Nieuws van politieke partijen in Leiderdorp over D66 inzichtelijk

71 documenten

Samenwerking in de Leidse Regio

CDA CDA D66 Leiderdorp 21-09-2020 19:12

In de Leiderdorpse Forum op 14 september en in de Raad van 21 september is het rapport Berenschot besproken. Dit rapport heeft als titel: 'Effectenvan eenbestuurlijkefusieindeLeidse regio. Onderzoek regionalesamenwerkingLeiderdorp'. Het is het vervolg op het TwijnstraGudde onderzoek wat de regionale samenwerkingsverbanden onderzocht.Namens het CDA Leiderdorp voerde Huibrecht Bos het woord in het Forum en de Raad. Huibrecht geeft aan dat we als CDA kritisch zijn op het rapport. Het is grotendeels een samenvatting van eerdere onderzoeken. Daarnaast maakte hij de volgende drie punten: De basisgedachte is dat we op bijna alle belangrijke dossiers met andere gemeenten aan tafel zitten, samenwerken of een Gemeenschappelijk Regeling gebruiken die klopt, echter dezehebben eigenlijk nooit de samenstelling van de 5 gemeenten van de Leidse Regio. MAAR… dat deze vijf gemeenten veel meer kunnen samenwerken als regio van wonen, werken en recreëren is een heel goed idee. Het CDA staat achter de gedachten dat we als vijf gemeenten beter kunnen samenwerken. De vraag is of de andere gemeenten wel zo open staan voor het gesprek hierover. MAAR… dat is de moeite waard om te proberen De meeste opgaven hebben al een overlegtafel: Holland Rijnland, Hart van Holland, maar ook 6 gemeenten in de Regionale bedrijventerreinen strategie. Dus het is zoeken naar een dossier. MAAR… als we een dossier vinden waar de 5 gemeenten van de Leidse Regio elkaar vinden, leren we elkaar beter kennen, en ook vinden om samen te werken op andere dossiers. De samenwerking, ook met gemeente Leiden, is bepaald niet van voldoende niveau. Het staat al jaren op een laag pitje en niemand neemt het initiatief om hiermee verder te gaan. Die uitdaging uit het Berenschot Rapport willen we als CDA graag steunen! Laten wij het initiatief nemen om te de 5 gemeenten structureel aan tafel te krijgen over inhoudelijke punten op het gebied van wonen, werken en recreëren. Om deze reden heeft het CDA steun uitgesproken voor een motie op initiatief van D66. Deze motie werd uiteindelijk unaniem gesteund. De motie roept op om samen met de andere regiogemeenten maximaal drie speerpunten te kiezen, waarbij samenwerking van belang is.Huibrecht steunde deze motie met de woorden dat het veel belangrijker is om goede samenwerking te bewerkstelligen, dan dat we een discussie voeren over een stip over de horizon.

