Nieuws van Echt Voor Ambacht (E.V.A.) inzichtelijk

12 documenten

Naar aanleiding van diverse ...

Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Hendrik-Ido-Ambacht 23-07-2019 14:36

Naar aanleiding van diverse telefoontjes van inwoners hebben wij de volgende technische vragen aan de gemeente gesteld. Om te komen tot een Gebiedsvisie Centrum zijn ondernemers, (direct)omwonenden, inwoners en andere belanghebbenden uitgenodigd voor diverse bijeenkomsten om hun bijdrage/inbreng te leveren voor deze Gebiedsvisie Centrum. Zoals aangegeven hebben diverse (direct)omwonenden ons laten weten dat zij niet voor alle bijeenkomsten of helemaal niet zijn uitgenodigd. Ondanks telefonisch contact - na de eerste bijeenkomst - met de gemeente waarbij de toezegging werd gedaan deze personen voor de eerst volgende bijeenkomst(en) wel uit te nodigen, werd de toegezegde uitnodiging niet naar deze personen verzonden. Wat is hier mis gegaan, gezien de indruk van de betrokkenen dat ze alsnog een uitnodiging zouden krijgen en toch niet hebben gehad? Waarom zijn - ondanks de toezeggingen - de personen die geen uitnodiging hadden ontvangen - niet alsnog uitgenodigd? Wat waren de criteria om personen uit te nodigen?

Inbreng van Echt Voor Ambacht op de ...

Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Hendrik-Ido-Ambacht 10-07-2019 14:39

Inbreng van Echt Voor Ambacht op de agendapunten raadsvergadering 8 juli 2019 Inzake het verzoek van huisartsen voor een locatie om het tekort van huisartsen op te vangen. Ingekomen stuk 06: (huisartsen) : Is er al contact geweest met de gemeente? Is hier een tijdelijke oplossing denkbaar? Als gemeente kunnen we natuurlijk een faciliterende rol spelen in bijv. het tijdelijk beschikbaar stellen van een locatie voor de plaatsing van een tijdelijke voorziening in afwachting van een definitieve vestigingslocatie. Bijv. een tijdelijke locatie voor een container. Mogelijk is er in de gebiedsvisie Centrum ruimte voor deze dienstverlening. 7.1.:Jaarrekening: De fractie van E.V.A. kan instemmen met uw voorstellen inzake de bestemming van het batig saldo over 2018. 7.2.: Wat de kadernota betreft hebben wij in de commissie gevraagd om een onderbouwing van de toewijzing van 33 % van de rioolheffing aan de baggerkosten. Zoals bekend zijn riooloverstorten zeldzaam geworden en is er in het riool meer bergingscapaciteit. Wij hebben ons laten vertellen dat het percentage van 33 % a l’improviste in 2009 is bepaald door de raad. Overigens was dit naar onze mening al veel langer de praktijk. Onze vraag is: Kan er en onderzoek worden ingesteld naar de onderbouwing in samenhang met de rioolreserve. Ik zeg niet dat wij tegen de huidige wijze van berekenen zijn, maar het gaat ons meer om een zuivere heffing naar de inwoners toe, mede gezien de batige saldi van de jaarrekeningen van de afgelopen jaren. Wat vinden overigens de andere partijen in deze raad hiervan? In 2006 is op initiatief van 1 van onze fractieleden (Ary Cramer) de verordening Burger initiatief door de gemeenteraad vastgesteld. Het begin van participatie in de gemeente. Dan nu de komst van de participatienota. Een van de antwoorden van het college was: We gaan aan de slag met de participatienota. Ook wordt gebruik gemaakt van een vragenlijst naar de inwoners. In de commissievergadering van 26 juni is gesproken over het verder doorvoeren van participatie. Er komt een raadsbredeklankbordgroep om samen met de politiek, college, ambtelijk apparaat en inwoners verder te gaan met het participatietraject met als doel te komen tot een bruikbare en hanteerbare participatienota. De fractie van EVA heeft hierbij aangegeven dat burgerparticipatie (initiatief ligt bij de gemeente) en overheidsparticipatie (initiatief ligt bij de inwoner) in deze nota verenigd zouden moeten worden. Deze participatienota zou er zeker toe kunnen leiden dat de nu voorliggende kadernota een nog meer op de inwoner gerichte inhoud krijgt. Onze fractie kan verder instemmen met de voorstellen. Met de motie een bewaakte fietsenstalling bij winkelcentrum De Schoof van Gemeente Belangen stemmen wij in. Een fietsenstalling in De Schoof staat eveneens in ons programma. Vandaar dat EVA de motie mede heeft indient. 7.4.: De huidige inkomsten voor reclame in de buitenruimte zijn circa 63000 euro. Deze inkomsten zullen wegvallen met het voornemen in het voorstel. De definitieve besluitvorming inzake het afschaffen van de mogelijkheid om te adverteren in de buitenruimte wordt vooruit geschoven naar 2021. Diverse reacties in de gemeente wijzen erop, dat hier geen eenstemmigheid over bestaat: Heel belangrijk wordt gevonden dat de reclame in de buitenruimte er netjes uitziet. De fractie van EVA kan nu al aangeven – mede gezien de toekomstige financiële situatie – tegen de uitvoering van de in het voorliggende raadsvoorstel genoemde motie te zijn en uiteraard tegen het voorstel. Mogelijk kunnen we het uiteindelijke voorstel verplaatsen naar 2022, zodat er meer zicht is op de dan aanwezige financiële situatie. 9.6.: Gebiedsvisie Centrum: Prima visie Uitstekend participatietraject zoals het moet. De fractie van EVA kan zich geheel vinden in het amendement (Project meerdere ontwikkelaars vragen naar ideeën) hetgeen wij mede hebben ondertekend. Het doet hiermede nog meer inbreng aan de participatie van de inwoners, ondernemers en andere betrokkenen. Als fractie hebben we aandacht gevraagd om voldoende parkeerplekken te realiseren, woningen voor jongeren en sociale woningen. Tot slot ook aandacht gevraagd om bestaand groen zo veel als mogelijk te behouden en eventueel toch gekapte bomen daar nieuwe bomen in het gebied terug te plaatsen

