Nieuws van SGP in Zeeland over CDA inzichtelijk

17 documenten

Nog dit najaar duidelijkheid over Zeeuwse bodemkwaliteitskaarten

SGP SGP CDA PvdA Zeeland 22-09-2020 00:00

Per 2 juli is het ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ inclusief de bijlage van het geactualiseerde ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ ingegaan.

Eind 2019 heeft Provinciale Staten (onder meer SGP en PvdA in de Statenvergadering van december 2019) aan Gedeputeerde Staten gevraagd om de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland zo snel mogelijk te actualiseren.

Nu in heel Nederland dezelfde regels van toepassing zijn inzake PFAS, is het ook van groot belang dat de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland in alle gemeentes up-to-date zijn, én dat die kennis breed gedeeld wordt. Als die gegevens niet up-to-date zijn, kunnen werkzaamheden waarbij grondverplaatsing aan de orde is sterk belemmerd worden. Dat is nadelig voor sectoren als de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) en de landbouwsector, die toch al sterk getroffen zijn door de stikstofcrisis alsook de coronacrisis. De SGP-, PvdA-, en CDA-fractie hebben daarom vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. Het College heeft daar de volgende beantwoording op gegeven:

Vragen:

1. In welke Zeeuwse gemeentes zijn de bodemkwaliteitskaarten inmiddels up-to-date en zijn deze gegevens inzetbaar t.b.v. vraagstukken voor het toepassen van PFAS houdende grond?

Begin 2020 zijn de Zeeuwse gemeenten voortvarend aan de slag gegaan met het aanpassen van de bodemkwaliteitskaar-ten op PFAS waarbij de meeste ge-meenten gezamenlijk per regio optrek-ken.Ondanks dat Corona in dit dossier vooral m.b.t. communicatie voor enige vertraging heeft gezorgd zijn dit voorjaar in alle gemeenten de benodigde data gegenereerd en verwerkt in concept data, kaarten en nota’s. Mede door de verdere verruiming van de norm als ge-volg van de (3e) aanpassing van het Tij-delijk Handelingskader PFAS begin juli, die ook in de nota’s moet worden ver-werkt, heeft vaststelling nog niet plaats-gevonden.Navraag bij alle gemeenten leert dat op dit moment de meeste gemeenten zover zijn dat deze week of in de komende twee weken tot vaststelling door het col-lege van B&W zal worden overgegaan. In een enkel geval (samenwerkingsver-band) moet nog een beperkte aanpas-sing in de nota plaatsvinden alvorens deze kan worden vastgesteld. Ambtelijk is aangegeven dat de verwachting is dat dit eveneens binnen enkele weken zal plaatsvinden.Provincie Zeeland heeft dit voorjaar in samenwerking met Waterschap aanvul-lend een soortgelijke actie uitgevoerd voor het actualiseren van de bodemkwa-liteitskaart van wegbermen. Ook deze is in concept klaar en zal dit najaar bij ge-meenten worden aangeleverd voor vast-stelling.

2. Als er nog gemeentes zijn die de bodemkwaliteitskaarten niet op orde hebben, is GS dan bereid hier werk van te maken dat dit met grote prioriteit alsnog gaat gebeuren?

GS is geen bevoegd gezag met betrek-king tot vaststelling van bodemkwali-teitskaarten. Met de gemeenten is het afgelopen halfjaar regelmatig contact geweest over de voortgang van hetproces bij de gemeenten wat betreft aanpassing op PFAS van de bodem-kwaliteitskaarten.Op basis van ambtelijke navraag naar de huidige stand van zaken, zullen zoals eerder aangegeven de afzonderlijke col-leges van de gemeenten binnen enkele weken over gaan tot vaststelling van de aangepaste bodemkwaliteitskaarten.Indien onverhoopt toch zou blijken dat vaststelling niet binnen deze tijd heeft plaatsgevonden zal de provincie met de gemeenten in overleg treden en bezien wat nodig is om alsnog te komen tot een spoedige vaststelling.

3. In het verleden werd de kennis inzake de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland gedeeld via www.zeeuwsbodemvenster.nl. Kunt u aangeven van welke gemeentes daar de informatie inzake de bodemkwaliteitskaarten - als het gaat over PFAS - actueel is? En als blijkt dat die niet van alle gemeenten actueel is, wanneer kan dit dan alsnog gebeuren?

