Nieuws van politieke partijen in Hattem over ChristenUnie inzichtelijk

18 documenten

VNOG

ChristenUnie ChristenUnie Hattem 21-10-2020 09:38

https://hattem.christenunie.nl/k/n6073/news/view/1320932/940224/Screenshot 2020-10-21 at 11.35.03.pngIs onze regio ook in de toekomst nog veilig? Een belangrijke vraag voor elke inwoner van Hattem. De Veiligheidsregio Noordoost Gelderland draagt in Hattem zorg voor de veiligheid van ons als inwoners.

De komende raadsvergadering op maandag 26 oktober 2020 staat het risico- en beleidsplan voor de komende vier jaren op de agenda. In dit plan heeft de VNOG 17 risico’s geïnventariseerd. Elk risico is uitgewerkt in de vorm van mogelijke scenario’s en hun impact op inwonders en omgeving. Het regionaal beleidsplan geeft vervolgens aan hoe de VNOG met deze risico’s wil omgaan. Het beeld wat daar naar voren komt is dat de nadruk ligt op incidentbestrijding en minder op preventie.

Preventie wordt ook onder de aandacht gebracht, maar het beeld in de raad van Hattem is dat er meer mogelijk is en ook wenselijk is. Voorkomen is nog altijd beter dan incidenten bestrijden.

Waar de raad vooral op wil inzetten is preventie en dat zal ook aan de VNOG worden gevraagd. De VNOG wordt om een inventarisatie van preventieve maatregelen gevraagd op basis van het regionaal risicoprofiel 2021 - 2024 en om deze met de gemeenteraad van Hattem en de andere gemeenteraden te delen, zodat er een gemeenschappelijk gedragen preventieplan ontstaat. Door de bestaande campagne “een brandveilig leven” kun je zelf al tips opdoen via Interactieve filmpjes. En er komen met een preventieplan niet alleen tips voor ons als gemeente maar ook voor ons als inwoners om zelf mee aan de slag te gaan.

Regionale Energie Strategie

ChristenUnie ChristenUnie Hattem 20-03-2020 10:28

https://hattem.christenunie.nl/k/n6073/news/view/1311915/940224/marinus_website_bannerDoor Marinus Kers, onze RES-specialist binnen de fractie Het gesloten klimaatakkoord in Parijs in 2015 heeft geleid tot de ontwikkeling van een regionaal energieprogramma, de regionale energiestrategie (RES). Hattem zit in de regio Noord-Veluwe samen met Elburg, Ermelo, Harderwijk, Nunspeet, Oldebroek en Putten. Tijdens een werksessie met ChristenUnie raadsleden uit de regio is deze weg schematisch weergegeven:

https://hattem.christenunie.nl/k/n6073/news/view/1311915/940224/Screenshot 2020-03-20 10.53.45.png

Kortweg komt het er op neer dat de CO2-uitstoot sterk verminderd moet worden door meer duurzame energie (wind en zon) op te wekken. Maar ook of er andere warmtebronnen te gebruiken zijn.

Er zijn voor onze regio verschillende varianten uitgewerkt waar mogelijkheden zijn voor energieopwekking. De door betrokken partijen bedachte varianten zijn aan de gemeenteraden voorgelegd en de plannen van alle (30) regio’s worden daarna landelijk doorgerekend zodat de bijdrage aan klimaatdoelen duidelijk wordt. 

De plannen van onze regio gaan vooral over het plaatsen van windmolens en zonnepanelen op grootschalige daken (30% van het potentieel). Duidelijk is dat om de klimaatdoelen te halen iedereen moet inzetten op verduurzamen en consuminderen waar mogelijk. En dat is het ons bekende rentmeesterschap om zorgvuldig om te gaan met onze aarde. Zo kunnen wij allemaal een steentje bijdragen. Op de landelijke website is meer informatie te vinden over de regionale energiestrategie van de Noord-Veluwe.

 

Afgelopen maandag besprak de ...

ChristenUnie ChristenUnie VVD Hattem 02-07-2019 14:41

Afgelopen maandag besprak de Hattemse gemeenteraad de voorjaarsnota en de kadernota. De voorjaarsnota geeft weer hoe het er financieel voorstaat. In de kadernota staan de kaders die het college meekrijgt bij het opstellen van de begroting. Een ding is duidelijk: er is in financieel opzicht werk aan de winkel. Hattem moet de broekriem aanhalen. De voornaamste oorzaken zijn de grote stijgingen in de uitgaven voor zorg en de hogere kosten voor zaken die we samen met andere gemeenten regelen, zoals het vervoer van leerlingen. Allebei posten waarop we als kleine gemeente Hattem weinig invloed op hebben. Tijdens de bespreking van de collegevoorstellen bleek er in de raad een grote mate van eensgezindheid. Alle partijen zijn het er over eens dat alle plannen en kosten nog eens tegen het licht moeten worden gehouden. Wel werd opgemerkt dat we met het bezuinigingsbadwater niet ook het kwaliteitskind moeten weggooien. Het collegeprogramma bevat mooie plannen (door VVD Hattem zelfs complimenteus zo mooi als een Mercedes gevonden). Voor het college is er werk aan de winkel, maar ook voor de raad om enerzijds de ambitie om het leefklimaat in Hattem op peil te houden voor bewoners, ondernemers en toeristen en anderzijds de uitgaven in de hand te houden. De politieke partijen gaan hun provinciale en landelijke fracties en besturen benaderen om te bezien of rijk en provincie aan de inkomstenkant nog wat kunnen betekenen. Wat dat betreft is het mooi dat veel landelijke partijen in de Hattemse gemeenteraad zijn vertegenwoordigd. Lokale partijen hebben een dergelijk netwerk niet. (Foto: Andreas Gademann - Creative Commons - Flickr)

Verkiezingsuitslag provinciale staten

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid VVD Hattem 10-05-2019 20:56

https://hattem.christenunie.nl/k/n6073/news/view/1275965/940224/unnamed-8.png20 maart, waren er verkiezingen voor de provinciale staten en het waterschap. De goede uitslag, stijging plaatselijk en landelijk, is een steun in de rug. Onze lokale kandidaten Gert Kers had voor de provincie 625 stemmen en voor het Waterschap had Jacobien 515 stemmen en is een mooie waardering aan hen.

