Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

12 documenten

Kritiek op Luchtvaartnota: 'Onverantwoord' | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 08-07-2020 00:00

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft eindelijk de Luchtvaartnota uitgebracht, de visie van het ministerie op de toekomst van de luchtvaart in Nederland. 'Verantwoord vliegen naar 2050' heet het document. ,,Maar zo verantwoord vinden wij het helemaal niet'', reageert GroenLinks-raadslid Niels Jeurink. ,,Want de luchtvaart mag van het ministerie gewoon blijven groeien zoals het altijd al deed.''

Er is volgens Niels Jeurink amper aandacht voor de overlast die dat veroorzaakt. ,,Amper aandacht voor de gevolgen voor natuur, milieu en klimaat. Ja, geprobeerd wordt het aantal nachtvluchten op Schiphol te verminderen. Maar het 'wisselgeld' dat daarvoor lijkt te worden gevraagd is opening van Lelystad Airport! Met alle gevolgen van dien, ook voor Kampen.''

Zienswijze Alle reden dus voor een zienswijze. ,,We vinden dat luchtvaart net als iedere andere transportsector behandeld moet worden en niet als een doel op zich. We vinden dat vluchten tot 750 kilometer door de trein vervangen moeten worden. Dat er een eerlijke prijs gevraagd moet worden voor vliegtickets. En natuurlijk dat Lelystad Airport niet open mag zodat er geen laagvliegende vliegtuigen over onze gemeente komen. Dat alles, en meer, lees je in onze zienswijze."

GroenLinks wil snel een gebiedsvisie voor het Bovenhavenstraatgebied | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 17-08-2019 00:00

GroenLinks wil dat het college vaart maakt met een gebiedsvisie voor het hele Bovenhavenstraatgebied. Een visie die samen met omwonenden en kenners van erfgoed wordt gemaakt.

De partij pleit daarbij voor een zorgvuldige en nette procedure: éérst een gebiedsvisie, dán een besluit over een monumentale status, dán uitvoering. GroenLinks is bang dat de gemeente straks opdraait voor de kosten van bodemsanering, terwijl er ook nog eens een flinke subsidie is beloofd aan de firma Mateboer. Dat blijkt uit schriftelijke vragen die GroenLinks aan het college van B&W stelt.

Sloop GroenLinks-raadslid Niels Jeurink. “Het maken van een gebiedsvisie echt niet zo lang te duren. Onomkeerbare maatregelen als de sloop van gebouwen moeten passen in die visie. Momenteel worden er procedures doorlopen voor alleen de villa. Het college gaf al een sloopvergunning af en een bouwvergunning voor een nieuwe villa maar heeft geen idee of die past in een gebiedsvisie. Dat kan ook niet, want zo’n visie op het gebied is er nog helemaal niet. Dat kan niet zo. Zo moet onze stad niet met haar geschiedenis omspringen.”

Bijzonder Een stad die graag meer toeristen wil trekken is zuinig op haar erfgoed, vindt GroenLinks. Het Bovenhavenstraatgebied is een van de meest bijzondere entrees van Kampen. Ooit was het het eerste industriële complex van Kampen, een geschiedenis die nog altijd goed herkenbaar is.

Bezwaren Tegen de vergunningen die inmiddels zijn verleend zijn diverse bezwaren ingediend door organisaties die zich hard maken voor het historisch erfgoed. Jeurink: “Daar komt nog bij dat het college de aanvraag om het gebied aan te wijzen als gemeentelijk monument onzorgvuldig heeft behandeld. Deze procedure moet daarom opnieuw, zo heeft de bezwaarschriftencommissie het college geadviseerd.”

GroenLinks pleit voor zorgvuldigheid: éérst een gebiedsvisie, dán een besluit over een monumentale status, dán de uitvoering.”

