Nieuws van CDA in Teylingen over VVD inzichtelijk

14 documenten

Vervolg na uitspraak gerechtshof Den Haag ondernemersfonds

CDA CDA VVD Teylingen 25-07-2020 10:14

Het Gerechtshof Den Haag deed op 12 mei 2020 uitspraak in een beroepszaak van een ondernemer tegen de extra heffing op de onroerendzaakbelasting (OZB) ten behoeve van het oprichten van een ondernemersfonds in Teylingen. Het beroep werd gegrond verklaard. De rechter geeft in haar uitspraak aan dat de gemeente Teylingen met de gekozen constructie van het ondernemersfonds in strijd heeft gehandeld met de wet en met het gelijkheidsbeginsel. Dit betekent het einde van een lange weg van het ondernemersfonds. Het ondernemersfonds is door menigeen betiteld als “een hoofdpijndossier voor ondernemers, college en gemeenteraad”. In het traject van het fonds zijn onderweg een flink afslagen gemist en er kan worden gesproken van een “bestuurlijke misstap”. Naar aanleiding van de uitspraak van het Gerechtshof werd op initiatief van het CDA op 4 juni een interpellatiedebat in de gemeenteraad gehouden. Ons doel was een raadsonderzoek te laten houden om zodoende verantwoording af te leggen in de richting van onze inwoners en ondernemers en te leren van de fouten die zijn gemaakt. Want ondanks alle goede bedoelingen is er veel misgegaan. Uiteindelijk is het ons niet gelukt om het merendeel van de handen in de Raad op elkaar te krijgen voor een raadsonderzoek. De meeste fracties (en vooral de VVD) kijken liever weer vooruit, reflecteren dit liever in de eigen geledingen of zijn geneigd de lastige dingen bij voorkeur onder het kleed te schuiven onder het motto ‘Als je dingen oprakelt, werkt dat mogelijk weer polariserend’. Het college heeft overwogen tegen de uitspraak van het Gerechtshof in cassatie te gaan bij de Hoge Raad. De CDA-fractie vond dit geen goed idee, omdat de ondernemers hier geen baat bij hebben en slechts voor juristen mogelijk interessant is. De gemeente heeft afgezien om in Cassatie te gaan. De CDA-fractie heeft aangedrongen om in gezamenlijkheid, zowel college als raad, een stap te zetten in positieve zin richting onze ondernemers. Wij vinden dat het college de morele plicht heeft met alle ondernemers, zowel van het Business Platform Teylingen als van de Vrije Ondernemers Teylingen ()VOT, een oplossing te zoeken om het vertrouwen tussen de ondernemers onderling en met de gemeente te herstellen en stappen te zetten voor de toekomst.

Motie zienswijze ontwerp-luchtvaartnota

CDA CDA VVD Teylingen 25-07-2020 10:10

In de vergadering van de gemeenteraad van donderdag 9 juli 2020 kwam opnieuw de ontwerp-Luchtvaartnota aan de orde. De gemeente Teylingen maakt onderdeel uit van het cluster Zuidwest in de omgevingsraad Schiphol. Dit cluster heeft een zienswijze op de Luchtvaartnota opgesteld, waarin stevige kritiek wordt geuit op de ontwerp nota en de inhoud ervan. Samen met andere partijen heeft het CDA zich sterk gemaakt om voor Teylingen ook een eigen zienswijze in te dienen, om daarmee recht te doen aan de veelgehoorde klachten van inwoners over geluidsoverlast en fijnstof door het vliegverkeer van Schiphol. In deze zienswijze spreken wij ons sterk uit tegen de voorgenomen groei van het aantal vluchten, tegen aanleg van de extra parallelle Kaagbaan, voor het zo snel mogelijk terugbrengen van het aantal nachtvluchten en hiermee de geplande vertrek en aankomsten van vliegtuigen in de nacht onmogelijk te maken. In de Raad was een meerderheid voor het indienen van een eigen zienswijze (alleen VVD en Trilokaal waren tegen).

