Nieuws van politieke partijen in IJsselstein over PvdA inzichtelijk

13 documenten

Persbericht: Coalitie IJsselstein gaat 2e ronde in met vijf partijen

VVD VVD D66 CDA PvdA IJsselstein 12-02-2020 07:00

De afgelopen weken heeft de coalitie van IJsselstein verkennende gesprekken gehouden om op zoek te gaan naar een meerderheid. Alle zeven partijen waren bereid dit gesprek aan te gaan. De fracties van de VVD de LDIJ hebben besloten om de tweede ronde in te gaan met D66, GL, CDA, PvdA en CU.

https://ijsselstein.vvd.nl/nieuws/38367/persbericht-coalitie-ijsselstein-gaat-2e-ronde-in-met-vijf-partijen

De afgelopen twee weken hebben coalitiepartijen VVD en LDIJ verkennende gesprekken gevoerd met de overige zeven partijen in de IJsselsteinse gemeenteraad. Deze gesprekken zijn in een open en constructieve sfeer verlopen. Fractievoorzitters Saskia van Dijk (VVD) en Ronald Koehorst (LDIJ) zijn verheugd dat alle partijen op de uitnodiging zijn ingegaan.Zowel de VVD als de LDIJ geven aan dat het houden van vervolggesprekken nog niet betekent dat een of meerdere partijen toetreden tot de coalitie.  Of dit daadwerkelijk - van beide kanten - mogelijk is, hangt af van de vervolggesprekken, het akkoord van alle fracties, het maken van heldere financiële afspraken en eventueel een nieuwe onderverdeling van portefeuilles binnen het bestaande College. De vervolggesprekken zullen naar verwachting gehouden worden in de derde en vierde week van februari.Saskia van Dijk, fractievoorzitter VVD: “De gesprekken zijn in een prettige sfeer verlopen. De eerste ronde was vooral verkennend. Nu moeten we echt dieper op de onderwerpen ingaan”.Ronald Koehorst, fractievoorzitter LDIJ, geeft aan: “Wij bekijken welke zaken vanuit het coalitieakkoord voor de komende twee jaar nog moeten worden uitgevoerd en welke aanvullingen en/of aanpassingen van dit akkoord nog nodig zijn”.Mede afhankelijk van de voortgang van de gesprekken, zal bekeken worden of het mogelijk is het proces af te sluiten op 5 maart a.s. met de installatie van de (mogelijk) nieuwe collegeleden en/of actieve toetreding van één of meerdere partijen tot de bestaande coalitie. Zorgvuldigheid gaat echter voor snelheid. Indien het proces vraagt om meer tijd zullen wij die tijd nemen.Mocht blijken dat de te voeren gesprekken geen resultaat opleveren, dan gaan de VVD en de LDIJ door met de minderheidscoalitie en zal per onderwerp naar een meerderheid worden gezocht.Wij zorgen ervoor dat wij u na het afronden van de vervolggesprekken nader informeren over de uitkomsten en het vervolg.Namens de VVD en de LDIJ,Saskia van Dijk en Ronald Koehorst

D66 stemt tegen financieel onzekere begroting IJsselstein 2020

D66 D66 VVD CDA PvdA IJsselstein 18-11-2019 11:50

Donderdag 07 november heeft de gemeenteraad van IJsselstein, met de kleinst mogelijke meerderheid van 12-11, de begroting voor 2020 goedgekeurd. Met veel onzekere aannames heeft het college, 2,5 miljoen euro omgebogen en geld vrijgemaakt om structureel 3 ton te besteden aan het gratis parkeren van het eerste en tweede uur in de parkeergarages. Gezien de zeer onzekere vooruitzichten over de financiering van de jeugdzorg, vindt D66 dit onverantwoord.

De fractie van D66 heeft dan ook tegen deze begroting te gestemd. Voor de begroting stemden de VVD, LDIJ en PvdA. Door de stem van de PvdA had deze minderheidscoalitie net genoeg steun. Verbaas u niet, maar verwonder  u enkel.

Hieronder leest u het betoog van D66-fractievoorzitter Jos Pel tijdens de raadsvergadering:

 

Voorzitter, collega’s, vrienden van de pers en toehoorders,

Vanavond nemen we, als gemeenteraad van IJsselstein, een besluit over de begroting voor 2020. Het voorliggende document is wat onze fractie betreft weer zeer toegankelijk. De ambtenaren verdienen en krijgen onze complimenten voor het feit dat ze dit, ondanks de vele aannames, helder op papier hebben gezet.