Aan de voorzitter van de ...

Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Hendrik-Ido-Ambacht 25-06-2019 12:52

Aan de voorzitter van de gemeenteraad Hendrik-Ido-Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht, 11 juni 2019. Vragen conform artikel 47 RvO inzake: Onderhoud Gasleidingen. Geachte voorzitter van de gemeenteraad Hendrik-Ido-Ambacht, In de afgelopen weken verschenen er diverse berichten over (ernstige) gasexplosies in diverse steden. Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) heeft uitgebreid onderzoek naar de oorzaak van de gasexplosies gedaan. Eén van de conclusie is dat er veel vaker moet worden gecontroleerd op lekken. Dagelijks in dichtbevolkte risicogebieden waar veel in de grond wordt gewerkt of verzakkingen zijn door bouw of verkeer, en minimaal één keer per jaar in minder risicovolle gebieden. In Nederland liggen nog duizenden kilometers van dat soort gietijzeren leidingen, dus nog veel meer woningen lopen risico. Dit oude type gasleidingen moet sneller dan gepland (2030) worden vervangen, is de conclusie van het Staatstoezicht op de Mijnen. Ook in Hendrik-Ido-Ambacht liggen nog van deze oude gietijzeren gasleidingen. O.a. in de wijk Kruiswiel, het gebied tussen Dorpsstraat, Hogekade, Reeweg en Park en het gebied tussen Tesselschadestraat, Mauritsstraat t/m Paulusweg en de straten Brederodehof en Julianasingel (Bron: Stedin). Naar aanleiding van deze persberichten heeft de fractie Echt Voor Ambacht de navolgende vragen; 1. Is het college het met de fractie eens dat zo snel als mogelijk het SodM een onderzoek naar de staat van de in genoemde gebieden/straten aanwezige gasleidingen moet instellen? 2. Heeft het college hierover contact gehad met het SodM? 3. Is het college het met de fractie eens dat zo snel als mogelijk het SodM maatregelen moet nemen om gasexplosies te voorkomen? 4. Is het college het met de fractie eens dat er niet gewacht kan worden op de toekomst en resultaten van de Energietransitie van het gebruik van gas en de daarvoor bestemde leidingen? 5. Is het college voornemens om extra veiligheidsmaatregelen te nemen? In afwachting van uw schriftelijk antwoord, met vriendelijke groet, Fractie Echt Voor Ambacht Ary Cramer

Transitie Warmte 1.0 Voorzitter, ...

Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Hendrik-Ido-Ambacht 07-05-2019 10:54

Transitie Warmte 1.0 Voorzitter, Het is waardevol om inwoners, bedrijven en maatschappelijke partijen zo snel mogelijk richting en kaders te bieden wat betreft de toekomstige energievoorziening. Het voorgelegde voorstel is ontwikkeld in samenwerking met de partners in de Drechtsteden. Doel is om voor 2050 energieneutraal te zijn. Wanneer onze inwoners zich de vraag stellen in welke richting zich een en ander zal begeven dan wel welke kaders bedoeld worden, dan moeten we het antwoord schuldig blijven. Ook uw college zal dit, naar wij aannemen, beamen. Zo niet dan horen we dit graag. Er is immers geen duidelijkheid over de benodigde investeringen en de te gebruiken warmtebronnen. Tijdens de commissievergadering gaf de portefeuillehouder aan dat in de warmtevisie 2.0 een planning zal worden toegevoegd. Betekent dit dat in deze planning het gebruik van warmtebronnen en de kosten hiervan voor gemeente en inwoners een onderdeel zal vormen? Voorts is dan de vraag op welke wijze en wanneer inwoners betrokken worden bij deze energietransitie? Onze fractie pleit ervoor in dit hoofdstuk niet te hard van stapel te lopen. Zoals u ook bekend – althans u was eveneens bij de diverse presentaties in de Drechtsteden – zijn er diverse mogelijkheden om het gasloos tijdperk van antwoord te voorzien. Eén ervan is al een heel belangrijke nl. de innovatie met waterstof. In de Drechtsteden is ervoor gepleit juist gebruik te blijven maken van de gasbuizen voor het vervoer van waterstof naar de woningen . We zullen dit toch de tijd moeten geven. Dan nog een technische reactie op het voorstel: Het is nu nog niet duidelijk of er gebruik kan worden gemaakt van lage temperatuur warmte of hoge temperatuur warmte. Een nieuwe wijk aansluiten op een lage temperatuur warmtenet lijkt meestal een goed idee. Het aantal bronnen dat warm water kan leveren is in potentie groot. Ook is hier de benodigde isolatie en vloerverwarming relatief eenvoudig bij de bouw te regelen. Hoge temperatuur warmtenetten aansluiten op afvalverwerking betekent dat Nederland en dus ook onze gemeente meer afhankelijk zal worden van buitenlands afval. Immers afval moet hier gescheiden worden. Daardoor hebben afval verwerkers te weinig afval om aan de vraag van hoge temperatuur warmte te kunnen voldoen. Want nu al moet afval worden geïmporteerd. Een hoge temperatuur warmtenet is uitermate geschikt voor de wat oudere woningen. Hoge temperatuur warmtenetten aansluiten op energiecentrales betekent minder opgewekte elektriciteit per ton brandstof, wel met enige efficiencywinst, maar het is geen afvalwarmte . Een warmtenet op een kolen of aardgascentrale is nog steeds een fossiele warmtevoorziening. Bij de aansluiting van een warmtenet op een biomassacentrale moet goed worden uitgezocht welke biomassa precies verbrand gaat worden en of er wel lokaal voldoende biomassa voorhanden is. Uiteraard dient ook de duurzaamheid van het bomenbestand nauwkeurig in de gaten te worden gehouden. Bij de chemische industrie lijkt het meest sprake van afvalwarmte, die bovendien relatief toekomstbestendig lijkt In het bijzonder is dit interessant voor de regio Rotterdam Rijnmond en specifieker Rotterdam Zuid. Hoe groter het warmtenet, hoe meer de investeringskosten en hoe groter de risico’s, ook op warmteverlies. Immers bij de benodigde investeringen moet steeds afgewogen worden of deze investeringen rendabel zijn ten opzichte van het aantal aan te sluiten woningen. Bij warmtetransport over een grote afstand naar een klein aantal woningen kan het wellicht goedkoper zijn om die huizen te isoleren en elektrificeren. Kleine warmtenetten, die aangesloten zijn op de lokale industrie , kunnen een goed idee zijn. Er zal onderzocht moeten worden welke bronnen er lokaal beschikbaar zijn en of er voldoende woningen aan een dergelijk project gekoppeld kunnen worden. Mogelijk kan ok gebruik worden gemaakt van geothermie Er zal nog veel tijd gaan zitten in onderzoek, vooral ook naar de veiligheid. Veruit de meeste warmtenetten zullen voorlopig gekoppeld worden aan 1 of een beperkt aantal aanbieders. Dat is niet per definitie problematisch, maar het is duidelijk dat hierdoor ook een grote behoefte bestaat aan goede consumentenbescherming. Lees: Aan het voorkomen van een hoge energierekening voor de gebruiker.

De fractie van EVA acht de vast te ...

Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Hendrik-Ido-Ambacht 07-05-2019 10:53

De fractie van EVA acht de vast te stellen detailhandelsvisie duidelijk en helder. Onze complimenten wat betreft de participatie van alle betrokkenen, enquêtes, winkeliers, inwoners en andere ondernemers en andere belangstellenden. Duidelijk is dat de winkelcentra, inclusief de winkelstrip aan de Reeweg, behouden moeten blijven. Met eveneens aandacht voor de over de gemeente verspreid aanwezig detailhandel. De aanbevelingen komen neer op meer levendigheid en het inhaken op de trends van nu. Het is aan de ondernemers om met de aanbevelingen aan de slag te gaan en de fractie van EVA wenst hen hierbij veel succes toe. Ook uit het actieplan Lokale economie, wat zojuist is vastgesteld, blijkt dat de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht de ondernemer een goed hart toedraagt. Meer horeca bij het winkelcentrum De Schoof – het hoofdwinkelcentrum – zal een aantrekkende functie kunnen vervullen. In de voorliggende visie wordt gesteld dat de horeca aan zal moeten sluiten op de openingstijden van winkel om elkaar te versterken, maar wat onze fractie betreft kunnen de openingstijden ruimer zijn, zeker wanneer de horeca aan de buitenzijde van De Schoof, mogelijk onder de te realiseren woonbebouwing, gerealiseerd wordt. Ook een fietsenstalling bij De Schoof – zoals eerder door één van onze fractieleden aangegeven - kunnen wij ondersteunen.

Echt Voor Ambacht (EVA) verbaasd ...

Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Echt Voor Ambacht (E.V.A.) VVD CDA PvdA SGP D66 Hendrik-Ido-Ambacht 14-12-2018 10:40

Echt Voor Ambacht (EVA) verbaasd over reactie coalitiepartij Op de locatie Zuidwende-Zuid was oorspronkelijk de bouw van een kerk gepland. Maar nadat het bestuur van de Gereformeerde gemeente besloten had hiervan af te zien moet een bestuurlijke keuze worden gemaakt inzake de hoofdlijnen voor een nieuwe ruimtelijke invulling voor deze locatie. Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 3 december heeft Echt Voor Ambacht (EVA) samen met VVD, PvdA en AUB, omdat deze fracties ook voor meer groen in de gemeente zijn, hiervoor een motie ingediend. Zij is van mening dat de locatie Zuidwende-Zuid een geleidelijke groene overgang kan vormen naar het bedrijfsterrein Ambachtse Zoom. De aanwezige aardgasleiding in de onmiddellijke nabijheid maakt de ruimtelijke invulling zeer beperkt. Daarnaast is het geluidsniveau van de rijksweg eveneens een storende factor. Middels deze motie heeft de fractie het college gevraagd te onderzoeken of het mogelijk is de locatie Zuidwende-Zuid, wat betreft de ruimtelijke invulling, groen te houden door middel van aanplant van bomen en struiken. De fracties van SGP/CU, Gemeente Belangen, CDA en D66 vonden het een sympathieke motie, maar wilden liever een inventarisatie – n.a.v. de reactie van de Portefeuillehouder – in heel de gemeente naar eventueel meer plekken die de functie groen kunnen krijgen. En daarom stemden zij tegen de motie. Echt Voor Ambacht (EVA) is van mening dat de motie om Zuidwende-Zuid als een groene bestemming aan te wijzen niet tekort doet aan een inventarisatie naar eventueel meer plekken die de functie van groen kunnen krijgen. Ook EVA is voorstander van meer groen in de gemeente. De groene aanwijzing van Zuidwende-Zuid behoeft niet te wachten op de inventarisatie van de gehele gemeente.

Sympathieke motie niet ...

Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Hendrik-Ido-Ambacht 04-12-2018 15:45

