Nieuws van politieke partijen in Malik Azmani inzichtelijk

15 documenten

ALKMAARDER JOS SCHAPER ONTVANGT VVD-VAASJE VAN KAMERLID AZMANI

VVD VVD Malik Azmani 09-03-2019 00:23

Zaterdagochtend heeft VVD-lijsttrekker voor het Europees Parlement Malik Azmani, op voordracht van de Alkmaarse fractievoorzitter John van der Rhee, een “VVD-vaasje” uitgereikt aan Jos Schaper, in wijkcentrum de Oever.Jos kreeg het VVD-vaasje omdat hij al 45 jaar vrijwilligerswerk doet. Hij is dus een echte “doener”. De Kook, de JOL, al 17 jaar de kinderdisco en de EHBO, Jos is altijd in touw voor het één of het ander.  In de woorden van Tweede Kamerlid Malik Azmani: "Zonder doeners als Jos zou onze samenleving er heel anders uitzien. En daar levert Jos in Oudorp een grote bijdrage aan!"Toen Jos het VVD-vaasje ontving zei hij: "Ik vind het een bijzondere verrassing. Echt fantastisch om deze waardering te krijgen voor het vrijwilligerswerk dat ik gewoon normaal vind om te doen, en graag doe."

 

Bron: https://alkmaarcentraal.nl/nieuws/60036989-alkmaarder-jos-schaper-ontvangt-vvd-vaasje-van-kamerlid-azmani 

Opvang in de regio: cruciaal of onmenselijk? VVD-politicus Malik Azmani en onderzoeksjournalist Linda Polman in gesprek

VVD VVD Malik Azmani 01-03-2019 04:00

In de nieuwe serie Tegenpolen gaan twee mensen met tegengestelde meningen in gesprek. Vandaag: VVD-politicus Malik Azmani, die vindt dat vluchtelingen in hun eigen regio moeten worden opgevangen, en onderzoeksjournalist Linda Polman, die in haar nieuwe boek kritisch is over die aanpak. 

 

De Somalische atleet Samia Yusuf Omar deed in 2008 mee aan de Olympische Spelen van Beijing. Vier jaar later verdronk ze in de Middellandse Zee, nog maar 21 jaar oud, in een wanhopige poging Europa te bereiken. Het Europese migratiebeleid faalt op alle fronten, dacht VVD-politicus Malik Azmani, toen hij een documentaire over de atleet zag. Vluchtelingen verdrinken, mensensmokkelaars verdienen enorme bedragen aan andermans ellende, de chaotische stroom bootjes wakkert in Europa het nationalisme aan.

In maart 2015, nog voor de grote vluchtelingencrisis, schreef hij een migratienota voor de VVD. Europa moet in veilige landen in Afrika en Azië goed uitgeruste opvangkampen opzetten, waar mensen asiel kunnen aanvragen. Een beperkt aantal vluchtelingen kan tot Europa worden toegelaten en gewoon met het vliegtuig worden opgehaald. Wie toch per bootje komt, moet onverbiddelijk worden teruggestuurd. Dat is de enige manier om het cynische verdienmodel van de mensensmokkelaars te ondermijnen, aldus Azmani. De eerste reacties waren vernietigend. ‘Bah, bah, bah’, reageerde D66-voorman Alexander Pechtold. Maar inmiddels is het plan-Azmani een ‘ideaal’ voor het huidige kabinet, zo stelde staatssecretaris Harbers van Asielzaken. Ondertussen lanceerde Europa een soortgelijk plan voor ‘ontschepingsplatforms’ in Noord-Afrika, waar vooralsnog overigens niets van terecht is gekomen.

Op de Europese tekentafel mag zo’n plan er misschien aardig uitzien, de praktijk is heel anders, stelt journalist Linda Polman in haar vorige week verschenen boek Niemand wil ze hebben, een kritisch onderzoek naar zeventig jaar vluchtelingenbeleid. Ze gelooft niet dat het mogelijk is om vluchtelingen fatsoenlijk op te vangen in instabiele regio’s in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. In elk geval is daar op dit moment geen sprake van. Europa betaalt Libische krijgsheren om vluchtelingen tegen te houden in detentiecentra waar ze worden gemarteld, verkracht, geëxecuteerd of als slaaf verkocht, schrijft ze. Ook de Soedanese dictator Bashir, aangeklaagd wegens oorlogsmisdaden, houdt met Europees geld vluchtelingen en migranten tegen. Veel vluchtelingen zitten in ‘verdwijngaten’, aldus Polman, kampen waar ze ophouden te bestaan als mens. Maar zolang de migratiestroom wordt ingedamd, maakt Europa zich er niet druk over.

Niemand wil ze hebben begint met de conferentie van Evian in 1938, waar West-Europese landen weigerden Joodse vluchtelingen uit nazi-Duitsland op te nemen. De argumenten waren dezelfde als nu, aldus Polman: ruimhartige toelating zou het reeds bestaande antisemitisme en nationalisme in eigen land slechts aanwakkeren.

 Voor de Volkskrant gaan Azmani en Polman in debat, via Facetime.

 Is het wel mogelijk om vluchtelingen veilig op te vangen in de regio?

Azmani: ‘Als internationale gemeenschap heb je de verplichting om vluchtelingen een veilig heenkomen te laten vinden in de nabijheid van het land dat ze te vrezen hebben. Je ziet dat de internationale gemeenschap wegkijkt en zegt: we zijn zo humaan bezig, want we laten zo veel vluchtelingen toe. Terwijl het systeem dat we nu hebben ervoor zorgt dat mensen gedwongen worden via mensensmokkelaars deze kant op te komen. Dat zijn alleen de mensen die het geld hebben en bereid zijn hun leven te wagen. Volgens mij moeten we naar een systeem van opvangvoorzieningen in de nabijheid van brandhaarden. Om dat te bereiken moet je afspraken met veilige derde landen in de regio maken.’

Polman: ‘Ik heb de indruk dat niet veiligheid het eerste criterium is bij de keuze voor zulke landen, maar de bereidwilligheid om vluchtelingen op te vangen en tegen te houden. Als je kijkt naar de landen waar Europa nu afspraken mee heeft gemaakt... daar zitten dictaturen tussen waar vluchtelingen worden doodgemaakt.’

Azmani: ‘Turkije is een goed voorbeeld van hoe het kan. Europa heeft twee keer drie miljard uitgetrokken, en afgesproken dat niet-gouvernementele organisaties betrokken zijn bij de opvang van Syrische vluchtelingen, dat werkvergunningen aan vluchtelingen worden verstrekt zodat ze kunnen deelnemen aan de samenleving. Ik ben realistisch, er kunnen nog grote stappen gemaakt worden. Maar als je niet tot soortgelijke afspraken komt met andere landen, bijvoorbeeld met Tunesië en andere Noord-Afrikaanse landen, dan houd je datgene wat je nu hebt.’

Polman: ‘Heeft u de recente rapporten van Human Rights Watch en Amnesty International over Tunesië gelezen, hoe dat land omgaat met vluchtelingen?’

Azmani: ‘Ik ben naar Tunesië geweest, ik weet hoe de situatie in dat land is.’