Bij de Waterschapsverkiezingen Valei en Veluwe heeft de ChristenUnie zich gehandhaafd op 3 zetels van de 23. De VVD en 50 Plus kregen er een zetel bij ten koste van de PvdA en de SGP.

Meer informatie over de uitslag is te vinden op de site van het waterschap: https://www.vallei-veluwe.nl/actueel/nieuwsberichten/2019/maart/definitieve/

Voor de provincie was er landelijk een verschuiving op “rechts” van CDA, VVD, PVV naar FvD.  

In Hattem was deze verschuiving ook te zien. FvD kwam uit op 10% en fictief goed voor 2 zetels in de Hattemer raad, die zetels kwamen van het CDA (5%↓) en VVD (ruim 2%↓) en PVV (2%↓). Verder daalde op “links” D66 met 5% (gehalveerd) en de SP daalde met 3% (gehalveerd). Groen Links op “links” steeg daarentegen met een kleine 6%, of hier de invloed van Lelystad Airport zichtbaar is zal niet één op één te zeggen zijn (GroenLinks wil geen Airport Lelystad). SATL had een “stemadvies” op GroenLinks afgegeven en was misschien van invloed. De PvdA en SGP bleven nagenoeg gelijk.

Allemaal bewegingen die geen invloed hadden op de ChristenUnie. Met 22% van de stemmen in Hattem voor de ChristenUnie was met een kleine stijging van 0,3 % een stabiel beeld te zien en voelt als blijvend vertrouwen van “onze” stemmers in de ChristenUnie.

Meer informatie over de uitslag van de provinciale staten in Gelderland is op de site van de provincie te vinden: https://www.gelderland.nl/Definitieve-verkiezingsuitslagen-provincie-Gelderland

In de Tweede Kamer, de Eerste kamer, Provinciale staten (één zetel winst van 3 naar 4) en in de Gemeenteraad is de stem van de ChristenUnie hoorbaar. De uitslag voor de provincie en het waterschap mogen wij als een zegen van God ervaren.

Raad Hattem maakt adoptie rotondes ...

ChristenUnie ChristenUnie Hattem 07-05-2019 05:06

Raad Hattem maakt adoptie rotondes mogelijk De gemeenteraad van Hattem maakt het sinds maandagavond mogelijk om een rotonde in Hattem te adopteren. Op initiatief van de ChristenUnie en met steun van alle andere partijen stemde de raad voor een motie om dat mogelijk te maken. Wethouder Carla Broekhuis ‘omarmde’ het voorstel. In veel plaatsen is het inmiddels al een vertrouwd gezicht: een keurig verzorgde rotonde voorzien van de naam van het bedrijf dat het onderhoud sponsort. De ChristenUnie wil dit ook mogelijk maken in Hattem. Het geeft bedrijven (HAVO !) een kans om positief onder de aandacht van het publiek te komen, het kan de kosten voor onderhoud drukken en er kan meteen worden nagedacht over een beplanting die bijdraagt aan de verkeersveiligheid. Wethouder Carla Broekhuis ‘omarmde’ de raadsbreed gesteunde motie, mede omdat dit idee ook al speelt bij een aantal ambtenaren op het stadhuis. Zij zegde toe met de motie aan de slag te gaan. Haar voorkeur gaat uit naar een regeling waarbij de gemeente het onderhoud in eigen beheer blijft uitvoeren. Hattem telt op dit moment twee van dergelijke verkeerspleinen. Op de Zuiderzeestraatweg zal binnen niet al te lange tijd een derde worden aangelegd. Belangstellende ondernemers kunnen binnenkort een uitwerking van het voorstel verwachten, zodat duidelijk wordt hoe een van deze rotondes te adopteren.

