Nieuws van D66 in Noord-Holland over CDA inzichtelijk

18 documenten

Verbranden van hout niet meer de prioriteit

D66 D66 CDA Noord-Holland 18-05-2020 21:40

Op maandag 18 mei bespraken de Provinciale Staten van Noord-Holland een “Actualiteit” ingediend door FvD en CDA. In deze online vergadering deden beide partijen een aantal voorstellen met het doel om de biomassacentrale van Diemen tegen te houden. Kersvers Statenlid Bart Vink hield hierbij namens D66 zijn maidenspeech:

“Mijn eerste inbreng in deze Staten gaat over biomassa. Niet direct een onderwerp waarvan je blij wordt. Maar wel iets wat de gemoederen bezig houdt.

De onrust bij bewoners is bv groot. Ook bevindingen in het recente PBL-rapport maken voor ons helder dat het verbranden van biomassa voor energieopwekking de laatste, en niet de eerste optie zou moeten zijn.

Het PBL rapport maakt ook helder dat we voorlopig onvoldoende alternatieven voor aardgas hebben. Lokaal resthout en andere biomassa kunnen dus een goede aanvulling zijn. Dat moet dan wel lokaal zijn én echt resthout. Ook omdat importhout vaak niet aan duurzaamheidscriteria voldoet. En Nederland onvoldoende resthout heeft en import dus onvermijdelijk is.

Genoeg reden dus om opnieuw om voor de toekomst na te denken over het gebruik van biomassa in de provincie. Deze actualiteit markeert dat. Prima dus wat D66 betreft.

Maar laten we geen valse verwachtingen wekken. Het initiatief voor de nieuwe biomassa centrale voldoet aan de wettelijke eisen, waardoor de vergunningen moesten worden afgegeven . Die komt er dus.

Bovendien zijn met de gemaakte afspraken in het convenant, de afgegeven verklaring van geen bezwaar door de gemeente Diemen en de provinciale vergunning, diverse garanties gegeven. Omwonenden hoeven zich geen zorgen te maken over hun gezondheid.

Met alle onrust die biomassa oproept en met het PBL-rapport in de hand moeten we echter voor de toekomst nog eens scherp nadenken hoeveel ruimte we aan biomassa willen geven. Voor duurzaamheid. En voor de afhankelijkheid die het oplevert van het buitenland. En mogelijk ook voor milieu en gezondheid: zeker als het om kleine centrales gaat speelt dat. Ik zei niet voor niets: biomassa voor de toekomst liever als laatste dan als eerst optie.

D66 wil het college dan ook oproepen dat gesprek voor de toekomst opnieuw met elkaar te voeren en daartoe bijvoorbeeld het PBL rapport te bespreken in de commissie.”

De voorstellen van FvD en CDA over dit onderwerp in de PS-vergadering op 18 mei zijn allen niet gesteund door D66 omdat ze de verwachting wekken dat de biomassacentrale in Diemen tegengehouden kan worden door de Provincie. De vergunning is echter al verleend en in de energietransitie speelt deze vorm van energieopwekking een belangrijk doch echt tijdelijke rol.

Landelijk speelt nu dat er nieuw biomassabeleid in ontwikkeling is. Het Rijk komt met een nieuw duurzaamheidskader voor biomassa. Het is echter niet zo dat vooruitlopend daarop al van bovenstaande wettelijke kaders kan worden afgeweken. Pas wanneer dat nieuwe beleid in nieuwe wettelijke kaders is vertaald, door het Rijk of door onszelf als provincie indien nodig, kan de Provincie anders handelen op vergunningsaanvragen

Het onderwerp biomassa gaat binnenkort zeker opnieuw besproken worden in de commissie RWK om het beleid voor de toekomst opnieuw te bespreken in het licht van de laatste onderzoeksresultaten van PBL. De zorgen over biomassa worden breed gedeeld in Provinciale Staten en nieuwe grootschalige biomassacentrales zullen er wel echt niet meer komen in Noord-Holland.

Stop de grafietregens

D66 D66 GroenLinks CDA ChristenUnie PvdA Noord-Holland 17-06-2019 19:32

Op maandag 17 juni 2019 hebben Provinciale Staten gedebatteerd over de zorgen die zijn ontstaan naar aanleiding van het RIVM rapport over grafietregens in Wijk aan Zee. D66 heeft samen met een aantal andere partijen in een voorstel duidelijk bevestigd, hoe ze willen dat het college snel tot maatregelen komt om de grafietregens te stoppen.

