Nieuws van politieke partijen in 's-Gravenhage inzichtelijk

9 documenten

D66 kaart impact coronacrisis op onderwijs aan

D66 D66 's-Gravenhage 08-07-2020 08:22

Op woensdagavond spreekt de Haagse gemeenteraad met een grote hoeveelheid experts over gelijke kansen in het onderwijs. D66 raadslid Fonda Sahla drong hiertoe aan na signalen dat de kansenongelijkheid in de klas flink is toegenomen door corona. “De toekomst van Den Haag valt of staat bij ons onderwijs”, zegt Sahla.

Gelijke kansen beginnen in de klas Corona heeft een grote impact gehad op het onderwijs. Zo is zijn alle lessen de afgelopen maanden digitaal geweest. “Den Haag mag trots zijn op de docenten. Ze hebben in no time hun hele manier van lesgeven opnieuw uitgevonden” zegt Sahla. Maar digitaal lesgeven is niet perfect. Er zijn signalen dat het de meest kwetsbare leerlingen nog kwetsbaarder maakt. “Sommige leerlingen moeten één laptop delen met de hele familie, of hebben helemaal geen laptop. Sommige kinderen krijgen thuis te weinig hulp met school of wonen zelfs in onveilige thuissituaties. Dat zorgt allemaal voor flinke achterstanden als je vanuit huis les krijgt. Vergeet niet: kansen beginnen in de klas”.

Lessen voor nieuw beleid Om de zorgen over het onderwijs te adresseren heeft Sahla een werkbespreking georganiseerd. Tijdens deze bespreking komt een brede verzameling experts met raadsleden praten over de staat van het onderwijs na corona. Door nu het gesprek aan te gaan kunnen er lessen worden getrokken voor het toekomstige onderwijsbeleid. Het is niet de eerste keer dat Sahla bezig is met dit onderwerp. Zo trok ze al een aantal keer aan de bel bij het college over het gebrek aan laptops bij arme leerlingen. Haar inzet voor gelijke kansen voor Haagse kinderen leverde Sahla de prestigieuze Els Borst Inspiratieprijs op.

The post D66 kaart impact coronacrisis op onderwijs aan appeared first on D66 Den Haag.

D66 en GroenLinks: “Laat laptoploze leerling niet achter”

D66 D66 GroenLinks 's-Gravenhage 30-06-2020 11:58

Verschillende Haagse middelbare scholen vragen alle leerlingen een laptop aan te schaffen, ter voorbereiding op een mogelijke nieuwe coronagolf. GroenLinks en D66 willen gelijke kansen voor alle leerlingen en willen voorkomen dat kinderen uit arme gezinnen de dupe worden van deze nieuwe eis. Daarom roepen ze de gemeente op om nieuwe financiële drempels te voorkomen.

Golf aan hulpaanvragen Serpil Ates (GroenLinks) ontving verschillende signalen van bezorgde ouders: “Hen wordt gevraagd laptops aan te schaffen, terwijl zij dit financieel niet kunnen behappen. Ates en Fonda Sahla (D66) verwachten dat de laptopeis zal leiden tot veel nieuwe steunaanvragen bij Stichting Leergeld. Het is echter de vraag of Stichting Leergeld, die sinds de corona-uitbraak al 2.200 laptops aangeschafte voor Haagse gezinnen, deze nieuwe aanvragen aankan. De wethouder heeft aangegeven in het najaar een inventarisatie te willen maken. “Dat is dus na dat alle scholen weer zijn begonnen en leerlingen die laptops hebben moeten kopen.” zegt Sahla.

Minder eisen, meer hulp “Geen laptop betekent geen onderwijs. Op deze manier maken we de meest kwetsbare leerlingen nog kwetsbaarder ”. Zegt Sahla. Ze kijkt het met lede ogen aan. Sahla werkt al jaren aan het tegengaan van tweedeling in het onderwijs, en heeft daar onlangs de Els Borst Inspiratieprijs voor gewonnen. “Wij willen dat de wethouder scholen aanspoort deze eisen niet te stellen, en als ze dat toch wel doen de kinderen als school zelf te helpen bij het aanschaffen van laptops.”, aldus Ates. “Als zij daar toch niet hun verantwoordelijkheid bij nemen, moet de gemeente kijken hoe we deze kinderen toch kunnen helpen.”, voegt Sahla eraan toe

The post D66 en GroenLinks: “Laat laptoploze leerling niet achter” appeared first on D66 Den Haag.

