Nieuws van ChristenUnie inzichtelijk

12 documenten

Een dienstbare luchtvaart

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 12-06-2020 15:05

Door Eppo Bruins op 10 juni 2020 om 07:00

Het was heel onwerkelijk. Waar normaal gesproken elke dag duizenden vliegtuigen witte strepen aan de hemel achterlieten, was de lucht nu helderblauw. De vliegtuigen die zich dagelijks, vol met duizenden vakantiegangers, zakenmensen en andere reizigers een weg door ons luchtruim baanden, stonden nu aan de grond. De normaal gesproken volle vertrekhallen in de luchthavens waren nu leeg. Aan de groei leek geen einde te komen. En opeens stond de luchtvaart stil, waren mensen thuis en vroeg het kabinet om na te denken over het ‘nieuwe normaal’.

Morele vragen

In andere tijden sprak ik vaak in de Tweede Kamer over de luchtvaart. Over de rol van luchtvaart voor de economie, over verduurzaming, over geluidsoverlast. Vaak zijn dat technische discussies over regels, technologie, aanvliegroutes en geluidsnormen.

Tegelijkertijd ligt onder al die discussies, hoe technisch ook, ook een morele vraag. Wat is goede luchtvaart? Wat draagt bij aan het goede leven en wat niet meer? Waar ligt de grens tussen de zegen van mobiliteit en de vloek van overlast en schade aan de schepping? Het antwoord op die vragen bepaalt in grote mate hoe we ook veel praktischere vragen uiteindelijk van een antwoord voorzien. Hoe kijken we naar groei van de luchtvaartsector? Hoe gaan we om met geluidshinder en CO2-uitstoot? Vertrouwen we op technologische oplossingen om de negatieve gevolgen van de luchtvaart te compenseren, of moeten we ook onszelf begrenzen? Wat is de rol van de overheid hierin?

Het zijn, kortom, morele vragen en antwoorden die bepalen hoe we in de Tweede Kamer uiteindelijk praten over luchtvaart en wat we daarmee willen. Om die reden werd er in november 2018 door het ChristenUnie congres gevraagd om een algemene visie op de luchtvaart vanuit christelijk-sociaal perspectief. Nu, anderhalf jaar later en in een heel andere tijd dan we toen konden bedenken, ligt die visie er.

Nieuwe normaal

En ik ben blij dat deze visie er juist nú ligt. Aanstaande zaterdag, bij de online partijbijeenkomst, wordt de visie in ontvangst genomen door het partijbestuur van de ChristenUnie en vervolgens meegenomen bij het schrijven van het verkiezingsprogramma.

Dat is belangrijk. Juist in deze rare tijd, waarin de meeste vliegtuigen aan de grond staan, vormt deze visie inspiratie om ons te bezinnen op de toekomst. Wat is voor ons het ‘nieuwe normaal’ van de luchtvaart? Hoe maken we de luchtvaart dienstbaar aan de samenleving en beperken we de impact op de schepping?

Het is duidelijk dat het nog jaren zal duren voordat de luchtvaart op haar oude niveau is als vóór de crisis. Schiphol is leeg, onze nationale luchtvaartmaatschappij wordt in haar voortbestaan bedreigd. Waar we eerder spraken over het openen van een ‘overloopluchthaven’ in Lelystad, lukt het Schiphol zelf niet eens om haar ‘slots’ (ruimte voor vluchten) vol te krijgen. De discussie daarover is daarmee ineens in een heel ander licht komen te staan. De reden daarvoor is simpel: een overloopluchthaven bestaat alleen als er sprake is van schaarse ruimte op Schiphol – nu die schaarste er niet is, wordt niet aan een belangrijke voorwaarde voor de airport voldaan.

Maar voor de ChristenUnie is het belangrijk dat we in tussentijd niet stilzitten. Juist niet! Laten we een goed gesprek voeren. Een goed gesprek over niet zomaar teruggaan naar de ongebreidelde groei van hiervoor. Over een luchtvaart die bijdraagt aan het welzijn van de samenleving, nu en in de toekomst.

De nieuwe luchtvaartvisie van de ChristenUnie geeft een aantal voorzetten voor dat goede gesprek. Groei is geen natuurwet, de overheid hoort gezonde grenzen te stellen. Eérst verminderen van uitstoot en hinder, voordat we kunnen spreken over groei. De rekening voor milieuschade van de luchtvaart niet zomaar afschuiven richting de toekomst, maar nú in rekening brengen voor wie die schade toebrengt. Stuk voor stuk wijze adviezen uit de nieuwe luchtvaartvisie.