Sympathieke motie niet aangenomen Op de locatie Zuidwende-Zuid was oorspronkelijk de bouw van een kerk gepland. Maar nadat het bestuur van de Gereformeerde besloten had hiervan af te zien moet een bestuurlijke keuze worden gemaakt inzake de hoofdlijnen voor een nieuwe ruimtelijke invulling voor deze locatie. Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 3 december heeft Echt Voor Ambacht (EVA) hiervoor een motie ingediend. Zij is van mening dat de locatie Zuidwende-Zuid een geleidelijke groene overgang kan vormen naar het bedrijfsterrein Ambachtse Zoom. De aanwezige aardgasleiding in de onmiddellijke nabijheid maakt de ruimtelijke invulling zeer beperkt. Daarnaast is het geluidsniveau van de rijksweg eveneens een storende factor. Middels deze motie heeft de fractie het college gevraagd te onderzoeken of het mogelijk is de locatie Zuidwende-Zuid, wat betreft de ruimtelijke invulling, groen te houden door middel van aanplant van bomen en struiken. Het college, maar ook de overige fracties vonden het een sympathieke motie maar volgden uiteindelijk het college die de motie breder wilde trekken en de gemeente wilde inventariseren naar eventueel meer plekken die de functie groen zouden kunnen krijgen. Hoewel de fractie voorstander is van meer groen in de gemeente kon zij hier niet mee akkoord gaan, Echt Voor Ambacht (EVA) wilde nu de nadruk op deze locatie leggen, aangezien de gebruiksmogelijkheden van de locatie Zuidwende-Zuid zeer beperkt zijn in tegenstelling tot de mogelijke andere locaties in de gemeente. Echt Voor Ambacht (EVA) zegt nee tegen het Bomenbeleidsplan De gemeente Hendrik-Ido-Ambacht heeft de volgende visie: "Een groene gemeente waarin het fijn wonen, werken en recreëren is". Het Bomenbeleidsplan 2018-2033 – wat 3 december op de agenda van de gemeenteraadsvergadering stond - geeft de beleidskaders aan waarbinnen de komende jaren deze visie op het gebied van bomen wordt gerealiseerd. Het nieuwe Bomenbeleidsplan is de erkenning voor de grote waarde die de groene gemeente Hendrik-Ido-Ambacht heeft voor al haar bewoners, zo zegt het college. Dit bomenbeleidsplan 2018-2033 is de opvolger van het oude bomenbeleidsplan (2009), die een actualisatieslag verdiende. Nieuwe behoeften, andere leefgewoonten, maatschappelijke ontwikkelingen en de groei van de gemeente vragen om een nieuwe invulling van beleid over bomen. Door veel gemeentelijke (Bijna 50% van de in de gemeente aanwezige bomen worden volgens het nu te behandelen Bomenbeleidsplan kapvergunning vrij) en particulieren bomen kapvergunningvrij te maken verliest men – naar de inzichten van de fractie - de regie op het aantal bomen in de gemeente. De vele vragen die het voorstel opriep en het verzoek van Echt Voor Ambacht (EVA) het voorstel terug te nemen weerhield de college er niet van het voorstel toch te willen behandelen. Hendrik-Ido-Ambacht ligt tussen twee drukke rijkswegen, bomen dienen dan ook de gezondheid van de inwoners. Eén van de uitgangspunten van het college luidt: Alle bomen zijn belangrijk. Veel bomen – zowel gemeentelijk als particulier – zijn het beschermen waard. Zet men met dit Bomenbeleidsplan niet overboord, zo vraagt de fractie zich af. In het coalitieprogramma zegt het college transparant te willen zijn. Vreemd is dan ook dat inwoners onvoldoende betrokken zijn dit nieuwe Bomenbeleidsplan. Onder het dorpspanel is een enquête - van de 319 deelnemers hebben er 140 de vragenlijst ingevuld -gehouden, maar de vraag ‘bent u het eens met voornemen om veel bomen kapvergunningvrij te maken’, ontbrak. Als de gemeente kapvergunningvrije bomen wil gaan kappen wordt dit op de site en in het gemeentenieuws geplaatst. Naar aanleiding van de publicaties kunnen inwoners vragen hierover stellen en een heroverweging vragen. Is dit eigenlijk niet hetzelfde als bezwaar maken. Wat is dan de meerwaarde van dit nieuwe Bomenbeleidsplan? Ook omdat inwoners onvoldoende betrokken zijn geweest bij dit nieuwe Bomenbeleidsplan heeft Echt Voor Ambacht (EVA) nee gezegd tegen dit raadsvoorstel.

Voorzitter, Voor het eerst in haar ...

Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Hendrik-Ido-Ambacht 16-11-2018 23:37

