Nieuws van politieke partijen in Nederland inzichtelijk

62 documenten

Stage bij de Hans van Mierlo Stichting

D66 D66 DENK Nederland 08-06-2021 08:19

Als stagiair help je onze wetenschappelijk medewerkers bij projecten over bijvoorbeeld sociale zekerheid, digitalisering of Europa. Dit kan gaan om het zoeken van literatuur, het opzoeken van bepaalde verdragen of wetteksten, of het inventariseren van een leeslijst. Ook kan je gevraagd worden kleine of grote stukken te schrijven onder begeleiding van één van onze medewerkers.

Marketingcommunicatie

Onze publicaties en evenementen gaan pas leven als ze de mensen bereiken voor wie deze interessant zijn. Daarom denken we non-stop na over manieren om politiek-wetenschappelijk onderzoek op nieuwe wijzen te verspreiden. Als stagiair help je hierbij.

Overige taken

Tot slot zijn er organisatorische taken waarvoor je verantwoordelijk bent. Denk hierbij aan het zoveel mogelijk zelfstandig onderhouden van onze algemene e-mailbox en het coördineren van de aanvragen die wij krijgen voor het geven van trainingen. Daarnaast verwachten we dat je meehelpt bij D66-congressen en andere evenementen. Dit betekent dat je af en toe ook in het weekend of de avonduren werkt.

Maidenspeech Lisa van Ginneken: “Ik ben een overlever.”

D66 D66 Nederland 26-05-2021 09:31

Van lieve vrienden die er onvoorwaardelijk voor mij waren. Van transgender mensen die mij voorgingen. Van rolmodellen in de media, om te beginnen met de transvrouw die ik op tv zag toen ik acht was. Andere transgender mensen zien in mij nu een rolmodel. Dat is eervol, maar ik kwam hier dankzij een pad dat vele anderen voor mij gebaand hebben. Ik hoop met mijn werk hier in de Kamer dat pad weer net een beetje te verlengen. Transgender-zijn weer iets normaler en iets zichtbaarder te maken.

Voorzitter, ik ben een hoopvol mens. Het is mij gelukt, om met mijn transitie mezelf op de mores te heroveren. En nu sta ik hier: in de meest diverse Kamer in de geschiedenis van ons land – ook al is er nog genoeg te wensen op dat punt. Het moet ons met elkaar toch lukken om de normatieve samenleving te ontstijgen die we zelf geconstrueerd hebben? Het moet ons toch lukken om te snappen dat ruimte voor de één niet ten koste gaat van ruimte voor de ander? Het moet ons toch lukken om een samenleving te creëren waarin iedereen meetelt en iedereen meedoet?

Voorzitter, wij spreken vandaag over het identiteitsbewijs. En op een praktisch niveau gaat dit over een naam, over een geslachtsaanduiding – waar ik hier hopelijk op een later moment nog over zal spreken -, en vandaag over een vingerafdruk en over een vlag. Maar het diepere bewijs van identiteit ligt in het vermogen om te zien dat we allemaal hetzelfde verlangen delen. Het verlangen om gezien te worden als wie we zijn.

Gezocht: kandidaten voor het SP-partijbestuur

SP SP Nederland 06-05-2021 07:34

Conform het besluit van de partijraad kunnen alle SP-leden tussen 4 en 14 november in hun lokale afdeling een stem uitbrengen op de kandidaten voor het nieuwe partijbestuur 2022-2024. Leden die zich geroepen voelen en geschikt achten, worden uitgenodigd om zich voor 14 juni aanstaande kandidaat te stellen.

Het SP-bestuur telt 34 leden. De voorzitter en de secretaris, 11 algemeen bestuursleden, 19 regiovertegenwoordigers en de fractievoorzitter van de Tweede Kamer en Eerste Kamer (zij zijn uit hoofde van hun functie lid van het partijbestuur). De regiovertegenwoordigers worden gekozen op de regioconferenties.

De voorzitter en algemeen secretaris worden in functie gekozen. Voor algemeen bestuursleden geldt dat de 11 kandidaten met de meeste stemmen in het partijbestuur plaatsnemen. Op SPnet zijn de procedure en functieprofielen voor de nieuwe bestuursleden te vinden.

De partijraad heeft een kandidatencommissie ingesteld die met kandidaten zal spreken en daarna een advies zal uitbrengen aan het partijbestuur.

Ieder SP-lid dat minimaal de steun heeft van ten minste één afdeling of 50 individuele leden, kan zich kandideren voor een plaats in het partijbestuur, door voor 14 juni motivatiebrief en CV te sturen naar kandidatencommissie@sp.nl. Het partijbestuur zal op 3 september een voordracht doen aan de leden.

SGP-reactie op troonrede: maak van de nood geen deugd

SGP SGP Nederland 15-09-2020 00:00

SGP vraagt aandacht voor financiële degelijkheid.“Maak van de nood geen deugd."

“De Troonrede en Miljoenennota zijn doortrokken van corona en de tot voor kort onvoorstelbare impact van dat virus op Nederland en de wereld. We worden pijnlijk met de neus op het feit gedrukt dat al onze plannen en voornemens van het ene op het andere moment vervliegen. Maakbaarheid is een illusie. Als we dat tot ons door laten dringen, behoedt dat voor menselijke overmoed en maakt ons dat nuchter en realistisch.”

