Nieuws van politieke partijen in Houten over D66 inzichtelijk

42 documenten

Kom in gesprek met kandidaat-Kamerleden

D66 D66 Houten 23-02-2021 20:56

De afdelingen Houten, IJsselstein-Lopik, Montfoort-Linschoten, Nieuwegein en Vijfheerenlanden organiseren digitale bijeenkomsten met kandidaat-Kamerleden over steeds een ander thema.

 

Iedereen, lid of geen lid, is van harte welkom om in gesprek te gaan met kandidaat-Kamerleden en elkaar. Tijdens de bijeenkomsten is er gelegenheid om vragen te stellen, zorgen of ideeën te delen. Vragen kunnen ook vooraf gemaild worden naar info@d66houten.nl.

 

De bijeenkomsten starten om 20.00 uur. We ontvangen graag een aanmelding per mail: campagne@d66ijsselstein.nl.

 

https://houten.d66.nl/2021/02/23/kom-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/ https://houten.d66.nl/2021/02/23/kom-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/https://houten.d66.nl/2021/02/23/kom-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/ https://houten.d66.nl/2021/02/23/kom-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/ https://houten.d66.nl/2021/02/23/kom-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/ https://houten.d66.nl/2021/02/23/kom-in-gesprek-met-kandidaat-kamerleden/

Een bijzondere eerste helft van het jaar!

VVD VVD GroenLinks SGP D66 ChristenUnie Houten 12-07-2020 09:18

Het zomerreces is aangebroken voor de gemeenteraad van Houten, traditioneel een mooi moment voor ons om even terug te blikken. Want wat gebeurde er ontzettend veel in het afgelopen halfjaar!

https://houten.vvd.nl/nieuws/40276/een-bijzondere-eerste-helft-van-het-jaar
Niet alleen vanwege COVID19 was het een zeer bijzonder half jaar, er waren ook de nodige politieke en personele ontwikkelingen. Zo nam Herman Geerdes na 18 jaar een actieve rol te hebben vervuld voor de Houtense VVD afscheid als wethouder. Zijn opvolger werd gevonden in de gemeente West Maas en Waal, waar Sander Bos na zes jaar wethouderschap klaar was voor een mooie uitdaging bij ons. 

In de fractie werd David Rentinck commissielid zodat hij zich nog beter in kan zetten. David zet zich als jongst fractielid in voor meerdere thema’s, maar met name de onderwerpen die de jongere generaties het meest bezighouden.

Ook bij andere politieke partijen waren er de nodige personele wisselingen. Wethouder Jana Smith (CU) vertrok en werd vervangen door Jan Overweg. Ook de twee fractieleden van ChristenUnie, René Speksnijder en Griëtte Vonck, kondigden aan om privéredenen per 1 september te zullen stoppen. Zij zullen vervangen worden door Agna van Rees en Rombout Soldaat. In mei vulden GroenLinks, D66, ChristenUnie en SGP hun fracties ook elk aan met een nieuw commissielid. 

Om het blokje personele bezetting af te ronden: na het vertrek van griffier William van Zanen werd hij de afgelopen vijf maanden vervangen door interim griffier Heleen Hofland. Zij werd in de laatste raadsvergadering voor het reces vast uitgezwaaid, per 1 september wordt zij vervangen door Charlotte Visser. 

Vanwege COVID19 was het afgelopen half jaar er een met hindernissen: fysieke bijeenkomsten werden in maart al snel vervangen voor digitale. Het was even wennen, maar uiteindelijk werd een modus gevonden waarin alle overleggen door konden gaan. Gelukkig konden we sinds kort de rondetafelgesprekken en raadsvergaderingen weer fysiek laten plaatsvinden. Helaas nog zonder publiek, maar omdat alle vergaderingen (ook de rondetafelgesprekken) uitgezonden werden via Notubiz en we feedback op bijdragen kregen merkten we dat er toch inwoners van Houten geïnteresseerd meekeken.

Politiek was en is er ook ‘voldoende reuring’. De behandeling van de Sociale Koers (die leidde tot het aftreden van Jana Smith) moest in twee keer behandeld worden, uiteindelijk werden de nodige bezuinigingsvoorstellen goedgekeurd en het raadsvoorstel aangenomen.

Ook de Ruimtelijke Koers zorgt voor veel reacties, vanwege de COVID19 maatregelen werd de periode van zienswijzen indienen verlengd en moesten bijeenkomsten aangepast worden. Momenteel laten we ons als fractie door verschillende (groepen) inwoners bijpraten over hun zienswijze. De komende week staan hier ook nog een aantal afspraken voor gepland. Na de zomer volgt de behandeling in de rondetafelgesprekken en raadsvergaderingen. Het belooft nu ook al een meer dan interessante tweede helft van het jaar te worden!

Maar voor nu: even vakantie, weer opladen en daarna weer lekker verder. Ik wens iedereen een hele mooie vakantie thuis, in Nederland of verder weg en spreek je graag snel weer. Blijf gezond en geniet!