Wij danken de medewerkers ook voor het aanleveren van de zogenoemde groslijst van mogelijke bezuinigingen die vanuit de organisatie waren geformuleerd. Het blijft toch bijzonder dat het college, tijdens de behandeling van deze begroting tijdens de commissievergaderingen, het bestaan van deze lijst verzweeg en zelfs ontkende.

Er werd ons verzocht om geen algemene politiek beschouwingen te houden. Maar voorzitter, dat is vrijwel onmogelijk. Er zitten zoveel politieke keuzes en onzekerheden in deze begroting en dit college geeft met deze begroting zo duidelijk aan welke koers we opvaren, dat we daar wel op moeten reageren.

Wij zien dat het eigen vermogen van IJsselstein zorgelijk laag wordt en daarmee de mogelijkheid om tegenvallers op te vangen de, door ons als raad gestelde kritische grenzen allang zijn gepasseerd. Wij zien dat met veel kunst -en vliegwerk, met veel bravoure en blijmoedig, een meerjarenbegroting wordt gepresenteerd, die maar net sluitend is. Er blijft ook nauwelijks iets over om te sparen voor de toekomst. De enige ruimte die wij nog zien is het verhogen van de lokale belastingen. Ik ga die vraag niet stellen, want ik krijg toch het antwoord dat het allemaal goed komt.

De grootste zorgen die D66 heeft met deze begroting zijn de ombuigingen die worden ingeboekt op een heel onzeker en voor ons belangrijk terrein; het sociaal domein. De inwoner die het meest kwetsbaar is, mag niet de dupe worden van het opportunisme van dit college. Wij zien dat dit college ook enorm worstelt met de onzekere kosten die met name de jeugdzorg met zich meebrengt. Wij waarderen de inzet van de verantwoordelijk portefeuillehouder om hier grip op te krijgen. Wij steunen hem hier ook in. Ook wij willen in rustiger water komen, maar zien ons niet tegen deze krachtige stroom oproeien, laat staan de waterval in omgekeerde richting nemen.

Voorzitter, wij hebben de zoektocht naar geld gevolgd en dit bij de behandeling in de commissies en de besluitvorming rond het parkeren flink bekritiseerd. Ondanks de besluiten die zijn genomen en de stevige woorden die zijn gevallen, zien wij dat dit college, deze coalitie, net als de andere fracties eigenlijk maar één belang heeft; IJsselstein en haar inwoners. We doen nog een keer een beroep op dit college om, in deze onzekere tijden, geen grote wijzigingen in het staande beleid te doen. Probeer te consolideren, waarna er echt vooruit gekeken kan worden.

Het CDA heeft een groot aantal amendementen ingediend om de ombuigingen meer realistisch te maken en te bestendigen voor de toekomst. Ik voorzie een lange schorsing om de standpunten te bepalen. Vorig jaar hebben wij tijdens de behandeling van de begroting 2019 het college gevraagd naar de kaders te kijken, die dit college ziet om de begroting meerjarig sluitend te krijgen. Wij hebben eigenlijk geen idee of er iets van datgene wat vorig jaar is bediscussieerd is meegenomen door het college. Als ik terugkijk, durf ik te stellen dat het enige kader dat dit college echt heeft gehanteerd kan worden samengevat in drie ton structureel. Alles is daarop gericht.

Voorzitter, wat kunnen we in het voorjaar verwachten? D66 is nu al erg nieuwsgierig naar de voorjaarsnota, waarin de bijsturing plaats gaat vinden en de septembercirculaire is verwerkt. We maken ons veel zorgen om de verkeerde besluiten die dan nu al, met deze begroting, gemaakt zullen worden. Ik voorzie hele grote uitdagingen waar we als IJsselstein mee te maken gaan krijgen.

D66 zal daar, samen met de Raad, haar kaderstellende, controlerende en uiteraard volksvertegenwoordigende rol in oppakken. Dank u wel

LDIJ maakt verkiezingsbelofte waar

LDIJ (Lokale Democraten IJsselstein) LDIJ (Lokale Democraten IJsselstein) VVD PvdA IJsselstein 09-11-2019 08:07

In de raadsvergadering van 7 november is eindelijk een nieuw parkeerbeleid aangenomen.