Polman: ‘Heeft u dan ook vernomen hoe vluchtelingen daar worden mishandeld of in bussen naar de grens worden gebracht en daar worden gedumpt? Dat zijn gedocumenteerde gevallen van gerespecteerde mensenrechtenorganisaties.’

Azmani: ‘Maar ik zie ook dat er vluchtelingen zijn die wél worden opgevangen, die wél onderdeel uitmaken van de samenleving. Er zullen vast incidenten plaats vinden. We moeten de omstandigheden daar verbeteren, zodat die niet meer voorkomen. Het kan, ik weet zeker dat het kan.

‘Op dit moment zie je dat er afspraken worden gemaakt met Libië, waar verder weinig ruchtbaarheid aan wordt gegeven. Dat kan anders. Je moet deals maken zoals met Turkije, die je ook kunt monitoren. Dat zou kunnen met een land als Tunesië. In ruil voor de opvang van vluchtelingen kan Europa een financiële bijdrage leveren aan de ontwikkeling van Tunesië. Dat zou kunnen leiden tot een grotere stabiliteit in een land dat nu economisch afglijdt. Op dit moment gebeurt dat niet. Waarom niet? Omdat de migratiestroom weer enigszins onder controle is. Dat is ook het cynische.’

Polman: ‘Tot we die afspraken hebben gemaakt, blijft de Libische kustwacht mensen uit zee halen om ze in die afschuwelijke detentiecentra te gooien?’

Azmani: ‘Ja, vreselijk. Dat moet anders. Maar er is nu ook een andere voorziening in Libië, een voorziening naar Nederlandse en Duitse standaarden die beter is dan de kampen in Griekenland. De omstandigheden verbeteren stap voor stap.’

Polman: ‘Maar u zegt niet: betere opvangcentra zijn een voorwaarde om met de Libische kustwacht samen te werken.’

Welke vluchtelingen moeten worden toegelaten tot Nederland en andere Europese landen?

Azmani: ‘We hebben nu al een hervestigingsprogramma. Naast de asielprocedures in Nederland halen we elk jaar vijfhonderd vluchtelingen uit de hele wereld op, mensen in een kwetsbare positie, bijvoorbeeld omdat ze medische problemen hebben. Dat volume zou je kunnen vergroten op het moment dat je de instroom van de asielprocedure niet meer hebt. Ik heb nooit aantallen genoemd, omdat die ook afhankelijk zijn van de situatie. Als er meer crises zijn, heb je een grote verantwoordelijkheid. Maar volgens de United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) zijn er 68,5 miljoen vluchtelingen in de wereld. Die kun je natuurlijk niet allemaal toelaten.’

Polman: ‘Het zijn er veel minder. Van die 68,5 miljoen zijn er 40 miljoen mensen ontheemd in eigen land. Van de resterende 25,4 miljoen vluchtelingen voldoet 3,1 miljoen aan de criteria om asiel aan te vragen. De helft daarvan heeft een aanvraag in eigen regio lopen. Dat cijfer van 68,5 miljoen wordt gebruikt om angst aan te jagen, maar de aantallen zijn relatief klein.’

Azmani: ‘Ik geloof daar niet in. Naast de vluchtelingen komen er ook veel mensen deze kant op die het land niet verlaten als ze geen asiel krijgen. Los daarvan, als je kijkt naar de bevolkingsontwikkeling in Afrika dan kunnen we voorspellen dat er nog veel mensen deze kant op komen als we niet stoppen met de huidige irreguliere toestroom.’

Polman: ‘In 2015 was de toestroom groot. Maar die was verklaarbaar, vanwege de oorlog in Syrië. Wat er nu aan bootjes uit Afrika komt, is veel minder, gemiddeld 150 duizend per jaar. In die bootjes zit een mengeling van vluchtelingen en migranten. We kunnen de vluchtelingen toch niet buiten sluiten?’

Azmani: ‘Jawel, als we goede opvang in de regio organiseren. Zegt u dat iedereen toegelaten moet worden?’

Polman: ‘Nee, helemaal niet. Ik ben ook niet voor open grenzen.’

Azmani: ‘Welke grens zou u dan stellen?’

Polman: ‘Ik zou iedereen toelaten die voldoet aan het VN-Vluchtelingenverdrag. Over een maand hebben we nog altijd 27 lidstaten in de Europese Unie. Als we de vluchtelingen daarover verdelen, vallen de aantallen ontzettend mee.’

Hoe kan Europa mensensmokkel stoppen?

Azmani: ‘De boten van niet-gouvernementele organisaties voor de kust van Libië leiden er alleen maar toe dat vluchtelingen en migranten op kleine bootjes de zee op worden gestuurd, zonder veel benzine. De smokkelaars verdienen veel geld aan kwetsbare mensen. Dat is toch diep triest? We moeten dat cynische businessmodel doorkruisen. Dat kan alleen als je het niet meer faciliteert, als je mensen terugstuurt naar veilige landen.’

Polman: ‘Ik denk dat er andere manieren zijn om dat businessmodel te doorkruisen. Bijvoorbeeld door het mogelijk te maken op een legale manier naar Europa te komen. Europa zit nu potdicht. Niet alleen voor vluchtelingen. Probeer maar eens een Ethiopiër uit te nodigen voor een debat over mensenrechten. Zo iemand krijgt gewoon geen visum. Een heleboel mensen kunnen alleen illegaal naar Europa komen. Die smokkel creëren we ook zelf door Europa zo dicht te timmeren.’

Azmani: ‘Ik denk dat we baas in eigen huis mogen zijn.’

Polman: ‘Als we de druk van die bootjes willen verminderen is het heel belangrijk om legale migratie gemakkelijker te maken. Tot pakweg 1990 kon je gemakkelijk naar Europa komen voor seizoensarbeid of op tijdelijke contracten. Daarna gingen mensen weer weg. Als je nu in Europa bent, ga je niet meer terug omdat je het continent niet meer binnenkomt, tenzij je een bootje neemt met het risico dat je verdrinkt.’

Azmani: ‘In Tunesië hebben ze nauwelijks artsen meer, die zijn allemaal naar Europa. Dus zo potdicht is Europa ook weer niet. Ik vind wel dat we op een andere manier naar arbeidsmigratie kunnen kijken. Bijvoorbeeld door circulaire migratie te stimuleren, of met een puntensysteem zoals in Canada, waardoor je mensen binnenhaalt waaraan economische behoefte is. Maar feit blijft: bij migratie moet je grenzen stellen, hoe hard het ook klinkt. Dat is voor veel mensen moeilijk.’

Moet immigratie worden tegengegaan omdat er bij de Europese bevolking geen draagvlak voor is?

Azmani: ‘Nederlanders maken zich zorgen over een overheid die geen controle heeft over immigratie, niet over de aantallen en niet over de mensen die je toelaat. Dat vond ik wel bijzonder in uw boek: u geeft een definitie van bezorgde burgers als schreeuwende witte autochtonen die tierend langs azc’s en gemeentehuizen lopen. Ik heb andere mensen gesproken. Ze maken zich zorgen: wat doet immigratie met de vrijheden die we hebben opgebouwd, met de gelijkheid tussen man en vrouw? Als er een azc in je eigen stad komt, wat doet dat met een dochter die er langs moet fietsen?’

Polman: ‘Die beschrijving was een beetje cabaret, dat zal u niet ontgaan zijn. De VVD zegt: we gaan die zorgen van de burger wegnemen, maar veel van die zorgen zijn niet rationeel.’