 

Lelystad Airport - GroenLinks houdt spreekuur | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 02-02-2019 00:00

GroenLinks krijgt veel vragen over Lelystad Airport. Sommige mensen weten niet goed wat er speelt. Anderen willen iets doen en willen hun bezwaren laten horen maar weten niet hoe ze dat kunnen doen. GroenLinks organiseert daarom een tweetal thema-spreekuren over Lelystad Airport. Op woensdag 13 februari is een eerste spreekuur gepland in het gemeentehuis van Kampen (zaal IJsselmuiden). Vanwege het grote aantal vragen uit de kernen is er ook een spreekuur in Wilsum op maandag 18 februari. Dit spreekuur is in café IJsselzicht aan de Dorpsweg 50a in Wilsum. Beide spreekuren duren van 19.30 uur tot 21.00 uur.

Lelystad Airport wordt geopend in 2020, als het aan het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat ligt dan. Uiteindelijk gaan er 45.000 vliegtuigen vertrekken en landen. Maar omdat het luchtruim vol is, vliegen de vliegtuigen de eerste jaren noodgedwongen laag. Een flink deel van de vliegtuigen vliegt ook over de gemeente Kampen, op een hoogte van slechts 900 – 1.800 meter. Dat duurt in elk geval tot het Nederlandse luchtruim is ‘heringedeeld’.

Minder Raadslid Niels Jeurink hierover: “GroenLinks is het hier volstrekt niet mee eens. We vinden dat er minder moet worden gevlogen in plaats van meer, zodat Lelystad Airport helemaal niet open hoeft. Dat kan door internationaal treinverkeer flink te stimuleren en door de prijs van het vliegen eerlijker te maken.”

De vliegroutes gaan recht over Kamperveen, Wilsum en ’s-Heerenbroek en gaan in Kampen ook over het Onderdijks, het Stationsgebied en de mogelijke toekomstige wijk Reeve.

Overlast Niels Jeurink: “De vliegtuigen van en naar Lelystad Airport zorgen er voor flink wat geluidoverlast en verslechtering van de luchtkwaliteit. Ook kruisen ze belangrijke trekroutes van vogels, met alle gevolgen van dien. De toename van het vliegverkeer zorgt bovendien voor een flinke toename van de uitstoot van CO2 en draagt daarmee bij aan verdere opwarming van de aarde. Dat moet je allemaal niet willen.”

Zienswijze Tijdens het spreekuur kunt u als u dat wilt ook een zienswijze maken én indienen. GroenLinks helpt u daarbij met informatie. GroenLinks zorgt voor alles wat daarvoor nodig is, maar u mag natuurlijk ook zelf een laptop/tablet meenemen. U kunt een kant-en-klare zienswijze sturen maar u kunt ook een zienswijze sturen die u zelf schrijft.

 

GroenLinks verbaasd over hekken bij Broederpoort | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 23-12-2018 00:00

“Wie heeft zoiets onhandigs bedacht?” Dat was de eerste gedachte van Nieke Jansen toen ze woensdagmorgen door de Broederpoort fietste. Opeens stonden daar drie hekjes, met een krappe doorgang. Op de fiets kom je er slalommend met wat lenigheid nog door. Met een driewiel- of bakfiets is dat heel lastig of zelfs onmogelijk. En wie slechtziend is, wandelt pardoes tegen een hek aan. De fractievoorzitter van GroenLinks was verbaasd. “Hoe verzin je dit, als je straten en paden toegankelijker wilt maken voor iedereen?”

 
Er is direct contact gezocht met de gemeente om te voorkomen dat er ongelukken zouden gebeuren.‘s Middags namen Annemarie Ponte en Renée Bouwman de proef op de som. Zou je nog door de Broederpoort kunnen fietsen met een bakfiets of een driewielfiets? Met wat passen en meten lukte dat, maar toegankelijk kun je dit niet noemen.
 
Onveilig Na overleg in de fractie stelde GroenLinks vragen over de manier waarop deze aanpassing bedacht was. Ook wil de fractie weten waarom er geen rekening is gehouden bijvoorbeeld met mensen die minder mobiel zijn. Niels Jeurink: “Deze kruising met de Ebbingestraat is al lang een onveilige plek. In het Verkeerscirculatieplan stonden hier hekjes gepland. Daarvan hebben we aangegeven dat dat niet past in een hoofdfietsroute. Een veilige herinrichting moet altijd ook toegankelijk zijn.”
 