Natuur verdient aandacht in energietransitie

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Leiderdorp 25-05-2020 15:41

In de vergaderingen van 17 mei en 25 mei heeft de Leiderdorpse gemeenteraad het concept Regionale Energie Strategie besproken. Het CDA steunt de energietransitie, inclusief de noodzaak voor zonneweiden en windmolens, maar is wel kritisch. In de schaarse ruimte van de regio Holland Rijnland verdient de flora en fauna, landschap, biodiversiteit en recreatie veel meer aandacht. Ook vindt het CDA het onverantwoord om de Leiderdorpse Munnikkenpolder aan te prijzen als een kansrijk gebied voor 6 windmolens.Het CDA heeft daarom in de twee amendementen ingediend, nl ‘aandacht voor de natuur’ en ‘windambitie van Leiderdorp’ die allebei in de raadsvergadering werden aangenomen. Waar gaat het bij deze energiestrategie om? Via het energieakkoord heeft de landelijke overheid dertig regio’s in het land de opdracht gegeven om een strategie uit te werken waardoor ze in 2050 energieneutraal te zijn. Eind 2020 moet dit plan worden vastgesteld en er ligt nu een eerste concept waarop alle gemeenten van Holland Rijnland, waar Leiderdorp onder valt, hun wensen en bedenkingen mogen geven. De energiestrategie gaat over energiebesparing, warmte, elektriciteit en mobiliteit. Het is daarmee een groot onderwerp en via tussendoelen in 2030 moet een en ander al op korte termijn vorm gaan krijgen. D66-wethouder Van Woudenberg heeft aan de gemeenteraad een conceptdocument voorgelegd met wensen & bedenkingen vanuit Leiderdorp. Dit document vormde de basis voor de discussie met de raadsleden. Het CDA steunt de energietransitie. Voor warmte is het essentieel dat er restwarmte vanuit Rotterdam komt, omdat voor onze huizen het anders lastig zal worden om met een realistisch plan te komen om van het gas af te komen. Voor elektriciteit heeft Holland Rijnland twee denkrichtingen uitgewerkt om via zonneweiden en windmolens de elektriciteit voortaan op te wekken. Opvallend is dat daar het zwaartepunt bij zonneweiden wordt gelegd, terwijl volgens de adviezen een verhouding van 1 op 1 optimaal is. In de vergadering van 17 mei pleitte Jan Huisman, CDA-burgerraadslid, voor vier belangrijke punten als commentaar op het concept-RES en de voorgestelde brief van de wethouder: Ten eerste vraagt Leiderdorp met de regio om landelijke instrumenten voor energiebesparing. In het concept wordt gevraagd om instrumenten die inwoners kunnen afdwingen. Een aantal partijen, zoals GroenLinks is sterke voorstander voor afdwingen Wat het CDA betreft gaat het om stimuleren, maar niet om dwang. Op basis van het pleidooi in de vergadering van 17 mei, zwakte de wethouder de formulering al af.Een amendement van VVD en CDA om nadrukkelijk aan te geven dat er geen sprake kan zijn van dwang, werd in de de raad gesteund door D66 en LPL en daarmee aangenomen. Ten tweede moet een betere mix tussen zonne- en windenergie worden gevonden. In één van de varianten is er een mix van 1 op 22 tussen wind- en zonne-energie. Dit leidt ertoe dat in onze regio minimaal 7 km2 grond (1400 voetbalvelden) in zonneweide moet worden veranderd. Bovendien is de scheve balans ongunstig voor de belasting van het elektriciteitsnetwerk. Immers ’s nachts en in de winter, is er vooral windenergie beschikbaar. Verder is het draagvlak van bewoners essentieel. Naast communicatie, gaat het wat het CDA betreft ook om daadwerkelijke participatie van de Leiderdorpers. Een project als Zon op Leiderdorp is hierin een voorbeeld. Hier zijn Leiderdorpers zelf eigenaar geworden van zonnepanelen op grote daken. Wat het CDA betreft een voorbeeld voor de regio. Tot slot moet de energiestrategie met een bredere blik naar de schaarse ruimte in onze regio kijken. De energiestrategie zoals die er nu ligt, houdt geen rekening met zaken als de behoefte aan woningbouw en nieuwe bedrijventerreinen. De wethouder vroeg daar terecht aandacht voor, want ook hiervoor moeten de komende jaren keuzes worden gemaakt. Het CDA voegt daaraan toe dat recreatie, natuur, landschap en biodiversiteit ook criteria moeten worden bij de afwegingen.Hiervoor heeft Medea Hempen namens het CDA een amendement ‘aandacht voor de natuur’ ingediend wat werd gesteund door VVD, D66, GL en LPL en daarmee werd aangenomen. Alleen PvdA stemde tegen. In 2016 heeft de Leiderdorpse raad onderzocht of het mogelijk is om windmolens te plaatsen in Leiderdorp. Hier is de Munnikkenpolder als kansrijk gebied uitgekomen. Destijds was de Munnikkenpolder een zandwinningsput en opslaggebied voor de HSL. Inmiddels is dit gebied echter samen met de Ruigekade, volledig ontwikkeld als recreatie- en natuurgebied. Deze ontwikkeling was noodzakelijk als natuurcompensatiegebied voor de A4. Het gebied is inmiddels een populaire plek voor vogelexcursies en vele Leiderdorpers maken er graag een wandeling. Het CDA vindt het daarom onlogisch om juist dit gebied vanuit Leiderdorp aan te bieden aan de regio als de beste keuze voor windmolens.Ook hiervoor heeft het CDA een amendement ingediend. Dit ‘windambitie voor Leiderdorp’ amendement werd gesteund door alle partij, met uitzondering van PvdA en is daarmee ook aangenomen.