Aldus SGP-voorman Kees van der Staaij in zijn eerste reactie op troonrede en Miljoenennota. Realisme is nodig, zeker over de financiën. De Nederlandse staatsschuld loopt heel snel op. “Dat legt een zware hypotheek op de toekomst, met name de jongeren die nu een baan en een huis zoeken. De geldsluis is opengezet, maar het zou goed zijn als het kabinet helder maakt wanneer die weer wordt dichtgedraaid. Goed dat we nu financieel bijspringen, maar ik wil dat we dat in de toekomst kunnen blijven doen. We moeten dus echt weer terug naar het oude financiële normaal. Anders gezegd: kabinet, maak van de nood geen deugd!”

Eenverdieners betalen tot zes keer meer belasting dan tweeverdieners die hetzelfde inkomen hebben. Al jaren verzet de SGP zich tegen deze fiscaal stuitend oneerlijke behandeling. Het kabinet stelde bij de start in 2017 die kloof te willen verkleinen. “Helaas moet ik vaststellen dat de kloof onder dit kabinet nog steeds onaanvaardbaar groot is. En uit de cijfers in de miljoenennota en andere stukken blijkt dat vólgend jaar de kloof wéér wat dieper wordt. Dat is, gelet op wat er beloofd is, uiterst pijnlijk, vooral voor de gezinnen die het betreft,” aldus Kees van der Staaij.

In memoriam Leen van der Waal

SGP SGP Nederland 11-09-2020 00:00

Gisteren overleed onze eerste Europarlementariër, ir. L. van der Waal. Van 1984 tot 1997 zat hij namens het samenwerkingsverband van SGP, GPV en RPF in het Europees Parlement. Daarnaast was hij voor de SGP actief in verschillende bestuurlijke verbanden en commissies. Ook toen hij op latere leeftijd minder mobiel was, gaf hij door zijn aanwezigheid op bijeenkomsten en vergaderingen alsmede telefoontjes en brieven blijk van zijn blijvende betrokkenheid. Ir. Van der Waal werd binnen en buiten de SGP erg gewaardeerd als een toegewijd man die wist waarover hij het had en als parlementariër trouw en met veel inzet zijn werk deed. Zijn principiële en consequente afwijzing van een steeds verdergaande Europese eenwording combineerde hij met een nuchtere en zakelijk opstelling in praktische zaken. In de moeilijke beginjaren in de labyrinten van Brussel en Straatsburg, verrichtte hij pionierswerk. Het was wel eens eenzaam, zei hij later. Dankbaar was hij voor het team van medewerkers uit SGP, GPV en RPF dat hem eensgezind terzijde stond. Twee van hen, Peter van Dalen en Bert-Jan Ruissen, zijn nu zelf lid van het EP.  Kenmerkend voor de persoon Leen van de Waal was zijn kalme wijsheid. Het gezag dat hij daarmee verwierf, gold ook zijn arbeid binnen de Nederlandse Hervormde Kerk die hem zo na aan het hart lag. In alles vond hij kracht in de wetenschap dat het uiteindelijk God is Die regeert. Hij zag uit naar de volmaking van die weldadige rust. Wij wensen zijn zoon, schoondochter en de kleinkinderen na de maanden van lijden en het verval van krachten, van harte Gods nabijheid en troost toe.

Rellen in Nederland

SGP SGP Nederland 03-09-2020 00:00

 

Het was de afgelopen zomer weer raak. Grote groepen relschoppers die in diverse plaatsen tekeer gingen en vernielingen aanrichten. Ook werden politieagenten, boa’s en medewerkers van hulpdiensten gemolesteerd en bedreigd. Het gebeurde in beruchte wijken in grote steden als Den Haag en Utrecht, maar ook in gemeenten als Urk en Ede. Soms was het zo erg, dat de uitgerukte politie zich in allerijl moest terugtrekken.

Beelden die je niet wil zien. De Tweede Kamer besteedde er aandacht aan in een speciaal overleg. In wat voor land leven we eigenlijk? Verzuchtte Van der Staaij. Het hoeft geen betoog dat dit alle perken te buiten gaat. Pijnlijk is dat juist dezer dagen uit een onderzoek weer bleek dat met name de wijkagenten, ‘de wakers in de wijken’, het drukker hebben met bureauwerk, noodhulp en criminaliteit dan voeling houden met wat er leeft.

Onderzoekers onderscheiden drie soorten groepen jongeren: zij die overlast geven, degenen die anderen hinderen en de criminelen. De grens tussen die soorten is uiteraard vloeiend. Een factor die in dit verband niet of nauwelijks door de beleidsmakers benoemd wordt, is de etnische achtergrond van de daders. Maar agenten en hulpverleners weten heel goed dat bijvoorbeeld Marokkanen vaak meer dan gemiddeld betrokken zijn bij deze rellen. Dat moet gerust gezegd kunnen worden, zei Van der Staaij. Dat is nuttige informatie om gerichter in te kunnen grijpen en de oorzaken beter te bestrijden.

 

 



Schoenen op het Malieveld voor de zorg

SP SP Nederland 31-08-2020 12:05

Aanstaande zaterdag op 5 september is het zo ver: dan is de grootste online demonstratie voor de zorg in Nederland ooit. Vanwege de coronamaatregelen is een vol Malieveld niet mogelijk, maar wél worden er duizenden paar schoenen neergezet onder het motto: ‘Wij kunnen niet gaan, maar onze schoenen wel’. De komende dagen worden er door het hele land schoenen ingezameld, die op zaterdag 5 september op het Malieveld worden gezet.