Toegankelijk
De gemeente reageerde snel op de eerste bezwaren.Al dezelfde middag was een van de drie hekken weggehaald. Intussen zijn alle hekken verwijderd. Het geluid is dat ze terugkomen op een manier die de doorgang toegankelijk houdt en veiliger maakt.
 
Hieronder de schriftelijke vragen die GroenLinks stelde over de hekjes.

 

Schriftelijke Vragen ingevolge artikel 42 van het Reglement van Orde van de Raad

Onderwerp: Hekjes op fietsroute bij Broederpoort

Inleiding

In de loop van deze week zijn drie hekjes geplaatst aan de parkzijde van de Broederpoort. Wie op deze route fietst of loopt, moet vanaf nu tussen twee hekjes door slalommen.  (Zie de bij dit document gevoegde fotobijlage (bijlage 1). Het betreft een van de doorgaande fietsroutes van het nieuwe fietsroutenetwerk (route 8, zie bijlage 2 hierbij).

Deze wijziging in de situatie heeft ons zeer onaangenaam verrast. We noemen u drie aspecten.

Het coalitieprogramma ‘Nieuwe energie’ kiest uitdrukkelijk voor een inclusieve samenleving. Hier hoort bij dat bestaande fysieke belemmeringen worden weggenomen en dat er geen nieuwe worden gemaakt. Met dit hekwerk wordt de doorgang ernstig belemmerd bijvoorbeeld voor mensen die per driewielfiets of bakfiets door de poort willen gaan en voor slechtzienden.

Zeer recent, op 14 december 2018, plaatste de gemeente bovendien een bericht op haar website dat uit veiligheidsoverwegingen circa 180 paaltjes op fietspaden worden verwijderd (bijlage 3). Met deze hekken komen er alvast nieuwe ‘paaltjes’ terug die zeker niet minder hinderlijk of gevaarlijk zijn. Bovendien moet verkeer uit twee richtingen wel door die ene smalle doorgang aan de parkzijde.

Het intensieve gebruik van deze route maakt de nieuwe inrichting extra riskant. Fietsers, scooterrijders en voetgangers gebruiken hier dezelfde route. Op vaste momenten in de dag is het bij deze doorgang bijzonder druk omdat het de huis-schoolroute is voor scholieren van met name Almere College en Ichthus College. Deze scholieren nemen de nieuwe route nog steeds in volle vaart. Dat heeft consequenties voor anderen; ouderen die nu maar liever afstappen en voetgangers die ook dezelfde doorgang nemen. De eerste scooters zagen we al linksaf slaan, door het park, om de hekjes te vermijden.

Naar aanleiding hiervan hebben wij de volgende vragen:

Vragen:

De hekjes zijn waarschijnlijk geplaatst om de veiligheid op de kruising met de Ebbingestraat te vergroten. Zijn er andere maatregelen overwogen en, zo ja, waarom is niet voor een andere maatregel gekozen? Op welke manier is de toegankelijkheid van de wandel- en fietsroute voor mensen met fysieke beperkingen getoetst en meegewogen bij het besluit om hier deze hekjes te plaatsen in deze opstelling? Op welke wijze hebt u het gegeven dat dit een van de hoofdfietsroutes van de gemeente Kampen is betrokken bij het besluit hier dergelijke hekjes te plaatsen? Bent u het met ons eens dat de hekjes op deze plek en in deze opstelling bijdragen aan ontoegankelijkheid en daarom niet passen op deze plek? Als dat het geval is, bent u bereid om op korte termijn de situatie bij de Broederpoort aan te passen en de doorgang zo in te richten dat deze toegankelijk en veilig wordt?

GroenLinks is blij met nieuw plan voor het Groene Hart | Kampen

GroenLinks GroenLinks VVD Kampen 21-10-2018 00:00

GroenLinks kan zich heel goed vinden in het nieuwe ‘ontwikkelingsperspectief’ voor het Groene Hart. Het plan is een logisch vervolg op de bijeenkomsten die door het ‘Stadsparkinitiatief naar een Kloppend Groen Hart’ werden georganiseerd. Tijdens die bijeenkomsten, waarbij GroenLinks ook steevast aanwezig was, werden alle wensen voor het gebied op een rijtje gezet.