Iets waar de LDIJ de laatste jaren hard aan gewerkt heeft.

Samen met de VVD en de PvdA was er nipt een meerderheid (12 tegen 11) om het raadsvoorstel aan te nemen.

In grote lijn houdt het nieuwe parkeerbeleid in:

Eerste 2 uur gratis parkeren in de parkeergarages Overtoom en Eiteren.

Hiermee willen we met name bezoekers van buitenaf trekken om onze mooie binnenstad te bezoeken. Dit zal met name in het voordeel moeten werken van onze winkels. Hopelijk minder leegstand en een bruisende binnenstad.

Gelijk trekken van de tijden betaald parkeren op straat en de parkeergarages.

Momenteel is het vreemd dat je in de binnenstad na 18.00 uur gratis kan parkeren terwijl je moet betalen in de parkeergarage.

Met als gevolg dat de parkeergarages leeg staan en op straat kunnen bewoners hun auto niet meer kwijt. Door ook de parkeergarages na 18.00 uur gratis te maken zal er meer ruimte voor de bewoners komen omdat bezoekers in de garages gaan parkeren.

Bewoners van de binnenstad die geen eigen terrein hebben om hun auto te parkeren krijgen de eerste bewonersvergunning gratis.

Een tweede of derde vergunning kan aangevraagd worden, maar zal duurder worden dan voorheen.

Verhoging van het tarief straatparkeren

Het overdag parkeren op straat zal verhoogd worden naar € 2,75 per uur. De verhoging moet automobilisten nog meer motiveren in de parkeergarages te parkeren. Wanneer men niet gratis in de parkeergarage wil parkeren zal een hoger tarief betaald moeten worden.

De LDIJ is enorm blij en trots dat er eindelijk een ander parkeerbeleid doorgevoerd gaat worden en zijn er van overtuigd dat dit voor onze binnenstad een vooruitgang is. Voor onze ondernemers én onze inwoners.

Algemene beschouwingen: waar gaan we heen met IJsselstein?

D66 D66 GroenLinks PvdA IJsselstein 11-07-2019 07:07

Op 4 juli vonden in de gemeenteraad de algemene beschouwingen plaats. Op basis van de bijdrage van fractievoorzitter Jos Pel zet D66 haar standpunten in dit artikel op een rij.

De algemene beschouwingen zijn een middel om terug te blikken op het afgelopen jaar. Om te kijken wat we gedaan hebben en wat onze visie daarop is. De algemene beschouwingen zijn bij uitstek ook een middel om vooruit te kijken. Met de kadernota geven we daar ook accenten bij aan met als doel om IJsselstein beter te maken. En dan refereren we graag aan ons motto: Iedereen doet mee. Terug kijken is mooi, maar we kijken bij D66 graag vooruit.

Ter besluitvorming lag 4 juli de Kadernota 2020 en de bijbehorende financieel perspectiefnota voor. Hiermee kijken we als Raad vooruit naar volgend jaar en geven we aan het college de kaders mee voor de begroting van 2020.

Voordat we vooruit kijken, willen we twee punten benoemen.

Ten eerste wil de fractie zijn waardering uitspreken voor het vele werk dat onze ambtenaren hebben verzet. De voorliggende kadernota is beknopt en overzichtelijk. Een puik stukje werk! Het tweede punt betreft het proces hoe we tot deze kadernota zijn gekomen. Even achterom kijken dus. We bedanken de Planning en Controle commissie die hier de regie over heeft gevoerd. Aan het proces heeft het niet gelegen dat de uitkomst zo belabberd is. Ja, dat is het; belabberd, beroerd, miserabel, slecht. De fracties hebben veel tijd en energie gestoken in het formuleren en onderbouwen van voorstellen en het college heeft haar punten uit het collegeakkoord naar voren gebracht. Het resultaat is bedroevend; vrijwel alle voorstellen van de Raad worden terzijde geschoven, en het college neemt de ruimte om te doen. Inderdaad doen; niets samen doen.

D66 constateert dat het eigenlijk geen zin heeft om mee proberen te denken en besturen. Overigens lijkt het erop dat het college ook niet meer een visie op IJsselstein hoeft te ontwikkelen, maar een urgentie agenda tot haar beschikking heeft, waarmee het allemaal wel goed komt.