Het initiatief voor deze schoenenactie komt van verpleegkundigen Natasia ten Kattelaar en Eefje van Keeken. Zij en alle andere zorgmedewerkers kregen aan het begin van de coronacrisis nog een daverend applaus, maar zagen vervolgens wegrennende Kamerleden en voorstellen voor salarisverhoging keer op keer weggestemd worden. Met een Malieveld vol schoenen willen ze meer dan alleen applaus. De SP steunt hun initiatief en loopt met hen voorop om de mensen in de zorg te geven wat ze verdienen: structurele loonsverhoging en een verlaging van de werkdruk.

Laten we samen zorgen dat er duizenden schoenen op het Malieveld komen te staan! Hieronder is een overzicht te vinden van de locaties waar de schoenen heen gebracht kunnen worden. Dit kan t/m woensdag. Voor de SP-locaties gelden soms andere dagen. De inzamelpunten zijn ook te vinden via deze kaart.

De online demonstratie is op 5 september. Nog niet aangemeld?

Meld je dan nu aan!

Tijdens kantooruren nog open op vrijdag:

Snouckaertlaan 70

3811 MB Amersfoort

----

Frankrijkweg 1

7772 TA, Hardenberg

-----

Energieweg 39

4231 DJ, Meerkerk

------

Rechte Tocht 10

1507 BZ, Zaandam

Zuideropgaande 139 7913 TL Hollandscheveld

(Bijna altijd iemand thuis, anders plaatsen achterom bij de rode deur!)

Amerikalaan 30 7681nb Vroomshoop

(Als er niemand thuis is dan mag je de schoenen achterlaten op dit adres. Is op een industrieterrein)

-------

Zandscholtenmarke 32 Zwolle

(Bij niet thus: in blauwe container stoppen, deze staat voor mijn voordeur)

--------

Brederostraat 252 7552KH Hengelo

(Als er niet open gedaan wordt, dat kan soms even duren, dan mogen de schoenen bij de deur gelegd worden)

----

SP Hengelo

Cronjéstraat 12 Hengelo

Dinsdag t/m donderdag overdag en 'savonds

Snouckaertlaan 70 3811 MB Amersfoort

(Tijdens kantooruren en tot en met vrijdag!

-----

SP Utrecht

Wijde Begijnestraat 122 3512 AX, Utrecht

Donderdag, tussen 13:00 en 20:00 uur.

-----

Barwoutswaarder 59 3449 HJ Woerden

(Graag in de zwarte kratten bij de voordeur)

------

SP Veenendaal

Jol 8 Veenendaal

(Indien niet aanwezig kunnen de schoenen bij de voordeur worden achtergelaten.)

------

SP De Bilt

Sint Hubertuslaan 41 Bilthoven

(Op afspraak via 0623774241 / melffuchs@gmail.com)

-----

De schans 5 4233GG Ameide

Schoenen mogen achtergelaten worden bij de deur

Visschemorsdijk 18 Neede

Inleveren mogelijk op zaterdag maandag en dinsdag van 9.00 uur tot 16.00 uur. Er staat een kraam aan de weg

---------

Veste 18 6983 DC Doesburg

(Er staat hier een schoenencontainer waar de schoenen in mogen!)

----

Deken Gruenwaltstraat 16525 VC Nijmegen

(VANAF ZONDAG! is er niemand thuis dan zet de schoenen in de voortuin).

-----

Veenhuizerweg 155 7325 Ak apeldoorn

(Als er niemand thuis is dan kan het in de bak/tas op het bankje)

----

SP Doetinchem

Van Hall-laan 27-a Doetinchem

(Schoenen kunnen bij de poort worden achtergelaten)

----

SP Nijmegen

Molenweg 95 Nijmegen

(Dinsdag 14:00-19:00, woensdag 16:00-19:00)

------

Valkenbergerhout 17 Harderwijk

(Let op: eind de straat inrijden, aan het begin een andere nr 17. Niet thuis: achter de caravan in de blauwe papier container)

----

SP Zutphen

Kloetschup 20 Warnsveld

(Bij geen reactie op de bel, schoenen bij de voordeur neerzetten. Inleveren tot en met 3 september.)

-----

C.A. leenhoffstraat 9 zaltbommel

(plastic box bij de voordeur)

-----

SP Bommelerwaard

Schippersstraat 1 kerkdriel

(Plastic box bij de voordeur)

(Onder het afdak!)

-------------

SP Noordoostpolder

Vrouwenzand 15 Emmeloord

(Afleveren kan tot donderdag, in de container voor de deur. Op de container zit een poster voor de herkenning)

-----

SP Dronten

Buitenhof 46 Swifterbant

(Kan continu worden ingeleverd)

------

SP Dronten

Groenlandstraat 13 Dronten

(Kan continu worden ingeleverd)

-----

SP Dronten

Breeuwerstraat 8 Dronten

(Kan continu worden ingeleverd)

(Vanaf zaterdag, staat een groene container aan de weg waar de schoenen in mogen).