Afvalbeleidsplan `De betere afvalscheider wordt beloond`

CDA CDA D66 VVD Teylingen 27-04-2020 11:41

In de vergadering van 12 maart 2020 is het afvalbeleidsplan unaniem door de Raad aangenomen. Dit plan was tot stand gekomen door toedoen van VVD, D66 en CDA door middel van een amendement op het oorspronkelijke voorstel van het college.Bij de eerdere behandeling van het afvalbeleidsplan in de commissie DEB kwam naar voren dat op een aantal punten verschil van opvatting bestond tussen het college en de commissieleden. Vervolgens hebben alle fracties in de raad de handen ineengeslagen om te proberen tot een gedragen oplossing te komen voor de geschilpunten. En dat is gelukt. De CDA-fractie heeft daar een belangrijke inbreng gehad.De belangrijkste kwestie ging over debeloningssystematiek.Vrijwel alle partijen hadden in de vergadering van de commissie DEB uitgesproken de voorgestelde beloningssystematiek niet uitdagend en stimulerend genoeg te vinden en dat daar verandering in zou moeten komen om de doelstellingen te kunnen halen. De beloningssystematiek moest voor de inwoner duidelijk en begrijpelijk zijn en moet aansluiten bij de inzamelmomenten. Er zijn momenteel jaarlijks 26 inzamelmomenten van restafval (de grijze container), te weten 1x per twee weken. Aan de hand van verschillende doorrekeningen is besloten om beloningsgrenzen te leggen bij 13 x aanbieden met 20 euro korting op de afvalstoffenheffing (dat betekent dus i.p.v. één keer per twee weken, één keer per vier weken de grijze bak bij de weg zetten), bij 8 x aanbieden (40 euro korting) en bij 4x aanbieden met 60 euro korting (dat is vier keer per jaar de grijze bak bij de weg). Feitelijk gaat het om van 9 t/m 13 keer, van 5 t/m 8 keer en 0 t/m 4 keer waarvoor de korting geldt.Een ander belangrijk punt was deongelijkheid in het tarievenstelsel. In het collegevoorstel zat namelijk een ongelijkheid in de hoogte van de afvalstoffenheffing voor meerpersoonshuishoudens van de hoogbouw ten opzichte van de inwoners in de laagbouw. Dat is gerepareerd en er is afgesproken een gelijk tarief te hanteren voor alle huishoudens. Daar zijn kosten aan verbonden (ca. 100.000 euro) en die (extra) kosten zullen over alle huishoudens worden omgeslagen. De één moet dan iets meer betalen en de ander iets minder. Ook hier hebben doorrekeningen plaatsgevonden en gekozen is voor één uniform tarief van € 249,96. Voor een éénpersoonshuishouden zal het gemakkelijker zijn een grens te halen voor beloningskorting maar dat is goed te begrijpen want hij of zij produceert ook minder afval.Overafvalscheiding bij scholenis gezegd dat de scholen nu al in de route zitten van de afvalophalers. Dat blijft zo en voor PMD, gft en papier zullen op scholen per klas drie containers komen te staan en dat afval gaat mee met de reguliere inzameling. Scholen blijven zelf verantwoordelijk voor het verwijderen van restafval.En tot slot is gesproken over een duidelijkeafvalwijzer.Veel inwoners weten op dit moment bij afvalscheiding vaak niet in welke afvalbak hun afval nu precies thuishoort. Er is afgesproken dat het college in de communicatie aandacht zal geven aan duidelijkheid op dit punt voor onze inwoners. Ook de communicatie start in het voorbereidingsjaar.

Watertuin

CDA CDA VVD D66 Partij voor de Vrijheid Teylingen 28-02-2020 11:29

Zoals bekend is het, op basis van een gewijzigd bestemmingsplan, niet meer mogelijk om permanent te wonen op het recreatiecomplex Watertuin te Warmond. Gevolg hiervan is dat een aantal, in meerderheid oudere, bewoners naar andere woonruimte moet zoeken. Onder meer vanwege de impact op de persoonlijke leefsituatie van mensen is de CDA-fractie altijd tegen de wijziging van het bestemmingsplan geweest.Nu ligt er het voornemen van de regeringspartijen VVD en D66 om (onder voorwaarden) het permanent bewonen van recreatiewoningen te legaliseren.Dit voornemen was voor de CDA-raadsfractie aanleiding om de Watertuin te agenderen voor de vergadering van de Cie. Ruimte d.d. 11 februari jl. De andere raadsfracties gingen hiermee echter niet akkoord. De CDA-raadsfractie is hierover teleurgesteld.Immers, D66 en VVD hebben de minister verzocht "snel" met wetgeving te komen om permanent bewonen op recreatieparken mogelijk te maken. Dit initiatief is inmiddels ondersteund door 50plus en PVV zodat er een parlementaire meerderheid is. Het is dus mogelijk dat er al binnen enkele maanden wetgeving komt. Het leek ons goed daar tijdig, al is het maar opiniërend, op in te spelen. Als er landelijk sprake is van voortschrijdend inzicht, waarom zou dat plaatselijk ook niet het geval zijn?Wordt vervolgd.

