Nieuws van SGP in Utrechtse Heuvelrug over VVD inzichtelijk

20 documenten

Provinciaal Inpassingsplan Maarsbergen

SGP SGP D66 VVD Utrechtse Heuvelrug 23-01-2020 00:00

Het provinciaal inpassingsplan ongelijkvloerse spoorkruising Maarsbergen is een bestemmingsplan maar dan onder supervisie van de provincie. De provincie heeft de regie voor de ongelijkvloerse spoorkruising Maarsbergen. Momenteel is het voorontwerp afgerond. De raad heeft op 26 januari 2017 besloten de west variant als voorkeursvariantaan te merken en heeft hiervoor 2,5 miljoen euro beschikbaar gesteld. De provincie Utrecht is het bevoegd gezag voor het provinciaal inpassingsplan. De raad heeft echter de mogelijkheid een schriftelijke reactie te geven op het voorontwerp inpassingsplan.

Tijdens de avonden waarin de verschillende rapporten zijn gepresenteerd, was de meest gedeelde opvatting dat er vooral vaart gemaakt moest worden. De SGP onderschrijft dit helemaal. Dit neemt niet weg dat er een zorgvuldig ontwerp moet komen. We zijn het eens met D66 en VVD, die aangaven dat met name m.b.t. het aspect veiligheid er nog nadere uitwerking nodig is. Vraag is wel hoever we als raad op dit moment moeten gaan. De provinciale staten zijn op dit moment aan zet. Aanpassingen leiden mogelijk ook weer tot vertragingen. Omdat de rapporten nog meegenomen moeten worden in het uiteindelijke ontwerp, zien we op dit moment geen reden voor aanscherping van de voorgestelde reactie. Daar staat immers al in genoemd dat de rapporten meegenomen moeten worden in het ontwerp. We vinden de voorgestelde reactie goed afgewogen. We moeten er ook voor waken als gemeente geen scope wijzingen aan te brengen, want degene die de scope wijzigt, is degene die mag betalen. Alles overziende hebben we ingestemd met de voorgestelde reactie en deze is, unaniem goedgekeurd en inmiddels naar de provincie verstuurd.

SGP bereikt resultaat voor Donderbergrotonde en Maarsbergen

SGP SGP VVD CDA PvdA Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Utrechtse Heuvelrug 11-12-2019 00:00

Twee mooie resultaten voor de gemeente Utrechtse Heuvelrug in de laatste Statenvergadering: de overkapping bij Maarsbergen wordt toch nog onderzocht en het onderzoek naar de meest geschikte oplossing voor de Donderbergrotonde wordt naar voren gehaald.

Maarsbergen

In Maarsbergen wordt al lang gesproken over de ondertunneling van de N226. In 2018 viel definitief het besluit dat gekozen zou worden voor de Westvariant. Er werd 2,8 miljoen apart gezet voor bovenwettelijke maatregelen om omwonenden tegemoet te komen. Een hard getroffen groep omwonenden, de bewoners van de Engweg, hadden één belangrijke wens: een overkapping van de tunnel naast de Engweg. Na anderhalf jaar onderzoek legde het college afgelopen maand de resultaten op tafel: veel wensen konden worden ingewilligd, maar de overkapping was te duur en niet te realiseren. Na doorvragen van de SGP-er Bertrick van den Dikkenberg in de commissie bleek dat gerekend was met een totale overkluizing, terwijl er niet is gekeken naar een eenvoudigere overkapping. Naar aanleiding van Statenvragen, die Van den Dikkenberg namens SGP, D66, PvdA en CU stelde, deed gedeputeerde Schaddelee de toezegging opnieuw te gaan kijken naar de overkapping en zo mogelijk alsnog een (eenvoudigere) overkapping te realiseren. De gedeputeerde gaf nadrukkelijk aan dat de plannen die komende maand ter inzage worden gelegd nog kunnen worden aangepast als daar goede argumenten voor zijn.

Donderbergrotonde

Een tweede onderwerp in de gemeente Utrechtse Heuvelrug waar de SGP voor opkwam, is de problematiek op de Donderbergrotonde. Al jaren wordt gesproken over deze problemen. Het college is nu voornemens op korte termijn maatregelen te nemen waarmee de situatie van fietsers veiliger moet worden en hun voorrangspositie duidelijker. Over een definitieve oplossing wil het college echter pas in het voorjaar van 2021 beslissen. Men wil afwachten of de rotonde onderdeel wordt van een snelfietsroute. De normen voor zo’n route zijn heel anders dan bij een gewone fietsroute. Intussen ligt er echter een rapport waaruit naar voren komt dat er drie mogelijke structurele oplossingen zijn: één met verkeerslichten, één met verkeerslichten én een fietstunnel en één met een turborotonde en een fietstunnel. In de motie vroegen SGP, VVD en 50 Plus om deze drie opties zo snel mogelijk door te rekenen en de doorrekening voor te leggen aan de Staten, zodat de Staten eerder dan in 2021 kunnen besluiten over de aanpak van de Donderbergrotonde. De motie werd, met steun van SGP, VVD, 50 PLUS, CDA, D66, FVD, PvdD, PVV en SP aangenomen.
Blij met steun
SGP-Statenlid Bertrick van den Dikkenberg: ‘We zijn blij met dit mooie resultaat voor de Utrechtse Heuvelrug. We komen al jaren op voor de bewoners van de Engweg en we zijn blij dat het college nu echt serieus gaat kijken naar een haalbare overkapping op de plek waar dat het hardste nodig is. En natuurlijk prachtig dat we echt vaart gaan maken met de rotonde waar zoveel (jonge) inwoners van Utrechtse Heuvelrug iedere dag in gevaarlijke situaties terecht komen en waar zoveel mensen in de file staan.'



