Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

6 documenten

Geen boete voor afvalcontainer voor 23 uur

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA Heemstede 21-11-2019 20:53

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1281875/48317/Klok2.jpgAls een afvalcontainer is geleegd moet je die dezelfde dag van de straat halen. Tot vandaag kon je een boete krijgen als je rolcontainer nog buiten stond na 20 uur ’s avonds. De ChristenUnie heeft voorgesteld dit tijdstip te verschuiven naar 23 uur. Dit voorstel is aangenomen door de gemeenteraad.

Raadslid Frank Visser: “Veel Haarlemmers werken buiten de stad. Niet alle inwoners zijn altijd in staat om een rolcontainer voor 20 uur te verwijderen. Ik ben daarom blij met deze verruiming. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat iedereen zijn container zo lang laat staan. Maar het voorkomt dat iemand die om 20 uur nog niet thuis is gelijk een boete krijgt.”

Het college was tegen het voorstel omdat zo handhaving moeilijker zou worden. Handhavers werken namelijk niet na 23 uur. De ChristenUnie denkt dat dit probleem in de praktijk mee zal vallen. “Het grootste probleem is als mensen hun rolcontainer tot de volgende dag laten staan. Dan kan prima gehandhaafd worden.”

 

MOTIE Geen boete voor afvalcontainer voor 23 uur

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 21 november 2019,

In beraadslaging over de Afvalstoffenverordening Haarlem 2019 en het Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Haarlem 2019

Overwegende dat:

Artikel 7 onderdeel b van het Uitvoeringsbesluit inwoners van Haarlem verplicht inzamelmiddelen zoals de DUO-bak zo spoedig mogelijk na lediging door de inzameldienst, maar uiterlijk voor 20:00 uur op de inzameldag uit de openbare ruimte te verwijderen Het overtreden van deze bepaling een strafbaar feit is op grond van artikel 20 van de Afvalstoffenverordening; In de huidige 24 uurseconomie waarbij veel Haarlemmers ook nog buiten de stad werken veel inwoners regelmatig niet in staat zullen zijn het inzamelmiddel voor 20:00 uur te verwijderen;

Verzoekt het college

In artikel 7 onderdeel b van het Uitvoeringsbesluit “voor 20:00 uur” te wijzigen in “voor 23:00 uur”

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Annemieke Kok, OPHaarlem

Bas van Leeuwen, D66

Isabelle Wisse, PvdA

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Beter plan voor fietsers rond Amerikaweg en Schipholweg

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 PvdA Heemstede 15-07-2019 22:39

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1278104/48317/DSC02682.JPGDe komende jaren worden veel nieuwe woningen gebouwd in het noordelijke deel van Schalkwijk. Hierdoor loopt het verkeer op het kruispunt Amerikaweg/Schipholweg/Prins Bernhardlaan en op het kruispunt Boerhaavelaan/Amerikaweg steeds meer vast. Het college heeft daarom een plan gemaakt om de doorstroming rond deze twee kruispunten te verbeteren.

De gemeenteraad is ontevreden over het ontwerp omdat het te weinig verbeteringen voor fietsers bevat. Daarom zijn twee moties van de ChristenUnie en de Actiepartij aangenomen. De wethouder heeft daarop het ontwerp teruggetrokken en werkt nu aan een nieuw plan.

Onderdeel van het plan van het college is het aanleggen van extra voorsorteerstroken voor auto’s. Voor fietsers zijn er echter weinig verbeteringen. Zo moeten fietsers straks via de stoplichten bij de Schipholweg maar liefst 11 asfaltstroken kruisen. De raad ziet hier daarom liever een fietstunnel voor fietsers vanuit Schalkwijk richting Haarlem Oost en Haarlem Centrum. Probleem is echter dat hier weinig ruimte voor is omdat de nieuwe woningen tot vlak aan de Amerikaweg worden gebouwd.