-------

Spindermolen 28

Hardinxveld Giessendam

(Als er niemand is mogen de schoenen voor de deur afgezet worden)

------

SP Vlaardingen

Broekweg 76 Vlaardingen

(Maandag en dinsdag geopend van 19.00 tot 22.00 uur, maar ook mogelijk om achter te laten in de bakfiets voor de deur.)

-----

SP Zoetermeer

Stadhoudersring 12A Zoetermeer

(Woensdagmiddag tussen 15.00 en 17.00 uur en donderdag tussen 18.00 en 20.00 uur)

------

SP Rotterdam

Gaffelstraat 61B Rotterdam

(Dinsdagavond en woensdagavond van 19.30 - 20.30 uur.)

----

SP Den Haag

Allard Piersonlaan 48 Den Haag

(Dinsdag 12:00-19:00 en woensdag 12:00-18:00)

Maelsonstraat 10 1624 NP Hoorn

(De receptiemedewerkers staan op werkdagen van 8.30 tot 17.00 klaar, er staat een doos om je schoenen in te doen)

------

SP Landsmeer

Kalmoesstraat 33 Landsmeer

(Er is altijd wel iemand thuis tussen 11:00 en 21:00 uur)

----

SP Schagen

Het Schip 13 Schagen

(Altijd wel iemand thuis, anders voor de deur achterlaten.)

------

SP Amsterdam

Laurierstraat 165 Amsterdam

(Maandag 10 tot 16 uur, dinsdag 12 tot 16 uur, donderdag van 10 tot 16 uur)

------

SP Den Helder

Wierbalg 1237 Julianadorp

(Alle dagen en tijden. Men kan ook mailen om de schoenen op te laten halen: jppieters@gmail.com)

----

SP Haarlem

Eckhard Adminstraties

Freddie Oversteegenstraat 313 2033 MV Haarlem

Tijden: ma-di-woe 9:00-17:00, do 12:00-17:00

-----

SP Heerhugowaard

Obsidiaan 12 Heerhugowaard

(Indien niet aanwezig kunnen de schoenen in de rode container worden achtergelaten)

----

SP Velsen

Kortenaerstraat 19 IJmuiden

(Dinsdag t/m donderdag. 11.00 - 21.00 uur: Gedurende de inzameltijden staat er tevens een groenbak met affiche over de actie)

Loug Warffum

Juffer Marthastraat 1 Warffum

(van 9:00 tot 21:00)

--------

SP Westerkwartier

De Hulslaan 22 Leek

(Inleveren in de doos onder de carport.)

-----

SP Oldambt

Parkeerplaats bij Havenkade-West 1 (Halte Democratie) Winschoten

(Donderdag 10.00 - 12.00 uur)

(als er niemand thuis is, schoenen voor de garage graag)

-----

SP Oirschot

Dr Duchateaustraat 1Bergeijk (‘s avonds tussen 18:00 en 21:00 t/m Donderdag)

------

SP Halderberge

Jaagpad 30 Oudenbosch

(10.00 - 14.00 uur en 15.00 - 20.00 uur. Kan ook achter de klimop bij de voordeur worden gelegd.)

---------

Peter Benoitpark 6 5144xe Waalwijk

(Als er niemand aanwezig is kunnen de schoenen in de tuinkussenbak in de voortuin gedaan worden!)

------

SP Bergen op Zoom

Denemarkenstraat 63 Bergen op Zoom

(Er is een bak voor de deur, indien niemand aanwezig is.)

------

SP Meierijstad

Andoornstraat 5 Schijndel

(Aanbellen of anders gewoon schoenen voor de deur leggen)

------

SP Helmond

Molenstraat 95 Helmond

(Dinsdag: 14.00-16.00 uur, woensdag 18.00 - 19.30 uur en donderdag 19.00 - 20.00 uur)

-----

SP Tilburg

Piushaven 29 Tilburg

(Maandag en dinsdag tussen 19.30 en 21.00)

-----

SP Oss

Linkensweg 40-A Oss

(Dinsdag 19:00 tot 21:00 uur, woensdag 14:00 tot 21:00 uur, donderdag 19:00 tot 21:00 uur)

-----

SP Cuijk

Markt 50 Cuijk

(Maandag en dinsdag 18:00 - 20.00uur. Woensdag 16:00 - 20:00 uur)

Heinkenszand

(Brengen op ma di wo tussen 18:00 en 22:00 of achterlaten in de voortuin!)

-----

SP Hulst

Dorpsstraat 37 Graauw

(Lege blauwe papiercontainer naast de voordeur waar iedereen zijn schoenen in kan doen.)

-----

SP Terneuzen

Beethovenhof 142 Terneuzen

(Blauwe container in de voortuin)

-----

SP Vlissingen

Duijvendrechtstraat 15 Vlissingen

(Er staat een bak buiten)

-----

SP Vlissingen

Kappeyne van de Coppellostraat 11 Vlissingen

(Er staat een bak buiten)

-----

SP Tholen

Oostvest 3 Sint Maartensdijk

(Kunnen worden achtergelaten op de stoep)

-----

SP Tholen

Oostsingel 41 Sint Maartensdijk

(Kunnen worden achtergelaten op de stoep)

Havenbrouwerij Het Brouwdok in Harlingen

Boetsstraat 42 Sneek

(Tussen 13:00 en 21:00. Mag de hele dag. Bij niet thuis: schoenen onder de tuintafel leggen)

-----

SP Smallingerland

Fivel 32 Drachten

(Er is wel vaak iemand thuis en neerzetten kan prima)

6095an Baexem.