Financiën op orde deel 3: het verhaal achter de cijfers

SGP SGP VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 16-11-2019 00:00

 

Een speerpunt in ons verkiezingsprogramma en het raadsbreed programma is gezonde financiën. Toch moet de gemeente Utrechtse Heuvelrug alweer bezuinigen en gaat de OZB fors omhoog. Dat zagen we in 2012 en 2015 ook. Is er dan niets veranderd? In een vierluik over financiën op orde gaan we daarop in.

Waar staan we nu en waar komen we vandaan. Wat deden we er aan en wat gaan we er aan doen. Het verhaal achter de cijfers. Schuld en investeren: wat is wijsheid.

 

Maart 2018 - Verkiezingen en raadsbreedprogramma

Na de verkiezingen van maart 2018 is er een raadsbreedprogramma opgesteld. Met forse ambities voor duurzaamheid, zorg en voorzieningen. Deze ambities kosten veel geld, maar er was nog geen dekking voorzien.

Begroting 2019

De begroting 2019 laat met name door grote tekorten in de jeugdzorg, maar ook door de stijging van andere kosten een fors tekort zien. Een eerste stap is dat het raadsbrede programma 'On hold" wordt gezet. Was de raad te ambitieus? Achteraf zegen we dat het beter was geweest beter na te denken over de ambities én de financiële dekking. Hier hebben we ook wel voor gewaarschuwd toenertijd maar het streven naar consent won het van het realisme.

Daarnaast wordt tot forse bezuinigingen besloten. Ook wordt voorgesteld om een inwonersconsulatie (raadpleging) te starten om in 2020 tot een sluitende begroting te komen.  Deze vond ook plaats. Hieruit komt niet geheel verrassend naar voren dat inwoners graag zien dat voorzieningen op peil blijven en de belastingen niet verhoogd worden. De gemeente moet zelf vooral sober zijn.

Kadernota 2020

Bij de kadernota (uitgangspunten begroting) worden de resultaten van de consultatie besproken. Besloten wordt alle ombuigingen over te nemen. De OZB wordt begroot op 14,5% verhogen.

Een aantal fracties (VVD, Open en BVH) vinden dit niet genoeg en stellen nog extra kaders voor met onder andere een overschot van €500.000. Hier noemt men geen dekking bij. Het lijkt ons helder dat dit dus door middel van de OZB verhogen opgebracht zal moeten worden.

Daarnaast willen VVD, Open, CDA en BVH geen ombuigingsreserve. De ombuigingsreserve is nodig omdat de provincie de gemeente controleert op een sluitende begroting. Nu zijn er een aantal bezuinigingen niet hard genoeg te maken bij de provincie, te weten €275.000. Deze ombuigingsreserve is nodig om in geval de bezuiniging niet gehaald te worden deze reserve in te zetten. De ombuigingsreserve wordt uit de algemene reserve (buffer voor tegenvallers) gehaald. Wanneer er geen sluitende begroting is zal de provincie de gemeente zeer waarschijnlijk onder preventief toezicht stellen. Dat is niets minder dan een rode kaart. 

De extra kaders steunt de SGP niet en daarom hebben we na aanenemen van het amendement met extra kaders ook tegen de kadernota gestemd.

Begroting 2020

De begroting 2020 voldoet aan de kadernota. Deze bevat een aantal extra bezuinigingen (972.000 in 2020 oplopend tot 1.037.000 in 2023). Daarin zijn ook alle bezuinigingen opgenomen van spoor I, II en III. De voorgestelde OZB verhoging is 17,5%. In totaal is het tekort voor 2/3 gedekt door bezuinigingen en voor 1/3 door lastenverhoging. Gezien de context met grote tekorten in jeugdzorg en WMO, de onzekere bijdragen uit Den Haag en de bezuinigingen die we in het verleden al hebben gerealiseerd geen geringe prestatie.

Echter wat gebeurt er? VVD en BVH, die bij de kadernota nog een overschot wilde, willen van het overschot af nu ze inzien dat daarvoor een OZB  verhoging nodig is. Daar werd al bij de kadernota bij monde van bijv. dhr. Kranenburg (CDA) voor gewaarschuwd. VVD wil nu ook een aantal extra ombuigingen op inkoop, sport en subsidies. CDA wil van het overschot af zoals ze bij de kadernota ook aangaf. 

Als SGP hebben we in eerste instantie met Open een amendement in elkaar gezet om tot een comrpomis te komen. Dit kon echter niet op een meerderheid rekenen. Daarom is na lang beraad tijdens de raadsvergadering een amendement tot stand gekomen met VVD, BVH, CDA en SGP om een ton te besparen op inkoop (taakstellend bezuinigen) en de OZB verhoging te beperken tot 12% door het begrotingsoverschot te verlagen. Omdat sommige bezuinigingen onzeker zijn of ze volledig gehaald worden, wordt een reserve ingesteld van €275.000 om dit risico tegen te gaan. Daarmee wordt tegemoet gekomen aan de wens van de provincie. Zo'n reserve dus zoals die bij de oorspronkelijke kadernota ook in de plannen zat, maar die werd er toen nog uitgesloopt door VVD, Open, CDA en BVH. 

Hoewel D66 en CU nog tegen de kadernota stemde, stemde ze wel (deels) voor deze begroting. Opmerkelijk, omdat de kadernota zonder het aagenomen amendement wel hun steun kreeg en de voorgestelde begroting feitelijk de kadernota is van voor dat amendement. De fractie van Open stemde tegen de begroting omdat ze de OZB verhoging niet wilde beperken en is in die zin consequent in haar pleidooi voor meer OZB verhoging.