Voorzitter, Voor het eerst in haar bestaan zal de fractie van EVA deelnemen aan de Algemene Beschouwingen ten behoeve van de begroting 2019 en we bestaan nog geen jaar als erkende politieke vereniging. Maar ondanks het laatste gaan we toch ons best doen om onze inbreng te leveren. De voorliggende begroting heeft onze fractie met haar verkiezingsprogramma vergeleken. De fractie komt tot de conclusie dat vele van haar verkiezingspunten zijn opgenomen in deze begroting. Complimenten voor het duidelijk leesbare stuk. Het ambtelijk apparaat heeft weer alle moeite gedaan om een zo overzichtelijke mogelijke begroting te presenteren. Dank daarvoor. De financiële positie. De gemeente heeft een florissante financiële positie. Wij lezen zelfs in de beantwoording van een technische vraag door 1 van de partijen in deze raad, dat onze reserves de laatste jaren flink gegroeid zijn met name doordat minder gereserveerd behoeft te worden voor een voorzien verlies in De Volgerlanden. Wij zijn als fractie content met het niet verhogen van de onroerende zaak belasting. Einde van 2018 zijn de stijgingen van de WOZ-waarden bekend en kan het nieuwe tarief berekend worden. Wij begrijpen uit de begroting dat wanneer de economische waarde van een woning met 6 % zou stijgen het tarief overeenkomstig wordt verlaagd. De financiële situatie vraagt niet om een aanpassing. Met het voorgeschotelde batig saldo lijkt ons dit een juiste zaak. Wat de reserves betreft zou er een grens aan de stijging bepaald kunnen worden, zodat de inwoners van onze gemeente meer profijt hebben van de in het verleden opgebrachte financiën, bijv. door het meer gefaseerd doorvoeren van verhogingen, beter onderhoud etc. Mogelijk kunnen we hierover eens van gedachten wisselen in de commissie. Afvalstoffenheffing. Bij de afvalstoffenheffing is de dekking 82 %. Het voorstel is het tarief te verhogen met 1 ½ %. Het lijkt onze fractie verstandig om eens te bekijken hoe we de afvalberg terug kunnen dringen. Lees: Financieel beheersbaar maken. Er zijn bij gemeenten voorbeelden te over. Bijv. door het invoeren van een strippenkaart en deze te verbinden aan een aantal malen ophalen per jaar. Echter in deze behoeven we niet opnieuw het wiel uit te vinden. Er zijn bij diverse gemeenten alternatieve mogelijkheden. En wij zijn de duurste, dus wat let ons. De fractie van EVA ondersteunt uw pogingen om grip te krijgen op de afvalberg. Rioolheffing. Bij de rioolheffing hanteert u het uitgangspunt van 1 ½ % verhoging. De rioolheffing is kostendekkend. Bij het overzicht van de regiogemeenten blijkt onze gemeente 1 van de laagste in de tariefiëring. Onze fractie ziet hier de hand in van het oude college, dat al in de negentiger jaren dit probleem op zich zag afkomen. Bouwleges. Wat betreft de bouwleges vraagt onze fractie zich af of er mogelijkheden zijn om de bouwleges te verhogen. Een dekking van 25 % is wel heel erg laag in een juist bouwende gemeente. Welke mogelijkheid van verhoging hebben we hier als gemeente? Participatieplekken. Het instrument van de participatieplekken zal van het regionaal niveau worden overgedragen naar de gemeente. Dit brengt met zich mee de verantwoordelijkheid over zowel het beleid als de uitvoering. Wat het personeel betreft lijkt dit een betere kans op werk op te leveren, aangezien uw college de lokale bedrijven kent, hetgeen aan hen ten goede kan komen. Graag hoort onze fractie van het college of hier extra mogelijkheden zijn. Inwoners betrekken bij de politiek. Onze fractie is van mening dat de gemeenteraad er is voor alle inwoners. Welke partij je ook vertegenwoordigt. Door de verkiezingen en de coalitievorming voelen zich toch een aantal inwoners buiten de boot gevallen. Je zou zeggen, dit is onvermijdelijk. Mijn vraag in deze is: Wat kunnen wij als gemeente doen om deze inwoners toch betrokken te houden bij de politiek? Misschien moeten we als gemeente onze standpunten beter motiveren en in die motivatie ook de zienswijze van de andere partijen meenemen dan wel bij ingrijpende voorstellen in de omgeving de inwoners vooraf vragen naar hun mening. De zgn. kader stellende taak van de Raad meer zichtbaar maken. Sociale huisvesting. De toewijzing van sociale woningen aan de betreffende doelgroep in onze gemeente stagneert. Veel inwoners staan ingeschreven voor een sociale woning, echter zij komen voorlopig niet in aanmerking. Uw college wil geen sociale woningen meer bouwen, omdat er al genoeg zijn gebouwd. Maar we zullen toch de inwoners moeten huisvesten. Mogelijk kunnen we met de bouw van duurdere huurwoningen de toewijzing van sociale woningen ontlasten. Graag uw mening hierover. Ambachtse Zoom. Voorzitter, de gemeente staat te trappelen om te starten. Onze fractie wil er echter nog eens op wijzen dat wij als gemeente geen uitvoeringshandelingen moeten gaan plegen, indien er nog geen rechterlijke uitspraak is over de ingediende voorzieningen ook al willen we dat nog zo graag. Dus het bestemmingsplan dient naar onze mening voor 100 % te zijn goedgekeurd. In het andere geval zouden wij als een onbetrouwbare overheid worden gezien en u en wij willen dit uiteraard niet. Kinderarmoede. Dan last but not least. Kinderarmoede. In ons verkiezingsprogramma hebben wij opgenomen dat wij uitbreiding willen van de armoedebestrijding van kinderen. Inmiddels is bepaald dat tot 140 % van het sociaal minimum een bijdrage kan worden aangevraagd voor ondersteuning bij activiteiten voor kinderen. Met opzet heeft onze fractie duidelijk in de verkiezingskrant aangegeven waar aanvragen kunnen worden ingediend. Want aan de voorlichting inzake dit onderwerp schortte het nogal. Ook een bericht inzake kinderarmoede van Save The Children en Defence for children had in dit kader onze aandacht, aangezien ons als gemeente ongeveer de laatste plaats was toebedeeld van alle gemeenten, die activiteiten ontplooiden in dit chapiter. Na overleg met de wethouder is er namens de gemeente gereageerd. Onze fractie is content met de door de gemeente gegeven reactie. Waalvisie. Ongeveer een jaar geleden is in deze raad de Waalvisie aangenomen. Initiatief kwam van een aantal inwoners. Een onbedoeld resultaat van deze visie en verordening is dat een aantal oudere inwoners niet meer van hun bootje gebruik kunnen maken, aangezien de gevraagde financiën voor aanleg aan de steiger hun draagkracht te boven gaat. Onze fractie verzoekt u te bezien of te onderzoeken in hoeverre deze oudere inwoners toch gebruik kunnen blijven maken van hun bootje. Zij voelen zich het slachtoffer. Mogelijk kan er iets worden gedaan in de sfeer van een ontheffing en dan uiteraard aanpassing van de regels.. Afsluitend: Gratis openbaar vervoer voor de minima. Uit de meerjarenbegroting blijkt een behoorlijk batig saldo in de komende jaren. Wat onze fractie betreft zouden we toch eens willen onderzoeken of gratis openbaar vervoer voor de minima mogelijk is. Het is daarmede ook een stukje armoedebestrijding, een onderwerp dat in een nabij gelegen stad zeer populair is. Graag verneemt onze fractie van u of u daar in de komende tijd ruimte voor ziet.