Samenstelling Bestuur

CDA CDA D66 VVD PvdA Teylingen 28-02-2020 11:26

De samenstelling van het bestuur van de gemeente is veranderd. Wethouder Rob ten Boden van Trilokaal heeft de eer aan zich zelf gehouden en heeft ontslag genomen. Trilokaal had grote moeite een geschikte opvolger te vinden. Hun eerste kandidaat werd door de coalitiegenoten VVD en D66 om kwaliteitsredenen afgewezen en een paar weken later kwam Trilokaal met een nieuwe kandidaat: mevr. Heleen Hooij, voormalig raadslid en wethouder uit Heemstede. Met haar achtergrond, kennis en ervaring moet mevr. Hooij in staat zijn het wethouderschap in onze gemeente op goede wijze te kunnen uitoefenen. Bij dit soort functies is motivatie een belangrijk criterium en – gelezen het persbericht - krijgen wij de indruk dat het met haar motivatie om te komen werken in onze gemeente en zich in te zetten voor de belangen van onze inwoners wel goed zit. Een kanttekening is hier echter ook op zijn plaats. Mevr. Hooij wordt wethouder voor Trilokaal, een lokale partij. Dan is het merkwaardig dat deze partij geen geschikte kandidaat kan vinden die een van onze drie dorpen als woonplaats heeft maar zich genoodzaakt heeft gezien een kandidaat van buiten te halen. Iemand dus die – hoe kundig wellicht ook - niet op de hoogte is van de lokale situatie, daar geen affiniteit mee heeft en ook geen kennis heeft van de historie en cultuur van onze drie dorpen. Er is niet voor niets het vereiste van ingezetenschap in de Gemeentewet en je zou zeggen dat geldt des te nadrukkelijker voor een lokale partijDoor het vertrek van dhr. Joost van Doesburg als lid van de gemeenteraad voor de PvdA is dhr. Paul Witteman als raadslid benoemd. En in het verlengde hiervan is dhr. Jan Kuipers burgerraadslid voor de PvdA geworden.Dhr. Dion Piket is niet langer lid van de gemeenteraad voor Trilokaal. Hij heeft zijn lidmaatschap van die partij opgezegd, maar heeft wel zijn zetel in de Raad behouden. Hij opereert nu onder de naam fractie Piket.Dhr. Juul Covers zal medio dit jaar vertrekken als gemeentesecretaris en voorzitter van de directie HLTsamen. Redenen voor zijn vertrek waren o.a. politiek-bestuurlijke signalen waarin wordt gesproken van een energielek tussen gemeenteraad, college en organisatie. Covers ziet een personele wissel als een mogelijkheid voor nieuwe verhoudingen en een positieve impuls aan de samenwerking. Met zijn vertrek wil Covers de organisatie dan ook verder helpen.Tot slot is ook bij de griffie sprake van een wijziging in samenstelling. Mevr. Marjoleine van Egeraat is aangetreden als nieuwe raadsadviseur als opvolger van mevr. Lisanne Korteling (die als directiesecretaris Jeugd is gaan werken bij het ministerie van Volksgezondheid) en dhr. Michael Korbee die als interim-adviseur heeft gewerkt.