Eef Stiekema

Fractievoorzitter Houtense VVD 

 

Inbreng projecten Agrarische Structuurversterking

D66 D66 Houten 17-06-2020 07:09

Voorzitter,

Bij de vorige behandeling van deze ASV projecten gaven wij al aan dat we de beoogde ontwikkelingen toejuichen, maar ook hoe complex dit dossier is en hoe lastig het is om de kosten, wijze van financieren en de risico’s goed in beeld te krijgen.

We hebben ingestemd wetende dat de opening van de grondexploitaties en de startnotitie nog in de raad zouden worden behandeld en met de toezegging dat we hier nog een keer met de woordvoerders van de fracties dieper op in zouden gaan. Dit heeft, waarschijnlijk vanwege corona, niet plaatsgevonden. Dat is te begrijpen, maar ook jammer.

Want nog steeds vinden wij het erg complex en lastig om besluiten te nemen.

Wij vragen ons ook af richting de toekomst of dit de juiste manier is om in dit kwetsbare gebied om te gaan met woningbouw.

De plannen en ontwikkelingen die we voor ogen hebben zijn mooi, en die moeten betaald worden. Maar de voorkeurslocatie voor woningbouw is eigenlijk alleen gebaseerd op toeval, deze locaties komen toch vrij, omdat er een boerderij wordt verplaatst. En het aantal woningen is volledig financieel gestuurd. Ergens logisch, want dit moet betaald worden. Maar pas daarna gaan we onderzoeken of het daar wel past en kan. En terwijl we dat nog niet weten, maken we als raad al wel keuzes waardoor we voor mijn gevoel over het point of no return zijn gestapt. Het college ziet ook onzekerheden en daarom zien we wel drie verschillende grondexploitaties terug in de stukken. Maar het is lastig om te overzien wat bouwen op locaties van derden bijvoorbeeld concreet voor gevolgen heeft.

Voorzitter, ons lijken 8 tot 11 woningen aan de Lekdijk 28 te veel woningen. We creëren hiermee een soort mini-nieuwbouwwijkje tussen actieve agrariërs, wat ons vragen om problemen lijkt. Er is ook veel weerstand tegen in de omgeving. Daarnaast zien wij met dit aantal woningen een serieus risico op verrommeling van dit unieke gebied. Het risico dat we over tien jaar door dat gebied fietsen en spijt hebben van de keuzes die zijn gemaakt. Daarom aantal vragen aan de wethouder:

Ziet de wethouder nog alternatieve manieren om deze ontwikkelingen te financieren? Zijn er bijvoorbeeld nog mogelijkheden om op meer geschikte locaties grond te kopen en daar woningen te bouwen om dit project te financieren? Tekenen wij, door nu in te stemmen met de stukken zoals ze nu voorliggen, bij het kruisje voor 11 woningen aan de Lekdijk 28, mochten de HIA en ruimtelijke en landschappelijke onderbouwingen uitwijzen dat dit kan? Hoeveel ruimte hebben we aan het einde van het jaar na afronding van deze onderzoeken nog om bij te sturen? En over de weerstand die er leeft: was het college tijdens de vorige behandeling van deze ASV projecten hier al van op de hoogte? Hoe reflecteert het college op de communicatie en participatie met de omgeving rond deze projecten?

Ook dienen we een amendement in om het college een alternatief plan uit te laten werken om tot substantieel minder woningen te komen aan de Lekdijk 28.

Tot slot.

De woningbouw die plaats moet vinden voor ASV project 2 lijkt ons beter passend op die locatie. Ook zijn we blij dat de doelen die met ASV project 2 worden nagestreefd een stap dichterbij komen, met name de realisatie van de Droom van Schalkwijk, een mooi initiatief. Wij zien daarmee echt kwaliteit toegevoegd worden aan dit gebied. Wij zullen met project 2 dan ook instemmen.

Sociale koers Houten 2020- 2023 vastgesteld: Iedereen doet mee!