Ander pijnpunt is de kruising van de Amerikaweg met de Boerhaavelaan. Oorspronkelijk stond hier een tweerichtingsfietspad aan de zuidzijde langs de Boerhaavelaan ingetekend. In het definitieve voorstel van het college ligt dit fietspad juist aan de noordzijde. Op deze wijze sluit het fietspad beter aan op een regionale fietsroute in de Haarlemmermeer. De ChristenUnie is blij met deze regionale fietsroute, maar is tegen het ontwerp langs de Boerhaavelaan omdat fietsers uit Boerhaavewijk dan 3x een drukke weg moeten oversteken om bij het ziekenhuis te komen terwijl dit in het oorspronkelijke plan niet zo was. Wij hebben daarom gepleit om ook aan de zuidkant een fietsroute te houden. Dit hoeft geen fietspad te zijn, maar kan ook een fietsstraat zijn over de ventwegen die hier al liggen. Feitelijk is in het ontwerp alleen een stukje extra fietspad nodig bij de brug over de Amerikavaart. Raadslid Frank Visser “Deze brug is te smal voor fietspaden aan beide kanten van de Boerhaavelaan en een extra voorsorteerstrook voor auto’s. De beste oplossing lijkt hier een extra fietsbrug te zijn.”

 

MOTIE Ook fietspad zuidzijde Boerhaavelaan oost met gebruik van de ventwegen

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 29 mei 2019,

In beraadslaging over het vrijgeven van het voorlopig ontwerp Amerikaweg voor inspraak;

Constaterende dat:

In het schetsontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad was voorzien aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost, inclusief een nieuwe fietsbrug ten zuiden van de Wilsonbrug; In het voorlopig ontwerp Amerikaweg een tweerichtingenfietspad aan de noordzijde van de Boerhaavelaan oost is toegevoegd, ingepast op de bestaande Wilsonbrug, maar het fietspad aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost is geschrapt; Deze variant niet is besproken met belanghebbende partijen zoals de Fietsersbond;

Overwegende dat:

Het nieuwe voorstel voor een betere fietsontsluiting van de nieuwe woonwijk ten noorden van de Boerhaavelaan oost zorgt en ook goed aansluit op het tweerichtingenfietspad langs de N232 (oude Schipholweg); Het nieuwe voorstel echter voor een slechtere fietsontsluiting zorgt van het oude deel van Boerhaavewijk ten zuiden van de Boerhaavelaan oost ten opzichte van de huidige situatie; Bij het schetsontwerp reeds is aangegeven dat bij het ontbreken van een fietspad aan de zuidzijde op veel plekken langs de Boerhaavelaan oost oversteekmogelijkheden moeten worden gemaakt; Het onwenselijke is dat fietsers vanaf het Spaarne Gasthuis straks voor de kortste route 3x een drukke weg moeten oversteken (2x Boerhaavelaan, 1x Amerikaweg) waarvan twee keer met verkeerslichten om in het oude deel van Boerhaavewijk te komen; Om dit te voorkomen niet over de hele weglengte een fietspad noodzakelijk is omdat op een groot deel van het tracé ventwegen beschikbaar zijn, die zijn te gebruiken als fietsstraat;

Verzoekt het college

Voor het definitieve ontwerp voor de Boerhaavelaan oost te onderzoeken of het mogelijk is

een tweerichtingenfietspad aan de zuidzijde toe te voegen vanaf de Amerikaweg tot aan het Zuster Rebelpad inclusief fietsbrug over de Amerikavaart en met behoud van het nu ingetekende fietspad aan de noordzijde; Het daarbij voor fietsers tussen het Zuster Rebelpad en de Professor Eijkmanlaan mogelijk te maken in twee richtingen gebruik te maken van de ventwegen aan de zuidzijde van de Boerhaavelaan oost (Frederik Ruyschstraat, Jan van der Horststraat en Malpighistraat)

En gaat over tot de orde van de dag.