zienswijze van het bestuur en de fractie van het CDA Hattem

CDA CDA D66 ChristenUnie Hattem 03-03-2019 17:44

Directie Participatie Ontwerpwijzigingsbesluit Luchthavenbesluit Lelystad, Postbus 20901, 2500 EX Den Haag. Hattem, 20 februari 2019. Excellentie, Hierbij ontvangt u de zienswijze van het bestuur en de fractie van het CDA Hattem, op het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad en de geactualiseerde milieueffectrapportage (MER). Op basis van de hieronder aangegeven motivatie verzoeken wij u primair om de opening van Lelystad airport uit te stellen tot aangetoond is:dat de noodzakelijke strategische visie conform de EU richtlijnen is afgerond ( zie punt 1) • dat de exploitatie van de luchthaven Lelystad rendabel is op basis van een geactualiseerd ondernemingsplan, waarin de totale geactualiseerde maatschappelijke kosten en baten zijn gekwantificeerd.( zie punt 2). • dat het luchtruim van Nederland is heringedeeld , waarbij laagvliegroutes boven het oude land ( onder andere de provincies Gelderland en Overijssel) niet meer aan de orde zijn. (zie punt 3) Daarnaast verzoeken wij u subsidiair een aantal verbeteringen in het luchthavenbesluit en de geactualiseerde milieueffectrappotage door te voeren: • ten onrechte niet opgevolgde adviezen van de Commissie MER ( zie punt 4) • Verbetervoorstel geluidsoverlast ( zie punt 5 en 6) • Er moet een nader onderzoek uitgevoerd worden m.b.t. de risico's van vogelaanvaringen (zie punt 6) • De voorgestelde wijziging vertrekroute bij Hattem moet vernietigd worden ( zie punt 7) 1. Toetsingsadvies Commissie MER 18 april 2018, strategische visie. De Commissie MER constateert op pagina 7, dat een strategische visie op de luchtvaart ten onrechte ontbreekt. Bij de internetconsultatie is gebleken, dat hierdoor vragen en opmerkingen van bewonersorganisaties niet duidelijk kunnen worden beantwoord. Het gaat hierbij o.a. over de mate en wijze van sturing, zoals het nut van de vakantievluchten, de verdeling van de lusten en lasten van de luchtvaart, de structuur van het Nederlands luchtruim en het belang van het terugdringen van de emissie en klimaateffecten van de luchtvaart. Het ontbreken van deze strategische visie is in strijd met de EU richtlijn. Dit betekent, dat deze omissie eerst hersteld moet worden. Na het vaststellen van de strategische visie kan pas het vervolg proces worden ingezet. Concreet betekent dit: tot de vaststelling van de strategische visie en de gevolgen hiervan voor luchthavens dient het proces m.b.t. Lelystad Airport opgeschort te worden. 2. Geactualiseerd ondernemingsplan/maatschappelijke kosten en baten ontbreekt. Uit de nota van toelichtingen bij het ontwerp luchthavenbesluit blijkt, dat de overtuiging bestaat, dat de exploitatie op termijn nog steeds rendabel is. Ten onrechte ontbreekt de onderbouwing van deze "overtuiging". Aan de volgende eisen moet worden voldaan. De strategische visie moet zijn afgerond. ( zie punt 1) Uit de strategische visie zal blijken of Lelystad noodzakelijk is en zal de aard en omvang moeten blijken. • De positieve en negatieve maatschappelijke aspecten moeten worden geactualiseerd en zijn onderdeel van het ondernemersplan. • Het welvaartseffect is veel te hoog getaxeerd en de kosten van hinder zijn onvolledig in kaart gebracht. Voor een onderbouwing van de hierboven vermelde bullits 2 en 3 verwijzen wij naar het rapport: Economische en maatschappelijke effecten Lelystad Airport van SATL. Ik verzoek u dit rapport als ingelast en aangehaald te beschouwen bij deze zienswijze. Wellicht ten overvloede: Bij deze onderbouwing moet vooral ook de schade aan de toeristische sector worden meegenomen. De nadelige regionale effecten zijn onderbelicht. De overlast van de vliegroutes staat haaks op de strategische inzet van de Provincie Gelderland: "De VELUWE op 1" 3. Voor de opening: eerst herindeling luchtruim en geen langdurige laagvliegroutes Tijdens de voorlichtingsavond op 14 februari in Apeldoorn, heeft de heer H. Kremer, raadslid van onze fractie, met verschillende medewerkers van uw Ministerie gesproken. Met name over de gevolgen van de langdurige aansluitroutes. Een algemene conclusie stond centraal: de lengte en de gekunstelde vorm van de laagvliegroutes zijn in feite belachelijk. "De politiek wil het zo, dus zoeken wij naar de beste oplossing" is de mening van aan aantal van uw medewerkers. Duidelijk is, dat de langdurige laagvliegroutes nadelig zijn voor het milieu, de leefbaarheid en de gezondheid in grote regionale gebieden. Inmiddels blijkt, dat de gemeten waarden tijdens de (door de Commissie geadviseerde) Belevingsvlucht aantonen, dat de geluidbelasting veelal groter is dan waar in de bijgestelde MER vanuit is gegaan. De verklaring hierover van de minister is niets zeggend en heeft ervoor gezorgd, dat de zorgen en de onrust over de gevolgen voor de inwoners verder zijn toegenomen. Deze evaluatie door de minister is in het licht van deze procedure erg onzorgvuldig en geeft geen herstel van vertrouwen in de overheid bij de burgers. Integendeel. Een serieuze evaluatie is noodzakelijk, waarbij de hogeren geluidbelasting onderdeel van het besluitvormingsproces moet zijn. Daarnaast wijzen wij u op een aantal (politieke) feiten: • De Kamer heeft een motie aangenomen, met steun van het CDA, de CU en D66 waarin geen autonome groei of vracht op Lelystad Airport wordt toegestaan • De Provinciale staten van Gelderland en Overijssel hebben uitgesproken, dat laagvliegen vanaf Lelystad Airport onacceptabel is • Het CDA heeft op het najaarscongres in 2018 besloten, dat het vliegveld alleen open kan als duidelijk is, dat het luchtruim uiterlijk in 2023 opnieuw is ingedeeld, waarbij de laagvliegroutes zijn verdwenen. Ten onrechte niet opgevolgde adviezen Commissie MER De Commissie MER adviseert enkele belangrijke punten, welke niet opgevolgd zijn: • Er moet inzicht worden geboden in frequentie en momenten van overvliegen, de minimale hoogte, hoe groot een vliegtuig dan oogt en de te verwachten piekgeluidniveaus. Deze gegevens ontbreken momenteel volledig. • Zolang er geen definitief besluit is over de herindeling van het luchtruim, kan de situatie ontstaan dat het MER niet de effecten beschrijft van het uiteindelijke, feitelijke gebruik van de luchthaven. Ook hier geldt dus eerst herindeling luchtruim! • Het MER moet gaan over de gevolgen van het hele project en dus alles wat nodig is voor het uitvoeren van de vluchten. Dit betekent dus ook de effecten van laagvliegroutes boven "het oude land". Dit ontbreekt grotendeels. Deze genoemde omissies moeten voor de opening worden hersteld en moeten deel uit maken van het besluitvormingsproces. 