D66 Den Haag vreest onderwijsachterstand door laptopgebrek

D66 D66 's-Gravenhage 18-03-2020 12:31

D66 Den Haag vreest voor een grote onderwijsachterstand in Den Haag. Door het sluiten van de scholen gaat onderwijs zo veel mogelijk digitaal. Alleen hebben veel kinderen in armere gezinnen geen of te weinig laptops in huis. Het tekort is zo groot, en de vraag zo acuut, dat een grote onderwijsachterstand bij de armste gezinnen dreigt.

Geen laptop, geen les Scholen zijn massaal overgestapt op digitaal onderwijs om leerlingen bij de les te houden. “Het is prachtig om te zien hoe hard scholen werken om dit voor elkaar te krijgen”, zegt raadslid Fonda Sahla. “Tijdens de coronacrisis is het ‘geen laptop, geen onderwijs’. Ik heb wat scholen gebeld, en er zijn scholen waar 70 tot 80% van de leerlingen geen laptop in huis heeft”. 

Kwetsbaren nog kwetsbaarder Gelukkig zijn er in Den Haag scholen en organisaties die deze families te hulp schieten. Maar er zijn simpelweg niet genoeg computers voor alle leerlingen. “Hopelijk komt er snel een oplossing voor het tekort, al dan niet met hulp van de gemeente” zegt Sahla. “Als we niet snel iets doen maken we de meest kwetsbare leerlingen alleen nog maar kwetsbaarder”.

The post D66 Den Haag vreest onderwijsachterstand door laptopgebrek appeared first on Onze stad.

Mikal Blogt: Ondanks de griepgolf toch aan de slag voor de stad!

PvdA PvdA D66 's-Gravenhage 07-02-2020 12:58

De griepepidemie trekt in volle vaart over Nederland en ook onze fractie blijkt helaas niet immuun. Vorige week was ik de klos en nu is Janneke ziek. Met een kleine fractie is het dan soms best een uitdaging om toch overal bij te zijn, maar we hebben ons best gedaan! 

Het toerisme groeit in Den Haag, maar tegen welke prijs?

Den Haag is een prachtige stad, dat weten wij natuurlijk allemaal. Veel dagjesmensen, maar ook internationale toeristen weten onze stad te vinden voor een dagje uit, een citytrip of een weekje aan zee en dat is goed voor onze lokale economie. Maar toerisme kent ook nadelen: kijk maar naar Amsterdam of Giethoorn, waar bewoners soms het gevoel hebben dat ze in een pretpark wonen en schaarse woningen voor inwoners worden verhuurd via Airbnb. Afgelopen week bespraken we in de gemeenteraad toerisme in Den Haag en Bülent maakte zich hard voor voldoende aandacht voor neveneffecten van toerisme en de aanpak van bijvoorbeeld verhuur via Airbnb. Kijk hier zijn inbreng terug. 

Een nieuwe school in Zuidwest en toegankelijke scholen voor iedereen

Afgelopen week spraken we in de raadszaal ook over de schoolgebouwen en onderwijshuisvesting in Den Haag. Sinds 2016 geldt in Nederland het VN-verdrag Handicap: dit verdrag schrijft voor dat toegankelijkheid door de overheid goed geregeld moet worden in overheidsgebouwen, maar ook in bijvoorbeeld schoolinstellingen. Hoewel de wethouder heeft aangegeven hier welwillend tegenover te staan, vond ik dat dit niet terug kwam in het onderwijshuisvestingsplan. Daarom heb ik het voorstel gedaan toegankelijkheid mee te nemen in nieuwbouw- en renovatieplannen, en ik ben erg blij dat deze motie door de raad werd aangenomen. Alle kinderen moeten zeker zijn dat ze naar school kunnen, ook als ze bijvoorbeeld in een rolstoel zitten.