Woordvoerder Suzanne Klaassen: “D66 wil dat er snel een duidelijke escalatieladder komt. Het moet volstrekt helder zijn welke instrumenten de provincie en de omgevingsdienst hebben om in de verschillende stadia in te grijpen.”

Daarnaast moeten we beter weten hoe de provincie de omgevingsdienst kan helpen om hun taak goed uit te voeren. Er is financiële ruimte, maar nog belangrijker is, dat er voldoende strategische kennis aanwezig is bij de omgevingsdienst om te anticiperen en oplossingen aan te dragen.

De provincie en de omgevingsdienst hebben afspraken over het VTH-stelsel: Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. Er is nu onvoldoende inzicht of dat stelsel adequaat is ingericht en daarmee zorgt voor een leefbare woonomgeving in Wijk aan Zee. D66 wil dat de Randstedelijk Rekenkamer onderzoekt welke verbeteringen daarin wenselijk zijn.

Overlast melden bij de provincie is nog steeds niet mogelijk. Klaassen: “We weten dat hier aan gewerkt wordt, maar het integrale meldpunt is er nog niet. Inwoners organiseren nu zelf meldingen via stofmelder.nl en dat is een prima initiatief, maar D66 wil echt graag dat het provinciaal meldpunt voor milieuoverlast nu snel operationeel wordt, zodat de provincie ook beter geïnformeerd is en in actie kan komen.”

Samen met GroenLinks, SP, PvdA, ChristenUnie, CDA en PvdA heeft D66 een voorstel ingediend dat unaniem is aangenomen. Ook een voorstel van het CDA om tweewekelijks over de voortgang geïnformeerd te worden is unaniem aanvaard.

De balans opmaken na 4 jaar besturen

D66 D66 VVD CDA PvdA Noord-Holland 08-02-2019 13:54

Het college van Gedeputeerde Staten van @ProvincieNH hebben de balans opgemaakt van de activiteiten uit het #coalitieakkoord ‘Ruimte voor groei 2015-2019’. In dit akkoord hebben VVD, D66, PvdA en CDA vier jaar geleden afspraken gemaakt over wat zij deze bestuursperiode wilden bereiken. Het college heeft de resultaten bekeken en een evaluatie opgesteld. De gedeputeerden zijn positief over de uitkomsten. Vrijwel alle geplande activiteiten zijn uitgevoerd.

Lees hier het persbericht. Het volledige rapport volgt zsm.

Smart mobility heeft de toekomst in Noord-Holland

D66 D66 CDA PvdA Noord-Holland 07-12-2018 16:59

“Smart mobility” is de digitalisering van mobiliteit. De Provincie beheert provinciale wegen en verleent concessies voor openbaar vervoer. Daarin kan en wil zij haar rol oppakken om door digitalisering de mobiliteit duurzamer, efficiënter en comfortabeler te maken. Het gaat daarbij om informatiestromen en regulering, meer reizigersgemak, maar ook de gevaren van digitalisering moeten goed onder de loep genomen worden.

Op verzoek van D66, PvdA en CDA heeft de provincie een koers voor “smart mobility” opgesteld (Motie M48-2017). Deze koers is het kader voor de nog op te stellen meerjarenplanning “smart mobility”. Belangrijk in het voorstel van de drie partijen was dat de koers multimodaal is, d.w.z. voor alle soorten van individueel, zakelijk en openbaar vervoer.

Deze koers voor “smart mobility” laat zien dat er in Noord-Holland veel meer OV-bewustzijn is en dat er ruimte gemaakt wordt voor innovatieve en duurzame multi-modaliteit. Dit houdt niet alleen in dat er innovatief verkeersmanagement is voor auto- en vrachtverkeer, maar juist ook voor fietsverkeer en openbaar vervoerreizigers.

Al eerder werd er 11 miljoen euro beschikbaar gemaakt voor de uitvoering van “smart mobility” projecten. In de volgende bestuursperiode na de provinciale verkiezingen in maart 2019 zal het vervolg hiervan bepaald worden.

Twee miljoen euro voor provinciale uitvoeringsregeling cultuur

D66 D66 VVD CDA PvdA Noord-Holland 13-11-2018 13:01

Op verzoek van Provinciale Staten gaat het college een nieuwe uitvoeringsregeling voor cultuur opstellen. Een motie van coalitiepartijen D66, VVD, CDA en PvdA om twee miljoen euro aan vrijgevallen gelden binnen de cultuurbegroting hiervoor te gebruiken werd aangenomen tijdens de algemene begrotingsbehandeling op 12 november. Als toekomstgerichte partij hecht D66 er aan het culturele erfgoed en erfgroen ook voor volgende generaties te behouden en toegankelijk te houden en maken, ook om het draagvlak ervoor te versterken.