De coronacrisis zal ontegenzeggelijk impact hebben op de toekomst van de luchtvaart. Samen hebben we de kans om te bepalen hoe die toekomst eruit ziet. Hoe we het ‘nieuwe normaal’ in de luchtvaart graag willen zien. Met belangrijke morele vragen in ons achterhoofd en een prachtige nieuwe luchtvaartvisie in de hand.

Reactie op luchtvaartnota kabinet

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 15-05-2020 14:35

Door Webredactie op 15 mei 2020 om 16:34

Reactie op luchtvaartnota kabinet

Vandaag verschijnt de luchtvaartnota 2020 - 2050. In dit document legt het kabinet uit wat zijn visie is op de luchtvaart voor de lange termijn.

Eppo Bruins: "De ChristenUnie pleit voor een luchtvaart die dienstbaar is aan mens en maatschappij. Het is goed dat de concept-luchtvaartnota sterk de nadruk legt op minder hinder en minder uitstoot. De tijd van ongebreidelde groei is echt voorbij. De luchtvaart staat nu nagenoeg stil en wanneer er weer sprake zal zijn van groei, stelt het kabinet heldere voorwaarden. Zo komt er een CO2-plafond en neemt het kabinet het voortouw om internationaal te komen tot milieuafspraken en betere beprijzing. Hoewel het nog (te) lang zal duren voordat vliegen een duurzame manier van reizen wordt, is deze nota wel een eerste stap op weg naar het behandelen van de luchtvaart als een gewone economische sector.

Er is afgesproken dat over de opening van Lelystad Airport pas een besluit wordt genomen wanneer alle informatie op tafel ligt en wanneer de luchthaven aan alle voorwaarden voldoet. Dat is nu nog niet het geval.

De ChristenUnie-fractie neemt kennis van de inzet van de minister, maar is daar niet aan gebonden. Bovendien lijkt het, gezien de huidige situatie in de luchtvaart, onwaarschijnlijk dat het nodig is om deze kabinetsperiode een besluit te nemen."

Uitstel opening Lelystad Airport

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 31-03-2020 13:21

Door Eppo Bruins op 31 maart 2020 om 12:25

Vandaag maakte het kabinet bekend dat Lelystad Airport voorlopig niet open gaat. Dat is het enige juiste en terechte besluit. Lelystad kan in ieder geval nu niet functioneren als overloopluchthaven, als gevolg van de coronacrisis. Bovendien zijn er zoveel vragen over de effecten van Lelystad Airport op de natuur, bijvoorbeeld als het gaat om de hoeveelheid stikstof die daardoor in de natuur terecht komt.

De commissie die hierover gaat bevestigt nu wat we al langer vermoedden: dat de berekeningen over die milieueffecten niet goed zijn uitgevoerd. Dat betekent simpelweg: ‘ga terug naar start’.

De ChristenUnie heeft continu benadrukt dat een zorgvuldig proces belangrijker is dan de openingsdatum van het vliegveld. Kloppende berekeningen en een kloppende natuurvergunning zijn dan wel het minste wat burgers mogen verwachten.

De afspraken die over het vliegveld zijn gemaakt zijn gelukkig helder, ook als het gaat om de functie van Lelystad Airport. Lelystad zou geen nieuwe, zelfstandige luchthaven worden, maar alleen Schiphol ontlasten. Met de huidige situatie van de luchtvaart en de eisen die de Europese Commissie stelt aan de verdeling van vliegtuigen over verschillende luchthavens, is het maar zeer de vraag of dat wel haalbaar is. Ook daar moet opnieuw naar worden gekeken.

Ik kan dus niet anders concluderen dan dat het kabinet het enige juiste en terechte besluit heeft genomen door opening van Lelystad Airport opnieuw uit te stellen.

Denk met ons mee!

ChristenUnie ChristenUnie Delfzijl 03-03-2020 12:24

https://delfzijl.christenunie.nl/k/n1235/news/view/1311312/43652/Gae.png

De laatste tijd is het vliegveld in Eelde veel in het nieuws. Opnieuw moet er besloten worden over de toekomst van deze regionale luchthaven. De Statenfractie is benieuwd hoe u hierover denkt!

Groningen Airport Eelde wordt op veel verschillende manieren gebruikt. Er vertrekken en landen vakantievluchten en zakelijke vluchten, vliegscholen leiden er hun piloten op en de traumahelikopter is er gehuisvest.

Samen met de provincie Drenthe en de gemeenten Groningen, Assen en Tynaarlo is de provincie Groningen aandeelhouder van het vliegveld. Dat betekent dat de provincie besluiten neemt over het vliegveld en ook betaalt voor het openhouden van het vliegveld.

