Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over D66 inzichtelijk

175 documenten

D66 Lansingerland in actie voor schone en frisse buurten

D66 D66 Lansingerland 20-09-2020 21:08

Afgelopen zaterdag viel de Landelijke opschoondag samen met World Cleanup Day. Een dag om aandacht te vragen voor al het zwerfafval en in actie te komen voor schone en frisse buurten. Daar deed D66 Lansingerland met veel plezier aan mee.

De groep van vrijwilligers deed de wijk Boterdorp aan, liep langs de Oudelandse laan en maakte tot slot ook Stationgebied en centrum Westpolder afvalvrij. De oogst was drie hele volle zaken afval, met vooral veel blikjes, snoeppapiertjes, waterflesjes en heel veel sigarettenpeuken. Nieuw dit jaar waren ook enkele mondkapjes in de buurt van het station

D66 wil snel onderzoek naar zelf corona testen inkopen voor cruciale beroepen in gemeente Lansingerland

D66 D66 Lansingerland 20-09-2020 20:50

D66 Lansingerland heeft vragen gesteld aan het college of het huidige COVID-testcapaciteit tot problemen leidt in de essentiële beroepen in onze gemeente. Ook wil D66 van het college weten of zij een oplossing ziet in het door de gemeente tijdelijk commercieel beschikbaar stellen van testen voor essentiële beroepen (in het onderwijs, in de zorg en kinderopvang).

Ineke den Heijer (fractievoorzitter D66 Lansingerland) : “Hoewel zorgmedewerkers en docenten landelijk voorrang hebben om getest te worden, lijkt het er helaas nog op dat de testcapaciteit in onze regio niet op orde is. Hierdoor duren de afspraken en de uiteindelijke uitslag erg lang. We zien en horen dat er signalen uit de zorg, onderwijs en kinderopvang zijn dat deze vertraging tot problemen leidt. We horen dat er op sommige scholen bijna geen vervangers meer zijn, hoge werkdruk bij ander personeel, kinderen naar huis worden gestuurd, patiënten langer moeten wachten op behandeling, en ouders die niet kunnen werken. We hebben het college vanwege de grote urgentie met spoed te reageren op onze vragen”.

D66 neemt als voorbeeld dat er in Nederland ook werkgevers zijn die hun werknemers aanbieden om op kosten van de werkgever een test te doen bij een commerciële partij. De testlocatie is dan in de buurt en de uitslag is veelal binnen 24 uur beschikbaar. D66 is van mening dat het inkopen van testen om eigen personeel te testen niet hoort bij de kosten die een school, zorginstelling of kinderopvang moet maken.

D66 Lansingerland vraagt daarom of het college bereid is om op zeer korte termijn te onderzoeken of en in welke mate in onze gemeente het testbeleid tot problemen leidt in de essentiële beroepen en, of het commercieel beschikbaar stellen van testen voor essentiële beroepen (in het onderwijs, in de zorg en kinderopvang) door de gemeente Lansingerland tijdelijk een oplossing kan zijn en kan worden gefaciliteerd door de gemeente. D66 vindt het belangrijk dat bij dit onderzoek ook een indicatie van de kosten wordt meegenomen. Budget beschikbaar stellen voor het testen van deze cruciale beroepen kan naar de mening van D66 door het college worden gedaan, daar de raad onlangs een budget van 5 miljoen beschikbaar heeft gesteld speciaal voor alle corona gerelateerde problemen.

De gestelde vragen kunt u hier teruglezen.

Proces Driehoek Noordpolder

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:58

Gaat er nu wel of niet woningbouw plaatsvinden op de Driehoek Noordpolder? Het is een vraag die niet beantwoord zou worden in de commissie ruimte van begin deze maand. Wethouder Arends sloeg deze vraag wat D66 betreft over en vroeg instemming aan de commissie voor het instellen van een werkgroep verkeers die naast belanghebbenden en vertegenwoordiging van de gemeente ook bestaat uit bewoners van de Edelsteenwijk waaraan de Driehoek Noordpolder gelegen is.

De bewonerscommissie sprak in: “Wij zijn de kalkoen die mag meepraten over het menu van het Kerstdiner.”