Omdat de Bkk ten aanzien van PFAS nog niet zijn vastgesteld, zijn de betref-fende gegevens door de gemeenten nog niet aangeleverd en door Provincie Zeeland verwerkt in het Zeeuws Bodem-venster.Zoals hierboven vermeld is de verwach-ting dat alle colleges binnenkort over gaan tot vaststelling en aansluitend zul-len dan dit najaar de gegevens in de in-ternetomgeving verwerkt worden.Aanvullend lijkt het goed om te vermel-den dat de Provincie voornemens is om de informatie op de website van het Zeeuws Bodemvenster onder te bren-gen op een andere locatie vanwege sterke veroudering van deze website. Alle informatie van de bodemkwaliteits-kaarten, bestaand en nieuw, wordt dan in zijn geheel meegenomen.

Actualisatie bodemkwaliteitskaarten Zeeland

SGP SGP CDA PvdA Zeeland 15-07-2020 00:00

Per 2 juli is het ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ inclusief de bijlage van het geactualiseerde ‘Tijdelijk handelingskader voor hergebruik van PFAS houdende grond en baggerspecie’ ingegaan.

Eind 2019 heeft Provinciale Staten (onder meer SGP en PvdA in de Statenvergadering van december 2019) aan Gedeputeerde Staten gevraagd om de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland zo snel mogelijk te actualiseren.

Nu in heel Nederland dezelfde regels van toepassing zijn inzake PFAS, is het ook van groot belang dat de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland in alle gemeentes up-to-date zijn, én dat die kennis breed gedeeld wordt. Als die gegevens niet up-to-date zijn, kunnen werkzaamheden waarbij grondverplaatsing aan de orde is sterk belemmerd worden. Dat is nadelig voor sectoren als de Grond- Weg- en Waterbouw (GWW) en de landbouwsector, die toch al sterk getroffen zijn door de stikstofcrisis alsook de coronacrisis. De SGP-, PvdA-, en CDA-fractie hebben daarom vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten:

Vragen:

In welke Zeeuwse gemeentes zijn de bodemkwaliteitskaarten inmiddels up-to-date en zijn deze gegevens inzetbaar t.b.v. vraagstukken voor het toepassen van PFAS houdende grond? Als er nog gemeentes zijn die de bodemkwaliteitskaarten niet op orde hebben, is GS dan bereid hier werk van te maken dat dit met grote prioriteit alsnog gaat gebeuren? In het verleden werd de kennis inzake de bodemkwaliteitskaarten in Zeeland gedeeld via www.zeeuwsbodemvenster.nl. Kunt u aangeven van welke gemeentes daar de informatie inzake de bodemkwaliteitskaarten - als het gaat over PFAS - actueel is? En als blijkt dat die niet van alle gemeenten actueel is, wanneer kan dit dan alsnog gebeuren?

Hoogachtend namens de Statenfracties van de SGP, PvdA en het CDA,

J.J. van Burg (SGP), E.E.P.M Heerschop (PvdA) en A.J. Geluk (CDA)

Spreektekst SGP Algemene Beschouwingen

SGP SGP D66 VVD CDA Zeeland 28-05-2020 00:00

Donderdagavond 28 mei en vrijdag 29 mei vinden de Algemene Beschouwingen in de Provinciale Staten van Zeeland plaats. De bijdrage van SGP-fractievoorzitter Joan van Burg vindt u hieronder. 

Geachte voorzitter, collega’s, anderen die meekijken en luisteren,

We moeten vandaag en morgen een oordeel geven over de Jaarstukken 2019: wat heeft de Provincie gedaan en hoe is dat (financieel) verantwoord? En tevens over de Voorjaarsnota 2020: de uitwerking van plannen voor dit jaar op basis van de begroting die eind 2019 voor het jaar 2020 is vastgesteld.

We kunnen beginnen met te constateren dat er sinds vorig jaar juni toen het nieuwe College geïnstalleerd is, veel gebeurd is. Campus Zeeland heeft voortgang geboekt, de Tractaatweg is opgeleverd, het knooppunt Drie Klauwen is afgerond, bij Waterdunen zijn figuurlijk doorbraken gerealiseerd t.b.v. afronding van het project, het OV wordt toekomstbestendig gemaakt door met Slimme Mobiliteit aan de slag te gaan, en allerlei plannen uit het coalitieakkoord zijn in gang gezet. Mooie dingen. Goed om te zien dat ondanks een verkiezingsjaar er toch hard gewerkt wordt aan een mooi Zeeland.

