Nieuws van politieke partijen in Houten over GroenLinks inzichtelijk

152 documenten

De fortwerkers van Fort Honswijk! | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 30-07-2020 00:00

GroenLinks is nieuwsgierig wie de Fortwerkers zijn en wat zij doen of gedaan hebben. Om hierover meer te weten te komen ging GroenLinks navraag doen bij Johan van der Gun, fortwerker en lid van de Raad van toezicht van het fort.

Toen eind 2017 bleek dat er geen draagvlak was bij omwonenden en andere belangenpartijen voor het in opdracht van de gemeente opgestelde Plan van Aanpak voor Fort Honswijk, is door het college van B&W begin 2018 voor een andere aanpak gekozen om tot een plan te komen dar op een breed draagvlak kan rekenen. Onder leiding van een onafhankelijke procesbegeleider is een achttal gebiedspartijen en belanghebbenden bij elkaar gebracht, onder de naam Fortwerkers.

Hoofddoel: zoeken naar een bij het gebied en het fort passende functie, zonder dat Honswijk voor haar voortbestaan afhankelijk is van subsidies. 

Wie zijn die belangenpartijen dan en wat doen zij concreet?

De Fortwerkers zijn vertegenwoordigers van de volgende partijen: de Stichting Honswijk-Everdingen (SHE), milieuwerkgroep Houten, St. Promotie Eiland van Schalkwijk, Economisch platform Houten, Monumentenwerkgroep Houten, St leefbaarheid Tull en ‘t Waal, bewonersplatform Molenbuurt, bewonersplatform Everdingen en de gemeente Houten. 

De Fortwerkers zijn na ruim een jaar intensief overleg gekomen tot een breed gedragen kaderstellend plan voor de ontwikkeling van het Fort: het zogenoemde Ontwikkelkader voor Fort Honswijk. Binnen dit opgestelde kader kan verdere planvorming gaan plaatsvinden. De Fortwerkers zullen dan ook een betrokkenheid blijven houden in het vervolgproces.

Wat is de rol van de gemeente Houten?

De gemeente Houten is (nog) eigenaar van het fort en was een van de leden van de Fortwerkers. In haar rol als eigenaar heeft zij in 2019 een subsidieaanvraag voorbereid voor de restauratie (met name aan de buitenzijde) van de monumentale gebouwen. De aanvraag is begin dit jaar gehonoreerd met een bedrage van ruim 4 miljoen euro met bijdragen van het Rijk, de provincie Utrecht en de gemeente zelf. De gemeente zal de restauratiewerkzaamheden gaan uitvoeren in de periode tot eind 2021.

Wat is de rol van Stichting Honswijk-Everdingen?

De Stichting Honswijk-Everdingen is als vrijwilligersorganisatie “te gast” op het fort. De vrijwilligers verzorgen de rondleidingen en zetten educatieprogramma’s op, zoals recentelijk ook de expositie over de Tweede Wereldoorlog in het kader van 75jaar Vrijheid.

Zij was met twee vrijwilligers vertegenwoordigd in de Fortwerkersgroep en hebben in die hoedanigheid concrete bijdragen geleverd aan het Ontwikkelkader.  Ook voeren zij onderhoudswerkzaamheden uit om het fort zo representatief mogelijk te laten zijn voor bezoekers.

Om Fort Honswijk tot een succes te maken, komt er dus meer bij kijken dan het oppervlakkig lijkt. GroenLinks is onder de indruk!

 

Wilt u hierover meer lezen dan kunt u de ontwikkelingen van Fort Honswijk downloaden via forthonswijk.eu/omgeving

Interesse om als vrijwilliger aan de slag te gaan? Meldt u bij de Stichting Honswijk-Everdingen via www.forten-Honswijk-Everdingen.nl 

Een bijzondere eerste helft van het jaar!

VVD VVD GroenLinks SGP D66 ChristenUnie Houten 12-07-2020 09:18

Het zomerreces is aangebroken voor de gemeenteraad van Houten, traditioneel een mooi moment voor ons om even terug te blikken. Want wat gebeurde er ontzettend veel in het afgelopen halfjaar!

https://houten.vvd.nl/nieuws/40276/een-bijzondere-eerste-helft-van-het-jaar
Niet alleen vanwege COVID19 was het een zeer bijzonder half jaar, er waren ook de nodige politieke en personele ontwikkelingen. Zo nam Herman Geerdes na 18 jaar een actieve rol te hebben vervuld voor de Houtense VVD afscheid als wethouder. Zijn opvolger werd gevonden in de gemeente West Maas en Waal, waar Sander Bos na zes jaar wethouderschap klaar was voor een mooie uitdaging bij ons. 

In de fractie werd David Rentinck commissielid zodat hij zich nog beter in kan zetten. David zet zich als jongst fractielid in voor meerdere thema’s, maar met name de onderwerpen die de jongere generaties het meest bezighouden.

Ook bij andere politieke partijen waren er de nodige personele wisselingen. Wethouder Jana Smith (CU) vertrok en werd vervangen door Jan Overweg. Ook de twee fractieleden van ChristenUnie, René Speksnijder en Griëtte Vonck, kondigden aan om privéredenen per 1 september te zullen stoppen. Zij zullen vervangen worden door Agna van Rees en Rombout Soldaat. In mei vulden GroenLinks, D66, ChristenUnie en SGP hun fracties ook elk aan met een nieuw commissielid. 