Historie 50 jaar geleden is de Edelsteenbuurt in ontwikkeling gekomen. Vanwege een beoogde snelweg A14 is een stuk van deze buurt nooit in ontwikkeling gekomen, de zogeheten Driehoek Noordpolder. De snelweg is er nooit gekomen en de bestemming, agrarisch, van de Driehoek is nooit gewijzigd. Door de tijd heen is in bestemmingsplannen wel opgenomen dat het mogelijk bebouwd zou gaan worden. De locatie is hedendaags de noordgrens van de Berkelse bebouwing en zorgt voor een groene verbinding met het Annie M.G. Schmidtpark.

De projectontwikkelaar/eigenaar van de grond heeft zich bij de gemeente recent aangeboden om de Driehoek te gaan bebouwen. Tijdens een informatiebijeenkomst vorig jaar kon men zich al inschrijven voor de nieuwe woningen. Uit navraag van omwonenden bleek dat het niet alleen om de Driehoek zelf ging, maar ook om een aangrenzende strook genaamd “Schinkel”. De gemeente was dit echter ‘vergeten’ mee te nemen in de presentatie aan Raad en omwonenden. Een protest uit de aangrenzende buurt volgde. Maar liefst 600 handtekeningen werden opgehaald, ruim 90% van de Edelsteenwijk. Voor D66 het signaal bovenop het participatieproces te zitten.

Bouwen of niet bouwen? Waarop baseren we nu of de Driehoek wel of niet bebouwd moet worden? Die variabelen zijn schokkend weinig. Moet niet eerst globaal worden verkend of woningbouw op de Driehoek voldoet aan de nieuwe eisen die worden gesteld aan woningbouwlocaties? Misschien is het wel beter de groene polder te houden zoals deze is of om deze te betrekken bij het Annie MG-Schmidtpark als onderdeel van de noordelijke groenbuffer, vroegen wij ons bij de behandeling hardop af. Er is uiteraard een algemeen bekende woningbehoefte in de regio, maar hoe en waar die woonbehoefte wordt ingevuld is niet volledig duidelijk vanwege een ontbrekende woonvisie. Een integrale beoordeling of de Driehoek bebouwd zal worden zal nu volgen bij de behandeling van de woonvisie.

Participatie De commissie Ruimte besloot uiteindelijk dat er een werkgroep verkeer zich zal buigen over de ontsluitingsmogelijkheden van de Driehoek Noordpolder. Deze zal adviserend rapporteren aan de gemeente en de informatie dient als input voor de gemeenteraad om te komen tot een principebesluit inzake bouwen of niet bouwen. Een integrale behandeling volgt dus nog. Wat D66 betreft kan de toevoeging van nieuwe woningen op de Driehoek niet gerealiseerd worden zonder forse afbreuk te doen aan bestaande wijken en leefbaarheid van de omgeving. Voor D66 is dit onwenselijk en onbespreekbaar. De Driehoek zien wij niet als een makkelijke inbreilocatie en zien de inspanning van de gemeente liever naar kansrijkere locaties verplaatsen. Mocht een positief principebesluit desondanks volgen dan dient compensatie, parkeeroplossingen en ontsluiting, wat D66 betreft volledig ten laste te komen van de ontwikkelaar. D66 vindt ook dat de bestaande omwonende echt mee moet kunnen beslissen over de ontwikkelingen in hun omgeving. Een stap verder dus dan de huidige adviserende rol in de werkgroep verkeer.

Zienswijze ontwerp Luchtvaartnota

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:51

Het Rijk heeft de ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 ter inzage gelegd met daarin het nationale beleid voor de luchtvaart in Nederland. Deze nota is voor Lansingerland van belang omdat de beleidskeuzes, die hierin worden gemaakt, van invloed kunnen zijn op het nog op te stellen Luchthavenbesluit voor Rotterdam The Hague Airport (RTHA).

Lansingerland diende een zienswijze in bij het Rijk ondersteunt door alle partijen uit de Raad. Hieronder een aantal opgenomen punten daaruit:

Groei Het heeft er alle schijn van dat ondanks de veranderende samenleving de denklijn van het Rijk nog steeds groei van de luchtvaart lijkt te zijn. Inzet op innovatie en verduurzaming mogen geen vrijbrief zijn voor snelle groei. Wat D66 betreft dient innovatie zich eerst te bewijzen, voordat je van winst kunt spreken. Wij vinden dat bij toekomstige vermindering van geluidbelasting en uitstoot van schadelijke stoffen door vliegtuigen deze vermindering gelijkelijk verdeeld moet worden tussen luchtvaartsector en omwonenden van een vliegveld. Dit analoog aan de 50/50 regel in het Aldersakkoord Schiphol uit 2008. De cumulatieve hinderlijke effecten van spoorlijnen, wegen en andere bronnen is relevant in de context van de luchthavens. Deze effecten moeten in samenhang worden bezien en worden meegewogen bij hinder en beperkende maatregelen.”

