Nieuws van politieke partijen in Hilversum over ChristenUnie inzichtelijk

109 documenten

Inspraak is nep-Participatie?

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 20-05-2021 18:05

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1373385/65655/Foto Aafke maart 2021.jpgElke week schrijft een raadslid een column voor de Gooi en Eembode. Deze week was het de beurt van Aafke Vreugdenhil. Mijn hele leven ben ik al de kleinste. Vroeger in de klas, in de groep, en later zelfs vóór de groep. Muzikaliteit was ook niet bepaald mijn sterkste kant, dus de eerste viool spelen was evenmin aan de orde. Binnen mijn gezin ben ik ook weer de kleinste.

Letterlijk klein zijn is niets vergeleken bij je klein voelen in de maatschappij, als je denkt dat je niet van betekenis bent. Ik  heb een zwak voor mensen die wel een mening hebben, maar niet gehoord worden en geholpen moeten worden hun gedachten onder woorden te brengen. Het is mijn vak om in mediation of relatiecoaching mensen te helpen structuur te brengen in hun warrige gedachten en gevoelens. Om beter gehoord en begrepen te worden.Mensen kunnen elkaar ondersneeuwen of overschreeuwen door verschil in vaardigheden, belangen, of zelfbeeld.

Dat zie je ook in politieke participatietrajecten. Partijen worden democratisch gekozen. Veel burgers hebben daar nog steeds veel vertrouwen in. Voor velen is dat voldoende. Een keuze maken en een hokje rood kleuren is ook gemakkelijker dan het woord voeren op een vergadering. Een gelikte brief schrijven is niet zomaar gedaan. En inspreken tijdens een commissie, met een gloedvol betoog, is moeilijk. Daar is moed en motivatie voor nodig en verdient veel respect.De keerzijde van die inspraakmogelijkheden is de suggestie dat ‘meespreken’ super democratisch is. Het wordt evenwel zomaar een schaduwdemocratie, waarin een dominant eigenbelang zegeviert, zonder ruimte voor een democratische belangenafweging voor alle inwoners.

Eén keer in de vier jaar stemmen in alle vrijheid is dé vorm van lokale participatie. Bij concrete projecten is inspraak essentieel. Als daarmee de verwachting wordt gewekt dat deze inspraak beslissend wordt voor de uitkomst, is dat nep-participatie en ondemocratisch. Dan voelen inwoners zich geflest met verlies van vertrouwen in de politiek. In het formele democratische proces mag een politicus zelfs niet mee vergaderen, als deze een specifiek belang heeft bij het onderwerp.

Op dit moment zijn participatieprocessen in Hilversum niet leuk meer. Ergernis en pijn wisselen elkaar af. Vanuit het raadhuis werd niet altijd eerlijk benoemd wat participatie echt is: niet meebeslissen, maar wel meespreken en meedenken.Participatie dient te gebeuren binnen duidelijke grenzen en spelregels vooraf.Die zich het meest betrokken voelt, hoeft niet per definitie de grootste invloed te hebben. Ook niet degene met de beste verbale kwaliteiten. Goed luisteren naar mensen die vanuit deelbelangen ongelooflijk veel energie steken in meedenken en daarvoor de publiciteit zoeken, is een plicht voor elk raadslid. Maar willekeurig meerdere mensen bevragen over actuele zaken in Hilversum geeft evenwichtiger inzicht in de verschillende opvattingen, belangen en afwegingen. Dat geldt ook voor inwoners die zelf nooit de barricaden zullen opgaan. Onder ‘gewone’ mensen is veel wijsheid, ook die van zichzelf zeggen: “daar heb ik geen verstand van”.

Gekozen raadsleden hebben de verantwoordelijkheid op basis van hun eed of belofte en vanuit hun verkiezingsprogramma keuzes te maken. Keuzes die nooit het gevolg mogen zijn van wie het hardst op de trom slaat, maar na afweging van belangen van alle Hilversummers en vaak nog breder. Niet iedereen kan - als het hem of haar uitkomt - de eerste viool spelen.

Aafke Vreugdenhil

 

Interview Esther Kaper met Aafke Vreugdenhil

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 03-04-2021 13:24

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/Esther en Aafke.jpg

Esther Kaper in gesprek met Aafke Vreugdenhil over: AANDACHT VOOR ELKAAR. 
Een onlangs gehouden interview.
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Aandacht voor elkaar is tijdens de ChristenUnie-campagne vaak genoemd. In Hilversum zetten jij en je man al jaren in voor mensen die het moeilijk hebben, zowel privé als in de politiek. Wat is jouw drijfveer?
Aafke: ,,We hebben het tegenwoordig vaak over ‘eigen kracht’ inzetten, maar er zijn mensen die in de knel komen en niet die kracht hebben of in hun omgeving worden gesteund. Sommige mensen zitten levenslang aan het infuus van de hulpverlening en hoe goed dat ook is, het is een eenzijdige relatie. We worden gelukkiger van wederzijdse relaties."
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Heb je het over mensen die bijvoorbeeld regelmatig een andere hulpverlener krijgen, zodat het vertrouwen opnieuw moet worden opgebouwd?
Aafke: ,,Ja, naast de professionele hulpverlening hebben mensen anderen nodig. Hulp wordt gegeven met het oog op het oplossen van problemen, maar sommige mensen hebben hun levenslang hulp nodig. De inzet van de omgeving en vrijwilligers kan veel voor iemand betekenen."
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Kun je een concreet voorbeeld noemen?
Aafke: ,,In de kerk gebeurt dit al. Stel, je hebt iemand met psychische problemen die bij jou in de kerk komt. Dan kun je als kerk regelen dat er twee of drie mensen omheen gaan staan en iemand steunen. Met praktische zaken of gesprekken. Je ziet dat diegene door het ontstaan van relaties minder professionele hulp nodig heeft.''
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Onlangs zag ik dat iemand uit Kortenhoef steunouder is geworden. Ze vangt wekelijks twee kinderen op. Dit soort initiatieven vind ik zo krachtig!
Aafke: ,,Ja, denk ook aan het mamacafé waar moeders elkaar ontmoeten, naar elkaar luisteren. Ik herinner me van vroeger dat school zo’n netwerk biedt. Dat je met elkaar praat over zindelijkheid en zakgeld: ervaringen uitwisselt. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat als een gezin hulp krijgt, er ook familie is, buren, mensen er omheen die je kunt inzetten. Zo zag ik een oproepje van een opbouwwerker in Hilversum voor een vrijwilliger die met iemand boodschappen wil doen. Zo eenvoudig kan het zijn."
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Als ChristenUnie hopen we dat we in dit land meer aandacht voor elkaar krijgen en meer naar elkaar omzien. Een zorgzame samenleving worden. Dat vraagt iets van ons en is niet altijd comfortabel. Hoe zie jij dat?
Aafke: ,,Wij hebben regelmatig iemand tijdelijk in huis en dan krijg ik de vraag: vind je dat niet vervelend? Diegene gebruikt jouw badkamer. Ja, we laten mensen in ons privéleven en gezin toe, maar daar wen je aan."
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Tegelijkertijd schamen mensen zich om hulp te vragen.
Aafke: ,,Het is makkelijker om te zeggen: ‘Kan ik iets voor je doen’ dan ‘Wil jij mij helpen?’. Wederkerigheid zorgt voor duurzame relaties. Dat geldt voor zowel wederkerige aandacht als daadwerkelijke hulp."
https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1368625/65655/🔹Tot slot: corona heeft onze samenleving ingrijpend veranderd. Waar heb je in de Hilversumse gemeenteraad aandacht voor gevraagd?
Aafke: ,,Ik heb de prostituees genoemd, want zij vallen vaak buiten de boot van de steunmaatregelen, omdat ze bijvoorbeeld niet zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. We krijgen signalen dat prostituees door corona willen uitstappen, ander werk willen gaan doen. Dan denk ik: laten we die kans grijpen en helpen waar kan. Ik vraag ook aandacht voor de ZZP-ers die tegen wil en dank zelfstandig ondernemer zijn, bijvoorbeeld na een reorganisatie. Ook zij krijgen niet altijd steun. Laten we deze mensen helpen om weer een baan te vinden."