4. Verbetervoorstel geluidsoverlast. In het voorstel tot wijziging van het Luchtvaartbesluit is opgenomen, dat het vliegveld is geopend van 5. uur tot 23.00 uur. Zoals bekend betekenen laagvliegende en opstijgende vliegtuigen (ook in de provincie Flevoland) heel erg veel lawaai. In de voorschriften worden de volgende tijden gehanteerd: dagperiode van 7.00 uur tot 19.00 uur, avondperiode van 19.00 tot 23.00 uur en nachtperiode van 23.0 tot 7.00 uur. De geluidseffecten van vliegtuigbewegingen in de nacht worden 10 keer zo zwaar meegenomen. Hieruit blijkt, de grote nadelige gevolgen van vliegtuigbewegingen in de nacht. In het kader van beperking van het aantal geluidsgehinderden en ernstig geluidsgehinderden moet de geluidsoverlast van het vliegverkeer worden beperkt door de openingstijd te wijzigen in "geopend van 7.00 uur tot 23.00 uur". In veel gevallen zal dit betekenen, dat onze inwoners een uur per dag meer nachtrust kunnen krijgen. Dit is een belangrijke bijdrage aan een gezonder leefmilieu. Op dit punt moeten we met ons allen kiezen voor de meerwaarde van de gezondheid. Deze te nemen beslissing doet ook recht aan het advies van de Commissie MER om met partijen overeen te komen de milieunadelen te beperken. Er wordt dus nadrukkelijk gepleit om, in het belang van de gezondheid van vele tienduizenden inwoners de openingstijd vast te stellen op 7.00 uur i.p.v. 6.00 uur. 6. Afweging geluids-en externe veiligheidseffecten. Geluid: Over de geluidseffecten is in het kader van het MER duidelijk, hoe technisch gemeten en gerekend wordt. Het gaat echter vooral ook over de beleving van de geluidseffecten. Met name de beleving van de geluidseffecten in de nacht van 6.00 uur tot 7.00 uur is problematisch en kost tienduizenden inwoners veel nachtrust. Technisch gezien is dit geen probleem, omdat het geluid over 24 uren wordt verdeeld. De beleving van de overlast tussen 6.00 uur en 7.00 uur is vele malen groter dan de technische berekeningen. Verder wordt de overlast berekend op ernstig gehinderden en worden alle andere gehinderde inwoners genegeerd. Er zijn in de praktijk dus vele malen meer inwoners welke hinder krijgen van het vliegtuiglawaai. Zoals onder punt 5 aangegeven wordt daarom gepleit voor een verschuiving van de openingstijd naar 7. uur. De conclusie onder 6.2 van de toelichting op het ontwerp luchthavenbesluit wordt daarom niet gedeeld en moet worden aangepast in: "De wettelijk bepaalde beperkingsgebieden moeten worden aangepast aan de hand van door de bewoners bepaalde en te verwachten geluidbelasting." Veiligheid: Door verschillende deskundigen wordt aangegeven, dat de risico's van vogelaanvaringen groter zijn dan in het kader van het MER naar voren komt. Met name is er meer risico rond het vliegveld Lelystad maar ook in het kader van de lange laagvliegroutes. Wij hebben meer vertrouwen in onafhankele deskundigen, dan bijvoorbeeld in het commerciële bureau Waardenburg en de op grote afstand uitgevoerde waarnemingen van het KNMI. In dit kader wijzen wij op de mogelijkheid de Onderzoeksraad van veiligheid te verzoeken een onderzoek uit te voeren naar het voornemen tot uitbreiding van het vliegveld Lelystad. Wij verwijzen hierbij naar artikel 43, lid 1, Rijkswet Onderzoeksraad voor veiligheid. Het is ons bekend, dat mogelijke vogelaanvaringen prioriteit kunnen hebben bij de Onderzoeksraad. Wij verzoeken de Minister om een schriftelijk verzoek te doen tot het instellen van een onderzoek bij deze raad. 6. Door uw Ministerie voorgestelde wijziging vertrekroute moet vernietigd worden. In de laatste week van deze procedure komt er, als donderslag bij heldere hemel, van het ministerie van I en W een voorgestelde wijziging vertrekroutes vanaf Lelystad, februari 2019. Globale ligging route bij Hattem. Een ongekend harde slag voor Hattem als dit door zou gaan. Ongeloof overheerst. Onze buren Oldebroek en Heerde hebben kennelijk bij het ministerie gelobbyd en het voor elkaar gekregen, dat de pijn van de laagvliegroutes grotendeels naar Hattem en zelfs Kampen wordt verlegd. Dat de laagvliegroutes nog langer worden en dat de buren met de overlast worden opgezadeld maakt niets uit. Als wij er maar geen last van hebben. ACHTERKAMERTJES POLITIEK VAN DE EERSTE ORDE! "Hoezo herstel van vertrouwen door de Minister"? De gemeenteraad van Hattem heeft inmiddels unaniem gereageerd op deze schandalige overval en aangegeven dit niet te accepteren. Maar de routelijn is voorgesteld, namens de Minister. Door dit voorstel wordt de gemeente Hattem bij vertrekkende vliegtuigen volgens het MER grotendeels geconfronteerd met geluidscontouren van circa 56dB. Omdat vanaf het knooppunt Hattemerbroek richting Apeldoorn ook geklommen mag worden, kan het geluid boven Hattem stijgen tot 65dBI. Natuurlijk zijn burgers al langer beducht voor de onbetrouwbare overheid, maar dat deze onbetrouwbaarheid opnieuw zo duidelijk aan de oppenvlakte komt is ziekmakend. Deze wijziging moet ongedaan worden gemaakt. Neem onze volksvertegenwoordiging In Hattem serieus. Wij zijn van mening, dat de bij uw ministerie bekend zijnde Route Tl openbaar wordt en met belanghebbenden wordt besproken. 7. Opvattingen Minister staan haaks op herstel van vertrouwen en zijn ondemocratisch. Wij hebben kennis genomen van uw opvatting in de Volkskrant waarin u aangeeft dat Schiphol moet doorgroeien tot meer dan 500.000 vluchten en dat u de coalitiepartijen CDA, D66 en Christenunie wilt overhalen om in de toekomst nieuwe vakantievluchten vanaf Lelystad Airport te laten vertrekken. Daarmee loopt u voor de muziek uit en maakt het indienen van een zienswijze als de onderhavige in feite tot een farce. U moet immers de zienswijzen nog op hun merites beoordelen en nog met de Kamer debatteren. Wij zijn hierover zeer verbaasd. Daarmee geeft u in feite aan onze inwoners en gemeentelijke en provinciale bestuurders die niets in uw plannen zien niet serieus te nemen. Wij vinden dit een buitengewoon kwalijke zaak. Desgewenst zijn wij graag bereid onze zienswijze verder toe te lichten. Graag dan contact opnemen met de opsteller van deze zienswijze: Harry Kremer, Geldersedijk 107, 8051 SE Hattem.