Overigens geeft de septembercirculaire (tussentijdse update van de bijdrage uit gemeentefonds) een structureel voordeel aan. Dat is in zekere zin ook een buffer die we niet in de begroting hebben meegenomen. Gezien het feit dat de overheid voortdurend de bedragen (negatief) bijstelt is voorzichtigheidshalve geen rekening met deze meevaller gehouden.

Vervolg

Het gedoe bij kadernota versus begroting laat zien dat de raad moeite heeft met kaders stellen. Kaders stellen is een van haar kerntaken (naast voksvertegenwoordigend en controlerend) maar zodra de consequenties duidelijk worden komen er vaak terugtrekkende bewegingen. Daarom moetenwe de komende tijd voet bij stuk moeten houden en geen buitensporige uitgaven autoriseren als raad.  Dat kunnen we niet alleen en moeten we samen doen. Laten we elkaar daar ook op aanspreken en scherp houden. Alleen dan kunnen we geloofwaardig politiek bedrijven.

 

Meer woningen kerklocatie Lange Dreef

SGP SGP VVD Utrechtse Heuvelrug 17-07-2019 00:00

 

In Driebergen ligt in de nieuwbouwwijk de Groene Tuinen een stuk grond vrij. Het is een kavel waar de Oranjelaan-kerk heen zou gaan. Deze hebben echter hun intrek genomen in de vrijgekomen Immanuëlkerk. De kavel heeft nu een maatschappelijke bestemming, waar geen invullin g voor is nu de kerk er van af ziet.

Daarom is een traject gestart om een nieuwe bestemming te vinden. Gezien de ligging is een woonbestemming een voor de hand liggende keuze. De Lange Dreef C.V. (50% eigenaar gemeente Heuvelrug en 50% Heuvelrug Wonen) presenteerde 2 jaar terug een plan voor 37 woningen.

Na stevige weerstand uit de buurt werd dit teruggebracht tot 24 woningen. Later was er nog de wens om er ooke en tandartspraktijk te huisvesten. Daardoor daalde het aantal woningen tot 20. Bezwaren zijn met name dat de woningdichtheid te hoog wordt en het parkeren en de verkeersdrukte. De Lange Dreef C.V. moet een principeverzoek indienen. In de raad is hier nog niet eerder over gesproken.

De VVD diende een motie in om toch 30-40 woningen te realiseren. Wij hebben dit plan gesteund. In dit geval vinden we deze woningaantal op deze locatie acceptabel. Op de Lange Dreef hebben we reeds maatregelen genomen voor de verkeersveiligheid. Parkeren moet binnen het bouwvlak gerealiseerd worden. Gezien de grote woningnood vinden we in dit geval de belangen van woningzoekenden meer gewicht in de schaal leggen dan de bezwaren vanuit de omgeving.

Wij hadden hier ons als raad eerder over uit moeten spreken. Omdat we ons hier niet eerder over hebben uitgesproken, leidt dat tot een lastig moment omdat de raad zich pas uitspreekt na de participatie. Dat we nu alsnog duidelijkheid gegeven als raad, en niet na de zomer, is omdat we niet willen dat straks bij het principeverzoek de raad het plan voor 20 woningen + tandartspraktijk afwijst en we onnodig een halfjaar verder zijn voor een nieuw plan wordt ontwikkeld. 

Hoofdlijnen visie op fysieke leefomgeving

SGP SGP VVD Utrechtse Heuvelrug 11-07-2019 00:00

 

Op 1 januari 2021 wordt de omgevingswet ingevoerd: een nieuwe wet die veel wetten op het gebied van de fysieke leefomgeving samenvoegt. Met het oog op deze wet moet een visie opgesteld worden. Een visie voor de fysieke leefomgeving, waarin we aangeven wat waar mag gebeuren in onze gemeente. Dat doen we door eerst de hoofdlijnen hiervoor op te stellen. Vervolgens werken we dit meer op detail uit per gebied. Deze uitgewerkte visie wordt de basis voor de omgevingsplannen. In de omgevingsplan wordt tot op de vierkante meter in detail vastgelegd wat er waar mag.

In de hoofdlijnen notititie staat op grote lijnen wat onze visie is. Daar staan veel goede zaken in. Inzetten op kleinschalige ontwikkelingen. Werken aan duurzame mobiliteit. Beschermen van onze natuurgebieden. Ruimte geven om te ondernemen. Tal van goede ambities en visie onderdelen die passen bij onze gemeente.

Toch heeft de SGP, samen met BVHLokaal, hier één kanttekening bij gezet. Een van de hoofdlijnen zegt dat we energie op willen wekken voor de regio. Indien mogelijk en goed inpasbaar. Wat ons betreft is dit een te forse ambitie. Niet alleen wij, ook de duurzaamheidsraad (adviesgroep over duurzaamheid) roept ook op tot beperken van gemeentelijke ambities. Daarnaast heeft hier geen participatie over plaatsgevonden met al onze inwoners. Ons buitengebied staat al onder druk. Wonen, verkeer, werken, meer koeien in de wei. De ruimte is schaars en de vraag naar ruimte groot. Daarom willen we deze zin schrappen uit het voorstel. Niet dat we helemaal nooit voor de regio willen opwekken. Maar op dit moment gaat het te ver. Bovendien heeft geen enkele andere gemeente voor zover wij weten deze ambitie.  

Helaas steunden alleen de VVD dit wijzigingsvoorstel van SGP en BVHLokaal. Daarom konden wij ook niet in stemmen met de hoofdlijnen. Ook al bevat deze goede zaken. De zin over energie voor de regio opwekken zijn we het niet mee eens. Die blijft erin staan, dus konden we het voorstel niet steunen. Een meerderheid (15 voor en 13 tegen) steunden echter dit voorstel inclusief deze zin.

