Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

13 documenten

Een dienstbare luchtvaart

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 12-06-2020 15:05

Door Eppo Bruins op 10 juni 2020 om 07:00

Het was heel onwerkelijk. Waar normaal gesproken elke dag duizenden vliegtuigen witte strepen aan de hemel achterlieten, was de lucht nu helderblauw. De vliegtuigen die zich dagelijks, vol met duizenden vakantiegangers, zakenmensen en andere reizigers een weg door ons luchtruim baanden, stonden nu aan de grond. De normaal gesproken volle vertrekhallen in de luchthavens waren nu leeg. Aan de groei leek geen einde te komen. En opeens stond de luchtvaart stil, waren mensen thuis en vroeg het kabinet om na te denken over het ‘nieuwe normaal’.

Morele vragen

In andere tijden sprak ik vaak in de Tweede Kamer over de luchtvaart. Over de rol van luchtvaart voor de economie, over verduurzaming, over geluidsoverlast. Vaak zijn dat technische discussies over regels, technologie, aanvliegroutes en geluidsnormen.

Tegelijkertijd ligt onder al die discussies, hoe technisch ook, ook een morele vraag. Wat is goede luchtvaart? Wat draagt bij aan het goede leven en wat niet meer? Waar ligt de grens tussen de zegen van mobiliteit en de vloek van overlast en schade aan de schepping? Het antwoord op die vragen bepaalt in grote mate hoe we ook veel praktischere vragen uiteindelijk van een antwoord voorzien. Hoe kijken we naar groei van de luchtvaartsector? Hoe gaan we om met geluidshinder en CO2-uitstoot? Vertrouwen we op technologische oplossingen om de negatieve gevolgen van de luchtvaart te compenseren, of moeten we ook onszelf begrenzen? Wat is de rol van de overheid hierin?

Het zijn, kortom, morele vragen en antwoorden die bepalen hoe we in de Tweede Kamer uiteindelijk praten over luchtvaart en wat we daarmee willen. Om die reden werd er in november 2018 door het ChristenUnie congres gevraagd om een algemene visie op de luchtvaart vanuit christelijk-sociaal perspectief. Nu, anderhalf jaar later en in een heel andere tijd dan we toen konden bedenken, ligt die visie er.

Nieuwe normaal

En ik ben blij dat deze visie er juist nú ligt. Aanstaande zaterdag, bij de online partijbijeenkomst, wordt de visie in ontvangst genomen door het partijbestuur van de ChristenUnie en vervolgens meegenomen bij het schrijven van het verkiezingsprogramma.

Dat is belangrijk. Juist in deze rare tijd, waarin de meeste vliegtuigen aan de grond staan, vormt deze visie inspiratie om ons te bezinnen op de toekomst. Wat is voor ons het ‘nieuwe normaal’ van de luchtvaart? Hoe maken we de luchtvaart dienstbaar aan de samenleving en beperken we de impact op de schepping?

Het is duidelijk dat het nog jaren zal duren voordat de luchtvaart op haar oude niveau is als vóór de crisis. Schiphol is leeg, onze nationale luchtvaartmaatschappij wordt in haar voortbestaan bedreigd. Waar we eerder spraken over het openen van een ‘overloopluchthaven’ in Lelystad, lukt het Schiphol zelf niet eens om haar ‘slots’ (ruimte voor vluchten) vol te krijgen. De discussie daarover is daarmee ineens in een heel ander licht komen te staan. De reden daarvoor is simpel: een overloopluchthaven bestaat alleen als er sprake is van schaarse ruimte op Schiphol – nu die schaarste er niet is, wordt niet aan een belangrijke voorwaarde voor de airport voldaan.

Maar voor de ChristenUnie is het belangrijk dat we in tussentijd niet stilzitten. Juist niet! Laten we een goed gesprek voeren. Een goed gesprek over niet zomaar teruggaan naar de ongebreidelde groei van hiervoor. Over een luchtvaart die bijdraagt aan het welzijn van de samenleving, nu en in de toekomst.

De nieuwe luchtvaartvisie van de ChristenUnie geeft een aantal voorzetten voor dat goede gesprek. Groei is geen natuurwet, de overheid hoort gezonde grenzen te stellen. Eérst verminderen van uitstoot en hinder, voordat we kunnen spreken over groei. De rekening voor milieuschade van de luchtvaart niet zomaar afschuiven richting de toekomst, maar nú in rekening brengen voor wie die schade toebrengt. Stuk voor stuk wijze adviezen uit de nieuwe luchtvaartvisie.

