Nieuws van politieke partijen in Heemstede inzichtelijk

287 documenten

Enquête voorkeuren Afvalsysteem Heemstede

VVD VVD Heemstede 13-01-2021 09:37

Heemstede staat voor een belangrijke keuze en bijbehorende investeringen voor een nieuw afvalsysteem. Door het invullen van deze 6 minuten durende enquête geeft u ons inzicht in uw voorkeur voor een afvalsysteem in Heemstede. 
Klikt u op onderstaande link en de enquête begint:
Deel deze link met uw buren of met vrienden/kennissen elders in Heemstede.
Houd u de (sociale) media in de gaten voor de uitkomsten die we halverwege februari 2021 zullen delen.
Hartelijk dank alvast voor uw deelname!

digitale ALV 17 november 2020

VVD VVD Heemstede 12-11-2020 10:15

Dinsdag 17 november 2020, aanvang 20.00 uur, staat de digitale ALV gepland. Helaas is het niet mogelijk elkaar persoonlijk te ontmoeten. Velen van ons zijn al gewend aan het online vergaderen of voor privé redenen met elkaar op deze wijze af te spreken en elkaar te zien. Tijdens deze ALV hebben we als speciale gast Dilan Yesilgöz-Zegerius, lid van de Tweede Kamer. Het belangrijkste motto in haar functie als volksvertegenwoordiger is: "Mensen ruimte bieden om hun leven zelf in te richten".

Hoofdthema van deze ALV zal het concept verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamer verkiezingen, 17 maart 2021,  zijn dat op 6 november jl. is gepubliceerd. Het Amsterdamse Tweede Kamerlid Dilan Yesilgöz-Zegerius (Justitie, Veiligheid, OM en Politie)  gaat als gastspreker nader in op het concept verkiezingsprogramma en zal uiteraard uw vragen hierover beantwoorden.

Wij nodigen u van harte uit om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn. Aangezien de ALV digitaal plaatsvindt, zal het proces wat anders zijn dan wat u gewend bent.

Het is noodzakelijk dat u zich van te voren per mail aanmeld bij de secretaris. U kunt zich aanmelden tot 16 november 2020, 12.00 uur!

Diegenen die zich op tijd hebben aangemeld ontvangen een link voor de digitale vergadering van de secretaris. Niet (op tijd) aanmelden, betekent dus niet deelnemen. 

Dinsdag 17 november 2020, aanvang 20.00 uur, staat de digitale ALV gepland. Helaas is het niet mogelijk elkaar persoonlijk te ontmoeten. Velen van ons zijn al gewend aan het online vergaderen of voor privé redenen met elkaar op deze wijze af te spreken en elkaar te zien. Tijdens deze ALV hebben we als speciale gast Dilan Yesilgöz-Zegerius, lid van de Tweede Kamer. Het belangrijkste motto in haar functie als volksvertegenwoordiger is: "Mensen ruimte bieden om hun leven zelf in te richten".

Hoofdthema van deze ALV zal het concept verkiezingsprogramma voor de Tweede Kamer verkiezingen, 17 maart 2021,  zijn dat op 6 november jl. is gepubliceerd. Het Amsterdamse Tweede Kamerlid Dilan Yesilgöz-Zegerius (Justitie, Veiligheid, OM en Politie)  gaat als gastspreker nader in op het concept verkiezingsprogramma en zal uiteraard uw vragen hierover beantwoorden.

Wij nodigen u van harte uit om bij deze bijeenkomst aanwezig te zijn. Aangezien de ALV digitaal plaatsvindt, zal het proces wat anders zijn dan wat u gewend bent.

Het is noodzakelijk dat u zich van te voren per mail aanmeld bij de secretaris. U kunt zich aanmelden tot 16 november 2020, 12.00 uur!

Diegenen die zich op tijd hebben aangemeld ontvangen een link voor de digitale vergadering van de secretaris. Niet (op tijd) aanmelden, betekent dus niet deelnemen. 

Raadsvergaderingen april en mei | Heemstede

GroenLinks GroenLinks Heemstede 02-07-2020 00:00

Tijdens de raads­vergadering op 23 april nam de gemeenteraad de duurzaamheidsnota 2020-2024 unaniem aan. De fractie is trots op het resultaat, zoals verwoord door onze wethouder Nicole Mulder:

“Het is een verbindende nota waarin we alle aspecten van ecologie, circulaire economie, duur­zame mobiliteit, klimaatadaptatie én energietransitie hebben samengebracht. Daardoor is een integrale aanpak mogelijk.”

