Nieuws van politieke partijen in Deventer over CDA inzichtelijk

3 documenten

Hoofdpijndossier Werkmakelaar-Oost - Het vervolg | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA VVD CDA Deventer 29-11-2018 00:00

In juni 2018 berichtten wij over het dossier Werkmakelaar- Oost: een bedrijf dat zich in Deventer vestigde om mensen vanuit de Participatiewet weer aan het werk te helpen. De gemeente Deventer verleende forse subsidies maar het bedrijf ging uiteindelijk toch failliet. Ondertussen waren er verontrustende verhalen over de arbeidsomstandigheden bij dit bedrijf. Omdat er veel verkeerd was gegaan, besloot de raad in juni unaniem tot een onafhankelijk onderzoek. Het onderzoeksrapport dat in november 2018 verscheen, bevat een gedetailleerde reconstructie van alles wat er mis ging. De gemeente heeft een bedenkelijke hoofdrol. In de raadsvergadering van 28 november 2018 hebben GroenLinks, D66, GemeenteBelang, CDA en PvdA met een motie hun ongenoegen en bezorgdheid geuit over over het gebrek aan bestuurlijke regie bij de opstart en uitvoering van dit dossier. De destijds verantwoordelijk wethouder Jan-Jaap Kolkman (PvdA) heeft de gemaakte fouten erkend. Uit dit dossier zijn dure lessen geleerd en het college heeft beloofd aan de slag te gaan met de waardevolle aanbevelingen voor toekomstige subsidietrajecten.

De fractie van GroenLinks heeft zich de afgelopen maand intensief gebogen over het onderzoeksrapport over de regie en uitvoering van de gemeente Deventer in het dossier Werkmakelaar-Oost. Het heeft de nodige hoofdbrekens gekost om een beoordeling te maken want de gedetailleerde reconstructie is een ontluisterend beeld waaruit blijkt dat de gemeente op veel fronten fouten heeft gemaakt. In de raadsvergadering van 28 november 2018 is onze conclusie dat het college onvoldoende "in control" is geweest en dat de bestuurlijke regie ontbrak, onderbouwd met de volgende vijf ernstige tekortkomingen: 1.  Er was sprake van een gebrekkige voorbereiding en overhaaste besluitvorming. Hierbij is het bijvoorbeeld opmerkelijk dat er is afgeweken van de normale gang van zaken bij startbaansubsidies zonder dat te motiveren. Het is een verkeerde keuze om een gevraagd schriftelijk advies niet af te wachten; 2. Er was sprake van een subsidiebesluit met onvoldoende danwel multi-interpretabele voorwaarden, vooral veroorzaakt doordat er te weinig informatie was vergaard in de voorbereidingsfase; 3. Alarmbellen en waarschuwingen hadden aanleiding moesten zijn voor het aan de rem trekken en een actieve monitoring van de financiële resultaten. Helaas is dat steeds niet gebeurd. 4. Er was onvoldoende handhaving van de subsidievoorwaarden terwijl de bedrijfsvoering door alle alarmbellen juist onder een vergrootglas had moeten liggen. 5. Slecht gemotiveerde en rommelige gang van zaken rondom de bevoorschotting subsidies. Tijdens de laatste levensstuipen van WM-O zijn er zelfs voorschotten verleend in verband met mogelijk afbreukrisico van de gemeente. Dat mag natuurlijk nooit een reden zijn!

Ons eindoordeel is dan ook: overhaast, onzorgvuldig en onverstandig.

Samen met D66, Gemeentebelang, CDA en PvdA voelden wij ons genoodzaakt om een stevig signaal aan het college af te geven. Wij dienden een motie van bezorgheid en ongenoegen in (zie hieronder). Deze motie is ondersteund door de ChristenUnie. De motie is een hard oordeel over het falen van het college maar bevat ook de opdracht om de aanbevelingen uit hetzelfde rapport op zeer korte termijn uit te voeren. Onze insteek is dat alles op alles wordt gezet om dit soort tragedies in de toekomst te voorkomen.