(Als er niemand thuis is, de schoenen bij de voordeur zetten onder het afdakje)

-----

Lichtenbergerstraat 25 Landgraaf

(Schoenen kunnen voor de deur worden achtergelaten in een speciale grote kunststof krat met deksel)

-----

Bourgogneplein 32 A Maastricht

(Tot en met woensdag af te geven)

-----

Oude Kerkstraat 7 Heerlen

(Maandag, dinsdag en woensdag tussen 14 en 18 uur.)

-----

Meidoornlaan 9 Roermond

(Van maandag 31 augustus tot en met woensdag 2 september van 16:00-20:00)

Snouckaertlaan 70

3811 MB Amersfoort

(Tot en met Vrijdag!)

Geloofsvervolging vindt ook in ons land plaats

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 30-06-2020 17:34

Door Stieneke van der Graaf op 30 juni 2020 om 16:07

Geloofsvervolging vindt ook in ons land plaats

Je wordt christen en krijgt een dreigend appje van je vader: 'Ik kom met een pistool'. Je wordt in elkaar geslagen, enkel omdat je moeder van geloof verandert. Een bommelding bij de kerk omdat je wordt gedoopt.

Niet iedereen is in Nederland vrij om te geloven, te veranderen van geloof of te besluiten om niet te geloven. Ook hier worden mensen vanwege hun geloof of levensbeschouwing bedreigd of mishandeld. Dat is onacceptabel. Bovenstaande voorbeelden komen uit een onderzoek dat is gedaan in opdracht van de Gemeente Amsterdam. Deze gevallen lijken slechts het topje van de ijsberg van geloofsvervolging in Nederland te zijn. Ook buiten de hoofdstad weten we van bedreigingen en geweld vanwege het geloof van mensen.

Mensen durven niet aan hun familie te vertellen dat ze christen zijn geworden, omdat ze weten dat ze te maken krijgen met intimidatie en agressie. Er vloog zelfs een keer een kogel dwars door een ruit, die het beoogde slachtoffer op een haar na miste. Vaak zijn de slachtoffers mensen met een islamitische achtergrond, die hadden besloten hun geloof te verlaten. Een ingewikkelde bijkomstigheid is dat de slachtoffers amper op de radar van de politie zijn. De politie registreert deze bedreigingen namelijk niet apart. Mede daardoor is niet duidelijk op welke schaal vervolging plaatsvindt. Bovendien is de bereidheid om aangifte te doen maar laag. Slachtoffers zijn bang voor represailles. Ze houden zich dus maar stil. Dit kunnen we niet accepteren. Het begin van de oplossing ligt bij het in kaart brengen van het probleem.

Daarom wil ik dat het kabinet onderzoek gaat doen naar de omvang en aard van de geloofsvervolging in Nederland. Daarnaast moet de kennis bij de politie verbeteren. Er moet een aparte registratie van deze aangiftes komen, zodat de aard van het probleem duidelijker wordt. Ook kan de politie leren van de aanpak bij andere doelgroepen waar de bereidheid om aangifte te doen laag is. Iedereen in Nederland heeft de vrijheid om te geloven of te veranderen van geloof als hij dat wil. Het is een van de belangrijkste vrijheden die onze Grondwet kent.

Die geloofsvrijheid moet we altijd beschermen. Geloof gaat immers over wat iemand ten diepste beweegt, of iemand nu christen, jood, moslim of humanist is. Discriminatie, intimidatie en geweld kunnen en mogen we niet toestaan.

Dit opiniestuk verscheen vandaag in het Algemeen Dagblad.

De ChristenUnie en de ‘coronawet’

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 20-06-2020 19:05

Door Stieneke van der Graaf op 20 juni 2020 om 19:43

Het is nog maar kortgeleden dat het coronavirus onze samenleving heel hard trof. Ik denk terug aan de overvolle IC’s en de zorgmedewerkers die dag en nacht in touw waren om de zieken te helpen. In deze crisis nam het kabinet ongekend ingrijpende maatregelen die ons allemaal raakten in ons dagelijks leven.

We konden niet meer gewoon naar de kerk en naar school, niet op bezoek bij je vader of moeder in het verpleeghuis, we werden gevraagd zoveel mogelijk thuis te blijven, en opa’s en oma’s konden hun kleinkinderen niet meer knuffelen. Nog steeds vind ik het moeilijk om te zien hoe het leven in korte tijd zo veranderd is.

Het lijkt erop dat we in een nieuwe fase zijn beland. Het virus is niet weg, maar het aantal besmettingen is gelukkig laag. We weten dat het virus zo weer kan oplaaien. Van de maatregelen om dat tegen te gaan zijn we dus nog niet af. Omdat we nu in een andere fase zitten, moeten we niet alleen nadenken over de maatregelen zelf, maar ook over de besluitvorming daarover.

Huidige besluitvorming knelt

De besluiten die voor de bestrijding van het coronavirus zijn genomen raken onze vrijheden die in de grondwet zijn opgenomen. Zoals de vrijheid van godsdienst, de vrijheid om te demonstreren en te vergaderen, en zelfs de vrijheid om elkaar thuis te ontmoeten.