Azmani: ‘Er zijn ook rationele risico’s. Kijk naar de mensen uit veilige landen die overlast veroorzaken, in Weert, Kampen of Rotterdam. In 2015 zijn ook terroristen met bootjes meegekomen. Dat zijn enkelingen, maar als je geen controle hebt over wie je binnenlaat, dan heb je het niet alleen over een gevoel.’

Polman: ‘Mijn boek begint in 1938. Ook toen werd gezegd: we moeten de zorgen bij de bevolking wegnemen. We kunnen Joden niet toelaten, want dat wakkert het antisemitisme aan.’

Azmani: ‘Ik vond het lastig om die vergelijking te lezen. Het is een inktzwarte pagina uit de geschiedenis die je niet kunt vergelijken met de manier waarop Nederland nu met asielzoekers omgaat.’

Polman: ‘Maar de parallellen kun je toch doortrekken. Destijds werden precies dezelfde argumenten gebruikt: de Joden zijn een gevaar voor de sociale cohesie, ze hebben andere normen en waarden. Er was ook angst voor een aanzuigende werking: als we de Duitse Joden toelaten zullen ook alle Oost-Europese Joden komen.’

Azmani: ‘Ik zie dat niet zo, mevrouw Polman, ik zie mensen die zich zorgen maken over een overheid die geen controle heeft. Ik zie een samenleving die best een bijdrage wil leveren aan de opvang van vluchtelingen, maar in beperkte aantallen. Ik zie mensen die zich zorgen maken over de invloed van immigratie op onze vrijheden, de gelijkheid tussen man en vrouw, de vrijheid om te zijn wie je bent, ongeacht je seksuele geaardheid.’

Polman: ‘Dan kom je weer op normen en waarden die altijd maar bedreigd worden door buitenlanders.’

Azmani: ‘Onder asielzoekers zitten ook mensen die die normen en waarden onder druk zetten.’

Polman: ‘U ziet bezorgde burgers en wilt hun zorgen wegnemen. Ik zie politici die bang zijn om voor naïef te worden versleten, bang om het verwijt te krijgen dat ze de zorgen van de burger niet serieus nemen. Wat ik denk: het grootste gevaar is niet de migratie zelf, maar het voeden van de angst van burgers.’

Azmani: ‘Ik heb te maken met een samenleving waarin mensen zich zorgen maken.’

Polman: ‘Maar dat mag toch nooit een reden zijn om vluchtelingen tegen te houden? Omdat mensen zich daar oncomfortabel bij voelen? Dan moet je mensen toch uitleggen wat er aan de hand is en waarom deze vluchtelingen een plek nodig hebben?’

Azmani: ‘Het woord dat nu bij me opkomt is maakbaarheid. Zo zit de samenleving niet in elkaar. Daar moeten we realistisch in zijn. Een ontvangende samenleving kent grenzen aan wat zij ontvangt, ook als het gaat om mensen met andere normen en waarden. Wat je niet moet hebben, is dat je deelsamenlevingen creëert. Dat heb je bijvoorbeeld in Zweden gezien, in Malmö, waar grote groepen Syriërs bij elkaar werden gezet. Dat veroorzaakt spanningen die het nationalisme aanwakkeren.’

Polman: ‘Een niet al te doordacht integratiebeleid speelt daarin ook een rol. Die mensen worden op een kluitje bij elkaar gezet.’

Azmani: ‘Daarom moet je de aantallen ook beperken, door grenzen te stellen aan migratie. En als mensen in je land zijn, dan moet je van deze mensen verwachten dat ze zich de taal eigen maken.’

Polman: ‘Daar zijn we het dan over eens. Ik ben niet voor open grenzen en vind ook dat mensen moeten integreren. Maar dan moeten we ze wel de kans geven en ze niet allemaal in dezelfde wijken huisvesten.’

 

Malik Azmani (1976, Heerenveen) is de zoon van een Marokkaanse vader en Friese moeder. Hij studeerde rechten in Groningen en werkte voor de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Sinds 2010 is hij Tweede Kamerlid voor de VVD. Bij de Europese verkiezingen in mei is hij lijsttrekker voor de VVD.

Linda Polman (1960, Amstelveen) is onderzoeksjournalist. Ze schrijft onder meer voor NRC, Vrij Nederland en De Groene Amsterdammer. In 2008 publiceerde ze het internationaal geprezen boek De crisiskaravaan, een kritiek op de internationale humanitaire hulpverlening bij rampen en crises in de Derde Wereld. Vorige publiceerde ze Niemand wil ze hebben, een kritische beschouwing over 70 jaar vluchtelingenbeleid.

   

Bron: https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opvang-in-de-regio-cruciaal-of-onmenselijk-vvd-politcus-malik-azmani-en-onderzoeksjournalist-linda-polman-gaan-in-gesprek~be58cb4e/?fbclid=IwAR3Fnsfwyaay1GIXVzs2Af7uG3RRsEXUuWBBfSrDK6TPS8kK6gIYxXzSp2U

Malik Azmani in AD artikel: "Kamer geschokt over onveilige aso-azc's: ‘Russische roulette’"

VVD VVD Partij voor de Vrijheid GroenLinks CDA PvdA Malik Azmani 24-01-2019 10:47

 De Tweede Kamer is van links tot rechts geschokt over het inspectierapport over de onveilige werksituatie in ‘aso-azc's’. Volgens de PVV wordt er Russische roulette gespeeld met de veiligheid van medewerkers.

In een rapport dat de Inspectie Justitie en Veiligheid opstelde naar aanleiding van een dodelijk incident in de Extra Begeleiding en Toezichtlocatie (EBTL) in Hoogeveen, staat dat dat aso-azc en die in Amsterdam vol zitten met criminelen en verslaafden. Tegelijkertijd heeft het personeel van de locaties nauwelijks mogelijkheden om op te treden tegen het vaak agressieve en manipulatieve gedrag van de bewoners.  

De VVD, de grootste regeringspartij, vindt dat iedereen in ons land veilig moet kunnen werken, dus ook het personeel van aso-azc’s. Kamerlid Malik Azmani: ,,Het is al bizar genoeg dat deze asielzoekers misbruik van ons maken door zich zo te gedragen. Het liefst heb ik ze meteen het land uit. Kan dat nog niet maar ben je crimineel, dan hoor je in de bak en niet daar. En als je je misdraagt, dan moet het personeel in ieder geval alle mogelijkheden hebben om in te grijpen, zoals deze mensen meteen ter plekke in bewaring te zetten.” 

Russische roulette 

Oppositiepartij PVV vindt het onverteerbaar om ‘Russische roulette te spelen’ met de veiligheid van medewerkers van deze opvangcentra, zegt parlementslid Sietse Fritsma. ,,En we moeten sowieso ophouden om asociale vreemdelingen op kosten van de belastingbetaler in niet-functionerende centra te zetten.” Ook de PVV vindt dat deze mensen zo snel mogelijk moeten worden uitgezet. ,,Als dat niet gelijk kan, mogen ze wachten in een gevangenisregime.” 