Om het blokje personele bezetting af te ronden: na het vertrek van griffier William van Zanen werd hij de afgelopen vijf maanden vervangen door interim griffier Heleen Hofland. Zij werd in de laatste raadsvergadering voor het reces vast uitgezwaaid, per 1 september wordt zij vervangen door Charlotte Visser. 

Vanwege COVID19 was het afgelopen half jaar er een met hindernissen: fysieke bijeenkomsten werden in maart al snel vervangen voor digitale. Het was even wennen, maar uiteindelijk werd een modus gevonden waarin alle overleggen door konden gaan. Gelukkig konden we sinds kort de rondetafelgesprekken en raadsvergaderingen weer fysiek laten plaatsvinden. Helaas nog zonder publiek, maar omdat alle vergaderingen (ook de rondetafelgesprekken) uitgezonden werden via Notubiz en we feedback op bijdragen kregen merkten we dat er toch inwoners van Houten geïnteresseerd meekeken.

Politiek was en is er ook ‘voldoende reuring’. De behandeling van de Sociale Koers (die leidde tot het aftreden van Jana Smith) moest in twee keer behandeld worden, uiteindelijk werden de nodige bezuinigingsvoorstellen goedgekeurd en het raadsvoorstel aangenomen.

Ook de Ruimtelijke Koers zorgt voor veel reacties, vanwege de COVID19 maatregelen werd de periode van zienswijzen indienen verlengd en moesten bijeenkomsten aangepast worden. Momenteel laten we ons als fractie door verschillende (groepen) inwoners bijpraten over hun zienswijze. De komende week staan hier ook nog een aantal afspraken voor gepland. Na de zomer volgt de behandeling in de rondetafelgesprekken en raadsvergaderingen. Het belooft nu ook al een meer dan interessante tweede helft van het jaar te worden!

Maar voor nu: even vakantie, weer opladen en daarna weer lekker verder. Ik wens iedereen een hele mooie vakantie thuis, in Nederland of verder weg en spreek je graag snel weer. Blijf gezond en geniet!

Eef Stiekema

Fractievoorzitter Houtense VVD 

 

De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving.

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks VVD ChristenUnie Houten 09-07-2020 21:40

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen. Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal. De initiatiefnemers hebben overleg gehad met het Sinterklaascomité in Houten en ook het comité erkent dat een groeiende groep inwoners van Houten vindt dat de roetveegpiet de meest voor de hand liggende aanpassing is. Beide groepen hebben een beroep gedaan op de raad, als vertegenwoordigers van haar inwoners, om de verandering te steunen. PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA hebben gezamenlijk een motie ingediend die ook werd gesteund door de VVD. Zij willen het initiatief steunen omdat zij vinden dat de gemeente Houten voor een inclusieve samenleving staat: “We kiezen voor ‘we’: het met elkaar oplossen en iedereen bij de samenleving betrekken”. Net als elders in Nederland, is óók in de gemeente Houten helaas sprake van ongelijkheid en achterstelling, die soms ook plaatsvindt langs etnische lijnen. Eén van de aanhoudende discussies daarbinnen gaat over de zwarte-pietfiguur bij het Sinterklaasfeest. De gelaatskleur van de zwarte-pietfiguur roept, hoewel niet zo bedoeld, voor een groep mensen in onze samenleving eerder associaties op met racisme en discriminatie, dan met een fijn en vrolijk feest. De partijen onderschrijven met de initiatiefnemers en het Sinterklaascomité dat het Sinterklaasfeest voor velen van ons een mooie jeugdherinnering is die we koesteren. “Ook onze kinderen gunnen we dit feest met alle vrolijkheid en blijdschap die daarbij hoort”. Natuurlijk, de politiek beslist niet over tradities, maar kan zich wel uitspreken over haar ideaal van een inclusieve samenleving. En dat betekent dat Sinterklaas een feest is voor álle kinderen en hun ouders in de Houten. Gezien de huidige maatschappelijk discussie vinden de partijen het nu het moment om hun steun uit te spreken voor dit initiatief en de oproep van het Sinterklaascomité. De motie roept op om organisaties die betrokken zijn bij Sinterklaasfeesten en -intochten de roetveegpiet tot standaard te verklaren en de traditionele zwarte-pietfiguur niet meer te gebruiken. Ook willen de partijen dat de gemeente Houten zelf de zwarte-pietfiguur niet meer gebruikt.

Het bericht De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving. verscheen eerst op PvdA Houten.

De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving | Houten

GroenLinks GroenLinks CDA D66 ChristenUnie PvdA Houten 09-07-2020 00:00

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen.

Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal.

De raad spreekt zich uit voor een inclusieve samenleving.

Op de laatste raadsvergadering voor de zomer heeft een meerderheid van de gemeenteraad van Houten zich uitgesproken om het Initiatief dat zich inzet om de Sinterklaasperiode feestelijk te maken voor álle Houtenaren te ondersteunen. Het initiatief ‘Sint voor alle Houtense kinderen’ heeft als doel de roetveegpiet tot standaard te maken in Houten en daarmee aan te sluiten bij de landelijke intocht en het Sinterklaasjournaal. De initiatiefnemers hebben overleg gehad met het Sinterklaascomité in Houten en ook het comité erkent dat een groeiende groep inwoners van Houten vindt dat de roetveegpiet de meest voor de hand liggende aanpassing is. Beide groepen hebben een beroep gedaan op de raad, als vertegenwoordigers van haar inwoners, om de verandering te steunen. 