Deze maatregelen staan nu in noodverordeningen, die nog steeds gelden. De noodverordeningen worden vastgesteld door 25 burgemeesters die voorzitter zijn van de veiligheidsregio’s. Zij hebben hier geen toestemming voor nodig van de gemeenteraden, er is alleen beperkte democratische controle achteraf. Dat hiervoor is gekozen is voorstelbaar, maar alleen verdedigbaar in het licht van de acute noodsituatie van dat moment.

Maar nu de situatie langer duurt, en een deel van de maatregelen mogelijk ook langer zullen duren, kunnen noodverordeningen niet te lang van kracht blijven, vooral omdat ze zo ingrijpen in de vrijheden en grondrechten van mensen.

Daarom moeten we nadenken over hoe we af kunnen van de noodverordeningen en hoe we bij het nemen van eventuele maatregelen in de toekomst kunnen zorgen voor democratische besluitvorming en bescherming van grondrechten. Bescherming van de gezondheid is namelijk belangrijk, maar het inperken van grondrechten kan nóóit verder gaan dan strikt noodzakelijk, en dat moet de Tweede Kamer kunnen beoordelen.

De ‘coronawet’

Veel mensen maken zich zorgen over de coronawet waar het kabinet nu aan werkt. Ten eerste omdat de noodzaak van zo’n wet misschien wel minder wordt gevoeld doordat het coronavirus nu niet zo heftig aanwezig is als dat even geleden was. Maar dat is niet het enige: mensen maken zich ook zorgen over de macht die de overheid naar zich toetrekt.

Onze fractie heeft heel veel e-mails ontvangen waarin mensen die zorgen hebben gedeeld. Ook wij zijn kritisch op de wet. Onze partijleider Gert-Jan Segers zei vorige week al “dat de ChristenUnie alleen instemt met een goede wet.” En ik durf hier wel te zeggen: de eerste versie van de wet, waar u wellicht ook in de krant over gelezen heeft, dat was géén goede wet. Dat willen we dus níet.

Wat willen we dan wél?

Het is goed dat het kabinet meer tijd uittrekt om te werken aan een juridische basis die onze grondrechten zo goed mogelijk beschermt, ook als er weer maatregelen genomen zouden moeten worden. Ook de Tweede Kamer moet haar tijd nemen om hier vervolgens over te spreken. Het voorstel waar het kabinet mee komt en het debat daarover in de Tweede Kamer zullen bepalend zijn voor de opstelling van de ChristenUnie. Een paar dingen zijn daarin voor ons sowieso belangrijk:

Het doel en de noodzaak van de wet moeten helder zijn. Alleen dan kunnen we beoordelen of we het geoorloofd vinden dat er ingrijpende maatregelen worden getroffen.

We willen er zeker van zijn dat fundamentele vrijheden zoals godsdienstvrijheid, vrijheid van vergadering en betoging, en de bescherming van je persoonlijke levenssfeer beschermd zijn. Dat telt zwaar bij onze finale afweging bij alle wetten, maar bij deze wet in het bijzonder.

De ChristenUnie wil dat wettelijk wordt geregeld dat iedere maatregel vooraf voorgelegd wordt aan de Tweede Kamer, zodat we de verschillende belangen kunnen afwegen en de maatregelen kunnen toetsen aan de grondwet. Ieder besluit moet democratisch worden genomen en overheidsmacht moet altijd begrensd zijn. Dus moet het parlement in positie zijn om te zeggen: ‘dit kan wel’ en ‘dit kan niet’.

Een wet moet niet langer duren dan strikt noodzakelijk. Nu al maatregelen vastleggen voor een jaar, zoals in de conceptversie van de wet staat, vinden wij te lang. De ChristenUnie wil dat de wet hooguit drie maanden geldt, tenzij de Tweede Kamer besluit de wet te verlengen.

We zijn kritisch op de handhaving van de maatregelen, die nu in de conceptwet ingrijpend wordt voorgesteld en met hoge boetes gepaard gaat.

Er is wat ons betreft geen sprake van een ‘noodwet’ waar de invoering van een app voor bron- en contactonderzoek onderdeel van is als helemaal niet duidelijk is hoe die eruit komt te zien. Over die app zijn bij ons heel veel vragen (nut, noodzaak, privacy en effectiviteit) en daar moeten we het eerst over hebben. Ook al is de app tijdelijk en zou die na de crisis verwijderd kunnen worden, de impact op de samenleving niet.

Er zijn nog meer aandachtspunten bij de wet, maar ik heb u mee willen nemen in een aantal punten die voor ons in ieder geval belangrijk zijn, waar veel mensen zich ook zorgen over maken en ons over mailen, en waar we in het bijzonder op zullen letten. We zullen de ontwikkelingen rondom deze wet kritisch volgen en ook steeds een belangenafweging maken. Tussen wat echt nodig is om de volksgezondheid te beschermen en de gevolgen daarvan voor onze vrijheden en onze samenleving. De bescherming van kwetsbaren en de mogelijkheid om geliefden te omhelzen. Ook als er een virus door ons land waart, moeten we hier oog voor hebben.