CoronacrisisAllemaal plannen. Totdat er een streep doorheen getrokken werd begin dit jaar. In veel contracten staan termen die betrekking hebben op Overmacht of Force Majeur. In veel contracten op basis van Engels recht staat daar Act of God. Dat is hele een treffende term. Zo ervaren wij deze coronacrisis ook. Wie had ooit kunnen denken dat in vredestijd heel de wereld tot stilstand zou komen? Dat grenzen die nauwelijks meer bestonden, ook in Europa, gesloten zouden worden? Niet voor even, maar maanden aan een stuk? Dat landen op zichzelf teruggeworpen zouden worden? Eén virus, en heel het wereldgebeuren piept en kraakt. Economieën in hoogconjunctuur veranderen binnen enkele weken in economieën waar de recessie ons aangrijnst. Overheden moeten ongekende hoeveelheden geld in hun economie stoppen om te zorgen dat mensen niet massaal werkeloos worden. Mensen sterven vanwege het niet hebben van eenvoudige dingen als beschermende kleding etc. 

Wat heeft ons dit alles te zeggen? Durven we daar over na te denken? Of gaan we door en proberen we zo snel mogelijk terug te gaan naar waar we begin 2020 waren? Het duiden van deze crisis is lastig. Wij moeten ook geen grote woorden gebruiken. Maar het geeft wel aan dat wij als mensen op deze aarde geen blijvende stad hebben. Dat weten we allemaal wel, maar als er zoiets als een coronavirus de kop opsteekt, een virus waar we ons slecht tegen kunnen beschermen en wat geen onderscheid maakt tussen rijk of arm, jong of oud, dan wordt het heel ongemakkelijk voor ons. Want onze zekerheid – dat we ons leven in eigen hand hebben – gaat er aan. 

In de PZC van 20 mei schreef columnist Nynke de Jong hier over. Het trof me. Ik had dit niet verwacht in de PZC. Zo zie je maar dat ook mijn oordeel soms bijstelling behoeft. Zij schreef dat ze het geloof miste. Geloof dat zo vanzelfsprekend was voor de generaties voor ons. Nu het er op aan komt, weten we niet meer waar we onze wanhoop en onmacht kunnen parkeren. En zo is het. Het goede nieuws is dat die wanhoop en onmacht niet nodig zijn. Als christenen mogen we geloven dat er een goede toekomst voor ons is bereid, ook al moeten we plotseling sterven. Dat is een troost, en grote troost. En ook een steun in het lijden wat ons treft. Want God is een God van wonderen. Ook in deze tijd. Hij is een verhoorder van gebeden. Ik hoop dat velen dit mogen ervaren. Ook degene die dagelijks ons land en provincie besturen. 

Jaarstukken 2019 en Voorjaarsnota 2020En laat ik het hierbij? Nee, want ondanks dat we nu goed beseffen dat alles wat we doen en bedenken heel betrekkelijk is, is het ook onze plicht om ons dagelijks werk te doen. En dat zo goed mogelijk. Daarom hebben wij als SGP werk gemaakt van het bestuderen van de Jaarstukken en de Voorjaarsnota. Op voorhand hebben we over deze stukken schriftelijke vragen gesteld aan het dagelijks provinciebestuur. Dank voor de antwoorden. Dank ook voor de brief die vanmorgen nog kwam om een fout die sinds 2015 in de Jaarstukken zit, te herstellen. We hadden een amendement klaargemaakt voor het geval Gedeputeerde Staten (GS) niet tijdig de fout zou kunnen corrigeren, maar dat bleek niet nodig. 

Nu nog een aantal zaken die nog niét geregeld zijn of waar ons inziens aandacht voor nodig is. 

Personeel en organisatieAls eerste het personeel en de organisatie van de Provincie zelf. Als we de Jaarstukken lezen, dan zien we dat er ook in 2019 weer veel geld is overgebleven. Geld dat niet is uitgegeven terwijl het wel begroot was. Het lijkt er op dat er te weinig capaciteit in de organisatie is om dit geld tijdig nuttig te besteden. Onze zorg is dat er hierdoor knelpunten gaan ontstaan bij beheer en onderhoud van de provinciale infrastructuur of dat we te weinig uitgeven aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Aansluitend hierop lezen wij in de Voorjaarsnota dat er vanaf 2024 structureel twee miljoen euro per jaar extra uitgetrokken wordt voor personeel. Wij horen graag van GS welk personeelsbeleid, welke visie hieraan ten grondslag ligt. Wat is waarvoor nodig? Hebben we de kennis en kunde in huis, ook op de lange termijn?