Tijdens de bespreking van dit onderwerp in de raadscommissie Ruimtelijke Ordening zei GroenLinks-raadslid Niels Jeurink: “Voorzitter, voor u zit een tevreden raadslid. GroenLinks volgt het Groene Hart al vele jaren. Wat ooit begon met het Tienpuntenplan is nu dan eindelijk uitgemond in een ontwikkelingsperspectief. En daar zijn we meer dan blij mee. We zien de voor ons belangrijke elementen in het plan terugkomen. We willen een groener park voor iedereen. Een park zonder gemotoriseerd verkeer. En dat gaat er nu dus komen!”

Met het voorstel, dat in de raadsvergadering van 1 november vermoedelijk een hamerstuk zal zijn, wordt geld gereserveerd voor een nieuwe skatebaan. Een prima ontwikkeling, vinden we, een rechtstreeks gevolg van de motie ‘Nieuw skatepark in 2018’ die op 14 december 2017 door GroenLinks, VVD en SP werd ingediend en die toen door het College van B&W werd overgenomen.

Voor de inrichting van het Groene Hart als geheel is uiteraard meer geld nodig. Over het daarvoor benodigde budget spreekt de gemeenteraad bij de behandeling van de Perspectiefnota op 14 november, de meerjarenbegroting voor de periode 2019-2022.

 

Lees meer: bijdrage GroenLinks in raadscommissie Ruimtelijke Ordening van 15 oktober 2018

Voorzitter, voor u zit een tevreden raadslid. GroenLinks volgt het Groene Hart al vele jaren. Wat ooit begon met het Tienpuntenplan is nu dan eindelijk uitgemond in een ontwikkelingsperspectief. En daar zijn we meer dan blij mee. We zien de voor ons belangrijke elementen in het plan terugkomen. We willen een groener park voor iedereen. Een park zonder gemotoriseerd verkeer. En dat gaat er nu dus komen!

Een paar elementen:

Skatepark Het skatepark komt er, de financiering wordt met dit voorstel geregeld en daarmee wordt een belofte van de gemeente en een grote wens van de gebruikers vervuld. Da’s heel mooi dus. Voor mensen met honden komt er een grotere plek om hun hond uit te laten. Ook goed. Het gebied waar ooit het zwembad stond wordt omgetoverd in een groot openbaar gebied. Heel fraai, zijn we ook heel blij mee.

De Oester We zouden het overigens zeer op prijs stellen wanneer het toekomstige onderkomen dat nu aan de Oester is beloofd een openbare ruimte wordt waarvan dan niet alleen de Oester maar ook andere organisaties gebruik van kunnen maken. Destijds heeft de gemeenteraad ingestemd met een onderkomen voor twee organisaties, de zwemmers van Deltasteur en de duikers van de Oester. Nu het veel grotere Deltasteur zich heeft teruggetrokken is voor ons een andere situatie ontstaan. Zoals gezegd vindt GroenLinks het belangrijk dat het park er voor iedereen is, en een besloten gebouwtje voor alleen één kleine organisatie hoort daar niet bij. Ik hoor graag van de wethouder hoe hij daarover denkt.

Parkeren Met het verkeer gaat het ook de goede kant op. De Flevoweg en de kruising met de Oostzeestraat worden straks veiliger en dat is hard nodig. in het Groene Hart blijft alleen de parkeerplaats waar nu de Jehova’s Getuigen gebruik van maken straks nog over als plek om te parkeren. Dat is goed nieuws voor de verkeersveiligheid die vooral rond de Kinderboerderij nog wel eens wat te wensen overlaat. GroenLinks wil graag dat niet alleen de Broedersingel langs het oude zwembad maar ook de Buitensingel bij de kinderboerderij niet alleen worden versmald maar ook autovrij worden. Niet alleen vanwege de veiligheid, maar ook voor de luchtkwaliteit en voor het beeld; al dat blik daar vinden we niet nodig en geen mooi gezicht. De Buitensingel zou wat ons betreft alleen voor bevoorrading toegankelijk moeten zijn, met een paaltje of een slagboom bijvoorbeeld. Bezoekers kunnen dan vlakbij parkeren bij de Hanzepraktijk aan de Oostzeestraat of op het Burgemeester Berghuisplein.