Nachtvluchtregime Het lijkt erop dat de Rotterdamse regio het afvoerputje wordt voor Schiphol. Rotterdam The Hague Airport wordt de overloop van Schiphol. D66 is het niet eens met het uitgangspunt dat voor de groei van Schiphol nachtvluchten naar de Rotterdamse regio worden verplaatst.” Een sluiting zou moeten betekenen dat je daar ook het aantal vluchten op aan past, niet ze simpelweg elders in de nacht laten landen! Het verminderen van het aantal nachtvluchten op Schiphol mag, zowel ’s nachts, in de randen van de nacht (22:00-23:00 uur en 07:00-08:00 uur) als overdag, niet leiden tot toename van het aantal vluchten op Rotterdam The Hague Airport.”

Participatie De Rijksoverheid verwacht van de burgerluchthavens dat zij in voorbereiding op een nieuw luchthavenbesluit, met de belanghebbenden in hun regio de gewenste ontwikkeling verkennen. De CRO heeft een dergelijke uitnodiging van luchthaven RTHA mogen ontvangen. Het doel van de luchthaven is op zoek te gaan naar draagvlak in de regio. Een recente onafhankelijke verkenning heeft echter al plaatsgevonden wat geresulteerd heeft in het rapport ‘Schrijnen’. De conclusie daarvan was duidelijk, er is geen draagvlak voor groei in de regio. Een nieuw draagvlak onderzoek achten wij niet noodzakelijk. Wij delen echter het voorstel dd. 19 mei 2020 van de directie van RTHA op de Ontwerp Luchtvaartnota om het aan te vragen nieuwe Luchthavenbesluit te ontwikkelen in cocreatie met de buren, de politiek en andere belanghebbenden. Cocreatie gaat immers verder dan inspraak en adviseren.

Duurzaamheid De doelstelling van de minister dat in 2070 volledig CO2 neutraal moet worden gevlogen, ligt ons inziens heel ver weg. ‘Slim en duurzaam’ is het uitgangspunt van de Luchtvaartnota 2020-2050. In dit kader is gevraagd in de nota op te nemen dat er een inspanningsverplichting zal zijn op basis van alle huidige en toekomstige technologische en innovatieve mogelijkheden om in 2050 CO2 neutraal en duurzaam te kunnen vliegen. Dit geldt ook voor de geluidsoverlast en de uitstoot van gevaarlijke stoffen, inclusief ultra fijnstof.”

Regionale Energie Strategieën

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:46

In de commissie Ruimte werd begin deze maand het beoogde proces richting een regionale strategie op warmte, elektriciteit en brandstofbehoeften besproken (RES). De organisatie achter de RES waaraan wij als gemeente deelnemen verzocht de Raad haar wensen en bedenkingen kenbaar te maken op het beoogde proces. Het college deed ons een tekstvoorstel toekomen.

In de aangereikte wensen en bedenkingen door het college kan D66 zich goed vinden. We begrijpen het belang van de glastuinbouw, de focus op betaalbaarheid voor iedereen en het optrekken met ministeries inzake de warmterotonde. Rondom het creëren van lokaal draagvlak door middel van vroegtijdige participatie zijn wij heel blij met de input van het college. Het laten aanhaken van bedrijven, bewoners en maatschappelijk organisaties zal de kwaliteit van de RES niet alleen versterken, maar het is ons inziens ook een voorwaarde voor het slagen van de energietransitie.

Draagkracht van het landschap D66 was niet uitsluitend blij met de voorstellen van het college. Duurzame opwek kost ruimte en het college gaf aan dat ze eerst wilt bepalen wat we kunnen (en waar ze zich comfortabel bij voelt) dan te redeneren vanuit hetgeen dat moet (voldoen aan de energievraag en opgaaf). Het zorgpunt van het college was de dwingendheid vanuit de regio die kan worden opgelegd tot realisatie van duurzame opweklocaties waar de draagkracht van het landschap zich daar minder voor leent.

