Nieuws van GroenLinks in Dordrecht over CDA inzichtelijk

6 documenten

De fysieke omgeving in tijden van corona | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks SGP CDA Dordrecht 14-04-2020 00:00

De lucht wordt schoner, geluidsoverlast minder, de natuur loopt uit en komt tot bloei. Kunnen we iets daarvan vasthouden als straks corona onder controle is? Of neemt de vervuiling en aantasting van de natuur, de uitstoof van CO2 weer toe naar het oude niveau. Dat hangt af van hoe we ons vervoer en transport regelen, hoe we omgaan met schadelijke stoffen, hoe en waar we bouwen en hoe we ons aanpassen aan en inzetten voor de natuur. Het is daarom noodzakelijk dat het beleid op deze terreinen door gaat en dat we daar kritisch over blijven meedenken. Gelukkig proberen politiek en bestuur in Dordrecht dat met veel energie door online vergaderen en veel schriftelijke communicatie. Ik bespreek hieronder kort een paar relevante zaken die de afgelopen weken aan de orde waren.

      

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Geluid

We bespraken een burgerinitiatief om langs de N3 bij Dubbeldrecht geluidsschermen te plaatsen. Het college wil dat niet honoreren omdat er stiller asfalt komt, bomen worden geplant en de weg wellicht een 80 km-weg wordt. GroenLinks hoopt en verwacht bovendien dat er geleidelijk minder autoverkeer zal komen en dat een groter deel van het wagenpark elektrisch wordt. Daarom voor dit moment instemming met het collegestandpunt. Rondom de N3 is Rijkswaterstaat verantwoordelijk voor het voldoen aan de wettelijke geluidsnormen. Die vinden wij te hoog. Samen met andere partijen zoeken we naar mogelijkheden om die te verlagen. Het college gaat daar vooralsnog niet in mee. Integendeel, bij woningbouw bij de Hastingsweg en aan de zuidzijde van het station wil men zelfs hogere normen gaan hanteren. Dit wordt binnenkort besproken en wij zullen ons daarbij inzetten voor lagere geluidsbelasting.

Milieu

We spraken over PFOA en GenX. De provincie heeft de hoeveelheden die Chemours jaarlijks mag lozen flink teruggeschroefd. Chemours gaat daartegen in beroep. Wij vinden dat een slecht teken. Het gaat om zgn. zeer zorgwekkende stoffen en daarvan moet maximaal worden tegengegaan dat die in het milieu terechtkomen. Daar is Chemours kennelijk niet toe bereid. Ook het college vindt dat Chemours best méér kan doen. We blijven ons inzetten om uiteindelijk tot een volledig stoppen van lozingen te komen.

In de discussie bleek ook dat er weinig bekend is over hoeveel van deze stoffen er in oppervlakte- en grondwater zit en dat vrij soepel wordt omgegaan met verontreinigde grond. Dat terwijl wordt toegegeven dat er weinig over de uitwerking op gezondheid en natuur bekend is. Wij vinden dat zorgelijk en vermetel. We hebben opgeroepen tot meer onderzoek.

Duurzame mobiliteit

Het is in onze ogen onvermijdelijk dat de automobiliteit geleidelijk wordt teruggedrongen. We gebruiken de auto te veel (namelijk ook als dat niet nodig/gezond is) en te weinig (er zijn te veel auto’s die ongebruikt parkeerruimte staan in te nemen). Samen met onder meer CDA en CU/SGP zetten wij ons in om eerdere oproepen voor een duurzamer mobiliteitsbeleid gestalte te geven. 

Het verkeersplan voor de Spuiboulevard/Schil West ziet er in grote lijnen heel aantrekkelijk uit. Maar ook hier schrikt met en ervoor terug om het autoverkeer in het centrum echt terug te dringen. Onze visie: alleen met de auto naar het centrum als het echt niet anders kan. Dat maakt het centrum tegelijkertijd veel aantrekkelijker.