Er is tijdens deze coalitieperiode vanuit de provincie al veel aandacht besteed aan zaken als de Stelling van Amsterdam, de groene buitenplaatszones als groene longen van Amsterdam, de stolpen en archeologie, met aandacht voor cultureel ondernemerschap en een speciaal fonds voor herbestemming. Ook is er mede door D66 aandacht voor het duurzamer maken van monumenten die daarin soms ook een voorbeeldrol in kunnen vervullen.

In de praktijk zijn er regelmatig aanvragen voor gemeentegrensoverstijgende projecten die behoren bij de provinciale historie waaraan de provincie geen steun kon verlenen. Fractievoorzitter Ilse Zaal: “Het huidige provinciale instrumentarium blijkt in een aantal geval te weinig mogelijkheden te bieden om culturele instellingen of evenementen te ondersteunen bij hun opgaven en ambities. Met deze regeling hopen we dit beter te regelen.” Woordvoerder Cultuur Tom Buijtendorp vult aan: “Toen we begrepen dat deze ruimte er kwam, hebben we ons er hard voor gemaakt de vrijgevallen gelden weer opnieuw te kunnen investeren in cultuur voor situaties waar er een duidelijke rol van de provincie is. We kijken uit naar het voorstel waar D66-gedeputeerde Jack van der Hoek naar aanleiding van de breed gesteunde motie begin volgend jaar mee komt.”

D66: maak koppeling tussen wind op zee en waterstof

D66 D66 VVD CDA PvdA Noord-Holland 12-11-2018 16:57

De coalitiepartijen D66, VVD, CDA en PvdA willen dat de energie die met windmolens op zee wordt opgewekt zoveel mogelijk aansluiting vindt bij initiatieven voor de opwekking van waterstof. Een motie die het college oproept zich in te spannen om dit mogelijk te maken in IJmuiden en Den Helder werd op 12 november aangenomen door een meerderheid van Provinciale Staten.

Tata Steel, Nouryon en Port of Amsterdam onderzoeken momenteel het plan om een groene waterstoffabriek te bouwen in IJmuiden, waarbij het idee is om gebruik te maken van de aanlanding van wind op zee in de kustplaats. Ook in Den Helder liggen er kansen voor de waterstofeconomie. Door gebruik van de bestaande gasinfrastructuur kan de plek als scharnierpunt functioneren tussen windenergie op zee en opslag en distributie op het land.

Fractievoorzitter Ilse Zaal: “Met de komst van de waterstoffabriek in IJmuiden kan het Noordzeekanaalgebied een leidende rol spelen in Europa op het gebied van klimaat neutrale en circulaire industrie. D66 vindt dan ook dat de provincie dit soort initiatieven zoveel mogelijk moet faciliteren.”

 

Aandacht voor fiets, OV en landschap bij nieuwe Duinpolderweg

D66 D66 SGP CDA PvdA VVD Noord-Holland 24-10-2018 16:25

Na negen jaar onderzoek en debat is er in september een besluit genomen over het project Duinpolderweg. Dit project omvat verkeersmaatregelen die de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek en de Haarlemmermeer moet verbeteren. Dit is een gezamenlijk project van de provincies Noord- en Zuid-Holland.

Het voorstel van de colleges voor de definitieve “variant” is door de Staten van Zuid-Holland aangepast. D66 is blij dat er nu meer aandacht is voor het landschap en hinder voor omwonenden, en dat fiets en openbaar vervoer (OV) een belangrijke plek krijgen bij de aanleg van de Duinpolderweg.

Na jarenlange onderzoeken naar zeven alternatieven, ruim 450 ingediende zienswijzen en meer dan 80 insprekers is door de Noord-Hollandse Statencommissie een advies gegeven aan Gedeputeerde Staten en hebben de Staten van Zuid-Holland besloten over de definitieve keuze waar de verkeersmaatregelen en nieuwe wegen moeten gaan komen – en waar niet! Het project omvat een autoverbinding vanaf de A4 ten zuiden van  Hoofddorp en ten noorden van Hillegom tot de N208, een randweg ten noorden van Zwaanshoek, een rondweg ten zuiden van Lisse en een ruimtelijke reservering voor de verbinding van de N208 naar de N206.