zienswijze van het bestuur en de fractie van het CDA Hattem

CDA CDA D66 ChristenUnie Hattem 03-03-2019 17:44

Directie Participatie Ontwerpwijzigingsbesluit Luchthavenbesluit Lelystad, Postbus 20901, 2500 EX Den Haag. Hattem, 20 februari 2019. Excellentie, Hierbij ontvangt u de zienswijze van het bestuur en de fractie van het CDA Hattem, op het ontwerpbesluit tot wijziging van het Luchthavenbesluit Lelystad en de geactualiseerde milieueffectrapportage (MER). Op basis van de hieronder aangegeven motivatie verzoeken wij u primair om de opening van Lelystad airport uit te stellen tot aangetoond is:dat de noodzakelijke strategische visie conform de EU richtlijnen is afgerond ( zie punt 1) • dat de exploitatie van de luchthaven Lelystad rendabel is op basis van een geactualiseerd ondernemingsplan, waarin de totale geactualiseerde maatschappelijke kosten en baten zijn gekwantificeerd.( zie punt 2). • dat het luchtruim van Nederland is heringedeeld , waarbij laagvliegroutes boven het oude land ( onder andere de provincies Gelderland en Overijssel) niet meer aan de orde zijn. (zie punt 3) Daarnaast verzoeken wij u subsidiair een aantal verbeteringen in het luchthavenbesluit en de geactualiseerde milieueffectrappotage door te voeren: • ten onrechte niet opgevolgde adviezen van de Commissie MER ( zie punt 4) • Verbetervoorstel geluidsoverlast ( zie punt 5 en 6) • Er moet een nader onderzoek uitgevoerd worden m.b.t. de risico's van vogelaanvaringen (zie punt 6) • De voorgestelde wijziging vertrekroute bij Hattem moet vernietigd worden ( zie punt 7) 1. Toetsingsadvies Commissie MER 18 april 2018, strategische visie. De Commissie MER constateert op pagina 7, dat een strategische visie op de luchtvaart ten onrechte ontbreekt. Bij de internetconsultatie is gebleken, dat hierdoor vragen en opmerkingen van bewonersorganisaties niet duidelijk kunnen worden beantwoord. Het gaat hierbij o.a. over de mate en wijze van sturing, zoals het nut van de vakantievluchten, de verdeling van de lusten en lasten van de luchtvaart, de structuur van het Nederlands luchtruim en het belang van het terugdringen van de emissie en klimaateffecten van de luchtvaart. Het ontbreken van deze strategische visie is in strijd met de EU richtlijn. Dit betekent, dat deze omissie eerst hersteld moet worden. Na het vaststellen van de strategische visie kan pas het vervolg proces worden ingezet. Concreet betekent dit: tot de vaststelling van de strategische visie en de gevolgen hiervan voor luchthavens dient het proces m.b.t. Lelystad Airport opgeschort te worden. 2. Geactualiseerd ondernemingsplan/maatschappelijke kosten en baten ontbreekt. Uit de nota van toelichtingen bij het ontwerp luchthavenbesluit blijkt, dat de overtuiging bestaat, dat de exploitatie op termijn nog steeds rendabel is. Ten onrechte ontbreekt de onderbouwing van deze "overtuiging". Aan de volgende eisen moet worden voldaan. De strategische visie moet zijn afgerond. ( zie punt 1) Uit de strategische visie zal blijken of Lelystad noodzakelijk is en zal de aard en omvang moeten blijken. • De positieve en negatieve maatschappelijke aspecten moeten worden geactualiseerd en zijn onderdeel van het ondernemersplan. • Het welvaartseffect is veel te hoog getaxeerd en de kosten van hinder zijn onvolledig in kaart gebracht. Voor een onderbouwing van de hierboven vermelde bullits 2 en 3 verwijzen wij naar het rapport: Economische en maatschappelijke effecten Lelystad Airport van SATL. Ik verzoek u dit rapport als ingelast en aangehaald te beschouwen bij deze zienswijze. Wellicht ten overvloede: Bij deze onderbouwing moet vooral ook de schade aan de toeristische sector worden meegenomen. De nadelige regionale effecten zijn onderbelicht. De overlast van de vliegroutes staat haaks op de strategische inzet van de Provincie Gelderland: "De VELUWE op 1" 3. Voor de opening: eerst herindeling luchtruim en geen langdurige laagvliegroutes Tijdens de voorlichtingsavond op 14 februari in Apeldoorn, heeft de heer H. Kremer, raadslid van onze fractie, met verschillende medewerkers van uw Ministerie gesproken. Met name over de gevolgen van de langdurige aansluitroutes. Een algemene conclusie stond centraal: de lengte en de gekunstelde vorm van de laagvliegroutes zijn in feite belachelijk. "De