Natuur verdient aandacht in energietransitie

CDA CDA GroenLinks D66 VVD PvdA Leiderdorp 25-05-2020 15:41

In de vergaderingen van 17 mei en 25 mei heeft de Leiderdorpse gemeenteraad het concept Regionale Energie Strategie besproken. Het CDA steunt de energietransitie, inclusief de noodzaak voor zonneweiden en windmolens, maar is wel kritisch. In de schaarse ruimte van de regio Holland Rijnland verdient de flora en fauna, landschap, biodiversiteit en recreatie veel meer aandacht. Ook vindt het CDA het onverantwoord om de Leiderdorpse Munnikkenpolder aan te prijzen als een kansrijk gebied voor 6 windmolens.Het CDA heeft daarom in de twee amendementen ingediend, nl ‘aandacht voor de natuur’ en ‘windambitie van Leiderdorp’ die allebei in de raadsvergadering werden aangenomen. Waar gaat het bij deze energiestrategie om? Via het energieakkoord heeft de landelijke overheid dertig regio’s in het land de opdracht gegeven om een strategie uit te werken waardoor ze in 2050 energieneutraal te zijn. Eind 2020 moet dit plan worden vastgesteld en er ligt nu een eerste concept waarop alle gemeenten van Holland Rijnland, waar Leiderdorp onder valt, hun wensen en bedenkingen mogen geven. De energiestrategie gaat over energiebesparing, warmte, elektriciteit en mobiliteit. Het is daarmee een groot onderwerp en via tussendoelen in 2030 moet een en ander al op korte termijn vorm gaan krijgen. D66-wethouder Van Woudenberg heeft aan de gemeenteraad een conceptdocument voorgelegd met wensen & bedenkingen vanuit Leiderdorp. Dit document vormde de basis voor de discussie met de raadsleden. Het CDA steunt de energietransitie. Voor warmte is het essentieel dat er restwarmte vanuit Rotterdam komt, omdat voor onze huizen het anders lastig zal worden om met een realistisch plan te komen om van het gas af te komen. Voor elektriciteit heeft Holland Rijnland twee denkrichtingen uitgewerkt om via zonneweiden en windmolens de elektriciteit voortaan op te wekken. Opvallend is dat daar het zwaartepunt bij zonneweiden wordt gelegd, terwijl volgens de adviezen een verhouding van 1 op 1 optimaal is. In de vergadering van 17 mei pleitte Jan Huisman, CDA-burgerraadslid, voor vier belangrijke punten als commentaar op het concept-RES en de voorgestelde brief van de wethouder: Ten eerste vraagt Leiderdorp met de regio om landelijke instrumenten voor energiebesparing. In het concept wordt gevraagd om instrumenten die inwoners kunnen afdwingen. Een aantal partijen, zoals GroenLinks is sterke voorstander voor afdwingen Wat het CDA betreft gaat het om stimuleren, maar niet om dwang. Op basis van het pleidooi in de vergadering van 17 mei, zwakte de wethouder de formulering al af.Een amendement van VVD en CDA om nadrukkelijk aan te geven dat er geen sprake kan zijn van dwang, werd in de de raad gesteund door D66 en LPL en daarmee aangenomen. Ten tweede moet een betere mix tussen zonne- en windenergie worden gevonden. In één van de varianten is er een mix van 1 op 22 tussen wind- en zonne-energie. Dit leidt ertoe dat in onze regio minimaal 7 km2 grond (1400 voetbalvelden) in zonneweide moet worden veranderd. Bovendien is de scheve balans ongunstig voor de belasting van het elektriciteitsnetwerk. Immers ’s nachts en in de winter, is er vooral windenergie beschikbaar. Verder is het draagvlak van bewoners essentieel. Naast communicatie, gaat het wat het CDA betreft ook om daadwerkelijke participatie van de Leiderdorpers. Een project als Zon op Leiderdorp is hierin een voorbeeld. Hier zijn Leiderdorpers zelf eigenaar geworden van zonnepanelen op grote daken. Wat het CDA betreft een voorbeeld voor de regio. Tot slot moet de energiestrategie met een bredere blik naar de schaarse ruimte in onze regio kijken. De energiestrategie zoals die er nu ligt, houdt geen rekening met zaken als de behoefte aan woningbouw en nieuwe bedrijventerreinen. De wethouder vroeg daar terecht aandacht voor, want ook hiervoor moeten de komende jaren keuzes worden gemaakt. Het CDA voegt daaraan toe dat recreatie, natuur, landschap en biodiversiteit ook criteria moeten worden bij de afwegingen.Hiervoor heeft Medea Hempen namens het CDA een amendement ‘aandacht voor de natuur’ ingediend wat werd gesteund door VVD, D66, GL en LPL en daarmee werd aangenomen. Alleen PvdA stemde tegen. In 2016 heeft de Leiderdorpse raad onderzocht of het mogelijk is om windmolens te plaatsen in Leiderdorp. Hier is de Munnikkenpolder als kansrijk gebied uitgekomen. Destijds was de Munnikkenpolder een zandwinningsput en opslaggebied voor de HSL. Inmiddels is dit gebied echter samen met de Ruigekade, volledig ontwikkeld als recreatie- en natuurgebied. Deze ontwikkeling was noodzakelijk als natuurcompensatiegebied voor de A4. Het gebied is inmiddels een populaire plek voor vogelexcursies en vele Leiderdorpers maken er graag een wandeling. Het CDA vindt het daarom onlogisch om juist dit gebied vanuit Leiderdorp aan te bieden aan de regio als de beste keuze voor windmolens.Ook hiervoor heeft het CDA een amendement ingediend. Dit ‘windambitie voor Leiderdorp’ amendement werd gesteund door alle partij, met uitzondering van PvdA en is daarmee ook aangenomen.