Het college was dus onvoldoende in control en het ontbrak aan bestuurlijke regie. Wethouder Jan-Jaap Kolkman was destijds verantwoordelijk. Enkele oppositiepartijen deden een moreel beroep op de wethouder om zijn taken per direct neer te leggen. Wij hebben dat verzoek niet onderschreven. In het debat heeft de wethouder namelijk de gemaakte fouten erkend en heeft aangegeven dat hij veel lessen heeft geleerd. Daarbij heeft onze fractie onder meer betrokken dat het project is opgestart vanuit de goede intentie om mensen vanuit de participatiewet aan het werk te helpen. In dat opzicht heeft de wethouder lef getoond om een nieuw bedrijf naar Deventer te halen. De keerzijde van zijn wensdenken en enthousiasme is dat er overhaast en slordig gehandeld is. Een complexe subsidierelatie vraagt echter om andere interventies. De balans tussen goede bedoelingen en zorgvuldigheid is in dit dossier doorgeslagen naar de verkeerde kant. Een dure les voor Deventer (en de werknemers van WM-O) maar met de aanbevelingen kunnen we dit soort debacles in de toekomst voorkomen.

Tot slot: de fracties van VVD en Deventer Sociaal hebben zich naar aanleiding van diverse signalen van betrokkenen rond WM-O op deze kwestie gestort en onder meer door het stellen van kritische vragen aan het college de kwestie op de kaart gezet. Ondanks dat we de politieke eindbeoordeling van deze partijen niet delen, zijn we de kritische raadsleden uit deze fracties erkentelijk voor de energie en doorzettingskracht die zij in dit dossier hebben gestoken om de onderste steen boven te krijgen.

Tjeerd van der Meulen Fractievoorzitter GroenLinks

Knettergroen en supersociaal coalitieakkoord voor Deventer | Deventer

GroenLinks GroenLinks D66 CDA Deventer 06-07-2018 00:00

25 ambities in 25 dagen onderhandelen

GroenLinks gaat meebesturen in Deventer! Op 6 juli is door formateur Henk Nijhof (oud partijvoorzitter van GroenLinks) het coalitieakkoord gepresenteerd: een akkoord met een vette groene rand en veel ambitieuze duurzame plannen voor een ontspannen en sociaal Deventer! GroenLinks heeft een stevige stempel gedrukt op het akkoord en kandidaat wethouder Carlo Verhaar staat klaar om, samen met zijn collega's Liesbeth Grijsen (GB), Thomas Walder (D66), Jan Jaap Kolkman (PVDA) en Frits Rorink (CDA) Deventer vol lef en liefde te gaan besturen.

Na een eerste misgelopen formatiepoging en een nieuwe informatieronde zijn begin  juni de nieuwe onderhandelingen gestart. De vijf partijen hebben samen geschreven aan een akkoord waar de ambitie en energie van af straalt. GroenLinks fractievoorzitter Tjeerd van der Meulen blikt tevreden terug: "Het akkoord staat boordevol groene en sociale ambities. De komende vier jaar kunnen we Deventer hiermee gaan veranderen. " Het formatieoverleg verliep in constructieve sfeer en af en toe waren er stevige discussies. De vijf partijen konden elkaar bijzonder goed vinden en het nieuwe wethoudersteam zit vol energie.   

 

Het formatie-overleg heeft ongeveer 25 dagen geduurd.   Daarom – in willekeurige volgorde - 25 ambities en plannen uit het coalitieakkoord:

Het Grote Kerkhof wordt op 2 februari 2019 autovrij gemaakt. Dit deel van de stad  (inclusief Stromarkt en Nieuwe Markt) wordt opnieuw ingericht.    De lokale economie wordt op een duurzame manier versterkt. Duurzame bedrijven krijgen voorrang. Voor de binnenhaven geldt een duidelijke  duurzaamheidsambitie: inzet op elektrische scheepvaart. De gemeente Deventer gaat maatschappelijk verantwoord ondernemen en verlangt dit ook van bedrijven waar ze mee samenwerkt. Deventer wordt energieneutraal in 2030. De komende periode gaan we een concreet energieplan maken en werken aan draagvlak voor o.a. windturbines en zonneparken om deze ambitie te verwezenlijken. Het verkennende onderzoek naar meer windenergie in Deventer wordt vanaf september 2018 besproken in de raad. Met bedrijven gaan we duidelijke afspraken maken in de vorm van energiedeals om hun energieverbruik terug te dringen.  We zorgen ervoor dat flora en fauna ook in de bebouwde omgeving voldoende ruimte heeft. Dit zogenaamde natuurinclusief bouwen is goed voor de biodiversiteit van de stad. In het openbaar groen gaan we waar mogelijk ecologisch beheer toepassen. Ook gaan we het kapbeleid moderniseren, onder andere bij de laanbomen. Om de communicatie over kap te verbeteren gaan we experimenteren met een kaplint. We gaan jongeren, met hun eigen lef en liefde voor Deventer, actief betrekken bij beleid dat hun aangaat door middel van een jongerenraad. We voeren diversiteitsbeleid en onderzoeken de mogelijkheid voor een adviesraad sociale cohesie zodat ook Deventenaren met een migratie-achtergrond betrokken worden bij het gemeentelijk beleid. We hebben een duidelijke ambitie om streeklandbouw (lokale voedselproductie tbv de stad)  te versterken en gaan deze ambitie samen met LTO en milieuorganisaties uitwerken. Dierenwelzijn is belangrijk aandachtspunt van dit college waarvoor speciaal beleid wordt gemaakt. Bij de handhaving maken we van de bestrijding van stalbranden prioriteit. Om de luchtverontreiniging terug te dringen stimuleren we duurzame mobiliteit (bijvoorbeeld elektrische auto's, meer laadpalen ) en gaan we voorlichting geven over verantwoorde houtstook. We gaan de mogelijkheden voor een transferium nabij de A1 onderzoeken om zodoende duurzame mobiliteit en lagere  parkeerdruk in de binnenstad te bevorderen. We schrijven nog in 2018 een nieuwe cultuurvisie in samenspraak met instellingen en individuele makers. Deze visie doet recht aan de unieke dynamiek van de sector.  De gemeente Deventer gaat actief aan het werk met de werkwijze ‘Prettig Contact met de Overheid’. Binnen deze manier van werken staat persoonlijk contact in plaats van afstandelijke brieven centraal.  Het persoonsgebonden budget (PGB) is een volwaardig alternatief voor zorg in natura, waarbij de toegankelijkheid van PGB een blijvend aandachtspunt is. De communicatie rondom regelingen voor schuldhulpverlening wordt vereenvoudigd, zodat deze toegankelijk zijn voor de mensen die het nodig hebben. We zetten blijvend budget in voor kinderen in armoede, zodat zij volwaardig mee kunnen doen.  We gaan daadwerkelijk vaart maken met de verbouwing van poppodium Burgerweeshuis. Het verfijningsonderzoek zal in het najaar de volgende stappen laten zien. De fiets is voor steeds meer mensen een goed alternatief en daarom gaan we werken aan nieuw fietsbeleid.  Fietssnelwegen zijn daarom belangrijk. Onze prioriteit ligt bij een fietssnelweg naar Zutphen.  Werk is voor veel mensen een belangrijk onderdeel van hun bestaan. Voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt gaan we banen creëren in samenwerking met onder andere het bedrijfsleven.  We versterken de samenwerking tussen verschillende aanbieders van zorg, zodat voor de zorgvrager duidelijk is wie hij of zij moet hebben: zorg met één gezicht.  De sociale teams spelen een belangrijke rol in preventie en daar zetten we vol op in. De mogelijkheden voor vuurwerkvrije zones worden uitgebreid, zodat oud en nieuw voor iedereen leuk is.  Met de jaarwisseling van 2019 organiseren we een centrale vuurwerkshow. Wij gaan ingewikkeld taalgebruik in de communicatie door de gemeente in kaart brengen en aanpakken. Daarmee betrekken we bewoners meer bij de gemeente en pakken we bureaucratie aan/  Bij de aanleg van woonwijken wordt gestreefd naar een natuurspeelplaats waar kinderen spelend kennis leren maken met de natuur. 