Esther KaperCommissielid fractie CU Noord- Holland

Letten op de "kleintjes".

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 06-11-2020 10:58

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1321534/65655/Begroting 2021.jpgWil je weten wat er speelt in Hilversum? Luister dan naar de begrotingsbehandeling 2021. Een begroting klinkt verschrikkelijk saai voor mensen die niks met cijfers hebben. Niets is minder waar. We hebben zo'n kleine 270 miljoen te verdelen. En uiteraard gaat het in de discussie ook over allerlei financiële normen waar een gemeente aan moet voldoen. Heel ingewikkeld voor een leek op dat gebied. Maar alles waar politici en inwoners zich momenteel druk om maken kwam voorbij in de begrotingsbehandeling.

Eens worden over keuzes.Gisteravond hebben we 6 uur lang gesproken over wat de verschillende partijen belangrijk vinden voor de inwoners van Hilversum en waarom. In een begroting maak je keuzes. Keuzes kosten geld, en dat kun je maar één keer uitgeven. Tegenwoordig hebben we door twee afsplitsingen in deze coalitieperiode ook nog eens 11 fracties. Dat staat garant voor levendige discussies tijdens zo'n begrotingsbehandeling.Het college maakt de begroting, gebaseerd op een wel of niet doortimmerde visie, maar vaak ook gedreven door de noodzaak een sluitende begroting te leveren. Dit jaar is dat niet gelukt: een tekort van ruim 4 miljoen. Voornamelijk door de grote tekorten in de WMO en de Jeugdzorg. Iets waar alle gemeenten mee worstelen. 

CoronaVanwege Corona zijn er nog meer financiële onzekerheden. De Coronacrisis laat onze kwetsbaarheid en afhankelijkheid zien. De wereld is niet maakbaar. Angst voor gezondheid, financiële onzekerheid voor veel inwoners, en toename van eenzaamheid.Het aantal kwetsbare mensen stijgt aanzienlijk. En onze samenleving zou wel eens fundamenteel kunnen veranderen.De pijn is niet gelijk verdeeld. Ook niet met alle financiële regelingen. En die moeten uiteindelijk wel betaald worden. Door wie. Gaat het lukken de schade eerlijk te verdelen. In Hilversum kunnen we dat niet oplossen. Misschien enigszins door ons stemgedrag bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Toch zullen we vanwege Corona nog meer op de financiële kleintjes moeten letten. Maar onze fractie vindt dat we moeten voorkomen dat de kwetsbare "kleintjes" in onze gemeente daar de dupe van worden. Dat lijkt ons de grootste uitdaging voor het komende jaar.

Onze speerpunten voor 2021

Als de huidige bouwplannen worden uitgewerkt, willen we die langs een soort Coronalat leggen. Want wat zijn de gevolgen van meer thuiswerken in de toekomst? Hebben we dan minder kantoorruimte nodig? Misschien woningen met een extra werkkamer?  We willen geen discussie over de hei. Maar de wonignood wordt de komende jaren alleen maar groter. Dat betekent dat we er niet aan ontkomen om hoger te gaan bouwen. Duidelijke spelregels voor participatie en een goede communicatie daarover, om teleurstellingen te voorkomen. Inbreng van inwoners over nieuwe plannen is essentieel en waardevol, bedoeld als beeldvorming voor de uiteindelijke besluiten in de raad. Maar participatie is geen schaduwdemocratie. Geen kortetermijndenken in het Sociaal Domein. Kwaliteit kost geld, maar geen kwaliteit kost kapitalen. Wel veel meer mensen helpen bij het ontwikkelen van betekenisvolle relaties. Een stevig netwerk heeft minder professionele hulp nodig. En uiteraard blijvende aandacht voor onze andere speerpunten, zoals: versnellen van woningbouw, verkeersveiligheid met de fiets als prioriteit, hergebruik van materialen, schone lucht, en afkoppelen van regenpijpen.

UitnodigingWilt u met ons in gesprek? Heb u informatie of advies over bepaalde onderwerpen, zodat wij beter in staat zijn een oordeel te vormen?Wij zouden het dan zeer op prijs stellen als u contact met ons opneemt.

Aafke Vreugdenhil

Schriftelijke vragen Circusterrein (art. 41 RvO) | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks ChristenUnie Hilversum 06-09-2020 00:00

In de week van 31 augustus 2020 heeft GroenLinks-fractielid Lex van Waarden samen met fractielid Pelsma van de ChristenUnie schriftelijke vragen gesteld over de voortgang van het zgn. Circusterrein in Hilversum-Zuid. De vragen zijn in dit artikel te lezen.

Geacht College,

Op 13 november 2019 werd de Motie 19-129 “Sneller aan de slag met het Circusterrein” aangenomen. Conform toezegging was het streven om voor de zomer 2020 met een voorstel voor uitgangspunten te komen (zoals de verhouding wonen en werkgelegenheid). Nu Hilversum niet als Sleutelgebied MRA doorgaat komt ambtelijke capaciteit en focus vrij. Het ligt ons inziens voor de hand om voortvarender aan de slag te gaan met het Circusterrein:

Er is in Hilversum grote ambitie om woningen te realiseren. De woningbehoefte is groot. Het Circusterrein heeft veel ontwikkelpotentie, de gemeente is eigenaar Het Circusterrein is al jarenlang onderwerp van gesprek maar ligt nog altijd braak Er zijn diverse plannen gemaakt, waaronder door woningbouwvereniging

GroenLinks en ChristenUnie hebben de volgende vragen:

Wat is de stand van zaken van het toegezegde onderzoek naar de mogelijkheden en uitgangspunten van het Circusterrein? Wat maakt dat er zoveel jaren over het Circusterrein gesproken wordt als bouwlocatie zonder dat er voortgang lijkt te worden geboekt? Is er contact met belanghebbenden zoals omwonenden en Ondernemingsvereniging Hilversum ZuidWest? Is er contact met de woningcoöperaties, welke reeds plannen hebben ontwikkeld? Is het Circusterrein in beeld als (tijdelijke) locatie voor mobiliteitsoplossingen? Zoals Park&Ride (bezoekers centrum) en een verdeelpunt voor elektrische distributie/bevoorrading winkels. Welke handvaten heeft het college nodig om dit proces te versnellen? Wat wil het college doen in tussentijd dat er nog geen woningen staan op het braakliggende terrein? Zijn de mogelijkheden van tijdelijk gebruik (jongerenwoningen, tiny-houses, urban-farming) in beeld? Kortom: wanneer slaan we de eerste “spreekwoordelijke” paal?