De Leidse Ring Noord in het belang van ALLE Leiderdorpers

VVD VVD D66 Leiderdorp 10-05-2020 04:56

https://leiderdorp.vvd.nl/nieuws/39394/de-leidse-ring-noord-in-het-belang-van-alle-leiderdorpers

20 april 2020 gaat de boeken in als een belangrijk moment in de besluitvorming rondom de Leidse Ring Noord. Het Kaderbesluit Leidse Ring Noord stond op de agenda van de raadsvergadering. Een beladen onderwerp waarbij meerdere belanghebbenden zich de afgelopen maanden hebben laten horen, zowel vanuit de lokale politiek als inwoners en ondernemers. Ook voor deze avond hadden zich maar liefst 8 insprekers gemeld om hun mening aan de Leiderdorpse Raad mee te geven. De VVD Leiderdorp is, sinds het afgeblazen debat in november 2019, niet van mening veranderd. Leiderdorp heeft er belang bij dat er een Leidse Ring Noord (hierna LRN) komt, hier is iedereen het over eens. De LRN gaat niet over voor -en tegenstanders, niet over winnaars of verliezers, niet over gelijk of ongelijk. De LRN gaat, voor de VVD, over een afweging van belangen, over een compromis in het algemeen belang. De belangen van ALLE Leiderdorpers. En ja, ook Leiden heeft een belang. Feiten en mythenDe feiten en mythen, de hoofd -en bijzaken, de politieke belangen rondom de LRN lagen op 20 april op tafel. Het debat was gevoerd en er moest een besluit worden genomen. Voorafgaand aan het besluit hebben de insprekers in ruime meerderheid hun steun uitgesproken voor het kaderbesluit. Waarom? In compromis is er geen ideale oplossing voor iedereen, maar de meeste insprekers begrijpen de belangen en dat van uitstel afstel komt. Zoals 1 van de insprekers treffend zei: “laten wij nu gaan bouwen en ervoor zorgen dat het voor iedereen beter wordt.”   