De coronacrisis zal ontegenzeggelijk impact hebben op de toekomst van de luchtvaart. Samen hebben we de kans om te bepalen hoe die toekomst eruit ziet. Hoe we het ‘nieuwe normaal’ in de luchtvaart graag willen zien. Met belangrijke morele vragen in ons achterhoofd en een prachtige nieuwe luchtvaartvisie in de hand.

Reactie op luchtvaartnota kabinet

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 15-05-2020 14:35

Door Webredactie op 15 mei 2020 om 16:34

Reactie op luchtvaartnota kabinet

Vandaag verschijnt de luchtvaartnota 2020 - 2050. In dit document legt het kabinet uit wat zijn visie is op de luchtvaart voor de lange termijn.

Eppo Bruins: "De ChristenUnie pleit voor een luchtvaart die dienstbaar is aan mens en maatschappij. Het is goed dat de concept-luchtvaartnota sterk de nadruk legt op minder hinder en minder uitstoot. De tijd van ongebreidelde groei is echt voorbij. De luchtvaart staat nu nagenoeg stil en wanneer er weer sprake zal zijn van groei, stelt het kabinet heldere voorwaarden. Zo komt er een CO2-plafond en neemt het kabinet het voortouw om internationaal te komen tot milieuafspraken en betere beprijzing. Hoewel het nog (te) lang zal duren voordat vliegen een duurzame manier van reizen wordt, is deze nota wel een eerste stap op weg naar het behandelen van de luchtvaart als een gewone economische sector.

Er is afgesproken dat over de opening van Lelystad Airport pas een besluit wordt genomen wanneer alle informatie op tafel ligt en wanneer de luchthaven aan alle voorwaarden voldoet. Dat is nu nog niet het geval.

De ChristenUnie-fractie neemt kennis van de inzet van de minister, maar is daar niet aan gebonden. Bovendien lijkt het, gezien de huidige situatie in de luchtvaart, onwaarschijnlijk dat het nodig is om deze kabinetsperiode een besluit te nemen."

Uitstel opening Lelystad Airport

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 31-03-2020 13:21

Door Eppo Bruins op 31 maart 2020 om 12:25

Vandaag maakte het kabinet bekend dat Lelystad Airport voorlopig niet open gaat. Dat is het enige juiste en terechte besluit. Lelystad kan in ieder geval nu niet functioneren als overloopluchthaven, als gevolg van de coronacrisis. Bovendien zijn er zoveel vragen over de effecten van Lelystad Airport op de natuur, bijvoorbeeld als het gaat om de hoeveelheid stikstof die daardoor in de natuur terecht komt.

De commissie die hierover gaat bevestigt nu wat we al langer vermoedden: dat de berekeningen over die milieueffecten niet goed zijn uitgevoerd. Dat betekent simpelweg: ‘ga terug naar start’.

De ChristenUnie heeft continu benadrukt dat een zorgvuldig proces belangrijker is dan de openingsdatum van het vliegveld. Kloppende berekeningen en een kloppende natuurvergunning zijn dan wel het minste wat burgers mogen verwachten.

De afspraken die over het vliegveld zijn gemaakt zijn gelukkig helder, ook als het gaat om de functie van Lelystad Airport. Lelystad zou geen nieuwe, zelfstandige luchthaven worden, maar alleen Schiphol ontlasten. Met de huidige situatie van de luchtvaart en de eisen die de Europese Commissie stelt aan de verdeling van vliegtuigen over verschillende luchthavens, is het maar zeer de vraag of dat wel haalbaar is. Ook daar moet opnieuw naar worden gekeken.

Ik kan dus niet anders concluderen dan dat het kabinet het enige juiste en terechte besluit heeft genomen door opening van Lelystad Airport opnieuw uit te stellen.

Groeiplannen regionale luchthavens in de ijskast

ChristenUnie ChristenUnie D66 Nederland 14-03-2019 12:25

Door Eppo Bruins op 14 maart 2019 12:41

Groeiplannen regionale luchthavens in de ijskast

De luchthavens in Eindhoven en Rotterdam willen graag groeien, maar de ChristenUnie pleit ervoor een time-out te nemen. Eerst moeten we met elkaar in gesprek in hoeverre groei van de luchtvaart nog past bij onze toekomst. In de regio’s is op dit moment geen draagvlak voor groei. Bewoners ervaren milieu- en geluidsoverlast en vragen om een pas op de plaats. Dat willen we ze geven.