Voedselbos Nog een paar woorden over de toekomst: GroenLinks vindt het belangrijk dat inwoners en belangenorganisaties actief betrokken worden en blijven bij de plannen en de uitvoering daarvan. Als je een park maakt voor iedereen, dan is het logisch dat ook het plan daarvoor van iedereen is. Samen, is dus het devies, ambtenaren, inwoners én belangenorganisaties, of ze nou in het Groene Hart zitten of niet. Laten we samen nadenken over hoe het voedselbos het beste vorm kan krijgen. Of hoe het beheer er natuurvriendelijk kan worden uitgevoerd. Of wat er moet gebeuren met de plek waar nu nog de Koninkrijkszaal staat. Er is nog van alles te wensen en te doen maar voor nu zijn we heel tevreden.

 

GroenLinks staat niet meer alleen in verzet tegen Lelystad Airport | Kampen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 PvdA Kampen 28-09-2018 00:00

Het college van burgemeester en wethouders van Kampen wil herindeling van het luchtruim vóórdat Lelystad Airport open mag. Dat was en is de inzet, zo bleek donderdagavond tijdens de gemeenteraadsvergadering.

GroenLinks kreeg tijdens de gemeenteraadsvergadering vragen over uitlatingen van wethouder Holtland. Die sprak over ‘kleine nadelen’ van Lelystad Airport.

Haaks Raadslid Niels Jeurink: “Daarmee deed wethouder Holtland geen recht aan de grote zorgen die hierover leven in Wilsum, ’s-Heerenbroek en Zalk en in de Kamper wijken die straks onder een vliegroute komen te liggen. De uitspraken van de wethouder stonden ook haaks op de informatie die de gemeenteraad hierover eerder kreeg. GroenLinks wilde daarom de visie van het college horen.”

Die is onveranderd helder, bleek uit de reactie van wethouder Irma van der Sloot: eerst luchtruim herindelen, dan pas een besluit over Lelystad Airport.

Inzet GroenLinks was niet de enige partij die zich hierover roerde in de raadsvergadering. Ook PvdA, D66 en SGP lieten weten dat ze van het college inzet verwachten om overlast voor de inwoners te voorkomen.

Jeurink: “In januari stond GroenLinks alleen in het pleidooi om opening van de luchthaven tegen te houden tot na de herindeling van het luchtruim. Ik ben blij dat zeven van de negen partijen daar nu achter staan. De onrust was vervelend, het heeft wel deze brede expliciete steun opgeleverd voor een rem op Lelystad Airport.”

 

 

 

GroenLinks blij met scherpere stellingname provincie en gemeenten in Overijssel: rem op Lelystad Airport | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 23-08-2018 00:00

Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel hebben ook namens Overijsselse gemeenten aan de minister laten weten dat opening van Lelystad Airport niet mag plaatsvinden zo lang het luchtruim nog niet is heringedeeld en er lang laag gevlogen wordt door vliegtuigen. De brief is ook namens de gemeente Kampen geschreven.

Het initiatief voor de brief aan minister Van den Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Milieu (I&M) komt uit het bestuurlijk overleg Lelystad Airport, waarin wethouder Irma van der Sloot namens Kampen deelneemt. GroenLinks Kampen is blij met de scherpere stellingname van gemeenten en de provincie Overijssel. De brief heeft de instemming van GroenLinks.

Aanscherping Raadslid Niels Jeurink: “GroenLinks is blij met deze stellingname van GS, een duidelijke aanscherping ten opzichte van eerdere brieven die de provincie naar het ministerie stuurde. GroenLinks vindt opening van Lelystad Airport ongewenst vanwege de grote overlast die de vliegtuigen veroorzaken. We vinden dat eerst alles op alles gezet moet worden om vluchten te vervangen door snelle treinen. En we vinden dat de prijs van vliegen eerlijker moet worden. Nu betalen reizigers niets voor de schade aan klimaat, natuur en milieu die door het vliegen wordt veroorzaakt en dat vinden we onterecht.”