De aanwezigheid van de luchthaven zorgt voor werk. Direct door de mensen die op en rond het vliegveld werken voor bijvoorbeeld de vliegscholen. Maar ook indirect bij internationale bedrijven, zoals Google, die het belangrijk vinden om zich in de buurt van een luchthaven te vestigen. Ook voor mensen die via Eelde op vakantie gaan is de aanwezigheid van de luchthaven prettig. Dit jaar zullen naar verwachting 157.000 passagiers via Eelde reizen.

Aan de andere kant brengt de aanwezigheid van een vliegveld ook geluidsoverlast en negatieve gevolgen voor het milieu met zich mee. Daarnaast kost vliegveld Eelde, zoals bijna alle kleine luchthavens, veel geld. Geld dat de provincie ook anders zou kunnen besteden. 

In de afgelopen jaren is er op verschillende manieren geprobeerd om de luchthaven aantrekkelijker te maken voor meer vliegmaatschappijen. Bijvoorbeeld door middel van een baanverlenging en het meebetalen aan nieuwe vliegverbindingen. Helaas heeft dit niet tot geleid tot vaste verbindingen en hogere inkomsten. Mogelijk biedt het wel of juist niet opengaan van vliegveld Lelystad nieuwe kansen, maar zeker is dat niet. Meer informatie over de stand van zaken bij de luchthaven vindt u hier.

De ChristenUnie Statenfractie heeft de aanwezigheid van de luchthaven altijd van waarde gevonden. En iets van waarde mag ook wat kosten. Maar we vragen ons af hoeveel het ons nog waard is en hoe de toekomst van het vliegveld eruit zou kunnen zien. Daarom zijn we benieuwd wat onze leden en andere mensen die betrokken zijn bij de ChristenUnie vinden.

Denk met ons mee!

We horen graag hoe u erover denkt. U kunt contact met ons opnemen via christenunie@ps-provinciegroningen.nl en bijvoorbeeld antwoord geven op onderstaande vragen. 

Hoe ziet u de toekomst van vliegveld Eelde en wat is u dat waard? 

Heeft u wel eens gevlogen vanaf Eelde of ontvangt u mensen die via het vliegveld komen?

Heeft u via uw werk of eigen zaak te maken met de luchthaven?

Wat wilt u verder nog kwijt over vliegveld Eelde?

Reactie ChristenUnie op artikel ...

ChristenUnie ChristenUnie Ede 03-05-2019 12:41

Reactie ChristenUnie op artikel ‘Wethouder, blijf wakker!’ ChristenUnie Ede is nog lang niet gerustgesteld door de laatste berichten over Lelystad Airport. Tegelijkertijd zijn we als fractie voorzichtig positief over de voornemens van de minister om hoger over de Veluwe en gemeente Ede te vliegen. Raadslid Niek van den Brink: “De minister lijkt autonome groei op Lelystad Airport toe te gaan staan wat op de langere termijn tot meer vliegbewegingen kan gaan leiden. Ook hebben we nog geen inzicht in de nieuwe vlieghoogte van de vliegtuigen. Hoeveel hoger wordt er straks gevlogen? Wat is het effect hiervan? Hoe worden die vlieghoogtes geborgd? Kortom, reden om het proces kritisch te blijven volgen. Wij roepen de Edese wethouder luchtvaart, Leon Meijer, op om hier aandacht voor te blijven hebben”. “Daarnaast vraagt de ChristenUnie zich af hoe de uitbreiding van Lelystad Airport zich verhoudt tot de groei van de luchtvaart, dan wel de wens om die groei te stoppen. Schoon vliegen zit er de komende decennia nog niet in. Tegelijkertijd weten wij dat we als lokale fractie hier niet over gaan. Op onze landelijke bestuurders ligt de opgave om voor wat betreft het klimaat i.r.t. de luchtvaart met een geloofwaardig verhaal te komen”. https://edestad.nl/lokaal/hoog-over-ede-wethouder-blijf-wakker-585187

Groeiplannen regionale luchthavens in de ijskast

ChristenUnie ChristenUnie D66 Nederland 14-03-2019 12:25

Door Eppo Bruins op 14 maart 2019 12:41

Groeiplannen regionale luchthavens in de ijskast

De luchthavens in Eindhoven en Rotterdam willen graag groeien, maar de ChristenUnie pleit ervoor een time-out te nemen. Eerst moeten we met elkaar in gesprek in hoeverre groei van de luchtvaart nog past bij onze toekomst. In de regio’s is op dit moment geen draagvlak voor groei. Bewoners ervaren milieu- en geluidsoverlast en vragen om een pas op de plaats. Dat willen we ze geven.