Ook Jasper van Dijk (SP) noemt de agressie richting personeel ‘onacceptabel’. ,,We willen zo snel mogelijk weten welke extra middelen nodig zijn. Verder moet de regering veel harder onderhandelen met landen die hun mensen niet terugnemen. Het terugkeerbeleid is de zwakke plek van het asielbeleid.”  

GroenLinks spreekt van ‘een ernstig rapport’, maar wil wel dat de opvang humaan blijft. 

Betere maatregelen 

Regeringspartij CDA vindt dat staatssecretaris Mark Harbers (VVD, Asiel) werk moet maken van betere maatregelen om overlastgevers aan te pakken, iets wat hij in een brief aan de Tweede Kamer ook heeft beloofd. Kamerlid Madeleine van Toorenburg: ,,Het kan niet zo zijn dat deze lieden nog steeds hun gang kunnen gaan, terwijl kwetsbare kinderen wel in echte gesloten voorzieningen worden vastgezet. Dit is precies waar we met dit beleid tegenaan lopen.” 

Ook Attje Kuiken (PvdA) meent dat het kabinet nu hoognodig maatregelen moet treffen. Haar partij ziet dat personeel van deze azc’s vaak moeten werken met criminelen. ,,Die kan je niet met handschoentjes aanpakken”, zegt Kuiken. ,,Zij moeten uitgerust worden om hun werk goed te kunnen uitvoeren.” Het kabinet moet er volgens haar ook voor zorgen dat deze raddraaiers zo snel mogelijk het land verlaten. 

Bron: https://www.ad.nl/politiek/kamer-geschokt-over-onveilige-aso-azc-s-russische-roulette~a67d58aa/

 

Nieuwsuur: Is Syrië al veilig genoeg om naar terug te keren?

VVD VVD SGP ChristenUnie CDA Malik Azmani 21-01-2019 10:27

Het is hoog tijd dat Syrische vluchtelingen teruggaan naar hun thuisland, vindt president Michel Aoun van Libanon. Dit zei hij vandaag tijdens een economische top in Beiroet. Aoun wil een politieke oplossing voor het conflict niet langer afwachten en roept de internationale gemeenschap op om de juiste omstandigheden te creëren om Syrische vluchtelingen terug te laten keren.

Welke maatregelen voor een veilige terugkeer moeten zorgen, zei de president niet. In Libanon zelf zijn naar schatting bijna een miljoen gevluchte Syriërs. De meesten van hen leven onder erbarmelijke omstandigheden in overvolle kampen.

 

De oproep van Aoun komt nu de oorlog na acht jaar ten einde loopt: de Syrische president Assad heeft het land weer voor een groot deel onder controle. Syrië is verwoest en 6,3 miljoen Syriërs zijn gevlucht. Steeds vaker klinkt de vraag of en wanneer zij terug kunnen keren naar hun oorspronkelijke land.

Libanon heeft inmiddels een minister voor vluchtelingenzaken aangesteld: Mouin Merhebi moet de vrijwillige terugkeer van Syrische vluchtelingen mogelijk maken. De repatriëring komt langzaam op gang. Sinds juni zijn er volgens Merhebi 13.000 terugkeerders geregistreerd door de Libanese veiligheidsdienst GSO. Maar niet iedereen geeft zijn vertrek officieel aan.

  

Van de 6,3 mensen die Syrië zijn ontvlucht, zitten 1,2 miljoen in Libanon, ruim een half miljoen in Jordanië, een half miljoen in Irak, 1,5 miljoen in Turkije en 1 miljoen in andere landen in het Midden-Oosten. 2 miljoen Syriërs vluchtten naar Europa. 1,2 miljoen daarvan gingen naar Duitsland en ongeveer 80.000 vroegen in Nederland asiel aan.

 

Ook in Jordanië vertrokken veel Syriërs weer terug naar huis, toen het land afgelopen oktober de grens met Syrië heropende. "89 procent van de vluchtelingen heeft aangegeven naar Syrië te willen terugkeren als de oorlog voorbij is en er politieke stabiliteit is", zegt Merhebi.

 

Hoe is de situatie in Nederland? De Nederlandse regering volgt op dit moment de vluchtelingenorganisatie UNHCR, die Syrië nog steeds als onveilig land bestempelt. Dat betekent dat vluchtelingen niet gedwongen mogen worden teruggestuurd.

 

De Syrische vluchtelingen die in ons land zijn opgevangen, hebben allemaal een voorlopige verblijfsvergunning voor vijf jaar. Maar als een land ineens veilig wordt, kan de juridische status van de verblijfsvergunning veranderen.

 

"Dan kan die vergunning worden ingetrokken", zegt Wil Eikelboom, voorzitter van de Nederlandse vereniging van asieladvocaten. "Het idee is dat je de eerste vijf jaar hier mag blijven, dan kijken we of je land veilig wordt of dat er een andere reden is dat je terug kan. Is dat zo, dan raak je de vergunning in principe kwijt en dan ga je terug. Als dat niet zo is na vijf jaar, dan krijg je een permanente vergunning. Dan is het idee: je bent hier nu zo lang, je mag gewoon blijven."

 

Ik ben bang dat mensen teruggestuurd worden naar gebieden waar het nog niet veilig is.

Jasper Kuipers, vice-voorzitter Vluchtelingenwerk Nederland

 

Maar er is politieke weerstand tegen dit vijfjarenplan. In december 2014, toen de grootste stroom Syrische vluchtelingen naar ons land kwam, waarschuwde CDA-fractievoorzitter Sybrand Buma dat Syrische vluchtelingen er niet op moesten rekenen voorgoed in Nederland te kunnen blijven.

 

Jasper Kuipers, vice-voorzitter van Vluchtelingenwerk Nederland, is huiverig om nu al over terugkeer van Syrische vluchtelingen te spreken."Wij horen ook van vluchtelingen dat ze in principe terug willen keren. Waar ik bang voor ben, is dat daar druk en dwang achter wordt gezet en dat mensen teruggestuurd worden naar gebieden waar het nog niet veilig is. Of dat mensen terug worden gestuurd voor wie het persoonlijk niet veilig zal zijn omdat zij een individuele reden hebben, bijvoorbeeld omdat ze politiek actief zijn geweest, waardoor ze alsnog vervolgd kunnen worden."

 

De Libanese minister van vluchtelingenzaken weet niet hoe het de teruggekeerde Syrische vluchtelingen vergaat. "Daar hebben we weinig informatie over. De regering staat het de UNHCR niet toe om de teruggekeerde vluchtelingen te volgen om te zien hoe ze worden behandeld. Of ze in staat zijn weer een leven en een toekomst op te bouwen."

 

Het zal in ieder geval niet makkelijk zijn, denkt hij. "Het is een hele moeilijke situatie, omdat er geen veiligheid gegarandeerd kan worden."

 

Wat wil de Nederlandse politiek?

 

In Nederland hoopt een aanzienlijk deel van de Tweede Kamer dat Syrië binnenkort veilig genoeg is. Als het aan de VVD ligt, gaan Syriërs in Nederland dan zo snel mogelijk terug. "Je ziet nu al dat Syriërs vrijwillig terugkeren, ook zelfs vanuit Nederland", zegt Kamerlid Malik Azmani.

"Ik vind ook dat we geen belemmeringen moeten opwerpen om die vrijwillige terugkeer te faciliteren. Maar daarnaast moeten we kijken of bepaalde delen van het land al veilig zijn voor bepaalde groepen Syriërs om veilig naar terug te keren."