Een ander heikel punt was het aanbod van middelbare scholen in Escamp, het grootste stadsdeel van Den Haag met ongeveer evenveel inwoners als Leiden. Ik heb even wat onderzoek gedaan: in Leiden kun je kiezen uit negen vwo-scholen. In Escamp zijn dat er nul. Wat voor signaal geef je hiermee af aan kinderen uit Escamp? Het lijkt de PvdA vanzelfsprekend dat we het onderwijsaanbod eerlijk verdelen over de stad en daarom ben ik er ook trots op dat dit in het coalitieakkoord staat. De wethouder was echter van plan dit pas in 2029 uit te werken: samen met mijn collega Fonda Sahla van D66 diende ik daarom het voorstel in om dit eerder te regelen. 

https://denhaag.pvda.nl/nieuws/mikal-blogt-ondanks-de-griepgolf-toch-aan-de-slag-voor-de-stad/

Tijd om de verhuurdersheffing af te schaffen!

“Tien provisorisch getimmerde kamertjes in de kille kelder van de Theresiakerk, voor vier ervan staan nog schoenen. Het is een typisch Oost-Europese gewoonte: je schoenen uitdoen voordat je naar binnen gaat, want de boel zou weleens vies kunnen worden. Het beeld is een moment aandoenlijk, maar dan dringt al snel weer de bittere werkelijkheid van uitbuiting en woningnood door.” Een rondleiding van onze Haagse Pandbrigade drukte Martijn keihard met de neus op de feiten: in de Theresiakerk werden onlangs 44 illegale slaapplekken voor arbeidsmigranten ontdekt. Als we af willen van de krapte op de woningmarkt om dit soort taferelen te voorkomen, is het tijd om de Verhuurdersheffing af te schaffen. In Trouw schrijft Martijn verder over het afschaffen van de Verhuurdersheffing (lees het hier!) en ook op Radio 1  praatte hij over de uitbuiting van arbeidsmigranten en hun huisvesting (luister het hier terug!) 

Het is tijd voor weekend! Het zonnetje begint langzaamaan weer te schijnen, dus misschien een goed moment voor een strandwandeling op Scheveningen of een rondje in het Haagse Bos? Geniet en een fijn weekend! 

Mikal 

Het bericht Mikal Blogt: Ondanks de griepgolf toch aan de slag voor de stad! verscheen eerst op PvdA Den Haag.

Vragen over oplopend lerarentekort, tijdelijke inhuur en wurgcontracten

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij 's-Gravenhage 08-07-2019 12:06

Opnieuw is het lerarentekort gegroeid, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van de landelijke PO-raad. Reden voor raadslid Joris Wijsmuller om het college om opheldering te vragen over de Haagse situatie. Wijsmuller vindt dat het college het lerarentekort in Den Haag beter moet registreren, en daarbij ook in beeld moet brengen of dit tot grotere verschillen tussen scholen leidt waardoor de kansenongelijkheid toeneemt. Ook stelt hij de rol van uitzendbureaus aan de kaak. Volgens Wijsmuller lekt door tijdelijke inhuur via uitzendbureaus veel geld weg dat eigenlijk bedoeld is voor de kwaliteit van het onderwijs. Tot slot stelt de Haagse Stadspartij grote vraagtekens over de raamovereenkomsten die schoolbesturen met uitzendbureaus hebben gesloten. Daarin hebben ze afgesproken dat ze geen leerkrachten bij uitzendbureaus wegkapen. Wijsmuller: “Dit is de omgekeerde wereld! Het belang van scholen om aan voldoende leerkrachten te komen moet centraal staan, en niet het verdienmodel van een uitzendbureau.”

