet tevreden met het effect van de Leusdense lobby tot nu toe en blijft zich inzetten om de busverbindingen in Leusden-Centrum te behouden.Barto PiersmaFractievoorzitter CDA Leusden Achterveld Stoutenburg