Er spelen op dit moment op diverse plekken in het land discussies over luchtvaart en luchthavens. Voor de ChristenUnie is belangrijk dat bij al die discussies de mens centraal staat. Groei van de luchtvaart is geen natuurwet. De ChristenUnie wil een luchtvaart die dienstbaar is aan de samenleving. Vanuit dat uitgangspunt kijken we naar de plannen rond Schiphol en Lelystad, maar ook naar de groeiplannen van deze regionale luchthavens. Juist omdat het risico is dat we al die discussies los voeren, willen we een brede visie op de luchtvaart in Nederland voordat we keuzes maken over groei.

Omwonenden centraal

Dat omwonenden steeds ernstigere hinder ondervinden van de luchthaven in Eindhoven, blijkt uit recent onderzoek van de GGD. De zorgen over gezondheidsklachten door luchtverontreiniging zijn toegenomen. Om even wat cijfers te schetsen: 49 procent van de direct omwonenden maakt zich ernstig zorgen over zijn gezondheid als gevolg van het geluid. Zo'n 15 procent van de bewoners van tien gemeenten in de regio ervaart ernstige geluidhinder, aldus de enquête. In 2012 was dat aandeel bijna de helft minder. In de zone direct rond Eindhoven Airport ligt een kwart van de bewoners ook geregeld wakker van de herrie.

In 2020 bereikt de luchthaven in Eindhoven het maximaal toegestane aantal vluchten, wat neerkomt op 43.000 per jaar. Rotterdam The Hague Airport telt er net iets meer, namelijk jaarlijks zo’n 50.000.

Beide luchthavens hadden vorig jaar, in 2018, te maken met een groei van zo’n 9 of 10 procent gegroeid met het aantal reizigers. Dat is heel fors terwijl de economische winst beperkt is.

Brede steun

Omwonenden moeten centraal komen te staan, is de visie van de ChristenUnie. De groei van de luchtvaart gaat momenteel veel te snel. We leven in een tijd waarin we meer grip op de luchtvaartsector willen krijgen. Daar past het bij om nu eerst na te denken en een pauze in te lassen. Begin deze week deden we dit pleidooi samen met onze coalitie-collega’s van D66 en het is mooi om te zien dat er brede steun is in de Tweede Kamer voor ons standpunt. In de toekomst moeten vliegtuigen schoner en stiller worden. Groei gaat, wat de ChristenUnie betreft, vanaf nu altijd gepaard met minder geluid en minder uitstoot.

Rust voor omwonenden van Rotterdam ...

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP D66 ChristenUnie Rotterdam 12-03-2019 07:22

Rust voor omwonenden van Rotterdam The Hague Airport. Landelijke steun in de rug van BTV.RotterdamAirport: Eppo Bruins, Tweedekamerlid voor de ChristenUnie: 'De groeiplannen gaan wat ons betreft in de ijskast tot we hebben uitgedokterd in hoeverre groei van de luchtvaart nog wel bij onze toekomst past.' https://www.ad.nl/politiek/kamer-steunt-voorstel-d66-en-christenunie-voor-groeistop-rotterdam-the-hague-airport~a0ad0e65/

Mijn bijdrage aan het debat over de aankoop van aandelen Air France-KLM

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 06-03-2019 11:42

Door Eppo Bruins op 6 maart 2019 12:39

Mijn bijdrage aan het debat over de aankoop van aandelen Air France-KLM

Het waren de jaren negentig. De sociaal-democraten hadden hun derde weg gevonden, die verdacht veel leek op het ongebreidelde neoliberale, Angelsaksische kapitalisme.

Ook in Nederland, onder de paarse kabinetten (de eerste kabinetten sinds 1918 zonder confessionele partijen!) werd de publieke sector met welhaast religieus fanatisme - en voor de Europese troepen uit - verkocht aan de markt. Al in het jaar 2000 (!) keek de Volkskrant terug en schreef:

“Tot voor kort waren marktwerking en privatisering belangrijke paarse geloofsartikelen.”....

“Maar na enkele desillusies is de privatiseringsgolf duidelijk over zijn hoogtepunt heen en lijkt de overheid terug van weggeweest.”

Tegenvallende resultaten en onbedoelde effecten werden alras zichtbaar.