PvdA, D66, GroenLinks, ChristenUnie en het CDA hebben gezamenlijk een motie ingediend. Zij willen  de oproep steunen omdat zij vinden dat de gemeente Houten voor een inclusieve samenleving staat: “We kiezen voor ‘we’: het met elkaar oplossen en iedereen bij de samenleving betrekken”. 

Net als elders in Nederland, is óók in de gemeente Houten helaas sprake van ongelijkheid en achterstelling, die soms ook plaatsvindt langs etnische lijnen. Eén van de aanhoudende discussies daarbinnen gaat over de zwarte-pietfiguur bij het Sinterklaasfeest. De gelaatskleur van de zwarte-pietfiguur roept, hoewel niet zo bedoeld, voor een groep mensen in onze samenleving eerder associaties op met racisme en discriminatie, dan met een fijn en vrolijk feest.

De partijen onderschrijven met de initiatiefnemers en het Sinterklaascomité dat het Sinterklaasfeest voor velen van ons een mooie jeugdherinnering is die we koesteren. “Ook onze kinderen gunnen we dit feest met alle vrolijkheid en blijdschap die daarbij hoort”. Natuurlijk, de politiek beslist niet over tradities, maar kan zich wel uitspreken over haar ideaal van een inclusieve samenleving. En dat betekent dat Sinterklaas een feest is voor álle kinderen en hun ouders in de Houten. Gezien de huidige maatschappelijk discussie vinden de partijen het nu het moment om hun steun uit te spreken voor dit initiatief en de oproep van het Sinterklaascomité. 

De motie roept op om organisaties die betrokken zijn bij Sinterklaasfeesten en -intochten de roetveegpiet tot standaard te verklaren en de traditionele zwarte-pietfiguur niet meer te gebruiken. Ook willen de partijen dat de gemeente Houten zelf de zwarte-pietfiguur niet meer gebruikt. 

Prettig wonen voor iedereen: de Ruimtelijke Koers voor Houten | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 04-07-2020 00:00

De gemeente Houten heeft eind maart de Ruimtelijke Koers voor Houten gepresenteerd. Hierin beschrijft het college wat haar denkrichting is voor het bouwen van 5.000 woningen in Houten (periode 2020-2040). Wat zijn de hoofdlijnen uit deze Ruimtelijke Koers? Wat is de Ruimtelijke Koers wel en wat is het niet? Wat vindt GroenLinks van deze koers? We hebben het voor u op een rijtje gezet. Heeft u vragen of opmerkingen? Laat het ons weten!

Inleiding Houten is een prachtige gemeente. Groen, ruim, volop fietspaden en autoluw; een fijne plek voor jong en oud. Door de bevolkingsgroei in Nederland, door toenemende vergrijzing, een toenemend aantal eenpersoonshuishoudens, de behoefte aan gelijkvloerse woningtypen en de gespannen situatie op de regionale woningmarkt, verandert de woningbehoefte en staat Houten voor een uitdaging om in die behoefte te voorzien op een manier die recht doet aan het eigene van onze gemeente. Het college van B&W – zo geeft het collegeprogramma aan – wil ‘het wonen in Houten betaalbaar houden, al onze inwoners een geschikte woning bieden en de doorstroming op de woningmarkt bevorderen.’ 

Eind maart presenteerde het college daarom de Ruimtelijke Koers. Een visiedocument, waarin de denkrichting wordt aangegeven voor de groei van Houten met ca. 5.000 woningen in de periode 2020-2040. 

Hoofdlijnen Ruimtelijke Koers De hoofdlijnen die wij uit de Ruimtelijke Koers halen zijn deze:

De behoefte aan woningen voor starters en senioren neemt steeds meer toe, en er is veel minder behoefte aan ééngezinswoningen. Betaalbare woningen bouwen in het centrum sluit aan bij de woningbehoefte van starters en senioren. Daarvoor wordt op specifieke plekken in het centrum gedacht aan hogere woningbouw van maximaal 12-14 verdiepingen.   De gemeente Houten wil invulling geven aan de woningopgave en dat zoveel mogelijk doen met behoud van het landelijk gebied en de natuur rondom Houten  De koers geeft invulling aan de noodzaak om de Doornkade (waar steeds meer leegstand en verval verwacht wordt), en de Molenzoom (waar steeds meer gebouwen leeg komen te staan) te ontwikkelen voor woningbouw.  Een belangrijk punt in de Ruimtelijke Koers is de versterking van de groene kwaliteit; het vergroten van de biodiversiteit en het verbinden van groene gebieden met elkaar.  Het Houtens DNA moet behouden en versterkt worden. Hierbij zijn groen, rust, sociaal en fiets- en wandelvriendelijk leidend. De auto is ondergeschikt.

De Ruimtelijke Koers die nu voorligt geeft als richting aan om te ontwikkelen: de Molenzoom, het centrum, de Koppeling en Noordwest Houten (Bedrijventerrein De Doornkade, rond de voetbalvelden, Hof van Wulven).