CDA CDA SGP D66 PvdA Houten 29-05-2020 17:47

In de raadsvergadering van 19 mei 2020 is de Sociale Koers van de gemeente Houten 2020- 2023 'Iedereen doet mee' vastgesteld. CDA raadslid Willy Boersma legt uit dat 'sociale toegankelijkheid' voor het CDA héél belangrijk is. Hieronder volgt haar bijdrage in het raadsdebat: Twee maanden geleden spraken we over het Programma Sociale Koers. We kwamen er niet uit met elkaar ondanks het vele werk dat was verzet door ambtenaren en wethouder Smith. In de afgelopen twee maanden is een hele stap gemaakt: complimenten aan de ambtenaren en aan de vervangende wethouder! Het raadsvoorstel is aangepast. Zo is duidelijk waarover we beslissen en het voorstel sluit goed aan bij het Programma. Indicatoren zijn toegevoegd aan het programma en tekst is op veel plekken aangevuld. Als CDA hebben we in maart amendement 6 over beslispunt 1 van het raadsvoorstel en motie 7 over LHBTI (als onderdeel van inclusief beleid) ingediend. We vinden, met alle mede-ondertekenaars, dat beide voldoende zijn verwerkt en trekken ze daarom in. We komen wel met een nieuwe motie: over sociale toegankelijkheid. Eén van de insprekers bij de RTG vroeg daar aandacht voor. We hebben het makkelijk over fysieke toegankelijkheid, maar sociale toegankelijkheid is voor ons minder concreet. Wat bedoelen we dan eigenlijk? Hebben we het over de toegankelijkheid van het sociaal loket? Dat is een onderdeel. We hebben het over de toegankelijkheid van de hele samenleving, van alle gemeenschapsvoorzieningen. We willen dat iedereen mee kan doen, met of zonder beperking, op je eigen manier. Zodat je er bij hoort zoals je bent. Wat is dat dan? Ik kan niet voor iedereen spreken, ik kan wel voorbeelden geven. Ga eens in een rolstoel naar het theater. Fysieke toegankelijkheid is dat je in het gebouw kunt komen en dat er een bereikbare plek is in de zaal. Sociale toegankelijkheid is dat bij de koffie vooraf in de foyer niet over je heen wordt gepraat, maar dat er iemand naast je gaat zitten en met jou in gesprek gaat. Iemand met dementie gaat boodschappen doen en staat te stuntelen bij de kassa. Wat was het nummer van je pasje? Contant betalen dan? Kom je daar uit? Het duurt al gauw langer. Heeft de kassière begrip? Hoeveel haast heeft de volgende klant? Hoor je als kind nog bij de groep als je zelf geen vriendjes kunt uitnodigen voor je verjaardag omdat het te duur is? Of omdat je een gehandicapt broertje of zusje hebt? Val je als tiener buiten de groep omdat je kleding niet klopt? Kom je bij het sociaal loket uit je woorden? Kan je met een inspreekmoment meedoen als je niet zo snel bent in het gesprek? Krijg je de tijd en de ruimte? We hebben hier als inwoners allemaal een rol. De gemeente heeft een rol. Dementievriendelijke gemeente, meer weten over beperkingen en hoe we daar rekening mee kunnen houden, voorlichting op scholen over mantelzorger zijn. Ik kan voorbeelden geven, als raad kunnen we proberen een definitie te geven. Maar we kunnen nooit voor iedereen spreken. Daarom vragen we in de motie aan het college sociale toegankelijkheid vorm te geven in samenspraak met betrokken doelgroepen en organisaties. Mensen kunnen het beste zélf vertellen wat voor hen sociale toegankelijkheid is en of ze het gevoel hebben mee te tellen. Want, dat is toch wat we met elkaar beogen. Ook wij als raad hebben een rol in het bevorderen van de sociale toegankelijkheid en dat is precies de reden om als CDA met de PvdA deze motie indienen die mede is ondertekend door GL, SGP, HA! En D’66. Voor het overige….gaan wij van harte akkoord met de Sociale Koers 2020-2023 en we zien graag de concrete uitvoeringsplannen daarvoor tegemoet. Wij wensen de nieuwe wethouder daarmee alle succes!

Sociale koers Houten 2020- 2023 vastgesteld: Iedereen doet mee!