Gebouwde omgeving

Terwijl het aantal woningen in Dordrecht groeit, neemt het aantal sociale huurwoningen al enkele jaren af. Dat is in strijd het pas-op-de-plaatsbeleid en de ambitie om 10% van de nieuwbouw sociale huur te laten zijn. We hebben daar vragen over gesteld en zullen daar dicht op blijven zitten.

Ook hebben we vragen gesteld over waarom de gemeente groene daken niet wil subsidiëren en waarom nog geen maatregelen zijn getroffen om te zorgen dat daken van nieuwe bedrijfspanden geschikt zijn voor groen en/of zonnepanelen.

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen ...

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP Partij voor de Vrijheid D66 Dordrecht 24-04-2019 10:02

Na het debacle NS, Qbuzz, stevenen we af op volgend project: de #waterbus. Er is veel te beleven op ons eiland alleen kan niemand er straks meer komen. in ieder geval niet met OV. Daarom hebben we nu op initiatief van Rolin den Heijer van de Dordtse VVD raadsbreed art 40 vragen gesteld. Hopelijk zijn we er op tijd bij. Hieronder kunt u de artikel 40 vragen lezen. Antwoorden op deze vragen verwachten wij over ongeveer 6 weken. Betreffende: Artikel 40-vragen Nieuwe aanbesteding waterbus Namens de gemeenteraad van Dordrecht: Beter voor Dordt, Dordtse VVD, CDA, D66, GroenLinks, CU/SGP, PVV, SP, VSP, PvdA en Gewoon Dordt Afgelopen week werd bekend dat bij de nieuwe aanbesteding van de waterbus de frequentie fors omlaag gaat voor wat betreft de routes van Dordrecht naar Rotterdam en vice versa via de andere Drechtsteden. Van een nieuwe exploitant wordt een veel lagere vervoersfrequentie verwacht dan de reizigers nu gewend zijn. Dat is funest voor een evenwichtige modal split waarbij reizigers een prima alternatief grotendeels kwijtraken. Het Drechtstedenbestuur heeft hierover vorige week een kritische brief geschreven aan de verantwoordelijk gedeputeerde, de heer Janssen. Dit leidt bij de gemeenteraad Dordrecht tot de volgende vragen aan het college: 1. Bent u het met ons eens dat in het programma van eisen tenminste het huidige niveau van dienstverlening te vragen aan een nieuwe exploitant? 2. Bent u het met ons eens dat een verlaging van het niveau van de dienstverlening van de waterbus niet strookt met de groei-ambitie van Dordrecht en de Drechtsteden en de multimodale bereikbaarheid van de Drechtsteden in het algemeen en Dordrecht in het bijzonder? Zo neen, waarom niet? 3. Bent u het daarom met ons eens dat het Dordtse eiland ook per waterbus goed verbonden hoort te zijn met de andere Drechtsteden, Kinderdijk en Rotterdam? 4. Wat is de inzet geweest van het Dordtse college bij de aanbesteding van de nieuwe waterbusconcessie zowel richting Drechtsteden als provincie? 5. Wat is de inbreng van het Dordtse college in zowel de Drechtsteden als naar de verantwoordelijk gedeputeerde Janssen geweest? Welke (harde) Dordtse eisen en wensen zijn in dit overleg op tafel gelegd en wanneer was bekend wat de inzet van de provincie zou zijn? 6. Welke stappen gaat het college nemen zowel binnen de Drechtsteden als naar de provincie nemen om te komen tot de best mogelijke dienstverlening en dienstregeling in de nieuwe concessieperiode?

GroenLinks en CDA willen beter bereikbaar Zuid-Holland voor mensen met een beperking | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks CDA Dordrecht 22-01-2019 00:00

De provinciale fractie van GroenLinks maakt samen met het CDA een vuist om het OV in Dordrecht en de Drechtsteden voor mensen met een mobiliteitsbeperking te verbeteren. Uiteraard is de fractie van GroenLinks Dordrecht hier enorm blij mee. Hieronder de schriftelijke vragen die door lijstrekker Berend Potjer zijn gesteld.

