<!--
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:"Cambria Math";
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:roman;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536870145 1107305727 0 0 415 0;}
@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;
mso-font-charset:0;
mso-generic-font-family:swiss;
mso-font-pitch:variable;
mso-font-signature:-536859905 -1073697537 9 0 511 0;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{mso-style-unhide:no;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
margin:0cm;
margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-ansi-language:NL;
mso-fareast-language:NL;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
mso-default-props:yes;
font-size:11.0pt;
mso-ansi-font-size:11.0pt;
mso-bidi-font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-ansi-language:NL;
mso-fareast-language:NL;}
@page WordSection1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt;
mso-header-margin:36.0pt;
mso-footer-margin:36.0pt;
mso-paper-source:0;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}
-->
Mythes en
andere verzinsels van GroenLinks
Vorige week publiceerde
de lijsttrekker van GroenLinks Ronald Camstra in het Zeister Magazine (of is
dit het GroenLinks Magazine geworden?) een pleidooi voor afsluiting van de
Slotlaan voor autoverkeer. Hij noemde daarbij 10 mythes die volgens hem afsluiting
in de weg staan. En deze mythes probeerde hij vervolgens te weerleggen.
Ik twijfel oprecht of
dat gelukt is. De argumenten tamboereren vooral op gevoelens en beelden en
helaas niet op feiten. Los daarvan is het de vraag of het afsluiten van de
Slotlaan een oplossing biedt voor de uitdagingen waar het centrum van Zeist
voor staat. Graag wil ik hier een tegengeluid laten horen. Een pleidooi voor
het openhouden van de Slotlaan, maar vooral een pleidooi om de realiteit een
plek te geven in alle overwegingen.
Welk
probleem los je op?
Laat ik een eerste feit noemen:
de Slotlaan heeft 66 (winkel)panden. Daarvan staan er nu 9 leeg, waarvan veruit
de meeste panden zich aan het einde van de Slotlaan bevinden. Voor de
winkelvloeroppervlakte gaat het over 7,7% leegstand. En kijken we naar het
gehele centrum, dan zien we dat de leegstand vooral op het (autovrije)
Emmaplein zit (de helft van de panden staat daar leeg) en meer specifiek in het
voormalige V&D pand. Dit telt voor 40% mee in de leegstandscijfers in
Zeist.
Wat ik hiermee wil
zeggen is dat het probleem van de leegstand op de Slotlaan flink wordt
opgeblazen door GroenLinks, terwijl het werkelijke probleem ligt bij het
Emmaplein en het V&D pand. En met name dat laatste vormt een flinke
uitdaging. De VVD is voorstander van een transformatie van dit pand naar een
modern ingericht cultureel centrum, waarin ook ruimte is voor wonen, winkelen
en werken. Een pand waar Zeist trots op is!
Consequenties
voor ondernemers
En dan zijn er de
ondernemers. Ik weet inderdaad dat enkele ondernemers graag zien dat de
Slotlaan afgesloten wordt voor autoverkeer. Dit in de hoop dat dit meer ruimte
geeft en meer mensen trekt. Ik weet ook dat het overgrote deel van de ondernemers
– niet alleen bij de uitgebreide planvorming over de centrumvisie – maar ook nu
nog steeds pleiten voor behoud van de autobereikbaarheid van de Slotlaan.
Sandra van Doorn van Boekhandel Kramer & Van Doorn staat niet alleen! Zo
heeft in 2016 Stichting Centrummanagement Zeist een strategisch plan gepubliceerd,
waarin steun wordt uitgesproken voor de centrumvisie en nergens het idee wordt
geopperd om de Slotlaan af te sluiten. Een levendig centrum staat of valt bij
onze ondernemers. Het aantal mensen dat ons centrum bezoekt hangt vooral samen
met het aanwezige aanbod van winkels, en pas daarna met de horeca. De stem van
ondernemers is dus cruciaal voor een vitaal centrum. Zij moeten op onze steun
kunnen rekenen. En die krijgen ze: met een extra structurele financiering van
evenementen, een ondernemerscoach, marketing en wat verder nog meer nodig is.
En natuurlijk met de nieuwe inrichting van het centrum. Maar ook houden we
rekening met de door ondernemers gevoelde noodzaak om het centrum goed
bereikbaar te houden voor auto’s.
Retailondernemer Jan Peters van jeansketen Score en
jeansmerk Chasin’ reageert op het voornemen van de GroenLinks fractie in Zeist
om de Slotlaan af te sluiten voor auto’s.
“Binnensteden moeten mobiel bereikbaar zijn en zeker in
een kleine stad als Zeist. Demografisch
wordt de bevolking ouder dus is parkeren voor de deur juist een extra pluspunt.
We zijn blij dat dit nu eindelijk goed kan in de Slotlaan. Ooit, in de tijd dat
er geen internet bestond was een voetgangersgebied vaak prettig mits niet veel
te groot opgezet. Tegenwoordig willen mensen vaak even snel iets ophalen wat
men via internet heeft klaar laten leggen in een winkel of naar een opticien om
een bril aan te meten, dan wil je snel en dichtbij kunnen parkeren.
Als mensen een dag lang willen winkelen, gaan ze naar een
stad als Utrecht of Amsterdam waar een voetgangersgebied echt een functie
heeft. Overigens heeft juist Amsterdam relatief het allerminste
voetgangersgebied van heel Nederland. Je kunt vrijwel overal met openbaar
vervoer, fiets, taxi of auto komen dus heel anders als bv Arnhem waar je een
kilometer moet lopen om het immense voetgangersgebied in te lopen waar
vervolgens nauwelijks nog mensen lopen omdat die stad hierdoor als winkelstad
volledig ingestort is.