Wij vernemen graag uw antwoord, in afwachting daarvan, vriendelijke groet,

Lex van Waarden GroenLinks Hilversum            

&

Tjerk Pelsma ChristenUnie Hilversum

 

Lees hier ons nieuwsbericht over het Circusterrein van 2019. 

 

Worden we in Hilversum steeds meer door de ratten besnuffeld?

ChristenUnie ChristenUnie Hilversum 07-12-2019 11:35

https://hilversum.christenunie.nl/k/n6080/news/view/1282440/65655/Rat-in-het-riool 2.jpgDe laatste tijd zien wij regelmatig foto’s van grote hoeveelheden verdronken ratten. Ook bij de rioolzuivering bij Anna’s Hoeve. Vorig jaar heeft de ChristenUnie al vragen gesteld over het feit dat in bepaalde Hilversumse wijken overlast is van ratten. We hebben toen gesproken over wat mogelijke oorzaken kunnen zijn. We zijn nu ruim een jaar verder en onze zorgen zijn beslist niet weggenomen.

In de beantwoording kwam naar voren dat de overlast verschillende oorzaken kan hebben zoals slechte en verouderde riolering, zwerfvuil en slordigheid van inwoners wat betreft het laten slingeren van afval. Ook werd geconstateerd dat Hilversum veel oudere huizen met oude, kwetsbare  rioolaansluitingen heeft. Achterstallig onderhoud zou worden ingehaald en ook de woningcorporaties zouden hierop worden aangesproken.Recente landelijke onderzoeken.Op 15 augustus 2019 had de NOS een bericht over de voorspelling dat er een muizen- en rattenplaag zit aan te komen. Op 4 december jl. had de NOS een bericht over de stelling dat de overheid de bestrijding van ratten niet in de hand heeft.In de artikelen wordt gesteld dat de overlast veroorzaakt wordt door het niet meer mogen gebruiken van gif. Dit kan leiden tot een exponentiële toename van deze plaagdieren. Ook wordt gesteld dat hoewel gemeenten verantwoordelijk zijn voor de bestrijding, gemeenten te weinig gecontroleerd worden of zij dat beleid ook daadwerkelijk uitvoeren.Als dit zo doorgaat doet de vraag zich voor: worden wij straks als inwoners door onze eigen ratten niet alleen besnuffeld maar ook aangeknaagd?

Het Hilversumse beleidOp de site van de gemeente Hilversum kan een inwoner melding maken van rattenoverlast. Dat lijkt een goede insteek om dit probleem aan te pakken. Maar we lezen ook dat alle overlast op eigen terrein niet het probleem van de gemeente is, maar van de eigenaar. Deze verdeling van verantwoordelijkheid lijkt logisch, maar wat gebeurt er als eigenaren hun verantwoordelijkheid niet nemen? Wat voor effecten kan dat hebben voor de gezondheid van alle inwoners van Hilversum? De ChristenUnie maakt zich daarover grote zorgen en heeft daarom een aantal vragen aan het college gesteld:1. Herkent het college het door de NOS geschetste beeld dat het aantal ratten toeneemt, onder andere door het verbod op het gebruik van gif? Graag ontvangen wij daarover een (getalsmatig) beeld voor Hilversum over de jaren 2017, 2018 en 2019.2. Ratten wonen in en verspreiden zich normaal gesproken vanuit de gemeentelijke riolering. Is de toename van het aantal ratten voor uw college aanleiding om het huidige beleid, waarin eigenaren verantwoordelijk zijn, te heroverwegen vanwege de gezondheidsrisico’s voor alle inwoners?3. Is het college met de ChristenUnie van mening dat het melden van overlast via DigID drempelverhogend kan werken omdat eigenaren die zich melden het risico lopen dat zij zelf worden gedwongen de rattenbestrijding ter hand te nemen en de kosten daarvan te dragen?4. Is het college met de ChristenUnie van mening dat volksgezondheid van zodanig groot belang is dat de bestrijding niet afhankelijk mag zijn van het verantwoordelijkheidsgevoel van eigenaren?5. Ziet u kansen om de bestrijding door de gemeente uit te breiden en de daarmee gepaard gaande extra kosten te verrekenen in de rioolheffing?6. Bent u met de ChristenUnie van mening dat onze volksgezondheid niet afhankelijk mag zijn van welwillende eigenaren die wellicht te weinig kennis hebben van technische problemen betreffende hun riool en aansluitleiding?7. Bent u, gezien het bovenstaande, de komende jaren bereid inwoners actief te informeren en te ondersteunen, dan wel een deel van de verantwoordelijkheid naar de gemeente toe te halen ter voorkoming en bestrijding van ratten?8. Bent u bereid nieuw beleid op te nemen in het komende nieuwe Gemeentelijke Riolerings Plan (GRP).
Namens de ChristenUnieTjerk Pelsma

Eindelijk Gastvrij fietsparkeren in Centrum Hilversum | Hilversum en Wijdemeren

GroenLinks GroenLinks VVD ChristenUnie Hilversum 31-10-2019 00:00

GroenLinks en ChristenUnie Hilversum organiseerden vanaf 2015 elke december maand een actie om fietsers in deze koude en druiligere maand te belonen. Dit deden we in reactie op het autovriendelijke beleid van het vorige college VVD-D66-CDA-SP. Het college verstrekte gedurende de economische crisis in 2015 parkeerkortingsbonnen aan automobilisten, om het winkelbezoek in het centrum te bevorderen. GroenLinks en ChristenUnie vonden dat geen goed beleid. Bevorderen van centrumbezoek met de auto maakt het centrum niet aantrekkelijker of beter bereikbaar. Het vergroot de problemen juist.

Een aantal jaar achter elkaar werden in het weekend voor de kerst verstrekten GroenLinks en de ChristenUnie gratis fietslampjes, met medewerking van lokale fietsondernemers. Behalve op veel sympathie kregen de raadsleden van GroenLinks en de ChristenUnie ook veel klachten over het fietsparkeren. Er was veel te weinig plek, waardoor er chaotische taferelen waren en er onveiligheid op drukke plekken ontstond. Fietsers voelden zich vergeten. Reden om in de raadsvergadering van 14 december 2016 gezamenlijke een motie in te dienen om het college de opdracht te geven op zoek te gaan naar een geschikte locatie voor een overdekte fietsenstalling en daarvoor geld te reserveren in de begroting van het volgende jaar.