Afwegingen

De Statenfracties van D66 NH & ZH zijn al geruime tijd met lokale fracties en met elkaar overleg over de bereikbaarheidsproblematiek. Er is consensus over dat er ingrepen noodzakelijk zijn in de infrastructuur, zeker als er woningen en bedrijvigheid bij komt. In de uiteindelijke afwegingen zijn drie hoofdpunten in de discussie en besluitvorming ingebracht.

1.     Een uitgewerkte gebiedsvisie ontbreekt

In Noord- en Zuid Holland hebben de D66 woordvoerders Andries Tijssens en Ton van Rijnberk aangegeven dat het project meer integraal had moeten worden ontwikkeld. Dat wil zeggen: niet alleen aandacht voor het autoverkeer maar ook voor de ontwikkeling van het gebied voor woningbouw en afstemming voorzieningen het openbaar vervoer, de fiets, de natuurbelangen en landschappelijke inpassing. De colleges erkennen de kritiek. De HOV verbinding Lisse-Schiphol gaat aangelegd worden en een flitsbusverbinding tussen Noordwijk en Schiphol wordt nader onderzocht. Er wordt € 25 miljoen binnen het projectbudget gereserveerd voor fietsmaatregelen. Wat D66 betreft maakt een provinciaal fietspad langs de nieuwe weg en het verbeteren van de fietsverbindingen bij Bennebroek, Hillegom en Lisse/Lisserbroek hier deel van uit.

2.     Minder overlast en schade aan landschap veroorzaken

Er zijn aanvullende maatregelen afgesproken om het landschap te sparen en de overlast te beperken. D66 is zich ervan bewust dat het tracé tussen de N205 en N208 van invloed is op Zwaanshoek maar is akkoord gegaan met het voorgestelde tracé van de A4 naar de N205 en voor de verbinding tussen de N205 en N208  onder de nadrukkelijke voorwaarden dat de kruising met de Ringvaart vanuit een verdiepte weg  met een aquaduct wordt uitgevoerd en dat het een 2 x 1 strooks weg wordt. Dit om de natuurbelangen van de Oosteinderpolder in Hillegom te sparen en het landschap zo min mogelijk aan te tasten. Ook voor Zwaanshoek verkleint dit de overlast. Door beide colleges is toegezegd dat dit in de volgende fase ruimtelijk en financieel wordt uitgewerkt.

Bij de keuze voor het tracé hebben het bestuurlijk draagvlak onder de 14 gemeenten die samenwerken in Holland Rijnland en de effecten op het leefmilieu ten aanzien van geluid en lucht een belangrijke rol gespeeld. Het aspect gezondheid is een belangrijk toetsingscriterium D66 bij ruimtelijke maatregelen. Daarnaast biedt het nieuwe tracé de mogelijkheid om doorgaand auto- en landbouwverkeer dat nu door kernen van Hillegom/Beinsdorp  en Bennebroek/Zwaanshoek rijdt te verminderen en de bestaande routes over de bruggen beter in te richten voor de fiets en verkeersveiliger te maken.

D66 Noord-Holland heeft eerder bij vaststelling van een extra budget van 25 miljoen euro voor dit project al gesteld dat dit voor een goede landschappelijke inpassing moet worden benut.

3.     Project faseren om alleen te doen wat nu echt nodig is

D66 heeft zich uitgesproken tegen de vastgelegde tracéreservering tussen de N208 en de N206 vanwege de doorsnijding van het kwetsbare landschap ten noorden van de Tiltenberg en de problematiek van de stikstofdepositie in het duingebied. Er is besloten om deze reservering nu uit het project te schrappen. In de toekomst moet eerst worden bekeken of doortrekken van de nieuwe weg wel nodig is als de nu besloten maatregelen zijn uitgevoerd. Dit besluit maakt ook budget vrij om de andere extra voorwaarden mogelijk te maken.

Vervolg

Voor D66 Noord-Holland is het van groot belang dat er nu een besluit genomen is. Met name voor de voortgang van de woningbouw in de Haarlemmermeer, waarbij door de gemeente Haarlemmermeer als voorwaarde is gesteld, dat de bereikbaarheid geregeld moet zijn: “eerst bewegen dan bouwen”.

Een ruime meerderheid van VVD, D66, CDA, CU/SGP en PvdA steunden in Zuid-Holland het geamendeerde voorstel. In Noord-Holland is het besluit gedelegeerd aan het college. D66 is van mening dat met de toezeggingen op het gebied van openbaar vervoer, het oormerken van budget voor de fiets , het onderzoek naar het aquaduct en het laten vervallen van een tracéreservering ten noorden van de Tiltenberg een meer integraal besluit is genomen dat kan worden uitgewerkt in de volgende fase.