Dat ziet D66 toch anders. Als we de financieel perspectiefnota er bij pakken, zijn we verbijsterd en maken we ons grote zorgen. De ruime overschrijding in de jeugdzorg, een onzekere taakstelling in de huurbaten en de verwachting dat er vanuit het rijk minder middelen beschikbaar komen, weerhoudt dit college er niet van om structureel 300.000 euro in de begroting op te nemen om parkeerplaatsen te subsidiëren. Niets de gebruiker betaalt; nee, de inwoner van IJsselstein betaalt!

Overigens hebben we nu niet de mogelijkheid om formeel iets van die 3 ton te vinden. Dit is geen voorstel, maar zien we in het najaar wel in de begroting terug. We hebben hier een amendement over ingediend, want D66 kan met een dergelijke begroting niet instemmen. Maar goed, dat is ook niet nodig. Dit college doet gewoon. D66 hecht er daarom aan dat ook de Raad zich over dit punt expliciet uitspreekt.

https://ijsselstein.d66.nl/2019/07/11/algemene-beschouwingen-waar-gaan-we-heen-met-ijsselstein/

Dan over de inhoud van de voorstellen. We hebben niet de illusie dat er iets zal veranderen, maar we willen wel voor onze inwoners onze verbijstering onderstrepen.

Het college heeft in de Urgentie-agenda aangegeven het belangrijk te vinden dat inwoners betrokken worden bij het bestuur van de stad en heeft ook in de toelichting bij voorstel 1 van de kadernota aangegeven inwonersparticipatie hoog in het vaandel te hebben staan. Uit die opstelling van het college verbaast het ons dat het voorstel om inwoners een directe mogelijkheid te bieden hun invloed op deze kadernota uit te oefenen op rood staat. Wij hebben dan ook het volgende amendement ingediend om inwoners te laten participeren in de totstandkoming van de kadernota.

D66 is tegen het voorstel om de kaders van het parkeerbeleid op de voorgestelde manier aan te passen. De risico’s en uitwerking zijn onvoldoende in beeld gebracht en zoals het College ook zelf al aangeeft zijn de exacte kosten niet op voorhand aan te geven. Ook is volgens het College onbekend hoe het beleid in de praktijk zal uitwerken. Het College heeft aangegeven dat er geen geld beschikbaar is voor nieuw beleid. D66 beschouwt dit voorstel als nieuw beleid. Vandaar dat wij daarop een amendement hebben ingediend.

Het College vindt een goede doorstroming van de fiets belangrijk en wil dit betrekken bij het mobiliteitsplan 2019. Het voorstel van D66, om op kruispunten een betere doorstroming voor fietsers te realiseren, zou dan ook op meer steun mogen rekenen.

Het voorstel met betrekking tot het uitbreiden van het fietsparkeren is een prima voorstel van de LDIJ, omdat het helpt de binnenstad autoluw te houden. Het advies van het college is om de uitvoering tot later te parkeren. D66 is van mening dat extra fietsparkeerplaatsen nu al nodig zijn om de binnenstad aantrekkelijk te houden en dat derhalve niet gewacht kan worden tot dat de tweede fase is afgerond.

Tot slot ondersteunt D66 een voorstel van LDIJ, PvdA en Groenlinks inzake het vastleggen van een visie en beleid voor de groene buitenruimte van IJsselstein.

D66 wil actieprogramma tegen laaggeletterdheid in IJsselstein

D66 D66 PvdA IJsselstein 12-10-2018 21:25

Per brief van 17 juli 2018 heeft het College van B&W de raad geïnformeerd over de stand van zaken met betrekking tot de aanpak van laaggeletterdheid in IJsselstein. De brief geeft een mooi overzicht van alle activiteiten die in dat kader plaatsvinden. Tijdens de vergadering van de Commissie Samenleving van 12 september 2018 hebben PvdA en D66 zich bereid getoond een oplegnotitie te schrijven naar aanleiding van deze brief van B&W.

Uit de brief blijkt dat 8% van de inwoners van IJsselstein moeite heeft met lezen en schrijven. Concreet hebben we het dan over 2500 inwoners. PvdA en D66 vinden dat veel te veel.

Temeer als blijkt dat in 2017 slechts 230 mensen aan een programma deelnamen om de taalachterstand te verkleinen en tot op dit moment in 2018 slechts 80. Tevens blijkt uit de bijlage bij de brief dat 11% niveau B1-B2 beheerst en 40% niveau A1-A2 beheerst.