Tijd ná coronaAls we het beleven mogen, komt er een tijd dat de ergste crisis voorbij is. Dan zal de maatschappij waarschijnlijk anders gaan werken. Letterlijk. Met iets meer afstand. En naar wij hopen, meer aandacht voor elkaar, onze omgeving, onze eigen productiemogelijkheden en onze eigen voedselvoorziening. En minder de ratrace van het meer, meer, meer. GS heeft afgelopen tijd de nodige miljoenen beschikbaar gemaakt voor hulp aan bedrijven, organisaties en instellingen. Dit kan niet zo door blijven gaan. Ook bedrijven, gesubsidieerde instellingen zullen op korte termijn kun plannen moeten herzien die ze voor dit jaar, maar ook voor volgend haar hebben. En mogelijk kan dat ook afslanken, aanpassen en vernieuwen betekenen. De tijd van grootschalige bijeenkomsten en bezoekersaantallen lijkt immers voorlopig voorbij. Wij horen graag van GS wanneer er meer zicht is op de aangepaste plannen van met name ook de instellingen en organisaties die subsidies ontvangen van de Provincie. En wij roepen GS op kritisch te zijn naar de reeds toegezegde subsidies. Als prestatieafspraken niet nagekomen kunnen worden, en ook kosten daardoor niet gemaakt worden, kan eventuele steun t.b.v. coronaproblemen uit die middelen gedekt worden. En wat dan misschien nog overblijft, kan mogelijk benut worden als dekking van de extra uitgaven aan sectoren die normaal geen steun krijgen van de Provincie. Wij verwachten van GS dat ze kritischer worden op steun. Iedereen zal zich moeten aanpassen aan een nieuwe werkelijkheid. We kunnen als overheid geen bedrijven en instellingen blijven steunen die zich niet snel gaan aanpassen. Mogelijk kan steun ook in de vorm van overbruggingskredieten. Zodat het uiteindelijk toch terugvloeit naar de Provincie. 

Zoet waterAls vierde de oproep aan GS om veel werk te maken van quick wins (snel te realiseren oplossingen) m.b.t. zoetwater voor landbouw en natuur. Alle Zeeuwse overheden moeten zeer nauw samenwerken. Als ik lees dat landbouwers zelf zoet water uit het Volkerak-Zoommeer en het kanaal naar Bath willen pompen, maar dat hangt op een doorlooptijd van een vergunning, dan krijg ik kriebels. En dat terwijl er daar dagelijks zoet water op de Westerschelde geloosd wordt. Natuurlijk moet ook dat via een vergunning, maar een vergunning hoeft niet lang te duren. Als we over 3 weken een vergunning hebben, maar er moet nu gehandeld worden om te voorkomen dat de oogst verloren gaat, dan heb ik er best een avondje vergaderen voor over om iets met spoed te regelen. Welke overheid er ook over gaat, dit soort dingen moeten echt hoog op de prioriteitenlijst staan. Ik hoor daar graag van GS over wat hier aan gedaan kan worden. En ja, morgen stellen we ook de startnotie Deltaplan Zoet Water vast. Gelukkig. En nu doorgaan. Voor de zomer hopen wij op vervolginformatie. Waar zitten de quick wins? Het kan ons niet snel genoeg gaan.

WoningbeleidAls laatste concrete punt, het doorlopende programma Provinciale Impuls Wonen. Ook in Zeeland is er een woningbestand wat hier en daar zeker impulsen kan gebruiken. En dit programma, waarbij middels niet al te grote subsidies toch mooie renovaties / herbestemmingen en inbreidingen gerealiseerd worden door heel de provincie, mag wat ons betreft een steun in de rug krijgen. Daartoe dienen wij samen met CDA, VVD en D66 een motie in waarbij wij GS vragen om bij de Najaarsnota een voorstel gereed te hebben om hier invulling aan te geven. En dit jaar na besluitvorming bij de Najaarsnota nog een tweede tranche subsidies open te stellen. Woningen. Het is net Hemelvaart geweest. We weten wat Jezus toen zei tegen zijn volgelingen: Ik ga heen om uw plaats te bereiden, want in het huis Mijns Vaders zijn vele woningen. Gratis, maar niet voor niets. Ik hoop dat velen van u en jullie daar eens binnen mogen zijn.

/r/06ae6cbd29dfc7ca85076eba455f9288?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Factueel%2Fspreektekst-sgp-algemene-beschouwingen%2F12133&id=38bfcac4b987f45698b4902bfaa4e83c8e6f979b

Wensen en bedenkingen bij overdracht van aandelen in Evides naar aandeelhouders PZEM

SGP SGP VVD ChristenUnie PvdA D66 CDA Zeeland 13-12-2019 00:00

Het is een langgekoesterde wens dat de aandelen die PZEM NV heeft in Evides NV rechtstreeks in eigendom komen van de aandeelhouders van de PZEM NV. Op 1 maart 2019 hebben Provinciale Staten via wensen en bedenkingen aangegeven dat er geen bezwaar is tegen het verder uitwerken van het omhangen van de aandelen van PZEM in Evides naar de huidige aandeelhouders van PZEM (Provincie en gemeenten in Zeeland). 