GroenLinks en CDA willen dat het Openbaar Vervoer in Zuid-Holland toegankelijk is voor iedereen en dat mensen in een rolstoel zonder problemen samen kunnen reizen. 

Lijsttrekker Berend Potjer (GroenLinks): “Mensen die door een beperking niet zelf kunnen rijden zijn vaak afhankelijk van het openbaar vervoer om ergens heen te gaan en een sociaal isolement te voorkomen. Juist in deze tijd van de participatiesamenleving wil je dan dat het openbaar vervoer steeds toegankelijker wordt. In de praktijk lijkt het echter achteruit te gaan. Mensen met een rolstoel konden kunnen in het nieuwe jaar niet meer gewoon de MerwedeLingelijn pakken, maar moeten zich nu twee uur van tevoren aanmelden. Dat is toch niet meer van deze tijd? Zuid-Holland wil de best bereikbare provincie zijn, als GroenLinks vinden wij dat de provincie ook voor mensen met een beperking bereikbaar moet zijn.'

 

Statenlid Cetin (CDA): “Mensen met een rolstoel of scootmobiel hebben ook vrienden. Vaak ook met een rolstoel of scootmobiel. Als CDA vinden wij het belangrijk dat die samen kunnen reizen. In andere provincies kan dat, dan moet dat in Zuid-Holland toch ook kunnen?'

 

Het 'VN-verdrag inzake personen met een fysieke beperking' verplicht de Nederlandse overheid om openbare voorzieningen voor iedereen toegankelijk te maken. GroenLinks en CDA roepen de provincie Zuid-Holland met schriftelijke vragen op werk te maken van toegankelijkheid van het Openbaar Vervoer.

Een mooie afsluiting van 2018 voor GroenLinks Dordrecht | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks D66 CDA ChristenUnie Dordrecht 29-12-2018 00:00

18 december was de laatste gemeenteraad van het jaar met een goed gevulde agenda. Er is gesproken over de ontwikkeling van Amstelwijck, de verhuizing van de dagopvang van het Leger des Heils, een busverbinding naar de grootste openbare begraafplaats in de Drechtsteden de Essenhof, sportvisie en duurzaamheid. GroenLinks heeft 5 moties ingediend of mede ondertekend. Van de 5 zijn er 4 met grote meerderheid aangenomen.

Motie Aandacht duurzaam en energie, zonnepanelen op daken van basisscholen Dordrecht:

Op initiatief van GroenLinks gaat de gemeente er aan werken dat op de basisscholen van Dordrecht zonnepanelen komen. Dat is goed voor het milieu en goed voor de portemonnee van de scholen: panelen verdienen zich binnen 7 terug. Maar bovenal: het is een goed voor onze jeugd om les te krijgen in gebouw dat past bij hun toekomst. Om dit voor elkaar te krijgen heeft GroenLinks met de ChristenUnie een motie opgesteld. Die is met ruime meerderheid aangenomen, 36 van de 39 stemmen. De wethouder gaat het nu uitvoeren. Vanuit scholen horen we ook enthousiaste reacties. En er zijn bedrijven die willen gaan plaatsen en kosten voorfinancieren. Wij zetten er op in dat het nu voortvarend gebeurt, zodat al komend jaar op de eerste basisscholen zonnepanelen komen te liggen.

Motie vreemd aan de orde van de dag Kappen met die ongein en aan de slag nu!