Afvalbeleid

CDA CDA VVD D66 Teylingen 28-02-2020 11:24

In december 2019 stond het implementatieplan van het nieuwe afvalbeleid op de agenda en in februari het afvalbeleidsplan zelf. Dit afvalbeleidsplan is een uitwerking van een amendement dat D66, VVD en CDA gezamenlijk op 11 juli 2019 hebben ingediend en dat daarmee feitelijk de basis vormt van dit beleidsplan. De besluitvorming is nog niet afgerond. Belangrijke punten voor het CDA die nog spelen:Gft-voorzieningen hoogbouw. In het implementatieplan kwam het college onverwachts met het voorstel te kiezen voor een verzamelcontainer met pas voor groente-, fuit- en tuinafval (gft) voor de hoogbouw. Daar hangt een heel fors prijskaartje aan. Het CDA heeft aangedrongen op een onderzoek naar de voor- en nadelen van de verschillende mogelijkheden voor het inzamelen van GFT voor de hoogbouw inclusief onderzoek naar de ervaringen van andere gemeenten met het inzamelen van GFT voor hoogbouw. In april kunnen wij de resultaten van het onderzoek verwachten.Monitoring duurzaamheidsresultaten. Wij hebben een tegenstrijdigheid geconstateerd in het raadsvoorstel versus het beleidsplan over monitoring van duurzaamheidsresultaten. De monitoring zal worden gestart tijdens de voorbereiding, dus in dit jaar.Beloningskorting. Over de beloningskorting (een beter woord is heffingskorting) is in de commissie DEB het meest gesproken. Vrijwel alle partijen hebben uitgesproken de voorgestelde beloningssystematiek niet uitdagend en stimulerend genoeg te vinden en dat daar verandering in zou moeten komen om de doelstellingen te kunnen halen. Het college had een andere mening: alleen met de voorgestelde systematiek kunnen de doelstellingen gerealiseerd worden. Als de systematiek aners gaat worden, moet ook financiële dekking worden gevonden. Er zal binnenkort een bijeenkomst worden gehouden waar hopelijk een goede middenweg kan worden gevonden.Juridische houdbaarheid. Ook de juridische houdbaarheid van de beloningsconstructie staat ter discussie. Het college heeft daarover advies gevraagd bij een juridisch kantoor maar het advies klinkt niet overtuigend. Er zal nu een second opinion worden gevraagd.

Geen turborotondes bij de Van Pallandtlaan in Sassenheim

CDA CDA GroenLinks ChristenUnie VVD PvdA Teylingen 28-02-2020 10:33

De CDA-fractie heeft zich van het begin af aan verzet tegen plannen van de provincie Zuid Holland om aan weerszijden van de Van Pallandtlaan turborotondes aan te leggen. Het gaat om een zeer ingrijpend plan dat mensen rechtstreeks raakt in hun woon-en leefomgeving. De aanleg ad-hoc van een turborotonde biedt geen oplossing en zal problemen verplaatsen, waar het de doorstroming en de verkeersveiligheid betreft. Het is als een ketting. Volgend knelpunt is dan de kruising buurtschap Teylingen / Carolus Clusiuslaan, die nu al heel gevaarlijk is, maar ook de kruising bij ’t Soldaatje en vervolgens bij de spoorwegovergang bij de Piet Gijsenbrug. Het CDA wil daarom eerst een integrale regionale visie en dan pas een daarop gebaseerd regionaal verkeer- en vervoerplan. In de laatste raadsvergadering heeft het CDA samen met GroenLinks, de PvdA en de Christenunie een motie ingediend, waarin gevraagd wordt om een regeiovisie. Deze motie is aangenomen. VVD en Trilokaal stemden tegen. Een motie om per direct te stoppen met de plannen voor een turborotonde is aangehouden, in afwachting van een gesprek dat wethouder Volten zal voeren met het burgercomité van Pallandtlaan, dat actief actie voert tegen de turborotondes.Hieronder ter informatie beide moties: Motie regiovisie verkeer Motie direct stoppen plan Turborotondes

Nieuw afvalbeleid: Van Afval naar Grondstoffen (VANG-beleid)

CDA CDA VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 Teylingen 28-09-2019 14:50