De VVD Leiderdorp heeft het kaderbesluit Leidse Ring Noord gesteund. Aanvullend heeft de VVD een motie van D66, met extra functionaliteiten voor de uitvoeringsfase, ook ondersteund. Op deze manier denken wij een ringweg te realiseren in het belang van alle Leiderdorpers. Hierbij zetten wij kort onze belangrijkste overwegingen op een rij: - Ten eerste is er een breed draagvlak in Leiderdorp voor de aanleg van de Leidse Ring Noord en zien alle belanghebbenden dat een ringweg toegevoegde waarde heeft. Gezien de diversiteit in belangen is er, naast de verkeerskundige en ruimtelijke uitgangspunten, wel behoefte om een aantal minimaal benodigde functionaliteiten te benoemen voor de Oude Spoorbaan. Behoud uitzicht/beperking geluidsoverlast en verkeersdruk- Er ligt veel belang bij de omwonenden in Leiderdorp. Dit zijn in de eerste plaatst de bewoners langs het tracé bij de Driegatenbrug, Dijkwacht en het Ovaal. Maar ook de bewoners langs alternatieve routes als bijvoorbeeld het Engelendaal. De belangrijkste zorgen liggen hier op het gebied van het behoud van uitzicht op de Boterhuispolder en de beperking van geluidsoverlast en verkeersdruk. Belangen welke wij als VVD belangrijk vinden om mee te wegen.- In november vorig jaar en tijdens de raadsvergadering van 20 april heeft de LOV gepleit voor de komst van de ringweg. Het zal u niet verbazen dat de VVD waarde hecht aan het belang van de ondernemers en de toegankelijkheid en ontsluiting van hun activiteiten in ons dorp.-    Als laatste punt, het belang van de regio. In 2014 is er een bestuursakkoord gesloten en zijn er afspraken  gemaakt met de Gemeente Leiden over de aanleg van de LRN. Deze bestuursovereenkomst geeft ook een richting mee en moet worden meegewogen.

Vanuit de samenhang in belangen en de externe adviezen vanuit verschillende onderzoeken steunt de VVD Leiderdorp het kaderbesluit Leidse Ring Noord. Met de aanvullende functionaliteit dat het zicht op de polder behouden blijft. Deze functionaliteit is geborgd in de motie van D66 welke eisen stelt aan de maximale hoogte van geluidswering op het westelijk en oostelijk deel van de Oude Spoorbaan. Nu het kaderbesluit is goedgekeurd volgt de uitvoering. Graag gaat de VVD Leiderdorp in gesprek met bewoners, ondernemers en de regio om ook hierin een afgewogen keuze te maken.

Wilt u in gesprek met de VVD Leiderdorp? Laat dit dan weten via frank.vannoort@raadleiderdorp.nl

In Memoriam Jaap de Waard

VVD VVD D66 CDA PvdA Leiderdorp 23-04-2020 00:13

https://leiderdorp.vvd.nl/nieuws/39181/in-memoriam-jaap-de-waard

De fractie VVD Leiderdorp heeft met leedwezen kennisgenomen van het overlijden van Jaap de Waard, die gedurende lange tijd een belangrijke rol speelde in de raad en de lokale VVD. Als jonge fractie kenden wij hem niet persoonljk. Oud-raadslid, oud-wethouder en huidig statenlid Herbert Zilverentant (links op de foto, met rechts Jaap de Waard) des te meer. Hieronder zijn in memoriam.