De nota is HIER te downloaden.

In de raad van mei stonden op het programma het participatiebeleid van de gemeente Heemstede en de mogelijke ontwikkelingen op het terrein van het Spaarne Gasthuis. Het participatiebeleid is vastgesteld met 11 stemmen voor en 10 tegen. De uitvoering heeft trouwens al lang vorm gekregen met initiatieven van bewoners of met de website “Wij maken Heemstede”.

De ontwikkelingen op het terrein van het Spaarne Gasthuis leidden ook tot verdeeldheid. Het college stelde voortzetting van de huidige eerstelijnszorg voor, gecombineerd met wonen voor ouderen die begeleiding nodig hebben of  begeleid wonen voor jongeren die ondersteuning nodig hebben (40% van het programma); 30% van eventueel te realiseren woningen moet sociale huur worden; eventuele nieuwbouw moet gasloos en energieneutraal zijn. Maar de oppositie kwam met een motie: betrek de omwonenden om de kaders en randvoorwaarden voor een toe­komstige ontwikkeling vast te stellen. Met steun van één raadslid van de HBB is die motie aangenomen. Daardoor moet het college nu een participatietraject met omwonenden starten voor een plan, dat er nog niet is.

De gemeenteraad stelde in mei voor het eerst zelf een Coronamaatregel vast, unaniem, als hamerpunt: een overbruggingsregeling voor sportverenigingen, cultuur- en overige maatschappelijke instellingen zodat die het hoofd boven water kunnen houden.

Nieuwe bestemming voor het Lorentz de Haas Laboratorium

PvdA PvdA Heemstede 19-06-2020 14:11

Op 9 juni zijn de leden van de commissie Samenleving akkoord gegaan met de verdere uitwerking van een alternatief scenario voor de huisvesting van de Nicolaas Beetsschool. In het in 2019 vastgestelde Integraal Huisvestingsplan Basisscholen van de gemeente Heemstede was nog uitgegaan van tijdelijke huisvesting van de Nicolaas Beetsschool in het voormalig politiebureau aan de Kerklaan. Maar afgelopen week kwam wethouder Sjaak Struijf (PvdA) met een alternatief: renovatie van het op het SEIN-terrein gelegen Lorentz de Haas Laboratorium en inrichting daarvan als onderwijslocatie voor de Nicolaas Beetsschool. Waarna de bestaande locatie van de Nicolaas Beetsschool gebruikt kan worden als wissellocatie en tijdelijke huisvesting van basisscholen die de komende jaren gerenoveerd worden.

Tijdens de vergadering van de commissie Samenleving werd door alle raadsfracties enthousiast gereageerd op dit voorstel. Ook de Historische Vereniging Heemstede-Bennebroek en de vereniging van omwonenden van Meer en Bosch waren blij dat dit gemeentelijk monument eindelijk een nieuwe bestemming zou krijgen en nu gerenoveerd wordt. Ook de overige schoolbesturen waren (overwegend) positief. Wethouder Struijf kon tevreden terugkijken op de vele complimenten die hem ten deel vielen. Het is nu aan het college om dit scenario concreet uit te werken en daarbij ook nog eens te streven naar het energieneutraal maken van de nieuwe basisschool.

Het bericht Nieuwe bestemming voor het Lorentz de Haas Laboratorium verscheen eerst op PvdA Heemstede.

PvdA steunt overbruggingsregeling liquiditeit

PvdA PvdA Heemstede 20-05-2020 15:30

Het coronavirus heeft een ongekende impact op alle aspecten van het leven. Zo is al duidelijk dat veel maatschappelijke organisaties op het gebied van sport, cultuur en overige maatschappelijke instellingen door de coronacrisis op korte termijn in liquiditeitsproblemen dreigen te komen, waardoor hun continuïteit wordt bedreigd.

Het college van B & W wil met het instellen van een ‘tijdelijke overbruggingsregeling liquiditeit sport, cultuur en overige maatschappelijke instellingen’ de mogelijkheid scheppen om organisaties op het gebied van sport, cultuur en overige maatschappelijke instellingen, die als gevolg het coronavirus in ernstige liquiditeitsproblemen komen, financieel te ondersteunen door middel van een lening. Ze vroeg de gemeenteraad tijdens de Commissie Samenleving van 12 mei jl. in te stemmen met het instellen van zo’n overbruggingsregeling en daarbij voorlopig uit te gaan van een plafond van € 175.000.