In de vorige raadsperiode (2014-2018) is al uitvoerig gesproken over een nieuw afvalbeleid voor de gemeente Teylingen. Men kwam er toen niet uit. Aan het begin van deze nieuwe raadsperiode doet het college een nieuwe poging. We hebben er al eerder in de nieuwsbrief over geschreven. De uitgangspunten/doelstellingen zijn dat we ons bij de afvalinzameling richten op minimaal 75% afvalscheiding in 2020 en maximaal 100 kg restafval per inwoner per jaar. Nb. Het scheidingspercentage in Teylingen was 63% in 2017 en de hoeveelheid restafval was 177 kg. In het collegewerkprogramma is afgesproken dat Teylingen wil toewerken naar de landelijke doelstelling ‘VANG” (Van Afval Naar Grondstof). Het programma VANG - Huishoudelijk afval is ontwikkeld om gemeenten tehelpen om de nodige stappen te zetten naar een circulaire economie. Naast afvalscheiding zijn preventie en grondstofketens sluiten belangrijke speerpunten.Na vele discussies in de commissie DEB bleef het college bij het voorstel om - net als in Lisse - te gaan werken met een systeem met gedifferentieerde tarieven (diftar) en omgekeerd inzamelen, een systematiek waarbij de inwoner wordt gestimuleerd tot het scheiden van afval in verschillende componenten. Het inzamelen van restafval gebeurt dan niet meer aan huis maar het dient tegen extra kosten naar een ondergrondse vuilcontainer of milieupark gebracht te worden. In de raadsvergadering van 11 juli is het voorstel behandeld. Hieronder de tekst die daar door het CDA is uitgesproken. ‘’Wij hebben in meerdere vergaderingen van de commissie DEB uitvoerig gesproken over het afvalbeleid. Dat gaan we vanavond niet over doen. Laat ik beginnen met te zeggen, dat het raadsvoorstel niet de instemming kan krijgen van de CDA-fractie. Ik wil ook benadrukken dat het CDA de VANG-doelstellingen onderschrijft. Grondstoffen worden schaarser, de druk op ons milieu neemt toe en verantwoord omgaan en beter benutten van onze grondstoffen is goed voor de gezondheid en kwaliteit van onze leefomgeving van huidige en zeker van toekomstige generaties.Volgens het college zijn er maar drie scenario’s waarmee je de VANG-doelstellingen kunt bereiken. In het raadsvoorstel zijn dat alleen de diftar-scenario’s oftewel inzamelvarianten met gedifferentieerde tarieven, gebaseerd op het principe ‘de vervuiler betaald’. Het college wil dat combineren met omgekeerd inzamelen, omdat die combinatie leidt tot het hoogste scheidingspercentage en het minste restafval. Wij hebben geen redenen hieraan te twijfelen. Er kleven echter ook grote bezwaren aan diftar en omgekeerd inzamelen. Uit alle informatie die beschikbaar is, komt naar voren dat het draagvlak onder inwoners op zijn zachts gezegd twijfelachtig is. En als er één onderwerp is waar de mensen een eigen mening over hebben, dan is het wel over afval. Daar worden ze elke dag mee geconfronteerd. En voor het realiseren van de VANG-doelstellingen is het van het allergrootste belang inwoners te motiveren om bij te dragen aan afvalpreventie en betere afvalscheiding. Ook zie je dat het door het college voorgestelde scenario leidt tot toename van het illegaal dumpen van afval en tot allerlei vindingrijke manieren om van het afval af te komen zonder te hoeven betalen. Vanwege die bezwaren heeft de CDA-fractie meerdere malen aan het college gevraagd om ook op zorgvuldige wijze een niet-diftarvariant door te rekenen. In het raadsvoorstel staan weliswaar niet-diftarvarianten genoemd, maar van zorgvuldige doorrekening is geen sprake. Het college bleef bij de mening dat met geen enkele niet-diftarvariant de VANG-doelstellingen zouden kunnen worden behaald. Dat klopt echter niet, want ervaringen bij enkele andere gemeenten hebben geleerd dat het wel degelijk mogelijk is de VANG-doelstellingen ook zonder diftar te realiseren. Op zoek dus naar een niet-diftar-alternatief dat kan leiden tot de VANG-doelstellingen, geleidelijk aan kan worden ingevoerd, op meer draagvlak zou kunnen rekenen bij de inwoners, tot verbetering kan leiden van het serviceniveau en een meer stimulerend principe hanteert, namelijk ‘beter scheiden, wordt beloond’.Bij de laatste vergadering van de commissie DEB bleek dat de standpunten van VVD, D66 en CDA vrij dicht bij elkaar lagen. En in goede samenwerking hebben wij vervolgens een alternatief scenario opgesteld en tot uitdrukking gebracht in een amendement. Het college heeft met een raadsbrief gereageerd op het amendement en dat heeft ertoe geleid dat wij opnieuw de hoofden bij elkaar hebben gestoken om na te gaan of de raadsbrief consequenties zou moeten hebben voor ons amendement. Omdat Trilokaal en PvdA inmiddels te kennen hadden gegeven mede-indiener te willen zijn van het amendement hebben wij ook hen in het gesprek betrokken. En dat heeft ertoe geleid dat wij ons amendement op enkele punten hebben aangepast. Dan gaat het over de inzamelstructuur voor hoogbouw, punten van het college over de implementatiefase en het opstellen van een implementatiedocument en de implementatiefase, de datum van implementatie en - als laatste maar zeker niet minst belangrijke kwestie - de wijze van inzamelen van PMD. Ga je voor inzamelen d.m.v. een doorzichtige zak vanwege de bewezen betere kwaliteit, te weten minder vervuiling van het plastic dan het verzamelen in een container of geef je gehoor aan een deel van de inwoners dat hier toch graag een container voor wil gebruiken. Zo ook het college dat volumeperspectief en gemak voor de inwoners als argumenten voor een container noemt alhoewel er wel hogere inzamelkosten aan zijn verbonden. Als indieners van het amendement hebben wij er uiteindelijk voor gekozen het college opdracht te geven in kaart te brengen wat de individuele keuze voor PMD-bak of -zak doet met de bijbehorende kosten (inzamelkosten en investering). Indien extra uitgaven zijn te bekostigen met bijv. de winst die je boekt op het minder ophalen van restafval minus de (deels) hogere ophaalkosten van GFT, zou je heel goed de keuze aan de inwoner zelf kunnen laten. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek kan de Raad in het vierde kwartaal van dit jaar besluiten over de wijze van inzamelen van PMD. Dit zou geen vertragingen behoeven op te leveren voor het implementatieplan en de invoering.Voorzitter, er zijn inmiddels vijf partijen die het amendement indienen. Wij hopen op steun voor het amendement van GroenLinks en ChristenUnie. In de richting van GL zeg ik dat het flankerend beleid al is opgenomen (zoals ook dhr. van Swieten al heeft opgemerkt). GroenLinks vindt een bijstelling van het beleid pas na evaluatie te laat. Natuurlijk krijg je een beeld van hoe het gaat door frequente monitoring. Daar is ook in voorzien en jaarlijks zal de Raad daarover een evaluatierapport ontvangen. Maar je zult het beleid tijd moeten geven om tot uitvoering te komen en de inwoners om te wennen aan het nieuwe beleid. En aanpassen van het beleid zonder gedegen evaluatie lijkt ons niet verstandig. Dat de formulering dat we echt naar 30 kg gaan, onvoldoende scherp zou zijn, verbaast mij. Dat behoort namelijk gewoon tot de VANG-doelstellingen die wij onderschrijven. ‘’