De wet straffen en beschermen

PvdA PvdA Nederland 16-06-2020 08:58

Door Jeroen Recourt op 16 juni 2020 Delen  

De manier waarop je mensen vervolgens in de gevangenis behandelt, heeft alles te maken met het mensbeeld dat je hebt. We spreken vandaag over een wet die is gemaakt door een liberaal kabinet en waaruit een liberaal mensbeeld opdoemt van een rationele, calculerende burger. Met een wortel en een stok doet deze wet een beroep op de eigen verantwoordelijkheid van de gedetineerde om zijn gedrag in positieve zin bij te sturen. Externe prikkels voor goed gedrag, the sequel, want er is recent al eerder met dit bijltje gehakt.

Mijn fractie gaat uit van een ander, positiever mensbeeld, namelijk dat de meeste mensen deugen. Ook als ze iets hebben gedaan dat heel erg niet deugt, gedetineerden dus. Er zijn uitzonderingen, maar mensen zijn in beginsel intrinsiek gemotiveerd het goede te doen. Daar moet je ze op aanspreken, vertrouwen in geven en in ondersteunen. De competenties waarmee je wilt dat gedetineerden de gevangenis uitkomen, moet je vanaf de dag van binnenkomst ontwikkelen. Ik zou willen dat iedere gedetineerde als die de gevangenis uitkomt, zelf in staat is zijn leven en de bijbehorende verantwoordelijkheden vorm te geven en sociaal en maatschappelijk acceptabel te functioneren, zonder recidive. Dit vraagt om discipline en intrinsieke motivatie. Dit vraagt niet om calculerend gedrag en externe motivatie.

Mijn fractie gaat uit van een ander, positiever mensbeeld, namelijk dat de meeste mensen deugen.

Is de wet die vandaag voorligt dan een slechte wet? Nee, want er zitten een hoop positieve elementen in. Deze zijn mogelijk voldoende — dat is een beetje afhankelijk van dit debat — om te geloven in een netto verbetering van de huidige situatie. Vooral de individuele aanpak vanaf dag 1 is veelbelovend. Ook de structurele en vroege rol die gemeentes bij resocialisatie krijgen, is goed nieuws, alsook het identificeren van de vijf noodzakelijke elementen voor succesvolle resocialisatie. Maar zoals zo vaak ligt de sleutel tot succes bij de uitvoering in de praktijk. Mijn fractie maakt zich zorgen of de praktijk tijd, geld en middelen heeft om een kwalitatief goede invulling aan de wet te geven. Resocialiseren is een zaak van lange adem en stopt niet als de deuren van de gevangenis opengaan.

Een gevangenispopulatie is niet representatief voor de Nederlandse bevolking. Het aantal mensen met psychische stoornissen, met een laag IQ, met verslavingsproblematiek en met psychische schade is groot, heel groot. Dit leidt tot korte lontjes, onmacht en onvermogen, snel afhaken en terugvallen in oud en ongewenst grdrag. Dit is overigens voor de gedetineerde vertrouwd en dus veilig gedrag. Dit gedrag veranderen vraagt een investering in tijd en kwaliteit van de begeleiding van de gedetineerden. Een investering die zich overigens snel laat terugverdienen.

Resocialiseren is een zaak van lange adem en stopt niet als de deuren van de gevangenis opengaan.

Een goed detentieregime, inclusief re-integratietraject, staat en valt dus met professionele piw’ers, die de tijd hebben om contact te maken met de gedetineerden en die fysiek op de vleugel aanwezig zijn. Het betreft gedetineerden die niet 22 van 24 uur achter een gesloten deur zitten. Zo’n regime heeft een binnen- en buitenreclassering, die tijd en dus geld hebben om daadwerkelijk van betekenis te kunnen zijn. Juist op deze voorwaarden is de afgelopen jaren steeds meer druk komen te staan.

Kan de minister mijn fractie aan de hand van een voorbeeld schetsen hoe een gemiddelde dag van een gedetineerde in een gemiddeld regime eruitziet en dan met name hoeveel contactmomenten er zijn? Is de ruimte die deze wet biedt om re-integratie vanaf de eerste dag met maatwerk in te zetten er in de praktijk wel? Hoeveel geduld mogen piw’ers en reclasseringsmedewerkers met een gedetineerde hebben? Het is immers te verwachten dat resocialisatie met vallen en opstaan zal gaan, helemaal in het licht van de problemen die spelen. Als vallen betekent “het direct terugnemen van de verworven mogelijkheden om met een minder streng regiem te re-integreren”, dan is dit geen effectieve weg. Kan de minister schetsen welke ruimte er is om de normen te stellen? Wordt binnen de inrichting vastgelegd hoeveel kansen iemand krijgt? Of is het maatwerk? En hoe voorkom je dan dat gedragsmatig moeilijke gedetineerden buiten de boot vallen? Is het de beslissing van één persoon of de uitkomst van overleg tussen meerdere betrokkenen bij de gedetineerde?

De sleutel tot succes ligt dus bij de uitvoering. De eerste evaluatie van de werking van deze wet is na vijf jaar. Ik hoop dat de RSJ met een ongevraagd advies komt als al eerder blijkt dat de regels deugen, maar de praktijk hier geen goede uitvoering aan kan geven.

De sleutel tot succes ligt dus bij de uitvoering.