Schriftelijke vragen: Lerarentekort, tijdelijke inhuur en wurgcontracten uitzendbureaus

Datum: 8 juli 2019

Aan de voorzitter van de gemeenteraad,

Met bijna 3500 lege plekken is het lerarentekort in het primair onderwijs voor het komend schooljaar landelijk opnieuw met 5 % gegroeid, zo blijkt uit representatief onderzoek dat de PO-raad liet uitvoeren. De verwachting is dat de komende weken een deel van de plekken nog wel ingevuld gaan worden, maar gevreesd moet worden dat er komend jaar onbevoegden voor de klas worden gezet of misschien wel klassen naar huis gestuurd moeten worden. Een ander effect van het lerarentekort is dat de verschillen tussen basisscholen groter worden, zo blijkt ook uit het onderzoek. In de grote steden kiezen leraren bijvoorbeeld voor banen op ‘makkelijkere’ scholen qua populatie zodat de kinderen die het hardst goede leraren nodig hebben, het zwaarst worden getroffen. Een van de manieren om de lege plekken in te vullen is het aantrekken van tijdelijke leerkrachten via uitzendbureaus. Maar ook hier kleven nadelen aan, zo blijkt onder meer uit het artikel ‘Leraar waarschuwt voor wurgcontract van uitzendbureau’ dat op de site van de Algemene Onderwijsbond staat.

1. Kan het college aangeven hoe groot precies het lerarentekort op dit moment is bij de Haagse PO-scholen?

2. In de commissiebrief Voortgangsrapportage aanpak lerarentekort van 28 mei jl. staat: ‘Ramingen geven aan dat de onvervulde vraag naar leraren in het basisonderwijs (po) oploopt van 86 in 2019 tot 184 fte in 2024. Maar de signalen van de Haagse schoolbesturen zijn dat de tekorten sneller oplopen dan deze ramingen aangeven.’ Is het college bereid om samen met de schoolbesturen de problematiek van het Haagse lerarentekort in de praktijk in kaart te brengen door deze te registreren? Zo nee, waarom niet?

3. Kan het college aangeven hoe het lerarentekort in Den Haag verspreid is over de verschillende scholen? Klopt het dat de tekorten bij ‘makkelijkere’ scholen minder groot zijn en zo de verschillen tussen basisscholen groter worden? Zo nee, waarom niet?

4. Kan het college aangegeven hoeveel van de in Den Haag werkzame leerkrachten een tijdelijk contract via een uitzendbureau hebben?

5. Wat is voor een school gemiddeld het verschil in kosten tussen een leerkracht in vaste dienst en het inhuren van een leerkracht via een uitzendbureau voor een vergelijkbaar aantal uren?

6. In het artikel geeft een woordvoerder van de Haagse Scholen aan dat zij raamovereenkomsten met drie bureaus hebben gesloten waarin ze, simpel gesteld, afspreken dat ze geen kandidaten wegkapen. Zo heeft het arbeidsbemiddelingsbureau Brixs met schoolbesturen een clausule afgesloten waarin staat dat scholen een leerkracht die binnenkomt via een bureau daarna een bepaalde tijd – grofweg tussen een half en een heel jaar – alleen in vaste dienst mogen nemen als er een afkoopsom wordt betaald omdat dit anders het verdienmodel van het uitzendbureau zou schaden. Is het college met mij van mening dat dit de omgekeerde wereld is en het belang van scholen om aan voldoende leerkrachten te kunnen komen centraal dient te staan, en niet het belang van een uitzendbureau? Zo nee, waarom niet?

7. Door de inhuur van tijdelijke leerkrachten lekt er geld weg uit het onderwijs dat bedoeld is voor de kwaliteit van het onderwijs. Heeft het college dit fenomeen met de schoolbesturen besproken en ziet het college mogelijkheden voor schoolbesturen om dit tegen te gaan, bijvoorbeeld door het maken van onderlinge afspraken en het zelf organiseren van een poule voor leerkrachten die liever tijdelijke functies willen betrekken? Zo nee, waarom niet?

Joris Wijsmuller

Hart voor Den Haag/Groep de Mos: intensiveer aanpak lerarentekort

Groep de Mos / Hart voor Den Haag Groep de Mos / Hart voor Den Haag 's-Gravenhage 11-04-2019 10:56

Raadslid Damiën Zeller: “Studenten staan soms voor een leeg klaslokaal, hierdoor kunnen zij het vertrouwen in het onderwijs verliezen met als gevolg dat het aantal vroegtijdig schoolverlaters stijgt!”