Mogelijke scenario’sTwee scenario’s zijn uitgebreid onderzocht: een scenario waarbij de aandelen worden verkocht en een scenario waarbij het juridisch en economisch eigendom in de aandelen wordt gesplitst. Na dit onderzoek is voorgesteld om het laatstgenoemde scenario verder te gaan uitwerken. Bij dit scenario worden de aandelen Evides afgesplitst naar een door PZEM op te richten BV administratiekantoor.

Splitsing juridisch en economisch eigendomDe voordelen van dit scenario zijn dat de aandeelhouders PZEM NV (waaronder de Provincie Zeeland) directe zeggenschap krijgen over de aandelen in Evides. De aandeelhouders lopen minder risico, waardoor het gemakkelijker is dat alle aandeelhouders participeren. Er lekt bovendien geen geld weg naar derde financierende partijen. Jaarlijks keert Evides zo’n 15-20 miljoen euro aan dividend uit. De centrale vraag volgens de SGP is: Wie heeft daar maatschappelijk recht op? SGP-Statenlid Kok: ‘’Deze vraag motiveert mij om alle Zeeuwen te vertegenwoordigen en er voor op te komen.’’

Wensen en bedenkingen Provinciale StatenProvinciale Staten hebben hun wensen en bedenkingen bij de overdracht van de aandelen beschreven in een brief aan Gedeputeerde Staten. Over die brief is vandaag in de Statenvergadering gesproken. De SGP is altijd een groot voorstander geweest van het ontvlechten van Evides uit PZEM (voorheen Delta). De kern van het voorstel van Gedeputeerde Staten is om het scenario splitsing van juridisch en economisch eigendom in de aandelen verder uit te werken. De SGP is van mening dat deze stap als een processtap gezien moet worden en niet als een inhoudelijke stap. Daarbij hecht de SGP aan een goede voortgang in de tijd met als wens om voor de zomer van 2020 een besluit te kunnen nemen. Het ontvangen van nadere informatie over de marktwaarde van Evides en de risico’s rondom Pauliana of crediteurenbenadeling is daarbij van belang. Een steekhoudende opinie of onderzoek is momenteel namelijk niet voorhanden. Statenlid Kok: ‘’Wat ons betreft doen we daar nu, en vervolgens tenminste tweejaarlijks, deugdelijk onderzoek naar.’’

‘Om niet’ verhangen van aandelenDe belangrijkste vraag van de SGP is of het mogelijk is om de aandelen in Evides ‘om niet’ te verhangen. Het is namelijk nogal een verschil of de jaarlijkse 20 miljoen dividend van Evides in het verlies van PZEM verdwijnt of beschikbaar is voor de Zeeuwse samenleving. Met dit bedrag zou de Provincie namelijk hele mooie dingen voor de Zeeuwse samenleving kunnen realiseren. De SGP zou graag zien dat extern wordt onderzocht of het ‘om niet’ verhangen van de aandelen mogelijk is. Oftewel, wie het maatschappelijk recht heeft op dit dividend?

Amendement met wensen en bedenkingenAlle genoemde wensen en bedenkingen heeft de SGP samen met CDA, VVD, PvdA, Forum voor Democratie, ChristenUnie, D66 en ProZeeland vormgegeven in een amendement op de brief van Provinciale Staten. Het amendement is, op één partij na, Statenbreed aangenomen en geeft daarmee een helder signaal af namens een groot deel van de Zeeuwse samenleving.

Coalitieakkoord 'Samen verschil maken'

SGP SGP VVD CDA PvdA Zeeland 05-07-2019 00:00

Een provincie waar ruim 380.000 mensen wonen, met allemaal hun eigen opvattingen en levensovertuigingen. Coalitiepartijen CDA, SGP, PvdA en VVD hebben hun visie op Zeeland gepresenteerd en hoe ze van daaruit als fracties en gedeputeerden willen werken: als verbinder van alle partijen in Zeeland, voor alle inwoners van Zeeland.

Tijdens de Statenvergadering van 5 juli 2019 werd het coalitieakkoord 'Samen verschil maken' besproken door alle politieke partijen.  Als coalitiepartner heeft de SGP getracht om zoveel mogelijk speerpunten uit het verkiezingsprogramma in te brengen in het akkoord. Een groot aantal SGP-thema’s zijn in het coalitieakkoord opgenomen.

In onderstaande video zijn een aantal van deze punten uitgelicht. De tekst gaat verder onder de video. 

ZoetwaterWij krijgen water van Boven, maar we zijn er zo goed in geworden om al dat goede zoetwater snel naar de zee te dragen, zodat we met regelmaat een tekort hebben. Het Deltaplan zoetwater is erg belangrijk, voor natuur en landbouw. Hier moet voldoende geld voor uitgetrokken worden. Het College moet het Deltaplan nog dit jaar opstellen samen met andere overheden en landbouw- en natuurorganisaties in Zeeland. Samen het verschil maken. 