De PvdA kon zich in hoofdlijnen prima vinden in dit voorstel want vindt het behoud van de genoemde Heemsteedse voorzieningen belangrijk. Wel onderstreepte de fractie dat ze het van belang acht dat stichtingen/verenigingen primair bij hun leden de oplossing zoeken en pas daarna bij de lokale overheid.

Het bericht PvdA steunt overbruggingsregeling liquiditeit verscheen eerst op PvdA Heemstede.

Veel onzekerheden financieel kader 2020-2025

ChristenUnie ChristenUnie Heemstede 14-05-2020 20:13

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1314962/48317/Nieuwe Euro bankbiljetten.jpgZonder de corona crisis was de gemeenteraad nu bezig geweest met het herijken van de financiële uitgangspunten voor de komende jaren. Inmiddels zijn de financiën zo onzeker geworden dat een echt debat hierover lastig is. Vast staat wel dat aanpassingen nodig zijn.

Het college heeft een nota gepresenteerd met de 2 grootste knelpunten in de begroting. Dit zijn:

De stijgende kosten in het sociaal domein waardoor het budget wat het Rijk geeft te kort is. Lagere inkomsten van het Rijk als gevolg van de stijgende huizenprijzen in Haarlem

Daarnaast is er onzekerheid rond de herijking van het gemeentefonds, of te wel het geld wat de gemeente jaarlijks van het Rijk krijgt. Er was een voorstel dat zou leiden tot meer geld voor gemeenten met veel inwoners maar door protest van andere gemeenten is dit voorstel inmiddels een jaar uitgesteld. Hierdoor is onduidelijk wat de gevolgen voor de gemeente Haarlem zullen zijn.

In de commissie bestuur is het stuk besproken. Binnenkort, als er meer duidelijk is over de financiële gevolgen van de corona-crisis volgt een groter debat over de lange termijn begroting van Haarlem.

Lees hieronder de bijdrage van schaduwraadslid Stefan Linder:

 

 

Voorzitter, er zijn makkelijkere tijden om het financieel kader te bespreken want op dit moment is het kijken in een glazen bol wat de financiële gevolgen van Corona zullen zijn.

Desalniettemin vinden wij lagere uitkeringen als gevolg van de stijging van huizenprijzen in Haarlem in het stuk nu een puur theoretisch verhaal. Wat dit nu voor de komende jaren voor Haarlem betekent qua geld wat we van het Rijk krijgen? Het is een raadsel…. Maar nog belangrijker: deze systematiek is pervers. Het is niet zo dat alle inwoners in Haarlem ineens meer zijn gaan verdienen. Gemiddeld is het inkomen wellicht toegenomen maar niet zo hard als de huizenprijzen. Dus flink lobbyen bij het Rijk is op zijn plaats om de systematiek van de “ozb-korting” aan te passen. Is het college daarmee bezig?

Verder is ook de ontwikkeling in het sociaal domein zorgelijk…. Dit speelt in vrijwel alle gemeenten. Welke opties zijn er om kostenstijging in het sociaal domein meer in de hand te krijgen? Kan het college hiervoor scenario’s opstellen en kunnen we daarbij leren van andere gemeenten? Overigens zijn wij wel van mening dat het Rijk meer geld moet geven voor het sociaal domein. Het Rijk heeft te veel bezuinigd hierop en nu blijkt dat de gemeenten gewoon te weinig hebben gekregen hiervoor bij de decentralisatie van de bevoegdheden naar de gemeenten in 2015.

Sjaak Struijf: besturen in coronatijd

PvdA PvdA Heemstede 04-05-2020 15:39

Wat raakt jou persoonlijk in deze ongewone situatie? Ik vind vooral de beelden van de Intensive Care afdelingen heel indrukwekkend. Zeker omdat de familie niet op bezoek kan. Het idee dat je niet bij je geliefde kunt zijn als hij of zij stervende is, grijpt mij zeer aan. Net als iedereen mis ik natuurlijk het directe contact met familie, vrienden en collega’s. Gelukkig kunnen mijn ouders zich goed redden. Maar het is wel een zware opgave.