Wat is laaggeletterdheid?

Laaggeletterdheid is een term voor mensen die grote moeite hebben met lezen, schrijven en/of rekenen. Mensen die laaggeletterd zijn, zijn geen analfabeten. Ze kunnen wel lezen en schrijven, maar beheersen niet het eindniveau vmbo of niveau mbo-2/3.

Mensen die laaggeletterd zijn hebben onder meer moeite met:

Formulieren invullen (zorgtoeslag, belasting, etc.) Straatnaamborden lezen, reizen met openbaar vervoer Voorlezen aan (klein)kinderen Pinnen en digitaal betalen Werken met de computer, solliciteren Begrijpen van informatie over gezondheid en zorg

Goed kunnen lezen en schrijven is een basisvoorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving. Beheersing van taal vergroot de zelfredzaamheid. Tevens vergroot het ook de kans op het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Het is dan ook van belang om in een zo vroeg mogelijk stadium laaggeletterdheid te herkennen.

Dat kan bijvoorbeeld via het schuldhulpverleningstraject, via huisartsen, onderwijzers en/of vluchtelingenwerk. Er zijn diverse screeningsinstrumenten beschikbaar om laaggeletterdheid zo snel mogelijk te herkennen, zoals de Taalmeter of de Rekenmeter van de Stichting Lezen en Schrijven. Deze instrumenten kunnen worden ingezet om een indicatie te krijgen van iemands lees en/of rekenniveau.

De brief van het College gaat vooral uit van het aanbod, uitgesplitst in non-formeel en formeel. Van belang is echter een goede signaalfunctie om tijdig laaggeletterdheid te kunnen onderkennen.

Tevens blijkt uit de brief van het College een versnipperde aanpak. Er zijn initiatieven vanuit de Bibliotheek Lek en IJssel, Pulse, en vluchtelingenwerk. Alleen bij het Taalhuis is sprake van een meer afgestemde aanpak.

Wat willen we?

De fracties van PvdA en D66 willen een geïntegreerde aanpak door middel van een actieprogramma voor deze raadsperiode.

Het doel van dit actieprogramma dient te zijn dat de laaggeletterdheid in IJsselstein met 50% afneemt ten opzichte van 2017.

Het actieprogramma dient wat ons betreft in ieder geval uit de volgende elementen te bestaan:

Maak het terugdringen van laaggeletterdheid onderdeel van de collegeprioriteiten; Organiseer de aanpak van laaggeletterdheid binnen het sociaal domein onder verantwoordelijkheid van één wethouder; Positioneer de aanpak van laaggeletterdheid als middel tot participatie en dus niet alleen als onderwijsthema; Stel één geïntegreerd budget op voor alle activiteiten in het kader van de bestrijding van laaggeletterdheid in IJsselstein en maak daarin de kosten en opbrengsten inzichtelijk; Belast vanuit de gedachte “één plan, één regisseur”, één uitvoerende organisatie met de coördinatie op de uitvoering van het totaal aan activiteiten; Communiceer als gemeente IJsselstein begrijpelijk met inwoners, bij voorkeur op taalniveau B1; Waar de gemeente inzet op digitalisering van dienstverlening levert dit voor digivaardigen en geletterden tijdsbesparing en gemak op. Voor laaggeletterden is het vaak ingewikkeld om een DigiD te gebruiken of om een digitale afspraak te maken voor bijvoorbeeld een paspoort. De gemeente moet voor deze doelgroep in staat zijn verkeerd ingevulde formulieren te herstellen en alsnog zorgen dat mens-tot-mens contact mogelijk blijft. De dienstverlening van de gemeente dient voor iedere inwoner toegankelijk te zijn; Formulieren van de gemeente worden getoetst op eenvoud en bruikbaarheid en zonodig aangepast; Faciliteer de diverse uitvoerende organisaties voor het ontwikkelen van een goede en vooral tijdige signaalfunctie om tijdig de problematiek bij de diverse doelgroepen te kunnen onderkennen. Ga daarvoor met de uitvoerende organisaties in gesprek om hun behoefte te peilen. Instrumenten daarvoor zijn Taalmeter, Digimeter, Rekenmeter of vergelijkebare instrumenten van de Stichting Lezen en Schrijven; Via een voortgangsrapportage de raad op de hoogte houden van de resultaten van dit actieprogramma zodat getoetst kan worden of de doelstelling wordt gehaald.