De zoektocht bleek niet eenvoudig. Door het faillissement van V&D ontstond er echter ruimte in het centrum. Bedrijven verhuisden en in het oude pand van Bristol werd de ideale ruimte gevonden. Zaterdag 2 november 2019 is de opening. Kom kijken en verbaas u. Stallen van je fiets wordt een feest.

Lees terug:

Fietscadeau groot succes

Beter fietsparkeren in het centrum

 

 

Amendement over kaders startnotitie Regionale Energie Strategie unaniem aangenomen

CDA CDA VVD D66 ChristenUnie Hilversum 28-09-2019 09:04

Tijdens de raadsvergadering van afgelopen woensdag stond de startnotitie Regionale Energie Strategie geagendeerd. Deze is unaniem door de gemeenteraad aanvaard, maar niet nadat het amendement met regiospecifieke uitgangspunten van CDA, ChristenUnie, VVD en D'66ook unaniem was aangenomen. De startnotitie Regionale Energie Strategie (RES) is zoals het woord al aangeeft, een eerste stap in het in de praktijk brengen van veel nationale afspraken uit Het Klimaatakkoord. Het Klimaatakkoord dat overigens nog niet is getekend! Bij deze startnotitie had het CDA samen met de ChristenUnie nog wel wat kanttekeningen. Zo vonden wij de voorgestelde regiospecifieke uitgangspunten niet volledig genoeg als kader voor onze deelregio Gooi en Vechtstreek. Zo zouden wij in onze regio graagmeer ruimte zien voor innovatie, (het onderzoeken van de mogelijkheden tot) een waterstofnetwerk, zo veel mogelijk financiële onderbouwing bij de plannen en een duidelijke afwijzing van een biomassacentrale. Deze uitgangspunten zijn nu met het unaniem aangenomen amendement (te lezen via deze link)vastgesteld. Raadslid Gerben van Voorden leidde het amendement met de volgende woorden in: De startnotitie regionale energiestrategie is het vertrekpunt voor een jarenlang proces om Nederland te verduurzamen. 30 verschillende regio’s gaan aan de slag om, ieder voor zich, te komen tot een bod voor de opwekking van duurzame elektriciteit en de regio’s gaan nadenken over hoe de warmtetransitie in de gebouwde omgeving wordt bewerkstelligd met de daarvoor benodigde opslag- en energie-infrastructuur. Dit is een enorme en complexe operatie die alle inwoners zal gaan raken.  Voorzitter, de RES zal de komende jaren gaan over keuzes maken. En de eerste keuze die deze wethouder maakt is een goede keuze. Hij komt op voor het belang van de regio en daarmee wordt de keuze gemaakt voor energiebesparing  ipv opwekking. Dit is wat ons betreft een uitstekend uitgangspunt!  Ergens las ik dat er is gekozen voor de RES omdat de oplossing voor de energietransitie vaak over bestuurlijke grenzen heen gaat (denk aan grootschalige wind- en zonprojecten en aqua- en geothermie=warmtenetten). Door regionale afstemming van vraag en aanbod kunnen de warmtebronnen optimaal benut worden. Maar ook dat de meerwaarde van een RES zit in het bundelen van capaciteit en kennis tussen decentrale overheden ten aanzien van het energiebeleid, netwerk, stakeholders etc. -Ik denk dat dit maar ten dele klopt-  Dit zou namelijk niet alleen binnen de regio moeten gelden, maar ook zeker tussen de 30 regio’s waarin het land is verdeeld. We gaan toch niet zelf 30 keer het wiel uitvinden: 30 keer een X-aantal consultants inhuren, 30 keer hetzelfde onderzoek laten uitvoeren, 30 keer een projectorganisatie opstarten of in het slechtste geval maatregelen nemen die ervoor zorgen dat andere regio’s straks minder energie kunnen opwekken.  Dat er in de startnotitie niets staat beschreven over het feit hoe regio’s kunnen gaan samenwerken is een gemiste kans. Ook dit is namelijk een keuze. Kies in een vroegtijdige stadium voor samenwerken met andere regio’s is onze oproep aan de wethouder.  Voorzitter, onze fractie heeft nog veel vragen. Wij zijn erg te spreken over het feit dat de wethouder een klankbordgroep energietransitie in het leven heeft geroepen. Want  wie van ons weet alles van energieopwekking, warmtetransitie, opslagcapaciteit? Wie van ons kent exact z’n formele invloed in dit proces? Hoe zorgen wij ervoor dat we als raad een positie innemen in dit grote complexe proces? Wat betekent een verdeelde raad voor de positie van de wethouder in de stuurgroep en zo kan ik nog wel even doorgaan.   Om dit proces ook voor de komende jaren te borgen vragen wij, in het amendement dat onze fractie straks mede namens de CU, D66 en de VVD zal indienen, de wethouder om proactief en op tijd de raad te informeren zodat de raad zelfstandig en zorgvuldig zijn eigen keuzes kan maken.  Voorzitter, ik begon mijn bijdrage met het maken van een compliment aan de wethouder. Hij maakt een uitstekende keuze gezien de karakteristieke eigenschappen van onze regio om de nadruk te leggen op energiebesparing. Dus onze oproep aan de wethouder is om zeer terughoudend te zijn in het formuleren van een bod voor de RES.   We hebben met het amendement meer uitgangspunten toegevoegd. Biedt ruimte voor innovatie, maak werk van een waterstofnetwerk, zorg voor financiële onderbouwing bij de plannen en wijs een biomassacentrale af.  Ook voor Hilversum zullen er keuzes moeten worden gemaakt. Onze fractie zal in dit proces kiezen voor wat goed is voor Hilversum. Wij zullen de plannen beoordelen op: de effectiviteit van de maatregelen, financiële consequenties en draagvlak. Dit is onze ogen goed rentmeesterschap. Voor nu wensen wij de wethouder succes bij het toewerken naar een concept-RES 1.0Gerben van VoordenRaadslid CDA Hilversum