Hieronder is het volledige coalitieakkoord te lezen. 

/r/e48799388736746fbd5abd73a6b23826?url=http%3A%2F%2Fdeventer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fknettergroen-en-supersociaal-coalitieakkoord-voor-deventer&id=64e970c63fd895e93b2758f0644f6b35bea24add YouTube video
/r/e48799388736746fbd5abd73a6b23826?url=http%3A%2F%2Fdeventer.groenlinks.nl%2Fnieuws%2Fknettergroen-en-supersociaal-coalitieakkoord-voor-deventer&id=64e970c63fd895e93b2758f0644f6b35bea24add YouTube video

Samenwerken voor Bathmen

PvdA PvdA VVD D66 CDA Deventer 14-03-2018 23:19

De leefbaarheid van Bathmen verdient de volle aandacht van zowel de lokale als van de landelijke politiek.  Bathmen kent uitdagingen die ook landelijk aandacht vragen. Nu gebeurt dat nog te weinig, of door het gebrek aan contacten of door het gebrek aan inzet. De PvdA in Deventer maakt zich hier zorgen over. “In Bathmen spelen onderwerpen waar we soms ook onze landelijke contacten voor moeten inzetten, zo stelt PvdA-wethouder en -lijsttrekker Jan Jaap Kolkman. Dat zie je bij een onderwerp zoals de geluidswerende maatregelen bij de A1,  waar verschillende Bathmenaren zich energiek voor inzetten. De gemeente ondersteunt Bathmen maar wanneer het Rijk moet leveren, laten te veel partijen in de Tweede Kamer helaas de bal vallen”.

Kolkman wijst op het voorstel dat eind 2017 in de Tweede Kamer werd ingediend door de PvdA voor inzet van het Rijk bij geluidswerende maatregelen bij o.a. Bathmen. Een lobby richting lokale afdelingen van landelijke coalitiepartijen, om hun Haagse Kamerleden aan te sporen tot steun voor het voorstel, leverde geen meerderheid op. VVD, CDA, D66 en CU steunden het voorstel van PvdA-Kamerlid Gijs van Dijk niet. “Dat voorstel zou de geluidswerende maatregelen veel dichterbij hebben gebracht. Helaas stemden deze partijen niet voor dit belangrijke voorstel voor de leefbaarheid van Bathmen. Dat deden ze wel voor een geluidswal bij Hilversum, na een succesvolle lobby van een CDA-wethouder daar, richting de Kamer. Dus het kon wel, alleen deden ze het helaas niet voor Bathmen”, zo reageert Kolkman.

De PvdA-wethouder vindt het erg belangrijk dat iedereen blijft samenwerken: inwoners, gemeente, lokale en landelijke politiek. “We hebben elkaar hard nodig om zaken voor o.a. Bathmen en Deventer, te bereiken”, aldus Kolkman. Hij is dan ook erg blij met het goede contact tussen de lokale PvdA en Den Haag, om ook de lokale belangen onder de aandacht te brengen. Kolkman: “We hebben in Kirsten van den Hul een bereikbaar PvdA-Kamerlid, die opgegroeid is in Bathmen. Dat helpt enorm omdat ze deze streek dus kent en begrijpt. Op die manier kunnen we zaken, zoals die geluidswerende maatregelen, maar ook het belang van een kleine school zoals de Looschool goed op de agenda krijgen en belangrijker nog: voor elkaar krijgen.”

Het bericht Samenwerken voor Bathmen verscheen eerst op PvdA Deventer.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.