Wel de lusten, niet de lasten is de insteek die we lazen. We vroegen het college dan ook: “Wil het college wellicht een tekort aan stroom, warmte of brandstoffen bereiken?”

Het stellen van doelen dwingt tot nadenken, overleg en de komst van oplossingen middels concessies. We vroegen het college dan ook het punt van zorg anders te  verwoorden zodat verantwoordelijkheid nemen het uitgangspunt wordt. En of in de definitieve RES kan worden uitgewerkt hoe zoekgebieden tegenover elkaar worden afgewogen met de draagkracht en het landschap in het achterhoofd. Immers is D66 het eens met het college dat alles passend moet zijn bij de identiteit van Lansingerland.

Inzet op energiebesparing en vraagreductie Het concept van de RES was bijgevoegd en voor D66 was het lastig niet alvast op de inhoud in te gaan. In het concept is namelijk geen aandacht voor inzet op energiebesparing en vraagreductie via de regio. Er wordt wel rekening gehouden met andere beleidsfactoren die invloed hebben op de energievraag, zoals inzet op isolatie en CO2 reductie middels laadconcepten.

Wat D66 betreft is het goed dat met externe factoren rekening wordt gehouden om de energievraag in te kunnen schatten. Slecht inzake het niet gezamenlijk inzetten op / en formuleren van doelstellingen op energiereductie. Veel gemeenten zetten nu al wel in op energiebesparing maar, vanwege vrijblijvendheid, levert dit nog te weinig resultaat op. Samen kan je meer. Wat je niet verbruikt, hoef je ook niet op te wekken, waardoor er minder ruimte nodig is voor opwek.

Voor de definitieve RES vroegen wij gezamenlijke inzet op reductie uit te werken. Wethouder Van den Beukel gaf aan blij te zijn met de suggestie van D66 en dat een dergelijk verzoek op de inhoud juist zo vroeg mogelijk dient te worden meegegeven als je het bij de definitieve RES verwerkt wilt hebben.

Middels een oplegger via de wethouder is de tekstuele wijziging op de draagkracht van het landschap en de toevoeging van gezamenlijke inzet op energiebesparing en vraagreductie verwerkt in de definitieve beantwoording.

Kwetsbaar en uit beeld

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:35

D66 heeft een goede uitleg gekregen van de rekenkamer over haar rapport ‘Kwetsbaar en uit beeld’. Conclusies die de rekenkamer trekt zijn onder andere dat er onvoldoende woonaanbod voor ouderen is en dat het voorzieningenniveau te laag is om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen.

Eén van de aanbevelingen uit het rapport is dat de gemeente actief moet sturen op de beschikbaarheid van voldoende betaalbare gelijkvloerse woningen en dat daarover bindende afspraken gemaakt moeten worden met corporatie 3B Wonen. “De gemeente heeft ontzettend weinig (historische) kwantitatieve gegevens met betrekking tot woningbouw. Dit maakt gefundeerd beleid maken lastig”, aldus Eva Heijblom.

Heijblom vervolgt: “Het tweede wat opvalt is de reactie van het college op de adviezen van de Rekenkamer. Het college onderschrijft de conclusies en aanbevelingen in het rapport grotendeels. Echter het college geeft aan terughoudend te zijn met het maken van afspraken met de woningcorporaties over specifieke woningen voor ouderen. Maar is het niet de rol van de gemeente om juist afspraken te maken met de corporaties?”

De reactie van het college interpreteert D66 als defensief terwijl de constateringen van de Rekenkamer stevig zijn en serieus genomen moeten worden.

D66 volgde het voorstel van Leefbaar 3B tot het maken van een uitgangspuntennotitie. Het is lastig om naar aanleiding van het Rekenkamerrapport te weten of we volledig zijn en goed bezig zijn.

Blijvende zorgen over lokale lasten

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:21

Vlak voor de start van het zomerreces werden in de raad van Lansingerland de jaarstukken van 2019 besproken. Deze verantwoording gaf een duidelijk overzicht van de financiële resultaten van de gemeente over het afgelopen jaar. Ook werden de financiële afwijkingen over het eerste halfjaar van 2020 besproken, waar de effecten van corona al zichtbaar werden. 