Multi-functionele accommodatie Maarn

SGP SGP D66 VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 05-07-2019 00:00

Uitgangspunten en voorbereiding gebiedsontwikkeling Trompplein en Breeschotenlaan inclusief ontwikkeling Multi-functionele Accommodatie (MFA) Maarn en woningbouw. Dat is wat onlangs door de raad is besproken.

In 2016 is naar boven gekomen dat er behoefte was aan technische vervanging van de huisvesting voor de scholen, kinderopvang en het dorpshuis de Twee Marken in Maarn. Er is een verkennende studie gedaan om tot een MFA te komen.

In 2017 is er een stuurgroep gevormd. Vanuit de zijde van de raad is toen aangegeven, na gesprekken in vergaderingen met raad- en commissie, dat iedereen hierbij kon aansluiten. En dat het een project Van, Voor en Door Maarn moest worden. Vanuit de stuurgroep zou verder onderzocht worden of een MFA haalbaar is. Onderzoek naar: Financieën, gesprekken met omwonende en gebruikers. Eén pijler, de financiën voor de scholen is, via het IHP, al opgenomen in de begroting. Het dorpshuis staat dan nog als PM post.

In 2018 komt er een nieuwe raadsperiode met een nieuwe gemeenteraad. De vijf focuspunten zijn: zorg voor iedereen, wonen, duurzaam, financiën op orde en participatie.

Vanuit de stuurgroep komt het idee voor een MFA met woningbouw op het Trompplein en de Breeschotenlaan. Hierbij werd een sluitende investering- en exploitatie gepresenteerd.

Deze was opgebouwd uit de bijdrage IHP voor de scholen, kinderopvang als huur, dorpsvoorziening met huur en als onderlegger een Grex en woningbouw. Ook was hierin de positie van de Stichting met haar schuldenlast opgenomen. Daarmee startend zijn de kaders voor het project opgesteld. Een ruimtelijke studie (Phentaro). Een sluitende investering- en exploitatie. Het grondexploitatie complex door de raad vast te stellen. Herinrichting Trompplein, met daarbij parkeren volgens de eisen. En participatie, met in achtneming van wat er al is geparticipeerd. Dit is allemaal nodig.

Echter blijkt er nog nader onderzoek nodig. Sluiten de financiën echt? Is er winst op de grondexploitatie? Is er alternatieve financiering mogelijk? Hoe groot moet het dorpshuis en de sporthal zijn? Bij wie ligt het opdrachtgeverschap? Wie wordt eigenaar? Wat is de rol van de Stichting (de Twee Marken)? En nog meer gesprekken met betrokkenen en de Maarnse samenleving.

In 2019 moet er een integrale besluitvorming plaatsvinden: het budget voor voorbereidingskrediet moet worden vastgesteld, een overeenkomst eigendomssituatie moet vast gelegd, het bestemmingsplan en planologisch procedures starten, vervolg participatie en communicatie vormgeven, intentieovereenkomst sluiten en uitvoering geven aan motie scholen-woningbouw en het parkeren vastleggen. Integraal dus. En in gesprek blijven met iedereen natuurlijk. Uiteindelijk realisatie in 2021 is de wens. Tot zover het proces zoals afgesproken.

De Stichting komt in zwaar weer en voor de gemeente dreigt er een garantstelling in werking te gaan.

Door grote te korten in het sociaal domein en de door ons zelf opgelegde reductie van de schuldenlast vraagt van ons aanpassingen.

De samenvatting van het raadsvoorstel geeft aan dat de realisatie van de MFA mogelijk is. Functies blijven behouden, woningbouw gerealiseerd, plaats voor scholen en kinderopvang. En ook nog een financieel sluitend geheel met reductie van de schuldenlast. De enige MAAR hierbij is dat de opbrengsten van de gebiedsontwikkeling ingebracht worden als (mede) dekking.

Als we dit langs de lat van de procesafspraken leggen en de focuspunten scherp houden, klinkt dat veelbelovend. Dank aan het college hiervoor. Echter zijn er ook kritische kanttekeningen te plaatsen.

Inmiddels hebben we veel informatie ontvangen van bezorgde inwoners en belanghebbenden.

Een hele serie insprekers die zich tot het uiterste inspanden om ook op één avond hun bijdrage te laten horen.

Nu is het natuurlijk altijd zo dat waar iets staat te veranderen er mensen in de bres komen om het één en ander tegen te houden of te veranderen. Daar kijk ik niet echt van op. Eén van de afspraken was dat iedereen mee kon praten (en dat van het begin af aan) dat lijkt hier in elk geval niet gelukt te zijn. Het Van, Voor en Door Maarn lijkt niet geslaagd. Slechte participatie en ook de zorg voor iedereen is deels losgelaten.

Een van de partners uit de stuurgroep, een school notabene, heeft zich ook niet volledig achter dit voorstel geschaard. Echter is dat voor ons niet onoverkomelijk. De gemeente dient zorg te dragen voor een goede en kwalitatieve huisvesting. Dat zal in dit plan dan ook gewoon gerealiseerd gaan worden. Hopelijk eindelijk eens een school die binnen het budget bouwt. (financiën op orde)

De grootte en afmeting van de sporthal staat ter discussie. Wat ons betreft niet. Onderdeel van het budget ,een geraamde post zonder bedrag, is voor een deel al bezuinigd in spoor 3. Dat is een bewuste keuze geweest. In principe wijken we daar dan ook niet van af. (financiën op orde) De vraag om te onderzoeken of deze ruimte eventueel groter kan, door bijv. ook op zondag beschikbaar te komen, het zal u niet verbazen, heeft en krijgt in geen geval steun van ons. Eerder tijdens de behandeling van de sportnota hebben we al aangegeven dat maatstaven van NOC/NSF voor ons nooit een aanleiding kunnen en mogen zijn om de beschikbare middelen uit te breiden. Zo ook nu niet. Als in het vervolgtraject naar voren komt dat er alternatieve invulling kan worden gegeven aan de financiering voor meer m2, zullen we dat op dat moment beoordelen. Wat ons betreft kan er beter geïnvesteerd worden in de bibliotheek. Wij vinden deze functie belangrijker.