In die paar paarse jaren, toen het marktdenken van managementgoeroes als Gaebler en Osborne hoogtij vierde, zijn veel stappen gezet die haast onomkeerbaar zijn gebleken en die Nederland er niet perse mooier of beter op hebben gemaakt. Natuurlijk was niet elke verzelfstandiging, privatisering en marktopenstelling slecht (denk aan de telecommarkt), maar in generieke zin zijn we veel kwijtgeraakt, vooral zeggenschap. En als er iets misging, tja, dan werd nog altijd de zogenaamd verantwoordelijke bewindspersoon aangesproken, of het nou om het OV-bedrijven, de OV-chipkaart of de energiebedrijven ging. Bewindspersonen hebben hier vele uren peentjes staan zweten in vak K, terwijl in wezen de cockpit leeg was. Immers, ze waren nog slechts systeemverantwoordelijk, maar aan de knoppen zaten ze al lang niet meer.

Het waren die paarse jaren negentig dat de Nederlandse Staat het grootste deel van zijn aandelen KLM verkocht. In 2012 maakte de grote Kuiper (ik doel op Roel, niet Abraham) definitief korte metten met het religieus marktdenken. De Parlementaire Onderzoekscommissie onder zijn leiding - de eerste en tot nu toe enige in de Eerste Kamer – stelde in haar eindrapport terecht “de kernvraag of regering en parlement bij” die golf van “privatisering en verzelfstandiging alle relevante aspecten wel voldoende hadden gewogen.” De commissie wees daarbij met name op de “aandacht voor publieke belangen en de noodzaak van toezicht op markten.”

Vandaag de dag is er nog maar een énkele partij in deze Kamer die nog gelooft dat de vrije markt het antwoord is op alles. Gelukkig is Nederland bij zinnen gekomen: het bewaken van een publiek belang is een publieke taak. En áls publieke belangen al gecoördineerd worden via de markt, is er een ijzersterke marktmeester nodig die de vaak gemankeerde markt in toom houdt.

En natuurlijk, voorzitter, leven we ook in geopolitieke zin in kantelende tijden. Niet meer in een unipolaire wereld, maar in een multipolaire. Het kapitalistische model van het vrije Westen van na de Tweede Wereldoorlog met zoveel-mogelijk-vrijgemaakte-wereldhandel staat onder druk van steeds meer mercantilistisch opererende machtsblokken. Daar past een zelfbewust en assertief opererende Nederlandse overheid bij, die zijn publieke belangen borgt en cruciale sectoren beschermt.

En ja, dat mag best gepaard gaan met een beetje chauvinisme, met een gezond oranjegevoel. De tijd dat D66-minister Brinkhorst Arie Slob geringschattend uitmaakte voor iemand met ongezonde oranjegevoelens - dat deed hij ongeveer 14 jaar geleden in het debat over de liberalisering en splitsing van onze toen nog Nederlandse energiebedrijven - die tijd is echt passé!

Het is vanuit deze grotere verhalen dat ik de stap van minister Hoekstra om een groter belang te nemen in de holding AirFrance-KLM, vandaag kenschets als een historische stap.

De Minister van Financiën heeft aangegeven dat het kabinet deze stap heeft gezet “om het publieke belang te borgen.” Maar hij en de Minister van Infrastructuur beperken zich daarna tot de - overigens terechte! - zorg om internationale bestemmingen te behouden vanaf Schiphol. Dat netwerk van bestemmingen is belangrijk voor het ondernemersklimaat en daarmee voor onze economie en werkgelegenheid. Maar er zijn ook andere publieke belangen die we niet uit het oog moeten verliezen. Het belang van rust, een schoon milieu en welzijn voor de omwonenden van Schiphol. Heeft het kabinet deze belangen ook meegewogen? Hoe gaat het kabinet zijn toegenomen invloed inzetten om ook deze belangen te borgen?

De luchtvaart is, naast belangrijk voor onze economie, nog steeds één van de meest vervuilende sectoren. Hoe rijmt het kabinet deze investering met haar streven naar een duurzame samenleving voor onze kinderen en kleinkinderen? Wat gaat deze staatsaankoop betekenen voor de ontwikkeling van de luchtvaart in Nederland en hoe past zij in de luchtvaartvisie waar Minister van Nieuwenhuizen later dit jaar mee naar buiten komt?

De stap die de Nederlandse overheid heeft gezet, geeft aan dat deze overheid niet onmachtig is als het erom gaat het Nederlandse bedrijfsleven te steunen en te schragen. In het regeerakkoord wordt ook die richting gekozen. Zo wordt er gewerkt aan een langere bedenktijd voor beursgenoteerde bedrijven bij vijandige overnames. En blijkbaar is het kopen van een aandeel ook niet langer taboe!