CDA CDA SGP D66 PvdA Houten 29-05-2020 17:47

In de raadsvergadering van 19 mei 2020 is de Sociale Koers van de gemeente Houten 2020- 2023 'Iedereen doet mee' vastgesteld. CDA raadslid Willy Boersma legt uit dat 'sociale toegankelijkheid' voor het CDA héél belangrijk is. Hieronder volgt haar bijdrage in het raadsdebat: Twee maanden geleden spraken we over het Programma Sociale Koers. We kwamen er niet uit met elkaar ondanks het vele werk dat was verzet door ambtenaren en wethouder Smith. In de afgelopen twee maanden is een hele stap gemaakt: complimenten aan de ambtenaren en aan de vervangende wethouder! Het raadsvoorstel is aangepast. Zo is duidelijk waarover we beslissen en het voorstel sluit goed aan bij het Programma. Indicatoren zijn toegevoegd aan het programma en tekst is op veel plekken aangevuld. Als CDA hebben we in maart amendement 6 over beslispunt 1 van het raadsvoorstel en motie 7 over LHBTI (als onderdeel van inclusief beleid) ingediend. We vinden, met alle mede-ondertekenaars, dat beide voldoende zijn verwerkt en trekken ze daarom in. We komen wel met een nieuwe motie: over sociale toegankelijkheid. Eén van de insprekers bij de RTG vroeg daar aandacht voor. We hebben het makkelijk over fysieke toegankelijkheid, maar sociale toegankelijkheid is voor ons minder concreet. Wat bedoelen we dan eigenlijk? Hebben we het over de toegankelijkheid van het sociaal loket? Dat is een onderdeel. We hebben het over de toegankelijkheid van de hele samenleving, van alle gemeenschapsvoorzieningen. We willen dat iedereen mee kan doen, met of zonder beperking, op je eigen manier. Zodat je er bij hoort zoals je bent. Wat is dat dan? Ik kan niet voor iedereen spreken, ik kan wel voorbeelden geven. Ga eens in een rolstoel naar het theater. Fysieke toegankelijkheid is dat je in het gebouw kunt komen en dat er een bereikbare plek is in de zaal. Sociale toegankelijkheid is dat bij de koffie vooraf in de foyer niet over je heen wordt gepraat, maar dat er iemand naast je gaat zitten en met jou in gesprek gaat. Iemand met dementie gaat boodschappen doen en staat te stuntelen bij de kassa. Wat was het nummer van je pasje? Contant betalen dan? Kom je daar uit? Het duurt al gauw langer. Heeft de kassière begrip? Hoeveel haast heeft de volgende klant? Hoor je als kind nog bij de groep als je zelf geen vriendjes kunt uitnodigen voor je verjaardag omdat het te duur is? Of omdat je een gehandicapt broertje of zusje hebt? Val je als tiener buiten de groep omdat je kleding niet klopt? Kom je bij het sociaal loket uit je woorden? Kan je met een inspreekmoment meedoen als je niet zo snel bent in het gesprek? Krijg je de tijd en de ruimte? We hebben hier als inwoners allemaal een rol. De gemeente heeft een rol. Dementievriendelijke gemeente, meer weten over beperkingen en hoe we daar rekening mee kunnen houden, voorlichting op scholen over mantelzorger zijn. Ik kan voorbeelden geven, als raad kunnen we proberen een definitie te geven. Maar we kunnen nooit voor iedereen spreken. Daarom vragen we in de motie aan het college sociale toegankelijkheid vorm te geven in samenspraak met betrokken doelgroepen en organisaties. Mensen kunnen het beste zélf vertellen wat voor hen sociale toegankelijkheid is en of ze het gevoel hebben mee te tellen. Want, dat is toch wat we met elkaar beogen. Ook wij als raad hebben een rol in het bevorderen van de sociale toegankelijkheid en dat is precies de reden om als CDA met de PvdA deze motie indienen die mede is ondertekend door GL, SGP, HA! En D’66. Voor het overige….gaan wij van harte akkoord met de Sociale Koers 2020-2023 en we zien graag de concrete uitvoeringsplannen daarvoor tegemoet. Wij wensen de nieuwe wethouder daarmee alle succes!