Lessen voor de toekomst: integriteitsonderzoek wethouder Wimar Jaeger

CDA CDA ChristenUnie Hilversum 20-09-2019 16:06

Woensdag 18 september j.l. stond tijdens de gemeenteraadsvergadering de rapportage van bureau BING (Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten) centraal, gemaakt naar aanleiding van drie integriteitsmeldingen tegen wethouder Wimar Jaeger (D'66). De tijdens dit debat namens de Hilversumse CDA fractie uitgesproken tekst van CDA fractievoorzitter Olaf Streutker vindt u integraal onder deze inleiding. Het vijfeneenhalf uur (!) durende debat eindigde met een motie van wantrouwen jegens wethouder Jaeger. Deze werd echter verworpen met 7 stemmen voor en 30 stemmen tegen. De CDA motie ‘Lessen voor de toekomst’ ingediend samen met alle coalitiepartijen en de ChristenUnie werd echter op één stem na, unaniem aangenomen. Deze motie richt zich vooral op verandering van bestuur en cultuur om situaties zoals ontstaan rond de wethouder voor de toekomst te voorkomen. Voor de Hilversumse CDA fractie was de stemming rond de motie van wantrouwen een vrije kwestie. Twee raadsleden stemden voor, twee stemden tegen. De laatste twee stemden in met de motie van treurnis die ook dezelfde avond werd ingediend door de ChristenUnie. Raadslid Evert Jan Kruijswijk Jansen stemde vóór de motie van wantrouwen. Hij gaf daarbij de volgende stemverklaring: Voorzitter, wat het zwaarst weegt, weegt het zwaarst. In alles wat door en voor onze mooie gemeente wordt gedaan ben ik trots op de ambitie en de resultaten die we samen bereiken. Maar ik wil alleen functioneren in een bestuurscultuur waar resultaten halen en je houden aan de wet en de normen van fatsoen samen gaan. In dat licht past het niet hoe de wethouder heeft gereageerd in het rapport, op de feiten die geconstateerd zijn en de suggesties richting de melders. Dat kon vanavond hersteld worden, met excuses, inzicht in het handelen en een plan voor verbetering. Die kwamen voor mij op een te laat moment na te lang aandringen vanuit de raad. Dat maakt dat ik voor de motie zal stemmen. Tekst uitgesproken door Olaf Streutker namens de CDA fractie: Voorzitter, Vandaag voelen we de spanning die in de lucht hangt, Vandaag raakt dit debat aan de kern van onze parlementaire democratie: Als volksvertegenwoordigers hebben we als taak om niet alleen het gemeentelijk beleid vast te stellen maar ook controle uit te oefenen op het college van burgemeester en wethouders. Dit rapport nodigt ons uit om onze taak in dit debat buitengewoon serieus op te nemen! Natuurlijk hebben we als CDA Fractie dit rapport met grote aandacht gelezen. We zijn van mening dat het een betrouwbaar feitenrelaas geeft en een duidelijk antwoord op de onderzoeksvragen zoals in mei gesteld. In die zin is het ook goed om te constateren dat er op een zorgvuldige manier wordt omgegaan met integriteitsmeldingen die bij de gemeente binnenkomen, door wie dan ook ingediend. Het vooronderzoek van de burgemeester gaf aanleiding tot het instellen van een vervolgonderzoek, dat onder begeleiding van het presidium zonder waardeoordeel is uitgevoerd. Graag wil ik de bijdrage van het CDA (onze bijdrage) opsplitsen in 3 delen Allereerst zal ik ingaan op de feiten zelf en de zwaarte die deze wat ons betreft hebben met betrekking tot het functioneren van de wethouder waar dit onderzoek naar is uitgevoerd. Ten tweede wil ik ingaan op de bestuurscultuur in het algemeen en onze specifieke overwegingen voor Hilversum Tot slot wil ik ingaan op de conclusies en aanbevelingen met het oog op de toekomst. Laten we beginnen met de feiten. Het is evident dat niet alle functies gepubliceerd waren op de Website toen het onderzoek werd opgestart. Zo verschijnt op 16 mei 2019 in de Gooi en Eembode een bericht met de titel ‘College Hilversum telt 19 nieuwe bijbanen’. In het bericht wordt melding gemaakt van het feit dat bij alle collegeleden nevenfuncties zijn toegevoegd aan de op de gemeentelijke website gepubliceerde lijst. Het is ook duidelijk geworden dat het niet in alle gevallen duidelijk is op welke manier een zogenaamde ‘qualitate qua’ functie tot stand is gekomen. In ieder geval is het een feit dat geen eenduidig overzicht werd bijgehouden van ‘qualitate qua’ functies, en dat de potentiele belangen­verstrengeling bij het toekennen van subsidies niet in alle gevallen op voorhand was geborgd. Of hierbij sprake is van een integriteitsschending is in juridische zin dus niet zo zeer een vraag, maar veel meer een feit. In politieke zin echter is de vraag in hoeverre hier sprake is van een individuele misstap, dan wel van een structureel probleem. Dat brengt mij dan ook bij het tweede deel, de bestuurscultuur in het algemeen. Voor het CDA is het hebben van een integer bestuur een voorwaarde voor een leefbare samenleving. In de campagnetijd heb ik hier zelfs een speerpunt van gemaakt door u met de slogan ‘Betrokken en betrouwbaar’ mijn persoonlijk commitment te geven: “Integriteit en transparantie gaan boven alles, altijd en overal.” ‘Een beetje integer bestaat niet’, zo leerde ook altijd de door mij zeer gewaardeerde CDA-er Jan de Vries. En daarbij raakt hij de kern van het probleem. Daar waar de feiten wellicht nog geen aanleiding geven tot een politiek oordeel in negatieve zin, is de reactie op de feiten van betrokken wethouder een illustratie van de wijze waarop (blijkbaar) in (delen van) het college wordt gedacht. Het is onheus, als de melding in het algemeen als ‘een publieke aanval’ wordt aangemerkt, terwijl het vooronderzoek van de burgemeester toch duidelijk aangaf dat er wel degelijk aanleiding was om het vervolgonderzoek op te starten. De reactie van wethouder Jaeger, notabene door zijn raadsvrouw(!) ingegeven, op pagina 54 onder de punten 4, 5 en 6, is in die zin ronduit stuitend. Niet alleen legt hij hier de schuld volledig buiten zichzelf, ook bezoedeld hij hier de naam van één van onze collega raadsleden die ‘politieke motieven’ zou hebben bij het doen van de melding. Voorzitter, dat is toch de wereld op zijn kop!? Een WEThouder die zich niet aan de wet houdt, je mag hopen dat raadsleden daar een punt van maken. Alle 37. In de commissies. In de raad. En als het moet, via een integriteitsmelding. In die zin roep ik wethouder Jaeger op afstand te nemen van zijn mening over de persoonlijke motieven van de melders. Het is niet ter zake. Het is niet relevant voor dit onderzoek. Het is een illustratie van een bestuurscultuur waarin het CDA zich niet thuis voelt. Kenmerkend aan onze rechtsstaat is dat we een systeem van ‘checks and balances’ hebben om de handelen en wandel van gezagsdragers te controleren. Het stappenplan integriteitsmeldingen politieke ambtsdragers is hier onderdeel van. Ondanks dat het goed is dat de melders de vrijheid hebben gevoeld om een melding te doen, constateert het CDA ook dat één van de melders zich genoodzaakt zag om zichzelf publiekelijk bekend te maken, nadat haar naam als melder binnen het gemeentehuis was gaan rondzingen. Het is bijna Freudiaans: de naam van een melder misstand integriteit lekt uit. Het CDA roept de burgemeester, als hoeder van de integriteit in onze gemeente, op te voorkomen dat dit in eventuele volgende gevallen opnieuw kan misgaan. Het gemeentebestuur dient van onbesproken gedrag te zijn, Het gemeentebestuur dient ook zorgvuldig te handelen in lijn met alle door het gemeentebestuur zelf opgestelde procedures en gedragscodes. Als CDA willen we ons distantiëren van een bestuurscultuur die gebaseerd is op machtspolitiek. Die het individu kleineert of intimideert. Die gericht is op ongelijke machtsverhoudingen. En helaas voorzitter, dit rapport is een illustratie van een bestuurscultuur die juist wel gebaseerd is op machtspolitiek. Niet alleen door in de loop van de jaren de macht van de raad zo uit te kleden - de raad was daar overigens zelf bij - maar vervolgens ook alle ruimte zo te benutten dat zelfs het college niet op de hoogte was van een aantal bestuursfuncties en daaraan gelieerde subsidies. Het moreel kompas van het college lijkt verkeerd afgesteld. Dat blijkt uit het feit dat er noch bij de wethouder, noch bij de overige collegeleden, een lampje is gaan branden over dubbele petten en dito belangen. Dat blijkt uit de wijze waarop betrokken wethouder zijn eigen verantwoordelijkheid in het melden van de nevenfuncties afschuift op zijn ambtenaren (p. 22 ‘Het had naar mijn mening ook op de weg van de gemeentelijke organisatie gelegen om die ook online te zetten.’). Dat blijkt uit de wijze waarop deze wethouder om zich heen slaat naar iedereen behalve zichzelf. Maar het blijkt ook uit de reactie van het college op het artikel in ‘Follow the Money’, daags voor het publiceren van het onderzoeksrapport. Te vroeg, te voorbarig en daarmee in onze ogen misplaatst. Dat, voorzitter, is wat ons betreft de kern van het probleem. In zo’n cultuur wordt tegenspraak niet geduld. Sterker nog, het wordt alleen maar tegen je gebruikt. In zo’n cultuur krijg je dus geen tegenspraak meer. Voorzitter, het mag duidelijk zijn dat het CDA maar één doel voor ogen heeft met dit betoog en dat is een verandering van die bestuurscultuur. Dat is wat het CDA betreft belangrijker dan de vraag of de feiten groot genoeg zijn om de wethouder of het college naar huis te sturen. Maar als we verder willen gaan met deze wethouder, dan kan dat alleen als het vertrouwen er is dat hij bijdraagt aan die gewenste verandering van cultuur. Dát oordeel vellen wij dan ook aan het einde van dit debat. Dat brengt mij bij het derde punt. De lessen voor de toekomst. Het is evident dat we naar aanleiding van dit rapport met elkaar lering zullen moeten trekken voor de toekomst. Wat ons betreft gaat het hierbij primair om de vraag hoe in de toekomst om te gaan met zogenaamde ‘qualitate qua’ functies. Daarnaast verdient het aanbeveling om het stappenplan integriteitsmeldingen opnieuw tegen het licht te houden. Ik verwijs hierbij kortheidshalve naar de analyse en aanbevelingen in paragraaf 5.3 en stel voor om verbetervoorstellen in komende vergaderingen te adresseren voor verdere behandeling en besluitvorming. Het is nu niet het juiste moment om hier verder op in te gaan. Daarom heb ik de motie 'Lessen voor de toekomst'opgesteld die ik hierbij samen met Hart voor Hilversum, GroenLinks, D'66, VVD en ChristenUnie wil indienen. (Deze motie is later op de avond met slechts één stem tegen aangenomen) Ik dank u voor uw aandacht. Olaf Streutker Fractievoorzitter CDA Hilversum