Voor wat betreft de m2 voor het dorpshuis zelf. Het uitgangspunt nemen om de huuropbrengst als basis voor de te bouwen m2 heeft onze sympathie. Ook hier geldt weer, meer inkomsten, meer m2. We laten dit over aan de uitwerking van de ontwikkeling. Vastgelegd in het programma van eisen.

Aan het focuspunt duurzaamheid kan uitvoerig uitvoering gegeven worden bij de realisatie en is wat ons betreft dan ook geborgd. Nadere invulling zien we met belangstelling tegemoet.

Over de woningbouw hoeven we niet veel te zeggen, dit zal ook bij de nadere uitwerking besluitvorming krijgen. Op dit moment zijn de gestelde kaders afdoende.

Het amendement wat VVD, Open, D66, CDA en CU indienden, om uitgangspunten aan te scherpen, had onze steun zeker kunnen hebben, maar door de bepalingen over de opening op zondag van de sportshal, hebben we uiteindelijk niet in kunnen stemmen met het amendement en het (aldus) gewijzigde raadsvoorstel. Alles overziend moet er nog veel uitgewerkt worden. Het college is nu aan zet voortvarend stappen te gaan zetten in dit dossier, samen mét de inwoners van Maarn.

Besluitvorming woonvisie

SGP SGP D66 VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 30-11-2018 00:00

Op 29 november vergaderde de gemeenteraad over de woonvisie. Onderstaand een overzicht van de ingediende amendementen en moties, onze visie daarop en het stemgedrag van de raad.. 

 

Amendement 1: slimmer en creatiever naar meer woningen In het kort

Amendement opgesteld door Open en mede ingediend door D66 en CU. Bedoeld om de inbreng van de bijeenkomt op 4 oktober over bijzondere woonvormen (nadat woonvisie al gereed was) in de woonvisie op te nemen ruimte te geven aan inwonersinitiatieven. Daarnaast de vertaling van de ambities uit het raadsprogramma in concrete stappen, door in de Woonvisie een kader neer te zetten, dat wordt uitgewerkt in de nota inbreidingslocaties. 

Stemming

Amendement unaniem aangenomen.

Voor   Tegen   VVD 6     Open 6     D66 4     CDA 4     BVH 4     SGP 2      CU 1     Totaal 27  Totaal 0 Wat vindt de SGP

Het amendement hebben we gesteund. Het is een goede aanvulling op de woonvisie waar bijv. slechts minimaal gesproken wordt over bijzonderde woonvormen. Wat punt 7e aanpassen parkeernormen betreft, zien we graag de CROW-normen gehanteerd blijven, tenzij er uit onderzoek bij bestemmignsplannen blijkt dat er écht met minder parkeermeters toe kan, zonder overlast in omliggende straten te veroorzaken.

 

Amendement 2: Segmenten, prijsniveaus en percentages
In het kort

Amendement van Open, D66 en CU om het aandeel sociale en middeldure woningen bij nieuwbouwprojecten in onze gemeente te vergroten. Daarnaast ook middelduur en/of sociaal bij kleine projecten (1-4 of 4-9 woningen) en landgoederen. 

Stemming

Amendement verworen.

Voor   Tegen   Open 6 VVD 6  D66 4 CDA 4 CU 1 BVH 4      SGP 2 Totaal 11 Totaal  16 Wat vindt de SGP

Dit amendement hebben we niet gesteund. Minder duur bouwen betekent dat het nog lastiger wordt om projectontwikkelaars aan de gang te krijgen om te gaan bouwen. Willen juist de verpaupering tegengaan, zeker de 4-9 kavels zijn er veel van die lastig te ontwikkelen zijn. Daarnaast eisen bij landgoederen onrealistisch. De woningbouw daar is juist om exploitatie sluitend te krijgen voor landgoed. Sociale huurwoningen leg je geld op toe. Woningbouwcorporaties konden trouwens consent geven op huidige percentages verdeling woonvisie, waar minder sociaal en meer middelduur inzit tov oude woonvisie. 

 

Amendement 3: bouwen in de hoogte In het kort

Amendement opgesteld door SGP en mede ingediend door Open en CDA. Bedoeld om ook het bouwen in de hoogte mee te nemen bij het opstellen van de nota inbreidingslocaties en daarnaast de hoogte in principe te maximaliseren op 6 hoog. Alleen daar waar het stedenbouwkundig verantwoord is en ruimtelijk past, ook in de hoogte bouwen. 

Stemming

Amendement aangenomen.

Voor   Tegen   Open 6  VVD  6 D66 4  BVH  2 CDA 4     BVH 2     SGP 2      CU 1     Totaal 19  Totaal  8

 

Wat vindt de SGP

Het amendement hebben we ingediend om zo de mogelijkheden van woningbouw binnen de rode contour te vergroten. Dit is nodig om onze ambitie (140 woningen er bij per jaar) te kunnen bereiken. 

 

Amendement 4: maatwerk bij uitgifte bouwenveloppen
In het kort

Amendement van Open en D66 heeft als doel om ervoor te zorgen dat collectieve particuliere opdrachtgevers (CPO’s) en woningcorporaties bij de uitgifte van bouwenveloppen op gemeentelijk vastgoed in een gelijkwaardige concurrentiepositie worden geplaatst ten opzichte van projectontwikkelaars. Zowel CPO’s als woningcorporaties hebben in de beeldvorming aangegeven dat zij hierbij nu vaak het onderspit delven. De bedoeling van het amendement is dat het college per bouwenveloppe inschat of er aanvullende voorwaarden bij de tenderprocedure mogelijk zijn, en deze vervolgens, samen met een indicatie van de verwachte opbrengst, voorlegt aan de raad. Op deze manier zijn wij als raad in staat om steeds een bewuste afweging te maken tussen financieel en maatschappelijk rendement op onze bouwenveloppen

Stemming

Amendement unaniem aangenomen.