Heemstede telt naar verhouding veel hoogbejaarden, is de zorg voor hen nog goed op orde? Op zich is de zorg wel op orde. Ook in Heemstede hebben we te maken met de problemen waar elke gemeente mee worstelt: een tekort aan persoonlijke beschermingsmiddelen, het gebrek aan sociale contacten van kwetsbare inwoners en meer overlijdens dan normaal. Gelukkig zijn er veel initiatieven door verpleeg- en verzorgingshuizen zelf en hun vrijwilligers, maar daar heeft de oudere die zelfstandig woont niet veel aan. Het blijft dan ook belangrijk om een oogje in het zeil te houden en even aan het raam te kloppen of een kaartje in de bus te stoppen. Bellen mag natuurlijk ook.

Hoe verloopt het contact met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties? De scholen en kinderopvang in Heemstede zijn zeer voortvarend aan de slag gegaan met thuisonderwijs en noodopvang. Tot op heden is er nog voldoende ruimte in de noodopvang. En de scholen denken al na over een mogelijke invulling voor als de scholen weer open mogen. Uiteraard trekken we hier gezamenlijk in op en geven we advies en waar nodig ondersteuning.

Ondernemers, maatschappelijke organisaties en inwoners nemen ook nieuwe initiatieven, wat verraste je het meest en waarom? Onze welzijnsorganisatie Wij Heemstede biedt een luisterend oor en brengt via “we helpen” vraag en aanbod voor hulp en ondersteuning samen. De ondernemers zijn zeer creatief. Van het bezorgen van medicijnen door een rijschool, het verkopen van tegoedbonnen voor een biertje voor later, plaatjes draaien voor de Voedselbank en afhaalmenu’s van restaurants die nu niet open mogen tot het aanbieden van een De smaak van Heemstede Foodbox, gevuld door samenwerkende lokale ondernemers. Ik vind de berenjacht ook erg leuk voor kinderen. Natuurlijk ook hier afstand bewaren! En niet met te veel te gelijk.

Waar maak je je zorgen over? Ik maak me zorgen over het blijven volhouden van de richtlijnen. Ik snap dat het lastig is, maar ik zie toch meer mensen op straat dan in het begin en ouderen die eerst thuis bleven, gaan nu toch op bezoek bij hun kinderen. En andersom ook. Argumenten die je dan vaak hoort dat de tuin groot genoeg is en dat we op afstand blijven. Tegelijkertijd zie je toch dat mensen langs elkaar lopen, bij elkaar naar het toilet gaan, handgrepen vasthouden, iets drinken of eten, waardoor je toch snel dichter bij elkaar komt dan dat je had gewild. En naarmate het bezoek langer duurt verval je eerder in oude gewoontes. Ik zie het ook op straat. Men geeft elkaar toch minder ruimte dan in het begin. Opvallend genoeg zie ik dit niet alleen bij jongeren, maar ook bij ouderen die nota bene tot de kwetsbare doelgroep behoren.

Hoe verloopt Koningsdag en de 4- en 5-meiviering dit jaar? Koningsdag vieren we allemaal thuis met vlag en wimpel. Dat hoop ik ten minste. Ik heb niet zo veel met het koningshuis maar dit jaar heeft het een andere betekenis en zie ik het meer als een dag van solidariteit en saamhorigheid. En daar heb ik heel veel mee! Dodenherdenking krijgt een ander karakter. Hoe het precies wordt ingevuld is nog niet helemaal duidelijk, maar we staan er zeker bij stil. Persoonlijk hangt bij mij de vlag de hele dag half stok als teken van eerbied voor hen die hun leven hebben gegeven voor de vrijheid en slachtoffer zijn geworden van de holocaust. Ik zal de twee minuten stilte op de Vrijheidsdreef wel missen. Voor 5 mei geldt hetzelfde. Het zal wel veel muziek worden, maar dit jaar via de radio en televisie.

Wat wil je de leden en belangstellenden van de PvdA ten slotte meegeven? Wees alsjeblieft voorzichtig. Onderschat het virus niet. Er zijn heel veel mensen die bereid zijn om iets te doen. Of het nu om een boodschap gaat of om een praatje, u kunt bij Wij Heemstede en bij vele andere organisaties terecht. Geef iedereen de ruimte, maar blijf met elkaar in verbinding!

Het bericht Sjaak Struijf: besturen in coronatijd verscheen eerst op PvdA Heemstede.