Voor D66 bleek uit deze stukken opnieuw dat de lokale lasten in de gemeente Lansingerland een probleem blijven. Alhoewel in 2019 de lokale lasten flink daalden, is het beeld voor de komende jaren alles behalve positief. In 2020 is Lansingerland de grootste stijger in de gehele provincie en stijgen de lokale lasten naar een gemiddelde van ruim 900 euro, 20% boven het landelijke gemiddelde. Ondanks dat het college zich heeft voorgenomen om de lokale lasten te verlagen naar het landelijk gemiddelde, is daar tot nu toe weinig van terug te zien. Ook voor de komende jaren laat de begroting geen positief beeld zien: de lokale lasten blijven ook in 2021 en 2022 ruim 20% boven het landelijk gemiddelde steken.

Maar waar komen deze hoge lokale lasten vandaan? Een deel van het antwoord kan gevonden worden in de afvalinzameling in Lansingerland. Ook afgelopen jaar noteerde Lansingerland maar een magere stijging van het scheidingspercentage en nam de hoeveelheid restafval per inwoner amper af. Waar de nationale doelstelling voor 2020 is dat er nog maar 100 kilo restafval per inwoner ingezameld wordt, zat Lansingerland in 2019 op ruim het dubbele! Het is onwaarschijnlijk dat de doelstelling voor 2020 gehaald zal worden.

Hier komt nog bij dat door de corona crisis de kosten voor de verwerking van afval alleen nog maar sterker toenemen. Opnieuw is vooral de hoeveelheid restafval een probleem en daar stijgen de kosten dan ook het meest. Zonder actie zal de afvalstoffenheffing nog verder moeten stijgen om de verwerking kostendekkend te houden. Gevolg is dat inwoners opnieuw meer kwijt zullen zijn aan lokale lasten, terwijl velen ook getroffen worden door de economische effecten van de corona crisis.

Al sinds de gemeenteraadsverkiezingen pleit D66 voor een nieuw afvalbeleid waarbij afval scheiden beloond wordt. Als het aan D66 ligt, verlagen we de lokale lasten en verduurzamen we tegelijkertijd de afvalinzameling. Ondanks dat talloze gemeente dit concept omarmen, komt Lansingerland maar moeizaam in beweging: het college heeft al talloze keren het opzetten van nieuw beleid uitgesteld.

Uiteindelijk betaald de inwoner de rekening van dit uitstelgedrag. D66 heeft eind vorig jaar nog geprobeerd om in ieder geval de afvalstoffenheffing te bevriezen, zodat het gebrek aan goed beleid niet de inwoners raakt die juist hun best doen om minder restafval te creëren. Ook deze oproep kon echter niet rekenen op voldoende steun uit de coalitie.

D66 blijft pleiten voor lagere lokale lasten en beter afvalbeleid. Het ontbreken van goed beleid moet niet worden afgeschoven op inwoners, zeker niet in deze voor sommige economisch zware tijden. Echter, de voortekenen zijn niet goed en zolang het college geen concrete actie onderneemt zullen de komende jaren de lokale lasten niet dalen, alle beloften ten spijt.

Wilderszijde wijk van de toekomst

D66 D66 Lansingerland 23-07-2020 15:18

In de raad van 25 juni 2020 is het Masterplan voor Wilderszijde vastgesteld. Dit Masterplan vormt de basis voor het op te stellen bestemmingsplan Wilderszijde. De fractie van D66 staat positief tegenover de ontwikkeling op deze locatie om een bijdrage te leveren aan het woningtekort en heeft daarom ingestemd met het Masterplan. De bedoeling is dat er in Wilderszijde 2.600 tot 3.000 woningen worden gebouwd. Tegelijkertijd heeft D66 in de commissie en raad zijn zorgen geuit over de instandhouding van het duurzame concept en de wankele financiële basis waarop deze woningbouw ontwikkeling is gebaseerd.