 

Frank Visser, ChristenUnie

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders, GroenLinks

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Isabelle Wisse, PvdA

Bas van Leeuwen, D66

 

 

Motie “Integrale benadering kruising Amerikaweg N205 ”

De Gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen, op donderdag 29 mei2019, naar aanleiding van het VO kruising Amerikaweg N205,

constaterende dat,

het college de doorstroming van het autoverkeer op de kruising Amerikaweg en Prins Bernhardlaan met de N205 wil verbeteren, de omgevingswet voorschrijft om infrastructuur projecten integraal te benaderen, het college meermaals heeft gezegd de omgevingswet als uitgangspunt te hanteren,

overwegende dat,

voetgangers en fietsers die vanaf de Boerhaave wijk richting Slachthuis buurt willen straks 11 stroken over moeten steken, de barrière van deze toegangsweg dus alleen nog voor volwassen gezonde mensen te nemen is, waardoor actieve verplaatsingswijzen voor een grote groep mensen, geen reëel alternatief meer zijn,

verzoekt het College,

een aantal varianten van ongelijkvloerse kruising voor fiets, scootmobiel en voetganger met een of meerder bruggen of tunnels uit te werken, daarbij ook de kruising met de Boerhaavelaan te betrekken, de kosten van deze varianten van ongelijkvloerse kruising voor voetgangers, fietsers en scootmobiel met het kruispunt te geven, te onderzoeken of externe financiering door provincie of rijk beschikbaar is voor de aanleg van de benodigde tunnel(s) of brug(gen) voor voetganger, fietser en scootmobiel, varianten, kosten en financieringsmogelijkheden voor te leggen aan de commissie beheer,

en gaat over tot de orde van de dag.

Gertjan Hulster, Actiepartij

Sacha Schneiders GroenLinks

Onderzoek naar opladen auto vanuit eigen huis

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA Heemstede 02-02-2019 13:52

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1263357/48317/IMG_20190202_144515820_HDR.jpgHet college gaat op voorstel van de ChristenUnie onderzoeken of inwoners van Haarlem hun elektrische auto ook vanuit hun eigen huis mogen opladen. Momenteel is dit verboden in Haarlem omdat dit overlast kan veroorzaken. Raadslid Frank Visser: “In Zaandam mag het wel. Daar zijn regels opgesteld onder welke voorwaarden dit mag. Zo moeten kabels goed afgedekt zijn zodat niemand er over kan struikelen.” De gemeenteraad stemde unaniem in met een motie die vraagt om de voors en tegens van het opheffen van het verbod op een rij te zetten. Het college zal naar verwachting rond de zomer de resultaten van het onderzoek presenteren aan de gemeenteraad.

De ChristenUnie is met het voorstel gekomen nu het aantal elektrische auto’s snel groeit terwijl er een wachtlijst is voor publieke oplaadpalen. Visser: “Als mensen hun auto vanuit eigen huis opladen kost dit de overheid minder geld. Niet alleen zijn er dan minder publieke laadpalen nodig. Ook kunnen mensen energie die is opgewekt met zonnepanelen op het eigen dak gebruiken voor het opladen in plaats van het overschot aan energie terug te leveren aan het publieke netwerk. Hierdoor hoeft dit netwerk de komende jaren minder verzwaard te worden. En de bewoner profiteert omdat de terugleververgoeding voor energie uit zonnepanelen over een paar jaar omlaag gaat. Dan is het aantrekkelijker de energie te gebruiken voor de eigen auto!”

Laden van eigen terrein is niet voor iedereen een optie. Visser: “Je zult aanpassingen moeten doen aan je stoppenkast en investeren in materiaal om de kabel veilig af te dekken. En er moet ruimte zijn voor een laadvoorziening aan je voor- of achtergevel. Ook is het niet wenselijk dat er kabels gaan lopen over fietspaden. En voor bewoners van flats is een publieke laadpaal ook het meest voor de hand liggend."

MOTIE Opladen van eigen terrein is fijn

De gemeenteraad van Haarlem in vergadering bijeen op 31 januari 2019,

In beraadslaging over de Beleidsregel plaatsen van EV laadpalen Haarlem

Overwegende dat:

Er in Haarlem een wachtlijst is voor het plaatsen van openbare EV laadpalen; Het aantal elektrische auto’s de komende jaren fors zal groeien gezien de beleidsvoornemens in het concept klimaatakkoord; Het ook mogelijk is een privé oplaadpunt in de eigen voortuin te maken wat niet alleen goedkoper is voor de gemeente maar ook als extra voordeel heeft dat energie van eigen zonnepanelen kan worden opgeslagen in de eigen auto en hierdoor het publieke elektriciteitsnetwerk minder zwaar belast wordt; De meeste huizen in Haarlem geen eigen oprit hebben waardoor tijdens het opladen vanaf een privé oplaadpunt een kabel over de stoep heen moet lopen; In onder meer de gemeente Zaanstad[1] dit is toegestaan, maar in Haarlem niet; Er in Zaanstad wel moet worden voldaan aan enkele richtlijnen[2] zoals: geen kabels over rijbaan of fietspad, niet claimen van openbare parkeerplaatsen, maximale lengte kabel en deugdelijke afdekking in verband met toegankelijkheid; Voor het toestaan in Haarlem mogelijk aanpassing van de APV nodig is gezien artikel 2:10 en 2:15 van de huidige APV;