Op 14 april jl is in Enschede op 75-jarige leeftijd Jaap de Waard overleden. Hij was al langere tijd ziek. Jaap de Waard was van 1982 tot 1992 raadslid, nadat hij daarvoor al een periode lid van een gemeentelijke commissie was geweest. Hij kwam in 1982 in de raad in een vernieuwde en vooral grote fractie van zeven leden in een gemeenteraad van toen nog 19 leden. In 1990 werd hij fractievoorzitter en stond aan de wieg van het toenmalige college van VVD, CDA en D66 dat uit louter vrouwelijke wethouders bestond. In 1992 verliet Jaap de gemeenteraad omdat hij zijn raadswerk niet kon combineren met zijn toenmalige baan van woordvoerder van Minister May-Weggen van Verkeer en Waterstaat. Vooral ook omdat de minister besluiten over de verbreding van de A4 en de aanleg van de HSL-lijn aan het voorbereiden was. In 2010 kwam hij nog een keer terug in de Leiderdorpse politiek, nu als burgerlid voor D66.

Politieke mentorJaap was van origine politieofficier en werd later communicatieadviseur o.a. bij de Centrale Recherche Informatiedienst en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Jaap was een scherp en kundig debater, met een groot gevoel voor het politieke spel. Het spel waar hij van genoot. Zijn grote belangstelling in de gemeentepolitiek ging uit naar openbare orde en veiligheid, maar ook verkeer had zijn belangstelling. Samen met toenmalig PvdA raadslid Victor Molkenboer heeft hij in de jaren 80 het eerste Leiderdorpse verkeerscirculatieplan opgesteld.

Jaap was mijn politieke mentor en vriend. Hij heeft mij in de periode 1986 - 1992 veel geleerd over het politieke handwerk en belang van communicatie. We hebben veel gepraat en meegemaakt en kwamen elkaar ook buiten de politiek regelmatig tegen. Toen ik in 2010 wethouder werd, gaf het mij een goed gevoel om ook Jaap in de gemeentelijke politieke arena terug te zien. De herinneringen aan Jaap koester ik. Mijn gedachten gaan uit naar zijn vrouw Ineke, zijn dochters Ylan en Cathelijne en hun gezinnen.

Herbert Zilverentant (raadslid 1990-2002, wethouder 2010-2014), momenteel Statenlid voor de VVD in de provincie Zuid-Holland.

Foto: Herbert Zilverentant

Raad van Leiderdorp kiest voor het doorgaan van de Leidse Ring Noord (met 70 km/u, dat wel)

D66 D66 Leiderdorp 22-04-2020 15:37

Tijdens de raadsvergadering van 20 april heeft de Leiderdorpse raad definitief de knoop doorgehakt: de Leidse Ring Noord gaat door. Daaraan ging nog al wat vooraf. een kleine meerderheid in de raad was van mening dat er langs de Leiderdorpse bebouwde kom 50 kilometer moest worden gereden. Dat was tegen het zere been van de Leidse gemeenteraad voor wie dat een breekpunt was.

Ook D66 Leiderdorp was en is voor die 50 km maar is gezwicht voor het feit dat daaraan grote financiële consequenties verbonden bleken en dat anders de aanleg van de weg niet zou doorgaan. Een moeilijke beslissing want nadelig voor omwonenden, de natuur en het klimaat.

D66 raadslid Prachee van Brandenburg diende in de raad een motie in om de schade zo veel mogelijk te beperken, oa. door verkeersremmende maatregelen, groenaanleg en gebruik van stil asfalt. de motie werd ondersteund door de hele raad met uitzondering van de lokale partij.

Voor de lokale zender UnityFM heeft fractievoorzitter Jeroen Hendriks het D66 standpunt nog eens toegelicht. Klik hier voor de tekst.