Te weinig, te laat

SP SP GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Hilversum 20-09-2019 10:59

De conclusies waren duidelijk. Wethouder Wimar Jaeger brak de wet, had meerdere petten op bij het toewijzen van subsidies, en nam daarmee onverantwoorde risico's. Het zijn zaken waarbij je verwacht dat een wethouder zijn fouten erkent, zijn gedrag verklaart, en oprechte excuses biedt. Maar niets van dit alles gebeurde. De wethouder nam geen afstand en gaf geen excuses, zelfs niet over de beschuldigingen die hij aan het adres van de melders had geuit. Normaal stuur je zo'n wethouder weg. Maar van deze gemeenteraad mag hij blijven.

We hadden niet veel zelfreflectie van Wimar Jaeger verwacht. Maar de wijze waarop de wethouder draaide en draalde verbaasde zelfs ons.

Op geen enkele vraag kwam antwoord. En we hadden er nogal wat. Het rapport van Bing liet nog veel vragen open. Het is zorgvuldig opgesteld, maar het is niet volledig. De reikwijdte van de meldingenis groter dan de ruimte  - vastgelegd door het presidium - die Bing had, waardoor niet alle betrokkenen werden gehoord en sommige conclusies dus niet konden worden getrokken.

Over de aanbevelingen die in het rapport stonden en over het proces rond de meldingen zelf zullen we het op een later tijdstip nog gaan hebben. We beperken ons hier op de rol van de wethouder en hoe het college (in deze én de vorige periode) daarmee omging.

Uit het rapport, en de reacties die daarop volgen, stipten we drie elementen aan. Daarbij was bij elk element vooral de vraag: waarom?

Discutabele nevenfuncties

Ten eerste: de wethouder heeft zijn functie als bestuurslid van de Dutch Media Foundation - DMF - niet gemeld bij college of raad. Daarmee is de wet overtreden.

Waarom was die functie niet gemeld? De wethouder moest weten dat het zijn taak is om de raad actief te informeren.

De statuten zeggen dat de gemeente een bestuurder benoemt. Maar dat is niet gebeurd. Het college wíst niet eens dat de wethouder de functie had aanvaard. Waarom nam de wethouder die dan aan? En was zo'n functie nou echt nodig? Er was duidelijk nooit overwogen om knelpunten gewoon met goed overleg op te lossen. Bovendien had de gemeente iederéén kunnen benoemen - er is geen enkele eis dat de benoeming een wethouder moet zijn of zelfs iemand in dienst van de gemeente.

Uiteindelijk is de wethouder nooit door het college benoemd. De statuten vereisen dat wel, en daarmee zit de wethouder - officieel - niet als gemeentelijke vertegenwoordiger aan tafel. De statuten van de stichting wijzen er daarnaast nergens op dat de functie ambtsgebonden is. In tegendeel zelfs – in één van de regels staat dat de benoeming voor onbepaalde tijd is. Dat wijst er op dat een bestuursfunctie op persoonlijke basis is.

Had de wethouder de statuten wel gelezen? Van een bestuurssecretaris zou je dat verwachten. En waarom heeft hij zich dan toch niet laten benoemen?

En waarom heeft hij dat later niet gecorrigeerd? Toen er storm opstak over het melden van functies, toen de integriteitscheck werd gehouden, toen wethouder Scheepers werd geconfronteerd met de problemen rond de functie in de uitvaartstichting, al die keren moet de wethouder toch hebben gerealiseerd dat hij ook fout zat? Waarom toen niet alsnog actief geïnformeerd en de fout hersteld?