Gelijke rechten gelden voor iedereen

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Heemstede 28-03-2020 19:53

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1312149/48317/IMG_5311.JPGChristenUnie en SP hebben aandacht gevraagd voor de positie van woonwagenbewoners in Haarlem. Raadslid Frank Visser: “De wachttijd voor een woonwagenstandplaats is opgelopen tot 20 jaar. En dat terwijl het College voor de rechten van de mens heeft uitgesproken dat het leven in een woonwagen een essentieel onderdeel van de cultuur van Roma, Sinti en woonwagenbewoners. Gemeenten hebben daarom de plicht om te zorgen voor voldoende locaties.”

De woningnood in Haarlem is groot. Zo zijn de wachtlijsten voor een sociale huurwoning al opgelopen tot boven de 7 jaar. Niet elke vrijkomende locatie kan daarom worden gereserveerd voor woonwagens. Maar volgens de ChristenUnie moet de gemeente wel meer doen dan nu. Zo kan er gekeken worden of het aantal plekken op bestaande locaties kan worden uitgebreid.

De motie werd gesteund door GroenLinks, Jouw Haarlem, Actiepartij en Trots Haarlem. Dit was net niet genoeg voor een meerderheid in de gemeenteraad.

MOTIE Gelijke rechten gelden voor iedereen

De Gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op donderdag 27 februari 2020,

Constaterende dat

Zowel de minister als de ombudsman vinden dat de cultuur van woonwagenbewoners moet worden gerespecteerd en dus ook hun wens om in een woonwagen te wonen; De minister daarom in het beleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsen stelt dat gemeenten daarom moeten voorzien in voldoende standplaatsen, zodat woonwagenbewoners binnen een redelijke termijn een standplaats kunnen krijgen; In Haarlem momenteel dringend 45 standplaatsen nodig zijn voor woonwagenbewoners , en de komende jaren nog eens 26 plaatsen, terwijl er maar 3 à 4 standplaatsen per jaar vrij komen; De wethouder daarom tijdens de vergadering van de commissie ontwikkeling van februari 2020 heeft toegezegd te komen met een actieplan met “ in- en uitbreidingsmogelijkheden van het aantal standplaatsen”. Het college echter tegelijkertijd in de in december 2019 uitgebrachte informatienota Rijksbeleidskader gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid stelt dat er in Haarlem weinig ruimte beschikbaar is voor extra standplaatsen; Het college bovendien stelt dat er in Haarlem woonwagenkampen zijn waar regelmatig  misdrijven worden gepleegd;

Overwegende dat

In Haarlem wel ruimte is om 10.000 woningen te bouwen, er daarom ook ruimte moet zijn om extra standplaatsen te creëren; Het stigmatiserend is om in een huisvestingsnota te spreken over het crimineel gedrag van sommige woonwagenbewoners; als het gaat om huisvesting van de bewoners in het gebied van project de Lelie wordt ook niet het veelvuldig voorkomen van criminaliteit gebruikt als argument om hen het recht op een woning te ontzeggen; Op verreweg de meeste locaties geen sprake is van criminaliteit en de bewoners van die woonwagenkampen hardwerkende Haarlemmers zijn; De gemiddelde wachttijd op een sociale huurwoning 8 jaar bedraagt, gelijke rechten dan inhouden dat de wachttijd op een standplaats niet langer dan 8 jaar mag bedragen; Bovendien door het creëren van extra standplaatsen sociale huurwoningen vrijkomen;

Roept het college op om

Voor 1 juli 2020 te komen met een plan met bijbehorend tijdpad om het aantal standplaatsen in Haarlem op zo kort mogelijke termijn uit te breiden; Elke overbodige verwijzing naar criminaliteit in relatie tot woonwagenbewoners in (beleids-) documenten die over wonen en ruimtelijke ordening gaan, zoals de “Inventarisatie behoefte Gemeente Haarlem” woonwagenstandplaatsen te vermijden.

En gaat over tot de orde van de dag

Frits Garretsen, SPFrank Visser, ChristenUnie  

 

Orionzone niet in beton gegoten

ChristenUnie ChristenUnie CDA Heemstede 28-03-2020 19:42

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1312148/48317/WP_20160528_10_26_54_Pro.jpgDe meerderheid van de gemeenteraad heeft ingestemd met de ontwikkelvisie Orionzone. De ChristenUnie heeft voor gestemd. Wel hebben wij onze zorgen uitgesproken over de toenemende parkeerdruk. Volgens onze fractie is het beste om het parkeren in het gebied te reguleren. Door dit te regelen voordat de bouw begint kan worden voorkomen dat bewoners in de omliggende wijken overlast krijgen.