Ed Grootaarts

 

Klik hier voor de tekst van de motie

Eén stem tekort voor lagere snelheid LRN | Leiderdorp

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA SGP VVD CDA Leiderdorp 21-04-2020 00:00

Pleidooi GroenLinks voor 50 km op Oude Spoorbaan vergeefs

Ondanks fel verzet van GroenLinks en andere oppositiepartijen wordt de Oude Spoorbaan een 70-kilometerweg. Dat was de uitkomst van de finale (digitale) gemeenteraadsvergadering over de Leidse Ring Noord (LRN). Een amendement van GroenLinks, PvdA en LPL om de maximumsnelheid tot 50 km/per uur te beperken kreeg één stem te weinig (10 tegen 11).

Argumenten speelden maandagavond nauwelijks een rol. Onze fractievoorzitter Bob Vastenhoud hamerde tevergeefs op de voordelen van een lagere snelheid: beter voor mens en natuur (minder lawaai, fijnstof, stikstof, CO2), de verkeersveiligheid en de doorstroming. ,,Daarnaast is het goed voor het uitzicht en de beleving van de inwoners’’, zegt Bob. ,,Zo vormt de weg de verbintenis tussen stad en platteland.’’

Daartegenover staat slechts een minieme tijdswinst (15 à 20 seconden) die automobilisten met 70 km/per uur kunnen behalen als zij over enkele jaren op de nieuwe vierbaans ringweg van en naar de rotonde bij de Schildwacht kunnen rijden. ,,Met name de grote hoeveelheid verkeerslichten op de andere routes maken de route via de Oude Spoorbaan en de N446 aantrekkelijk’’ volgens Bob. Burgemeester en wethouders, VVD, CDA en ChristenUnie/SGP waren al langer voorstander van die hogere maximumsnelheid, de nieuwe collegepartij D66 maakte maandagavond laat de draai. Angst voor de Leidse dreigementen – voorstander van de ringweg inclusief 70 km op de Oude Spoorbaan – weegt voor de Democraten zwaarder dan eerder geuite duurzaamheidsprincipes.

,,D66 laat zich afserveren door Leiden en levert zijn geloofwaardigheid in’’, zo betoogde Bob Vastenhoud. ,,Als Leiderdorp de rug recht houdt, moet Leiden wel met ons in gesprek. Zij laten het project niet klappen.’’ De Leidse dreiging om Leiderdorp miljoenensteun te onthouden als 50 km/per uur de maximumsnelheid betitelde Bob als bluf.

Na de ‘bedroevende stemming’ (Vastenhoud) ging de GroenLinks-fractie nog wel mee in een motie van D66 om de pijn voor omwonenden wat te verzachten. Er komen plaatselijk lagere geluidsschermen langs het tracé dan gepland en ook het asfalt wordt zo ‘stil’ mogelijk. Bob Vastenhoud: ,,GroenLinks is voorstander van de LRN als noodzakelijke ontsluiting van Leiden, maar niet tegen elke prijs. Nu echter de maximumsnelheid van 70 km/per uur vaststaat, denken we graag constructief mee over hoe de weg vervolgens op de best mogelijke manier tot stand komt.’’