Wij vragen:

Een reactie van de fracties op deze inzet van PvdA en D66 Een eerste reactie van het College Dat het College binnen 3 maanden aan de raad aangeeft op welke wijze zij invulling geeft aan de wens om tot een geïntegreerd actieprogramma te komen door middel van een raadsvoorstel.

Paul Nieveen van Dijkum (PvdA) Jelte Huizinga (D66).

GroenLinks, PvdA en SP komen met wet om sociale woningbouw te beschermen | GroenLinks

GroenLinks GroenLinks PvdA IJsselstein 17-03-2018 00:00

GroenLinks, PvdA en SP willen wettelijk vastleggen dat het aantal sociale huurwoningen in Nederland tenminste op peil blijft. De partijen presenteren daartoe vandaag een initiatiefwetsvoorstel. De nieuwe wet garandeert dat er in gemeenten altijd tenminste evenveel nieuwe sociale huurwoningen bij moeten komen, als er gesloopt of verkocht worden. Dit is nodig om voldoende betaalbare huurwoningen voor mensen met een kleine beurs beschikbaar te houden.

GroenLinks Tweede Kamerlid Linda Voortman: “De enorme afname van sociale huurwoningen en de enorme toename van vraag ernaar is natuurlijk geen natuurverschijnsel. Het is het gevolg van een lakse overheid die onterecht vertrouwde op de markt. Wij willen dat iedereen betaalbaar en prettig kan wonen. Deze wet zorgt ervoor dat de overheid meer regie neemt om daarvoor te zorgen.”

 

PvdA-Kamerlid Henk Nijboer: "Iedereen moet zeker zijn van een goede, betaalbare woning. Maar voor veel Nederlanders is het vinden van een fijn huis een hopeloze zoektocht. Wachtlijsten van vele jaren zijn onacceptabel maar wel vaak de praktijk. In veel gemeenten is echt sprake van woningnood, daarom moeten we de sociale woningbouw beschermen en juist meer gaan bijbouwen.”

 

SP-Kamerlid Sandra Beckerman: "De komende jaren dreigen vele tienduizenden sociale huurwoningen gesloopt of verkocht te worden, terwijl het aantal mensen dat in aanmerking komt voor een sociale huurwoning juist toeneemt. Deze initiatiefwet beschermt de sociale woningbouw."

 

21 maart zijn er gemeenteraadsverkiezingen. Meer weten over GroenLinks in jouw gemeente? Vind jouw gemeente op onze speciale verkiezingspagina.

Nipte meerderheid tegen uitbreiding MFA Touwlaan met de Touwladder

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA IJsselstein 13-03-2018 21:52

Vorig jaar besloot de gemeenteraad in te stemmen met de nieuwbouw van de scholen aan de Touwlaan in de multifunctionele accommodatie (MFA) Touwlaan. In dit gebouw worden de huidige Nicolaasschool en de Fatimaschool gehuisvest en is er ruimte voor kinderopvang. Vanwege fusieplannen van de Trekvogel en de Touwladder werden deze scholen buiten het project gehouden. Nu een fysieke fusie tussen de twee scholen niet haalbaar is, werd voorgesteld om de Touwladder als nevenvestiging alsnog onder te brengen in de MFA Touwlaan. Na een hoofdelijke stemming stemde een nipte meerderheid (LDIJ, VVD, SoFIJ, PvdA en 1 lid van het CDA) van de gemeenteraad tegen het voorstel. D66 was net als de ChristenUnie, GroenLinks en twee leden van het CDA voor het plan.

D66 IJsselstein is voor het plan omdat dit het meest in lijn is met het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs, waarmee de hele raad in 2015 heeft ingestemd. Belangrijke uitgangspunten bij dit plan waren onder andere: Maximale flexibiliteit als ondersteuning voor samenwerking, loslaten klassikaal onderwijs, duurzaamheid en een goed leerklimaat, schoolgebouw met een brede maatschappelijke functie (flexibele multifunctioneel gebouw) en schoolvoorzieningen op wijkniveau aanbieden.