politiek wil het zo, dus zoeken wij naar de beste oplossing" is de mening van aan aantal van uw medewerkers. Duidelijk is, dat de langdurige laagvliegroutes nadelig zijn voor het milieu, de leefbaarheid en de gezondheid in grote regionale gebieden. Inmiddels blijkt, dat de gemeten waarden tijdens de (door de Commissie geadviseerde) Belevingsvlucht aantonen, dat de geluidbelasting veelal groter is dan waar in de bijgestelde MER vanuit is gegaan. De verklaring hierover van de minister is niets zeggend en heeft ervoor gezorgd, dat de zorgen en de onrust over de gevolgen voor de inwoners verder zijn toegenomen. Deze evaluatie door de minister is in het licht van deze procedure erg onzorgvuldig en geeft geen herstel van vertrouwen in de overheid bij de burgers. Integendeel. Een serieuze evaluatie is noodzakelijk, waarbij de hogeren geluidbelasting onderdeel van het besluitvormingsproces moet zijn. Daarnaast wijzen wij u op een aantal (politieke) feiten: • De Kamer heeft een motie aangenomen, met steun van het CDA, de CU en D66 waarin geen autonome groei of vracht op Lelystad Airport wordt toegestaan • De Provinciale staten van Gelderland en Overijssel hebben uitgesproken, dat laagvliegen vanaf Lelystad Airport onacceptabel is • Het CDA heeft op het najaarscongres in 2018 besloten, dat het vliegveld alleen open kan als duidelijk is, dat het luchtruim uiterlijk in 2023 opnieuw is ingedeeld, waarbij de laagvliegroutes zijn verdwenen. Ten onrechte niet opgevolgde adviezen Commissie MER De Commissie MER adviseert enkele belangrijke punten, welke niet opgevolgd zijn: • Er moet inzicht worden geboden in frequentie en momenten van overvliegen, de minimale hoogte, hoe groot een vliegtuig dan oogt en de te verwachten piekgeluidniveaus. Deze gegevens ontbreken momenteel volledig. • Zolang er geen definitief besluit is over de herindeling van het luchtruim, kan de situatie ontstaan dat het MER niet de effecten beschrijft van het uiteindelijke, feitelijke gebruik van de luchthaven. Ook hier geldt dus eerst herindeling luchtruim! • Het MER moet gaan over de gevolgen van het hele project en dus alles wat nodig is voor het uitvoeren van de vluchten. Dit betekent dus ook de effecten van laagvliegroutes boven "het oude land". Dit ontbreekt grotendeels. Deze genoemde omissies moeten voor de opening worden hersteld en moeten deel uit maken van het besluitvormingsproces. 4. Verbetervoorstel geluidsoverlast. In het voorstel tot wijziging van het Luchtvaartbesluit is opgenomen, dat het vliegveld is geopend van 5. uur tot 23.00 uur. Zoals bekend betekenen laagvliegende en opstijgende vliegtuigen (ook in de provincie Flevoland) heel erg veel lawaai. In de voorschriften worden de volgende tijden gehanteerd: dagperiode van 7.00 uur tot 19.00 uur, avondperiode van 19.00 tot 23.00 uur en nachtperiode van 23.0 tot 7.00 uur. De geluidseffecten van vliegtuigbewegingen in de nacht worden 10 keer zo zwaar meegenomen. Hieruit blijkt, de grote nadelige gevolgen van vliegtuigbewegingen in de nacht. In het kader van beperking van het aantal geluidsgehinderden en ernstig geluidsgehinderden moet de geluidsoverlast van het vliegverkeer worden beperkt door de openingstijd te wijzigen in "geopend van 7.00 uur tot 23.00 uur". In veel gevallen zal dit betekenen, dat onze inwoners een uur per dag meer nachtrust kunnen krijgen. Dit is een belangrijke bijdrage aan een gezonder leefmilieu. Op dit punt moeten we met ons allen kiezen voor de meerwaarde van de gezondheid. Deze te nemen beslissing doet ook recht aan het advies van de Commissie MER om met partijen overeen te komen de milieunadelen te beperken. Er wordt dus nadrukkelijk gepleit om, in het belang van de gezondheid van vele tienduizenden inwoners de openingstijd vast te stellen op 7.00 uur i.p.v. 6.00 uur. 6. Afweging geluids-en externe veiligheidseffecten. Geluid: Over de geluidseffecten is in het kader van het MER duidelijk, hoe technisch gemeten en gerekend wordt. Het gaat echter vooral ook over de beleving van de geluidseffecten. Met name de beleving van de geluidseffecten in de nacht van 6.00 uur tot 7.00 uur is problematisch en kost tienduizenden inwoners veel nachtrust. Technisch gezien is dit geen probleem, omdat het geluid over 24 uren wordt verdeeld. De beleving