Was dit een eenmalige opwelling? Of mogen we nog meer verwachten van deze kooplustige minister van Financiën? Biedt dit reden om op een andere manier naar het overheidshandelen ten aanzien van andere vitale infrastructuren te kijken, zoals de post en ons 5G-netwerk? En gaan we, net als Frankrijk, ook de mogelijkheid invoeren voor een loyaliteitsgewicht bij stemrecht voor aandeelhouders die het lange termijn perspectief voor ogen hebben ?

Dit alles afwegende moeten we blijven streven naar een duurzame toekomst waarin het terugdringen van korte vluchten, en het stimuleren van andere vormen van vervoer en innovatie in de luchtvaart centraal staan. Maar ik moet toegeven dat bij mij op dit moment het positieve gevoel overheerst dat de unieke positie van Schiphol als single-terminal airport, het KLM-blauw en het wereldwijde netwerk aan bestemmingen langer en steviger geborgd zijn en zo deel van onze collectieve identiteit zullen blijven.

De afgelopen week was in de media te ...

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 22-02-2019 21:30

De afgelopen week was in de media te lezen dat laagvliegroutes die over Oosterwolde, Wezep en Wapenveld zouden gaan, plotseling naar het noorden zijn verlegd. Daardoor zullen inwoners van de stad Kampen en omliggende dorpen meer last krijgen van laag vliegende vliegtuigen van Lelystad airport. De ChristenUnie vindt dit een slechte zaak. De Kamper politiek was niet op de hoogte van de gewijzigde routes boven de Noord-Veluwe. Kampen eist opheldering van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Mede op verzoek van de ChristenUnie in Kampen stelt kamerlid Eppo Bruins aanvullende vragen aan de minister over het verleggen van de laagvliegroute. Fractievoorzitter Jan Willem Schutte: “het probleem van de laagvliegroutes mag niet worden ‘opgelost’ door de overlast door te schuiven naar Kampen”. Duidelijk moet worden of deze verlegging een verbetering voor veel mensen is of niet. Ook zal Bruins vragen stellen of rekening is gehouden met de nieuw te bouwen woningen in Reeve bij Kampen. De ChristenUnie zal de ontwikkelingen zeer kritisch volgen in het belang van onze inwoners.

Commissie Ruimte spreekt over luchthaven

ChristenUnie ChristenUnie Lansingerland 07-02-2019 16:01

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1263457/113707/RTHA 2.jpeg

Op 15 januari sprak de commissie Ruimte over Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Nu wordt dit onderwerp vaker besproken in de commissie, maar deze keer was er weer een bijzonder aanleiding om stil te staan bij de luchthaven. Eerder zijn onderzoeken gedaan naar regionaal draagvlak voor de uitbreidingsplannen van RTHA. Hieruit bleek dat dit draagvlak ontbrak en dat er binnen de huidige positie van de luchthaven al mogelijkheden waren voor verbetering. Hiervoor zijn in 2017 een aantal aanbevelingen gedaan, zoals uitplaatsing van de trauma- en politiehelikopters, het instellen van een omgevingsombudsman en het versterken van het zakelijk profiel van de luchthaven.

Eind vorig jaar werd bekend dat deze verbeterscenario’s allemaal echter niet realistisch zijn. Om verschillende redenen zijn deze niet uitvoerbaar. In januari sprak de commissie Ruimte hierover. De ChristenUnie heeft hierbij aangegeven te snappen waarom de verbetervoorstellen niet mogelijk zijn, maar hier wel van te balen. Dit betekent namelijk dat de luchthaven voor een groot deel blijft functioneren zoals in de afgelopen jaren, dus ook met de overlast die wordt ervaren door de omgeving. Daarnaast heeft RTHA nog steeds de wens om uit te breiden. Hier is de ChristenUnie in Lansingerland een tegenstander van. Uitbreiding van de hoeveelheid vluchten leidt tenslotte tot meer overlast in Lansingerland, Schiedam en Rotterdam en tot een verslechtering van de milieusituatie. Ons aansluitend bij de woorden van ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins, is de tijd van ongebreidelde, ongerichte en autonome groei van de luchtvaart echt voorbij. Een standpunt niet alleen voor deze discussie, maar ook voor de verdere debatten die ongetwijfeld in de toekomst nog plaats zullen vinden over RTHA. 