Voor   Tegen   VVD 6     Open 6     D66 4     CDA 4     BVH 4     SGP 2      CU 1     Totaal 27  Totaal 0 Wat vindt de SGP

Amendement gesteund. Het zal wel lastig zijn hier invulling aan te geven, maar bij bestemmingsplannen kunnen we per bouwenveloppen bepalen wat we daar zwaar(der) laten wegen. 

 

Stemming woonvisie zelf

 

Stemming

De aldus gewijzigde Woonvisie 2018-2022 is aangenomen met 26 stemmen voor en de stem tegen van raadslid Hensbergen (BVHlokaal).

Voor   Tegen   VVD 6  BVH  1 Open 6     D66 4     CDA 4     BVH 3     SGP 2      CU 1     Totaal 26  Totaal 1 Wat vindt de SGP

Lees ons oordeel hier

 

Motie 1: Meer mogelijkheden voor mantelzorgwoningen In het kort

Motie ingediend door CDA en CU. naar aanleiding van de woonvisie te inventariseren welke regels aangepast moeten worden om het plaatsen van mantelzorgwoningen eenvoudiger te maken.

Stemming

Amendement verworpen.

Voor   Tegen   VVD 6  D66  4 Open 6  BVH  4 CDA 4  SGP  2 CU 1     Totaal 17  Totaal 10 Wat vindt de SGP

De motie heben we niet gesteund omdat er al lokale regels zijn. De mantelzorgwoningen mogen vergunningvrij (dus geen inzicht/cijfers) gebouwd worden. Er komt binnenkort al een evaluatie.

 

Motie 2: cultuurhof Driebergen
In het kort

Motie van het CDA om de woningen rondom de Cultuurhoek aan de Engweg te Driebergen bij voorrang in dienst te stellen aan kunst en cultuur. 

Motie verworpen.

Voor   Tegen   CDA 4 VVVD 6  CU 1 Open 6     D66 4      BVH 4     SGP 2 Totaal 5 Totaal  22 Wat vindt de SGP

Deze motie hebben we niet gesteund. Niet de meest urgente groep waar huisvesting nodig is en voorrang moet krijgen. Daarnaast allang bestemmingsplan van vastgesteld dus niet echt wensleijk om nu nog aanpassingen te gaan doen en opnieuw met participatie te beginnen.

 

Motie 3: verdeling Segmenten, prijsniveaus en percentages In het kort

Motie ingediend door Open, D66 en CU om in 2021 de verdeling in segmenten, prijsniveaus en percentages te evaluaeren. 

Stemming

Motie verworpen.

Voor   Tegen   Open 6 VVD 6  D66 4 CDA 4 CU 1 BVH 4      SGP 2 Totaal 11 Totaal  16 Wat vindt de SGP

Niet gesteund. Er komt jaarlijks een raadsinformatiebrief met daarin bericht over voortgang. Daarnaast is de jaarrekening het moment om te bezien of beleid effectie is en evt. bij te sturen.

 

Initiatiefvoorstel verruiming ...

SGP SGP D66 VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 20-10-2018 14:39

Initiatiefvoorstel verruiming winkeltijden feestdagen VVD, D66 en BVH hebben een initiatiefvoorstel (eigen voorstel vanuit raad) ingediend om de winkeltijden te verruimen en ook opening toe te staan op: Nieuwjaarsdag van 12.00 uur tot 18.00 uur. Tweede paasdag van 12.00 uur tot 18.00 uur. Tweede Pinksterdag van 12.00 uur tot 18.00 uur. Hemelvaartsdag van 09.00 uur tot 19.00 uur. Tweede Kerstdag van 12.00 uur tot 18.00 uur. Open, CDA, SGP en CU hebben een amendement (wijziging op dit voorstel) ingebracht om de tijden op Hemelvaartsdag te beperken tot opening van 12:00 - 18:00 uur. In het raadsprogramma staat immers dat alleen openingstijden zoals de zondag bespreekbaar zouden zijn. Dit initiatiefvoorstel wijkt daarmee van het raadsprogramma af. De SGP is het niet eens met dit initiatiefvoorstel en verdere aantasting van de rust op feestdagen. Helaas steunde een meerderheid van de raad dit voorstel. Het amendement kon wel op unanieme steun rekenen. https://heuvelrug.sgp.nl/actueel/verruiming-openingstijden-winkels-op-feestdagen/9703

Verruiming openingstijden winkels op feestdagen

SGP SGP D66 VVD CDA Utrechtse Heuvelrug 20-10-2018 00:00

Intiatiefvoorstel

VVD, D66 en BVH hebben een initiatiefvoorstel (eigen voorstel vanuit raad) ingediend om de winkeltijden te verruimen en ook opening toe te staan op:

Nieuwjaarsdag van 12.00 uur tot 18.00 uur. Tweede paasdag van 12.00 uur tot 18.00 uur. Tweede Pinksterdag van 12.00 uur tot 18.00 uur. Hemelvaartsdag van 09.00 uur tot 19.00 uur. Tweede Kerstdag van 12.00 uur tot 18.00 uur.

Open, CDA, SGP en CU hebben een amendement (wijziging op dit voorstel) ingebracht om de tijden op Hemelvaartsdag te beperken tot opening van 12:00 - 18:00 uur. In het raadsprogramma staat immers dat alleen openingstijden zoals de zondag bespreekbaar zouden zijn. Dit initiatiefvoorstel wijkt daarmee van het raadsprogramma af.