van de overlast tussen 6.00 uur en 7.00 uur is vele malen groter dan de technische berekeningen. Verder wordt de overlast berekend op ernstig gehinderden en worden alle andere gehinderde inwoners genegeerd. Er zijn in de praktijk dus vele malen meer inwoners welke hinder krijgen van het vliegtuiglawaai. Zoals onder punt 5 aangegeven wordt daarom gepleit voor een verschuiving van de openingstijd naar 7. uur. De conclusie onder 6.2 van de toelichting op het ontwerp luchthavenbesluit wordt daarom niet gedeeld en moet worden aangepast in: "De wettelijk bepaalde beperkingsgebieden moeten worden aangepast aan de hand van door de bewoners bepaalde en te verwachten geluidbelasting." Veiligheid: Door verschillende deskundigen wordt aangegeven, dat de risico's van vogelaanvaringen groter zijn dan in het kader van het MER naar voren komt. Met name is er meer risico rond het vliegveld Lelystad maar ook in het kader van de lange laagvliegroutes. Wij hebben meer vertrouwen in onafhankele deskundigen, dan bijvoorbeeld in het commerciële bureau Waardenburg en de op grote afstand uitgevoerde waarnemingen van het KNMI. In dit kader wijzen wij op de mogelijkheid de Onderzoeksraad van veiligheid te verzoeken een onderzoek uit te voeren naar het voornemen tot uitbreiding van het vliegveld Lelystad. Wij verwijzen hierbij naar artikel 43, lid 1, Rijkswet Onderzoeksraad voor veiligheid. Het is ons bekend, dat mogelijke vogelaanvaringen prioriteit kunnen hebben bij de Onderzoeksraad. Wij verzoeken de Minister om een schriftelijk verzoek te doen tot het instellen van een onderzoek bij deze raad. 6. Door uw Ministerie voorgestelde wijziging vertrekroute moet vernietigd worden. In de laatste week van deze procedure komt er, als donderslag bij heldere hemel, van het ministerie van I en W een voorgestelde wijziging vertrekroutes vanaf Lelystad, februari 2019. Globale ligging route bij Hattem. Een ongekend harde slag voor Hattem als dit door zou gaan. Ongeloof overheerst. Onze buren Oldebroek en Heerde hebben kennelijk bij het ministerie gelobbyd en het voor elkaar gekregen, dat de pijn van de laagvliegroutes grotendeels naar Hattem en zelfs Kampen wordt verlegd. Dat de laagvliegroutes nog langer worden en dat de buren met de overlast worden opgezadeld maakt niets uit. Als wij er maar geen last van hebben. ACHTERKAMERTJES POLITIEK VAN DE EERSTE ORDE! "Hoezo herstel van vertrouwen door de Minister"? De gemeenteraad van Hattem heeft inmiddels unaniem gereageerd op deze schandalige overval en aangegeven dit niet te accepteren. Maar de routelijn is voorgesteld, namens de Minister. Door dit voorstel wordt de gemeente Hattem bij vertrekkende vliegtuigen volgens het MER grotendeels geconfronteerd met geluidscontouren van circa 56dB. Omdat vanaf het knooppunt Hattemerbroek richting Apeldoorn ook geklommen mag worden, kan het geluid boven Hattem stijgen tot 65dBI. Natuurlijk zijn burgers al langer beducht voor de onbetrouwbare overheid, maar dat deze onbetrouwbaarheid opnieuw zo duidelijk aan de oppenvlakte komt is ziekmakend. Deze wijziging moet ongedaan worden gemaakt. Neem onze volksvertegenwoordiging In Hattem serieus. Wij zijn van mening, dat de bij uw ministerie bekend zijnde Route Tl openbaar wordt en met belanghebbenden wordt besproken. 7. Opvattingen Minister staan haaks op herstel van vertrouwen en zijn ondemocratisch. Wij hebben kennis genomen van uw opvatting in de Volkskrant waarin u aangeeft dat Schiphol moet doorgroeien tot meer dan 500.000 vluchten en dat u de coalitiepartijen CDA, D66 en Christenunie wilt overhalen om in de toekomst nieuwe vakantievluchten vanaf Lelystad Airport te laten vertrekken. Daarmee loopt u voor de muziek uit en maakt het indienen van een zienswijze als de onderhavige in feite tot een farce. U moet immers de zienswijzen nog op hun merites beoordelen en nog met de Kamer debatteren. Wij zijn hierover zeer verbaasd. Daarmee geeft u in feite aan onze inwoners en gemeentelijke en provinciale bestuurders die niets in uw plannen zien niet serieus te nemen. Wij vinden dit een buitengewoon kwalijke zaak. Desgewenst zijn wij graag bereid onze zienswijze verder toe te lichten. Graag dan contact opnemen met de opsteller van deze zienswijze: Harry Kremer, Geldersedijk 107, 8051 SE Hattem.