Bestuurlijke samenwerkingZeeland is een provincie met weinig inwoners. Dus moet er op een goede manier samengewerkt worden met andere overheden. Regiocontracten moeten een duw krijgen. Walcheren en Schouwen-Duiveland bijvoorbeeld, blijven nog stil. Er moet op korte termijn werk van gemaakt worden. In de zomernota moeten daar goede plannen voor komen. 

Visserij- en schelpdiersectorDe visserij- en schelpdiersector is een hele belangrijke, kenmerkende sector voor Zeeland. Bestuurlijke samenwerking gaat de komende jaren de sleutel voor succes zijn. Er loopt nu een convenant met natuurorganisaties en overheden om elkaar 10 jaar het werk te gunnen met ruimte voor zowel natuur als vissers. Eind van dit jaar loopt het convenant af. De SGP vindt dat het voor het College een speerpunt moet zijn om in het belang van Zeeland te werken aan een nieuw convenant.

Criminaliteit en veiligheidMeer en meer horen we berichten over ondermijning en drugscriminaliteit. Ook in Zeeland komen steeds vaker drugsdumpingen voor. Het is een lastig te vangen onderwerp, letterlijk. Maar wel met een grote impact op de samenleving met een gevoel van onveiligheid. De SGP heeft Gedeputeerde Staten nadrukkelijk gevraagd om van het bestrijden van criminaliteit en ondermijning een prioriteit te maken. In de Zomernota moet meer geld beschikbaar gesteld worden om de specifiek Zeeuwse problemen aan te pakken. Het geld mag niet weglekken naar andere regio’s. Zeeuws geld moet gaan naar de problemen die hier zijn.

VerkeersveiligheidAls het aan de SGP ligt, wordt er op korte termijn werk van gemaakt dat iedere school het Zeeuws Verkeersveiligheidslabel krijgt. Jongeren zijn kwetsbaar in het verkeer en het onderwerp raakt iedereen. Het lijkt een klein item, maar het kan zeer belangrijk zijn. Ook de aanpak van de Zanddijk bij Yerseke leeft enorm. Het probleem van de verkeersveiligheid is urgent, maar als blijkt dat er langer gezocht moet worden naar haalbare varianten, kan dit proces veel tijd vragen en wellicht niet op korte termijn aangepakt worden. Als dit proces heel lang duurt, is een oplossing voor verheersveiligheidsproblemen op de Deltaweg misschien eerder aan de orde. Verkeersveiligheid is namelijk zo belangrijk dat daar snel progressie op geboekt moet worden, de provincie heeft hier een belangrijke taak.

Beeldbepalende kerken en boerderijenDe SGP is blij dat de motie over beeldbepalende gebouwen en kerkenvisies die vorig jaar door PvdA en SGP is ingediend, in de praktijk steeds meer vorm krijgt. Verschillende Zeeuwse gemeenten hebben inmiddels een kerkenvisie opgesteld. Kerken zullen een centrale rol in de samenleving blijven hebben, in welke vorm dan ook. Dat is waardevol. Het onderwerp moet dus aandacht blijven krijgen.

KlimaatakkoordDe gevolgen van het Klimaatakkoord voor de industrie zijn nog niet te overzien. Kunnen zij aanhaken bij klimaatplannen? Zal het zo zijn dat in andere landen de industrie anders belast gaat worden? De verschillende overheden in Zeeland moeten in Den Haag het belang van een gelijk speelveld tussen grensregio’s laten horen. Om goed met elkaar te kunnen concurreren is een gelijk speelveld uitermate belangrijk. De SGP vindt een goede lobby op dit onderwerp belangrijk. Regio’s kunnen zelf nog invulling geven aan hetgeen in Den Haag besproken is. Het Klimaatakkoord moet nog verder uitgewerkt worden. Die rol moet de Provincie samen met het bedrijfsleven pakken.

Ouderen en jongerenHet is goed dat er op veel onderwerpen in het coalitieakkoord aandacht is voor ouderen. Bijvoorbeeld met betrekking tot levensloopbestendig wonen, het openbaar vervoer, etc. Als het gaat over jongeren, ligt er voor de Provincie een rol om jongeren de komende tijd meer te betrekken bij provinciaal beleid. Het is mooi dat de ambitie van de SGP dat iedere scholier één keer in zijn schoolperiode de Abdij kan bezoeken, is opgenomen in het akkoord. Concrete plannen om jongeren meer te betrekken bij de democratie moeten op korte termijn worden gemaakt.