Ieder jaar publiceert het ministerie van Onderwijs de “Staat van net onderwijsdebat”. In een 222 pagina’s dik manifest schetst het ministerie hoe het onderwijs in Nederland ervoor staat. Volgens Hart voor Den Haag/Groep de Mos is het aanblijvende lerarentekort één van de grootste zorgen en de partij roept daarom op tot intensivering van de huidige maatregelen en aanvullende maatregelen.

Raadslid Damiën Zeller: “Onbevoegde docenten voor de klas, samenvoegde klassen, hele klassen die uitvallen. Dit is slechts een kleine greep waaraan leerlingen worden blootgesteld. Les krijgen van onbevoegde docenten, zo blijkt uit het rapport, zijn nadelig voor de leerprestaties. Ook staan studenten soms voor een leeg klaslokaal en hierdoor kunnen zij het vertrouwen in het onderwijs verliezen. Dit heeft als gevolg dat het aantal vroegtijdig schoolverlaters stijgt en dat is een heel slechte zaak.”

Maatregelen

Zeller vervolgt: “Wethouder Bruines doet al enorm veel om het lerarentekort terug te dringen, maar het nieuwe rapport geeft duidelijk aan dat er snel nieuwe maatregelen nodig zijn om het lerarentekort eindelijk een halt toe te roepen. Denk bijvoorbeeld aan het verleiden van docenten om meer te werken, hierdoor kan er al een enorm gat worden opgevuld. Ook wil ik weten of het college inmiddels nieuwe ideeën heeft om leraren aan te trekken.”

Hart voor Den Haag stelt schriftelijke vragen om de status te vragen van huidige campagnes en of de wethouder bereid is om over nieuwe maatregelen na te denken om het lerarentekort terug te dringen.

Opnieuw vragen over Radicaliseringsprogramma’s in Den Haag

Haagse Stadspartij Haagse Stadspartij 's-Gravenhage 01-04-2019 11:10

Op 24 september 2018 stelde raadslid Fatima Faid vragen omtrent de radicaliseringspreventieprogramma’s in Den Haag. De beantwoording door het college schoot echter te kort. Het college spitste zich in de beantwoording toe op één project en niet op het hele programma.

Radicalisering is een serieus probleem in de stad. Een probleem dat door het stadsbestuur meestal zorgvuldig benaderd wordt en doeltreffend is aangepakt. Zorgvuldigheid en doeltreffendheid vereist proportioneel handelen. En dat er rekening gehouden wordt met de precaire dynamiek tussen het stadsbestuur, relevante gemeenschappen, handhavers, eerstelijns hulpverleners en getroffen gezinnen.

In vervolgvragen van raadslid Fatima Faid wordt het college verzocht om openheid te geven over  welke programma’s er nog meer zijn en wat het doel is van deze programma’s. Hiermee hopen we zicht te krijgen op hoe deze programma’s worden uitgevoerd en door wie. Hoe worden de professionals opgeleid om bij leerlingen radicalisering te signaleren ongeacht leeftijd? De radicaliseringsprogramma’s worden onder andere uitgevoerd op scholen en er is dan vaak sprake van minderjarige kinderen. Hoe worden ouders op de hoogte gehouden? Is er sprake van transparantie?

En tot slot wordt er bij radicalisering meteen van uitgegaan dat dit een probleem is binnen de islamitische gemeenschap, maar zijn er binnen het programma radicalisering en polarisatie specifieke projecten gericht op het tegengaan van rechts extremistisch gedachtegoed?

Schriftelijke vragen: Vervolgvragen radicalisering

Aan de voorzitter van de gemeenteraad,

Op 24 september 2018 hebben wij vragen gesteld omtrent het radicaliseringsprogramma in Den Haag. De beantwoording van de vorige vragen zijn toegespitst  op één project maar wij willen graag antwoorden programmabreed.

Na aanleiding van de antwoorden hebben wij de volgende vervolgvragen,

Overeenkomstig art. 30 van het Reglement van orde stelt het raadslid Fatima Faid de volgende vragen aan het college:

Zijn er nog meer anti-radicaliserings programma’s gericht op het onderwijs en of jongerenwerk? Zo ja, op welke scholen, hoeveel basisonderwijs- en hoeveel voortgezet onderwijs scholen? Met welke organisaties en of bureaus heeft de gemeente contracten?