Kappen met die ongein en aan de slag ermee.  Al jaren is er gedoe rondom de sportvelden en hun clubs. Er moet worden verhuisd oa. omdat de grond nodig is voor woningbouw en omdat de sportvisie aangeeft dat zoveel mogelijk geconcentreerd moet worden. Beloftes zijn gedaan op verbetering van de bestaande velden en hun kantines en kleedkamers. Omdat er niet is doorgepakt en de situatie van de plannen steeds weer zijn gewijzigd is er weinig tot niets gebeurd. Afgelopen jaar is er de Paraplu ontstaan. Een overkoepelend orgaan waarin alle clubs zouden worden meegenomen. Er is een bepaald bedrag beschikbaar en het zou allemaal voor 1 december geregeld zijn. Helaas bleek da paraplu ingeklapt. Daarom hebben wij nu met de oppositiepartijen een motie gemaakt waarin wij aangeven dat het nu klaar moet zijn. Dat er nu werkelijk aangepakt en doorgepakt moet worden. Behalve Beter voor Dordt hebben alle partijen voor deze motie gestemd. Inclusief de eis dat er voor 1 maart nu een totaal voorstel moet liggen. Naar de mening van GroenLinks moet dit haalbaar zijn. Er liggen al verschillende voorstellen. Deze kunnen worden getoetst en voorzien worden van een bijgesteld financiële paragraaf.  Zodat wij na 1 maart de gelegenheid hebben te kunnen kiezen voor een uiteindelijke oplossing.  Het college heeft de mouwen voor deze periode opgestroopt en wil voortvarend aan de slag. Daar hebben ze met deze motie op dit dossier nu de volle gelegenheid.

Motie Wij willen buslijn 2 langs de Essenhof.

Wij willen een buslijn 2 langs de Essenhof. Mooi dat deze motie is aangenomen. Het geeft de wethouder opnieuw de opdracht om na te gaan of dit mogelijk is: een lijn 2 langs de Essenhof te laten rijden. Een busstop langs de Essenhof is een traject van jaren. Verschillende fracties hebben hier al vaker aandacht voor gevraagd. Bij de nieuwe concessie leek het het juiste moment om deze lang verwachte wens in vervulling te gaan. Echter Qbuzz, die het bus-OV in de regio de komende jaren gaat verzorgen zou daar geen financieen voor hebben. De busstop bij de Essenhof was niet als eis in de concessie meegenomen , maar slechts als wens. Dus voor Qbuzz leek de keuze dan ook makkelijk te zijn om de wens niet in te willigen. GroenLinks en andere fracties hebben zich hiermee niet neergelegd. En zijn met allerlei alternatieven gekomen. Deze zijn oi niet allemaal nagelopen. Mooi dus dat de wethouder dit alsnog gaat doen. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. En in de tussentijd zullen we het moeten doen met een elektrisch karretje dat de bezoekers van de Essenhof op kan halen van de dichtstbijzijnde halte en naar de Essenhof kan rijden. Wij willen een buslijn met busstop bij de Essenhof: wordt vervolgd in 2019.

Motie Een visie op de opvang van kwetsbare doelgroepen waar een wil is is een weg.

Motie: Een visie op de opvang van kwetsbare doelgroepen : Waar een wil is is een weg  Tijdens de laatste commissievergadering op 11 december j.l. waarin de verhuizing van de dagopvang van het Leger des Heils werd besproken , werd het maar eens duidelijk dat we te maken hadden met een complex materie, met als conclusie: binnen korte termijn is er  geen kant en klare oplossing te bedenken hoe we met opvang van dak -en thuislozen om moeten gaan. Tenminste niet anders dan dat we nu doen Centrale vraag hierbij was dan ook: Hoe zorg je er als stad voor dat de kwetsbare groepen, die noodzakelijke zorg en opvang nodig hebben op een verantwoorde wijze opgevangen worden Belangrijk hierbij is  dat dit plaatsvindt op locaties waar de  veiligheid en leefbaarheid in de wijk in balans blijven.  Zoals in de commissievergadering aangekondigd hebben wij tijdens de laatste raadsvergadering samen met D66 de motie: “Een visie op de opvang van kwetsbare doelgroepen, waar een wil is is een weg” ingediend., Hierin roepen wij het college op  om een visie op te stellen over de opvang van de kwetsbaregroepen in Dordrecht. De motie is medeondertekend door het CDA, SP, Gewoon Dordt en de PvdA. De motie is met ruime meerderheid aangenomen in de Raad.