Wethouder Brekelmans stopt!

CDA CDA VVD Teylingen 19-05-2019 16:01

Wethouder Bas Brekelmans (VVD) legt uiterlijk na de laatste raadsvergadering voor het zomerreces (11 juli) zijn functie neer. Hij geeft aan het werk als wethouder niet meer te kunnen combineren met zijn privé-situatie. In een brief schrijft Brekelmans dat hij met de komst van een tweede kind meer tijd voor zijn gezin wil vrijmaken. Dat is in zijn huidige functie niet mogelijk. Brekelmans werd in 2014 wethouder als opvolger van Leo van der Zon. Eerder was hij dat in Noordwijk en Lisse. Wat hij na de zomer gaat doen weet Brekelmans nog niet.

Raad past collegevoorstel herinrichting Herenweg Warmond aan: 30 km zone verlengd

CDA CDA VVD D66 Teylingen 23-02-2019 12:54

Al jaren loopt er een discussie over de herinrichting van de Herenweg in Warmond. Inhoud: hoe de verkeersveiligheid van vooral fietsers en voetgangers te verbeteren. In de raadsvergadering van 31 januari werd een voorstel van het College besproken dat volgens het CDA te mager uitviel. Dit voorstel hield o.a. in het instellen van een 30 km-zone tussen de Laan van Oostergeest en de Padoxlaan alsmede het aanbrengen van verkeersdrempels voor oversteekplaatsen en de aanleg van zgn. fietsstraatprofielen. De CDA-fractie constateerde dat onmiddellijk na het begin van de 30 km-zone een zebrapad en een fietsersoversteekplaats liggen. Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Ook insprekers tijdens de laatste vergadering van de Commissie Ruimte hebben hierop gewezen. Andere fracties signaleerden eveneens dit probleem. Met de kleinst mogelijke meerderheid, slechts één stem verschil, besloot de gemeenteraad daarom de toekomstige 30 km-zone al te laten beginnen bij de Beatrixlaan. Het huidige fietspad tussen de Beatrixlaan en de Laan van Oostergeest blijft daarbij behouden. Met dit besluit werd tevens een deukje geslagen in het coalitie-front omdat collegepartner D66 meestemde met de oppositie. VVD en Trilokaal stemden tegen het wijzigingsvoorstel.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.