Vanavond ontvingen we bij Zoethout, ...

ChristenUnie ChristenUnie Hattem 26-02-2019 22:19

Vanavond ontvingen we bij Zoethout, samen voor jou leden en belangstellenden om te praten over 'naar school in Hattem, maar waar?' Het college van BW stelde voor om de De Zaaier Hattem en de Van Heemstraschool te vestigen op de voormalige locatie van de Noordgouw. De avond was vooral bedoeld om advies te krijgen van de deelnemers over het standpunt dat we als fractie zullen innemen. Na een korte introductie door Arend Palland (fractievoorzitter) en Auke Schipper (wethouder) bespraken de deelnemers wat er verder moet gebeuren met de plannen. De meeste aanwezigen gaven aan dat de zorgen over de veiligheid op korte termijn niet kunnen worden weggenomen, terwijl er wel haast is, omdat De Zaaier en de Van Heemstraschool dringend meer en nieuwe ruimte nodig hebben. Aan de bespreking nam ook een enkele ouder met kinderen op het Palet deel. Zij vroegen om duidelijkheid aan de ChristenUnie leden over of de Noordgouwlocatie dan wel geschikt was voor het Palet. De reactie van de anderen was: 'uiteraard niet, tenminste nu nog niet!'. De locatie is op zich prima, maar het gaat alleen tijd kosten om te garanderen dat deze plek werkelijk veilig is, terwijl de scholen van cluster 1 het water ongeveer aan de lippen staat. Aan het eind van de avond vatten de raadsleden samen wat ze hadden begrepen van de aanwezigen. De boodschap was goed overgekomen aldus de deelnemers.

Bijeenkomst fracties ChristenUnie Noordoost Veluwe

ChristenUnie ChristenUnie Hattem 17-02-2019 19:15

https://hattem.christenunie.nl/k/n6073/news/view/1264213/940224/unnamed-4.pngHet is woensdag 23 januari als de ChristenUnie raadsleden en wethouders uit Oldebroek, Heerde en Hattem elkaar in het Hattemse stadhuis ontmoeten. De avond is een initiatief van de Hattemse fractie. De deelnemers spreken onder meer over Lelystad Airport, de jongste ontwikkelingen rond het bedrijventerrein H2O, de intergemeentelijke samenwerking en de komende verkiezingen voor leden van de Provinciale Staten en de Waterschappen.

Rond het bedrijventerrein H2O zijn er ontwikkelingen. Heerde wil zich terugtrekken als aandeelhouder, terwijl de gemeente Zwolle belangstelling toont om toe te treden. Tijdens het overleg bespreken we de mogelijke gevolgen van een toetreding van Zwolle. Een andere mogelijkheid is dat Hattem en Oldebroek de aandelen van Heerde overnemen. De fracties spreken af om de besluitvorming over het vervolg met elkaar af te stemmen.

Het resultaat van de ontmoeting is dat we elkaar beter weten te vinden op onderwerpen. Verder spreken we af er bij onze leden en inwoners op aan te dringen om een zienswijze (lees: bewaar) in te dienen over de uitbreiding van Lelystad Airport.

We besluiten elkaar twee maal per jaar te ontmoeten. Oldebroek regelt het eerstkomende CU-H2O-overleg.

Verkiezingen Provincie en Waterschap (Bestuur)

ChristenUnie ChristenUnie Hattem 17-02-2019 19:12

https://hattem.christenunie.nl/k/n6073/news/view/1264212/940224/unnamed-2.pngOp 20 maart kunt u weer naar de stembus en dat is dit keer meer dan de moeite waard: u kiest zowel uw provinciale-, als uw waterschapsbestuur. Niet onbelangrijk in een tijd van stijgende zeespiegels en toenemend overstromingsgevaar. Als u gaat voor een ChristenUnie-statenlid, kies er dan een uit Hattem en breng een voorkeurstem uit op de nr 12 van de lijst: Gert Kers.

Gert en de overige kandidaten staan op de kandidatenlijst voor de statenverkiezingen.Als u gaat voor een ChristenUnie-waterschapbestuurder uit de buurt, is Ben van der Linde (Wapenveld) de dichtstbijzijnde ChristenUnie-kandidaat op de kandidatenlijst.

Een persoonlijk woord van Gert Kers:

Woensdag 20 maart zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten. Veel stemmers vinden het provinciaal bestuur maar ver van de burger af staan. Maar vaak wordt vergeten dat bij de statenverkiezingen indirect ook de Eerste Kamer wordt gekozen. Het is dus erg belangrijk om te gaan stemmen. Omdat ik als Noord-Veluwse kandidaat op de 12e plek van de provinciale kieslijst sta werd ik samen met de ChristenUnie fractievoorzitter van Oldebroek uitgenodigd bij LOCO (locale omroep Oldebroek) voor een interview. Wat vind jij heel belangrijk vroeg de interviewer? “Dat een rijke provincie als Gelderland haar burgers financieel stimuleert om te investeren in duurzaamheid zoals zonnepanelen, warmtepomp, isolerende maatregelen e.d.” antwoordde ik.

Woensdag 6 maart komt huidig ChristenUnie-statenlid Peter van ‘t Hoog naar Wezep (GKV-kerk Het Noorderlicht) en kunt u hem dat zelf vragen. Noteer deze datum alvast. Samen met de fractievoorzitter van ChristenUnie Oldebroek waarmee ik was uitgenodigd bij LOCO, concludeerden wij dat ChristenUnie Gelderland wel wat input uit deze belangrijke ChristenUnie regio (bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen overal de grootste op de Noord-Veluwe!) kan gebruiken. Daarom reken ik op uw stem.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.