Regionale Energiestrategie

CDA CDA GroenLinks D66 Houten 25-05-2020 12:12

Afgelopen dinsdag stond de (concept) Regionale Energiestrategie (RES) voor onze regio (U16) op de raadsagenda. Het CDA heeft ingestemd met deze concept RES met de aantekening dat wij vinden dat lokale energiecoöperaties, zoals Opgewekt Houten, een belangrijke rol moeten krijgen en dat we uit moeten gaan van minimaal 50 procent lokaal eigenaarschap. Om dat te bereiken hebben we samen met D66 en GroenLinks gewerkt aan een motie die daartoe oproept. Deze motie is door de Raad aangenomen. De gehele bijdrage van Robert Pelleboer, die namens het CDA het woord voerde, kunt u hieronder lezen. De motie is via IBABS te downloaden. Meer informatie over de (concept) Regionale Energiestrategie kunt u vinden openergieregioutrecht.nl. De volledige concept RES kunt u hier downloaden. --- Voorzitter, college raasdsleden, college een aanwezigen via Notubiz, Vanavond ligt de concept RES van de regio U16 voor. Het CDA is van mening dat we met deze concept RES een positief en realistisch aandeel nemen in de totale opgave en wij kunnen ons ook vinden in de genoemde uitgangspunten. Te weten: Allereerst de grote en platte daken volleggen met zonnepanelen. Het is echt onbegrijpelijk dat we in ons landschap grote logistieke dozen hebben waar nog geen zonnepalen op liggen. Dat moet als eerste worden aangepakt, daarna wind langs infrastructuur en op industriegebieden en zonnevelden. Voorzitter, daarmee kom ik gelijk bij mijn eerste punt: er moet een meer afgewogen verdeling van windmolens en zonnevelden komen over de hele regio U16. Houten trekt op dit moment de kar en is koploper met twee windparken en 100ha aan zonnevelden. Daarmee doen we al 12 procent van het bod van 1,8 TWh. Als iedere U16 gemeente maar de helft zou doen wat Houten nu al doet, dan zitten we al ruimschoots aan het doel van de RES! Andere gemeentes in onze regio moeten nu dus ook over de brug komen. Het kan niet zo zijn dat elders in de regio de hete brij maar vooruitgeschoven wordt. De komende maanden is het erop of eronder, want uiteindelijk moet begin volgend jaar het bod zijn ingevuld met zoeklocaties. Hoe gaat de wethouder bij de andere gemeenten in de regio U16 hierop sturen, zodat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Hoe gaat zij ons de komende maanden op de hoogte houden waar zoeklocaties gevonden worden, zodat we volgend jaar niet verrast worden door keuzes die in de regio gemaakt zijn. En is zij ook van mening dat Houten voorlopig al haar aandeel heeft geleverd aan de RES U16? Ook blijven we graag op de hoogte, bijvoorbeeld via de IBABS agenda en het griffiebericht over activiteiten en voorlichtingsbijeenkomsten die in Houten georganiseerd worden. Kan de wethouder ons dat ook toezeggen? Het CDA ziet een belangrijke rol weggelegd voor de lokale energiecoöperaties en het streven naar minimaal 50 procent lokaal eigendom. We moeten echt zien te voorkomen dat grote energiereuzen van elders onze regio komen volleggen met zonnevelden en windparken. Dat zou betekenen dat winst die hier gemaakt wordt met de energietransitie wegstroomt naar organisaties die geen binding met onze regio of zelfs met Nederland hebben. Terwijl de energietransitie en dit moment ons de kans bieden om het mes aan twee kanten te laten snijden. Door: lokaal eigenaarschap en bij voorkeur ook met lokale energiecoöperaties. Inwoners die met elkaar duurzame projecten realiseren en daarbij de opbrengst met elkaar delen en hopelijk ook laten terugvloeien naar de lokale gemeenschap. De U16 kan daarbij een voorbeeld nemen aan andere regio’s, zoals de regio Groningen. In de concpet RES voor Groningen is een heel hoofdstuk gewijd aan lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties. Lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties moeten ook in onze RES 1.0 een prominentere plek krijgen. We hebben dan ook meegewerkt aan de motie van D66 die daartoe expliciet oproept en dienen deze motie samen met hen in. Voorzitter, ik rond af. De komende maanden zal het erom gaan spannen hoe de RES 1.0 er precies uit gaat zien en wat dit concreet gaat betekenen voor onze regio. We wensen de wethouder daarbij veel succes om dat proces met haar collega’s in de regio en de inwoners zo goed mogelijk te doorlopen.

Regionale Energiestrategie

CDA CDA GroenLinks D66 Houten 25-05-2020 12:12

Afgelopen dinsdag stond de (concept) Regionale Energiestrategie (RES) voor onze regio (U16) op de raadsagenda. Het CDA heeft ingestemd met deze concept RES met de aantekening dat wij vinden dat lokale energiecoöperaties, zoals Opgewekt Houten, een belangrijke rol moeten krijgen en dat we uit moeten gaan van minimaal 50 procent lokaal eigenaarschap. Om dat te bereiken hebben we samen met D66 en GroenLinks gewerkt aan een motie die daartoe oproept. Deze motie is door de Raad aangenomen. De gehele bijdrage van Robert Pelleboer, die namens het CDA het woord voerde, kunt u hieronder lezen. De motie is via IBABS te downloaden. Meer informatie over de (concept) Regionale Energiestrategie kunt u vinden openergieregioutrecht.nl. De volledige concept RES kunt u hier downloaden. --- Voorzitter, college raasdsleden, college een aanwezigen via Notubiz, Vanavond ligt de concept RES van de regio U16 voor. Het CDA is van mening dat we met deze concept RES een positief en realistisch aandeel nemen in de totale opgave en wij kunnen ons ook vinden in de genoemde uitgangspunten. Te weten: Allereerst de grote en platte daken volleggen met zonnepanelen. Het is echt onbegrijpelijk dat we in ons landschap grote logistieke dozen hebben waar nog geen zonnepalen op liggen. Dat moet als eerste worden aangepakt, daarna wind langs infrastructuur en op industriegebieden en zonnevelden. Voorzitter, daarmee kom ik gelijk bij mijn eerste punt: er moet een meer afgewogen verdeling van windmolens en zonnevelden komen over de hele regio U16. Houten trekt op dit moment de kar en is koploper met twee windparken en 100ha aan zonnevelden. Daarmee doen we al 12 procent van het bod van 1,8 TWh. Als iedere U16 gemeente maar de helft zou doen wat Houten nu al doet, dan zitten we al ruimschoots aan het doel van de RES! Andere gemeentes in onze regio moeten nu dus ook over de brug komen. Het kan niet zo zijn dat elders in de regio de hete brij maar vooruitgeschoven wordt. De komende maanden is het erop of eronder, want uiteindelijk moet begin volgend jaar het bod zijn ingevuld met zoeklocaties. Hoe gaat de wethouder bij de andere gemeenten in de regio U16 hierop sturen, zodat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren? Hoe gaat zij ons de komende maanden op de hoogte houden waar zoeklocaties gevonden worden, zodat we volgend jaar niet verrast worden door keuzes die in de regio gemaakt zijn. En is zij ook van mening dat Houten voorlopig al haar aandeel heeft geleverd aan de RES U16? Ook blijven we graag op de hoogte, bijvoorbeeld via de IBABS agenda en het griffiebericht over activiteiten en voorlichtingsbijeenkomsten die in Houten georganiseerd worden. Kan de wethouder ons dat ook toezeggen? Het CDA ziet een belangrijke rol weggelegd voor de lokale energiecoöperaties en het streven naar minimaal 50 procent lokaal eigendom. We moeten echt zien te voorkomen dat grote energiereuzen van elders onze regio komen volleggen met zonnevelden en windparken. Dat zou betekenen dat winst die hier gemaakt wordt met de energietransitie wegstroomt naar organisaties die geen binding met onze regio of zelfs met Nederland hebben. Terwijl de energietransitie en dit moment ons de kans bieden om het mes aan twee kanten te laten snijden. Door: lokaal eigenaarschap en bij voorkeur ook met lokale energiecoöperaties. Inwoners die met elkaar duurzame projecten realiseren en daarbij de opbrengst met elkaar delen en hopelijk ook laten terugvloeien naar de lokale gemeenschap. De U16 kan daarbij een voorbeeld nemen aan andere regio’s, zoals de regio Groningen. In de concpet RES voor Groningen is een heel hoofdstuk gewijd aan lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties. Lokaal eigenaarschap en lokale energiecoöperaties moeten ook in onze RES 1.0 een prominentere plek krijgen. We hebben dan ook meegewerkt aan de motie van D66 die daartoe expliciet oproept en dienen deze motie samen met hen in. Voorzitter, ik rond af. De komende maanden zal het erom gaan spannen hoe de RES 1.0 er precies uit gaat zien en wat dit concreet gaat betekenen voor onze regio. We wensen de wethouder daarbij veel succes om dat proces met haar collega’s in de regio en de inwoners zo goed mogelijk te doorlopen.