De ontwikkelvisie is een eerste stap in het bouwen van circa 600 woningen in het gebied ten westen van de Planetenlaan. De meeste woningen komen aan de noordkant van het gebied rond scholengemeenschap Het Schoter. Ook een nieuw zwembad is onderdeel van de plannen. Veel omwonnenden maken zich zorgen over de gevolgen voor de bereikbaarheid van het gebied, de parkeerdruk en de mogelijke komst van een supermarkt. Het debat in de raad ging dan ook vooral over deze drie onderwerpen.

Een ruime meerderheid van de gemeenteraad heeft aangegeven een nieuwe supermarkt niet te zien zitten. Voor de Planetenlaan liggen er voorstellen voor een nieuwe inrichting met een park aan de zuidzijde. Het autoverkeer zou daarbij in beide richtingen gebruik maken van de noordelijke rijbaan. De meningen over dit ontwerp zijn verdeeld. Het college heeft aangegeven dat dit plan niet in beton is gegoten. De ChristenUnie vindt dat de positie van fietsers in het gebied moet worden versterkt. Welke inrichting ook wordt gekozen: volgens ons zijn gezien het drukke verkeer vrijliggende fietspaden noodzakelijk. Datzelfde geldt voor de Orionweg. Hier zal meer verkeer komen, fietspaden liggen daarom voor de hand.

De ChristenUnie heeft twee moties ingediend. In de motie “Hub met de mobiliteitshub” vragen wij meer aandacht voor mogelijkheden voor mobiliteitshubs in het gebied. Dit zijn plekken waar voor buurtbewoners deelauto’s en deel(bak)fietsen beschikbaar zijn en ook eigen auto’s geparkeerd kunnen worden. Door dit te concentreren op een aantal plekken in de wijk worden bewoners gestimuleerd vaker te kiezen voor het OV, fietsen en deelmobiliteit in plaats van voor de eigen auto. Deze motie is met een ruime meerderheid aangenomen. Alleen Trots Haarlem en CDA stemden tegen.

In de tweede motie hebben wij voorgesteld om in het gebied waar de nieuwe woningen worden gebouwd parkeerregulering in te voeren. Zo kunnen alle nieuwe bewoners daar alleen parkeren met een vergunning. Ook kan zo parkeeroverlast in de omliggende wijken worden voorkomen. Zolang daar geen vergunningparkeren geldt kunnen ook nieuwe bewoners daar parkeren zonder vergunning. Maar zodra gereguleerd parkeren wordt ingevoerd in deze omliggende wijken kunnen deze nieuwe bewoners daar hun auto niet meer kwijt. Raadslid Frank Visser: “Door duidelijkheid te geven over de parkeermogelijkheden voor de start van de bouw kunnen we de Planetenbuurt optimaal beschermen tegen overlast. De nieuwe bewoners van de Orionzone die toch zonder parkeervergunning een auto aanschaffen nemen zelf een risico want ze kunnen hun auto niet meer kwijt zodra ook Planetenbuurt een parkeervergunningensysteem krijgt. Als we parkeerregulering pas invoeren nadat de woningen zijn opgeleverd dan moet je de nieuwe bewoners even veel recht geven op een parkeervergunning als de huidige bewoners.”

Een raadsmeerderheid steunde de motie niet. Veel partijen willen wel parkeerregulering maar willen dit eigenlijk regelen voor de hele stad. Het debat over parkeerregulering wordt waarschijnlijk over enkele maanden opnieuw gevoerd.

 

MOTIE Hup met de mobiliteitshub!

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27 februari 2020,

In beraadslaging over de Ontwikkelvisie Orionweg-Planetenlaan,

Constaterende dat:

De ontwikkelvisie stelt dat de groeiende vraag naar mobiliteit en de inherent beperkte ruimte en investeringscapaciteit om aan die vraag tegemoet te komen ertoe leidt dat de ontwikkelzone goede kansen biedt voor alternatieve vormen van mobiliteit en stelt dat een mobiliteitshub een waardevolle toevoeging zou zijn (blz. 22) Met een mobiliteitshub bewoners de mogelijkheid hebben per vervoervraag de meest geëigende vorm van mobiliteit te kiezen: de (deel)fiets, (deel)bakfiets, het OV, of de (deel)auto; Daarom het ondersteunen van mobiliteitsconcepten zoals mobiliteitshubs die duurzaam zijn en efficiënt gebruik van parkeerplaatsen stimuleren een uitgangspunt is van de ontwikkelvisie (blz. 27) Desondanks in de ontwikkelvisie geen locatie voor een mobiliteitshub is aangewezen, maar dat het parkeren verspreid is over het gebied, veelal onder geplande bebouwing; In de ontwikkelvisie Haarlem Zuidwest wel een locatie is aangewezen voor een mobiliteitshub;