De deelprojecten gaan nu uitgewerkt worden. Deze fase zal naar verwachting over 1,5 jaar klaar zijn en na een inspraakprocedure ter besluitvorming aan de Zuid-Hollandse Staten worden voorgelegd. De Provinciale Staten van Noord-Holland zijn weer aan zet bij het besluit over het Provinciaal Inpassingsplan voor zover dat Noord-Hollands grondgebied betreft en mits het budget toereikend is.

Vorig jaar hebben de coalitiepartijen VVD, D66, PvdA en CDA besloten om een aantal extra investeringen te doen. De vrijgemaakte middelen kunnen nu ingezet worden voor duurzame vormen van vervoer en landschappelijke kwaliteit.

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben met de Zomernota op 8 oktober krediet beschikbaar gesteld voor aanpassingen in het project en de toezegging gekregen, dat het college voor het einde van het jaar met een brief naar Provinciale Staten komt. In de uitwerking komt er meer aandacht en geld voor de fiets, wordt verdiepte aanleg door de Oosteinderpolder en aquaduct onder de ringvaart als optie voorgelegd en de doortrekking naar de N206 geschrapt. Ook zal er duidelijkheid komen over het hoogwaardig openbaar vervoer, en over de deelprojecten gaat in het vervolg apart besloten worden.

Concreet heeft D66 specifiek om het volgende gevraagd: de ruimtelijke reservering voor de doortrekking naar de N206 wordt, overeenkomstig het besluit van PS ZH van 19 september 2018, geschrapt uit het project en de plannen worden hierop aangepast; het tracédeel langs de Oosteinderpolder en passeren ringvaart aldaar, wordt naast het voorkeursalternatief met brug, gelijkwaardig uitgewerkt met verdiepte ligging en aquaduct; er wordt onderzoek gedaan naar maatregelen voor stimuleren fietsgebruik en in gezamenlijkheid met Zuid-Holland financiering gezocht en extra maatregelen uitgewerkt voor verbetering van infrastructuur voor het fiets- en langzaam verkeer in het plangebied; de planonderdelen verbinding N205-N208, randweg Lisse en randweg Zwaanshoek  worden elk volwaardig uitgewerkt, inclusief tracé-onderzoek, onderzoek inpassing en natuurcompensatie, participatietraject en onderbouwing ten behoeve van besluitvorming, zodat gefaseerde uitvoering mogelijk wordt.

“Na het eerder genomen besluit in Zuid-Holland zijn er nu ook in Noord-Holland eenduidige kaders meegegeven voor de verdere uitwerking van de plannen,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “Dan kunnen er later goed afgewogen besluiten genomen worden over de extra maatregelen”.

Betrek bewoners bij uitwerking plan Markermeerdijken

D66 D66 VVD CDA PvdA Noord-Holland 08-10-2018 15:18

Provinciale Staten Noord-Holland hebben ingestemd met het afgeven van een vvgb voor het projectplan versterking Markermeerdijken. Daarnaast werd een motie van de coalitie (D66, VVD, PvdA en CDA) aangenomen. Daarin wordt het college opgeroepen om met de Alliantie Markermeerdijken voor de verdere uitwerking van de ruimtelijke invulling een concept plan van aanpak burgerparticipatie op te stellen.

D66-woordvoerder Wim Bakker: “Er bestaat geen twijfel over dat de dijk moet worden versterkt: de dijk is 12 jaar geleden afgekeurd en ook alle aanvullende onderzoeken bevestigen dit beeld. Voor D66 is de veiligheid van de 1,2 miljoen Noord-Hollanders achter de dijk van het grootste belang.”

D66 gaat echter niet voorbij aan het feit dat de Markermeerdijken een Provinciaal Monument zijn. Bakker: “Daarom willen wij dat de dijk met haar karakteristieke ruimtelijke kwaliteit en natuur zoveel mogelijk wordt gespaard. De dijk is namelijk meer dan een bult zand en stenen, die ons beschermt tegen het water. De dijk vertelt ons de eeuwenoude geschiedenis van onze voorouders en hun strijd tegen het water. Voor huidige bewoners vormt de dijk een belangrijk deel van hun huidige woongenot, hun thuis.”