Verzoekt het college

Mede op grond van ervaringen in bijvoorbeeld Zaanstad en Bloemendaal de voors en tegens op een rij te zetten van het toestaan van opladen van elektrische auto’s via privé oplaadpunten op eigen terrein en in hoeverre het hiervoor nodig is beleidsregels op te stellen en/of de APV aan te passen; Bij een positieve uitkomst van deze analyse de raad uiterlijk 1 augustus 2019 een voorstel voor te leggen;

En gaat over tot de orde van de dag.

Frank Visser, ChristenUnie

Moussa Aynan, Jouw Haarlem

Gertjan Hulster, Actiepartij

Bas van Leeuwen, D66

Ron Dreijer, CDA

Uitnodiging 6 maart: Cultureel Religieus Erfgoed en Luciakerk Ravenstein

D66 D66 Oss 28-02-2018 21:30

Dinsdagavond 6 maart wordt door Henriëtte Renders, Raadslid D66 afdeling Oss en tevens inwoner van Ravenstein, een thema-avond georganiseerd voor alle inwoners van Ravenstein en omgeving.

Locatie: Wilskracht Stadsbrouwerij Ravenstein (Molen), Molensingel 6 Aanvang: 20.00 uur, inloop vanaf 19.30 uur Onderwerp: Cultureel Religieus Erfgoed en Luciakerk Ravenstein.

De Gemeente Oss heeft ruim zestig kerken en kloosters, waarvan er een aantal in de toekomst een andere bestemming zullen  krijgen. Intussen staat de Luciakerk in Ravenstein alweer 1,5 jaar leeg. Inwoners willen weten hoe het nu zit met de renovatie. Er heerst veel onzekerheid.

Wat is de toekomstige functie van de Luciakerk, naast de nader te bepalen kerkdiensten? ALLE inwoners van Ravenstein e.o. worden uitgenodigd om met elkaar in debat te gaan.

PROGRAMMA:

20.00-22.00 uur. (Inloop vanaf 19.30 uur)

1e Spreker: Marloes van de Hei, adviseur Erfgoed Brabant Beleidsmedewerker cultuurhistorie provincie Noord-Brabant Thema: Voorbeelden van locaties waar inwoners vanaf het begin meegedacht hebben: BEGINSPRAAK!

2e Spreker: Johan van der Schoot, Wethouder gemeente Oss en portefeuillehouder Erfgoed. Thema:  Stand van zaken Religieus Erfgoed Oss met name de Luciakerk.

3e Spreker: Drs. Leon van Liebergen, Oud conservator-directeur MRK Uden. Thema:  Korte schets historie Luciakerk en de speciale status in het voormalige Land van Ravenstein.  

Van 21.10 uur tot 22.00 uur vindt een debat plaats met inwoners over de stellingen. Gespreksleider: Dr. Wies van Leeuwen, oud-beleidsmedewerker cultuurhistorie Provincie Noord-Brabant en hoeder van Brabants Erfgoed.

Ook zullen er leden vanuit het Parochiebestuur aanwezig zijn om eventuele vragen van inwoners, voor zover mogelijk, te beantwoorden.

Tot dinsdag 6 maart. Gratis entree. De koffie en thee staan klaar.

https://oss.d66.nl/2018/02/28/uitnodiging-6-maart-toekomstige-functie-luciakerk-naast-nader-bepalen-kerkdiensten/
eigen

 

D66 stelt voor: Maarten van Leeuwen en Jeroen de Jong

D66 D66 Veenendaal 23-02-2018 06:44

Met plezier stelt D66 Veenendaal haar kandidaat-raadsleden aan u voor. Zodat u op 21 maart niet alleen op D66 kunt stemmen, maar ook op de kandidaat die u het beste bevalt. Vandaag stellen we voor: Maarten van Leeuwen (nummer 9 op de lijst) en Jeroen de Jong (nummer 11).