Wat is precies het doel van deze programma’s?

Wat voor professionals worden ingezet? Wat voor opleidingsachtergrond hebben zij?

Worden deze professionals gemonitord en geëvalueerd? Zo ja, wie doet de monitoring en de evaluaties? Op welke manier zijn zij hiervoor geschoold?

Waar kunnen wij de bevindingen terugvinden over welke aanpak wel of niet succesvol is geweest?

Aan welke (uit)doelen moet een traject voldoen voordat we kunnen spreken van een succesvolle interventies?

Hoe precies wordt er voorkomen dat kinderen en jongeren de boodschap krijgen dat hun moslim klasgenoot de geradicaliseerde is?

Racisme en het gevoel van uitsluiting is een van de belangrijkste aanjagers voor radicalisering. In hoeverre wordt racisme op een volwaardige manier besproken in al deze radicaliseringstrajecten?

Kunt u voorbeelden noemen van een traject in het radicaliseringsprogramma die gericht is op het tegengaan van racisme

In vraag 8 van RIS300589 wordt er gesproken over aandachtsfunctionarissen op scholen. Wat voor een achtergrond hebben zij en hoe worden zij opgeleid voor deze taak? En door wie?

Wat gebeurt er met de gegevens van kinderen die door een aandachtsfunctionaris bij de gemeente, politie of/en OM onder de aandacht zijn gebracht?

Welke procedure wordt er in gang gezet wanneer een aandachtsfunctionaris een kind heeft voorgedragen? Welke (extra) hulptrajecten zijn hiervoor opgezet? Zijn daar evaluaties van, zo ja, kunnen die met de raad gedeeld worden?

Worden ouders op de hoogte gehouden van wanneer hun kind door een aandachtsfunctionaris extra aandacht krijgt? Zo ja, hoe en door wie?

Er werd in de beantwoording van onze vorige vragen (RIS300589, vraag 5) gemeld dat er nog geen invulling is voor wat docenten moeten doen bij vroegsignalering van radicalisering. Betekent dit dat er tot op heden geen enkel project op scholen, zowel basis als voortgezet heeft gedraaid in het kader van voorkoming radicalisering? Zo ja, wanneer wordt die gestart? Zo nee, wat is het traject die een docent moet doorlopen bij vermoeden van radicalisering? Graag de antwoorden uitgesplitst naar basis- en voortgezet onderwijs.

Wat is de huidige stand van zaken ten aanzien van het programma Omnia Works? Er werd aangegeven dat het een trainingsprogramma in ontwikkeling is. Hoe staat het er nu voor? Zijn er scholen benaderd? Hoeveel docenten doen er uiteindelijk mee?

Wat is het budget dat aan Omnia works is toegekend?

Wat voor een methodiek werd er in die pilot gebruikt?

Er wordt gesproken over een pilot met positieve resultaten (vraag 3 van de RIS300589). Betekent dit dat er een rapport is? Zo ja, kan deze naar de raad worden gezonden? Zo nee waarom niet?

Zijn er binnen het programma radicalisering en polarisatie specifieke projecten gericht op het tegengaan van rechts extremistisch gedachtegoed?

Zo ja, kunt u een aantal van deze programma’s benoemen? Met welke organisaties zijn deze ontwikkeld? Welke scholen en/of jongerenwerkers maken hiervan gebruik?

Haal potentiële leraren van de bank

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie 's-Gravenhage 30-08-2018 07:51

Haal potentiële leraren van de bank

De ChristenUnie/SGP wil dat de gemeente actief goed opgeleide werkzoekenden gaat enthousiasmeren voor een baan in het onderwijs. Nu de Haagse scholen weer begonnen zijn, wordt duidelijk hoeveel leerkrachten er te kort zijn. De prognose voor 2020 is een tekort van 440 fte. Tijdens het debat over het lokale actieplan Lerarentekort zal fractievertegenwoordiger Judith Klokkenburg de wethouder daarom vragen om hoogopgeleide werkzoekenden in de stad een test en stage aan te bieden. Op deze manier kunnen mensen die in eerste instantie niet aan het onderwijs denken, erachter komen dat dit misschien wel goed bij hen past.