 

Maar wat de VVD wil, wordt niet door iedereen in de regeringscoalitie begrepen. Volgens Joel Voordewind van de ChristenUnie kan wat Azmani wil niet. "Gezien de geopolitieke situatie is het zeer onrealistisch, gezien de dreigingen die er nog zijn. IS is nog niet verslagen en er is de dreiging vanuit het noorden, met Turkije. Daarnaast is Assad ook nog in het zadel."

 

Voordewind voegt daaraan toe: "We moeten altijd blijven kijken naar mogelijkheden, maar daar is UNHCR leidend in. Daar heb ik nog geen signalen van gehad dat dit zich in de nabije toekomst gaat ontwikkelen."

 

Zodra de nood voorbij is, is het logisch dat je die mensen helpt om daar weer aan de slag te gaan.

Roelof Bisschop, Kamerlid SGP

 

Toch hopen meer partijen aan de rechterflank van de Tweede Kamer net als de VVD, dat de situatie in Syrië snel verbetert en Syrische vluchtelingen niet permanent in Nederland blijven. De SGP is een van deze partijen.

 

"Je vangt mensen op die in nood verkeren, dat is een daad van pure medemenselijkheid", zegt Kamerlid Roelof Bisschop. "Tegelijkertijd is het niet anders dan een noodvoorziening, een asielopvang. Zodra die nood voorbij is, dan is het logisch dat je die mensen helpt om daar weer aan de slag te gaan."

 

Voor de zomer komt de overheid met een nieuw zogeheten ambtsbericht over de situatie in Syrië. Op basis daarvan wordt bepaald of Syrië - of delen van het land - veilig genoeg is om vluchtelingen naar terug te sturen.

 

Bron + filmpje (Malik Azmani vanaf minuut 08.35): https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2268314-is-syrie-al-veilig-genoeg-om-naar-terug-te-keren.html

VVD-lijsttrekker Azmani: ‘Maak deal met Tunesië over asielopvang in de regio’

VVD VVD Malik Azmani 29-12-2018 03:38

Tunesië zou een goed land zijn om afspraken mee te maken over opvang van migranten in de regio. Dat zegt de VVD-lijsttrekker bij de Europese Parlementsverkiezingen Malik Azmani in WNL Haagse Lobby op NPO Radio 1.

“Als Europa het aandurft, kun je ook daar komen tot een deal waardoor bootvluchtelingen teruggebracht kunnen worden naar Afrika,” zegt Azmani.

 Zo’n deal, vergelijkbaar met de Turkije-deal, zou in het belang zijn van Tunesië. “Je ziet daar een braindrain; hoog-opgeleiden gaan het land uit,” zegt de VVD’er. “Je ziet ook invloeden vanuit het Midden-Oosten die schooltjes oprichten om koranonderwijs te geven, terwijl het een vrij land was.”

Dat de Tunesische regering toch aangeeft geen interesse te hebben in een deal, snapt Azmani wel. “Dat zou ik ook zeggen als je denkt dat je kan onderhandelen. Dan wordt de vraag alleen maar groter.”

In de toekomst zal Europa een dergelijke deal wel moeten sluiten, zo meent Azmani. “Als je kijkt naar de ontwikkeling van Afrika als bevolking, dan weet je wat er op je afkomt. Maar ik heb het idee dat de Europese Commissie niet wil acteren omdat het niet meer zo hoost als in 2015. Maar ik zeg: ‘Je moet het dak repareren op het moment dat de zon schijnt.'”

Het irriteert Azmani dan ook dat er tot nu toe weinig actie wordt ondernomen om afspraken met Afrikaanse landen te maken over de vluchtelingenstroom. “Dat is ook de reden dat ik naar Europa ga,” aldus Azmani, die zijn Kamerlidmaatschap beëindigt om lijsttrekker te worden bij de komende Europese Parlementsverkiezingen.

Door: Tom Janssen

Bron: https://wnl.tv/2018/12/29/vvd-lijsttrekker-azmani-maak-deal-met-tunesie-over-asielopvang-in-de-regio/ 

 

Voor het gehele (geluids)fragment: https://wnl.tv/gemist/wnl-haagse-lobby-201812291700/ 

Goed gesprek met Sven Kockelmann over de discretionaire bevoegdheid op NPO 1

VVD VVD D66 ChristenUnie CDA Malik Azmani 21-11-2018 10:23

Het plan van VVD- Tweede Kamerlid Malik Azmani om de staatssecretaris van asielzaken zijn discretionaire bevoegdheid te ontnemen, valt bij D66 en CU in slechte aarde.

https://malikazmani.vvd.nl/nieuws/32765/goed-gesprek-met-sven-kockelmann-over-de-discretionaire-bevoegdheid-op-npo-1

 

Vlak voor de uitzending van het NPOradio1-programma 1op1 waarin Azmani zijn idee toelichtte, liet Kamerlid Maarten Groothuizen van D66 weten er niets in te zien. “Zolang verruiming van het kinderpardon niet serieus op tafel ligt, is het afschaffen van de discretionaire bevoegdheid überhaupt geen optie”, aldus Groothuizen in een email. Een woordvoerder van de ChristenUnie sprak telefonisch van “een slecht voorstel” en “een verbod op barmhartigheid”.

Azmani toonde zich in 1op1 niet onder de indruk van de kritiek en wil graag met de andere partijen in debat. “We blijven met menselijkheid beslissen, alleen eerder in de procedure en we houden die beslissing weg bij een bewindspersoon met een politieke kleur.” Om dat te bereiken zouden schrijnende aspecten al in de procedure mee moeten worden genomen, en door de IND zelf moeten worden gewogen. Daardoor wordt volgens Azmani voorkomen dat iemand na ellenlange procedures nog steeds in onzekerheid verkeert, en dat de beslissing wordt genomen onder grote druk en door een bewindspersoon die politiek gekleurd is.

Oud-minister Gerd Leers (CDA) pleitte in de uitzending juist vóór het vasthouden aan de mogelijkheid om mensen die “tussen de wielen zijn geraakt” te kunnen helpen. “Zelf een politieagent of een parkeerwachter heeft de mogelijkheid om u geen boete te geven al u fout geparkeerd staat, bijvoorbeeld omdat u een lekke band heeft of uw portemonnee is gestolen.”  En die weging is iets dat rechters niet mogen.“ De rechter kijkt naar de techniek, of de procedures naar behoren zijn verlopen”. Maar Leers is het eens met Azmani dat Tweede Kamerleden zich niet moeten bemoeien met individuele gevallen.

Klik op de volgende link voor het gehele fragment: https://www.nporadio1.nl/1-op-1/onderwerpen/480545-coalitiepartners-zien-niets-in-afschaffen-discretionaire-bevoegdheid

Bron: NPO radio 1 

EU bedrijft slechte politiek door pas in actie te komen als het crisis is

VVD VVD Malik Azmani 23-10-2018 08:55

Malik Azmani is lijsttrekker voor de VVD bij de Europese Verkiezingen in mei volgend jaar. De EU zou wat het Tweede ­Kamerlid betreft meer lef en daadkracht moeten tonen rond grote vraagstukken zoals klimaat en migratie.