Wie het verkiezingsprogramma van D66 Veenendaal leest zal in ieder geval één ding opvallen: Aan groene ideeën en duurzame initiatieven geen gebrek. Een groot deel van die ideeën komen op het conto van Maarten van Leeuwen en Jeroen de Jong. Samen vormen zij het ‘groene geweten’ van D66.

Maarten vindt dat het groenbeheer in Veenendaal veel meer aandacht moet hebben voor biodiversiteit. “Insecten zijn aan het uitsterven in Nederland. Dat lijkt een kleinigheid, maar insecten zijn heel belangrijk voor de biodiversiteit en de gezondheid van onze natuur. Ik stel dus voor dat we kiezen voor groenbeheer waarbij de biodiversiteit voorop staat. Dat we grasgazonnen en bermen wat laten verwilderen zodat er een variëteit aan bloemen, insecten en insecteneters er op gaan leven waar Veenendaal in de meest letterlijke zin veel levendiger van wordt.”

Jeroen’s hart ligt bij duurzaamheid en circulaire economie. Hij schreef – voor het eerst – actief mee aan het verkiezingsprogramma en kon er veel in kwijt: “Duurzame ontwikkeling is noodzakelijk. D66 streeft groei na, maar dan wel duurzame groei. Een groei die noodzakelijk is voor de realisatie van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties in 2030. Voor Veenendaal betekent dit dat we moeten inzetten op het energieneutraal maken van onze gemeente en het circulair maken van onze economie.”

Goede, groene groei is één van de vier groene lijnen in het verkiezingsprogramma van D66 Veenendaal. Of het nu over de openbare ruimte, de economie of het onderwijs gaat: duurzaamheid komt in alle onderwerpen terug. Daarom heeft D66 andere partijen ook uitgenodigd om het Groene Stembusakkoord van Veenendaal te tekenen. Lees hier het programma en hier het Groene Stembusakkoord.

The post D66 stelt voor: Maarten van Leeuwen en Jeroen de Jong appeared first on Veenendaal.

Ambitieuze kandidaten D66 Maassluis staan in de startblokken

D66 D66 Maassluis 11-09-2017 08:00

De verkiezingen zijn pas in maart, maar de kandidaten die namens D66 Maassluis zullen meedoen zijn al bekend. Onze leden bepaalden de volgorde van de elf kandidaten, nadat Justin Doekhi als lijsttrekker was verkozen. Van de twaalf kandidaten zijn er 6 jonger dan 35 jaar. Wij zijn blij met het aantal nieuwe kandidaten, zeker omdat we in 2014 één zetel behaalde. Campagneleider Jesse de Jong: “De kandidaten laten zien dat zij Justin als nieuwe lijsttrekker steunen. D66 zal zich met een groot en gedreven team inzetten voor vernieuwing, verduurzaming en vooruitgang in Maassluis!” De kandidatenlijst past bij onze ambities. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van maart hopen wij op minstens een verdubbeling van het huidige aantal zetels. “We hebben ambitieuze kandidaten met verschillende achtergronden waarmee we zeker een goed resultaat zullen behalen in maart,” aldus lijsttrekker Justin Doekhi, “ook kunnen we bouwen op de ervaring van de huidige politieke vertegenwoordigers, zoals Bert de Reuver die de afgelopen vier jaar samen met Leo Eijskoot de fractie vormde.”

De kandidatenlijst is als volgt:

Justin DoekhiMarlon van den HoekBert de Reuver 4 Melvin MontizaanClaire Daniëls 6 Aad Storm 7 Aad van Leeuwen 8 Henk van der Veen 9 Peter Swertz 10 Jeffrey Hermans 11 Sjaak Sprong 12 Jesse de Jong

Op dit moment zijn we nog druk bezig met het vormgeven van het verkiezingsprogramma. Daarbij zijn ideeën van de inwoners van Maassluis van groot belang. Via campagne@d66maassluis.nl kunnen voorstellen en vragen worden ingestuurd.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.