Een bijzondere raad komende dinsdag

VVD VVD GroenLinks SGP D66 ChristenUnie Houten 15-05-2020 23:34

Aanstaande dinsdag is er weer een raadsvergadering. Behalve een aantal voordrachten, waaronder die voor de positie van wethouder voor de VVD, wordt gedebatteerd over de Sociale Koers en de Regionale Energie Strategie.

https://houten.vvd.nl/nieuws/39489/een-bijzondere-raad-komende-dinsdag

Komende week wordt er weer een raadsvergadering gehouden. Op de agenda staat onder meer het benoemen van twee nieuwe wethouders. Voor de VVD zal Sander Bos worden voorgedragen. Hij vervangt hiermee Herman Geerdes die na tien jaar een baan in het bedrijfsleven heeft gevonden. Ook de ChristenUnie draagt dinsdag een nieuwe wethouder voor: Jan Overweg zal de vertrokken Jana Smith vervangen.

Behalve nieuwe wethouders zullen er ook een aantal nieuwe commissieleden benoemd worden voor D66, GroenLinks, SGP en ChristenUnie.

Vervolgens wordt gedebatteerd over het Ontwerp Regionale Energie Strategie en concept-bod en over het Programma Sociale Koers. 

De raadsvergadering start dinsdag a.s. om 19:00 uur en kan vanwege de maatregelen in het kader van COVID19 niet worden bijgewoond maar wordt uiteraard wel live uitgezonden via Notubiz.

Agenda 

OpeningVaststellen agendaVragen halfuurBenoeming wethouder S.A.M. BosOntheffing ingezetenschap wethouder BosBeëdiging van de heer S.A.M. Bos als wethouderBenoeming wethouder J. OverwegOntheffing ingezetenschap wethouder OverwegBeëdiging van de heer J. Overweg als wethouderBenoeming commissieleden fracties GroenLinks, D66, ChristenUnie en SGPVervolg op evaluatie uitnodigingskader zonneveldenOntwerp-Regionale Energiestrategie (RES) en concept-bodProgramma Sociale Koers incl. aangehouden amendementen en moties nrs. 006-2020 t/m 014-2020Ontwerpbegroting 2021 van Afval Verwijdering Utrecht1e Begrotingswijziging 2020 recreatieschap Stichtse GroenlandenHeropeningVervolg op evaluatie uitnodigingskader zonneveldenOntwerp-Regionale Energiestrategie (RES) en concept-bodProgramma Sociale KoersFinancieel effect subsidie Stichting Sociaal Team HoutenOntwerpbegroting 2021 van Afval Verwijdering Utrecht1e Begrotingswijziging 2020 recreatieschap Stichtse GroenlandenOntwerp Begroting 2021 inclusief Meerjarenperspectief BghU 2022 - 2024, 1e begrotingswijziging 2020 BghU en de jaarstukken BghU 2019Bekrachtiging geheimhouding raadsvoorstel 307116-710618Bekrachtiging geheimhouding op bijlage bij raadsvoorstel 710386 ASV Project 1Bekrachtiging geheimhouding op bijlage bij raadsvoorstel 712791 ASV Project 2Bekrachtiging geheimhouding op bijlage bij raadsvoorstel Financieel Perspectief en uitvoering Strategie Ruimtelijke KoersBekrachtiging geheimhouding op bijlage bij raadsvoorstel 309737-714729 Jaarstukken 2019 - resultaatbepalingGedeeltelijke opheffing geheimhouding raadsvoorstel 309801-714775 met bijlagenAanwijzing leden algemeen bestuur Werk en Inkomen Lekstreek (WIL) en Stichtse GroenlandenVaststellen geactualiseerde lijst openstaande toezeggingen en moties 19 mei 2020Vaststellen besluitenlijst van de vergadering van de raad van 10 maart 2020 en 7 april 2020 (openbaar en besloten)Vaststellen doorlopende lijst van ingekomen stukken 19 mei 2020Sluiting