Drie keer kort achter elkaar knipt Malik Azmani met zijn vingers. 'Ik voel dat.' Knip. 'Ik zie dat.' Knip. 'En ik snap dat.' Knip. Antwoorden in staccato zinnen, het is een stijl waar Azmani graag gebruik van maakt. Dit keer om duidelijk te maken dat hij de zorgen van Nederlanders over onderwerpen zoals migratie en veiligheid heel goed begrijpt. 'Maar om hun problemen op te lossen, moet ik naar Brussel. In het Nederlandse parlement zijn mijn mogelijkheden begrensd', zegt hij op zijn werkkamer in het Tweede Kamergebouw. 

Kamerlid voor de VVD Malik Azmani (42) voert de kandidatenlijst van de liberalen aan bij de Europese Parlementsverkiezingen in mei volgend jaar. Onlangs presenteerde de VVD haar verkiezingsprogramma 'Focus en Lef', een voor VVD-begrippen pro-Europees document met een heel andere toon dan die in het verkiezingsprogramma van vijf jaar geleden.

De VVD trad toen de kiezer tegemoet met de slogan 'Europa waar nodig'. De liberalen pleitten voor een 'soberder Brussel' en de economie was 'topprioriteit'. Nu schrijft de VVD dat de partij wil 'samenwerken met Europese landen om onze veiligheid te vergroten, migratie te beheersen, handel te stimuleren en CO2-uitstoot te verminderen'.

Lijsttrekker Azmani vindt dat het VVD-programma vooral 'veel realistischer' is. Ook nu vinden de liberalen dat de Europese Unie (EU) zich niet moet bemoeien met zaken die de lidstaten prima zelf kunnen regelen, zoals pensioenen. 'Maar we leven nu in een heel andere tijd. Vijf jaar geleden zaten we in een diepe crisis. Het kabinet was druk bezig maatregelen te treffen om ons land er weer bovenop te krijgen. Dan is het logisch dat in Europees verband de focus op de interne markt ligt.'

'Inmiddels hebben we te maken met een Trump die Europa maant zijn eigen broek op te houden, Russische dreigingen en een onvoorspelbare Erdogan in Turkije. Niets is vanzelfsprekend meer. Dit heeft ons ervan doordrongen dat de EU op grote grensoverschrijdende vraagstukken zoals veiligheid, migratie, maar ook klimaat als één blok moet optreden.'

Dan is het wel noodzakelijk, stelt Azmani, dat de EU meer lef toont in het vinden van oplossingen. 'Op bepaalde dossiers wordt niet gehandeld. Kijk naar Italië, dat land mag de begrotingsregels schenden zonder daarvoor gestraft te worden. Of neem het migratiebeleid, dat piept en kraakt nog altijd.'

Dat frustreert Azmani. De EU is volgens hem voor veel mensen een mammoettanker. Daarom zijn er af en toe controversiële voorstellen nodig 'om de boel in beweging te krijgen'. 'Ik kan hier in Den Haag wel iedere keer boos worden op de minister, en dat doe ik ook, maar dan kan ik beter het Europees Parlement in gaan.'

Migrantenzoon Azmani (Marokkaanse vader, Friese moeder) kreeg in 2015 landelijke bekendheid na de lancering van een controversieel plan voor vluchtelingenopvang. Het 'Plan-Azmani' kwam op het volgende neer: vang asielzoekers alleen nog buiten Europa op, in veilige havens in hun eigen regio. De EU moet de landen die deze opvangkampen huisvesten financieel ­ondersteunen en handelsverdragen in het vooruitzicht stellen.

Het plan kwam Azmani op flinke kritiek te staan. Hij werd uitgemaakt voor schlemiel van het Binnenhof, vooral omdat hij de koppeling legde met terrorisme. Maar later dat jaar kwam de vluchtelingenstroom uit Syrië en Irak pas echt op gang. Die zette de solidariteit binnen de EU stevig onder druk. Bovendien bleken onder de migranten ook IS-strijders te zitten. Ineens werd zijn asielplan wel omarmd. Eerst door het kabinet-Rutte II, later lag het mede aan de basis van de omstreden € 6 mrd kostende deal die de EU met ­Turkije sloot.

De stroom vluchtelingen die via Turkije Europa wil bereiken mag dan goeddeels zijn opgedroogd, drie jaar later is migratie nog altijd aanleiding tot grote politieke spanningen tussen lidstaten. Solidariteit met aankomstlanden zoals Griekenland en Italië ontbreekt en op de Middellandse Zee verdrinken nog steeds migranten. Dit bewijst volgens Azmani dat de EU alleen in actie komt in crisissituaties. 'Kennelijk moet de urgentie eerst zo hoog zijn dat de EU gaat handelen. Dat is slechte politiek. Ik kijk liever alvast naar de dag van morgen.'

Net als in 2015 pleit Azmani in zijn verkiezingsprogramma ook voor vluchtelingendeals à la Turkije met Noord-Afrikaanse landen zoals Marokko, Tunesië en Egypte. Alleen door dit soort afspraken kan de EU weer controle krijgen over zijn buitengrenzen, meent het VVD-Kamerlid. 'Zo bepaal je als EU welke vluchtelingen je uitnodigt en hoeveel. Dan zijn ook Oost-Europese landen eerder bereid vluchtelingen op te nemen, omdat ze van tevoren precies weten waar ze aan toe zijn.'

De vraag rijst wel waarom Noord-Afrikaanse landen zouden openstaan voor vluchtelingendeals met de EU. Marokko liet begin deze maand weten niets te zien in Europese opvangcentra op zijn grondgebied.

Azmani is pragmatisch. Hij ziet een belang voor staten zoals Marokko en Tunesië om afspraken te maken. 'Ik snap heus wel dat die landen nu zeggen: ik heb hier geen zin in. Maar een land zoals Tunesië is ook gebaat bij economische groei. Nu verlaten veel jongeren het land omdat ze geen werk kunnen vinden. De EU kan met pecunia helpen het land stabieler te maken.'

En bovendien, vindt Azmani, rust op Noord-Afrika de plicht mee te werken. 'Elk continent is verantwoordelijk voor zijn vluchtelingen. Die heeft recht op opvang dicht bij de brandhaard en moet niet eerst een werelddeel doorkruisen.'

Bas Knoop

Copyright 2018 FD Mediagroep BV All Rights Reserved

 

‘VVD’ers zien ook in dat de wereld aan het veranderen is’

VVD VVD PvdA Malik Azmani 12-10-2018 10:10

VVD-lijsttrekker Malik Azmani. De partij die de Europese Unie jarenlang vooral als interne markt zag, komt in haar Europese verkiezingsprogramma met nieuwe inzichten. De VVD vindt nu: ‘Samen staan we sterker.’

Het is een tekst die je al zo’n jaar of twintig niet verwacht van een VVD’er op het Binnenhof, maar hij zegt het echt – Tweede Kamerlid Malik Azmani, VVD-lijsttrekker voor de Europese verkiezingen: „We moeten als Europa één vuist maken op het wereldtoneel. Dan staan we sterker.”