Voorzitter. Ook voor het betrekken van de slachtoffers bij de beslissing of iemand voor detentiefasering in aanmerking komt, bepaalt de praktijk het succes. Ik vraag de minister aan de hand van een voorbeeld nogmaals te schetsen hoe de mening van het slachtoffer wordt meegenomen in de beslissing. Welk gewicht wordt hieraan gegeven? Wordt de mening altijd gevraagd? Wordt er voorafgaande aan het vragen van de mening voorlichting aan het slachtoffer gegeven? Want als volstaan wordt met de enkele vraag aan het slachtoffer of deze het goed vindt dat de dader vervroegd vrijkomt, eindigt dit altijd in een teleurstelling, dan wel voor het slachtoffer, dan wel voor de dader.

Ook hier kan een goede kwalitatieve invulling veel goeds opleveren. Als de ruimte bestaat om het slachtoffer te begeleiden en als de ruimte bestaat om vrijwillig en professioneel begeleid een slachtoffer-dadergesprek te houden tegen het eind van de detentietijd, kan er juist veel worden gewonnen en hersteld voor alle partijen. Dit geldt altijd in het bijzonder als slachtoffer en dader na detentie elkaar weer gaan tegenkomen. In dit kader kun je het slachtoffer dan vragen wat er voor hem of haar nodig is om die dader weer gefaseerd vrij te laten. Zo wordt detentietijd hersteltijd, ook voor het slachtoffer. Kan de minister toezeggen dat er ruimte en geld zijn om bijvoorbeeld bureau Perspectief of strafrechtmediators structureel te betrekken bij dit onderdeel van de wet?

Want als volstaan wordt met de enkele vraag aan het slachtoffer of deze het goed vindt dat de dader vervroegd vrijkomt, eindigt dit altijd in een teleurstelling, dan wel voor het slachtoffer, dan wel voor de dader.

Zoals eerder gezegd is het structureel en al tijdens de detentie betrekken van gemeenten bij resocialisatie een goede zaak. Dit zal in de praktijk niet bij alle gemeenten even voortvarend worden ingevuld. Met informatie-uitwisseling en toegang tot de inrichting alleen ben je er niet. De activiteiten die hiermee kunnen worden gerealiseerd, zoals snel toeleiden naar schuldhulpverlening, lijken voor de gemeente vrij vrijblijvend. Wat gaat de minister doen om te zorgen dat gemeenten hun taak voortvarend oppakken? Wie signaleert het als dit onverhoopt niet gebeurt en wat zijn dan de mogelijkheden?

Dan een opmerking over het meest zichtbare deel van deze wet: de wijziging van de VI, de voorwaardelijke invrijheidstelling. Die is aangekondigd in het regeerakkoord. Voor een deel is het een cosmetische operatie, namelijk daar waar het gaat om de verkorting van de duur. Rechters — mijn voorgangster zei het al — kijken bij het opleggen van de gevangenisstraf naar de tijd die feitelijk in de gevangenis wordt doorgebracht. Te verwachten is dus dat als gevolg van deze wet de straffen iets lager zullen worden. Ik vraag de minister om nu alvast pal voor de rechtspraak te gaan staan, als de ook te verwachten verontwaardiging hierover aan de rechterflank zal opsteken.

Ik vraag de minister om nu alvast pal voor de rechtspraak te gaan staan, als de ook te verwachten verontwaardiging hierover aan de rechterflank zal opsteken.

De maximering van de duur van de VI tot twee jaar is voor het voorkomen van recidive bij langgestraften niet goed en in strijd met de gedachte van maatwerk. Waar mijn fractie zich ook zorgen over maakt, is dat mensen niet voor detentiefasering in aanmerking komen als gevolg van hun slechte gedrag. Wat doet dit voor de veiligheid van de samenleving? De minister sprak in zijn schriftelijke beantwoording van onze vragen de verwachting uit dat dit zelden zal voorkomen. Waar is deze verwachting op gebaseerd? Kan de minister zijn verwachting onderbouwen? Ik sluit me graag aan bij de kritische woorden die mijn voorgangster op dit punt sprak. Dit is echt een punt van grote zorg.

Voorzitter. Ook met het oog op de tijd: voor het overgangsrecht wil ik één algemene norm uitspreken, namelijk dat appel niet mag leiden tot een slechtere positie van de verdachte veroordeelde. Met deze overweging verwijs ik naar collega De Blécourt en collega Dittrich, die hier volgens mij nadere vragen over gaan stellen.

Voorzitter. Laat deze wet niet verzanden in mooie woorden op papier en in vrijblijvendheid. De mensen in de praktijk zijn intrinsiek gemotiveerd om er inhoud aan te geven. Laten wij hun die ruimte geven. Je oogst immers wat je zaait. Laten we daarom in onze gevangenissen vertrouwen en menselijkheid zaaien op de dorre bodem van zware misdrijven en dat geduldig water blijven geven. De oogst zal rijk zijn.

Laten we daarom in onze gevangenissen vertrouwen en menselijkheid zaaien op de dorre bodem van zware misdrijven en dat geduldig water blijven geven.

 

Eerste Kamerlid

https://www.pvda.nl/nieuws/de-wet-straffen-en-beschermen/Lodewijk Asscher

Heb je een vraag of wil je iets aan ons kwijt? Whatsapp ons.

Groet, Lodewijk

Whatsapp

https://www.pvda.nl/nieuws/de-wet-straffen-en-beschermen/Lodewijk Asscher

Heb je een vraag of wil je iets aan ons kwijt? Whatsapp ons.

Groet, Lodewijk

Whatsapp

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.