Overwegende dat:

Verspreide parkeeroplossingen leiden tot veel uitritten wat mogelijk leidt tot een onrustiger verkeersbeeld op de Planetenlaan; Op een beperkt aantal locaties geconcentreerde parkeeroplossingen gecombineerd met deelmobiliteit mogelijke goedkoper en ruimtelijk efficiënter zijn; De geplande openbare parkeergarage mogelijk zou kunnen functioneren als mobiliteitshub voor het noordelijke deel van de ontwikkelzone;

Verzoekt het college:

Bij de verdere uitwerking van de ontwikkelvisie in stedenbouwkundige plannen te onderzoeken in hoeverre in de ontwikkelzone de parkeeroplossingen geheel of gedeeltelijk kunnen worden geconcentreerd in mobiliteitshubs.

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

 

 

MOTIE Parkeerregulering Orionzone

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 27 februari 2020,

In beraadslaging over de Ontwikkelvisie Orionweg-Planetenlaan,

Overwegende dat:

De inzet van de Ontwikkelvisie is dat parkeren van de nieuwe bewoners opgelost wordt binnen het gebied en dit niet ten koste mag gaan van de huidige bewoners van de omliggende wijken; Er desondanks zorgen zijn in de wijken rondom de Orionzone dat de parkeeroverlast in deze wijken zal toenemen als gevolg van de nieuwbouw in de Orionzone; Overlast kan worden voorkomen door parkeerregulering; In dit deel van Haarlem er nog geen parkeerregulering is en dit afzonderlijke besluitvorming vraagt; Parkeerregulering niet is opgenomen in de ontwikkelvisie maar dat hier volgens de ontwikkelvisie wel een besluit over genomen moet worden; Indien op een later moment, als de woningen in de Orionzone gerealiseerd zijn, besloten wordt tot parkeerregulering in het gebied (bijvoorbeeld op basis van parkeeroverlast), het niet meer mogelijk is het aantal vergunningen voor de inwoners uit de Orionzone te beperken ten gunste van de huidige bewoners van de omliggende wijken; Het daarom noodzakelijk is om nu helderheid te scheppen voor de ontwikkelaars en de nieuwe bewoners over de maximale parkeerruimte voordat huizen worden gebouwd;

Verzoekt het college:

Met een voorstel te komen voor gereguleerd parkeren in de Orionzone, te weten voor de nieuw te bouwen woningen en voorzieningen en eventueel, in overleg met de buurt, voor aangrenzende straten; In alle overeenkomsten voor de Orionzone zoals anterieure overeenkomsten en koop- en huurovereenkomsten vast te leggen dat het aantal parkeervergunningen voor het gebied gelimiteerd is en dat parkeren in omliggende wijken zonder vergunning alleen mogelijk is zolang in deze wijken geen gereguleerd parkeren is ingevoerd;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

 

Regionale bereikbaarheid en Heemstede maakt het mogelijk | Heemstede

GroenLinks GroenLinks VVD D66 CDA PvdA Heemstede 28-02-2020 00:00

Op 27 februari stonden twee grotere onderwerpen op de agenda van de raadsvergadering. De regionale bereikbaarheidsvisie en het beschikbaar stellen van extra middelen voor grotere inwonersinitiatieven die vallen binnen ‘Heemstede maakt het mogelijk’. Bij beide onderwerpen werd duidelijk dat de raad behoorlijk verdeeld is en de coalitie partijen ook niet altijd op één lijn zitten.

De vergadering begon met het afscheid nemen van Heleen Hooij van de VVD. Zij wordt wethouder in Teylingen. In het vragenuurtje, waar het CDA vragen stelde over laadsnoeren over het trottoir en de overlast die dit geeft. Zij wilden weten welke regels hiervoor gelden. Inwoners mogen de snoeren gewoon over het trottoir leggen, mits dit niet leidt tot gevaarlijke situaties. De verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de inwoner zelf. Wij vinden dat de overlast beperkt is. D66 had nog een vraag over loden leidingen in gemeentelijke panden. Gelukkig blijken deze er niet te zijn.