Reacties Houtenaren op de ruimtelijke koers Het visiedocument heeft sinds het verschijnen eind maart veel losgemaakt bij Houtenaren. Het roept reacties op en vragen. Mensen maken zich zorgen over wat het betekent voor hun directe woonomgeving. De fractie van GroenLinks Houten begrijpt die zorgen. Het is nogal een verandering voor Houten, 5.000 woningen erbij. De aard en omvang van het visiedocument maken het bovendien best lastig om te begrijpen wat die veranderingen kunnen inhouden. 

Wat is de Ruimtelijke Koers wel en niet? De Ruimtelijke Koers is opgesteld in samenspraak met veel Houtenaren. Onder andere tijdens informatieavonden hebben bewoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers meegedacht en geadviseerd over wat ze belangrijk vinden voor Houten. Groen, rustig, fietsvriendelijk en sociaal werden veel genoemd. Ook is een onderzoeksbureau ingeschakeld dat heeft onderzocht wat de verwachte woonbehoefte van nu en in de toekomst zal zijn. 

De Ruimtelijke Koers is hierop gebaseerd. Het is een visiedocument. Het geeft de denkrichting voor hoe en waar de groei van Houten in de periode 2020 -2040 vorm kan krijgen. Het beschrijft een aantal mogelijke opties en het scenario waar het college voor kiest. Bij de presentatie van dat scenario is een aantal kaarten gemaakt om dit te visualiseren. 

Het document is dus geen bestemmingsplan, geen ‘dit is het en zo gaan we het doen’ document. Het geeft een mogelijke richting aan, en inwoners en raad kunnen en mogen hier hun mening over geven. De raad moet in het najaar instemmen met deze voorgestelde koers. 

Het document blijkt lastig om te interpreteren. Zowel de tekst als de kaartjes roepen vragen op; bij inwoners maar ook bij raadsleden. Die vragen zullen in de komende periode door het college verzameld en beantwoord worden (zie onder).  

Daarnaast is voor nu belangrijk om te weten dat het niet de bedoeling is om particulier woningbezit te onteigenen of wijken/het Rond deels af te breken. Op een beperkt aantal plekken is hoogbouw (12-14 verdiepingen – de zogenaamde ‘stedelijke accenten’) bedacht. De sterretjes die je hierover ziet in de kaartjes, geven een richting aan: het is niet gezegd dat precies daar op die plek hogere bouw komt. 

Wat vindt GroenLinks Houten van de Ruimtelijke Koers? In ons verkiezingsprogramma 2018-2022 schreven wij: ‘Houtenaren waarderen hun woonplaats om de ruime opzet, de veiligheid en het groen. Waar het aan ontbreekt zijn voldoende betaalbare huurwoningen en voldoende woningen voor bepaalde groepen woningzoekenden, zoals jongeren en senioren. We willen alle Houtenaren een passend huis geven.’

Alle Houtenaren een passend huis betekent dát er gebouwd moet worden en ook dat dat op een andere manier moet dan in het verleden gebeurde (veel eengezinswoningen). Want:

Dat zou alleen maar mogelijk zijn ten kostte van ons landelijk en groene buitengebied. Als GroenLinks fractie zijn we hier geen voorstander van maar ook de inwoners van Houten geven aan belang te hechten aan groen.  Het bouwen van grote, grondgebonden eengezinswoningen zoals veelal in Houten Zuid zijn gebouwd, voldoet niet aan de huidige woningbehoefte. Er een grote vraag naar meer betaalbare woningen voor starters (die nu vaak noodgedwongen Houten moeten verlaten) en minder draagkrachtige inwoners. Voor onze ouderen - die vaak hun grote eengezinswoning wel willen verruilen voor een kleinere woning - is het van belang dat voorzieningen nabij zijn. Dit kan dus niet wanneer de woningen aan de randen van Houten in het buitengebied worden gerealiseerd. 

Wat wordt onze inzet? Wij zijn voorstander van verdichting in het centrum en op een beperkt aantal plekken hogere bouw. We vinden dat dit hand-in-hand moet gaan met de verbetering van de kwaliteit van de woonomgeving. Een voorbeeld: de Molenzoom heeft nu drie parallelle rijbanen en veel parkeervakken. Dat kan anders; bijvoorbeeld 1 rijbaan, waardoor er ruimte komt voor veel meer groen en speelplekken voor kinderen. 

Daarnaast heeft GroenLinks vanuit het college ingezet op een zeer ambitieuze groene agenda, waarbij groen zowel binnen als buiten de rondweg flink verbeterd wordt. De fractie zal zich ervoor inzetten dat dit de komende decennia ook bewaarheid wordt.

Ook vinden we het van groot belang dat het college/de gemeente bewoners goed informeert en betrekt bij de verdere invulling en uitvoer van de Ruimtelijke Koers. Ook daar zullen we ons hard voor blijven maken.

Hoe verder? Naast de avonden en expositie die het college organiseert voor bewoners, licht het college in juni de Ruimtelijke Koers uitgebreid toe aan ons als raadsleden.