Motie Bouwen naar behoefte.

Nieuwbouw in Dordrecht wordt duurzamer dankzij motie van GroenLinks

De gemeente wil de komende jaren veel woningen gaan bouwen: 4.000 in de komende vier jaar. Maar hoe zien die woningen eruit en hoe duurzaam zijn ze? Tot op heden volgt de gemeente daarin wat wettelijk verplicht is, en laat het verder aan de markt over. Alleen voor 'van gas los' benadert ze actief bouwbedrijven. En daardoor verrijzen er in onze stad nog steeds nieuwe gebouwen die niet heel duurzaam zijn. Zo staan er geen zonnepanelen op het dak, terwijl het prima kan. Wij pleiten er voor dat de gemeente aan bouwbedrijven duidelijke criteria mee gaat geven. Dat hebben we verwerkt in een motie, en die haalde het met een ruime meerderheid: 36 van de 39 stemmen. Het geeft een zet aan ontwikkeling van onze stad in de goede richting: duurzame woningen waarin mensen goed kunnen leven.  GroenLinks doet voorstel voor betaalbare woningen  

Motie Kinderpardon | Dordrecht

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 CDA PvdA Dordrecht 26-09-2018 00:00

400 kinderen, die op dit moment meer dan 5 jaar in Nederland woonachtig zijn, waarvan sommigen inmiddels onze buren, onze vrienden, teamgenoten, klasgenoten en inmiddels misschien onze collega’s. zijn.

Allemaal dreigen zij buiten hun schuld uitgezet te worden naar een land waar zij misschien nog nooit van gehoord hebben, de taal niet spreken en de cultuur niet kennen. Daarentegen zijn het kinderen die weliswaar op papier geen Nederlandse nationaliteit hebben, maar inmiddels zo in Nederland geworteld zijn , dat zij niet anders weten dan dat hier hun toekomst ligt.

 

het moge duidelijk zijn dat het kinderpardon, zoals het nu is niet werkt. Het is dus Tijd voor Verandering.

Wij, Groenlinks Dordrecht ,het CDA, D66, de SP, PvdA die nu al hebben meegetekend, zijn ons bewust dat wij als gemeente niet gaan over dit pardon.

De wet en regelgeving wordt gemaakt in Den Haag.

We kunnen twee dingen doen: onze landelijke partijen bestoken met het verzoek nu eindelijk eens tot een meer rechtvaardig asielbeleid te komen en een meer ruimhartig kinderpardon.

Of zoals wij voorstellen Nu als totale gemeente op te staan en ons te scharen achter de meer dan 50 gemeenten, die een soort gelijke motie al hebben aangenomen.

 

Vanmorgen werd ik getroffen door het verhaal van een jong meisje , die reeds 9 jaar in Nederland woont. Een heel kort stukje hieruit wil ik u allen niet onthouden. Een alinea die aangeeft hoe zij al in Nederland Thuis is .

Nadat we na zes jaar een uitspraak kregen, gingen wij in beroep tegen de beslissing om uitgezet te worden. Dat beroep werd gegrond verklaard, maar de staat ging zelf in hoger beroep om toch gelijk te krijgen. Dat gebeurde drie keer. Drie keer kregen wij eerst te horen dat we gelijk hadden en mochten blijven, maar ging de staat alsnog in hoger beroep.

Als actief lid van de jongerenpartij van de ChristenUnie hoop ik met heel mijn hart dat ook mijn partij in actie komt. Voor ons, maar ook voor die andere 400 kinderen die uitgezet dreigen te worden. Want niemand wil iedere week weer voor een nieuw gezin campagne voeren. Er moet een oplossing komen voor alle 400 kinderen. En tot die tijd moeten we gezinnen zoals die van mij niet uitzetten.

GroenLinks Dordrecht400 kinderen, ...

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie D66 CDA PvdA Dordrecht 25-09-2018 18:32

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.