Er is zoveel belangrijk, maar het is allemaal betrekkelijk. We kunnen heel veel plannen maken, maar het kan morgen zomaar over zijn. Memento mori, gedenk te sterven. Tot dat moment gekomen is, moeten we het goede zoeken voor de inwoners van Zeeland, met Gods hulp. De SGP wenst dit ook Gedeputeerde Staten toe.

Zorgen over verplaatsing Bravis-ziekenhuis

SGP SGP CDA Zeeland 24-05-2019 00:00

Op 16 april jl. heeft de Raad van Bestuur van het Bravis Ziekenhuis het voorgenomen besluit kenbaar gemaakt om de spoedeisende en klinische zorg in de toekomst te concentreren op een hoofdlocatie gelegen bij Bulkenaar in de gemeente Roosendaal. De ritduur met de ambulance van verschillende dorpen op Tholen wordt daardoor langer dan in de huidige situatie. Met de door de provincie Zeeland voorgenomen snelheidsbeperkende maatregelen op provinciale wegen op Tholen, komt de wettelijke bereikbaarheidsnorm van 45 minuten zelfs serieus in gevaar. Reden voor de SGP om samen met de CDA-fractie schriftelijke vragen te stellen aan het College van Gedeputeerde Staten. 

Bij het bepalen van de nieuwe locatie voor het Bravis Ziekenhuis zijn verschillende beoordelingscriteria genoemd, waarbij is aangegeven dat twee criteria gelden als uitsluitingscriteria:

Gelegen tussen Bergen op Zoom en Roosendaal; Binnen 45 minuten bereikbaar (wettelijke norm). 

Beide voorgestelde locaties, Zoomland en Bulkenaar, voldoen aan deze criteria. Dit pakt echter minder goed uit voor dorpen in Zeeland, waarmee de ritduur vanuit postcodegebied 4696 (Stavenisse) de kroon spant: de ritduur komt uit op 44,72 minuten, slechts 17 seconden korter dan de wettelijke bereikbaarheidsnorm.

Bij de bovenstaande berekeningen is geen rekening gehouden met toekomstplannen van de provincie Zeeland om op de provinciale wegen op Tholen snelheidsbeperkende maatregelen te treffen. Hierbij kan gedacht worden aan rotondes en drempels.

In de toelichting van het besluit van de Raad van Bestuur wordt aangegeven dat wanneer de nieuwe locatie niet aan één van de uitsluitingscriteria voldoet, dit niet geschikt is als toekomstige hoofdlocatie. CDA en SGP uitten haar zorgen over met name de ritduur in combinatie met de toekomstige snelheidsbeperkingen, en stellen de volgende vragen aan het college van Gedeputeerde Staten (GS):

Is GS het met ons eens dat spoedeisende en klinische zorg voor alle inwoners van Tholen toegankelijk en bereikbaar moet zijn? Zo ja, is GS bereid dit alsnog kenbaar te maken aan de Raad van Bestuur? Heeft de Raad van Bestuur van het Bravis Ziekenhuis voorafgaande aan bovengenoemd voorgenomen besluit contact met GS opgenomen en dit met GS besproken? Zo ja, kan GS ons zeggen wat er toen besproken is? Zo nee, is GS voornemens gezien bovenstaande problematiek dit alsnog te doen? Kan GS ons informeren wat de stand van zaken is m.b.t. de snelheidsbeperkende maatregelen die de provincie door wil voeren op de provinciale weg (hoogte Weelweg) tussen St. Maartensdijk en Stavenisse (N286) en wanneer worden deze werkzaamheden uitgevoerd? Is bij GS bekend met hoeveel tijd de gemiddelde ritduur tussen Stavenisse en St. Maartensdijk toeneemt door bovengenoemde snelheidsbeperkende maatregelen? Zo ja, met hoeveel tijd? Zo nee, is GS bereid dit verder te onderzoeken? Is GS het met ons eens dat aanpassingen aan de wegen binnen de gemeente Tholen niet mogen leiden tot een langere ritduur voor de ambulance? Zo ja, is GS bereid hiermee rekening te houden en dit ook te overleggen met het waterschap? Zo nee, waarom niet? Is GS het met ons eens dat toenemende verkeersdrukte op de A4 en A58 bij Bergen op Zoom en dan vooral de drukte op het knooppunt Zoomland een negatieve invloed heeft op bovengenoemde ritduur? Zo ja, is GS bereid met de minister van Infrastructuur en Waterstaat in gesprek te gaan om knooppunt Zoomland op de agenda te krijgen voor de aanpak van de verkeersproblematiek? Zo nee, waarom niet?