Veel van deze bewoners voelen zich niet voldoende gehoord. Zij trekken de gemaakte keuzes in twijfel. Voor de coalitie is het duidelijk dat het participatieproces tot nu toe niet vlekkeloos is verlopen. Daarom willen wij dat dit in het vervolgproces beter loopt en dat bewoners weten waar ze aan toe zijn. In het kader van heldere verwachtingen willen wij bewoners nu geen valse hoop geven door het besluit over de vvgb uit te stellen. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het voor een veilige dijk onvermijdelijk is dat deze helaas op grote delen gaat veranderen.

Wim Bakker: “Wij zien uit naar een vervolgfase waarin er veel ruimte is voor bewonersparticipatie bij de uitwerking van de plannen. Een fase waarin de noodzakelijke versterking helaas tot gevolg heeft dat delen van de huidige dijk verloren gaan, maar ook een fase waar we positief naar kunnen kijken. We hebben straks weer een veilige dijk. Een dijk waarin vele monumentale en ruimtelijke elementen bewaard zijn gebleven en waar wij ook veel nieuwe zaken mee terugkrijgen als nieuwe natuur, een nieuw fietspad en nieuwe strandjes.

MRA moet Europese top-3 regio worden

D66 D66 VVD CDA PvdA Noord-Holland 08-10-2018 13:41

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 8 oktober 2017 hebben de Staten ingestemd met de MRA (Metropoolregio Amsterdam) begroting en werkplan 2019. Een motie van D66 en coalitiepartners VVD, CDA en PvdA waarmee het college aanvullend vraagt om binnen de MRA Regiegroep erop aan te dringen het werkplan te concretiseren werd ook aangenomen door PS.

De coalitie onderschrijft het streven om van de MRA een Europese top-3 regio te maken voor de vestiging van bedrijven en bewoners en verblijf voor toerist, werk of studie. In het MRA-werkplan wordt een groot aantal maatregelen benoemd om deze ambitie te bereiken, maar daarin wordt niet altijd een duidelijke koppeling aangebracht tussen de maatregelen en de Europese ambitie.

D66-woordvoerder Flip de Groot: “Als Staten hechten we er waarde aan om goed op de hoogte te zijn van waar de middelen in de MRA aan worden besteed, hoe deze tot besteding worden gebracht, wat de toekomstvisie van de MRA is en welke concrete resultaten kunnen worden verwacht. De MRA zou dan ook het bereiken van de top-drie positie als uitgangspunt van alle maatregelen moeten nemen. Een combinatie met de economische monitor biedt een kapstok om beleid gericht te formuleren en te monitoren.”

“De coalitie heeft dan ook het college gevraagd zich hard te maken voor deze koppeling, zodat inzichtelijk wordt hoe voorgestelde maatregelen bijdragen aan het bereiken van de ambitie”, aldus De Groot.

Meer aandacht voor fiets, OV en landschap bij uitwerking Duinpolderweg

D66 D66 VVD CDA PvdA Noord-Holland 08-10-2018 13:16

Bij de zomernota hebben D66 en PvdA bevestiging gekregen voor aanpassingen voor het project Bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek (voorheen Duinpolderweg). In de uitwerking komt er meer aandacht en geld voor de fiets, wordt verdiepte aanleg door de Oosteinderpolder en aquaduct onder de ringvaart als optie voorgelegd en de doortrekking naar de N206 geschrapt. Ook komt er helderheid over het hoogwaardig openbaar vervoer en over de deelprojecten gaat in het vervolg apart besloten worden.

Vorig jaar hebben de coalitiepartijen VVD, D66, PvdA en CDA besloten om een aantal extra investeringen te doen. De vrijgemaakte middelen kunnen nu ingezet worden voor duurzame vormen van vervoer en landschappelijke kwaliteit.

“Na het eerder genomen besluit in Zuid-Holland zijn er nu ook in Noord-Holland eenduidige kaders meegegeven voor de verdere uitwerking van de plannen,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “Dan kunnen er later goed afgewogen besluiten genomen worden over de extra maatregelen”. Voor het einde van het jaar komt het college met een voorstel naar Provinciale Staten.

“Door de gefaseerde aanpak kan het participatieproces met inwoners lokaal goed voortgezet worden, bijvoorbeeld over nut en noodzaak van de rondweg bij Zwaanshoek” stelt Nico Papineau Salm, woordvoerder mobiliteit van de PvdA Noord-Holland, “Ook zal er over de HOV-verbinding van Schiphol met Lisse en Noordwijk meer duidelijkheid komen.”

Dit is een gezamenlijk persbericht van D66 en PvdA.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.