In het najaar zijn Rondetafelgesprekken gepland met raads- en commissieleden en moet de Ruimtelijke Koers worden vastgesteld door de gemeenteraad. De raad zal dan ook kaders meegeven voor de verdere uitwerking. Na vaststelling van de Ruimtelijke Koers zullen er door de gemeente per gebied specifieke plannen worden uitgewerkt. Daarbij zal overleg zijn met inwoners en direct omwonenden, waarbij er ook ruimte is voor het inbrengen van eventuele alternatieven. Ook deze gebiedsplannen moeten in de gemeenteraad worden vastgesteld.  

Meer informatie Op de website van de gemeente Houten vindt u meer informatie over de Ruimtelijke Koers van Houten. GroenLinks heeft voor leden en andere belangstellenden al enkele huiskamerbijeenkomsten over de Ruimtelijke Koers georganiseerd. De fractie blijft echter benieuwd naar uw vragen, ideeën en eventuele zorgen over de Ruimtelijke Koers en gaat graag met u in gesprek zodat wij dit mee kunnen nemen in onze meningsvorming en bij het bespreken van de Ruimtelijke Koers in de gemeenteraad.  Heeft u vragen, wilt u uw mening geven of heeft u behoefte aan een klankbord over de Ruimtelijke Koers? Schroom dan niet om contact op te nemen met de fractie,

Agrarische Structuurversterking | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 26-06-2020 00:00

In het kader van Agrarische Structuurversterking (grondruil om boeren te helpen land terug te krijgen van beleggers) ging de raad akkoord met een startnotitie over woningbouw aan Lekdijk en/of Kaaidijk als deel van een ruilverkaveling op het Eiland van Schalkwijk. Om de kosten daarvan te compenseren is het nodig om 10-15 woningen te bouwen. In de komende maanden zullen verschillende varianten in detail worden onderzocht, en getoetst en besproken worden met inwoners en experts.

Op dinsdag 16 juni 2020 vergaderde de raad voor de tweede keer over Agrarische Structuurversterking. Op de agenda stond de startnotie voor woningbouw aan de Lekdijk en/of Kaaidijk.

Wat we graag willen met het buitengebied is naar meer extensieve, grondgebonden landbouw met een hogere natuurwaarde, bijvoorbeeld bedrijven met minder koeien per hectare die dichtbij geweid kunnen worden, en meer plaats voor natuur, bijvoorbeeld weidevogels. Dit kan bereikt worden door grond terug te kopen van projectontwikkelaars (die de grond in het verleden kochten in de veronderstelling dat Schalkstad gebouwd zou gaan worden) en door herverkaveling (bedrijven hebben vaak meerdere stukken grond, niet altijd dichtbij de huiskavel).

Om de structuurversterking te betalen is er een (beperkte) provinciale subsidie, en is er toestemming van de provincie om maximaal 250 woningen in het buitengebied bouwen om uit de kosten te komen.

Na een uitgebreide inventarisatie door de gemeente zijn er twee mogelijke ruilverkavelingen gevonden, met in totaal ca. 12 deelnemende bedrijven. De raad heeft al op 10 maart unaniem ingestemd met deze verkavelingen en met 10 à 15 compensatiewoningen.

Het debat op 16 juni ging geheel over de eerste van deze twee, die start met de verplaatsing van het bedrijf aan Lekdijk 28 naar De Trip (bij het Amsterdam-Rijnkanaal), waar een modern en energieneutraal bedrijf zal komen. Om het hele proces te betalen is woningbouw nodig, die volgens drie varianten zou kunnen:

Bouw van 11 woningen bij Lekdijk 28 (ongeveer waar nu de bedrijfsgebouwen staan). Bouw van 8 woningen bij Lekdijk 28 en 6 woningen aan de Kaaidijk (ongeveer midden tussen Lange Uitweg en het Elpad). Anders, bijvoorbeeld op gronden van derden ca. 100 woningen.

Bij woningbouw komt verreweg het meeste geld bij de grondeigenaar terecht. Bij varianten 1 en 2 zou gebouwd worden op gemeentegrond waardoor de opbrengst naar de gemeente gaat, terwijl in variant 3 gebouwd moet worden op grond van derden: dan krijgt de gemeente slechts een kleine bijdrage, en zouden er veel meer woningen nodig zijn.

In de raad was brede overeenstemming over nut en noodzaak van de ruilverkaveling, maar werd verschillend gedacht over hoe passend woningen zijn aan Lekdijk 28, mede naar aanleiding van diverse inspraakreacties van omwonenden. Er werden daarom diverse voorstellen ingediend om op voorhand het aantal woningen daar te beperken. 

GroenLinks vindt het van groot belang dat er voorzichtig omgegaan wordt met (het plannen van) woningbouw in ons buitengebied. We willen dat dit gebeurt met oog voor omgeving, natuur en inwoners. Volgens het raadsvoorstel is het de bedoeling om varianten 1 en 2 gedetailleerd uit te werken, in een stedenbouwkundig plan en een beeldkwaliteitsplan. Deze plannen worden getoetst aan het beoordelingskader Eiland van Schalkwijk en een Heritage Impact Assessment (HIA: een studie of de woningen wel passen in het gebied van de Nieuwe Hollandse Waterlinie; daarbij wordt gekeken naar het effect op erfgoedwaarden), en besproken met alle betrokkenen. Daarná zal pas besloten worden. 

GroenLinks vindt dat er op deze manier voldoende garantie is ingebouwd om tot een goed besluit te komen. Wij hebben daarom vóór gestemd. 