Duurzame klimaatadaptieve wijk D66 kan instemmen met de hoofdstructuur (water, groen, infrastructuur) in het Masterplan en de ambitie om Wilderszijde als een nieuwe duurzame wijk te ontwikkelen. Klimaatadaptief, energieneutraal, autovrije straten en zoveel mogelijk circulair. De fractie van D66 hoopt wel dat het concept van een duurzame klimaatadaptieve wijk zoveel mogelijk in stand kan blijven. Met de uitgangspunten in het Masterplan wilde het college sturen op minder autobezit en -gebruik. En hiermee potentiële bewoners aantrekken die bewust kiezen voor een lagere parkeernorm en een wijk van de toekomst. Met een amendement werd door de coalitiepartijen het oorspronkelijke parkeerbesluit van het college echter gewijzigd. Nu worden er parkeerbuffers aangelegd, die wanneer ze niet worden gebruikt, omgevormd kunnen worden naar openbaar groen. Wat D66 stimuleert dit niet op voorhand tot minder autogebruik en leidt het tot meer kosten.

Woningbouw tegen welke prijs? Wilderszijde is een lang en ingewikkeld dossier. Qua locatie: onder het vliegveld, langs de HSL en de toekomstige rijksweg A16, maar ook financieel is het een puzzel. Het is een zeer risicovol project, los van de eerder verwachte economische teruggang of een recessie als gevolg van corona. Raadslid Michiel Muis: “Op voorhand staat vast dat het de gemeente zeer veel geld gaat kosten dit plan tot een goed einde te brengen. Zonder bijdrage van het rijk kan de realisatie van deze wijk de gemeente een tekort opleveren van 43,4 miljoen. Tel daarbij op de benodigde investeringen van 14,2 miljoen en het kan oplopen tot circa 57,6 miljoen. In het gunstigste geval levert het een tekort op van 14,6 miljoen plus 14,2 miljoen investeringen, is circa 28,8 miljoen.”

De rijksbijdrage in het kader van de woningbouw impuls is dan ook noodzakelijk om de realisatie van Wilderszijde zoals wordt voorgestaan financieel haalbaar te maken. Wat de kosten zijn bij het niet-ontwikkelen van Wilderszijde is niet bekend. In de commissie kwam hier geen antwoord op. De fractie van D66 begrijpt ook dat dit erg lastig is, gezien de hele voorgeschiedenis en afspraken met grondeigenaren, ontwikkelaars en andere overheden (provincie en rijk), maar een vergelijking en afweging van kosten en baten had interessant kunnen zijn. Muis: “Mocht de rijksbijdrage niet worden toegekend dan zal D66 hier zeker weer aandacht voor vragen. Voor de inwoners moet duidelijk zijn tegen welke prijs wij woningbouw realiseren op Wilderszijde.”

Participatie bij uitwerking D66 heeft gevraagd bij de uitwerking van het stedenbouwkundig & landschappelijk kwaliteitsplan de raad goed te betrekken. Verder is participatie voorzien met ondernemers en winkeliers over de invulling van de commerciële voorzieningen. Daarnaast worden geïnteresseerde inwoners gevraagd mee te denken over de inrichting van de parkzone, fietsroutes en voorzieningen. Vervolgens wordt het ontwerp bestemmingsplan opgesteld en is het voor iedereen mogelijk om daar zienswijzen op in te dienen. Behandeling en besluitvorming van het bestemmingsplan door de raad, is voorzien in het eerste kwartaal van 2021. Op zijn vroegst start de bouw op Wilderszijde eind 2021.

Gescheiden inzameling grondstoffen op scholen

D66 D66 GroenLinks Lansingerland 23-07-2020 15:15

De raad heeft op 16 juli 2020 ingestemd met de opdracht aan het college om de inzameling van grondstoffen op scholen te beschouwen als algemeen belang en te starten met het project Afvalvrij voor scholen. D66 is blij dat het college voortvarendheid de motie van de raad, die eerder op initiatief van GroenLinks en D66 werd aangenomen nu heeft uitgewerkt.

Goede voorbeeld geven Via een opdracht aan het college wordt ervoor gezorgd dat scholen in hun afval zoveel mogelijk kunnen scheiden en op kunnen laten halen door de inzameldienst van de gemeente. Michiel Muis: “De fractie van D66 staat vanzelfsprekend volledig achter het project Afvalvrij voor scholen. In de huidige situatie is het slecht uit te leggen aan inwoners dat we het belangrijk vinden om zoveel mogelijk afval te scheiden, maar scholen niet in staat stellen voor onze jongste inwoners het goede voorbeeld te geven.”