Er spelen op dit moment op diverse plekken in het land discussies over luchtvaart en luchthavens. Voor de ChristenUnie is belangrijk dat bij al die discussies de mens centraal staat. Groei van de luchtvaart is geen natuurwet. De ChristenUnie wil een luchtvaart die dienstbaar is aan de samenleving. Vanuit dat uitgangspunt kijken we naar de plannen rond Schiphol en Lelystad, maar ook naar de groeiplannen van deze regionale luchthavens. Juist omdat het risico is dat we al die discussies los voeren, willen we een brede visie op de luchtvaart in Nederland voordat we keuzes maken over groei.

Omwonenden centraal

Dat omwonenden steeds ernstigere hinder ondervinden van de luchthaven in Eindhoven, blijkt uit recent onderzoek van de GGD. De zorgen over gezondheidsklachten door luchtverontreiniging zijn toegenomen. Om even wat cijfers te schetsen: 49 procent van de direct omwonenden maakt zich ernstig zorgen over zijn gezondheid als gevolg van het geluid. Zo'n 15 procent van de bewoners van tien gemeenten in de regio ervaart ernstige geluidhinder, aldus de enquête. In 2012 was dat aandeel bijna de helft minder. In de zone direct rond Eindhoven Airport ligt een kwart van de bewoners ook geregeld wakker van de herrie.

In 2020 bereikt de luchthaven in Eindhoven het maximaal toegestane aantal vluchten, wat neerkomt op 43.000 per jaar. Rotterdam The Hague Airport telt er net iets meer, namelijk jaarlijks zo’n 50.000.

Beide luchthavens hadden vorig jaar, in 2018, te maken met een groei van zo’n 9 of 10 procent gegroeid met het aantal reizigers. Dat is heel fors terwijl de economische winst beperkt is.

Brede steun

Omwonenden moeten centraal komen te staan, is de visie van de ChristenUnie. De groei van de luchtvaart gaat momenteel veel te snel. We leven in een tijd waarin we meer grip op de luchtvaartsector willen krijgen. Daar past het bij om nu eerst na te denken en een pauze in te lassen. Begin deze week deden we dit pleidooi samen met onze coalitie-collega’s van D66 en het is mooi om te zien dat er brede steun is in de Tweede Kamer voor ons standpunt. In de toekomst moeten vliegtuigen schoner en stiller worden. Groei gaat, wat de ChristenUnie betreft, vanaf nu altijd gepaard met minder geluid en minder uitstoot.

De afgelopen week was in de media te ...

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 22-02-2019 21:30

De afgelopen week was in de media te lezen dat laagvliegroutes die over Oosterwolde, Wezep en Wapenveld zouden gaan, plotseling naar het noorden zijn verlegd. Daardoor zullen inwoners van de stad Kampen en omliggende dorpen meer last krijgen van laag vliegende vliegtuigen van Lelystad airport. De ChristenUnie vindt dit een slechte zaak. De Kamper politiek was niet op de hoogte van de gewijzigde routes boven de Noord-Veluwe. Kampen eist opheldering van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Mede op verzoek van de ChristenUnie in Kampen stelt kamerlid Eppo Bruins aanvullende vragen aan de minister over het verleggen van de laagvliegroute. Fractievoorzitter Jan Willem Schutte: “het probleem van de laagvliegroutes mag niet worden ‘opgelost’ door de overlast door te schuiven naar Kampen”. Duidelijk moet worden of deze verlegging een verbetering voor veel mensen is of niet. Ook zal Bruins vragen stellen of rekening is gehouden met de nieuw te bouwen woningen in Reeve bij Kampen. De ChristenUnie zal de ontwikkelingen zeer kritisch volgen in het belang van onze inwoners.

Commissie Ruimte spreekt over luchthaven

ChristenUnie ChristenUnie Lansingerland 07-02-2019 16:01

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1263457/113707/RTHA 2.jpeg

Op 15 januari sprak de commissie Ruimte over Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Nu wordt dit onderwerp vaker besproken in de commissie, maar deze keer was er weer een bijzonder aanleiding om stil te staan bij de luchthaven. Eerder zijn onderzoeken gedaan naar regionaal draagvlak voor de uitbreidingsplannen van RTHA. Hieruit bleek dat dit draagvlak ontbrak en dat er binnen de huidige positie van de luchthaven al mogelijkheden waren voor verbetering. Hiervoor zijn in 2017 een aantal aanbevelingen gedaan, zoals uitplaatsing van de trauma- en politiehelikopters, het instellen van een omgevingsombudsman en het versterken van het zakelijk profiel van de luchthaven.