Ongetwijfeld gaan we nog uitgebreid terugkomen op dit onderwerp. Onze inzet: een passend plan met oog voor natuur en landschap.

Meer lezen? Gemeente Houten:  Woningbouw op Lekdijk 28 en Raadsvergadering 16-06-2020

Bosch en Duin aan de Lek, wie zit daar op te wachten?

PvdA PvdA GroenLinks CDA Houten 19-06-2020 04:13

Afgelopen dinsdag 16 juni is een besluit genomen over het bouwen van woningen aan de Lekdijk in Schalkwijk. Nu zijn we als PvdA altijd erg voor het bouwen van woningen, maar we zijn wel erg tegen dit plan. Het gaat namelijk om het bouwen van 8 tot 11 zeer luxe villa’s op de Lekdijk 28 waar nu een landbouwbedrijf zit. Dat is ver buiten Schalkwijk en die 11 woningen vormen dan een soort eiland in het groen. De gemeente wil er miljonairs woningen gaan bouwen, een soort Bosch en Duin, maar dan aan de Lek. Dat er woningen gebouwd worden in het buitengebied is geen verrassing voor de PvdA. Al jaren wil de gemeente in het buitengebied agrarische gronden uitruilen tussen agrariërs om allerlei redenen: grond beschikbaar krijgen voor oeverversterking, meer aaneengesloten landbouwgronden zodat de verkeersintensiteit verminderd wordt. Dat klinkt redelijk overzichtelijk, maar is een razend ingewikkeld en langjarig proces geweest. Alle hulde daarvoor. Dat brengt wel allemaal kosten met zich mee en die worden gecompenseerd door woningbouw. Voor het college is die woningbouw slechts het sluitstuk van een ingewikkeld project. Als PvdA vinden we de uitkomst dat er uiteindelijk 11 woningen aan de Lekdijk gebouwd kunnen worden, ongewenst. De woningbouw is uitsluitend ingegeven om de bedrijfsverplaatsingen en de eigen kosten te financieren. Dit is een veel te eenzijdige basis voor het legitimeren van een ‘mini-woonwijk’ op deze locatie. Laten we het eens omdraaien: als er geen financiële noodzaak was, was er iemand ooit op het idee gekomen om daar op die plek woningen te bouwen ? Het antwoord ligt voor de hand. We delen de mening van verontruste inwoners dat een financieel negatief resultaat nimmer de legitimatie mag zijn voor de gemeente om het groen- en duurzaamheidsbeleid voor het Linielandschap aan de kant te schuiven en dat zij zich zorgen maken over de mogelijke beperkingen voor hun agrarische bedrijfsvoering en het ongewenste precedenten kan scheppen. Hoe begrijpelijk dit proces is gelopen, de uitkomst zal voor veel inwoners als bestuurlijk opportunisme gezien worden als nu ineens wél landschappelijke kwaliteiten van de Oeverwal- zoals vastgesteld in het Beoordelingskader Ruimtelijke Kwaliteit Eiland van Schalkwijk- aan de kant geschoven kunnen worden. Bovendien ligt het te bebouwen gebied op struikelafstand van Fort Honswijk, waarvan we allemaal hopen dat het binnenkort de UNESCO Werelderfgoedlijst gaat halen. Als die nominatie in gevaar komt, zal dat mogelijk de wal zijn die het schip doet keren. Maar dat is lang niet zeker. Als het plan zoals nu voorgesteld, het moet worden, dan heeft het college gewoon een slechte en risicovolle deal gemaakt. De wethouder stelde zich onwrikbaar op en wil de ruimte hebben om, indien uit alle verdere onderzoeken blijkt dat de lichten op groen staan, 8 tot 11 woningen te bouwen aan de Lekdijk omdat dat de kortste klap is om uit de kosten te komen. Tja, dat is niet de manier van besturen waar wij als PvdA blij van worden. Bijzonder is ook dat het CDA en Groen Links, vaak de zelfverklaarde hoeders van het buitengebied, de inwoners nu zo in de kou laten staan en niet eens een poging gedaan hebben om tegendruk te bieden. Hooguit kun je stellen dat zij kiezen voor de vlucht vooruit. Het wordt er niet beter op door er, zoals het CDA deed, er een romantische voorstelling van te maken en te hopen op een ‘mooie nederzetting’ of zoals Groen Links stelt: ‘Er komen nog onderzoeken en dan beslissen we wel’. Dat vinden wij geen manier van doen. Meerdere partijen hebben gepraat als Brugman, maar helaas, de coalitie had de gelederen gesloten, waardoor de direct omwonenden aan het kortste eind trekken en alle inwoners van Houten de kans lopen een prachtig stuk landschappelijk cultuurgebied verkwanseld te zien worden.

Het bericht Bosch en Duin aan de Lek, wie zit daar op te wachten? verscheen eerst op PvdA Houten.