Ik stem GroenLinks en ik ben ervoor om binnensteden af te
sluiten voor dieselauto, echter kijk in de toekomst en met de komst van
elektrische auto's is de vervuiling te
verwaarlozen dus zorg voor een toegankelijke binnenstad.”
Ruimte voor
gezelligheid
Natuurlijk moest het
oude centrum met al die grijze betonblokken op de schop. Er was ook op de
Slotlaan nauwelijks ruimte voor terrasjes. De nieuwe inrichting van de Slotlaan
biedt nu al meer ruimte voor gezellige terrassen. Kijk naar de uitbreiding van
de Twaalf Ambachten. En de inrichting van de Slotlaan, net als de andere delen
van het centrum, zal straks niet meer de betonnen uitstraling van een snelweg
hebben, maar de rode en groene uitstraling van een verblijfsgebied. En ja, het
is inderdaad nog niet af. Dat betekent ook dat je niet nu al kunt concluderen
dat het niet werkt. Dat heeft tijd nodig. Mijn oproep is dan ook elkaar de tijd
te gunnen en de nieuwe inrichting een kans te geven. Mochten er onoverkomelijke
zaken zijn, bijvoorbeeld wanneer de verkeersveiligheid in het geding is, dan
kunnen we altijd direct ingrijpen. En dat gebeurt ook al.
Verkeersdrukte
in de wijken
En om verder te gaan:
het plan om de Slotlaan af te sluiten heeft wel degelijk effect op de
omliggende wijken. Er zijn nu al veel zorgen in onder meer het Lyceumkwartier
en de Wilhelminaparkbuurt over de gevolgen van het autoluw maken van het
centrum. Die zorgen zullen alleen maar groter worden wanneer we het centrum
autovrij maken. Laten we eerst kijken wat het effect is van het autoluw maken
en de zorgen van omliggende wijken serieus nemen, voordat we al een stap verder
gaan en de hele Slotlaan rücksichtslos afsluiten. Dat gaat ten koste van de
leefbaarheid en de verkeersveiligheid in deze wijken, en dat moeten we niet
willen!
Ronald Camstra schrijft
dit punt gemakkelijk weg, vanuit het idee dat er een breed verkeersplan voor
het centrum moet komen. Hij vergeet echter te vertellen dat er in de afgelopen
jaren met veel omwonenden in de omliggende wijken gewerkt is aan een omvattend
plan voor de verkeerscirculatie. Daar zijn tal van aanvullende
verkeersmaatregelen uit voortgekomen, die straks uitgevoerd zullen gaan worden.
Kortom, hoe serieus willen we de inspraak en de belangen van omwonenden nemen?
Zeist is
geen Utrecht
Voorstanders van
afsluiten refereren graag aan de autovrije binnensteden van Utrecht, of
Amsterdam. Voor Amsterdam geldt dat de binnenstad een van de meest
autobereikbare centra van Nederland heeft. Vrijwel overal kun je met de auto
komen. Daarnaast wordt in het pleidooi van GroenLinks gemakkelijk voorbij
gegaan aan het simpele feit dat in deze steden vaak sprake is van een trein- én
busstation in de nabijheid. En daar waar de auto in de binnenstad geweerd
wordt, is meestal sprake van historische straten, waar de ruimte voor een auto
sowieso al beperkt is.
De toegankelijkheid van
winkelcentra in veel andere steden is dus op verschillende manieren geborgd,
die in Zeist helaas niet allemaal mogelijk zijn. En ik zie graag dat ons
centrum ook voor ouders met kinderen, voor ouderen die slecht ter been zijn,
voor mensen die grote aankopen willen doen en al die duizenden bezoekers uit de
regio die graag naar ons centrum komen, toegankelijk en gastvrij blijft. Voordat
we gaan denken dat Zeist het ideaalbeeld van deze steden moet volgen, moeten we
eerst en vooral kijken naar de praktijk die daar geldt en waar we in Zeist mee
te maken hebben. Realistisch zijn in plaats van wensdromen!
Toekomst van
de mobiliteit
Laatste punt dat ik wil
inbrengen is dat het inderdaad zo kan zijn dat de Slotlaan uiteindelijk in een
verre toekomst afgesloten zal gaan worden. Fons Pennings schreef daar al een inspirerend
stuk over. Daarbij kun je kiezen voor de brute afsluiting zonder na te denken
over de consequenties ervan of, zoals Fons Pennings ook aangeeft, dit
geleidelijk te laten gaan met proefafsluitingen. We doen dit feitelijk
momenteel al bij evenementen en wat de VVD betreft gaan we dat ook doen bij de koopweekenden
in Zeist. Dan kunnen we in de praktijk zien wat er gebeurt met de
autobewegingen.
Mijn pleidooi voor het
openhouden van de Slotlaan voor autoverkeer is vooral gestoeld op de praktijk
en realiteit waar het centrum van Zeist mee van doen heeft. Idealen zijn mooi,
maar verliezen hun schoonheid als het in de praktijk niet werkt en juist
grotere problemen veroorzaakt. Dat betekent niet dat we onze oren en ogen dicht
moeten houden voor toekomstige ontwikkelingen. Niemand heeft een glazen bol,
laten we dan ook niet star zijn in onze oplossingen. Dat pleit voor een
politiek die luistert naar alle belanghebbenden en die vervolgens keuzes maakt
waarbij we op verantwoorde wijze stappen zetten richting een gastvrij, gezellig
en groen centrum van Zeist!
Sander Jansen
Lijsttrekker VVD Zeist
Luisteren,
durven, doen!