Judith Klokkenburg: “Alle maatregelen die de gemeente treft om het lerarentekort te verkleinen, zijn erop gericht om mensen te verleiden voor een baan in het onderwijs. Maar de gemeente moet zelf ook veel actiever op zoek gaan naar potentiële leraren en hun benaderen. In 2017 waren er in Den Haag bijna 3.500 hoogopgeleide werklozen op zoek naar werk. Al zou maar 5% daarvan in het onderwijs terechtkomen, dan komen er toch 175 leraren bij.” Met een test kan gekeken worden of er een match is tussen het onderwijs en een werkzoekende. Vervolgens kan er met een stage gekeken worden of het echt iets voor ze is. “En dan zijn er legio mogelijkheden om een onderwijsdiploma te halen. Naast bijvoorbeeld de PABO in deeltijd, zijn er diverse verkorte trajecten voor hij- en zij-instromers ”, aldus Klokkenburg.

Daarnaast kan het stadhuis ook onder haar eigen ambtenaren kijken of er onderwijstalent verscholen  is. Judith Klokkenburg: “Landelijk zijn er afspraken met grotere bedrijven, dat bij uitstroom van personeel er gewezen wordt op het onderwijs. Dit college gaat €30 miljoen bezuinigen op de gemeentelijke organisatie, dus er zullen ambtenaren op zoek moeten gaan naar een nieuwe baan. Een deel daarvan zou je naar het onderwijs kunnen toe leiden. Een actievere houding van de gemeente in de zoektocht naar leerkrachten is in ieder geval wenselijk.”

Haal potentiële leraren van de bank

ChristenUnie ChristenUnie SGP 's-Gravenhage 30-08-2018 07:51

https://denhaag.christenunie.nl/k/n11246/news/view/1227065/487158/Judith KlokkenburgDe ChristenUnie/SGP wil dat de gemeente actief goed opgeleide werkzoekenden gaat enthousiasmeren voor een baan in het onderwijs. Nu de Haagse scholen weer begonnen zijn, wordt duidelijk hoeveel leerkrachten er te kort zijn. De prognose voor 2020 is een tekort van 440 fte. Tijdens het debat over het lokale actieplan Lerarentekort zal fractievertegenwoordiger Judith Klokkenburg de wethouder daarom vragen om hoogopgeleide werkzoekenden in de stad een test en stage aan te bieden. Op deze manier kunnen mensen die in eerste instantie niet aan het onderwijs denken, erachter komen dat dit misschien wel goed bij hen past.

Judith Klokkenburg: “Alle maatregelen die de gemeente treft om het lerarentekort te verkleinen, zijn erop gericht om mensen te verleiden voor een baan in het onderwijs. Maar de gemeente moet zelf ook veel actiever op zoek gaan naar potentiële leraren en hun benaderen. In 2017 waren er in Den Haag bijna 3.500 hoogopgeleide werklozen op zoek naar werk. Al zou maar 5% daarvan in het onderwijs terechtkomen, dan komen er toch 175 leraren bij.” Met een test kan gekeken worden of er een match is tussen het onderwijs en een werkzoekende. Vervolgens kan er met een stage gekeken worden of het echt iets voor ze is. “En dan zijn er legio mogelijkheden om een onderwijsdiploma te halen. Naast bijvoorbeeld de PABO in deeltijd, zijn er diverse verkorte trajecten voor hij- en zij-instromers ”, aldus Klokkenburg.

Daarnaast kan het stadhuis ook onder haar eigen ambtenaren kijken of er onderwijstalent verscholen  is. Judith Klokkenburg: “Landelijk zijn er afspraken met grotere bedrijven, dat bij uitstroom van personeel er gewezen wordt op het onderwijs. Dit college gaat €30 miljoen bezuinigen op de gemeentelijke organisatie, dus er zullen ambtenaren op zoek moeten gaan naar een nieuwe baan. Een deel daarvan zou je naar het onderwijs kunnen toe leiden. Een actievere houding van de gemeente in de zoektocht naar leerkrachten is in ieder geval wenselijk.”

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.