Regionale Energiestrategie

CDA CDA GroenLinks D66 Houten 25-05-2020 12:12

Afgelopen dinsdag stond de (concept) Regionale Energiestrategie (RES) voor onze regio (U16) op de raadsagenda. Het CDA heeft ingestemd met deze concept RES met de aantekening dat wij vinden dat lokale energiecoöperaties, zoals Opgewekt Houten, een belangrijke rol moeten krijgen en dat we uit moeten gaan van minimaal 50 procent lokaal eigenaarschap. Om dat te bereiken hebben we samen met D66 en GroenLinks gewerkt aan een motie die daartoe oproept. Deze motie is door de Raad aangenomen. De gehele bijdrage van Robert Pelleboer, die namens het CDA het woord voerde, kunt u hieronder lezen. De motie is via IBABS te downloaden. Meer informatie over de (concept) Regionale Energiestrategie kunt u vinden openergieregioutrecht.nl. De volledige concept RES kunt u hier downloaden. --- Voorzitter, college raasdsleden, college een aanwezigen via Notubiz, Vanavond ligt de concept RES van de regio U16 voor. Het CDA is van mening dat we met deze concept RES een positief en realistisch aandeel nemen in de totale opgave en wij kunnen ons ook vinden in de genoemde uitgangspunten. Te weten: Allereerst de grote en platte daken volleggen met zonnepanelen. Het is echt onbegrijpelijk dat we in ons landschap grote logistieke dozen hebben waar nog geen zonnepalen op liggen. Dat moet als eerste worden aangepakt, daarna wind langs infrastructuur en op industriegebieden en zonnevelden. Voorzitter, daarmee kom ik gelijk bij mijn eerste punt: er moet een meer afgewogen verdeling van windmolens en zonnevelden komen over de hele regio U16. Houten trekt op dit moment de kar en is koploper met twee windparken en 100ha aan zonnevelden. Daarmee doen we al 12 procent van het bod van 1,8 TWh. Als iedere U16 gemeente maar de helft zou doen wat Houten nu al doet, dan zitten we al ruimschoots aan het doel van de RES! Andere gemeentes in onze regio moeten nu dus ook over de brug komen. Het kan niet zo zijn dat elders in de regio de hete brij maar vooruitgeschoven wordt. De komende maanden is het erop of eronder, want uiteindelijk moet begin volgend jaar het bod zijn ingevuld met zoeklocaties. Hoe gaat de wethouder bij de andere gemeenten in de regio U16 hierop sturen, zodat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Hoe gaat zij ons de komende maanden op de hoogte houden waar zoeklocaties gevonden worden, zodat we volgend jaar niet verrast worden door keuzes die in de regio gemaakt zijn. En is zij ook van mening dat Houten voorlopig al haar aandeel heeft geleverd aan de RES U16? Ook blijven we graag op de hoogte, bijvoorbeeld via de IBABS agenda en het griffiebericht over activiteiten en voorlichtingsbijeenkomsten die in Houten georganiseerd worden. Kan de wethouder ons dat ook toezeggen? Het CDA ziet een belangrijke rol weggelegd voor de lokale energiecoöperaties en het streven naar minimaal 50 procent lokaal eigendom. We moeten echt zien te voorkomen dat grote energiereuzen van elders onze regio komen volleggen met zonnevelden en windparken. Dat zou betekenen dat winst die hier gemaakt wordt met de energietransitie wegstroomt naar organisaties die geen binding met onze regio of zelfs met Nederland hebben. Terwijl de energietransitie en dit moment ons de kans bieden om het mes aan twee kanten te laten snijden. Door: lokaal eigenaarschap en bij voorkeur ook met lokale energiecoöperaties. Inwoners die met elkaar duurzame projecten realiseren en daarbij de opbrengst met elkaar delen en hopelijk ook laten terugvloeien naar de lokale gemeenschap. De U16 kan daarbij een voorbeeld nemen aan andere regio’s, zoals de regio Groningen. In de concpet RES voor Groningen is een heel hoofdstuk gewijd aan lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties. Lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties moeten ook in onze RES 1.0 een prominentere plek krijgen. We hebben dan ook meegewerkt aan de motie van D66 die daartoe expliciet oproept en dienen deze motie samen met hen in. Voorzitter, ik rond af. De komende maanden zal het erom gaan spannen hoe de RES 1.0 er precies uit gaat zien en wat dit concreet gaat betekenen voor onze regio. We wensen de wethouder daarbij veel succes om dat proces met haar collega’s in de regio en de inwoners zo goed mogelijk te doorlopen.