 

Zuiver De provincie Overijssel en de gemeente Kampen onderschrijven de zorgen van de ‘Regiegroep’, een groep die namens de bewoners spreekt die last kunnen gaan krijgen van  vliegtuigen van en naar Lelystad Airport. Jeurink: “De Regiegroep heeft erop gewezen dat de tijdens de ‘belevingsvlucht’ gemeten geluidoverlast van vliegtuigen veel groter is dan in het milieueffectrapport (MER) is aangegeven. De provincie en de gemeente Kampen vinden dat dit nader onderzocht moet worden omdat alleen zo het maatschappelijk debat over luchtvaart zuiver en in de volle breedte gevoerd kan worden. GroenLinks is het daar van harte mee eens. De besluitvorming over Lelystad Airport moet uitgaan van feiten, niet van veronderstellingen.”

 

Protest tegen vliegtuiglawaai: dit is de poster | Kampen

GroenLinks GroenLinks Kampen 13-06-2018 00:00

Stop de luchtvaartgroei. Dat is de strijdkreet van een landelijke actiedag op zaterdag 23 juni. In zes steden laten mensen samen zien dat de groeiende luchtvaart een nationaal probleem is. Een van de actiesteden is Zwolle, waar vanaf 13.00 uur een samenkomst is in park Wezenlanden achter het provinciehuis.

Voorafgaand aan de landelijke actiedag is er op vrijdag 15 juni een gezamenlijke actie op treinstations in Zwolle, Raalte, Dronten en Kampen. GroenLinks gaat daar flyeren  tegen de groei van de luchtvaart. De afdelingen zijn van 15.00 - 17.30 uur op de verschillende stations aanwezig onder het motto ‘Samen staan we sterk’.

De GroenLinks-afdelingen roepen tegelijk op om mee te gaan naar de Landelijke Protestdag op 23 juni om 13.00 uur in Zwolle. Deze dag is georganiseerd door het Landelijk BewonersBeraad Luchtvaart (LBBL),  Greenpeace en andere milieuorganisaties om een duidelijk signaal te geven tegen de groei van de luchtvaart. Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van GroenLinks, is een van de sprekers. De locatie wordt binnenkort bekendgemaakt op www.stopluchtvaartgroei.nl.

Trein Met deze actie vragen de afdelingen samen aandacht voor de toenemende overlast van vliegtuigen. Raadslid Niels Jeurink: “Lelystad Airport en andere vliegvelden groeien snel omdat vliegen bizar goedkoop is geworden. Wij maken ons zorgen over de toename van lawaai, vervuilde lucht en CO2-uitstoot. In Overijssel en Flevoland maakt GroenLinks zich specifiek zorgen over de laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport. Wij zeggen: hef belasting op vliegtickets en kerosine en investeer in internationaal treinverkeer. De trein heeft de toekomst.”

 

Station Stadshagen moet zo snel ...

GroenLinks GroenLinks Zwolle 14-05-2018 05:30

Station Stadshagen moet zo snel mogelijk in gebruik genomen worden. Na het rapport van ProRail zijn we bezorgd dat station Stadshagen niet open kan of dat overstappen in station Zwolle straks moeilijker wordt dan nu. Daarom denken we graag mee over mogelijke oplossingen. Op initiatief van Niels Jeurink hebben we dit regionaal opgepakt en samen met Groenlinks Kampen en GroenLinks Overijssel een open brief geschreven aan ProRail. Je kunt de open brief hieronder lezen. https://overijssel.groenlinks.nl/nieuws/ingebruikname-station-stadshagen-mag-overstappen-zwolle-niet-moeilijker-maken-groenlinks

Op initiatief van Niels Jeurink ...

GroenLinks GroenLinks Zwolle 13-05-2018 15:05

Op initiatief van Niels Jeurink hebben Groenlinks Kampen, Groenlinks Zwolle en wij een open brief geschreven aan ProRail. We zijn namelijk bezorgd dat station Zwolle-Stadshagen niet open kan of dat overstappen in station Zwolle straks moeilijker wordt dan nu. Daarom denken we graag mee over mogelijke oplossingen.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.