Aan de voorzitter van de ...

Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Hendrik-Ido-Ambacht 26-09-2018 08:19

Aan de voorzitter van de gemeenteraad Hendrik-Ido-Ambacht Hendrik-Ido-Ambacht, 23-09-2018. Vragen conform artikel 47 RvO inzake muziekmiddagen in Cascade Geachte voorzitter van de gemeenteraad Hendrik-Ido-Ambacht, In de maanden maart tot en met juni 2018 zijn er 1 keer per maand op zondagmiddag muziekmiddagen gehouden met medewerking van een band. De middagen werden georganiseerd door enkele inwoners van onze gemeente. Muziek werd ten gehore gebracht van de zestiger en zeventiger jaren in de foyer. Het aanwezige publiek – circa 70 personen – genoot van de muziek uit hun jeugdjaren. De entree bedroeg 5 euro exclusief drankjes etc. Thans is door de leiding van Cascade besloten zelf tot het organiseren van muziekmiddagen met name ook op klassiek en jazz gebied De fractie van Echt voor Ambacht heeft hierover de navolgende vragen. 1 Is het college op de hoogte van deze koerswijziging van Cascade? 2. Wat is de reden van deze koerswijziging, waarbij in aanmerking genomen dient te worden dat klassieke en jazz muziek minder publiek trekt? 3.Is het college het met de fractie eens dat er een mogelijkheid moet zijn voor ouderen om te luisteren naar muziek uit hun jeugdjaren? 4. Is het college het met de fractie eens dat een betaalbare muziekmiddag voor de ouderen (5,00 euro entree) georganiseerd moet kunnen blijven op zondag middag in Cascade, zij het 1 keer per maand, desnoods op een andere zondagmiddag in dezelfde maand? 5.Welke invloed kan het college nog uitoefenen om het besluit van Cascade terug te draaien? Zijn er nog andere opties qua ruimte voor deze middagen? In afwachting van uw schriftelijk antwoord, met vriendelijke groet, Fractie Echt Voor Ambacht,

Reactie Echt Voor Ambacht op de ...

Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Echt Voor Ambacht (E.V.A.) Hendrik-Ido-Ambacht 10-07-2018 09:59