Regionale Energiestrategie

CDA CDA GroenLinks D66 Houten 25-05-2020 12:12

Afgelopen dinsdag stond de (concept) Regionale Energiestrategie (RES) voor onze regio (U16) op de raadsagenda. Het CDA heeft ingestemd met deze concept RES met de aantekening dat wij vinden dat lokale energiecoöperaties, zoals Opgewekt Houten, een belangrijke rol moeten krijgen en dat we uit moeten gaan van minimaal 50 procent lokaal eigenaarschap. Om dat te bereiken hebben we samen met D66 en GroenLinks gewerkt aan een motie die daartoe oproept. Deze motie is door de Raad aangenomen. De gehele bijdrage van Robert Pelleboer, die namens het CDA het woord voerde, kunt u hieronder lezen. De motie is via IBABS te downloaden. Meer informatie over de (concept) Regionale Energiestrategie kunt u vinden openergieregioutrecht.nl. De volledige concept RES kunt u hier downloaden. --- Voorzitter, college raasdsleden, college een aanwezigen via Notubiz, Vanavond ligt de concept RES van de regio U16 voor. Het CDA is van mening dat we met deze concept RES een positief en realistisch aandeel nemen in de totale opgave en wij kunnen ons ook vinden in de genoemde uitgangspunten. Te weten: Allereerst de grote en platte daken volleggen met zonnepanelen. Het is echt onbegrijpelijk dat we in ons landschap grote logistieke dozen hebben waar nog geen zonnepalen op liggen. Dat moet als eerste worden aangepakt, daarna wind langs infrastructuur en op industriegebieden en zonnevelden. Voorzitter, daarmee kom ik gelijk bij mijn eerste punt: er moet een meer afgewogen verdeling van windmolens en zonnevelden komen over de hele regio U16. Houten trekt op dit moment de kar en is koploper met twee windparken en 100ha aan zonnevelden. Daarmee doen we al 12 procent van het bod van 1,8 TWh. Als iedere U16 gemeente maar de helft zou doen wat Houten nu al doet, dan zitten we al ruimschoots aan het doel van de RES! Andere gemeentes in onze regio moeten nu dus ook over de brug komen. Het kan niet zo zijn dat elders in de regio de hete brij maar vooruitgeschoven wordt. De komende maanden is het erop of eronder, want uiteindelijk moet begin volgend jaar het bod zijn ingevuld met zoeklocaties. Hoe gaat de wethouder bij de andere gemeenten in de regio U16 hierop sturen, zodat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Hoe gaat zij ons de komende maanden op de hoogte houden waar zoeklocaties gevonden worden, zodat we volgend jaar niet verrast worden door keuzes die in de regio gemaakt zijn. En is zij ook van mening dat Houten voorlopig al haar aandeel heeft geleverd aan de RES U16? Ook blijven we graag op de hoogte, bijvoorbeeld via de IBABS agenda en het griffiebericht over activiteiten en voorlichtingsbijeenkomsten die in Houten georganiseerd worden. Kan de wethouder ons dat ook toezeggen? Het CDA ziet een belangrijke rol weggelegd voor de lokale energiecoöperaties en het streven naar minimaal 50 procent lokaal eigendom. We moeten echt zien te voorkomen dat grote energiereuzen van elders onze regio komen volleggen met zonnevelden en windparken. Dat zou betekenen dat winst die hier gemaakt wordt met de energietransitie wegstroomt naar organisaties die geen binding met onze regio of zelfs met Nederland hebben. Terwijl de energietransitie en dit moment ons de kans bieden om het mes aan twee kanten te laten snijden. Door: lokaal eigenaarschap en bij voorkeur ook met lokale energiecoöperaties. Inwoners die met elkaar duurzame projecten realiseren en daarbij de opbrengst met elkaar delen en hopelijk ook laten terugvloeien naar de lokale gemeenschap. De U16 kan daarbij een voorbeeld nemen aan andere regio’s, zoals de regio Groningen. In de concpet RES voor Groningen is een heel hoofdstuk gewijd aan lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties. Lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties moeten ook in onze RES 1.0 een prominentere plek krijgen. We hebben dan ook meegewerkt aan de motie van D66 die daartoe expliciet oproept en dienen deze motie samen met hen in. Voorzitter, ik rond af. De komende maanden zal het erom gaan spannen hoe de RES 1.0 er precies uit gaat zien en wat dit concreet gaat betekenen voor onze regio. We wensen de wethouder daarbij veel succes om dat proces met haar collega’s in de regio en de inwoners zo goed mogelijk te doorlopen.

Raad stemt in met Regionale Energie Strategie | Houten

GroenLinks GroenLinks Houten 25-05-2020 00:00

De Rijksoverheid heeft aan regio’s gevraagd om in een Regionale Energiestrategie (RES) aan te geven welke bijdrage zij leveren aan de verduurzaming van de energievoorziening. Het voorstel van de U16-regio, 16 gemeenten die samen ongeveer de provincie Utrecht beslaan, werd op 19 mei in de raad besproken. Onze regio bood in dit concept-bod om 1,8 TWh  per jaar elektriciteit duurzaam op te wekken met windmolens, zonnepanelen en zonnevelden.

De Raad heeft ingestemd met dit concept-bod. Dat betekent dat de regio U16 van het elektriciteitsgebruik van 10.8 TWh/jaar (dat is het gebruik bij maximale besparing en efficiency-verbetering) in eerste instantie 1/6 gaat verduurzamen. De warmtetransitie komt later aan bod.

Hierbij moet de verdeling over de gemeenten nog worden afgesproken – daar gaan we in het najaar over praten, ook met de inwoners. GroenLinks is blij dat deze eerste stap gezet is! Het is immers niet niks om alle gemeenten op één lijn te krijgen met een gezamenlijk bod. Onze wethouder Hilde heeft daar in het bestuurlijk overleg ook sterk aan bijgedragen.  Kijken we naar de uiteindelijke doelstelling, dan zien we wel dat er nog heel veel moet gebeuren. In de raad van Houten merkten we dat niet iedereen er op deze manier instaat. Er zijn ook partijen die 1.8TWh nu al aan de hoge kant vinden. Tijdens het debat maakte onze fractievoorzitter Tijm Corporaal in zijn betoog inzichtelijk dat we ons met elkaar deze opstelling niet meer kunnen permitteren als we de opwarming van de aarde met maximaal 1.5 graad echt willen voorkomen. 

Het betoog uitgesproken door onze fractievoorzitter Tijm Corporaal vind je hieronder.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.