Gedragsverandering Deze proef geeft een nieuwe extra impuls geeft aan de educatie van leerlingen, hun ouders en ook de leerkrachten. De fractie van D66 hoopt dat het leidt tot concrete gedragsverandering en daarmee tot meer hergebruik, minder zwerfafval rond scholen en minder restafval. De proef is voor drie jaar. Dat maakt het voor marktpartijen ook mogelijk om goed na te denken hoe ze scholen zou kunnen bedienen.

Hugo de Jonge nieuwe leider van het CDA:

CDA CDA D66 VVD ChristenUnie Lansingerland 16-07-2020 21:03

Hugo de Jonge nieuwe leider van het CDA: ‘Het CDA is opgericht om kloven te overbruggen en strijd te pacificeren'. Met een uiterst krappe zege op zijn tegenstrever Pieter Omtzigt heeft Hugo de Jonge de CDA-lijsttrekkersverkiezing om het partijleiderschap gewonnen. De opkomst was 66,7 procent. Het verschil is klein: 258 stemmen, oftewel, 50,7 tegen 49,3 procent. Met zijn 42 jaar is hij de jongste CDA-leider ooit, jonger dan Ruud Lubbers. Met die beroemde CDA-leider deelt hij opvallend veel. Een zekere no-nonsense en het heilig geloof in het politieke midden. Zorgzaamheid Met Hugo de Jonge -opgeruimd, handig met de media en betrokken- krijgt het CDA een lijsttrekker die waarden als zorgzaamheid en een sterke overheid predikt. Hij noemt de zorg voor elkaar het fundament van de samenleving en vat zijn politieke missie samen met de zorg van gewone mensen op tafel krijgen en daar praktische oplossingen voor vinden. Waar CDA’ers voorheen beducht waren om de overheid een grote rol te geven werd de overheid bij de strijd om het leiderschap opeens hét thema. Zowel De Jonge als zijn grote uitdager Pieter Omtzigt zijn er beiden al jaren mee bezig, zij het ieder met een belangrijk verschil in accent. De Jonge voerde een lijsttrekkerscampagne voor een sterke overheid die zorg en aandacht heeft voor de mensen. Omtzigt wil mensen beschermen tegen fouten van de overheid. De Jonge won de lijsttrekkersverkiezing na een campagne waarin hij zich aanbood als de man van het midden. Onder hem zal het CDA weer resoluut in het midden van de politiek opereren, beloofde hij. Het is een afscheid van de jaren onder Sybrand Buma, toen de blik meer naar rechts was gewend. Veel behendigheid Nu Hugo de Jonge het CDA gaat leiden, zal hij vooral binnen de partij veel behendigheid nodig hebben. Hem wacht mogelijk een intern debat over de koers.De Jonge staat volledig achter de nieuwe richting voor het CDA, zoals die is uitgestippeld door het wetenschappelijk bureau van de partij, onder de titel ‘Zij aan zij’. Het CDA omarmt daarin het klimaatbeleid, wil breken met marktwerking, zich verzetten tegen de maatschappelijke polarisatie en zoekt in de landbouw meer balans tussen duurzaamheid en exportbelangen. Favoriete kandidaat Hugo de Jonge was vanaf het begin de favoriete kandidaat van het partijbestuur, maar de lijsttrekkersverkiezing maakte duidelijk dat de CDA-kiezers nog lang niet klaar zijn met die discussie. Velen stemden op de andere twee kandidaten. De Jonge zal nog al zijn behendigheid nodig hebben voor het CDA volgend jaar de verkiezingen in kan. De Jonge kan gevoelige dossiers parkeren. Hij deed het bij medische ethiek, het onderwerp waar VVD, D66, CDA en ChristenUnie in het kabinet Rutte-III een wapenstilstand over sloten. De liberale fracties VVD en D66 probeerden de CDA-minister geregeld uit de tent te lokken, maar vergeefs. De praatgrage De Jonge kan dan opeens zeer zwijgzaam zijn. Politiek talent De Jonge werd al vroeg gespot als politiek talent en maakte een razendsnelle CDA-carrière. Op zijn 29e werkte hij voor de minister van onderwijs, niet veel later werd hij politieke assistent van CDA-premier Jan Peter Balkenende. Hij vertrok daarna naar Rotterdam, om wethouder te worden. Als bestuurder is De Jonge vooral een man van praktische oplossingen. Waar hij ook komt bezingt hij samenwerking als beproefd medicijn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.