Vervolgens werd het voorstel besproken om een budget van €150.000,- voor twee jaar beschikbaar te stellen voor inwonersinitiatieven die meer dan €6.000,- kosten. In de praktijk is dit een begrotingswijziging, omdat dit geld al gereserveerd was voor nieuwe initiatieven. Bij het voorstel zaten een aantal spelregels. In een eerder stadium zijn al tien regels opgesteld voor inwonersinitiatieven. In mei volgt het overall participatiebeleid. Dit is een paraplu rond inwonersinitiatieven en het betrekken van inwoners bij beleidsonderwerpen. Vooral bij VVD en CDA zat weerstand tegen het beschikbaar stellen van dit budget. Zij willen meer regels en eerst het overall beleid vaststellen. Terecht merkte de wethouder op dat meer regels belemmerend kunnen werken, terwijl we juist op zoek zijn naar onverwacht goede initiatieven. Ook D66 aarzelde. Na een debat waarbij we benadrukt hebben dat dit geld drempels weghaalt om de dienstverlening van de gemeente te verbeteren en sneller te kunnen handelen in het belang van onze inwoners is het voorstel aangenomen. CDA en VVD stemden tegen. Met de toezegging dat de raad ieder half jaar evalueert hoe het geld besteed wordt ging D66 mee met HBB, PvdA en ons.

We zijn blij dat het budget er komt, omdat er al initiatieven zijn die wachten om te starten. Zo komt er een Adriaan Pauw boekje, ontmoetingsplaatsen, invulling van het tramwachtershuisje op de Glipperbrug, en worden speeltuinen aangepakt. Op www.wijmakenheemstede.nl kun je meer informatie vinden over inwonersinitiatieven.

Het tweede grote onderwerp dat op de agenda stond was de regionale bereikbaarheidsvisie Zuid-Kennemerland. De vorige visie was inmiddels tien jaar oud en toe aan vervanging. In de nieuwe visie wordt een duidelijke keuze gemaakt voor investeringen in fietsen, OV en voetgangers. Daarnaast wordt ook geïnvesteerd in autoverkeer. Bijvoorbeeld met de Velserboog. Ook staat de Kennemertunnel nog in de nieuwe visie. Een nieuwe visie is belangrijk omdat we de verkeersproblemen van Heemstede niet zelf op kunnen lossen. Met de regionale visie kunnen we meer geld los krijgen bij de provincie, MRA en het Rijk om onze ambities te realiseren. Raadsbreed hadden we liever meer invloed gehad vooraf, zodat we niet een compleet stuk ter vaststelling krijgen voorgeschoteld. Als we in een eerder stadium onze wensen kenbaar hadden kunnen maken, was er meer draagvlak geweest.

In het debat werd duidelijk dat vooral VVD en HBB (samen een meerderheid) nog niet gewend zijn aan het anders prioriteren van autoverkeer. Volgens hen moet dit hoger op de agenda. Zij hebben het standpunt dat de verkeersoverlast van auto’s en vrachtwagens in Heemstede niet op te lossen is met investeringen in fietsen en OV. Onduidelijk is welke oplossingen zij dan concreet missen, die het verkeersprobleem van Heemstede op kunnen lossen. We hebben beperkt ruimte, willen een groene Oase zijn en plek voor meer asfalt is er niet. Procesmatig zou het kunnen dat we concrete oplossingen voor het gemotoriseerde verkeer toevoegen in de uitvoeringsagenda. Met de raad hebben we met een tweetal moties al acht punten geformuleerd die we unaniem van belang vinden.

Uiteindelijk is het stuk teruggegeven aan de wethouder en worden de 8 punten meegenomen naar de stuurgroep regionale bereikbaarheid, waar de afspraken gemaakt worden. Ook komt er een raadsbreed gesprek over regionale bereikbaarheid, waarbij wij andere partijen vooral oproepen om concrete voorbeelden te noemen. Daarmee willen we bereiken dat het niet blijft bij sentimenten als  ‘te weinig voor Heemstede’ en ‘ te weinig voor de auto’. Vervolgens wordt dit als zienswijze meegegeven bij de visie.

Bij de rondvraag hebben we nog aandacht gevraagd voor het inzetten van het digipanel om het draagvlak te peilen voor een vuurwerkvrije gemeente en het handhaven van de vergunning voor het afschieten van ganzen rond Hageveld.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.