Eind vorig jaar werd bekend dat deze verbeterscenario’s allemaal echter niet realistisch zijn. Om verschillende redenen zijn deze niet uitvoerbaar. In januari sprak de commissie Ruimte hierover. De ChristenUnie heeft hierbij aangegeven te snappen waarom de verbetervoorstellen niet mogelijk zijn, maar hier wel van te balen. Dit betekent namelijk dat de luchthaven voor een groot deel blijft functioneren zoals in de afgelopen jaren, dus ook met de overlast die wordt ervaren door de omgeving. Daarnaast heeft RTHA nog steeds de wens om uit te breiden. Hier is de ChristenUnie in Lansingerland een tegenstander van. Uitbreiding van de hoeveelheid vluchten leidt tenslotte tot meer overlast in Lansingerland, Schiedam en Rotterdam en tot een verslechtering van de milieusituatie. Ons aansluitend bij de woorden van ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins, is de tijd van ongebreidelde, ongerichte en autonome groei van de luchtvaart echt voorbij. Een standpunt niet alleen voor deze discussie, maar ook voor de verdere debatten die ongetwijfeld in de toekomst nog plaats zullen vinden over RTHA. 

ChristenUnie wil zo snel mogelijk afrekenen met laagvliegroutes

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 26-11-2018 10:10

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1235213/631962/laagvliegen.jpgDe ChristenUnie is tegen het gebruik van laagvliegroutes en spreekt uit dat ze pas akkoord zal gaan met opening Lelystad AirPort wanneer duidelijk is dat laagvliegroutes niet meer nodig zullen zijn. Dit is zaterdag op het partijcongres in Zwolle besloten.

Motie
Dit standpunt heeft de ChristenUnie uitgesproken na een ingediende motie van de lokale afdelingen uit Oldebroek en Ede. Ze kregen steun van een groot aantal afdelingen zoals Hattem, Heerde, Elburg, Nunspeet, Zwolle, Arnhem, Wageningen, Veenendaal, Renswoude, Barneveld en Nijkerk. Ook ChristenUnie Kampen ondersteunde deze motie.
Vertrouwen
De fracties uit Oldebroek en Ede schrijven in de motie dat er veel zorgen zijn over de hinder en schade welke door het laagvliegen zullen worden veroorzaakt maar ook dat het vertrouwen, dat het ministerie van I&W een goede belangenafweging heeft gemaakt en zal maken omtrent de opening van vliegveld Lelystad, tot een dieptepunt is gedaald. “We hebben het gevoel dat we ergens worden ingezogen waar we niet meer uit kunnen” sprak fractievoorzitter Engbert Jan Ruitenberg uit Oldebroek. Daarom worden er harde garanties gevraagd dat laagvliegroutes niet meer nodig zullen zijn. Als die niet gegeven worden zal de ChristenUnie niet akkoord gaan met de opening van de luchthaven.
HP

ChristenUnie wil zo snel mogelijk afrekenen met laagvliegroutes

ChristenUnie ChristenUnie Oldebroek 24-11-2018 18:44

https://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1235190/58129/foto lelystad route

De ChristenUnie is tegen het gebruik van laagvliegroutes en spreekt uit dat ze pas akkoord zal gaan met opening Lelystad AirPort wanneer duidelijk is dat laagvliegroutes niet meer nodig zullen zijn. Dit is zaterdag op het partijcongres in Zwolle besloten.

Dit standpunt heeft de ChristenUnie uitgesproken na een ingediende motie van de lokale afdelingen uit Oldebroek en Ede. Ze kregen steun van een groot aantal afdelingen zoals Hattem, Heerde, Elburg, Nunspeet, Zwolle, Kampen, Arnhem, Wageningen, Veenendaal, Renswoude, Barneveld en Nijkerk.

De fracties uit Oldebroek en Ede schrijven in de motie dat er veel zorgen zijn over de hinder en schade welke door het laagvliegen zullen worden veroorzaakt maar ook dat het vertrouwen, dat het ministerie van I&W een goede belangenafweging heeft gemaakt en zal maken omtrent de opening van vliegveld Lelystad, tot een dieptepunt is gedaald. “We hebben het gevoel dat we ergens worden ingezogen waar we niet meer uit kunnen” sprak fractievoorzitter Engbert Jan Ruitenberg uit Oldebroek. Daarom worden er harde garanties gevraagd dat laagvliegroutes niet meer nodig zullen zijn. Als die niet gegeven worden zal de ChristenUnie niet akkoord gaan met de opening van de luchthaven.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.