En toen de organisatie besloot - al een jaar geleden (!) - dat er een 'weeffout' (lees: de wethouder) in de stichting zat en dat die moest worden weggehaald, waarom is toen het college en de raad niet op de hoogte gebracht? Dat leek me toch echt wel een situatie waar de raad over moest worden geïnformeerd. Maar dat gebeurde niet. En klaarblijkelijk wist het college toen ook nog steeds van niks? Zo lijkt dat iig, gezien het feit dat wethouder Walters onze vraag naar Jaeger doorspeelde.

Maar er kwam geen antwoord. De wethouder weigerde een verklaring te geven. ‘Het was gegaan zoals het was gegaan,’ Het niet geven van informatie is normaliter een doodzonde in de politiek, maar klaarblijkelijk mag het als je mediawethouder Wimar Jaeger bent. Getuige de reacties later was D66 daar nog trots op ook.

De burgemeester zei niets van de functie te hebben geweten, maar dat die vast wel was goedgekeurd als dat wél zo was geweest. Waarom denkt hij dat? Ik weet minstens één wethouder die destijds bezwaar zou hebben gemaakt.

Ook daar kwam geen duidelijk antwoord op. Wel herhaalde de burgemeester dat hij écht niets wist over de 'administratieve' kant van de zaken rond DMF.

I.i.g. gaf de burgemeester toe fouten te hebben gemaakt, en bood hij excuses aan. Hij dus wél.

Er was meer onduidelijk. Volgens de gemeentesecretaris is de bestuursfunctie op verzoek van de wethouder - dus niet het college, laat staan de raad - bij DMF gelabeld als qualita qua functie - een functie die hoorde bij zijn taak als wethouder. Maar waarom dacht de wethouder dat hij dat zelf wel even kon bepalen? Het rapport van BING geeft duidelijk aan dat dat dus niet kan.

En is de functie nu wel of niet in het college aan de orde gesteld? De gemeentesecretaris zegt van niet, de wethouder van wel – al zegt hij niet wanneer dat dan was. De burgemeester weet (nog steeds) van niks. Wie spreekt er de waarheid? Je gaat je wel afvragen hoe het college over DMG en de subsidies daarvoor sprak - als het al ter tafel kwam. Als de functie van Jaeger daarin geen enkele keer is genoemd, ook niet terloops, geeft dat toch te denken.

Hoe je het went of keert: de wethouder heeft een actieve informatieplicht. Het 'niet verborgen' houden, wat Bing concludeert, is onvoldoende. En de wethouder wéét dat ook.

Dubbele petten

Ten tweede: De wethouder acteert met meerdere petten.

Hij heeft erg veel vingers in de pap. In o.a. het Stadsfonds, Stichting Centrum Hilversum, Hilversum Media Campus en dus die Dutch Media Foundation.

De functie in DMF is duidelijk ongewenst. Niet alleen wij vinden dat – ook BING zegt het in zijn rapportage, en de gemeentesecretaris – de hoogste ambtenaar – adviseert tegen zo’n constructie.

De wethouder heeft daarbij ook bij mandaat subsidies verstrekt. Meer dan 6 ton is uiteindelijk naar DMF gegaan terwijl de wethouder daar een bestuursfunctie had:

- in 2017, na toetreden van de wethouder: € 433.750

- in 2018 : € 225.000

Totaal dus: € 658,750

Een deel is bij mandaat verstrekt - buiten zicht van het college en de raad. Een resultaat van het stelselmatig oprekken van de volmachten door het college. Waarom heeft de burgemeester deze situatie laten ontstaan? Waarom zijn die de volmachten zo uitgebreid? Er kwam, wederom, geen antwoord.

Er zit hier duidelijk een conflict. Bing noemt het een probleem met ‘governance’, maar dat is gewoon een ander woord voor 'belangenverstrengeling'. De dubbele pet is hier duidelijk aangetoond. Dat Jaeger zichzelf niet verrijkte is daarbij niet van belang - dat had overigens niemand beweerd. De man is tenslotte rijk zat.

Wel kon Jaeger hiermee zijn eigen projectjes aansturen zoals hij dat wilde - ten kostte van toezicht door de raad, én met het risico dat hij externe partijen, via een vorm van concurrentievervalsing, dupeerde.

De wethouder lijkt dit zich eigenlijk ook te beseffen, uit zijn verweer dat hij minder subsidie heeft gegeven dan is aangevraagd – alsof dat de schijn weg zou halen. Waarom heeft de wethouder hier dan geen afstand gehouden? Waarom niet het college betrokken om elke schijn te voorkomen?

Waarom vindt hij dat het doel de middelen heiligt?  

Waarom doet hij alsof de integriteitsschendingen - want het niet melden van de functie is dat wel degelijk - en de mogelijkheid van belangenverstrengeling - aantoonbaar in de functie bij DMF - geen valide punt van zorg zijn?

Geen verantwoordelijkheidsbesef

Want, tenslotte: Hij duikt en neemt geen verantwoordelijkheid.Hij draagt allerlei smoezen aan:

De raad had het kunnen weten - want het stond wel ergens, in een documentje ergens diep verstopt in een lade. Maar waarom zou de raad voor die informatie zelf actief moeten zoeken?

“But look, you found the notice, didn’t you?”“Yes,” said Arthur, “yes I did. It was on display in the bottom of a locked filing cabinet stuck in a disused lavatory with a sign on the door saying ‘Beware of the Leopard.”          Douglas Adams, "The Hitchhiker's Guide to the Galaxy"

Waarom wordt de schuld van het niet informeren bij ambtenaren gelegd? Dat is totaal ongepast. De wethouder heeft de plicht, niet de ambtenaar.

Waarom schuift hij het af op zijn collega wethouders? Ja, die hebben ook nevenfuncties niet gemeld – wat ook onderdeel van het onderzoek was -  maar we hebben het hier wel over een functie met de schijn van belangenverstrengeling, en bij mandaat verstrekte subsidies. Waarom denkt hij dat dat hetzelfde is en gooit hij zijn collega's voor de trein?

Het was ons duidelijk. De wethouder moet stoppen met zijn functie bij DMF. Dat lijkt hij nu, onder enige dwang, te gaan doen.

Maar hij moet ook zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de ontstane situatie, en erkennen dat die door zijn daden is ontstaan.  

Vanuit de reactie in het rapport én in de raad bleek echter dat de wethouder dat geenszins van plan is.

De melders - alle melders - hadden goede redenen hun zorgen te uiten. Het rapport bewijst dat ook. Ze verdienen allen respect. Geen beschuldigingen, geen verwijten. Ze verdienen excuses van deze wethouder - maar die kwamen niet, en ook dat is kwalijk.

Niet de eerste keer

Normaal is zo’n verhaal, zo’n reactie, al genoeg om de wethouder naar huis te sturen. Bij wethouder Jaeger zit er daarnaast ook geen verbetering in.