SGP aan de formatietafel

SGP SGP VVD CDA PvdA Zeeland 19-04-2019 00:00

Op Goede Vrijdag presenteerde pre-formateur dhr. Ad Schenk zijn advies over de nieuw te vormen coalitie. Dhr. Schenk adviseert een voortzetting van de huidige coalitie: CDA, VVD, PvdA en SGP. 

In de afgelopen week heeft de SGP constructief deelgenomen aan inhoudelijke gesprekken met pre-formateur dhr. Schenk en de partijen CDA, PvdA, VVD en FvD. Dat waren nuttige en inhoudsvolle gesprekken. De pre-formateur heeft op basis daarvan uiteindelijk de conclusie getrokken dat een formatie met CDA, VVD, PvdA en SGP een goede kans van slagen heeft. Het CDA heeft als grooste partij n.a.v. het advies van de pre-formateur ons uitgenodigd om over dit advies na te denken en hier komende dinsdag duidelijkheid over te geven en vervolgstappen te bespreken. Als SGP gaan wij graag in op die uitnodiging en wij zien uit naar het vervolg.

Lees meer via deze link: https://www.zeeland.nl/actueel/formatiebesprekingen-met-vier-partijen

Voorstel verlaging toltarief Westerscheldetunnel

SGP SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00

Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.

Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.

In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.

/r/46ee97d87d337d7fab8a9061fe9df04a?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Factueel%2Fvoorstel-verlaging-toltarief-westerscheldetunnel%2F10267&id=f660a65c430abf5ce17816aebe9563c2e0ffceb9

Voorstel verlaging toltarief Westerscheldetunnel

SGP SGP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Zeeland 09-02-2019 00:00

Tien van de twaalf politieke partijen (SGP, PvdA, CDA, D66, CU, PVV, SP, VVD, PvZ en ZL) in de Zeeuwse Staten zijn indiener van het initiatiefvoorstel van het tariefbeleid Westerscheldetunnel.

Aanleiding is de extra groei van de passages die leidt tot het voorstel om geen trendmatige verhogingen tot het einde van de toltermijn door te voeren. Daarnaast wordt voorgesteld een korting voor veelgebruikers van minimaal 50% en een korting op T-Tagtarieven van minimaal 40% ten opzichte van een los kaartje. Hiermee worden de tarieven per 1 januari 2020 verlaagd in plaats van nieuwe tarieven per 1 januari 2021. Extra voordelen vanaf 2019 worden ingezet om de tunnel eerder tolvrij te maken. Lees hier het volledige voorstel.

In onderstaande afbeelding leest u feiten en cijfers met betrekking tot het voorstel.

/r/a7c4993ad2a7c69db5ec87156f2c83ab?url=http%3A%2F%2Fwww.zeeland.sgp.nl%2Fverkiezingen2019%2Fvoorstel-verlaging-toltarief-westerscheldetunnel%2F10267&id=c44cf0f8eb6d4092e38777cb671257c9cd62717d

Beleidsnota natuurwetgeving: Bouwen, Bewaren, Bomen

SGP SGP VVD CDA PvdA Zeeland 10-12-2018 00:00

7 december 2018 werd tijdens de Statenvergadering de beleidsnota Natuurwetgeving aangenomen door Provinciale Staten. De SGP vroeg extra aandacht voor oude, duurzame bomen en voor zorgvuldigheid bij het afschieten van verwilderde katten. Verder is de SGP blij met de beleidsnota, waarin veel punten zijn meegenomen die in het voortraject aangekaart zijn. 

Met betrekking tot natuurwetgeving richt de SGP zich op bouwen en bewaren. Bouwen lukt de provincie goed, maar bewaren blijkt steeds weer lastig te zijn. Als SGP willen we de schepping bewaren, maar schepping en natuur is niet hetzelfde. Veel van de schepping is al veranderd. Dit maakt het lastig om de waarde van natuur te duiden.

Met betrekking tot de plantafstand van bomen vindt de SGP dat het college van GS de regel van 10 meter moet bewaren. In gebieden met oude, duurzame bomen past de 10 meter maat echter niet. SGP heeft daarom samen met VVD, CDA en PvdA een amendement ingediend om een uitzondering te maken voor oude, duurzame bomen die nu al op een grotere afstand geplant staan. Dit amendement is unaniem door Provinciale Staten aangenomen. Daarnaast diende SGP samen met CDA en PvdA een amendement in met betrekking tot verwilderde katten. SGP is voor zorgvuldig beleid: het afschieten van verwilderde katten moet alleen goed onderbouwd gebeuren. Ook dit amendement werd aangenomen.

Over het algemeen is de SGP erg blij met de beleidsnota natuurwetgeving. GS heeft veel zaken die in het voortraject besproken zijn meegenomen in de nota.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.