Reactie Echt Voor Ambacht op de Kadernota 2019 In de maart circulaire zijn extra gelden beschikbaar gesteld voor o.a. de energietransitie. Hoe gaan we dit geld voor de inwoners inzetten. Zijn hier al plannen voor gemaakt. Kortom: Wat kunnen de inwoners verwachten? Wat betreft de openbare ruimte gaan we duurzaam en bewust om met de ruimte die nog beschikbaar is. Zie ook het coalitieprogramma. In de kadernota ontbreekt elke actie hiervoor. Wat betreft economie wordt de verwachting geuit dat de gemeente nog zal blijven groeien de komende jaren. Daarom wordt er geïnvesteerd in het aantrekken van extra werkgelegenheid en behoud van bestaande bedri9jven. Prima. Maar vraagt dit ook niet om het bouwen van voldoende woningen, al of niet sociaal? In de beantwoording op technische vragen hebt u gesteld dat de lokale bedrijvende doelgroep voor de Ambachtse Zoom vormen. Voorts zou er voldoende belangstelling zijn van buiten de gemeente. Onze fractie pleit voor een groene inbedding in dit gebied, indien de Raad van State het bestemmingsplan accordeert. Communicatie met de inwoners vindt steeds meer plaats via andere media, o.a. de chatfunctie. Onze fractie heeft de afgelopen periode regelmatig vernomen dat de chatfunctie niet (altijd) werkt. Graag uw aandacht hiervoor. Het college is van mening dat onze gemeente niet de ruimte heeft voor een vrachtwagenterrein. Dit ondanks de realisaties van bedrijventerreinen zoals genieterrein, Ambachtse Zoom en Waterbusplein. Maar waar gaat dan u nog te plannen overleg met de chauffeurs over. Deze vraag is eerder gesteld, maar er is geen antwoord op gekomen. Grof vuil: De vervuiler betaalt. Het ophalen van grof vuil zou naar de mening van onze fractie gratis moeten blijven. Dit in verband met de toename van zwerfvuil. In de voorliggende kadernota ontbreken de initiatieven om inwoners te betrekken bij voorgenomen beleid, bijv. bij extra openingsuren van winkels, uw standpunt over de JOP’s. Wij nemen aan dat dit in het licht van het coalitieprogramma wel de bedoeling is. Het kabinet steekt de komende tijd 340 miljoen euro in maatregelen om mensen in hun eigen omgeving zelfstandig oud te laten worden. Onze fractie verzoekt u dit in het nieuwe collegeprogramma mee te nemen in passend beleid. Op de fair Trade gemeente zou u nog terug komen. Mogelijk in het collegeprogramma? Dan als laatste: De Drechtsteden willen een revolutionaire watertaxi onderbrengen bij bedrijven in de regio, de zgn. seabubble. Onze fractie ziet de meerwaarde niet voor onze gemeente en de daarbij behorende kosten vanwege het ontbreken van toeristen. Uiteraard heeft Dordrecht hier belang bij vanwege de toename van het toerisme. Het Perenlaantje (Het laantje aan het begin van het Perenlaantje dat niet meer in ontwikkeling wordt genomen maar groen blijft) 1.165466 nadelig. Toevoeging groen (Maximale oppervlakte). Niet alles bebouwen. Maar ook een groene gemeente houden is het credo. Bij de presentatie in de commissie Ruimtelijke Zaken zijn een aantal aanpassingen toegelicht. Tezamen met de voorgelegde investeringen zijn wij van mening dat aan de wensen van het Burgerinitiatief grotendeels met deze wijzigingen tegemoet wordt tegemoet gekomen. De route door Oostendam wordt ontmoedigt. Groen wordt toegevoegd en de verkeersveiligheid verhoogd. Ook de representant van het Burgerinitiatief kon ermee leven, althans volgens zijn uitspraak. Aan de motie bestaat ons inziens dan ook geen behoefte Lopende de gemeenteraadsvergadering heeft de fractie ook aandacht gevraagd voor de Vederesdoorn. In 2015 heeft de gemeente een kapvergunning verleend voor het vellen van een Vederesdoorn aan de Dorpstraat 20-22. De boom moest wijken voor een ontsluitingsweg van de nieuw te bouwen wijk Warboutsland. Er is bezwaar gemaakt tegen deze kapvergunning, omdat het een zeldzame monumentale vederesdoorn betrof uit 1879 (139 jaar)! Deze Vederesdoorn is de oudste vederesdoorn in Nederland en de één na oudste van Europa. Na onderzoek bleek de boom op de standplaats niet houdbaar en is er na een lang traject met mediation, uiteindelijk is ingestemd met verplanting van de boom onder strikte voorwaarden. De boom zou verplant worden én drie jaar nazorg krijgen door een gespecialiseerde bedrijf. De gemeenteraad was unaniem van oordeel dat deze bijzondere boom behouden moest blijven. Helaas is geconstateerd dat door de aanhoudende droogde de monumentale Vederesdoorn compleet verdroogd is en in zeer kritieke toestand bevindt. De verantwoordelijke wethouderhouder heeft toegezegd kontakt op te zullen neme met het bedrijf wat nu nog verantwoordelijk is voor de nazorg van de Vederesdoorn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.