Tweede Kamerlid Eppo Bruins verlangt garanties van minister over Lelystad Airport

ChristenUnie ChristenUnie Zwolle 17-05-2018 09:29

https://zwolle.christenunie.nl/k/n38119/news/view/1213058/597681/airport-lelystad

Dinsdag 15 mei debatteerde de Tweede Kamer over de toekomst van Lelystad Airport. Onze Zwolse wethouder Michiel van Willigen volgde vanaf de publieke tribune het debat. Eppo Bruins, woordvoerder van de ChristenUniefractie in de Tweede Kamer was kritisch over de onduidelijkheid inzake de laagvliegroutes boven het oude land en noemde daarbij wederom Stadshagen.

Eerder al pleitte Eppo Bruins voor uitstel. Nu dat gehonoreerd is door de minister, is de vraag aan de orde onder welke voorwaarden het vliegveld in Lelystad dan wel open kan in 2020. Daar is Bruins duidelijk over: Er moeten garanties komen voor nu en in de toekomst dat er geen sprake kan zijn van laagvliegroutes. Dat betekent ook hoog vliegen wanneer het aantal vluchten boven de kritieke grens van 10.000 vluchten komt. Dat geldt ook voor de herindeling van het luchtruim in 2023: "Er moet meer zekerheid komen dat de laagvliegroutes dan passé zijn" aldus Bruins.

Raadsleden Gerdien Rots en Jolien Elshof van de Zwolse ChristenUnie fractie volgen het dossier op de voet. Jolien Elshof: "In eerdere berichten hebben wij gedeeld welke stappen –ook raads-breed- hierin zijn ondernomen. Er is een constante lijn met Den Haag en we deelden onze zorgen met Eppo Bruins onder andere tijdens een bezoek aan Stadshagen, waarbij ook actiecomité Hoog Overijssel aanwezig was".

Gerdien Rots vult aan: “Dat werpt zijn vruchten af; Eppo Bruins neemt onze zorgen uiterst serieus en dat blijkt ook uit zijn stellingname in het debat. De ChristenUnie neemt het belang van de omwonenden serieus en is daarom kritisch. Dat geldt voor de overlast maar ook voor de groei van de luchtvaart. De ChristenUnie gaat voor de milieuwinst zoals Eppo Bruins het formuleert: "De ChristenUnie wil de garantie dat Lelystad Airport zal functioneren zoals het bedoeld is: als overloop van Schiphol. Het totale aantal vliegbewegingen van 500.000 geldt daarbij als het maximum”.

De minister kwam met meerdere toezeggingen in het debat: tot aan de herindeling zal het aantal vluchten maximaal 10.000 zijn, er komt een onderzoek naar ultrafijnstof en een hoorzitting met de Luchtverkeersleiding Nederland over de voorwaarden voor de herindeling van het luchtruim.

ChristenUnie: meer nodig voor opening Lelystad dan foutloze MER

ChristenUnie ChristenUnie Waadhoeke 18-04-2018 14:50

https://www.christenunie.nl/blog/2018/04/18/Vliegtuig

“Een foutloze milieueffectrapportage is wel het minste wat omwonenden van de overheid mogen verwachten.” Dat stelt ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins in reactie op het nieuwe onderzoek naar de effecten van uitbreiding van vliegveld Lelystad. “Maar voor er sprake kan zijn van besluitvorming over Lelystad, is echt meer nodig.”

De ChristenUnie stelde eerder drie voorwaarden waaraan moet worden voldaan voor er sprake kan zijn van opening. Naast een foutloos en probleemloos MER-onderzoek wil de ChristenUnie zekerheid dat het luchtruim na de herindeling in 2023 genoeg ruimte biedt voor Lelystad om zónder laagvliegende vliegtuigen te kunnen bestaan.

Tot slot moet Lelystad ook daadwerkelijk worden gebruikt voor het ontlasten van Schiphol en niet fungeren als ‘extra vliegveld’. Daarvoor is toestemming van de Europese Commissie nodig. Over die twee voorwaarden moet nog duidelijkheid komen.

Bruins: “Een zorgvuldig, vertrouwenwekkend proces voor vliegveld Lelystad is het aller-, allerbelangrijkste. Omwonenden moeten er op kunnen vertrouwen dat een overheid luistert naar bezwaren en daar zoveel mogelijk aan tegemoetkomt. Alleen dan kan draagvlak ontstaan voor de opening van vliegveld Lelystad op zeker moment.”

Labels: Eppo Bruins, Lelystad Airport

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.