Deze vrijdag komt de VVD met het verkiezingsprogramma voor de verkiezingen voor het Europees Parlement, op 23 mei 2019, en ook daarin valt het op. De partij die de Europese Unie heel lang het liefst omschreef als interne markt, goed voor de welvaart en de banen, ziet het nu anders. Meteen in de inleiding van ‘Focus en Lef’ staat: „De VVD wil samenwerken met Europese landen om onze veiligheid te vergroten, migratie te beheersen, handel te stimuleren en CO2-uitstoot te verminderen. Dat lossen wij niet op door aan de zijlijn te schreeuwen dat alles slecht is in Europa.”

Vijf jaar geleden heette het verkiezingsprogramma nog ‘Europa waar nodig’ en waren de eerste woorden: „Economie is prioriteit.”

In zijn werkkamer in de Tweede Kamer zegt Malik Azmani: „Het was een ander tijdperk, vijf jaar geleden. We waren toen nog erg gericht op welvaart. Maar volgens mij kunnen we vaststellen dat de wereld om ons heen aan het veranderen is.”

En dus ook de VVD?

„Nou ja, in ons vorige programma stond ook dat Europa zich niet moet bemoeien met dingen die landen prima zelf kunnen doen. Maar we hebben elkaar nodig voor grote, grensoverschrijdende problemen: veiligheid, migratie, klimaat. Je ziet een Poetin, een Erdogan, een Trump. En dan weet je dat wat vanzelfsprekend was, dat niet meer is. Er zijn pogingen om Europa te destabiliseren door politieke strategieën. Dan zeg ik: we moeten één vuist maken. Dan staan we sterker, het is ook goed voor de veiligheid. En voor de welvaart en de banen in ons land.”

Grensoverschrijdende problemen waren er vijf jaar geleden toch al? De Russische president Poetin was toen toch ook een bedreiging?

„Ja, maar niemand had dat toen heel scherp op het netvlies. De debatten, over migratie bijvoorbeeld of het kinderpardon, waren erg nationaal gericht.”

De VVD durfde in die tijd nog niet een echt Europees verhaal te vertellen?

„De politiek was toen anders. In 2015 kwam ik met mijn plan over migratie (over opvang van vluchtelingen in hun eigen regio, red.) en in mijn ogen was dat een Europees plan. Maar dat viel niemand op. Ik kreeg wel een strontkar aan kritiek over me heen. Voor mij was de fundamentele vraag: hoe krijgen we weer controle over wie Europa binnenkomt?”

Is het dan zo dat er eerst vreselijke dingen moeten gebeuren om mensen over Europa in beweging te krijgen? De migratiecrisis, de Brexit van de Britten, het neerhalen van de MH17?

„Ik vind het heel frustrerend en dat is ook waarom ik nu naar Brussel wil. We zijn al vier jaar bezig met het migratiedossier, met het combineren van de herhuisvesting van asielzoekers en het terugsturen van mensen die geen recht hebben op asiel. En nog steeds worden landen geconfronteerd met allerlei uitzetperikelen.”

Hoe komt dat?

„Dat heb ik aan Klaas Dijkhoff gevraagd toen hij nog staatssecretaris was van Justitie. Hij zei dat de Europese Commissie driekwart jaar bezig was geweest met de vraag welke eurocommissaris er verantwoordelijk voor was.”

In het VVD-programma staat nu: de Europese Commissie is veel te groot.

„Die is te groot en we vinden dat het Europees Parlement een eurocommissaris die niet voldoet tussentijds naar huis moet kunnen sturen. Het zou de druk op de Commissie enorm vergroten, het Parlement kan dan als een teckel om de broek van de eurocommissarissen gaan hangen. Als je zoiets niet doet, winnen de mensen die langs de zijlijn alleen maar zeggen wat er allemaal slecht is aan Europa, zonder verantwoordelijkheid te nemen: de populisten.”

Malik Azmani (42), met een Marokkaanse vader en een Friese moeder, is in de Tweede Kamer woordvoerder asiel en migratie, en hij was voorzitter van de Kamercommissie Europese Zaken. In de tijd van Rutte II was hij fel verdediger van de strenge ‘taaleis’ voor bijstandsgerechtigden, hij werd bekend door zijn plan voor vluchtelingenopvang buiten Europa.

Eind augustus stelde hij zich kandidaat als lijsttrekker voor de Europese verkiezingen. „Veel mensen zeggen tegen mij: Malik, jij bent zo resultaatgericht. Weet je wel waar je aan begint? Maar dat motiveert mij alleen maar. Mensen hebben zorgen over migratie en veiligheid, om hun problemen op te lossen moet ik naar Brussel gaan.”

Denkt u dat de VVD wel toe is aan een ambitieuzer Europees verhaal?

„Ik denk dat mensen echt wel aanvoelen wat er verandert en dat je als land niet alle problemen kunt oplossen, zoals het terrorisme of de haatimans die rondreizen. Maar we zeggen ook: Europa, ga je niet bezighouden met dingen als pensioenen. We vinden ook nog steeds dat er een eind moet komen aan het maandelijkse verhuiscircus van het Europees Parlement van Brussel naar Straatsburg. Maar moet je dáárvoor de hele Europese samenwerking opzij schuiven? Nou nee.”

In 2014 schreef de VVD in het Europese verkiezingsprogramma: ‘De hoeveelheid broeikasgassen in de atmosfeer (vooral CO2) neemt toe en kan voor een stijging van de temperatuur op aarde zorgen.’

Azmani begint hard te lachen.

Dat zou u nu niet meer zo opschrijven.

„Nee absoluut niet.”

Kennelijk dacht de VVD vijf jaar geleden nog dat de CO2-uitstoot ook níét tot een temperatuurstijging kon leiden?

„Ik weet echt niet waarom ze het destijds zo hebben geformuleerd. Ik moet er nu om lachen, omdat ik natuurlijk wel weet dat die link er is en dat we dus zo snel mogelijk naar een veel duurzamere samenleving moeten, met een CO2-reductie van niet 40 procent in 2030, zoals in Europa is afgesproken, maar 55 procent.”

De PvdA komt met Frans Timmermans als ‘spitskandidaat’ voor de Europese sociaal-democraten. Hij zou, als de sociaal-democraten groot genoeg worden, voorzitter worden van de Commissie. In uw verkiezingsprogramma wijst u het idee van ‘spitskandidaten’ af.

„Ik vind dat ook zo’n Brussels spel.”

Het doel zou zijn om de EU politieker te maken. En democratischer.

„Dat zegt men, ja. Ik geloof er niet in.”

Vindt u Timmermans nu een goede vicevoorzitter van de Europese Commissie?

„Wat moet ik daarvan zeggen? Hij heeft zijn best gedaan, het is voor hem en voor Nederland geen blamage geworden. Ik denk integendeel dat hij daar wel sterk op de kaart staat. Maar ja, hij blijft een sociaal-democraat.”

In het vrijdag gepresenteerde VVD-programma voor de Europese verkiezingen staat veiligheid bovenaan en niet, zoals vijf jaar geleden, de economie. De VVD wil meer samenwerking tussen inlichtingendiensten, meer investeren in defensie en „een realistisch buitenlandbeleid”.

Qua migratie wil de VVD verregaande bevoegdheden voor de nieuwe Europese grens- en kustwacht. Die kan de bewaking van buitengrenzen overnemen „als een land die niet op orde heeft”.

De VVD oordeelt hard over de Europese Commissie, die niet streng genoeg zou zijn bij het toezicht op nationale begrotingen. Dat toezicht moet daarom worden ondergebracht bij het door lidstaten zelf bestuurde Europese noodfonds ESM.