De SGP is het niet eens met dit initiatiefvoorstel en verdere aantasting van de rust op feestdagen. Helaas steunde een meerderheid van de raad dit voorstel. Het amendement kon wel op unanieme steun rekenen.

Duurzaam

Initiatiefnemers vinden dat dit voorstel bijdraagt aan duurzaamheid. Als we kijken hoe er ingespeeld wordt op de bevoorrading van de winkels, hebben wij onze twijfels. Gedacht wordt aan het verspreiden van de aanvoer. Dat geeft meer verkeersbewegingen en dus meer vervuilingen en ook overlast voor omwonende.

De inkoop wordt verbreedt onder de mom van betere inkoop. We zien daar juist een verschuiving om meer in te kopen voor deze dagen en dus een groter risico op voedseloverschot. De omgekeerde wereld ontstaat: Niet het aanbod is leidend, maar de werkelijke noodzakelijke vraag! Stimuleren om meer te consumeren staat juist haaks op duurzaamheid.

Principe

Voor ons heeft altijd het principiële aspect de boventoon gehad. Het initiatiefvoorstel is onzuiver v.w.b. de weergave van de openingstijden als het gaat over de dagen. 2 van deze 5 dagen vallen, periodiek, op een Zondag. Hoeveel moeite was het geweest deze buiten het voorstel te houden en recht te doen aan een deel van onze inwoners? Hoewel wij vinden dat de 2e feestdagen ‘menselijke’ aanvullingen zijn, hebben ze voor een groot deel van onze inwoners bijna evenveel waarde. Hoezo elkaar ruimte bieden en oog hebben voor de samenleving? 

Economisch

Het nut en vooral de nood zaak voor het uitbreiden is niet aangetoond. Daarnaast wordt ook de kleine (zelfstandige-) ondernemer uit het oog verloren. Hoezo vestigingsbeleid versterken? Dit geeft juist een risico op winkelleegstand en verpauperende panden op termijn.

Er wordt met dit voorstel geïnvesteerd om de financiële economie uit te bouwen om de God Mammon  ( de God van het geld) te dienen, met alle niet in kaart gebrachte maatschappelijke gevolgen van dien.

Wij voorzien in de nabije toekomst dat het gewenst wordt dat bepaalde winkellocaties schoon en netjes gehouden worden. Waar ligt dan de grens op welke dag men dit gaat doen en wie voor de kosten opdraait?

Veranderend koopgedrag klinkt als: oké! Het is nu toch ook al zo, dus dan gaan we kwaad met kwaad bestrijden. Vanuit winkeliers ogen gezien om het hoofd boven water te houden, andere (gemeenten) doen het ook. Waar is de bescherming die de overheid aan haar inwoners heeft te bieden?

Maatschappelijke zorg

Ook uit maatschappelijk oogpunt is dit initiatief verwerpelijk. Wat te denken van mensen die op deze dagen juist de eenzaamheid terugdringen met afleggen van bezoeken? Of eens een extra hand uitsteken als het gaat om mantelzorg? Of gewoon als gezin of familie bij elkaar zijn? Gezinnen met kinderen waarbij ouder(s) als werknemer aan het werk moeten? Kinderopvang ook maar open op die dagen? Of ze maar de straat op sturen met allerlei andere problemen? We waren toch voor preventie? 

Participatie

Is participatie niet meer in de brede zin nodig? Altijd wordt het zeer ruimhartig toegepast (soms wat overdreven) en nu even tussen neus en lippen door, zonder er op de gebruikelijke wijze UITGEBREID aandacht aan het onderwerp wordt geven. Het voorstel er even doorheen jassen, zodat ze met de Kerst nog open kunnen!

Wij denken dat veel inwoners (zeker te laat!) niet eens weten dat dit initiatiefvoorstel voorligt. Denkt u maar aan de oordeelsvormende bijeenkomst, wie er aan tafel zaten en niet bij de beeldvorming!

Waar is de altijd zo open en transparante en vooraanstaande houding (en inspraakmogelijkheid) van inwoners, organisaties en maatschappelijke partijen zoals de kerken? Terugwijzen naar de achterliggende jaren en het toen gevoerde proces, is wel heel kort door de bocht, zeker omdat het niet eens recht gedaan heeft aan de toenmalige uitslag. 

 

Stemverklaring

Namens de SGP gaf Frits Jansen onderstaande stemverklaring in de raad:

Twee kernwoorden die bij dit voorstel naar voren komen zijn:

Onzorgvuldig en Onvolledig.

Onzorgvuldig omdat:

Er onder druk, zo snel mogelijk de verordening aangepast moet worden, zodat de winkels met de komende feestdagen nog open kunnen. Een fatsoenlijk onderzoek naar duurzaamheid heeft niet plaats gevonden. Het voedseloverschot juist versterkt wordt. Met meer onzekerheid over de afname wordt er ingekocht. het nut en vooral de noodzaak voor het uitbreiden niet is aangetoond. De afhandeling van verkeersproblematiek gewoon op het bordje van B&W gelegd wordt. Zo van: wij hebben er aan gedacht, jullie lossen het maar op. Voor het participatieproces terug gewezen wordt naar de achterliggende jaren en het toen gevoerde proces. Heel kort door de bocht, zeker omdat er toen niet eens recht is gedaan aan de uitslag. Te kort wordt gedaan aan het beleid van deze gemeente als het gaat om terugdringen van eenzaamheid, de extra mogelijkheid tot verlenen van mantelzorg, bindende factoren om tijd met de gezinnen en familie bij elkaar te zijn. (te denken valt aan ouder(s) en -oudere- kinderen die op deze dagen moeten werken. de kleine (zelfstandige-) ondernemers uit het oog verloren worden en dus het vestigingsklimaat verslechterd. (leegstand – verpauperende panden op termijn) Een substantieel deel van de (principiële) inwoners (ongevraagd) aan de zijlijn gezet wordt.