Leiderdorp stemt in met Leidse Ringweg Noord

CDA CDA VVD D66 PvdA SGP Leiderdorp 20-04-2020 19:17

Vanavond heeft de gemeenteraad ingestemd met het kaderbesluit Leidse Ring Noord. Ook het CDA heeft ingestemd met dit besluit, inclusief een aanvullende motie van D66. Huibrecht Bos sprak namens het CDA en noemde het een afweging met drie dimensies: Verkeer buitenomBeperk overlast omwonendenBehoud de verbinding tussen stad en land De argumenten zijn als volgt: De verkeerssituatie in Leiderdorp is zeer gebaat dat zoveel mogelijk verkeer buitenom kan rijden. De voorgestelde max. snelheid van 70km stimuleert dat meer verkeer buitenom zal rijden.Het verkeer buitenom komt ook langs woningen. We kiezen voor een weg waarbij de inrichtingengeluidsbescherming passen bij het feitelijk gebruik. Bij 50km ligt de feitelijke snelheid vaak hoger, maar dan zonder bijpassende geluidsbescherming.Wij willen de verbinding van Leiderdorp met onze polders. Volgens geluidsonderzoek is 70km per uur nog zo in te passen dat we met een halfhoge grotendeels natuurlijke geluidswal zicht houden op de polders en auto’s grotendeels aan het zicht onttrekken. Het CDA heeft de motie van D66 gesteund, die aansloot bij onze motie en een betere en meer uitgebreide formulering van wensen bevat. Met name de toevoeging over de polders en de weidevogels is ons uit het hart gegrepen. Bijlagen: - Motie van D66, welke is aangenomen door CDA, VVD, CU/SGP, PvdA en GL. - Leidse Ring Noord - CDA Standpunt (toelichting per 28 november)

Leiderdorp stemt in met Leidse Ringweg Noord

CDA CDA D66 Leiderdorp 20-04-2020 19:17

Vanavond heeft de gemeenteraad ingestemd met het kaderbesluit Leidse Ring Noord. Ook het CDA heeft ingestemd met dit besluit, inclusief een aanvullende motie van D66. Huibrecht Bos sprak namens het CDA en noemde het een afweging met drie dimensies: Verkeer buitenomBeperk overlast omwonendenBehoud de verbinding tussen stad en land De argumenten zijn als volgt: De verkeerssituatie in Leiderdorp is zeer gebaat dat zoveel mogelijk verkeer buitenom kan rijden. De voorgestelde max. snelheid van 70km stimuleert dat meer verkeer buitenom zal rijden.Het verkeer buitenom komt ook langs woningen. We kiezen voor een weg waarbij de inrichtingengeluidsbescherming passen bij het feitelijk gebruik. Bij 50km ligt de feitelijke snelheid vaak hoger, maar dan zonder bijpassende geluidsbescherming.Wij willen de verbinding van Leiderdorp met onze polders. Volgens geluidsonderzoek is 70km per uur nog zo in te passen dat we met een halfhoge grotendeels natuurlijke geluidswal zicht houden op de polders en auto’s grotendeels aan het zicht onttrekken. Het CDA heeft de motie van D66 gesteund, die aansloot bij onze motie en een betere en meer uitgebreide formulering van wensen bevat. Met name de toevoeging over de polders en de weidevogels is ons uit het hart gegrepen. Bijlagen: - Motie van D66, welke is aangenomen door CDA, VVD, CU/SGP, PvdA en GL. - Leidse Ring Noord - CDA Standpunt (toelichting per 28 november)

Oud Raadslid Jaap de Waard overleden

D66 D66 VVD Leiderdorp 17-04-2020 17:43

Zojuist bereikte ons het bericht dat oud raadslid Jaap de Waard is overleden. Jaap was aanvankelijk lid van de VVD en fractievoorzitter van de gemeenteraadsfractie van die partij eind jaren ’80 en van 1990 tot en met 1994. Hij combineerde in die tijd het raadslidmaatschap met de functie van hoofd communicatie bij de toenmalige landelijke politie-recherche-eenheid. Samen met D66 fractievoorzitter Ed Grootaarts stond hij destijds aan de wieg van het eerste college van B&W waarvan ook D66 deel uitmaakte. Het was ook het eerste college van B&W met uitsluitend vrouwelijke raadsleden.

Na zijn overstap naar het bedrijfsleven bleef hij politiek zeer geïnteresseerd. Vanwege de, naar zijn mening wel erg conservatieve en weinig liberale koers van de VVD, besloot hij over te stappen naar D66. Tot zijn verhuizing naar Twente is hij binnen de D66 fractie actief geweest als burgerraadslid.

Bestuur en fractie denken met veel genegenheid terug aan zijn bijdragen aan het bestuur van Leiderdorp. In gedachten zijn wij bij zijn echtgenote en zijn (klein)kinderen.

Ed Grootaarts.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.