Het EU-bestuur moet wat de VVD betreft een stuk eenvoudiger. De Commissie moet worden gehalveerd naar veertien commissarissen en zich politiek neutraal opstellen. De Europese Raad, het nu al machtige gremium van EU-leiders, moet een grotere rol gaan spelen, samen met nationale parlementen. Het Europees Parlement moet zich „terughoudender” opstellen en in de toekomst mogelijk uit nationale parlementariërs bestaan. Het Europarlement moet wel worden uitgerust met het recht om een individuele eurocommissaris weg te sturen als deze niet goed presteert.

Medewerkers mogen maximaal tien jaar voor een EU-instelling werken, waarna ze minstens drie jaar terug moeten naar hun eigen land. „Dit doorbreekt de Brusselse bubbel.”

Tweede Kamer is nu niet meer tegen een ‘Fort Europa’

VVD VVD GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Malik Azmani 27-06-2018 08:41

In aanloop naar de Europese top sprak de Tweede Kamer ook over migratiedeals. Een meerderheid van de parlementariërs is daar nu voor.

Bram van Ojik (GroenLinks) staat er nu alleen voor. Het Kamerlid heeft zijn bondgenoten in de Tweede Kamer in de strijd tegen migratiedeals van de Europese Unie met Afrikaanse landen verloren. Toen het parlement vorige week stemde over zulke deals was 85 procent voor. „Dit is pijnlijk”, zei Van Ojik donderdag tijdens een debat over Europees migratiebeleid.

Deze week praten Europese regeringsleiders weer over een nieuw, gemeenschappelijk asielbeleid. Eén van de kwesties is deals met Noord-Afrikaanse landen om migranten tegen te houden die naar Europa willen. In nieuw te bouwen asielcentra moeten asielzoekers dan een asielaanvraag indienen.

Drie jaar geleden was het nog Malik Azmani (VVD) die alleen stond. De buitengrenzen van Europa moesten dicht, vond hij in zijn ‘migratienota’, en met landen aan de buitengrenzen moest de EU afspraken maken over het tegenhouden van migranten. Het debat is inmiddels zijn kant op geschoven. Een overwinning? „Nee, zo voelt dat niet”, zegt Azmani. Maar „tevreden” is hij wel. 

Want van de coalitie van partijen die in de vorige kabinetsperiode nog tegen deals met Noord-Afrikaanse landen was, is alleen GroenLinks over. D66 en de ChristenUnie hebben zulke overeenkomsten geaccepteerd met het ondertekenen van het regeerakkoord. PvdA – wel voor de asieldeal met Turkije, maar lange tijd tegen overeenkomsten met Noord-Afrikaanse landen – en de SP – tegenstander van de Turkijedeal – staan nu ook open voor deals met landen buiten Europa.

Daarmee steunt een Kamermeerderheid nu een ‘Fort Europa’ met een ophaalbrug. Want helemaal dicht, zoals Azmani voorstelde, gaan de grenzen niet op basis van de huidige voorstellen. Oorlogsvluchtelingen moeten toegang tot Europa blijven houden – via asielaanvragen in derde landen – vinden ChristenUnie, D66, PvdA en SP.

Hoeveel laat Europa er toe? Jasper van Dijk (SP) „gaat geen aantallen noemen”. Dat is afhankelijk van wat voor mensen, economische migranten of vluchtelingen, er in die centra terechtkomen, zegt Kamerlid Maarten Groothuizen (D66). 

Er is ook wel wat veranderd, erkennen Kamerleden. De aantallen migranten die Europa bereiken zijn gedaald: 40.000 dit jaar, 1 miljoen op hetzelfde moment in 2015. „Maar de politiek in Europa is anders dan toen”, zegt Groothuizen. „Merkel staat onder druk, populisten zitten in meerdere landen in de regering.” Europa zou bovendien niet nóg zo’n grote toestroom als in 2015 aankunnen.

Voor ChristenUnie, D66, PvdA en SP zijn de deals ‘ja, tenzij’. Mensenrechten mogen niet geschonden worden, er moet zorg, onderdak en voedsel in de asielcentra zijn.

Met welke landen zo’n deal mogelijk is vindt Groothuizen „moeilijk te zeggen”. Met Libië, na de NAVO-interventie en val van Gaddafi in 2011 in anarchie vervallen, in ieder geval niet. Van Dijk (SP): „Misschien met Tunesië. Algerije is lastig. Marokko misschien.” Azmani: „Een deal met Turkije had ook niemand verwacht.”

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/06/27/tweede-kamer-is-nu-niet-meer-tegen-een-fort-europa-a1608066

VVD wil uitleg over gezinshereniging met tweede vrouw

VVD VVD Malik Azmani 01-02-2018 02:23

De VVD heeft vragen gesteld aan staatssecretaris van Justitie & Veiligheid Mark Harbers over een opmerkelijke gezinshereniging in Duitsland. Daar mag een Syrische asielzoeker een tweede vrouw over laten komen omdat dat volgens de autoriteiten 'in het belang zou zijn van de kinderen'.

Naar aanleiding van het artikel dat Elsevier Weekblad hier vandaag over publiceerde wil VVD-Kamerlid Malik Azmani nu van de staatssecretaris weten of dergelijke gezinsherenigingen ook in Nederland plaats hebben gehad. Door dit toe te staan wordt bigamie in feite getolereerd, schrijft Azmani. Ook vraagt hij zich af hoe leven in een polygaam huwelijk in vredesnaam in het belang kan zijn van het kind.

Juist naar nieuwkomers moet niet alleen in woord, maar ook in daad worden gehandeld in lijn met normen en waarden van ons land, stelt Azmani in zijn brief. Hij eist toezeggingen van de staatssecretaris dat Nederland nooit mee zal werken aan de gezinshereniging van een tweede of zelfs derde vrouw.

Kinderen zijn nageslacht van tweede vrouw

In Duitsland ontstond gisteren grote ophef nadat duidelijk werd dat een Syrische asielzoeker zijn tweede vrouw over mag laten komen voor gezinshereniging. De vier kinderen met wie de asielzoeker en zijn eerste vrouw tijdens de migratiecrisis in 2015 naar Duitsland vluchtten, zijn het nageslacht van de tweede vrouw. Zij bleef achter in Syrië.

Gezinshereniging bij polygame huwelijken is geen algemene regel, benadrukte een woordvoerder van de gemeente Pinneberg waar de immigrant woont. Volgens hem worden deze aanvragen ‘per geval’ beoordeeld.

‘In het belang van het kind kunnen we anders beslissen’

Herbert Reul (CDU), minister van Binnenlandse Zaken in Noordrijn-Westfalen, zei eerder dat hij ‘sceptisch’ is over de komst van een tweede of derde vrouw onder het mom van gezinshereniging, maar: ‘dit sluit echter niet volledig uit dat we in het belang van het kind in individuele gevallen anders kunnen beslissen’.

Het zou het tweede geval zijn van gezinshereniging in Pinneberg waarbij een tweede vrouw de rest van het gezin nareist. Opmerkelijk, want polygamie is in Duitsland – net als in Nederland – bij wet verboden.

Klik hier voor het artikel van Elsevier. 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.