Onvolledig omdat:

Een uitgebreide en te laat gestarte participatieproces met ALLE inwoners en belanghebbende van twee kanten! aan de laars gelapt is. (gemakshalve verwijs ik maar naar de oordeelsvormende vergadering, wie er op dat moment pas aan tafel zaten) de weergave van de openingstijden als het gaat over de dagen, 2 van deze 5 christelijke feestdagen , periodiek, op een Zondag vallen, gemakshalve niet vermeld worden. in de nabije toekomst het gewenst is dat de winkellocaties schoon en netjes gehouden worden. De grenzen op welke dag men dit gaat doen en wie voor de extra kosten zijn, niet zijn vastgelegd.

Het is een onzorgvuldig ingebracht initiatief en een onvolledige, eenzijdig afgewogen voorstel in onze ogen. Het heeft helemaal geen breed oog voor de maatschappij en de sentimenten die in onze samenleving spelen. Alles moet meer en meer, behalve als er ook maar iets van Christelijk in doorklinkt.

Alleen telt het gedachtengoed: van liberalisering, vrijheid, gelijkheid. In deze context wordt de (ware) broederschap vergeten.

Met een verwijzing naar een meerderheid van punten van de focus in ons raadsbre programma:

Duurzaamheid Zorg voor iedereen En het samen met de inwoners vorm geven.

Vanuit een volle overtuiging dat dit initiatiefvoorstel haaks staat op dat beleid waaraan wij hier, met elkaar, in deze gemeente invulling willen geven, heeft het raadsbrede programma mede hierdoor zijn fundamentele waarde en uitgangspunten (de focus) verloren.

Wij zijn om deze redenen tegen dit voorstel.

 

 

 

Tijdens de treinreis naar het VNG ...

SGP SGP VVD Utrechtse Heuvelrug 07-07-2018 10:22

Tijdens de treinreis naar het VNG congres heeft het college van burgemeester en wethouders van de Utrechtse Heuvelrug vertrouwelijke zaken in het openbaar besproken. Hoogleraar Fokke Fernhout hoorde dit en deed daar verslag van in een blog. Op donderdag 5 juli was er een extra ingelaste raadsvergadering over dit voorval. Wij betreuren de gang van zaken. Er zijn eigenlijk geen andere woorden voor dan dom en onverstandig. Aangezien wij een wethouder leverende partij zijn, bieden ook wij ons excuus aan richting alle betrokkenen. De handelswijze past niet bij een betrouwbaar bestuur. En dat is iets wat wij altijd hoog in het vaandel hebben. Het is wel duidelijk dat vertrouwen te voet komt, en te paard gaat. Dit voorval heeft blijvende schade opgeleverd. Wij verwachten van het college dat zij daar op een passende wijze op reageren richting deze personen die met naam en toenaam voor het voetlicht gebracht zijn. Wellicht dat in een persoonlijk gesprek met de betrokkenen de verhoudingen weer hersteld en wat ons betreft beter dan voorheen zullen zijn. Wij hebben vanuit de beantwoording van de vragen, door de VVD gesteld, begrepen dat alle betrokkenen zijn benaderd, gesproken en/of excuus gemaakt. Het college heeft alles in het werk gesteld wat in deze situatie nodig was en heeft ook in de beantwoording de gang van zaken duidelijk gemaakt. Mede daaruit blijkt dat interpretaties en weergave van woorden uiterst belangrijk zijn. Tegenwoordig lijkt het echter gebruikelijk om allerlei zaken via de (social) media naar buiten te brengen. En dat brengt allerlei gevaar met zich mee. Zeker als we het over interpretaties van woorden hebben. Bij tijd en wijle komt de SGP direct vanuit de Bijbel te spreken maar meestal volgt zij in haar bijdrage de Bijbelse lijn met uitleg zodat het begrepen en verstaan kan worden. In Mattheus 18: 15-17 wordt een wijze les beschreven. Vrij vertaald staat daar: “Indien iemand zich komt te misdragen (dus niet zoals het moet) , neem iemand met je mee (als getuige) en spreek met ze hierover en wijs ze terecht. (Hang het dus niet aan de grote klok). Als ze naar je luisteren, heb je het goed gedaan en de zaak beslecht. Als ze niet willen luisteren, zeg het dan in het openbaar en/of neem andere maatregelen”. Dat had volgens ons de juiste weg moeten zijn. De hype die hier nu rond ontstaan is, is de zaak niet waard. Dat wat betreft de procesmatige gang van zaken. Praten we deze gang van zaken daarmee goed of willen we het in de doofpot stoppen? Nee, nee en nog eens nee, maar wij zijn er van overtuigd dat als iemand zijn misstap erkent en voorneemt dit niet meer te doen, het vertrouwen moet krijgen en iedereen er meer bij gebaad is, dan deze handelswijze. Wat ons betreft blijft het dus bij een incident. Een eenmalig voorval. Maar wel een incident wat niet had mogen gebeuren. Daarom hebben wij een motie van afkeuring gesteund waarmee we richting het college willen zeggen: dit was eens en nooit weer. Als afsluiting bidden wij het college toe de woorden uit Psalm 141: “Zet Heere een wacht voor mijn lippen en behoed de deuren van mijn mond. Opdat ik mij tot genen stond (dus waar en wanneer dan ook, ook niet in de trein) iets onbedachtzaams laat ontglippen.” Dat geldt in de eerste plaats richting God en in de tweede plaats richting onze naaste, een burgemeester of ontslag nemende werknemer of inwoner, wie hij of zij dan ook is.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.