Laten we niet vergeten dat dit niet de eerste keer was dat Wimar Jaeger op het beklaagdenbankje zat. Gedoe tijdens de procedure rond Philipsterrein, het stoom-en-kokend-water proces bij de citymarketing stichting, de, niet afgesproken, exorbitante subsidie aan het Metropool Orkest en de Mediapark-visie die uiteindelijk geen visie werd… alle keren momenten waarbij de wethouder beterschap beloofde.

En, nog tijdens het onderzoek, de wethouder die in een interview openlijk lijkt te solliciteren naar een baantje in de media na zijn wethouderschap.

Het gaat hier om vasthoudend gedrag. Gedrag waarvan je niet kunt verwachten dat dat verandert. En dat is een probleem. Want het moet wél anders.

Jammer dan

Als je voort wilt met een integer en transparant bestuur, als je wil dat de procedures niet alleen strakker worden gevolgd maar dat er ook een duidelijk besef bestaat voor de noodzaak daarvan, dan kan je niet met deze wethouder verder. Een wethouder die zelf aangeeft dat hij in de gaten moet worden gehouden en dat hij begeleid moet worden, omdat hij niet van de procedures is. De verantwoordelijkheid legt hij dus bij anderen, want die moeten hem binnen de lijntjes houden. Het ligt dus niet bij hem.

Dat was voor ons reden het vertrouwen op te zeggen. Het kón niet anders.

De gemeenteraad liet het echter afweten. Slechts 7 van de 37 raadsleden begreep de ernst écht, en steunde de motie van wantrouwen.

De Christenunie kwam nog met een ‘motie van treurnis’. Een cop-out. Een treurmotie betekent in feite niets. Het zegt slechts: ‘Jammer dan’. Had dan een motie van afkeuring gedaan. Dat zegt tenminste nog iets wezenlijks.

Een aantal raadsleden zag de CU motie als een manier om hun gezicht te redden. Maar zelfs voor de ‘Jammer-dan’ motie was geen meerderheid. D66, VVD, Groenlinks, en zelfs een lid van Hart voor Hilversum – dat tijdens de campagne nog voor integer bestuur stond - stemden tegen. En dat was pas écht triest.

Conclusie

Goed en integer bestuur komt uiteindelijk uit jezelf. Zelfreflectie, empathie, en een gevoel voor wat juist is, moet niet van anderen komen.Rekening houden met anderen, belangenverstrengeling vermijden, correct en actief informeren, de procedures volgen en op de juiste manier handelen... dat kan niet het gevolg zijn van een leger ambtenaren die je in het gareel proberen te houden. En al helemaal niet van politici die, als je het woord sorry niet door je strot kan krijgen, het zelf maar uitspreken en daarna doen alsof dat genoeg is en je wel weer verder kan.

De enige juiste beslissing was de wethouder uit het college te halen. Helaas hadden de meeste partijen - inclusief één die voor het debat in alle kranten het hoogste woord had - daar geen zin an.

Voor de duidelijkheid: dat wantrouwen blijft. Dat is niet op magische wijze weg omdat een motie is weggestemd. Daarvoor is het gewoonweg te laat.

Zie ook: GEMEENTEBESTUUR

Tot daaraan toe

SP SP GroenLinks ChristenUnie PvdA Hilversum 18-09-2019 06:34

https://hilversum.sp.nl/blog/alle/arjo-klamer/2019/09/Arjo kKamer
Dat Wimar Jaeger, een paar jaar geleden nog collega wethouder, een integriteitsissue heeft, is tot daaraan toe. Daar gaat de gemeenteraad van Hilversum nu over. Ik wil alleen wel kwijt dat de oprichting van de media foundation, met hem als een van de bestuurders, gebeurde toen ik nog aan de bestuurstafel zat. Ik wist daar niets van en had ik er wat van geweten dan had ik bezwaar gemaakt, zoals ik eerder bezwaar had gemaakt tegen de riante subsidies voor de media week en het Dudok concert. Die discussie werd met deze constructie omzeild. Ik ben benieuwd wat de raad gaat doen met zijn vergeetachtigheid.  Maar dat is allemaal tot daaraan toe.

Erger vind ik hoe Bianca Verweij geframed wordt terwijl ze toch niet meer dan haar plicht doet door het integriteitsissue te melden. Bij mijn weten bejegent Bianca nooit iemand onheus. Ze komt alleen op voor zaken waar niet iedereen het eens mee hoeft te zijn. En daar gaat het uiteindelijk om.

Want ook al zei Wimar bij mijn afscheid als wethouder dat we geen verschil van mening hebben, die is er toch echt wel. Het grote verschil is dat ik,  Bianca, SP-ers, maar ook de mensen van Hart van Hilversum, PvdA, Groen Links, de Christen Unie ons vooral sterk willen maken voor een sociaal en groen Hilversum, terwijl Jaeger cs Hilversum graag mee laat doen in de BigLeague, in de metropool van Amsterdam—daar is de zwarte doos bij het station voor, de gele steentjes van de mediamile en We Hliversum.

De brief van een groep ondernemers ter ondersteuning van Wimar is tekenend. Zij hebben duidelijk belang bij het aanblijven van Wimar, want zij mogen aan zijn keukentafel meedelen in de grootse plannen van Hilversum. En de meesten van hen profiteren van gemeentelijke subsidies waar Jaeger toevallig over gaat. Maar waar zijn de brieven van de gewone  Hilversummers? Waar zijn de Hilversummers van Oost en Noord, vanKerkelanden en van het Riebeeckkwartier? Hebben die belang bij Hilversum de mediastad, bij de busladingen toeristen die Jaeger zo graag zou binnen wuiven?

Ik vond indertijd dat het geld dat Wimar aan de mediaweek en andere projecten van hem uitgaf, beter besteed zou kunnen worden aan jongeren- en buurtwerk. Sterke buurten: daar zou het over moeten gaan. Goede steun voor mensen die kwetsbaar zijn. Gegarandeerde banen voor mensen die op de reguliere arbeidsmarkt geen kans hebben. Zo voortvarend als Jaeger cs zijn met zijn grootste plannen, zo terughoudend is het huidige college met het socialer maken van Hilversum.

Ik moet denken aan een conflict in de Hilversumse hockeyclub een aantal jaren geleden. Een aantal leden wilden de Hilversumse hockeyclub naar de hoofdklasse krijgen. Anderen vreesden dat die ambitie veel geld en veel inspanning zou vragen en ten koste zou gaan van het sociale karakter van de club. De laatste groep won uiteindelijk.

Kortom, de discussie gaat niet alleen om de integriteit van Jaeger, maar ook over wat we willen met Hilversum. Willen we hoe dan ook meedoen in de Big League—ook als we daarvoor een weg over de hei nodig hebben en steeds meer geld moeten investeren in prestigieuze projecten—of willen we een sociaal en groen Hilversum?

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.