Agenda debat- en besluitvormende raadsvergadering

VVD VVD D66 Houten 16-11-2019 09:33

Komende dinsdag is de volgende raadsvergadering gepland. De vergadering start om 19:00 uur en vindt uiteraard plaats in de raadzaal van het gemeentehuis in Houten.

https://houten.vvd.nl/nieuws/37362/agenda-debat-en-besluitvormende-raadsvergadering

Een volle agenda deze keer! Van het mogelijk maken van horeca bij het bos Nieuw Wulven naar het initiatief voor het instellen van een Ondernemersfonds, een begrotingswijziging voor het afhalen van afval en een motie ‘vreemd aan de orde van de dag’ van D66 over een lokaal preventieakkoord. Tussendoor wordt ook nogmaals gesproken over de Ruimtelijk Economisch Programma U10 aangezien daar in de vorige raadsvergadering geen overeenstemming kon worden bereikt.

De raadsvergadering is live te volgen via https://houten.notubiz.nl/

 

Agendapunten

OpeningGrondwetlezingVaststellen van de agendaVragen halfuurHet Nieuwe Bos WulvenInitiatiefvoorstel Instellen van een gemeente-breed OndernemersfondsConcept-beoordelingskader en concept-uitgangspuntennotitie Ruimtelijk-Economisch Programma U102e begrotingswijziging 2019 en 1e begrotingswijziging 2020 AVUMotie vreemd D66 Lokaal preventieakkoordHeropeningHet nieuwe bos WulvenInitiatiefvoorstel Instellen van een gemeente-breed OndernemersfondsConcept-beoordelingskader en concept-uitgangspuntennotitie Ruimtelijk-Economisch Programma U102e begrotingswijziging 2019 en 1e begrotingswijziging 2020 AVUMotie vreemd D66 Lokaal preventieakkoordVaststellen geactualiseerde lijst openstaande toezeggingen en moties 19 november 2019Vaststellen verslag van de vergadering van de raad van 29 oktober 2019Vaststellen doorlopende lijst van ingekomen stukken van 19 november 2019Sluiting

Vragen of opmerkingen over deze en andere onderwerpen kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van RTG's en de raadsvergadering zijn te vinden via de website van de gemeente.Bovengenoemde (en eerdere) raadsvoorstellen staan ook hier.

 