D66 is voor een brede school of kindcentra, waar meerdere functies onder gebracht kunnen worden. Wel vindt D66 dat dit modulair opgebouwd moet worden. Dit betekent dat we bij aanvang een kleiner gebouw neerzetten dan op basis van de prognoses nodig zou zijn. Ook vindt D66 dat een multifunctioneel gebouw niet hetzelfde is als meerdere scholen onder één dak. Dus geen vierkante meters voor twee personeelskamers en twee aula’s maar uitgaande van het aantal vierkante meters voor een school. Voor D66 heeft bundeling van gevarieerd onderwijsaanbod in één gebouw in het centrum onze voorkeur. Dit zorgt voor voldoende en gespreid openbaar onderwijs in IJsselstein. Ja, dit betekent een verhoging van de kosten. Maar het alternatief kost dat uiteindelijk ook. Als er gekozen wordt om de Touwladder op de voorlopige locatie te laten zitten, dan zitten we al snel met een verouderd gebouw dat bovendien niet voldoet aan de normen voor energieneutraliteit die vanaf 2020 gaan gelden (BENG). We weten dan zeker dat dit tot meer kosten gaat leiden (voor het schoolbestuur bij renovatie, voor de gemeente bij nieuwbouw). Bovendien betekent het ook dat als we nu niet alles in één keer meenemen dan moet je twee keer bouwen, waardoor er dubbele overlast voor de buurt ontstaat. Tenslotte kunnen we vrijkomende locaties niet herontwikkelen en kunnen we dus deze opbrengsten ook niet in het onderwijs investeren.

D66 stemde in met een amendement van de ChristenUnie met het voorstel om kleiner te bouwen dan de oorspronkelijke plannen. Dit voorstel komt overeen met het voorstel van D66 om modulair te bouwen. Ook dit voorstel is door een nipte meerderheid afgewezen, waardoor de Touwladder op de oorspronkelijke locatie blijft. D66 betreurt de uitslag en zal zich ook in de toekomst inzetten voor uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan en voor investering in de kwaliteit van het onderwijs.

 

Meer informatie over de standpunten van D66 ten aanzien van ‘goed onderwijs’ vindt u op onze verkiezingspagina.

Geen eerlijk kinderpardon | IJsselstein

GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA VVD ChristenUnie IJsselstein 05-02-2018 00:00

Afgelopen herfst is een groep BN’ers een actie gestart voor een eerlijk Kinderpardon onder de slogan ‘ze zijn al thuis’: zezijnalthuis.nl

Landelijk is een kinderpardon aangenomen. Echter, dat wordt zo strikt uitgevoerd dat nu 98% van de aanvragen wordt afgewezen. De meeste van deze kinderen wordt tegengeworpen dat zij en/of hun ouders te weinig hebben meegewerkt aan vertrek, het zogenaamde 'meewerkcriterium'. Hierdoor dreigt voor ongeveer 400 in Nederland gewortelde kinderen uitzetting. Uitzetting naar een land waar ze vaak de taal niet eens van spreken.

De uitvoering van het kinderpardon is gemankeerd, en reparatie laat oneindig op zich wachten. GroenLinks vind het niet acceptabel dat een landelijk aangenomen humaan kinderpardon, waar zo lang voor is gevochten, zo slecht wordt uitgevoerd. Dit is de reden waarom wij de actie zezijnalthuis van harte ondersteunen. En waarom wij, samen met D66, SOFIJ, PvdA en ChristenUnie, afgelopen donderdag een motie hadden ingediend om het college te vragen zich in te zetten voor het kinderpardon. Met de vraag of het college een brief wil sturen naar de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid met het verzoek de uitvoering van het kinderpardon bij te stellen.

Ondanks dat wij in IJsselstein op dit moment geen concreet voorbeeld kennen waarbij afwijzing van een beroep op het kinderpardon speelt, vinden wij dat het kinderpardon humaner uitgevoerd moet worden. Gewoon zoals de wet bedoeld is. De kinderen die het betreft verdienen een betere kans, een eerlijker toepassen van het pardon. Wanneer we onze veelgeroemde christelijk-joodse cultuur een klein beetje serieus nemen zouden we deze kinderen behandelen als gast en hen in bescherming nemen. Dat bijna 100% van deze kinderen nu het land uit wordt gestuurd is in strijd met de bedoeling van dit aangenomen pardon. Ik vind het een schrijnend voorbeeld van windowdressing. We beslissen van wél maar we doen het niét.