Windpark Goyerbrug

CDA CDA GroenLinks D66 PvdA Houten 02-10-2019 20:06

Dinsdagavond hebben we een moeilijk besluit moeten nemen als fractie over het windmolenpark bij de Goyerbrug. Lees hieronder de bijdrage die Robert Pelleboer tijdens de raadsvergadering uitgesproken heeft. Inbreng Geachte voorzitter, collega’s van de Raad, omwonenden en betrokkenen op de tribune, Als CDA- fractie moeten wij er vanavond voor uitkomen dat we door een diepgaand en heftig afwegingsproces zijn gegaan over de vraag of we deze 4 windmolens bij de Goyerbrug willen. Vanavond zal ik dan ook geen makkelijk verhaal houden. We balanceren tussen de verantwoordelijkheid die we hebben voor een duurzame toekomst én de impact die dit heeft op het landschap en de omwonenden van de Goyerbrug. Voorzitter, tijdens het vorige raadsdebat heb ik aandacht gevraagd voor zes punten: · Duiding over de hoogte van de windmolens i.r.t. het landschap; · Uitbreiding van de compensatiemaatregelen; · De financiële en operationele risico’s; · Een bijdragen van de ondernemer aan het windfonds; · Een excursie voor omwonenden; · De omwonenden app om het draaien van de molen te beïnvloeden. Over de ruimtelijke aspecten in relatie tot het landschap en de garanties voor de compensatiemaatregelen wil ik het volgende zeggen: Punt 1: Ruimtelijke aspecten Voorzitter, we gaan hele hoge windmolens tot mogelijk 241 meter neerzetten in een uniek landschap. We horen en voelen de zorgen in het gebied. De zorg van omwonenden is ook onze zorg. De notitie over de landschappelijke inpassing, waar we om gevraagd hebben, concludeert dat het landschap windmolens van deze hoogte kan dragen. Tegelijkertijd ontstaan er ook veel vragen. De verkleining/verdwerging van het landschap klinkt zorgelijk en vraagt om oplossingen en interventies om dat te verzachten. Wij vragen de wethouder om hierover een toezegging te doen. Er worden overal in Nederland steeds grotere windmolens gebouwd, waarmee een steeds hoger rendement te behalen valt. Afgelopen zaterdag hebben we de impact van hoge windmolens kunnen bekijken met omwonenden. Collega’s van PvdA, D66 en GroenLinks waren ook aanwezig. Het was goed om ook zelf te ervaren en te zien waar we het over hebben. Had het veel verschil gemaakt als molens lager waren geweest? Een voorzichtige conclusie van zaterdag is dat impact vooral bepaald wordt door hoeveel windmolens in een landschap geplaatst worden, de verhouding hoogte/rotordiameter en de manier waarop ze in het landschap geplaatst worden en niet door de hoogte in absolute zin. Voor ons was dat in zekere mate geruststellend! Nu de compensatie en de zekerheid daartoe Het is positief, dat de initiatiefnemer met vrijwel alle bewoners tot 500 meter afspraken heeft gemaakt over compensatie en dat de participatie met korting voor bewoners buiten de 500 meter is uitgebreid. Maar, zijn we er zeker van dat deze ambitieuze compensatieplannen ook uitgevoerd gaan worden? Dat is ook de vraag die omwonenden hebben. Om die vraag te beantwoorden hebben we een summiere notitie van de wethouder ontvangen over de financiële positie van de initiatiefnemer. Deze notitie gaf ons onvoldoende antwoord op de zorgen die wij hadden. We hebben als CDA onze verantwoordelijkheid genomen en de initiatiefnemer afgelopen vrijdag uitgenodigd om óns uit te leggen hoe het zit. Eigenlijk lag daar natuurlijk een taak voor de wethouder om dit voor de gehele Raad te organiseren. Er is uitvoerig gesproken over hoe de gemaakte toezeggingen en afspraken onderdeel uitmaken van de business case en financiering en hoe dat proces in elkaar zit. De brief die we gisteren nog van de initiatiefnemer kregen met de afspraken en garanties op een rij hebben óns het vertrouwen gegeven dat deze afspraken wel degelijk een essentieel onderdeel uitmaken van het plan. Nu nog enkele laatste inhoudelijke punten Voorzitter, kort zou ik nog iets over de app willen zeggen. Onder omwonenden wordt verschillend gedacht over het gebruik van een app waarmee de windmolens stilgezet kunnen worden bij overlast. Wij zien daar nog steeds een win-win situatie, waarbij omwonenden grip krijgen op de overlast, maar de molens meer kunnen draaien als er niemand last van heeft. We blijven de wethouder dan ook vragen om zich er hard voor te maken dat deze app er daadwerkelijk gaat komen. Van de initiatiefnemer hebben we deze toezegging al ontvangen. Afsluiting Voorzitter, zoals gezegd is dit voor ons echt een besluit, waar we niet lichtvaardig over oordelen, waar we diepgaand over gesproken hebben met elkaar en met belanghebbenden, zowel voorstanders als tegenstanders. Wij zijn gekozen volksvertegenwoordigers, die in de positie zijn geplaatst, om na al dat wikken en wegen, over alle relevante aspecten een besluit te nemen. Een besluit waarbij we als CDA zo goed mogelijk alle belangen met elkaar af hebben te wegen. We constateren, dat dit plan een lange voorgeschiedenis heeft, die we niet kunnen veranderen En als we er nu aan zouden beginnen, dan zouden we de participatie vanaf het begin anders hebben ingevuld. Tegelijkertijd voelen we vandaag als CDA’ers ook onze grondbeginselen meespelen, waarbij we een diepe verantwoordelijkheid voor onze schepping voelen en willen nemen. En over die schepping horen we iedere dag in een steeds sneller tempo dreigende berichten in de media: over CO2, stikstof, stijging van de zeespiegel, klimaatverandering en vervuiling. Vanavond ligt er een plan voor waar veel aan gewerkt is en veel over gesproken en gediscussieerd is. Een plan waarmee we belangrijke stappen zetten op de weg naar het realiseren van onze doelstellingen voor duurzame energie. Als we nu ‘nee’ zeggen, plaatsen we onszelf weer heel ver terug op die weg. In het licht van alles wat nog op ons afkomt misschien zelfs onverantwoord ver terug. Laat iedereen die vanavond tegenstemt zich dát goed realiseren! Alles afwegend stemmen wij vanavond daarom: ‘voor’.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.