Dankzij LDIJ, VVD en CDA mocht de motie het helaas niet halen.

Menso Bosma, fractievoorzitter.

Verdeelde raad kiest voor onzekere toekomst IJsselstein

D66 D66 VVD CDA PvdA IJsselstein 21-12-2017 10:43

D66 kiest voor een ijzersterk IJsselstein om onze ambities mbt zorg, wonen en werk en inkomen te realiseren. Een sterk IJsselstein dat krachtig genoeg is om niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst haar taken aan te kunnen.

UW Samenwerking met Montfoort was gericht op het versterken van de bestuurskracht. Bij de start in 2013 waren er duidelijke uitgangspunten voor de samenwerking. Behalve de SP stemde alle partijen toen in met de samenwerking. Voor IJsselstein was UW samenwerking altijd een opmaat naar een brede samenwerking in de Lopikerwaard.

Nu lag er een gedegen plan voor om UW Samenwerking te versterken. Dit plan werd gedragen door het zakencollege (met experts van buiten IJsselstein) en gesteund door de OR. Helaas kiest nog geen vier jaar later de nieuwe coalitie van LDIJ, VVD, CDA en PvdA voor het stopzetten van deze samenwerking. Een beslissing zonder een uitgewerkt onderliggend plan en vooral zonder heldere financiële kwesties. Hierdoor gaat IJsselstein opnieuw een financiële onzekere tijd tegemoet.

D66 betreurt dit en wil van het zakencollege snel duidelijkheid over de financiële consequenties op korte en langere termijn.

D66 wenst de nieuwe IJsselsteinse coalitie veel succes toe

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA IJsselstein 11-10-2017 10:31

Donderdag 5 oktober werd een nieuw college gepresenteerd. De partijen van LDIJ, VVD, CDA en PvdA kwamen met nieuwe kandidaat wethouders en presenteerden een opdracht voor dit nieuwe college. Zij noemen het college een zakencollege. D66 ziet het als een VVD-CDA-PvdA college met gedoogsteun van de LDIJ.

“Voor de derde keer deze raadsperiode ligt er een raadsvoorstel ter besluitvorming voor om wethouders van een nieuwe coalitie te benoemen”, sprak D66 fractievoorzitter Jos Pel uit. “Voor de tweede keer in een halfjaar tijd bleek de ambtelijke samenwerking met Montfoort, UW Samenwerking, de aanleiding voor het opstappen van de wethouders.” D66 voelt ook de urgentie om voor ondernemers en inwoners van IJsselstein, de medewerkers van de gemeente IJsselstein en UW Samenwerking en de stad snel duidelijkheid te geven. D66 vindt wel dat dit zorgvuldig moet gebeuren. D66 heeft dit voorjaar samen met GroenLinks gepleit voor een raadsonderzoek. Dit onderzoeksrapport vormt samen met een bestuurskrachtrapport en de benchmark voor D66 de basis voor de toekomst van IJsselstein. Eerst moet een strategische keuze worden gemaakt voor de oriëntatie van IJsselstein. “Richten we ons op het Westen, of richten we ons op het Oosten. Kiezen we voor de Lopikerwaard, of kiezen we voor het verstedelijkt gebied van Nieuwegein en Utrecht.Vanuit deze keuze vloeit naar de mening van D66 automatisch de keuze voort of er doorgepakt of doorgeknipt gaat worden.”, vervolgde Jos Pel.

Het nieuwe college kreeg van de vier partijen een opdracht mee. D66 ziet dit als een verkort bestuursakkoord, die te vergelijken is met een coalitie akkoord. De keuzes die daar in gemaakt zijn, zijn voor D66 niet acceptabel. D66 mist een visie voor het komende half jaar en mist ook de aansluiting met de gemeenteraad. In het voorstel staat dat de gemeenteraad op de hoogte wordt gehouden van de voortgang. D66 vindt dat de gemeenteraad en de inwoners van IJsselstein actief moet kunnen meepraten over deze dossiers.

D66 zal de komende periode constructief oppositievoeren en wenst deze coalitie en dit college veel wijsheid en energie toe. “Het rommelt en dondert in IJsselstein, maar dat heeft het al eerder gedaan. Wij zijn er van overtuigd dat we de constructieve weg omhoog weer met elkaar in kunnen slaan. Nu Vooruit!”

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.